Nederland: super cd-land na record Het zilveren bierviltje breekt record iSI ZATERDAG 13 OKTOBER 1990 PAGINA 25 Nederland Is op dit ogenblik cd-land nummer één in de wereld. Nauwelijks acht jaar na de introductie staat in ruim de helft van alle Hollandse woningen een compact discspeler. Daarmee wordt Japan, het elektronica-land bij uitstek, met 10 procent over troefd. En de Verenigde Staten zelfs met 20 procent. Optimistische producenten venvachten dat binnen vijf jaar de 100 procent dekking wordt bereikt. De platenindustrie koestert het zilveren muziekschijfje dan ook als de belangrijkste inkomstenbron. In de eerste helft van dit jaar werd inclusief de verkoop van singles voor 462 miljoen gulden aan cd's omgezet. Een stijging van circa 45 procent ten opzichte van de dezelfde periode van 1989. Toch is niet alles botertje aan de boom in cd-land. De explosieve groei in de verhuur, het thuiskopiëren, het grijze en zwarte cir cuit en het verzadigingspunt dat in zicht kcmt zijn evenzovele zorgen voor de fonografische industrie, die het ene cd-record na het andere in de boeken bij schrijft. door Bram van Leeuwen De producenten van cassettedecks hebben het de du- pliceerders heel gemakkelijk gemaakt door een groot deel van de decks dubbel uit te voeren met de moge lijkheid van versneld opnemen. En op gezette tijden worden in den lande bedrijfjes opgerold die met tien tallen decks tegelijk bandjes maken met daarop alle laatste hits. De verkoopkanalen lopen meestal via tus senpersonen in bedrijven. Ze worden op bestelling geleverd. Een ander gevaar vormde de DAT-recorder, een di gitaal-casettedeck waarmee perfecte kopieen van cd's kunnen worden gemaakt. Maar de elektronica- - industrie heeft daar onlangs een stokje voor kunnen steken. Het ongelimiteerde kopieren met zo'n recor der is onmogelijk gemaakt: elke DAT-recorder van de grote merken wordt zo afgesteld dat na het maken van één kopie de zaak blokkeert. Elektronica-concerns met weinig of geen belangen in de cd-wereld blijven proberen de DAT-recorder 'ongecensureerd' op de markt te brengen. Of kondi gen andere vindingen aan zoals het Amerikaanse Tan dy-concern dat onlangs bekendmaakte binnenkort met een wisbare cd op de markt te komen Zwarte circuit Het grijze en zwarte circuit in de muziekwereld be loopt volgens een schatting 20 procent van de totale omzet, ofwel zo'n 200 miljoen gulden. Vooral het uit brengen van oud materiaal uit de jaren 50 en 60 ge beurt dikwijls door duistere kleine maatschappijtjes Ze werke/i meestal met banden van onbekende her komst of kopieren domweg oude platen. De kwaliteit is dan ook vaak navenant. Van een zanger als Fats Do mino zijn bij voorbeeld tientallen cd's in omloop. Va riërend van enkele waarbij gebruik is gemaakt van de oorspronkelijke moederbanden waaraan veel zorg is besteed, tot produkten met een serie slordig achter el kaar geplakte versleten singletjes. En daartussendoor draaien dan nog een serie opnamen van live-concer ten waarvan de herkomst ook vaak dubieus is. De prij zen kunnen daardoor per cd uiteenlopen van 7 tot 40 gulden. Producenten en handel zijn er desondanks tot dus ver aardig in geslaagd een hevige onderlinge concur rentiestrijd met pnjsdalende acties te voorkomen. In de meeste zaken wordt de adviesprijs van de platen maatschappijen keurig gehandhaafd Wel zijn er te genwoordig in vrijwel elke grote stad wel een of meer - doorgaans kleine - winkeltjes waar de exploitant een deel van zijn eigen winst weggeeft aan de klant Daardoor komen plaatselijk kortingen voor die kun nen oplopen tot 5 a 6 gulden per cd. Een poging om werkelijk een prijsdoorbraak te for ceren werd ondernomen door de inkoopcombinatie Megapool (vroeger o.a. ECN, Pool tot Pool en Kreb- bers en Jaarsma). In de tientallen filialen wordt gere geld gestunt met een aantal top-cd's dat een tientje goedkoper is dan bij de meeste concurrenten Bij Megapool, dat zegt de cd's uit het buitenland te betrekken en er zelfs nog iets aan te verdienen, wordt gesproken van een aardige klantenbinder. De geza menlijke platenhandel reageerde in eerste instantie paniekerig en kreeg het advies de aanwezige voorraad zo snel mogelijk op te kopen. Nu is men nog steeds niet bijster gelukkig met het feit dat met een paar van de best lopende cd's wordt gestunt, maar tegelijkertijd hebben de officiële pla tenboeren vastgesteld dat de repertoirekeuze zo be perkt is dat het gros van de klanten toch de voorkeur geeft aan de goed gesorteerde platenzaak Nederland neemt bij de platenverkoop trouwens een wat andere plaats in dan de rest van Europa. In de meeste landen zijn het de warenhuizen en zelfbedie ningswinkels waar de meeste cd's over de toonbank gaan en is het aantal speciaalzaken beperkt In ons land gaan nog altijd 6 van de 10 platen over de toonbank van de speciaalzaak. Het aandeel van de wa renhuizen (met name V&D) ligt op 17 procent en 10 procent vindt zijn weg via clubs, zoals Boek en plaat en ECI. De resterende 10 procent wordt onder meer verkocht op de markt, bij benzinestations en als 'bij- artikel' in de foto- en filmzaken. Een grote jongen in de sector speciaalzaken is de Free Record Shop-keten van Hans Breukhoven. Met een omzet van rond 120 miljoen in de 72 over het land verspreide filialen haalt de echtgenoot van zangeres Vanessa een marktaandeel van ongeveer 14 procent. miljard lager. Maar het boek zit wel in het lage btw-tarief. Door die hoge btw maakt de overheid de cd onnodig duur" Grief De overkoepelende organisatie van de platenmaatschappijen heeft nog een an dere grief: dat de overheid niets onder neemt tegen de zich als een olievlek uit breidende cd-verhuur Bedrijfjes die voor een paar gulden een cd uitlenen om thuis te beluisteren (maar m de praktijk de huurder in de gelegenheid stellen om de muziek zo snel mogelijk te kopieren op een bandje) schieten als paddestoelen uit de grond. Volgens cijfers van de NVPI zetten die bedrijfjes in 1988 al 6.2 miljoen gulden om. De platenmaatschappijen misten daardoor een omzet van 24 miljoen ofte wel werkgelegenheid voor 275 a 300 man op jaarbasis. De verhuurmarkt groeide het afgelopen jaar sterk en voor 1989 werd de omzet al becijferd op 9.3 mil joen. een stijging van 50 procent in één jaar. Dat zelfs de officiële platenhandel in sommige steden al overstag is gegaan en ondershands cd's verhuurt is de platen maatschappijen helemaal een doorn m het oog. "Het is die mensen kennelijk niet duidelijk dat ze bezig zijn hun eigen branche om zeep te helpenstelt de NVPI-d recteur vast De auteursrechtenorganisaties Buma en Stemra zien de ontwikkeling met lede ogen aan. De roep om de invoering van leenrecht wordt steeds luider. Een plan om tenminste iets terug te halen via een toeslag op lege cassette- en videobanden wordt al lange tijd aangekondigd, maar is er nog altijd niet Probleem vormt het feit dat onbespeelde banden niet alleen voor muziek worden gebruikt. Zo wordt ook al jarenlang een vergeef se stnjd gevoerd tegen het ongebreidel de thuiskopieren Het is een bekend ver schijnsel. vooral in het vluchtige wereld je van de populaire muziek, dat een ver kochte nieuwe cd binnen enkele weken soms drie. viermaal op een cassetteband je wordt gekopieerd voor vrienden, fami lie en bekenden. In Leiden opende Free Record vorig jaar bij wijze van experiment een van de eerste megaitores in ons land. Naast af delingen met populaire cd's en voorbe- speelde videobanden, is daarin ondanks de inkrimpende markt een hele etage ge reserveerd voor het klassieke repertoire Producenten en detaillisten verwach ten de komende twee jaar nog een flinke stijging omdat het bezit van cd-spelers nog fors zal toenemen Maar daama houdt de platenhandel rekening met een soort verzadigingspunt. De filosofie is dat de eerste groep die de oud.e platen speler verruilde voor de nieuwe cd-spe- ler waarschijnlijk de groep 'zware ko pers' betrof. Daartoe worden alle mu ziekliefhebbers gerekend die per jaar meer dan zeven cd's aanschaffen De groep die nu overstapt wordt min der muziekminded geacht en koopt dus ook minder cd's. Bovendien hebben on derzoekers vastgesteld dat in de eerste jaren dat iemand een cd-speler bezit zijn aankopen het grootst zyn Beschikt hij eenmaal over een 'basisvoorraadje' dan wordt hij kritischer. Om de koper toch steeds nieuwe im pulsen te geven schermen zowel produ centen van apparatuur als van cd's met nieuwigheden. Bij de appatuur wordt de potentiële klant op het ogenblik lekker gemaakt met voor de leek onbegrijpelij ke technische termen als de nieuwe J-bitconverste en 256-voudige overtampling. Ondanks al die nieuwe vindingen die het geluid verder moeten perfectioneren is de prijs voor een eenvoudige cd-spe ler inmiddels gedaald tot onder de 400 gulden en liggen do middenklassers rond de 700 a 800 gulden. Maar de echte geluidsfreak wordt ook nog steeds be diend met superdeluxe exemplaren die tot boven de 4 mille uitkomen Aan de platenkant doet de Stichting Collectieve Promotic Geluidsdragers er alles aan de klant tot nieuwe aankopen te verleiden Jaarlijks gebeurt dat om streeks deze tijd met de Platen 10-daag- se. die zoals gebruikelijk werd omlijst met tv-uitzendingen Bij besteding van enkele tientjes in de platenzaak krijgt de koper gratis 'Het Na tionale Muziek-Kado' in cd. lp of mu- ziekcassette Vanavond eindigt die actie en directeur Jan Gaasterland hoopt dan ruim 600.000 muziekgeschenken te heb ben uitgereikt. In diezelfde tien dagen moet er in de Nederlandse platenzaken voor een slordige 25 miljoen gulden zijn omgezet. Een smadelijke nederlaag. Niet in de laatste plaats door het gezichtsverlies dal voor de buitenwereld werd geleden om dat de produktielijnen ijlings moesten worden omgeschakeld op de vinding van de concurrentie: VHS. Ook Sony, de enige Japanse producent die gokte op het Betamax-systeem, moest die ver keerde inzet zwaar bekopen. Om herhaling te voorkomen besloot Philips de cd-vinding te delen met de Ja panse concurrent Sony. En zo kwam er een Hollands/Japans monsterverbond tot stand om de compact disc direct goed in de markt te zetten. Geruggesteund door alle Philips-platendochters en het machtige Amerikaanse CBS-concern werden tegelijk met de apparatuur enke le tientallen cd-plaatjes uitgebracht. Met de belofte dat het er binnen een jaar en kele honderden zouden zijn. Want van één ding waren de twee initi atiefnemers overtuigd: succes kon alleen worden behaald als soft- en hardware hand-in-hand zouden gaan. Door het ge brek daaraan en het ontbreken van enige standaardisering was in de aanpalende computerindustrie al vele malen leer geld betaald. Het nieuwe luisteren En zo wordt in september 1982 'het nieu we luisteren', zoals Philips het noemt, in Nederland geïntroduceerd. De cd komt wat aarzelend uit de startblokken, maar al snel begint de jongste audiotelg voor spoedig te groeien en de laatste jaren gaan de spelers als broodjes over de toonbank. Begin van dit jaar raakt de zaak in een stroomversnelling. In januari beschikt 36 procent van de Nederlandse huishoudens over een of meerdere cd- spelers en in april is dat al 41 procent. In middels is de 50 procent overschreden. In het eerste halfjaar van 1990 werden 15 miljoen langspeel-cd's verkocht en 1.5 miljoen singles. Het jaar daaryoor waren dat in dezelfde periode nog 10.1 miljoen langspeel-cd's en 1.2 miljoeh singles. Dank zij de 'cd-boom' verwachten de pro ducenten van geluidsdragers dit jaar voor het eerst een omzet te bereiken die boven de 1 miljard gulden ligt. Ter verge lijking: in 1983", het eerste cd-jaar, was dat nog maar 475 miljoen en in de jaren 1987,1988 en 1989 steeg de omzet van 720 via 805 naar 906 rpiljoen. Het geld dat wordt besteed aan cd's mag er ook zijn. Gemiddeld wordt per gezin dit jaar 180 gulden aan geluidsdra gers. zoals cd's, lp's, en muziekcassettes uitgegeven. Vorig jaar was dat nog 155 gulden. In huishoudens met een cd-spe- ler is dat bedrag gemiddeld zelfs meer dan 300 gulden. En dat terwijl de gemiddelde prijs van de cd de afgelopen jaren steeds opnieuw is gedaald. Waren in de introductiejaren prijzen van f 49,95 geen uitzondering, via de f 39,95 voor nieuwe opnamen is de gemiddelde prijs van een cd-album nu gedaald naar iets onder de 30 gulden. Een verdere prijsverlaging wordt ver wacht. Tegelijkertijd is de oude vertrouwde zwarte 30 centimeter-lp in versneld tem po uit de gratie geraakt. Lang werd ver wacht dat de lp het midden van de jaren 90 wel zou halen, nu verdwijnt de vinyl- plaat in rap tempo uit de platenzaken. In veel platenzaken wordt de nog aanwezi ge voorraad zwart vinyl voor dumpprij zen verkocht en alleen de lp's van topar tiesten en tv-albums worden aangevuld. Bedroeg in 1983 de omzet in lp's nog 328 miljoen gulden, vorig jaar daalde dat bedrag naar 77 miljoen. Van de totale omzet in geluidsdragers maakt de lp nog slechts 6 procent uit. Nog bescheidener is de rol van de muziekcassette die goed is voor 4 procent van de omzet. De reste rende 90 procent komt op naam van het melkkoetje, de cd. Compact discs' worden vooral gekocht door muziekliefhebbers in de leeftijd tussen de 20 en 30 jaar. Die groep is dit jaar goed voor 37 procent. Daarna volgen de dertigers met 26 procent, terwijl de tieners tot dusver wat achterbleven. Maar ook in die categorie is een stijgende lijn merkbaar van 7% in 1987 via 10% in 1988 en 12% in 1989 naar 14 in de eerste helft van 1990. Verreweg het meest verkochte genre is de internationale populaire muziek met 62 procent van de totale omzet. 'Populair nationaal' is goed voor 13 procent en een opmerkelijk stijgende lijn vertonen de zogenaamde verzamelalbums die inmid dels 15 procent van de cd-markt uitma ken. Het zorgenkindje is het klassieke re pertoire. In 1987 nog goed voor eenvijfde van de totale cd-omzet, maar in de daar op volgende jaren successievelijk ge daald tot een absoluut dieptepunt van 10 procent. Op de lp-markt halen de klassie ken zelfs nog maar 6 procent. En dat was voor een aantal vooraanstaande platen maatschappijen als DGG en Phonogram, aanleiding om geen klassiek repertoire meer op vinyl uit te brengen. Zorgelijk Een zorgelijke ontwikkeling, zeggen de platenbonzen. is de ineenstorting van de singlemarkt. Waren er vroeger veel - vooral jongere - muziekfans die vrijwel uitsluitend singles kochten, tegenwoor dig is die groep bijna uitgestorven. De groep tieners, gezien hun beperkte bestedingsmogelijkheden voornamelijk aangewezen op de single, is door de toe nemende vergrijzing van de bevolking kleiner geworden. Bovendien is met de komst van de cd-single in 1988 de prijs daarvan flink gestegen. Dat gevoegd bij een prijsdaling van de cd-albums maakt dat jongeren sneller geneigd zijn een cd- langspeler te kopen. De prijsverlaging van een cd-single van 14.20 gulden in 1989 naar 12,50 dit jaar heeft daaraan wei nig kunnen veranderen. Een ander probleem van de single vormt de korte 'levensduur'. Het koop gedrag bij singles wordt in hoofdzaak be paald door hun aanwezigheid in een van de hit- en tipparades die ons land telt. En de doorstroming op die hitlijsten is zo groot dat de meeste singles maar zeer korte tijd in de hoogste regionén vertoe ven. Singles die daaruit zijn verdwenen worden vrijwel niet meer verkocht en zijn ook niet meer leverbaar. De meeste platenzaken houden alleen een vaak be perkt voorraadje aan van de meest actue le hitsingles, uit vrees voor winkeldoch ters. De platenmaatschappijen werken deze ontwikkeling voor een deel ook zelf in de hand. nu nummers die nog maar net in de hogere hitregionen staan alweer verkrijgbaar zijn op een verzamel-album. Een groot deel van het koperspubliek wacht daar gewoon op en de groei van de verzamel-cd tot 15 procent van de totale omzet wijst ook duidelijk in die richting Toch zijn de grote maatschappijen maar al te graag bereid om elkaar hits uit te lenen voor de samenstelling van die 'verzamelaars' omdat het een lucratieve zaak is. Vorig jaar brachten de verzame laars 132 miljoen in het laatje en in het eerste half jaar van 1990 was het al 78 mil joen. De forse afkalving van de singlemarkt heeft nog een ander nadelig effect. Het uitbrengen van een single is bij uitstek de mogelijkheid om tegen beperkte kos ten een nieuwe zanger, zangeres of groep bij het publiek te introduceren. Nu die markt zo klein is geworden zal dat in mindere mate gebeuren' en gaat het 'nieuwe bloed in de muziekwereld' in veel trager tempo stromen. De platen maatschappijen geven openlijk toe dat het voor nieuw talent steeds moeilijker wordt aan de bak te komen. Want direct zoveel geld in een artiest steken met een langspeel-cd zal niet voor velen zijn weg gelegd en het in eigen beheer uitbrengen van een cd is er ook al niet eenvoudiger op geworden. De kosten zijn hoog en voor een redelijke omzet is men toch aan gewezen op de traditionele en kostbare distributiekanalen. Overigens vinden ook de platenbon zen dat er iets aan die kostenkant zou moeten gebeuren. Zo is het de fonografi sche industrie een doorn in het oog dat cd's, platen en cassettes onder het hoge btw-tarief van 18,5 procent vallen Rob Edwards, directeur van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Impor teurs van Beeld en Geluidsdragers (NVPI) zei het vorige week zo "Het is toch een absurde zaak dat de Nederland se politiek nog steeds niet wil erkennen dat verspreiding van muziek cultuur is. Cd zegt het al. cultuur drager Met een besteding van 1 miljard per jaar zijn we groter dan de totale Nederlandse boe kenmarkt. Die lag in 1989 al een kwart Op de Firato, de tweejaarlijkse geluids- en beeldkermis in de Amsterdamse RAI wordt in 1982 een nieuw fenomeen op de platenmarkt geintroduceerd: de compact disc. Een zilver kleurig schijfje ter grootte van een bierviltje waarop ruim 70 minuten muziek kan worden samengeperst. Een uitvinding gedaan in een van de labora toria van het grote Nederlandse elektronica concern Philips en tot de introductie voor de wereldpers in het grootste geheim voorbereid. De opzet is even simpel als doelmatig. De mu ziek wordt via digitale coderingen opgeslagen en met behulp van een laseraftasting bij het af spelen weer uitgelezen en omgezet in analoog geluid. Niet langer aftakelende geluidskwaliteit doordat een minuscuul naaldje zich een steeds diepere weg baant door de aan de slijtage on derhevige groeven van de aloude vinylplaat. Maar een handzaam schijfje in een klein plas tic doosje waarmee de bezitter tot in lengte van jaren kan beschikken over een ongestoorde muziekbron, ook bij een wat ruwere behande ling. Hoewel op dat laatste punt bij de presentatie steeds grote nadruk wordt gelegd blijkt alras dat de voorgespiegelde onkreukbaarheid van de cd niet helemaal op waarheid berust. Een vette vinger op de speelkant werkt even ver woestend op de weergave als de gehate kras op zijn veel grotere zwarte broer. Met dit voordeli ge verschil dat de vingerafdruk kan worden verwijderd en de kras tot in lengte vap jaren hoogst irritant hoorbaar blijft. Hoe overtuigd de Philips-bazen ook zijn van hun wereldvinding, ze durven het niet aan de cd alleen op de markt te zetten. Daarbij speelt het enorme fiasco met het Video-2000-systeem ongetwijfeld een zeer belangrijke rol. Ook toen hadden de Willy Wortels in Eindhoven een op zienbarende vinding gedaan. Een videoredor- der ontworpen die qua beeldkwaliteit met ge mak kon wedijveren met de machines van de voornamelijk Japanse concurrentie, geba seerd op het zogenaamde VHS-systeem. Maar de meeste grote jongens uit het land van de rijzende zon hadden de han den ineengeslagen en wereldwijd zoveel propaganda gemaakt voor hun eigen VHS-systeem dat Philips lijdzaam aan de zijlijn moest toezien hoe het eigen su perieure systeem langzaam in de afgrond verdween ten koste van enorme verlie- *w-, %..t - 5

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25