Charlie Brown, Snoopy en de anderen zijn 40 Laatste eer aan Stefano Casiraghi Imax-film over Stones PAGINA 24 RTV-SHOW MAANDAG 8 OKTOBER 1990 Geestelijk vader Schulz nu één van de rijksten ter wereld NEW YORK Goeie gut, de Peanuts- bende is 40 jaar geworden. De tekeningen zijn deel gaan uitmaken van de volkscultuur: Charlie Brown die probeert een bal te trappen, Snoopy dromend op zijn hok, en Lucy die ongevraagd psychiatrische adviezen geeft. De Peanuts-strip maakte zijn debuut begin oktober 1950 in zeven nieuwsbladen. Het was voor Charlie Brown en zijn hartverwarmende hondje het begin van een internationale carrière. De cartoon verschijnt vandaag de dag in 2300 dagbladen en komt dagelijks meer dan 200 miljoen lezers in 68 landen onder de ogen. De Peanuts spreken derhalve Chinees en zelfs Servo-Kroatisch. Er is ter gelegenheid van hun verjaardag een musical geschreven, 'You're a Good Man, Charlie Brown', en verder zijn er een serie tv-specials en een boek over de filosofische en religieuze aspecten van de strip, 'Het Evangelie volgens de Peanuts'. Striptekenaar Charles M. Schulz was afgelopen september volgens het Forbes- magazine één van de tien rijkste mensen in de wereld van het amusement. Zijn inkomsten over 1989-1990 werden geschat op 54 miljoen dollar... In tegenstelling tot veel andere cartoonisten heeft de nu 67-jarige Schulz zijn strip niet uitbesteed aan medewerkers, maar doet hij zelf nog al het tekenwerk. "Waarom componeren musici symfonieeën en schrijven dichters gedichten? Omdat het leven voor hen geen betekenis zou hebben als zij het niet zouden doen", zegt Schulz over zijn werklust. Schulz kwam op de wereld in St. Paul. Minnesota. Al op de middelbare school legde hij zich toe op de beeldende kunsten. Later deed hij het letterwerk voor een kerkelijke strip, gaf hij les en verkocht cartoons aan de Saturday Evening Post. Zijn cartoon 'Li'l Folks', de voorloper van Peanuts, werd in 1947 ontwikkeld voor de St. Pioneer Press. De strip werd driejaar later aan een krantenconcern verkocht, en de naam veranderde in 'Peanuts'. Voor de vele miljoenen lezers zijn de stripfiguurtjes bijna gezinsleden... LONDEN Acteur Sean Connery, ook bekend als James Bond, heeft een onderscheiding gekregen: het Zilveren Masker van de Britse Academie voor Film en Televisie-Artiesten. De nu zestig jarige Connery, van origine Scot, is pas de derde acteur in de ge schiedenis die het Zilveren Masker in ontvangst mag nemen, (foto MONTE CARLO Stefano Casiraghi (30), de echtge noot van prinses Caroline, is afgelopen zaterdag begra ven op het kerkhof van Monaco. De begrafenis werd voorafgegaan door een uit vaartmis in de kathedraal van Monte Carlo, waar, be halve de duidelijk zeer aan geslagen Grimaldi's. vele prominenten aanwezig wa ren. Zoals de vrouw van de Franse president, Danielle Mitterand Ook op de plek waar Casi raghi afgelopen woensdag tijdens speedboot-wedstrij den verongelukte, werd een krans in zee gegooid. Het lichaam van Casiraghi heeft tot de begrafenis opge baard gelegen in een mortu arium bij het Prinses Gra- cia-zickenhuis. Inwoners van het vorstendom moch ten hem daar de laatste eer bewijzen. De meeste hotels en winkels in het kleine vor stendom aan de Zuidfranse kust bielden de deuren za terdag enige tijd gesloten, uit piëteit voor Stefano. UTRECHT De opnamen voor Steel Wheels, de eerste 'avondvullende' film die gebruik maakt van het 70 mm Imax- systeem, zijn onlangs voltooid. Het betreft een documentaire over de recente Urban Jungle-tournee van de Rolling Stones. In vijf steden, waaronder Oost-Berlijn en Londen, werden opnamen gemaakt onder leiding van Roman Kroiter, één van de ontwerpers van het Imax-systeem. Julien Temple, door gewinterd specialist van videoclips, trad op als artistiek advi seur. Het is nog niet bekend wanneer deze Stones-film in première zal worden gebracht. In Nederland zal hij dan alleen te zien kunnen zijn in de speciale met Imax uitgeruste zalen van Den Haag en Rotterdam. Lex Goudsmit debuteert als schilder AMSTERDAM Het overlij den van zijn vrouw heeft de acteur Lex Goudsmit (77) er toe gebracht te gaan schilde ren. Hij debuteert op 28 okto ber met een expositie van zijn werk in Sneek. Lex Goudsmit, van huis uit diamantslijper, trad tussen 1934 en 1938 al op in heel Eu ropa met een zanggroep, The Vocal Kings. Het was het be gin van een opmerkelijke loopbaan. Zo speelde hij in 1934 een rolletje in de film 'Variété' met de beroemde Jean Gabin. In Nederland werkte hij mee aan drie korte films van Loet C. Barnstijn. Daarna hield hij zich met to taal andere zaken bezig. Hij beheerde onder meer een le- derwarenatelier en een stome rij. Pas na de Tweede Wereld oorlog nam Goudsmit zang lessen en van 1951 af trad hij op in diverse operettes. Na dien leidde hij opnieuw een zanggroepje en vervolgens werd hij acteur.Zo speelde hij in een Amerikaanse televisie serie. In 1955 maakte hij zijn debuut in het grote theater. Hét hoogtepunt werd de mu sical 'Fiddler on the Roof die in Nederland werd uitge bracht als 'Anatevka.' De rol van de melkman Tevje ver tolkte hij zowel in ons land als in de Londense produktie, ruim 1100 keer. WASHINGTON - Als je va der president van Amerika is, ontmoet je nog eens iemand. Marvin Bush, zoon van 'de' George, was dezer dagen tafel heer van niemand minder dan de Britse prinses Diana. Marvin lijkt er wat verschrikt onder. Het ging hier om een etentje voor een goed doel: het creëren van een tehuis voor kinderen die met aids zijn be smet. (foto AP) NORMAAL Jaren geleden, toen de groep Normaal hier in de buurt op trad, ben ik eens gaan kijken. De lokatie was een voetbalveld; een slordig in elkaar gezet podi um werd gevangen gehouden in het zwakke licht van enkele schijnwerpers. Het publiek, voor het grootste deel jongens, verdrong zich voor een markt kraam waar bier werd ver kocht. Normaal arriveerde veel te laat, en toen zanger-gitarist Ben Jolink, met zijn markante Joe Dalton-achtige tronie op het podium verscheen en met een stem als van gebroken glas Lijn fans begroette, was het duide lijk dat hij al een ruige avond achter zich moest hebben. Ik ge loof niet dat Normaal die avond op zijn best was. maar er was niemand die daar aanstoot aan nam. De toehoorders verdron gen zich rond het podium en ble ken zelfs, hoewel het Gronings toch een heel ander dialect is dan het Achterhoeks, in staat om menig boerenrocknummer mee te zingen. Om praktische redenen hield ik me op afstand, zo in de buurt van de midden stip, want de fans hadden de ei genaardige gewoonte om de glazen maar voor een deel leeg te drinken: de rest van het bier goten ze over het hoofd van hun omgeving uit. Tussen de num mers door had ook Jolink er aar digheid aan om zijn duim op een pas geopend flesje bier te houden, dit flink heen en weer te schudden en de menigte vervol gens met de wit-bruisende in houd te besproeien. De codewoorden die avond waren 'boerenhufter' en 'beu ken' Het eerste werd als een soort geuzennaam gebruikt, al kreeg ik niet de indruk dat de dorpsjeugd om mij heen dit scheldwoord nu opeens als een erenaam ging beschouwen. In de Randstad werden ze als sup porters van FC Groningen al voor 'boeren' uitgescholden, dus daar deden ze uit eigen vrije wil niet nog eens een schepje boven op. Met heuken werd zoiets als ongecompliceerd loltrappen be doeld. Normaal is in het nieuws, want de groep houdt het al vijf tien jaar vol. Er verscheen een onthullend boek over de Achter- hoekse formatie - 'Wat is Nor maal'? van DolfRuesink en Jan Manschot -, en vorige week zond de VARA een portret van de groep uit. Ben Jolink kwam ook aan het woord in weer een an der programma waarin Maar ten 't Hart zijn gesprekspartner was. Over het wezen van mu ziek bleken beide heren heel ver schillende denkbeelden te koesteren. Muziek legde, volgens 't Hart de luisteraar het zwijgen op. Jolink was het daar niet mee eens: als hij ergens optrad, dan raakte het publiek juist door het dolle heen. "Maar ik heb 't over goeie mu ziek", zei 't Hart minzaam. Jolink vond dat een aardige opmerking. Hij kan wel tegen een stootje. In het VARA-programma werd ook de mening van profes sor Entjes over Normaal ge vraagd. Entjes houdt, net als Jo link, van dialecten en een goed glas. Hij vond dat de groep veel voor de emancipatie van het Achterhoeks en het opvijzelen van het streekbewustzijn had gedaan. Al voegde hij daar aan toe dat zaken als diarree en platte seKS, die veelvuldig in Normaal-teksten opduiken, be paald geen onderwerpen zijn die in de gewone Achterhoekse boerenhuishouding druk be sproken worden. In feite is het zo dat Normaal de Achterhoek in een haast my thisch oord herschapen heeft. Een haast ongerepte landstreek, waar de nabuurhulp nog leeft, en waar oude tradities en volks feesten in ere worden gehouden. "Wij zijn boerenlullen", zegt Jo link, de Held van Hummelo, "en geen gladde stoepenboys uit de grote stad". De naam Normaal, afgeleid van "Lao'w toch nor maal doen, dan doe'w gek ge- nog", een volkswijsheid die in de Randstad wordt verfoeid, klinkt al als een programma. Krijgt de groep een gouden plaat, dan weigeren ze het mid delpunt van een Gooise party te worden. Nee, de platenbonzen moeten maar naar Hummelo komen, waar familie, vrienden, en buren de andere gasten zijn. In plaats van zoenpartijen, champagne en waardeloze speechjes, geeft men de feestvar kens een stevige handdruk, een metworst of een krentenmik. En uiteraard staat de bierkraan dag en nacht open. Jolink en zijn band zijn de cowboys van de Achterhoek. Zoals ook het Wilde Westen een mythe is, zo is ook de Achterhoek van Normaal een gedealiseerde versie van het verleden. HET 15 DE BEDOELING DAT BERLION WEER HOOFDSTAD WORDT* VAN HET VERENIGD "*Z ...NIET ALS ZE GEWOON DE FUEHRER0UNKER UITGRAVEN AM f EEN KAARTJE VA/V A/Effi/Z f BESTE FR/TS, PE OP£RAT/£ /S GELUKT. E//VPEL/VK RAW /K ME WEEP /VOPAUAL ONPEP DE ME/VSE/V BEGEVE/Vf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 24