'Ik lok bewust kritiek uit' Abram van Leeuwen: een rijk geïllustreerd open boek 'Bestseller bij voorbaat' over geschiedenis Nederlands-Indië Duet met Ronnie Tober ZATERDAG 13 OKTOBER 1990 EXTRA PAGINA 33 Abram van Leeuwen "Leo voor mijn vele vrienden" - heeft het altijd ruim gezien. Als praktische idealist heeft hij datgene wat hij na streefde steeds weten te bereiken. Zo werd hij oprichter en eigenaar van 23 bedrijven in ze ven landen en toen hij die verkocht was hij in een kiap een multi-miljonair die kon doen en laten wat hij wilde. En dat is precies wat Abram van Leeuwen - 'Prins van Lignac' voor mensen uit het Franse verzet - tegen woordig nastreeft: doen en laten wat hij wil. Met zijn kostbare jacht verhuisde hij vorig jaar voor een paar maanden uit thuishaven Cannes naar de baai van Bali. Daar scheef hij zijn boek 'Bandjir, vuurstorm over Java', een roman over Nederlands-Indië. Hij weet nu al dat het een omstreden werkje is; in elk exem plaar zit dan ook een envelop waarin lezers hun geschreven mening kunnen opsturen aan de auteur die voor de beste tien reacties een geheel verzorgde reis naar Bali uitlooft. Zelf denkt hij dat de brieven binnen zullen stro men, want hij is overtuigd van zijn kwaliteiten. Bij het citeren uit eigen werk heeft hij moeite om z'n ogen droog te houden. "En als je jezelf weet te ontroeren, ben je een groot schrijver". door Jan Preenen 'Abram van Leeuwen: 'Als je jezelf weet te ontroeren, ben je een groot schrijver". Abram van Leeuwen is een rijk geïllu streerd open boek dat zich in het Rotter damse Parkhotel niet zomaar laat dicht klappen. Als de interviewer dat na een paar uur lezen ook in het belang van de 72-jarige schrijver zelf wil doen ("U hebt zo meteen nog een andere afspraak"), voorkomt "de geboren Rotterdammer en getogen wereldburger" dat door gewoon verder te vertellen. Over het feit dat hij het als multi-miljo- nair "vanzelfsprekend" vindt dat hij een miljoen geeft aan een ziekenhuis of het nodige geld uittrekt voor de accommo datie van een voetbalclub-in Zuid-Frank rijk. En over zijn titel 'Prins van Lignac' die hij in 1962 heeft gekregen als tegen prestatie voor de hulp die hij verzets mensen in het Franse Lignac heeft gebo den tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vooral echter blijft hij voorlezen uit en over zijn op 22 oktober verschijnende tweede boek 'Bandjir, vuurstorm over Java'. Door zijn uitgever aangekondigd als een roman over Nederlands-Indië die als een 'atoombom' zal inslaan. Alsof de vrede niet in grote delen van de wereld is uitgebroken. Van Leeuwen stelt het ogenschijnlijk wat pacifistischer, maar in feite even oorlogszuchtig: "Ik lok met dit boek bewust veel kritiek"uit. Daarom doe ik in elk exemplaar een envelop. Mensen kunnen daarin een papiertje stoppen met hun mening en naar mij op sturen. De beste tien reacties van voor- en tegenstanders honoreer ik met een volledig verzorgde reis naar Bali". 'Spraakmakend' Bij voorbaat 'verzekerd' van succes heeft Van Leeuwen zijn uitgeverij Het Spec trum opdracht gegeven 50.000 exempla ren op de markt te brengen. Zijn vorige boek, de autobiografie 'Vecht voor je ge luk', leverde 26.000 afnemers op. "Vijf tigduizend zal nu niet genoeg zijn. Wat ik nu heb geschreven, is heel spraakma kend. Ik maak duidelijk dat wij ons als Nederlanders helemaal niet hoeven te schamen voor wat we in het verleden in Indonesië hebben gedaan. Lou de Jong mocht daar van de diverse Nederlandse regeringen niet over schrijven, omdat al die zaken veel te gevoelig lagen. Dat zou alleen maar ten koste zijn gegaan van de relatie met Indonesië, zo werd gesteld. Daar heb ik geen boodschap aan". Van Leeuwen gaat er zonder meer I. vanuit dat hij straks Indonesië niet meer in mag. "Dat ligt voor de hand. Ik schrijf over corrupte Indonesische generaals die hun naam liever boven een vette Zwitserse rekening zagen staan dan bo ven een monument voor gevallenen. Als je zoiets vermeldt, vraagje natuurlijk om moeilijkheden, maar dat heb ik ingecal culeerd. Dat moet de prijs dan maar zijn voor mijn boek. Als degenen die ik een reis naar Bali wil geven, ook niet welkom zijn. stuur ik ze wel naar een ander land". Zakenman Abram van Leeuwen heeft het altijd 'ruim' gezien. Als praktische idealist heeft hij de doelen die hij nastreefde, met zijn "doorzettingsvermogen, visie en ta lent" steeds weten te bereiken. Met die instelling ("waaraan al die drugsgebrui kers van nu een voorbeeld kunnen ne men") werd hij oprichter en eigenaar van het Nederlands Talen Instituut (NTI), van het postorderbedrijf Keurkoop en van het uitgeversbedrijf Lekturama. "Van al die ondernemingen heb ik dochtermaatschappijen opgericht in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitser land, Oostenrijk en Suriname. Ik heb al les zelf opgebouwd en op het juiste mo ment weer van de hand gedaan. Ik heb m'n bedrijven nooit opgericht om in het harnas te sterven. Mijn ideaal was altijd om op een gegeven moment genoeg geld te hebben om goed te kunnen leven. Op m'n zestigste was het zover. Toen heb ik m'n 23 bedrijven in 7 landen zonder eni ge wroeging verkocht. Dat is het verschil met een van mijn vrienden, de uitgever Robert Maxwell. Net als ik heeft ook hij een schip, maar hij heeft geen tijd om er gebruik van te maken. Ik wèl. Ik heb ook tegen hem gezegd dat hij niet van het le ven kan genieten en alleen leeft voor zijn bedrijf. Daarin zal hij ook sterven. Zo'n toekomstbeeld heeft me nooit aange sproken. Als jongen van 18 heb ik me al voorgenomen dat ik ooit van mijn geld zou genieten. Dat heb ik toen in een ge dicht gezet en me altijd voor ogen gehou den. Daarom zijn de bedrijven er ook al tijd voor my geweest". Het schip van Van Leeuwen is het jacht New Horizon dat acht jaar geleden bij Van Lent in De Kaag is gebouwd en 64 miljoen gulden heeft gekost. Een wer kelijkheid geworden droom nadat hij zijn vorige wens, een landgoed, in het Zuidfranse Mougins had gerealiseerd. "Omdat het ook in Frankrijk niet altijd mooi weer is, wilde ik een drijvend land goed. Dat heb ik nu en dat bevalt me wel". Het schip heeft een belangrijke rol ge speeld bij het totstandkomen van 'Bandjir, vuurstorm over Java'. Met zijn twaalf stewards en zestien zeelieden ruil de Van Leeuwen de thuishaven in Cannes (kosten ligplaats: twee miljoen gulden voor zes maanden) vorig jaar in voor de baai van Bali. Daar deed de ooit als verslaggever bij het Dagblad voor Rotterdam begonnen schrijver de inspi ratie op om de 'echte' geschiedenis over Nederlands-Indie op papier te zetten. "In mijn werkkamer op mijn jacht heb ik een picture-window, een laag raam. Daardoor kon ik uitkijken over de ber gen met wuivende palmbomen tegen een strakblauwe tropische hemel. Dat was ook het decor waartegen opge zweepte Indische jongens Nederlanders vermoordden. Vreemd eigenlijk dat in zo'n vredig en mooi landschap zulke gru welen kunnen gebeuren. Maar goed, dat geldt nu natuurlijk ook in Kuwayt". Liefde Hoofdpersoon in het boek is Oemar Ker- to, een Javaanse jongen die in het na-oor- logse Nederlands-Indië verliefd wordt op een Nederlands meisje. Een onmoge lijke liefde uiteraard in een roman die volgens de informatie van de uitgever de politionele acties van Indonesiërs én Ne derlanders beschrijft. Als voorbeelden worden genoemd het platbranden van kampongs en het vermoorden van vrij heidsstrijders door Nederlandse militai ren en daarnaast de wreedheden van de Indonesiërs, die "onze meisjes van 12 en 13 jaar verkrachtten en hen de borstjes afsneden". In werkelijkheid wordt het Nederland se optreden in tegenstelling tot de Indo nesische acties echter regelmatig ver- goeilijkt. Zo wordt het platbranden van de kampongs uitgelegd als de manier om tientallen landmijnen onschadelijk te maken. "Die zouden anders onze jonge soldaten tot rompen-zonder-benen heb ben gemaakt". Van Leeuwen kiest 'anders dan vele anderen' bewust partij voor de Nederlan ders, die volgens hem te lang ten onrech te in het verdomhoekje hebben gezeten als het over Nederlands-lndie ging. "Over de verhouding tussen Nederland en Indonesië van 1940 tot 1950 is vrijwel niets bekend. Dat is verkeerd. Onderwij zers moeten die periode kennen om hun leerlingen weer idealen te geven. Dan hoeven ze tenminste geen drugs meer te slikken om zich een kunstmatig ideaal te verschaffen" "Voor ouderen is het een belangrijke fase in hun leven geweest. Ik wil er voor zorgen dat kinderen en kleinkinderen bewondering krijgen voor hun ouders en grootouders die in Nederlands-Indië hebben gevochten. Opeenvolgende rege ringen hebben die periode welbewust verdrongen. Zij hebben het Nederlandse volk zelfs een minderwaardigheidscom plex proberen te bezorgen. Zo van "weg met ons, vuile kolonialisten". "In plaats daarvan zouden ze trots moeten zijn. Daarom staat in mijn boek niet dat wij Indie hebben leeggeroofd. Ik schrijf dat wij een kolonie hebben over gedragen die welvarender was dan alle andere gebieden die door andere landen zijn verlaten. Dan heb ik het over Bnts- Indië, Portugees Angola, Belgisch Kon go, Spaans Colombia, de Amerikaanse Filipijnen en het Franse Indo-China. Wij hebben het beter gedaan dan alle andere volken". Kritiek Om te voorkomen dat hij met zyn 'roman met een ware achtergrond' wordt beticht van eenzijdigheid, laat Van Leeuwen ook wat kritiek doorklinken: "Wat de Nederlandse kolonisten vroeger hebben gedaan, was natuurlijk niet allemaal even fraai. Zij hebben bijvoorbeeld in In- die het koloniale systeem ingevoerd, waardoor de inlanders te weinig voor hun oogsten kregen". Tegelijkertijd werpt Van Leeuwen zich echter op als advocaat van die "ten onrechte als duivels" afgeschilderde ver over- en plunderaars: "Je moet die men sen niet door onze twintigste eeuwse brillen bekijken. Van die mensen mocht je niet verwachten dat zij dezelfde demo cratische ideeen zouden koesteren als wy nu. Die mensen moet je beoordelen naar de periode waarin ze leefden en dan valt het nogal mee wat zy hebben ge daan. We praten wel over een tijd waarin de Amerikanen de indianen uitroeiden en Spanjaarden en Portugezen hun ont snapte negerslaven doodranselden". Dat hij met deze benadering ongetwij feld voor conservatief zal worden uitge maakt, maakt hem weinig uit. Dat hoe ven anderen trouwens niet eens meer te doen, dat heeft hij zelf al gedaan "Ik ben duidelyk rechts, ja. Als je zo rijk bent als ik, ben je meestal niet communistisch. Maar zie ik het daardoor verkeerd? Dat denk ik niet. Indonesië had rustig moe ten afwachten tot de Nederlanders de macht vanzelf hadden overgedragen. In 1942 heeft onze koningin de bevolking al zelfbestuur beloofd Zover was het ook echt wel gekomen. Nederland wilde dat Indonesië vry zou worden. Daarop wil den Soekarno en de zijnen echter niet wachten. Het probleem is dat Soekarno niet echt wist wat er onder het volk leef de. Hy heeft een tijd gevangen gezeten en heeft daardoor het contact met de mensen verloren. Het is net als met Man dela in Zuid-Afnka die denkt dat ieder een daar nog het communisme wil". Feuilleton Van Leeuwen heeft zijn boek veertig jaar geleden al in feuilleton-vorm uitge bracht. Hij beschikte toen slechts over informatie uit dagbladen en boeken. Met zijn eigen ervaringen, opgedaan tijdens twintig a dertig bezoeken aan Indonesië, heeft hy het boek aangepast. Verder heeft hy het taalgebruik gemoderniseerd en hier en daar "wat dyen uit elkaar laten gaan" om te voorkomen dat het boek an no 1990 als een 'keukenroman' zou over komen. "Zo'n vleug seks is tegenwoor dig onontbeerlijk". Aan het boek is in Indonesië vier maanden gewerkt. Het "polijsten om tot het ideale beeld te komen" heeft daarna aan de Middellandse Zee nog eens vier maanden gevergd. Lang genoeg voor Van Leeuwen om regelmatig uitgebreid uit het boek te citeren, zonder de tekst op te zoeken. Soms grijpen die woorden hem zodanig aan dat hy moeite heeft om de ogen droog te houden. "Dan ben je toch een groot schryver. Als je niet alleen anderen weet te ontroeren, maar ook je zelf'. Eens te meer maakt Van Leeuwen daarmee duidelyk dat bescheidenheid hem volkomen vreemd is. Hy geniet van zijn vele miljoenen, zijn luxe en zyn titel 'Prins van Lignac' "Vooral in het zuiden van Frankrijk maakt dat vee) indruk. Deuren gaan automatisch voor je open. Daardoor kom ik ook in aanraking met het crème de la creme van de wereld" Zyn 28 'zonen' laat hy volop meedelen in die weelde. De stewards en zeelieden krygen vorstelijke salarissen en by het afscheid gouden handdrukken en 'een mooi pensioen'. Op dit moment is ieder een op vakantie. Het schip ligt in een droogdek in Palma. terwijl Abram van Leeuwen als "een banneling" in Rotter dam verblijft. "Aan de ene kant is het leuk om einde lijk weer eens wat langer in Nederland te zyn. Daardoor kan ik tenminste op 22 ok tober in Bronbeek het eerste exemplaar van mijn boek uitreiken aan meester Jo seph Luns, een goede vnend van me. Aan de andere kant mis ik de bediening op myn boot Nergens heb ik een hotel met twaalf personen die me bedienen". Reïncarnatie Terug aan boord wil Van Leeuwen over twee maanden gaan werken aan zyn der de boek. 'Reïncarnatie', waarin zyn vori ge levens worden beschreven "Dat wil zeggen de 14 856 belangrijkste Als je ge loofwaardig wilt overkomen, moet je al tijd een exact aantal noemen" Midden in het gesprek haalt Abram van Leeuwen plotseling een walkman tevoorschijn met een bandje waarop hij samen roet Ronnie Tober 'Jij en ik in een bootje' zingt. "Moet u eens horen. Hoe vindt u dat?" Het tweetal vaart al zingend de hele wereld rond. "net als de jongens van Piet Hein". Zonder het antwoord af te wachten, merkt Van Leeuwen op: "Ronnie is ervan overtuigd dat het een bestseller wordt. Twee weken geleden hebben we het op cd op genomen. Zaterdag wordt het in Oud-Loosdrecbt gepresenteerd. De opbrengst is net als bU het boek voor het Aids-fonds".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 33