Israël zet zich schrap voor Armageddon m Een bijzonder Vrolike verzameling GROFVUIL Bloedbad in Jeruzalem niet meer dan weer een incident Toen we naar Hongarije verhuisden, hadden we de hulp van een verhuisbedrijf en dat had veel voordelen. Je hoeft zelf niet in te pakken, niet te sjouwen en je hebt geen omkijken naar de douanefaciliteiten. Maar er ts een nadeel: ze verhuizen alles, maar dan ook alles en ook de spullen die je eigenlijk wilde weggooien. Maandenlang heeft onze garage volgestaan met verhuisdozen vol onnutte zaken: kopjes zonder oor, lege jampotjes, Nederlandse telefoongidsen, gebroken klerehangers en vooral veel vloeipapier, want het is verbazingwekkend hoeveel papier verhuizers gebruiken bij het inpakken. Die dozen waren een sta-in-de-weg waar we met geen mogelijkheid van afkwamen. De vuilnisophaal in Budapest is strikt geregeld: ieder flatgebouw en ieder woonblok heeft een aantal grote zwarte vuilnisbakken, waar mensen hun afval in kwijt kunnen. Zijn die bakken vol, dan heb je pech gehad, want losse zakken of dozen worden met meegenomen. Wij delen twee van die bakken met vijf gezinnen, dus echt veel ruimte om onze troep weg te gooien was er niet. Af en toe propten we eens wat vloeipapier in de bakken, maar al te vaak konden we dat niet doen. want dan konden de buren hun schillen niet meer kwijt. Nu was het probleem van de dozen nog wel te overzien, want die kun je opstapelen. Maar dat gold niet voor een zestal vuilniszakken, die de opgang naar onze woning versperden. Voor geld is alles te regelen, zeker in Hongarije, en dus stond ik op een goede ochtend 's ochtend in alle vroegte (de vuilniswagen komt altijd rond een uur of half zeven) aan de rand van de straat klaar met mijn vuilniszakken en wat geld. Of ze die zakken mee konden nemen? De vuilnisman keek me peinzend aan, leunde op de vuilnisbak en mompelde dat hij daar even over na moest denken. Voor 200 forint werkten zijn hersenen een stuk sneller en ons eerste probleem werd tot beider voldoening opgelost. Maar dat hielp ons nog niet van de dozen af. die domweg niet in de vuilniswagen pasten. Het bleef ons tijdenlang een raadsel hoe Hongaren van hun grof vuil afkomen, vooral toen een kennis ons vertelde dat ze geen oplossing wist. Zeker, Hongarije is een arm land en er wordt minder weggegooid dan in Nederland. Maar dat niemand ooit een stoel afdankt, leek ons onwaarschijnlijk. En dat was het ook. Op een zonnige dag verschenen grote stapels vuil in de straat: stoelen, matrassen, oude koelkasten, dozen, tuinafval, natgeworden en uitgeharde zakken cement en alles wat verder in de loop van het jaar in schuren, op zolders en in garages was opgestapeld. Een uur later was onze normaal zo rustige straat vergeven Tientallen armzalig geklede bejaarden, kreupelen en zigeunerkinderen, gewapend met boodschappenkarretjes en oude kinderwagens, haalden alles, maar dan ook alles overhoop. Koperdraad uit oude electrische apparatuur, oud serviesgoed, verrotte planken en schimmelige matrassen: ze bleken allemaal nog een zekere waarde te hebben. Het meest armzalige kopje vond een nieuwe eigenaar. Onze stoep veranderde in een chaos van vloeipapieren Nederlandse tijdschriften. Twee dagen leefden we op een vuilnisbelt. Pas toen er echt niets meer van waarde te vinden was, kwam een speciale vuilniswagen en haalde de troep op. In zijn kielzog trok de geur van armoede weg uit de buurt. Onze straat werd weer wat ze daarvoor ook was geweest: een keurig laantje in een villawijk. Hier en daar gooide een huisvrouw nog een paar emmers water over de stoep om het vuil weg te spoelen. Van onze correspondent Ad Bloemendaal JERUZALEM - Het begin van Succot, het Loofhuttenfeest, in Jeruzalem verschilde in niets van dat van andere jaren. Op vrijwel alle balkons in de joodse wijken verrezen de planken hutten, met een dak van losgeschikte palmblade ren, zodat de sterrenhemel zichtbaar blijft. Acht dagen lang voelden de joden zich weer min of meer nomaden, zoals ooit in de woestijn. En aan het eind van die acht dagen wachtte het traditioncl hoogtepunt in Jeruzalem: de tweede avond van Simchat Tora, de Vreugde der Wet. Daar hield de gelijkenis met andere jaren op. Een record-aantal van vijf tigduizend gelovigen baande zich door een cordon van politie en mili tairen een weg naar de Klaagmuur. Niet alleen de zwartgeklede ultra orthodoxen. die meestal het beeld bij de muur bepalen, maar -meer nog dan anders bij Simchat Tora- de religieuze nationalisten, herken baar aan de gehaakte keppeltjes. Simchat Tora was deze week dan ook niet alleen de vreugde over de vijf boeken van Mozes en het dan sen met de wetsrollen, maar vooral een demonstratieve bijeenkomst. De ultra-orthodoxen wilden laten zien dat geen Arabische stenenre gen hen kan afhouden van het bid den bij de westelijke muur van de tweede tempel. En de religieuze Zionisten toonden met hun aanwe zigheid hun geloof in een groot Is rael met Jeruzalem als hoofdstad, ook al lijkt die "stad van de vrede' hopelozer verdeeld dan ooit. Terwijl het Arabische stadsdeel rouwde en in New York de Veilig heidsraad machteloze pogingen deed een veroordeling van Israel op papier te krijgen, bevestigde bij de Klaagmuur spreker na spreker de eeuwige rechten van de joodse staat op de Tempelberg. Parlements voorzitter Dov Shilansky hekelde de kritiek van de Veiligheidsraad op het politie-optreden van afgelo pen maandag, waarbij 21 Palestijn se doden vielen. "De wereld zwijgt als er joods bloed vloeit", zei hij. "Maar het veroordelen van Israel is een routine-zaak geworden". Rouw In de nauwe straten van de Jeruza- lems oude stad is de spanning de laatst»; dagen bijna tastbaar aanwe zig. In een sfeer van wraakgevoe lens en machteloze woede verzame len de inwoners zich bij de huizen van de 'martelaren'. De Via Doloro sa is wederom een weg der smarten, want in de onmiddellijke omgeving zijn vier gezinnen in rouw gedom peld. Aan de voorgevel van hun huizen hangen in zoete kleuren geretou cheerde portretten van de doden, omkranst door zwart-wit geblokte kefija's. Voorzichtigheidshalve zijn de door Israël verboden Palestijnse nationale vlaggen in de woonka mers opgehangen, boven een geïm proviseerd huisaltaar met meer por tretten van jonge martelaren, die volgens ii<- verhalen van hun fami lieleden de strijd tegen de Zionis tische vijand in hoger sferen voort zetten. De vrouwen huilen en weekla gen. terwijl de mannen hun best doen een eerbiedwaardige kalmte te tonen. Voor buitenlandse came raploegen laten de rouwenden zien dat hun strijdvaardigheid niet heeft geleden onder de gebeurtenissen van afgelopen maandag. "De in tifada gaat door tot de overwin ning". zingen ze met tranen in de ogen. want het bloed der martelaren is het zaad van de Palestijnse revo lutie. Angst Niemand twijfelt eraan dat er Pale stijnse wraakacties op handen zijn. in de laatste plaats de leden van de Israëlische grenspolitie die diensl doen in de straten van de oude stad. Met het geweer onder de oksel en traangasgranaten aan de koppel pa trouilleren ze dicht langs de gevels, verdacht op iedere samenscholing. Van tijd tot tijd echoot een schot-in de-lucht door de straten, gevolgd door het geluid van honderden ren- Israël heeft er in het verleden al les aan gedaan om de moskeeën- complexen op de Tempelberg in handen te laten van de moslims. De bewaking is er in handen van de Wakf, de organisatie die vanuit Am man het islamitische onroerend goed beheert. Maar na het bloedbad van maandag is de Tempelberg voor het eerst sinds de oorlog van 1967 een dag lang afgesloten. Nu worden moslims uit Oost-Je ruzalem er weer mondjesmaat toe gelaten. Inwoners van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook, voor zover ze al niet aan huis zijn ge bonden door een uitgaansverbod, kunnen zich voorlopig een tocht naar de islamitische heiligdommen besparen. En hetzelfde geldt voor jonge Palestijnen uit Jeruzalem. Verboden De onvermijdelijke commissie is al hard aan het werk om na te gaan hoe er zoveel bloed heeft kunnen vloei en Het staat vast dat de drieduizend Palestijnen die maandag de Tem pelberg bevolkten daar waren om actie te voeren tegen de joodse secte 'Gelovigen van de Tempelberg', die op die dag de hoeksteen voor de derde joodse tempel had willen leg gen op de plaats van de Aksa-mos- kee. Maar het Hooggerechtshof had de joodse mars verboden en de sectele- den moesten, gestopt door de poli tie. onverrichterzake terugkeren. De Palestijnen uitten hun woede Palestijnse woede na het bloedbad op de Tempelberg. "De intifada gaat door tot de overwinning" vervolgens op biddende joden bij de Klaagmuur en op een politiebu reau, dat volledig uitbrandde. Was er voor de te kleine politie macht op de berg voldoende reden om in het wilde weg het vuur te ope nen, zoals volgens vele ooggetuigen is gebeurd? En waarom heeft de po litie de situatie onderschat? Die vra gen vormen de kern van het onder zoek. Volgens het Israëlische persbu reau Itim heeft een advocaat van de politie op een oktober, een week voor het bloedbad, een brief over handigd aan de leden van het Hoog gerechtshof, dat toen beraadslaag de over de voorgenomen mars door de 'Gelovigen van de Tempelberg'. beschikte dat de Palestijnen van plan waren geweld te gebruiken te gen de secte en dat er voor 7 oktober massale ongereldheden waren geor ganiseerd. De brief was bedoeld om het Hof ertoe te bewegen de mars te verbie den. Toen het verbod afkwam ver keerde de politie kennelijk in de veronderstelling dat de dreiging was afgewend. Maar in feite wacht niemand smachtend op het resultaat van het onderzoek. In het Midden-Oosten zijn reacties op tragische incidenten fel, maar kort van duur. Het ene bloedbad is nauwelijks achter de rug of het volgende kondigt zich aan. Op de voorpagina's maakt het politiegeweld op de Tempelberg plaats voor de moord op de Egypti sche parlementsvoorzitter en de op handen zijnde strijd op leven en dood in Libanon tussen de christe lijke generaal Michel Aoun en het Syrische leger, tegen de dreigende achtergrond van een inferno in het Golfgebied. In die beklemmende sfeer, die steeds meer begint te lijken op de vooravond van Armageddon, ont vangen de inwoners van Israël in de komende week hun gasmaskers. Beroemde anatomische collectie morgen te zien voor publiek AMSTERDAM Duizenden bakken met foetussen, hoofden, armen en andere anatomische preparaten vulden in de vorige eeuw het kapitale grachtenpand van de hoogleraren Gerard en Willem Vrolik aan de Amstel 218. Tegenwoordig is de beroemde en unieke verzameling onderge bracht in het Academisch Me disch Centrum AMC) en kan ook het gewone publiek komen kij ken naar een "verantwoorde se lectie". Dat laatste uit voorzorg te gen zwakke magen, en omdat de 'zuivere wetenschap' uit vroeger tijden tegenwoordig wel eens struikelt over ethische bezwaren. Vooral Willem was een 'pittige' verzamelaar. Toen in Amsterdam bericht kwam dat in Zandvoort een walvis was aangespoeld, haastte de anatoom zich met ont leedmes naar het strand om het zoogdier aan een inwendig onder zoek te onderwerpen. Dr. B. Bal jet. wetenschappelijk hoofdme dewerker anatomie en j. ïrt-time conservator van het museum Vrolik. vertelt de anecdote met een glimlach. Het is een van die verhalen die een blik gunnen in de ziel van die opmerkelijk toegewijde man met zijn even opmerkelijke liefhebbe rij. die een in de wereld unieke collectie aanlegde van lichaams delen op formaline en alcohol. van foetussen met de meest extre me afwijkingen, schedels en beenderen. Vooral de 'aangeboren afwij kingen' maken de collectie van uitzonderlijke en onvervangbare waarde. Een-ogige foetussen (cy clopen), amorfe ongeboren vruchten, de 'zeemeermin'— een foetus met een breed uitwaaie rend been - en siamese tweelin gen met de grilligste vergroeiin gen. Het bestuur van de vakgroep Anatomie en Embryologie heeft echter besloten de interessante en leerzame, maar voor het onge trainde oog lugubere preparaten niet ten toon te stellen. Het pu bliek moet het doen met een be scheiden samenvatting van een vijfhonderd items, "we hebben niet de bedoeling er een raritei tenkabinet van te maken", aldus Baljet. De expositie is er niet minder intrigerend om. In de glazen vitri nes is onderdeelsgewijs te zien hoe een knie in elkaar steekt, hoe een stel hersenen van iemand die een attaque gehad heeft eruit ziet, hoe een mensenhoofd van binnen toont, in dwarsdoorsneden. Een inzicht in het onderhuidse dat normaal gesproken is voorbehou den aan medici en studenten. Ook een aantal foetussen uit de collec tie aangeboren afwijkingen is te Ook in Leiden wetenschap op zicht LEIDEN - De afdeling biologie en de sterrenwacht van de rijksuni versiteit Leiden doen dit weekeinde mee met de nationale weten schapsmanifestatie 'Wetenschap op zicht'. In de oranjerie van de Hortus Botanicus is de hele dag de planten- dokter aanwezig om advies te geven over het bestrijden van plagen op kamerplanten. Voor kinderen is er een poppentheater, puzzeltocht en zijn kleurplaten beschikbaar. In het Rijksherbarium aan het Rapen burg wordt een serie lezingen (aanvang 13.00 uur) gegeven waarin de relatie tussen biologie en milieu wordt gelegd. Een bijzonder onderdeel van de expositie van levend materiaal is de demonstratie van het onderzoek aan vissen in het Gorlaeus Laborato rium aan de Einstein weg. Het lab is alleen toegankelijk tijdens de rond leidingen om 13.00, 14.00 en 16.00 uur. De sterrenwacht aan de Kaiserstraat is van 12.00 tot 22.00 uur open. Er zijn onder meer (beeld)materiaal te zien van de meteoriet die in april insloeg in Glanerbrug. Tussen 15.00 en 16.00 uur is een deskundige aan wezig om meegebrachte meteorieten op echtheid te controleren. zien, evenals de 'Hoviuskast', een grote houten kast met schedels en beenderen waaraan de meest uit eenlopende doodsoorzaken zijn af te lezen. De meeste formaline-prepara ten stammen uit de 19e eeuw. toen vader en zoon Vrolik actief waren. De collectie-Vrolik is door Amsterdam gekocht in 1869 met de opbrengst van een inzameling onder de burgerij. Baljet: "Na het overlijden van Willem was men bang dat de collectie dezelfde weg zou gaan als die van de anatoom Frederik Ruysch, die door tsaar Peter de Grote werd opgekocht en verscheept naar Rusland". Ruysch was de man geweest die een krachtige impuls gaf aan het anatomisch werk in Amster dam door van het stadsbestuur meer misdadigers ter ontleding te vragen en ook te krijgen. De Vro- liks konden in de 19e eeuw vooral scoren doordat het in zwang raak te zijn lichaam ter beschikking van de wetenschap te stellen. Ontleden en prepareren van over ledenen gebeurt nog steeds, maar onder meer om herkenning te voorkomen, worden geen prepa raten van na 1950 ten toon ge steld. Het musrum Vrolik in het Acade misch Medisch centrum In Amster dam is morgen. op Nationale Weten schapsdag. gratis toegankelijk voor het publick van 12 tot 17 uur. Daarna op dinsdag- en woensdagmiddagen van 11-17 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2