Goed en genoeg licht in keuken Werkplek opgewaardeerd tot leefruimte 1 xX Van romantische landhuisstiji tot modern klassiek Dagdromen Bittertje In de greep van'n nieuwe trend MAANDAG 15 OKTOBER 1990 PAGINA 11 Een groot voordeel van het toepassen van bovenkasten in de keuken is de mogelijkheid hieronder, bij voorkeur weg gewerkt achter een lijst, ver lichting aan te brengen. Goed licht op de handen als je aan het werkblad bezig bent. Vein zullen van vroeger de potten kijker, boven het fornuis nog kennen. Hiervan zijn moder ne versies om boven het werk blad te plaatsen. Ze zijn zo ge maakt dat het licht niet ver blindt. Het kookcentrum krijgt tegenwoordig meestal zijn licht van de afzuigkap. Nu we alle werkvlaldcen goed verlicht hebben, wordt soms het centrale lichtpunt tegen het plafond als overbo dig beschouwd. Niets is min der waar. Je hebt dit hard no dig om bij duisternis goed zicht te hebben op de inhoud van de bovenkasten. Boven dien zorgt het voor een goede lichtverdeling in de hele keu ken. Maar onderzoek eens of het aansluitpunt wel de meest geschikte plaats is om pla fond- dan wel hanglamp te monteren. Dit bevindt zich traditioneel in het midden van het plafond, maar best moge lijk dat de lamp meer naar links, naar rechts of naar vo ren moet worden opgehan gen. Een kwestie van proef ondervindelijk testen om te voorkomen dat je jezelf in het licht staat. Of kies in plaats van deze lamp een rail met (halogeen)spots dan wel een verlaagd plafond met een aan tal inbouwspots. Het is niet alleen belangrijk waar de verlichting wordt aangebracht maar ook hoe groot de lichtsterkte is. Er is een eenvoudige vuistregel om de gewenste sterkte te bereke nen. Voor een goed verlichte keuken is bij gloeilampen een lichtsterkte van omstreeks 50 Watt per vierkante meter ver eist bij inschakeling van alle lichtpunten. Bij buislampen hebt u aan 2/3 van deze capaci teit voldoende. Kies bij voor keur de lichtkleur warmwit (ww). Het berekenen van de beno digde hoeveelheid licht is, zoals gezegd, een vuistregel. Zo kan men met een lagere lichtsterkte toe als men een lichte keuken heeft (kastfron- ten, werkblad, wanden, vloer, plafond). In keukens met don kere vlakken heeft men soms meer licht nodig dan het ge noemde richtgetal van 50 Watt per vierkante meter. Een andei punt van belang, maar dat heeft meer met com fort te maken, is het feit dat matte oppervlakken (bij voor beeld het werkblad) hinderlij ke lichtreflecties en vermoei de ogen voorkomen. Bij hoog glans fronten is het 'lichtelijk' In deze keuken is de verlichting goed geregeld. De spoelbak links wordt verlicht door buislampen onder de kastjes, het kookcen trum rechts ontvangt het licht via de afzuigkap en tegen het plafond is een rail met halogeenspots aangbracht. (foto gpd» uitkijken geblazen. Praat er niet voor hinderlijke verras- een nieuwe keuken vaak een teit worden voor een belang- van tevoren met de keuken- singen komt te staan. Verlich- vergeten thema. Ten onrech- rijk deel bepaald door aard en ontwerper over, zodat u later ting is bij het inrichten van te, want sfeer en functionali- kwaliteit van de verlichting. Eten in de keuken hoeveel meters zijn daarvoor nodig? De keuken, tientallen jaren lang gedegradeerd tot een ruimte waar in afzondering gewerkt werd, is opgewaardeerd tot leefruimte. Waar niet alleen wordt gekookt en afgewassen, maar waar ook plaats wordt gemaakt voor spelende kinderen, bijpraten met vrienden onder een hapje en een drankje, en het gezellig samen tafelen met het hele gezin. Roep nu niet meteen dat uw keuken te klein is voor al deze functies. Zelfs op een zeer be perkte ruimte kun je al aan ta fel gaan. Door in een kleine keuken bijvoorbeeld te kie zen voor een uittrektafel waaraan je toch minstens met een paar kunt ontbijten een eetbar of een aan het werk blad aangebouwde klaptafel. Klaptafel die ook als kastdeur dienst doet. door Thea Wamelink Als u over een nieuwe keu keninrichting denkt, bekijk dan eens of een complete zit hoek, dan wel een andere eet- oplossing tot de mogelijkhe den behoort. Om zonder ellebogenwerk te kunnen eten heb je als vol wassene een tafelruimte van 65 cm breed en 40 cm diep no dig. Hieruit volgt dat een tafel minstens 80 cm breed moet zijn als je tegenover elkaar wilt kunnen zitten. Voor 6 per sonen heb je dan ook een tafel nodig van 130 x 80 cm. Voor 4 personen is een tafel van 80 x Een slimme oplossing voor een kleinere keuken. De 'eethoek' is tussen het kookeiland en het spoel- centrum, zo heet dat nu eenmaal in het jargon van de keukenexperts, geconstrueerd, (foto gpdi 80 cm voldoende. Een stoel is gemiddeld 45 cm breed en 50 cm diep. Links en rechts van de stoel en erachter moet min stens een vrije bewegings ruimte van 10 cm zijn. Is er geen ruimte voor een tafel met vier of zes stoelen, misschien is het dan mogelijk een bar aan te bouwen, waar- i X X' Voor wie van hout houdt: De houten keuken is bij veel mensen nog steeds zeer ge liefd. Bij hout denken we vaak in de eerste plaats aan Franse stijlkeukens of rustieke mo dellen, maar er zijn ook mo derne houten keukens, vooral in lichte tinten en houtsoor ten. Rustieke modellen en stijl keukens zijn meestal van massief hout met een geprofi leerde deur. Bij voordeliger uitvoeringen is de deurlijst uitgevoerd in massief hout; het paneel is gefineerd. In on- derhoudsgemak doen houten keukens tegenwoordig meestal niet onder voor kunststof. EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIÊTTEvd HOEVEN Voor klassieke stijlkeukens wordt meestal eikehout toe gepast, in verschillende kleu ren gebeitst (naturel, middel bruin of donker). Dikwijls hebben ze een met de hand aangebrachte patinering, die de 'vlam' en de natuurlijke kleurschakeringen van het hout goed doen uitkomen en ze een antiek aanzien geven. Men noemt deze bewerking dan ook wel 'antiek finish'. Soms gaat men zelfs zo ver dat bij stijlmodellen gaatjes in het hout worden aangebracht om een houtworm-effect te cre ëren. Uit Scandinavië stamt de trend van de grenen keuken. In deze houtsoort bieden en kele fabrikanten ook een bio- keuken aan. waarvoor uitslui tend natuurlijke materialen worden gebruikt. Daarbg dus geen kunststof afwerklak, maar óf een op natuurlijke grondstoffen gebaseerde lak óf een afwerking met behulp van bijenwas. Voor het verlij- men van panelen neemt men in dat geval een natuurlijke beenderlijm. Maar misschien kiest u alleen voor een uiter lijk naar de natuur en wilt u wel graag in verband met het onderhoud dat het hout met een blanke kunststoflak is afgewerkt. Het kan alle maal. Beuken Behalve eiken wordt voor keukens meer en meer beu ken gebruikt, soms in combi natie met zwarte kunststof, waarbij zwarte met beuken omrande fronten afgewisseld worden met geheel houten deuren, een beuken werk blad, tafel en wat dies meer zü. Een zeer luxueuze hout soort voor keukens, die al ja ren voor topmodellen wordt toegepast, is kersehout. En soms ook mahonie, maar vaak gaat het daarbij om een ande re - voordeliger houtsoort - die een tnahoniekleurige beits- of laklaag heeft meege kregen. De houten keuken kent ook een modern klassieke uitvoe ring. Klassiek door de toepas sing van degelijk, massief hout. Modern door de vorm geving met strakke, simpele lijnen en weinig tierelantij nen. Voor dit soort keukens kiest men naast eiken vooral beuken en de laatste tijd komt ook het gebruik van ahorn hout of esdoorn in zwang. Compromis Een massief houten keuken is vrij prijzig Fineer is aanmer kelijk goedkoper. Dat is ook te koop. Voor het totale beeld worden bij gefineerde fronten de groepen of greeplijsten, knoppen en lijstwerk in mas sief hout uitgevoerd. Een goed compromis. En een zorg vuldig gefineerde deur is heus even degelijk als een massief exemplaar en heeft soms voor keukengebruik vooral in vochtige vertrekken - juist voordelen. Gefineerd spaan plaat zal veel minder gauw krom trekken dan massief hout, hoewel dit bij gerenom meerde keukenmerken mini maal is. omdat men het hout heel zorgvuldig opslaat, voor bewerkt en behandelt. Om prgstechnische rede nen kiest men soms ook voor een houtdecor, dat wil zeggen een kunststof deur in een houtnabootsing. Niet echt na tuurlijk, maar met behulp van de moderne techniek is men in staat imitaties te maken die van enige afstand nauwelijks van echt zijn te onderschei den. Voor het totaaleffect kiest men ook in dit soort keu kens vaak voor massief hou ten accessoires als grepen, deur- en lichtlijsten. Oppassen In een kleine ruimte is het een beetje oppassen met een rus tiek of stijlmodel wanneer dat donker gebeitst is. Dat maakt het vertrek optisch kleiner. Meestal kan men dan beter een strak en modern belijnd type kiezen in een lichte tint of naturel uitvoering. Of de massiviteit doorbreken met een aan'tl open eindvakken, tussenkasten of een glasdeur- kast Voor meer Informatie: Alno: Alno Nederland. Donzen, tel. 0162S - 16.200; Zryko: H.v.d. Ak ker. Amstelveen, tel 020 - «5.86.20: Functlonlca en Well- mano Wellmann Nederland. Woerden, tel. 0S«80 - 24.M8; Po|- renpohl: P.F. Wijtman. Epe. tel. 05710 - 27 100 aan men op krukken of hoge stoelen kan eten. Houdt u niet zo van een eet bar, dan kan misschien een wat diepere tafel worden aan gebouwd. Het blad is dan roy aal genoeg voor een uitgebrei de maaltijd maar er is meestal voor één persoon minder min der plaats. Bij gebrek aan vol doende ruimte kan een smal ler barblad praktisch zijn, vooral als het toch alleen maar voor ontbijt en snelle hap wordt benut. Een bezwaar vinden som migen vaak de hoogte, waar voor een barkruk of hoge stoel nodig is. Een praktische tus senoplossing is het aanbren gen van een verhoging op de vloer onder de bar zodat hier lage krukken of gewone stoe len gebruikt kunnen worden. Voor zo'n keukenpodium moetje wel de ruimte hebben om het diep genoeg te kunnen maken. Oplossingen In vier tekeningen worden vier verschillende oplossin gen getoond voor een eetplek in de keuken. A: Een uittrektafel biedt ge middeld plaats aan 2 of 3 per sonen hoewel er grote zijn voor 4 - en is meestal niet ruim genoeg voor een uitge breide maaltijd met veel scha len. Wordt dan ook meestal voor het ontbüt benut. B: Hoekbar aangebouwd te gen de achterzijde van onder kasten, kookeiland of het werkblad en op gelijke hoogte daarmee. Geschikt voor niet al te ruime keukens. C Aanbouwtafel op norma le tafelhoogte, waaraan door de ronding meer plaats is dan bij rechthoekige uitvoering. Zowal bar als tafel bieden be halve eetgelegenheid ook ex tra afzet/werkruimte in de keuken. D: Voor een geheel vrij staande tafel met 6 stoelen is een vloeroppervlak van onge veer 200 x 250 cm nodig. Die is er in maar weinig keuken* Kiest u voor een hoekbank, dan is een ruimte 170 x 230 cm al voldoende. Of een zes per soons-tafel in de hoek. zodat er normaal met drie personen aan gegeten kan worden. En als er gasten komen is er met wat geschuif en opletten bepaalde kastdeuren kunnen niet open - voor de gelegen heid meestal wel ruimte te vinden voor 6 personen De Engelse televisie ver toonde een week of wat gele den een programma over vervulde kinderwensen. Kin deren mochten hun harte- wens insturen, en van een paar uitverkorenen werden die dan vervuld. Voor de ca mera tot werkelijkheid ge bracht, en de Engelse televi sie zond er enkele van uit, van die vervulde dromen. En eigenlijk was het allemaal een beetje triest. Wankelde het op de rand van het mee lijwekkende. Zoals dat kleine meisje, dat samen met een beroemde balletdanser een pas-de-deux mocht uitvoe ren, op een echt toneel, in een echte schouwburg. Zoals ze het had gedroomd. Thuis, in bed. En dat wat gro tere meisje, dat een Indisch prinsesje mocht zijn in een nagebouwd decor vol klate rende fonteintjes en olielam pen en buigende bediendes; een 1001-paleis zoals een decorbouwer zich dat voor stelt. Vervulde dromen zijn vaak verloren dromen, schreef ooit iemand. Je neemt je ei gen zelf in zo'n droom over duidelijk mee, zoals dat klei ne meisje, da| met haar mol lige lichaam een beetje one legant, en hopeloos verlegen rondstapte naast de etheri sche balletdanser, terwijl ze zich natuurlijk had gedroomd als prima-ballerina, sierlijk rond zwevend op hoge. ran ke benen. De werkelijkheid was anders. Ook voor dat grotere kind. dat met haar stevige lijf niet het fijne Indische prmsesie was dat ze zich gedroomd had. Dat nooit stijve ledema ten kreeg van het met ge kruiste benen op de grond zitten, wat zij overduidelijk wél had; ongemakkelijk schoof ze heen en weer, zoekend naar een wat mak kelijker houding. De jeugdige bediendetjes om haar heen waren hardbruin ge schminkt. en de olielampen waren elektrisch. En dat ziet een kind volgens mij net zo duidelijk als een volwassene; dat alles anders is dan in de droom. Toen die nog niet werkelijkheid was geworden Wat meestal tegenvalt. Zoals bij de Lorelei. We zou den dat verhaal op de lagere school opvoeren, en de meester had de sage zo plastisch verleid dat het bijna werkelijkheid voor me was geworden. Ik vroeg me wel af hoe ze al dat water in het gymlokaal konden krijgen maar kinderfantasie staat voor niets, en ik droomde mezelf de Lorelei die zingend haar lange blonde haar kamt. Toen de grote dag echter daar was bleek het water blauw crèpepapier te zijn waaronder een jongetje languit liggend met zijn ar men golven moest maken wat hem zo goed afging dat hij later een ernstige beris ping kreeg, en ik was een boom. Met een groene lap om me heen moest ik op een stoel staan, veel te mollig voor Lorelei, en met een kor te jongenskop Weg droom waarin ik altijd Lorelei en nooit boom was. en waar wa ter nooit blauw papier bleek Dromen moeten dromen blij ven, voor intern gebruik, en altijd een beetje vleiend voor onszelf. Want wie heeft nooit ingevallen voor die beroem de voetballer, voor die zan geres die ziek werd. voor de befaamde chirurg die plotse ling onwel werd Met dave rend resultaat, terwijl we. als we werkelijk moesten voet ballen, of optreden, of opere ren, zeer zouden staan te stuntelen, zoals dat kleine meisje een beetje deed, m haar balletutuutje We dagdromen onszelf wel eens weg uit de werkelijk heid: dansen dan b.v. ver liefd de hele nacht door, maar de hemel beware als dat werkelijkheid werd, als we op een tijd dat we gaarne in bed liggen lezen met stijve benen en de bril op de neus de tango moesten dansen met een meneer met een beetje moeilijke voeten En geestig converseren Nee. dromen moet je dromen laten. Ook kinderdromen. Een tijdverdrijf voor binnens kamers. Een van tijd tot tijd wegglippen in een andere di mensie Ongestoord door de werkelijkheid Waarin we meestal een boom zijn. Toen de inbouwkeuken in op komst was - in het begin van de jaren zestig - was de greep- lijst een bekend gegeven. Van lieverlee trad een verschui ving op naar zichtbare grepen. Houten of metalen schaal gre pen, beugelgrepen in vele kleuren, knoppen van hout, porselein of kunststof. Maar we zien de greeplijst de laatste Ujd opeens weer te rug. zg het in een iets andere vorm dan in de jaren zestig. Zoals in deze trendy hoog glans keuken, waar de oor spronkelijke horizontale greeplgst heeft plaatsge maakt voor een verticale uit voering. Hg vormt een inte graal onderdeel van het totale ontwerp De fronten van deze Pog- genpohl-keuken zijn vervaar digd van kunststof in rood- hoogglans. de staafgrepen zgn uitgevoerd in glanzend zwart Door de combinatie met edelstaal en glas krggt het ontwerp een uitgesproken high tech accent

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11