Overholland in gelijk gesteld Octavio Paz ontsnapt aan doolhof van eenzaamheid Hoe ouder de schrijver, hoe beter de kandidaat' Knap acteerwerk redt 'De Tijgerin' KIJK UIT Exposities Concerten Theaters VRIJDAG 12 OKTOBER 1990 KUNST PAGINA 2.1 KOPENHAGEN - Vrouwen en Chinezen kunnen nog lang wachten op de Nobelprijs voor literatuur. De keuze van de 76-jarige Mexicaanse schrijver Octavio Paz maakte dit gisteren wederom duidelijk voor een tevergeefs hopend progressief publiek. Paz. die sinds de jaren '50 in de wachtkamer van het Nobel-co- mite zit, is het zoveelste voorbeeld dat de conservatieve krachten bin nen de eerwaardige Zweedse Weten schappelijke Academie bij voorkeur op bejaarde literaire coryfeeën zet. Vaak na twintig jaar 'gewogen' te zijn achter altijd hermetisch afge sloten deuren. Onder het alziend oog van secre taris Sture Allen, die volgens Zweedse recensenten de woorden "telt en weegt als een computer", wordt echter nauwkeurig gelet op de huisregel die sinds de jaren '70 een gebod is geworden: hoe ouder de schrijver hoe beter de kandidaat. De Nobelprijs lijkt daarmee slechts nog gereserveerd te zijn als beloning voor hun levenswerk. Literaire baanbrekers of jonge dichters wor den daardoor de laatste jaren ver wezen naar een ondankbare figu rantenrol. In de rij winnaars van de Nobelprijs voor literatuur staan slechts zeven schrijvers die op dat moment nog geen 50 waren. Protest Vorig jaar stapten drie progressie ve leden van het vijftien man tellen de college op uit protest tegen de zwijgende houding van de 200 jaar oude academie in de Salman Rush- dxe-affaire. De aanvoerder van de rebellie, oud-voorzitter Lars Gyllen- sten, ging zelfs zover om te eisen dat de Britse schrijver de Nobelprijs zou ontvangen voor alleen zijn Satans verzen. Gyllensten en aanhang haalden daarbij ook het testament van Alfred Nobel aan dat voor schrijft 'het werk van de afgelopen jaren' te belonen. Daarmee oogde de legendarische stichter en dynamiet- producent op recente werkstukken. De academie heeft deze woorden van Nobel dan ook wel erg vreemd vertolkt, vindt Gyllensten. Vele leden verlangen volgens Gyl lensten dan ook terug naar de tijd dat de progressieve voorzitter An ders Osterling de dienst uitmaakte. In de naoorlogse periode zorgde hij er onder meer voor dat baanbrekers als Hemingway, Foulkner, Hesse, Cam us en Pasternak de prijs ont vingen. Volgens de kritische acade mieleden, waaronder prominente Zweedse literatuurexperts, is hel weggegooid geld om de prijs aan schrijvers te geven die al een grote lezerskring hebben of hun carrière afsluiten. Zij wijzen er gelijktijdig op dat nog steeds geen Chinees de Nobelprijs voor literatuur heeft ont vangen en vrouwen (3), Aziaten (2), Afrikanen (1) en Arabieren (1) on- dervertegenwoordigde groepen zijn. ns Allen voorlopig doodgezwegen. Beschuldigingen van blindheid en cultuurchauvinisme binnen het in stituut legt hij naast zich neer. Ken ners van het Zweedse academische wereldje vrezen dan ook dat het in stituut door haar conservatisme aanzien zal verliezen. Zij wijzen er tevens op dat de academie in het verleden ook grove fouten heeft ge maakt. Zo werden de Franse schrij ver Emihe Zo ia. de Rus Leo Tolstoi en de Noorse toneelschrijver Henrik Ibsen 'te licht' bevonden om aan de eisen van Nobels testament te vol doen. Deze vergissingen werden nooit toegegeven in Stockholm. De open kritiek wordt door secreta- Dezelfde koppigheid heerst nog steeds in de hoogste gelederen, meent de bekende Zweedse cultuur recensent Laj-s Olof Fronzen. "De Zweedse wetenschappelijke acade mie was en *s een rijke organisatie, die zich beroept op zijn onafhanke lijkheid. Deze vrijheid wordt echter gebruikt om het bestuur een officiële status te geven die uitreikt boven el ke particulier of overheidsinstituut Een ongekende machtspositie, waardoor het merendeel van de le den uit onbegrensd conservatisme de ware doelen uit het oog heeft ver loren". aldus Fronzen. Geldmachine Financieel heeft het Nobel-instituut voorlopig echter weinig kopzorgen. EUc jaar groeit het kapitaal met 25 procent AU belegger is de stichting daarmee de produktieve geldmachi ne m Zweden. Het totale vermogen bedraagt driekwart mi^ord pul den. Elk jaar kan daardoor de No belprijs met een vierde deel groeien. tot plezier van schrijvers en profes soren. Dit jaar ontvangt Octa oio Paz 1.3 miljoen gulden. In 1958 moest Pasternak nog genoegen ne men met 60.000 gulden. Behalve de vijf Nobelprijzen die jaarlijks wor den uitgekeerd (6,5 miljoen gulden ontvangen de comité s die jaarlijks de prijswinnaars beoordelen grote sommen. Een groot deel van de meest prominente Zweedse acade mici staat daarbij op de royale loon lijst van de Nobelstichting Een forse bijverdienste die vaak het afzien van kritiek helpt te verlichten, aldus de grootste Zweedse krant Dagens Nyheter. Amsterdam schoot tekort' AMSTERDAM (ANP) - De gemeente Amsterdam is te kort geschoten in de nako ming van haar toezeggingen aan het museum Overhol land. Dat heeft het Amster damse Gerechtshof gisteren in hoger beroep bepaald. Het vonnis dat de rechtbank van Amsterdam in maart in kort geding velde en waarin werd bepaald dat de ge meente geen wanprestatie jegens Overholland kon Voorronde Grote Prijs in Leiden LEIDEN Eén van de 20 voorron des van de Grote Prijs van Neder land heeft morgenavond (21.30 uur) in het Leids Vrijetijds Centrum plaats. Uit de regio doen de volgen de bands mee: BB's Crack Depart ment uit Leiden, Bell uit Leiden, Blantant Yops uit Sassenheim, Fontello d'Avanti uit Leiden, Mic key the Mashed Potatoes uit Noordwijkerhout, Native Dance Principle uit Leiden. In totaal doen 150 groepen mee. De optredens duren steeds 15 minu ten. De jury selecteert tijdens de voorrondes 20 bands die doorgaan naar de halve finales. Op 15 decem ber strijden in Paradiso-Amster- dam 6 groepen om de uiteindelijke Grote Prijs van Nederland, de be langrijkste onderscheiding op pop- gebied voor beginnende groepen. Freek de Jonge geopereerd WASHINGTON (ANP) - Freek de Jonge heeft zijn eerste Amerikaan se proef-toernee wegens ziekte moeten afbreken. Hij is maandag in het Canadese Toronto geopereerd aan een abces in de buik en zal vol gens zijn vrouw Hella voorlopig nog in Amerika blijven om te herstellen. Het ziekenhuis noemt De Jonge's toestand 'stabiel'. worden verweten, is vernie- tigd. Directeur C. Braun van Overhol land reageerde verheugd op de uit spraak. Hij* wil echter geen ant woord geven op de vraag of een her opening van Overholland, dat eind juli de deuren sloot, nu dichterbij is gekomen. ..Het is mooi dat we ge wonnen hebben. Ik ben echter geen museum begonnen in Amsterdam om procedures van de gemeente te winnen. Ik vind dat de deur door het rechterlijk vonnis van het slot is gedaan. Ik ben benieuwd of er ie mand binnen komt. Zo ja; wie en met welke boodschap". Aanleiding tot het kort geding in maart van dit jaar was het plan voor de vestiging van het Van Gogh-vil- lage op een steenworp afstand van het museum. Voor directeur Braun was dat de druppel die de emmer deed overlopen. Hij had al meerde re malen geklaagd over de overlast die „circusachtige" manifestaties zi jn museum bezorgden. Een schrif telijke toezegging van het college van B en W op 11 september 1987 dat er voortaan contact met Over holland zou worden opgenomen in dien er opnieuw manifestaties in de directe omgeving van het museum zouden plaatsvinden, werd in het geval van het Van Gogh-village niet nagekomen. De gemeente Amsterdam heeft, zo stelt het Hof in het arrest, de mu seumdirectie de mogelijkheid ont houden om via de weg van overleg te komen tot een andere vorm of een andere plaats dan waar het villa- ge uiteindelijk - en dan ook nog in gewijzigde vorm - is opgebouwd. Het Hof acht het „voorshands aannemelijk" dat het uit- en aan zicht van Overholland is geschaad en dat de ondervonden hinder gro ter is geweest dan wanneer de ge meente haar toezegging was nage komen. Burgemeester Van Thijn is niet echt verbaasd over het arrest van het gerechtshof. Volgens zijn woordvoerster heeft hij bij herha ling „ruiterlijk toegegeven dat er door de gemeente procedurefouten zijn gemaakt". Van Thijn had voor juni diverse malen laten weten er veel voor over te hebben om sluiting van Overhol land te voorkomen. Hij zegt nu nog steeds bereid te zijn om mee te wer ken aan een eventuele heropening van het museum. MEXICO-STAD - Octavio Paz? Voor de Nobelprijs litera tuur waren er dit jaar genoeg namen voorhanden die in Ne derland bekender klinken: de Tsjech Milan Kundera, Nadine Gordimer uit Zuid-Afrika of Christa Wolf uit het weer één zijnde Duitsland. En als het dan toch per se een letterkundige van Latijnsamerikaanse bodem had moeten zijn, dan waren er genoeg alternatieven denkbaar. Bijvoorbeeld Mano Vargas Llosa. hoewel diens mislukte poging om het presidentschap van Peru te be machtigen wellicht nog te vers in het geheugen staat geschreven. Ook Carlos Fuentes evenals Paz van Mexicaanse nationaliteit, maar dan wel een generatie jonger was de afgelopen weken verschillende ke ren geopperd als een mogelijke kanshebber. Toch staat de 76-jarige Octavio Paz, schrijver-dichter-essayist-di- plomaat, eigenlijk al jaren op de no minatie. De op eigen bodem en vooral ook in Spanje en de Verenig de Staten gevierde intellectueel leek hetzelfde lot te wachten als die andere peetvader van de Latijn samerikaanse literatuur: de inmid dels overleden maar nog altijd on overtroffen Argentijn Jorge Luis Borges. Na zoveel jaren wachten, had Paz ook zelf de hoop al opgegeven. "Ik 'De Tijgerin' naar de gelijknamige roman van Walter Serner. Co-produktie van Southern Comfort met de Theaterunie. Spe lers: Tom de Ket en Debbie Korper. Berwer- king/regie: Paul Binnerts. Gezien op 11 ok tober in het LAK. LEIDEN - De acteurs spelen hun personages, die op hun beurt weer hun beider relatie spelend reconstrueren, en daarmee pro beren te redden. Dat laatste is trouwens een vergeefse onderne ming - deze voorstelling laat daar weinig onduidelijkheid over be staan. Volgens de programmafol der gaat het hier om een 'liefdes geschiedenis, die op niets anders uit is, dan aan te tonen dat liefde iets onmogelijks is'. Beide part ners ensceneren hun liefde in de hoop dat daarvan een kick uit gaat. dien aard, dat je je anderhalf uur met hun rollenspel laat meesle pen. Daarmee blijft deze voorstel ling die inhoudelijk erg gekun steld in elkaar zit, uiteindelijk toch overeind. Maar al te gauw raak je namelijk verstrikt in de ingewikkelde structuur van deze voorstelling. Twee mensen bespreken hierin uitvoerig de voorwaarden, waar onder zij een liefdesrelatie gaan opzetten. Beiden dagen elkaar daarbij regelmatig uit met het verwijt dat eén van de twee zich niet aan de afspraken zou hou den. Het perspectief is daarbj te gelijkertijd naar het verleden ge richt. omdat zij vertellend, ru ziënd en elkaar soms aanvliegend reconstrueren, hoe hun samen zijn zich heeft ontwikkeld. En om het nog complexer te maken, gaat een belangrijk deel van de verha len over hun verblijf in Nice, waar zij ook derden bij hun spel heb ben betrokken. Een dergelijke produktie vergt een grote mate van flexibiliteit van de acteurs. Het is knap om te zien, hoe Tom de Ket en Debbie Korper die gelaagdheid van het stuk proberen duidelijk te ma ken. Met name de licht-ironische commentaren op eikaars gedrag vormen hun sterkste troef. Twee stoelen, een vloerkleed, twee statige kasten en een achter doek zijn een mooie invulling van een verdere onbestemde ruimte. Waarom regisseur/bewerker Paul Binnerts daaraan ook nog eens een regievondst met piepende speelgoedpoppetjes en draaitol len moest toevoegen, is slechts weinig overtuigende experimen teerdrift. Hij had met de speltech- nisch rijk geschakeerde toenade ringspogingen van zijn spelers te vreden moeten zijn. WIJNAND ZEILSTRA ben met stomheid geslagen", erken de hij gisteren, gevraagd naar een eerste reactie, "ik had dit niet meer verwacht". Grote tevredenheid, natuurlijk. Maar niet alleen bij de dichter-es- sayist. Ook de Mexicaanse regering en de bijna almachtig zijnde com merciële televisie van het land zijn in jubelstemming. Want de on danks zijn leeftijd nog altijd uiterst vitale Paz is de afgelopen jaren steeds meer hun culturele parade paardje geworden. "Een dichter van planetaire dimensie", zo procla meerde de blijkbaar overmoedig geworden televisie dan ook meteen. Paz zelf werd door het nieuws verrast in New York. Daar stond hij tussen de wolkenkrabbers een gi gantische reeks van exposities over de Mexicaanse cultuur te promo ten. Die tentoonstellingen zijn op poten gezet door de Mexicaanse re gering. Het doel ervan is de ge wenste integratie met de grote noor derbuur behalve een economisch, ook een cultureel karakter te geven. Godsdienst Octavio Paz kreeg zijn eerste lessen op een katholieke school. Desal niettemin zou hij later publiekelijk afstand doen van die godsdienst. Zijn essay, 'Zuster Juana Inès of de valstrikken van het geloof, zorgde ooit voor de nodige opschudding onder het nog altijd zeer gelovige Mexicaanse volk. Octavio's eerste jaren zijn beslist niet makkelek geweest Zijn vader, een advocaat, stond pal achter de boerenstnjd die was ontketend door de revolutionaire generaal Emiliano Zapata. En als ge\-olg van die positie was de hele familie Paz tijdens die tot 1918 durende burger oorlog krap in de economische mid delen komen te zitten. Op 19-jarige leeftijd publiceerde Octavio zijn eerste gedichtenbun del 'Woeste Maan'. Het was nogal surrealistisch gestemde poezie, met een zekere neiging naar de nieuwe romantiek. Vier jaar later vertrok Paz naar het geboorteiland van zijn moeder. Spanje. En al spoedig pu bliceerde hy daar een nieuwe bun del. 'Onder de heldere schaduw'. Na de nodige omzwervingen door Frankryk keerde Paz in het begin van de jaren dertig weer terug naar Mexico Daar begon hij in 1931 zijn eerste literaire tijdschrift. Er volg den meer gedichtenbundels; verta lingen in het Engels, in het Duits; uitnodigingen om lezingen te hou den voor buitenlandse universitei ten. Paz begon zich steeds meer be zig te houden met literaire en poli tiek getinte essays En dat resulteer de in 1961 in een van zijn meest ge prezen bundels. 'De doolhof van de eenzaamheid'. Paz' recentere werk wordt geken merkt door een steeds meer dogma tisch wordende verdediging van be grippen als vrijheid en democratie Volgens de uitleg van het Nobelco- mité krijgt Paz de prijs echter voor al voor zijn duidelijke wegwijzenng door de onderling van elkaar zo ver schillende culturen uit de Ameri kaanse historie Heeft Paz de Nobelprijs wel ver diend'' Zijn lyrische poezie is bin nen de Spaanse taal vaak genoeg baanbrekend geweest. "Als jij de ochtendvloed bent. b« n schreeuw van de eerste vogel**, vloeide er ooit uit zijn pen. Maar de bekroning van zijn werk heeft ook een politiek aspect Welln v Nobelprijs gewoon te laat gekomen. Ontsnapt In 1962 werd Paz door de Mexicaan se regering benoemd als M«bM i deur in India. In 1968 nam hg zijn ontslag uit protest tegen het bloed bad van Tlatelolco, waarbij, aan de vooravond van de Olympische Spe len van dat jaar in Mexico, honder den protesterende studenten over hoop werden geschoten Paz' hou ding was ongetwijfeld moedig, maar de prijs bleek hoog Hij er loor namelijk niet alleen de zegen van de Mexicaanse autoriteiten, maar ook die van de corr.m. r, k televisie, een van zijn belangrijkste platformen. Sindsdien heeft Paz van alles ge daan om uit die van bovenaf opge legde 'doolhof van de eenzaamheid' te kunnen ontsnappen. Uiteindelijk is hem dat gelukt. Maar die nieuwe Paz heeft maar weinig van een reïn carnatie van de ooit door vriend en vijand erkende grootmeester in de letteren. De huidige Octavio Paz is volgens intellectuele knng.-n in Mexico niet meer dan een marionet van het huidige gezag. Amper anderhalve maand gele den kwam dat gegeven uitbundig in de publiciteit als gevolg van een rel nu t M.-tio V i:v - LI" !'-. i1 Mexico een intellectuele top geor ganiseerd. Leidraad daarbij was dat de ondergang van het communism» de juistheid van het kapitalisme be vestigt. Tijdens de door de commerciële televisie 'live' uitgezonden discus sies sloot Vargas Llosa onverwacht uit zijn slof door Mexico als 'de per fecte dictatuur' te bestempelen Paz was woedend, maar had eigenlijk maar weinig in te brengen tegen do solide argumenten van zijn Peru aanse collega. Desalniettemin kon Vargas Llosa wel meteen zijn kof fers pakken. "Als jij de opkomende zon bent. ben ik de weg van bloed". Een gedeelte van het werk van Oetavlo Paz wordt In het Neder lands vertaald uitgegeven door Meulenhoff. Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28. 'Geld van het Koninkrijk', Nederlands geld van 1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 12-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 27, 'Aai 'ns een krokodil', t/m dec; ma t/m vr 10-17 uur, zo 14-17 uur. Stedelijk Museum 'De Lakenhal' - Oude Sin gel 28-32, werken op papier van Itla Smeets, t/m 29/10; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Nationaal Natuurhistorisch Museum - Pest huislaan, 'Dinosauriërs in Leiden', 8 ver schillende soorten dinosauriërs op ware grootte, t/m 28/10; dag. 10-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14- 16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijl eeuwen mode in miniatuur, di t/m za. 10-16 uur. Signaal, Studio voor Vormgeving - Groene- steeg 10, ontwerpers en vormgevers tonen diverse ontwerpen, tevens presentatiemap pen. do 12-21 uur, vr 12-18 uur. za 12-17 Stichting Beek) en Grafiek - Stationsweg 243. werk van Feng. Enk-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel 146024. Atelier Jeanmane Mersman Oude Rijn 89. Frank Borst. Robin Akkerman en Jean Ma ne Mersmans, verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. LAK-Galerie - Clevermgaplaats 1. Tentoon stelling Poolse grafiek, 12/11 t/m 17/11, ma t/m vr 11-15 uur. za 10-12 uur Bieijenberg Lijsten - Breestraat 113, Jaap Kuipers schilderijen en werken op papier, t/m 20/10; ói t/m za 9-18 uur. do 9-21 uur. zo 2/9 12-17 uur Galerie Propitia - Levendaal 119, werk van de Poolse kunstenaar Jerzy Brzuskiewicz. t/m 22/10; di, woe en vrt/m zo 13-18 uur, do 13-16 en 19-21 uur. Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10, Naan Rijks tempera op kawasa, van 7/10 t/m 31/10; wo. do. vr. za. 14-18 uur. Antiquaruaat L van Paddenburgh - Dief- steeg 14. toto's uit Egypte van Tom Stap pers, t/m 14/10, di t/m vr 13-18 uur, za 12-17 uur, doav. 19-21 uur. Galerie van der Vlist - Botermarkt 3, Carel Richter 'Dieren en ogen', gouaches, t/m 31/10; di t/m vr 9-17 uur, za 9-16.30 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, ten toonstelling over Poolse cultuur en litera tuur, t/m 31/10, ma, woe, do 10-17 en 19-21 uur. di en vr 10-17 uur, za 10-16 uur. Galane de Grote Beer - Rembrandtstraat 27, werk van Zbiegniew Biel. van 1/10 t/m 15/11, ma t/m vr 10-16 uur, en zo 12-16 De Waag - Aalmarkt 21werk van de Poolse kunstenaar Krzystof Skarbek, 13/10 t/m 5/11 woe t/m vr 12-17 uur, za en zo 11-16 Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1 werk van Paul Paas, t/m 1/11, ma t/m za 10- 22 uur. zo 12-22 uur. IN ARS Pieterskerkgracht 9, werk van jon ge kunstenaars, t/m 28/10, ma t/m do 19.00 -21.30 uur. za en zo 13-16 uur. di en do 9.30-12.00 uur Galerie Amber - Hooglandse Kerkgracht 8,'Stille Ruimte' expositie Japanse schilder kunst en Oosterse ceramiek, t/m 1/12, woe t/m zo 11-5 uur Galerie Coup d'Art - Nieuwe Rijn 27. werk van Annemane Spijkerman, t/m 3/11, woe en vr 10-18 uur, za 10-17 uur. do 10-21 uur. Herfstvakantie gesloten' Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder. Mieke Snel met olieverf en Hans Bos met stenen beel den, t/m 1/11; ma t/m vr van 9-17 uur. woe ook van 18.30-20 uur. Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 219. permanente tentoonstelling, elke eer ste zondag van de maand rondleiding om 14 en om 15.30 uur Noordwijkerhout Leeuwenhorst Congres Centrum - Lange- laan 3. werk van diverse kunstenaars onder de naam Beweging in Abstraktie', t/m 13/12, dag. 9-21 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen', thema tentoonstelling: "Wintersalon van Oost Europese kunste naars, een brug tussen Oost en West', vr 19-21 uur. za. 10-16 uur. Atelier 'De Smaggel' - Tramstraat 6a. per manente expositie: schilderden van Mar- greet van Polanen; ma 14-16 uur Voorschoten Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, José Capricorne met olievert en gemengde tech niek, Hugo Rodriquez met bronzen objec ten, t/m 17/11, woe en do 13-17 uur, vr en za 11-17 uur. Ambachts en Baljuwhuis Voorstraat 12, André van Lier, plastieken, t/m 12/11, ma t/m zo 14-17 uur Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat 38 (in de tuin), 'De kinders' (in grps) van Jessica Ter- wiel; di 19-21 uur, wo 10-12, wo. do. vr, za 14-16 uur. Wassenaar Raadhuis 'De Faauw' - Raadhuislaan 22. poétisch en coloristisch werk van Joél Da- bin. t/m 4/11di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur Galerie Bianca - Gravestraat 1. werk van Paul Schuitema. foto's, reclame enz t/m 18/11. do. vr en zo 14-17 uur. za 12-17 uur. Leiden Stadsgehoorzaal vr 12.20.15 uur. concert van de Pools-Ame rikaanse pianist Christopher Czaia Sager. werk van Haydn. Mendelssohn. Schumann. Scriabm, Debussy en Chop«n. De Waag za 13. 2130 uur; |azzpodium Hot House met het William Breuker Collectief Mondri aan Strings. Kapelzaal K&0 di 16. 20.15 uur; liederen avond mmv Mar- got Klompmaker, Hans Brons, en de pianis te Micheie Masson. liederen von Schuberi en Schumann en pianocomposities van Rachmaninoff, Chopm en Debussy do 18. 12.45 uur. concert van pianist Her man van Rooijen. met werk van Valide d O- berman. Uszt en Beethoven. Alphen Oudshoomse Kerk za 13. 20 15 uur. orgelconcert door Ronald de Jong. Katwijk SCUM popconcert van Sacred Reich met él he* voorprogramma de band Atrophy P *4 Wassenaar Raadhuis De Paauw zo 14, 12 00 uur. concert van het Guamen Trio. werken van Saint-Saéns. Martin en Revel Leiden Lefdse Schouwburg vr 12. za 13.20 iSuur. "Harold en Maude mei o i. Mary Dresselhuys en Dirk Zee- lenberg. di 16, wo 17. 20 15 uur. 'Zondagskinde ren'. met o.a John KraayVamp on P.eter Lutz. do 18. 20.15 uur. Groot Herenleed", met Cherry Duina. Armando en Johnny van Doorn. LAK-Theater vr 12. za 13. 20.30 uur. Mug mat de gou den tand "Variety, Ptaafsbepaiing 1 Micro-Theater do 18. 20 30 uur. "Het verjaardagsfeest', door Theatergroep Imperium Alphen aan den Rijn Parktheater za 13. 20 30 uur, Mug met de gouden tand 'De 14 Rode Hutjes', met Hoimen Woudenberg. wo 17. 14.30 uur Kindervoorstelling door Theater Popject Het beest van Monsieur Racine Leiderdorp Muzenhof vr 12. 20 15 uur. Drukwerk Theeter-fcxir- nee Wassenaar Theater Warenar vr 12. 20 15 uur. Merjof Flore met "Marjol gaat vreemd Den Haag Appettheater VT 12 za 13. WO 17. OO 18. 20 15 var. try ouy Toneelgroep Oe Appel Lange dag- re.» naar de nachtmei Chrdkn Ewert. Ene SchnederHugo Maerten* e a AT&T Danstheator za 13. 20 15 uur. Konmfcr.jk B«i#t van Vlaanderen The Four Temperaments' Circustheater V- 12. 20 15 JUT Merge Bengo Oypty di 16. 20 15 uur. Borodm Kwartet met werken van Brahms en Tsjaifcovsfcy Dr. Anton Phüipszaal vr 12. za 13. 20 15 uur, AeSkSent* Orkest otv Lukes Foss. mmv Ida Heenoei (voof). werken van JoecNm. Von Kle^sL Bru:han B'.*iKT zo 14, 19 30 uur R*s«)ent>e Orkest otv Lukas Foss mmv Ida Hsendet (rooi) wer ken van o n Gr.eg, Borgman en 3 Mfct wo 17. 20 15 uur Kamermuziek door le den Restdentte Orkest, mmv Zoo Vmrvfc- ov (viool) en Ai*ianoer vVerenberg (pia no). werken van Saint Saèns. Jotrvel, Ravel en Chausson Koninklijk© Schouwburg vr 12. za 13. ma 15 di tf «997 Iff 20.15 uur, Het Motoneie Toneel Oezon kers', van Botho Strauss, met Andre van den Heuvel. Josée Ruiter, Jules Royaard* zo 14 13 00en 16 30 uur di 16. wo 17 do t0. 15 00 uur ferrvkevoorsr» <rq muece* "Sneeuww ije en de zeven dwerge» Amsterdam Carré vr 12 Wn do 18 beh ma 20 15 uur André ven Du Revue mei And'» van Own. Re ne van Voor en. Uarjoiem Segre e a Concertgebouw vr 12. dl 16. 20 15 uuf.NedartanöKh PNF harmc-nrsch Orkest otv James loughren mrrw Mum Vengerov viool werk van Ben-oz. Tswwowekj en Sbeaua. za 13. 20.15 uur. Het Amsterdams Ge mengd Koor, Nederlands Bech '»•-! otv sopraan Ma non ven dan Anker art Arson Trommelen tenor. Chartaa van Taaaat bas. Jaap Zwart jr orgel werk ven Rosetn» en Mezen zo 14. 20 15 AS. O» tfesionen. fkano. werk ven Bach. Beethoven en Mom* vr 12. za IX 20.15 uur. cabaret door De Berms Het naad* ven de kou»' tra 15. 20 15 uur. Feest#»** ^anorectal wo 17 do 18 20 15 uur KonrnMp Con certgebouw Orkest o»v Accardo Cha#y m»T*v A/teen Augéreopraer •Mtvanffi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23