Bernstein een zeer veelzijdig kunstenaar Van ballroom tot eigentijds ballet Dresselhuys superieur in irritant en rommelig stuk Komrij houdt Huizingalezdng Dynamische 'Leaping Lenny' springt niet meer 'Waar blijven die handjes?' Jeff Healey scoort a la Hendrix Blauwbaard in nonnenklooster SLAAN DAG 15 OKTUbtK iyyu KUNST Harold Maude' van Collin Higgins. Mel: flary Dresselhuys, Dirk Zeelenberg, Hen- létte Tol, Sacco van der Made, Edmond liassen. Jules Hamel, Anne-Mieke Ruylen In Magali de Frêmery. Regie: Jo Dua. De- or/kostuums: Herman van Elteren. Gezien ip 13 oktober (landelijke première) in de .eidse Schouwburg. REIDEN Zoonlief komt thuis ~"»n vertelt over zijn trouwplannen. Wa verheugt zich al, totdat ze ont- ïekt dat haar aanstaande schoon- iochter een tachtigjarige excen- Irieke dame is. Hoe maak je in he melsnaam van die moederrol een geloofwaardig personage? Dat is kén yan de problemen die het overigens veel gespeelde blijspel Harold en Maude' met zich mee brengt. De strekking van het stuk is yeel aardiger dan de wat extreem doorgevoerde inhoud. Harold is (net zijn eenentwintig jaar al le vensmoe,. de bejaarde Maude daarentegen nog altijd bruisend tritaai. Hij is een wat in zichzelf ge keerde jongen met een macabere liefhebberij: hij ensceneert regel matig zijn eigen zelfmoord. Zij is ten kwajongensachtig dametje tiat de auto van de pastoor tijde lijk 'steelt', een zeehond uit de dierentuin ontvreemdt en een zie lig boompje op het kerkhof wil 'planten. Harold raakt in de ban 'van haar positieve levensinstel ling; zo zeer zelfs (en dan wordt het stuk echt vervelend) dat hij •haar ten huwelijk wil vragen. Dat gaat overigens niet door, want Maude heeft precies op haar tach tigste verjaardag door het inne men van pillen voor haar eigen dood gezorgd. Natuurlijk maakt Mary Dres selhuys van deze Maude een prachtige creatie. Ze is nog altijd superieur en draagt met profes sioneel gemak het gehele stuk. Ze heeft niet alleen een enorme staat van dienst, ze maakt het ook nog steeds helemaal waar. Zodra zij ten tonele verschijnt, gebeurt er wat. Voor haar jeugdige tegen speler moet dit een geweldige leerschool zijn. De uitverkiezing van Dirk Zeelenberg voor de rol van Harold bestempelt hem bij voorbaat al tot veelbelovend. Echt duidelijk er uit springen als aankomend talent doet hij in dit stuk niet - al heeft hij al wel een vrij sterke aanwezigheid op het toneel. Voor de andere spelers is er geen eer aan dit stuk te behalen. Dat geldt - zoals al eerder gesteld - voor de moeder, maar evenzeer voor de kleine bijrollen van de dokter, de pastoor en zeer zeker ook van de drie door de computer geselecteerde huwelijkskandida ten. Het toevoegen van die drie kluchtige typetjes maakt het stuk er niet beter op; het leidt al gauw tot triviale lolmakerij. Omdat 'Harold Maude' uit vele korte tot zeer korte scènes bestaat, maakt het geheel een rommelige indruk. Dat wordt hier in de regie van Jo Dua en met het nodeloos ingewikkelde bouwdoosdecor van Herman van Elteren eerder versterkt dan afge zwakt. De vele, vele changemen ten gaan op den duur zelfs irrite ren. Kennelijk is mevrouw Dressel huys toch erg op het stuk gesteld. Ze heeft het immers zelf vertaald en heeft het een aantal jaren gele den al eens eerder gespeeld. Bij 'Phyrrtiiscbe dansen' (1977) van Toer van Schayk. 'Onder mijne voelen' (1901) van Rudi van DanUig en de première van 'Soc»al dances' van Jan Linkene. Gezien op 12 ok tober in bet Muziektheater van Amsterdam alwaar nog tot en met 31 oktober. Den Haag: 6 en 7 november. AMSTERDAM Op bruiloften en partijen proberen we allemaal wel eens een walsje of een rumba uit. Bij de tango wordt het voor de meesten al wat lastiger en zijn open schoenen fataal. Voor hard nekkige tenentrappers is er nu een lichtpuntje: ballroom-dansen voor dames kan ook op spitzen. Nationale Ballet-danser en cho reograaf Jan Linkens doet in 'So cial Dances' in elk geval een po ging ballroom en klassiek ballet samen te brengen. Een niet nieuw, maar nog steeds prachtig idee, dat in het verleden vaak een komisch resultaat opleverde. Lin kens doet een wat serieuzer on derzoek, dat op een paar sterke momenten en vondsten na, toch tegenvalt. Ballroom is rauw swingend, 'laag bij de grond' en aan persoon lijke uitstraling gebonden, terwijl een klassieke danser zo gestileerd mogelijk de lucht in wil en unifor miteit een vereiste is. Een voor beeld van dat laatste zagen we in 'Phyrrische Dansen' van Toer van Schayk uit 1977 dat ook op hql programma stond. De corps de balletleden hielden er ieder zo'n eigen interpretatie van de bewe gingen op na dat het synchrone danswerk tot een chaotisch krioe lend mierennest verwerd. Maar goed, er zijn dus nog al wat ver schillen tussen ballroom en klas sieke dans. Door muziek te kiezen die noch het een noch het ander is (o.a. Morton Gould en minimalist John Adams), viel Linkens' com binatie een beekje tussen wal en schip. De ballroom-swing en dwingende ritmes werden verla ten om de lange melodielijnen van de muziek te voorzien van klassiek uitgestrekte bewegin gen. Slechts sporadisch is er die temperamentvolle explosie in be weging. Er is wel veel te zien en er wordt ook wel flink rondgedraaid op de spitzen, maar Linkens heeft van beide dansvormen niet de ex tremen opgezocht. Hetzelfde geldt voor het ge bruik van de ruimte dat het klas sieke ballet zo mooi kan maken. Linkens bedient zich ook hier van clichépatronen als een om de beurt uit de rij stappend danspaar. Van al die dansparen blijft vervolgens weinig meer over dan op spitzen tollende da mes, geleid door keurig tilwerk verrichtende heren. Social Dan ces' is met andere woorden een koe^jesreep die vaag naar cacao smaakt maar weinig met chocola te maken heeft. Pas op de momenten dat er een beroep gedaan wordt op het tech nisch kunnen van de dansers (even heel snel dat been gestrekt achter je oren), zie je dat er in aan leg ongekende mogelijkheden tot een symbiose zijn. Dan reageert het publiek ook verrast. Linkens' onderzoek is helaas niet verder gekomen dan het beginnen er van. Al is deze choreografie een van zijn sterkste tot nu toe. iets van persoonlijkheid of emotie is nog steeds ver te zoeken. En voor braafheid en voorzichtigheid ko pen we in de dans niet zo veeL Dirk Zeelenberg naast Dresselhuys al bij voorbaat veelbelovend, maar er echt uitspringen doet hij niet. (foto p»n Sok) alle bewondering voor de unieke spelprestatie van Mary Dressel huys als Maude valt haar waarde ring voor het stuk als geheel moeilijk te delen. WIJNAND ZEILSTRA LEIDEN Gerrit Komrij houdt op vrijdag 7 december in de Leidse Pieterskerk de negentiende Hui- zingalezing. De Huizingalezing werd in 1972 ingesteld op initiatief van NRC Handelsblad, de Leidse faculteit der Letteren en de Maat schappij der Nederlandse Letter kunde. Het ene jaar houdt een Nederlan der de lezing, het andere een buiten lander. Eerder sprekers waren on der anderen Susan Sontag, Harry Mulisch, Stefan Themerson, Karei van het Reve, Renate Rubinstein en Rudy Kousbroek. De in Portugal woonachtige Komrij (45) is essayist, dichter en sinds kort romancier. Dit voorjaar debuteerde hij met de roman 'Ach ter de bergen'. WASHINGTON (GPD/ANP) Leonard Bernstein stierf nog geen week nadat hij door ernstige aandoeningen van zijn lon gen gedwongen was de diri geerstok voorgoed neer te leggen. Hij had nog wel wil len doorgaan met compone ren, maar de dood stak daar een stokje voor. De veelzijdi ge Bernstein heeft talloze grammofoon-opnamen ge maakt met bijna alle grote orkesten in de wereld, waar onder het Amsterdamse Concertgebouworkest. Hij componeerde muziek voor orkest, musicals, opera's bal letten en filmmuziek. Al op 25-jarige leeftijd, in 1943, stond hij als invaller-dirigent voor het New York Filharmonisch Or kest, waar hij na omzwervingen langs het New York City Sympho- nie Orkest en het Berkshire Music Centre, in 1958 chef-dirigent en ar tistiek leider werd. Bernstein was op dat moment een ware beroemd heid in de Verenigde Staten, sinds de door hem gecomponeerde musi cal West Side Story niet alleen op Broadway maar in bijna elke bio scoopzaal ongekende successen had geoogst. Het grote publiek zal zich Bern stein dan ook vooral herinneren als een man die als geen ander in staat was de kloof tussen hen en de klas sieke muziek te dichten. En dat niet alleen omdat hij er in zijn werk steeds weer blijk van gaf een muzi kale alleseter te zijn, zoals bijvoor- Leonard Bernstein: man die kloof tussen grote publiek en klassieke muziek trachtte te dichten. elementen uit de aloude Eu- beeld in het door hem in 1971 ge- ropese Gregoriaanse traditie naast componeerde spektakelstuk 'Mass' 'die uit de op dat moment zeer popu laire Amerikaanse protest-song-cul- tuur een rol speelden. Bernstein bracht in de jaren '50 bovendien de klassieke muziek op de televisie met eigen programma's als Omnibus en The Young Peop le's Concerts waarin hij er in slaag de een doorsnee van de Amerikaan se bevolking te interesseren voor bij voorbeeld Beethovens compositio- naire problemen of de vraag wan neer jazz jazz is. Daarnaast speelde Bernstein ook in kwesties buiten de muziek om graag een publieke rol. Uitspraken tegen de nucleaire bewapening, voor Israël, over het gebruik van marihuana of over seksuele toleran tie zorgden in de Verenigde Staten regelmatig voor voorpagina nieuws. Ook zijn later in Amster dam met het door hem hoog aange slagen Concertgebouworkest geor ganiseerde benefiet-concerten voor Amnesty International (1978) en Aids-slachtoffers (1987) trokken veel aandacht. Onder de insiders was zijn naam vooral verbonden met zyn vertol kingen van het werk van Gustav Mahler waarvan hu in de jaren '60 in New York de gehele cyclus op een voor velen nog steeds onovertroffen manier op de plaat zette. In 1969 kondigde hij zijn vertrek aan bü het New York Filharmonisch Orkest om meer tijd te vinden voor zijn werk met de Wiener Philharmoni- ker en het Israëlisch Filharmonisch Orkest. Rustiger werd zijn leven daar overigens niet van, want hij bleef ook veel in New York werken en was lange periodes met een van de orkesten op tournee. Zowel in de interpretatie van de door hem uitgevoerde muziek als in zijn stijl van dirigeren was Bern- steins figuur altijd verbonden met een notie van sterke dynamiek. Zijn gewoonte de dirigeerstok met zicht bare emotie en bij tijd en wijle ver vaarlijke sprongen te hanteren stond aan de basis voor zijn inmid dels legendarische bijnaam 'Lea ping Lenny'. Hij heeft het tenslotte maar een week hoeven te laten. Illusies soms wreed verstoord Op tv lijkt het allemaal zo makke lijk. Je komt op, speelt een paar noten op je gitaar en de zaal gaat plat. Vele illusies werden zater dagavond wreed verstoord tij dens de Leidse voorronde van de Grote Prijs van Nederland. Bij voorbeeld die van de Amsterdam se hardrockgroep Vexation, waarvan de zanger bij opkomst vol bravoure uitriep: "Waar blij ven die handjes?". Na afloop van de vijtien minuten zuivere speel tijd viel hem slechts een lauw ap plausje ten deel. Weinig beter verging het de an dere uit de hoofdstad afkomstige groep, The Need. Hun plichtma tig gebrachte waveklanken de den hopeloos gedateerd aan en oogstten nauwelijks bijval. Dat de lauwe publieksreactie weinig te maken had met de plaats van herkomst bleek bij de Leidse groepen B.B.'s Crack De partment en Fontello d'Avanti. De funkrock van B.B.'s Crack De partment deed denken aan Red Hot Chili Peppers en Living Co- lor maar werd te braaf gespeeld om het publiek te kunnen over tuigen. Ook het Leidse Fontello d'Avanti. dat met snelle pakken en kleurige brillen er niet in slaag de hun algemene pop een eigen gezicht te geven, oogstte slechts applaus van naar voren opgeruk te familieleden. Dat het nog erger kon bleek uit het boe-geroep voor het eveneens uit de sleutelstad afkomstige Na tive Dance Principle. Hun met veel rook omgeven elektronische dansmuziek, zorgde voor grote drukte bij de bar. Ook.de hardcoregroep Blatant Yobs moest zaterdagavond met een onbevredigd gevoel terug naar Sassenheim. Hun mix van punk en heavy metal kwam door technische problemen niet uit de verf, hoewel de bezieling die de groep uitstraalde wellicht zorgt voor clementie van de jury. Succesvol was het Leidse kwartet Bell, twee jongens en twee meisjes die eerder speelden in groepen als Lovecramps, La Peste en TT Togs. De muziek van Bell lijkt op die van The Sugarcu- bes, maar dankzij de fraaie zang van Vera van der Poel mag Bell zich illusies maken over een plaats in de halve finale. Lief en vertederend waren Mi- key The Mashed Potatoes. Vier tieners uit Noordwijkerhout met gelikte powerpop (The Roman tics, The Knack, kent u ze nog?), geheel in stijl toegejuicht door een klasvol gillende schoolmeis jes die speciaal voor dit doel met bus 60 waren aangevoerd. Deze ambience werkte aanvankelijk op de lachspieren van de rest van de bezoekers, maar drie fraaie, pretentieloze popliedjes sloegen al gauw een bres in deze scepsis. Op dinsdag 20 november maakt Vara's Popkrant bekend wie zich opnieuw illusies mogen koesteren tijdens één van de hal ve finales die eind volgende maand in Rotterdam en Utrecht worden gehouden. In Noordwij kerhout zal de spanning te snij den zijn. JAN VAN DER PLAS AMSTERDAM - Minister D'Ancona (uwe) onthulde zaterdag in het Am sterdamse begijnhof een beeldje van Charlotte van Pallandt: 'ingetogen vrouw'. Uoto ANP) ROTTERDAM - Een groot televi siescherm had gisteravond in Ahoy' voor een zeer leerzame verwelko ming van het publiek kunnen zor gen. Door vanaf zeven uur de boei ende VPRO-special over Jimi Hen drix uit te zenden hadden de bin nenkomende fans van (de) Jeff Hea ley (Band) mooi geconfronteerd kunnen worden met de enorme in vloed van de legendarische snaren- ridder op het jongste gitaarfeno meen uit Canada. Want, de overeenkomsten tussen de twintig jaar geleden gestorven rockpionier Hendrix en de pas 24- jarige Jeff Healey behelsen intus sen veel meer dan een verwant ge luid, gebaseerd op een unieke com binatie van fabelachtige techniek plus dito snelheid. Sinds zijn ko meetachtige doorbraak (nog geen twee jaar geleden) is het blinde su pertalent uit Toronto zich meer be wust geworden van de waarde van extra showelementen, zo bleek ten overstaan van ruim 9000 fans. Alsof zijn bijzondere speelwijze (gitaar plat op schoot) niet voldoen de meer was, maakte Healey uitge breid sier met trucjes, waarmee Hendrix altijd imponeerde: het sna ren plukken met de tanden en het spelen met de gitaar achter het hoofd. Toto's Steve Lukather voer de vorige week zondag nog op de zelfde plek dezelfde rituelen uit, ori ginelere zijn er kennelijk niet. Jeff Healey, tegenwoordig ook voorzien van een flitsend 'MTV- rockkapsel', deelt met The Great Late Jimi intussen ook een com mercieel Torinstinct': het scoren via zeer persoonlijke interpretaties van klassiekers. Hij. als altijd gese condeerd door bassist Joe Rock- man en drummer Tom Stephen, oogstte veruit de meeste bijval met twee (ijzersterke) covers: 'Roadhou- se Blues' van The Doors en "While My Guitar Gently Wheeps' van Ge orge Harrison. Laatstgenoemd nummer (tevens de huidige single) ontketende als tweede toegift een oorverdovend gejuich, dat even te voren met de eigen composities 'See The Light' en 'Life Beyond The Sky' toch was uitgebleven. On danks de soms ongelooflijke krachttoeren die de bandleider met alle tien zijn vingers uithaalde. Zo veel verschil in respons zal hem on getwijfeld aan het denken zetten en hem als (modaal begaafd) liedjes schrijver hopelijk niet frustreren. Het voorprogramma Wildlife kreeg van Jeff Healey ruim baan en terecht Het Britse 'powertrio' - rond zanger-gitarist Chester Kamen (broer van Nick) en in de geest van Cream - bevestigde de goede in druk die het heeft gewekt met het onlangs verschenen debuutalbum. BREDA (ANP) - Het Zuidelyk To neel speelt in november en decem ber in een voormalig nonnenkloos ter in Breda „La passion de Gilles" Centraal hierin staat de historische figuur Gilles de Rais, tijdgenoot van Jeanne d'Arc, die ook bekend is ge worden als Blauwbaard. Het leven van Gilles de Rais eindigde evenals dat van Jeanne d'Arc op de brand stapel. Het Zuidelijk Toneel is bij „La passion de Gilles" niet uitgegaan van een bestaande toneeltekst maar van het libretto dat Pierre Mertens in 1983 schreef voor een gelijknami ge opera. Mozartavond niet geheel geslaagd Mozarl-avond van het Chr. Gemengd Koof "Zang en vriendschap" te Maxerewoude, v. Eima van den Dool - sopraan Ber- nadette Bouthoorn - alt F reden k van Oer Kooi - tenor. Jan Heye - bas Rchard Her- i - orgel en het Ameleróoms Begetet- orkest. Het geheel o.t.v. Ger Hoviua. Gehoord 13 oktober in de R.K. kerk Harers- woude. Aan de vooravond van het 'Mo zart jaar' voerde zaterdagavond het Chr. Gemengd koor 'Zang en vriendschap' onder leiding van Ger Hovius drie werken van Mo zart uit. Voor de pauze de 'Kro nungsmesse' en het motet 'Exsul- tate, jubilate' KV 165 voor orkest en sopraan. Terecht had het koor voor een uitstekende sopraan ge kozen, want zij had verreweg de zwaarste party. Hooguit in het la ge register had Elma van den Dool wat moeite om klankvol te blijven zingen, zoals in het Agnus Dei', want in 'Exsultate, jubilate' toonde zij een stralend heldere stem, die expressief op de tekst inspeelde en schitterend eindig de in het virtuoos gezongen "I\i virginum corona, tu nobis pacem dona. Alleluja!' Ook het koor zong onder leiding ■an Ger Hovius mooi, in een goed tempo, zodat steeds de spanning bewaard bleef. Mozart schreef de Kronungsmesse' toen hy nog ge zond en min of meer zorgeloos leefde, dit is overduidelijk te mer ken in deze vrolijke, sprirituele mis. Jammer, dat het orkest met name in de 'Kronungsmesse' overheerste, waardoor het koor zeker in de voorste helft van de kerk lichtelijk ondergesneeuwd werd. Beduidend beter was de balans in het 'Requiem' na de pauze. Even dreigde net orkest uit de pas te lo pen direct In het begin van de 'In- troitus', maar Hovius ving dat goed op. De mannen zongen het 'Kyrie eleison' evenwichtig en licht gescandeerd; ook de snelle overgang naar het 'Dies irae' werd overtuigend vertolkt Dat Hovius ook veel aan tekst-interpretatie had gedaan, werd duidelyk in het 'Lacrimosa', waarin het 'judican- do home reus' betekenisvol en zuiver werd uitgesponnen. In het 'Domine Jesu' werden koor en or kest steeds ondoorzichtiger en ik zAg bijna de zucht van verlichting toen dit deel 8 er op zat. Maar 'Zang en vriendschap' was weer helemaal op dreef in het prachti ge 'Agnus Dei', waar heel duide lijk en muzikaal het fugati .ch ka rakter van het 'cum Sanctis tuis' hoorbaar werd gemaakt Tot olot iets over de bas Jan Heye, die het zwaar te verduren had naast een zeer zwakke tenor, die braaf en slecht intonerend zyn lesje afwerkte. Maar in aommige passages, zoals in Tuba mirum spargens sonum, kwam de kwali teit van Heye tóch op de voor grond: een betrouwbare warme klank met een zorgvuldige dictie. LIDY VAN DER SPEK Beckett-biograaf voor lezing naar Amsterdam AMSTERDAM (ANP) James Knowlson, biograaf en vriend van de vorig jaar overleden Iers/F ranse schrijver Samuel Beckett houdt op 23 oktober in theater De Balie in Amsterdam een lezing over diens leven en werk. Hij zal ook vertellen over zyn biografische werkzaamhe den. Na de pauze kan het publiek vragen stellen. De bijeenkomst wordt georgani seerd door de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam (SLAA). The British Council en de onlangs opgerichte Nederlandse Beckett Stichting De presentatie is in han den van dr. M Bumng, voorzitter van deze stichting. Knowlson is hoogleraar Frans aan de universiteit van Reading, di recteur van de Beckett Internatio nal Foundation en beheerder van het Beckett-archief Hij heeft al veel publikaties over Beckett op zyn naam staan en werkt nu aan een nieuwe „kritische biografie", aldus een bekendmaking van de SLAA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23