In Saudi-Arabië valt aan God niet te ontsnappen Zachte dwang in plaats van misplaatste tolerantie iREPORTAGEi MOOISTE Johannesburg Olierijkdom brengt nog geen westers liberalisme in bedoeienenland ZATERDAG 6 OKTOBER 1990 Het is waarschijnlijk overdreven maar ver bezijden de waarheid kan het niet zijn: nergens wordt zo geduimd voor het welslagen van operatie 'Nieuw Zuid-Afrika', als in de schoonheidsalons en aerobic studio's van het land. Natuurlijk, ook kunstenaars, artiesten, sportlui en andere bezitters van een Zuidafrikaans paspoort snakken naar het einde van het isolement waarin de apartheid de natie heeft gedreven. Maar vermoedelijk niet met de overgave van de honderden laspirant- jschoonheidskoninginnen die, van Soweto tot Kaapstad, dromen van een debuut op het toneel van de echte glamour en het grote geld, de miss World of miss Universe verkiezingen. Van deze festijnen zijn ze nog steeds uitgesloten en daarom wordt de laatste Zuidafrikaanse miss World, Anneline Kriel -zij werd in 1974 gekroond- hier nog steeds gezien ais de enige echte vorstin van de ideale maten. Zuid-Afrika, blank en zwart, is geobsedeerd door schoonheidswedstrijden. Tienduizenden dames, van vier tot 75 jaar, schrijven zich elk jaar in, of STANDPLAATS: Peter van Nuijsenburg worden ingeschreven, voorde talloze, waarschijnlijk meer dan 1000 miss-verkiezingen die het land rijk is. Elk bedrijf met meer dan drie vrouwelijke werknemers, school, kapsalon, gymnastiekclub, jeugdhonk en bejaardenthuis heeft zijn eigen schoonheidskoningin. En wie in deze categorieën niet heeft weten door te stoten tot de top, kan nog altijd meedingen naar evenmin te versmaden titels als 'miss glimlach', 'miss lange benen'of 'favoriete oma'. Hoogtepunt van deze festivals der bevalligheid is natuurlijk de jaarlijkse miss Zuid-Afrika verkiezing. Dit feest wordt georganiseerd door de twee grootste zondagsbladen van het land. Rapport en The Sunday Times, en is uitgegroeid tot een Evenement. Weken voor de Grote Finale worden de lezers bestookt met informatie over de maten, de kleur van haar en ogen, ambities en interesses (in die volgorde) van de aspiranten. Intrigerende lektuur, die wordt verluchtigd met foto's van de kandidaat in de overbekende semi- verleidelijke poses. De oplage van beide kranten neemt die weken een hoge vlucht. Over smaak wordt, zoals bekend, heel wat afgetwist, en de keuze van de vorige miss Zuid-Afrika, Michelle Bruce, was nogal omstreden. Michelle, omschreven als een 'snaakse robbedoes', keek niet al te pienter uit haar ogen en zou de bekende vooroordelen over De Schoonheidskoningin, mooi maar een leeghoofd, bevestigd hebben. Ze ging er niet onder gebukt en plukte opgewekt de vruchten van haar een jarig bewind. Met haar opvolgster, Suzette van der Merwe, hebben de keuzeheren. - ook hier zit er zelden een vrouw in de jury -, geen risico genomen. Suzette is de ideale schoondochter: even degelijk als mooi, gelovend in God en maagdelijkheid voor het huwelijk. Het opmerkelijkste aspect van deze rage is echter het ontbreken van enig aansprekend protest tegen de miss-verkiezingen. Geen club feministes heeft, voor zover bekend, nog het podium bestormd uit afkeer van deze 'mensonterende handel in vrouwenvlees'. Dat kan liggen aan het feit dat het feminisme hier niet echt van de grond is gekomen, weinig aanhang heeft en nauwelijks publiciteit krijgt. En om dat te bereiken zit er vermoedelijk maar een ding op: het organiseren van een eigen miss- Dolle Mina verkiezing. RIYAD Van kruin tot voe ten bedekt met de 'habaya' haasten vrouwen zich als zwarte spoken door de nau we straatjes. Voor het vierde gebed willen ze nog snel de laatste inkopen doen. Het is druk op de markt in Al Bat- ta, het oude centrum van de Saudische hoofdstad Riyad. Vanwege het woestijnkli maat ligt de spits van het boodschappen doen op de koelere avonduren. Een las tig tijdstip, want dan gaan de winkels twee keer voor bijna een half uur dicht. De pro feet Mohammed bepaalde dat van de vijf dagelijks uit te spreken gebeden, de 'ma- hgrib' tegen zonsondergang en de 'asha' als afsluitend avondgebed luid en duide lijk van de minaretten die nen te worden uitgedragen. Werken is dan verboden. Het is bijna kwart voor zes. Op het kruispunt van drie stegen stoot een man met een pluizige baard en een stok in de knuist onverstaanbare kreten uit. Ter waarschuwing dat de verplichte toewijding aan Allah op punt van beginnen staat. Hij is een 'mutawa', lid van de beruchte reli gieuze politie die toeziet op de strik te naleving van de islamitische wet ten. Vrouwen die het zwarte kleed te luchtig dragen of winkeliers die bij aanvang van de gebedstijden niet op tijd de rolluiken hebben laten zakken, krijgen het met de mu- tawa's aan de stok. Letterlijk. Ver pletterend dreunen dan uit de luid sprekers de gebeden op de mensen neer. In Saudi-Arabië valt niet aan God te ontsnappen. Al 58 jaar wordt het land geregeerd door de islam en het Saudische koningshuis. Sinds de strijder en staatsman Abdul Aziz Bin Saud het koninkrijk stichtte (1932), geldt de uitleg van de Koran en de Sha'aria (religieuze wetge ving) zoals de puriteinse Wahabie- ten die zien. Onder de vlag van deze moslimsekte verenigde Abdul Aziz de talrijke bedoeinenstammen op het Arabisch schiereiland, of beter gezegd, onderwierp hij ze aan zich. Bloedband Vechtjas en rokkejager die hij was, bracht Abdul Aziz na verovering van zo'n sjeikdom het stamhoofd om het leven, verschafte hij zich toegang tot diens harem, zocht de bevalligste weduwe uit, nam haar tot vrouw en verwekte bij haar kin deren. Zover valt na te gaan had Abdul Aziz de keuze uit negentien echtge notes die hem 53 zonen schonken. En vermoedelijk evenveel dochters, maar dat is niet bekend. Op die ma nier hechtte de inmiddels tot ko ning uitgeroepen heerser van het huis van Saud via de bloedband alle stammen aan zich. Geheel conform moderne geïndustrialiseerde staat. Steden als Damman, Al Khobar en Jubail in de oostelijke provincie hebben een zelfs overdadige infra structuur. Ze worden omgeven door een doolhof van verlichte zes- baans-snelwegen, winkelparadij zen, luxe hotels en 'goudkusten' waar Wassenaar en Aerdenhout niet aan kunnen tippen. En het is alle maal handje-contantje betaald. Met name de boom van de olieprij zen in de jaren '70 leverde Saudi* Arabië zoveel op, dat de ontwikke* ling van het land in sneltreinvaar' kon worden voltooid. Naar Ameri1 kaans model. Want behalve d-" grootse aanpak van de infrastrur^ tuur, de verzotheid op limousine'; uit de 'States', wemelt het ervan de junk food-restaurants. Elke zichzelf respecterende stad heeft een of meerdere filiaals van de keten Ken tucky Fried Chicken of McDonalds Dinnen zijn grenzen. Gaat die Amerikaanse invloed niet ten koste van de oude trandi- ties? Prins Mohammed Bin Faisal Bin Türki weet zeker van niet. De ascetische beleving van de islam en het genot van een hamburger heb ben elk een afzonderlijke dimensie, beweert hij. Turki, hoofd islami tische zaken op de Saudische am bassade in Washington. Hij is spe ciaal naar zijn vaderland terugge keerd om buitenlandse journalisten te woord te staan. Heilig geloof Saudische soldaten in gebed verzonken. "Als je vader of je grootvader nog in een tent is geboren, moet je je toch afvragen of dit soort mensen klaar zijn voor een democratie". (foto ap> de traditie van de bedoeinen. Offi cieel zijn er nu zo'n 5000 prinsen, maar het aantal wordt geschat op een veelvoud daarvan. In staatkundig en traditioneel op zicht is er sindsdien weinig veran derd. Saudi-Arabië is een theocra tie. Alcohol, seks voor het huwelijk: het zijn verboden vruchten. Gods dienstvrijheid bestaat niet. De pers staat onder censuur. Buiten het hui selijk leven is de rol van de vrouw van geen enkele betekenis. Wie de godsdienstige wetten niet strikt naleeft, loopt de kans na het vrijdagse middaggebed op een plein achter een moskee te worden onthoofd. Het zwaard valt dan in de nek van moordenaars, drugshande laren. staatsgevaarlijke individuen en zij die bij herhaling God hebben geloochend. Vrouwen die overspel hebben gepleegd worden geste nigd; notoire dieven de handen en/of voeten afgehakt. Tot voor kort speelde zich dat prak tisch allemaal buiten de waarne ming van buitenstaanders af. Het bewust gekozen sociaal en politiek isolement van Saudi-Arabië bracht een stringent visumbeleid met zich mee. Maar de Golfcrisis heeft daar een inbreuk op gemaakt. Sociale controle Honderd veertigduizend Ameri kaanse groepen en tienduizenden Arabische en Westeuropese man schappen overspoelden het land. Lieten de Saudi's in het verleden gemiddeld slechts 20 journalisten per jaar tot het heilige land toe, nu zijn dat er meer dan 600. Zonder merkbare belemmeringen (de ge heime dienst volgt het spoor na tuurlijk wel) kunnen buitenlandse verslaggevers gaan en staan waar ze willen. Op pad door dit onmetelijke woestijnland dringt zich voortdu rend de vraag op of de gedwongen ontsluiting van invloed is op de maatschappelijke en politieke orde. Westerse diplomaten in Riyad den ken daar verschillend over. "Over snelle veranderingen naar westers model denken sommige politieke analisten in het Midden-Oosten toch wat te gemakkelijk", zegt een EG-diplomaat die met zijn uitspra ken aan de veilige kant wil blijven. "De leiders van het land, nu ko ning Fahd, zijn door de belangrijk ste families altijd bij consensus ge accepteerd. Het gedrag van de Saudi's is nogal geconditioneerd. Dat verander je niet zo maar. Ook Amerikaanse troepen niet. Boven dien is de sociale controle erg groot. Iedereen houdt elkaar in de gaten. Oppositie tegen het regime is zo te traceren. Gezien de straffen is ieder een dan ook erg op z'n hoede". Volgens deze diplomaat wordt bij de beoordeling van Saudi-Arabie vaak vergeten dat het in feite om een bedoeinenmaatschappij gaat die ingewikkeld in elkaar steekt. "Veertig jaar geleden bevochten al die clans elkaar nog vanuit hun tenten op de droge vlakten van deze onafzienbare zandbak. Op paarden en kamelen en met vlijmscherpe zwaarden. De olie bracht hen wel vaart, maar dat veranderde hun tra dities nauwelijks. Vergeet niet dat er in Saudi-Arabië geen wezenlijke armoede bestaat. Geen ontevreden heid en dus geen reden om de barri cades op te gaan voor meer inspraak en westers liberalisme". Amerikaans In Saudi-Arabie doet zich echter wel een bijzondere tegenstelling voor. Het geestelijk goed mag dan het niveau van de middelleeuwen benaderen, in uiterlijke zin oogt de Saudische maatschappij als een In Dahran betoogt de prins dat van verwesterlijking van zijn land geen sprake is. "De leefgewoonten van Saudi's", zegt de wat lijzig spreken de hoogheid in vlekkeloos Engels, "liggen verankerd in ons heilig ge loof in de islam. Kijkt U maar naar mij, ik woon nu vijftien jaar in de Verenigde Staten, draag ik een punkkapsel? Mijn landgenoten vol gen de voorschriften van de Koran, de Sah'aria en het Pad van de pro feet. Bovendien bezoekt gemiddeld 20 procent van de Saudi's jaarlijks het buitenland, merkt u daar echt iets van?", vraagt hij de sceptisch kijkende toehoorders. Maar in werkelijkheid doet de Westerse invloed zich wel degelijk gelden, al blijft dat ten dele aan het oog onttrokken. De westerse deca dentie speelt zich af binnen de pri- vésfeer van de huizen van de Saudi's en natuurlijk in de 'compounds' (soort getto's met slag bomen, bewakers en doorlaatpas- jes) van buitenlandse bedrijven, waar Amerikanen en de Europea nen ongecensureerd hun kranten lezen, terwijl ze zich te goed doen aan zelfgemaakte alcoholische ver snaperingen. Er is al onderhuidse oppositie. Luizen in de koningsmantel van de sunnitische koning Fahd zijn de half miljoen shi'iten aan de oostkust in Qateef en Saihat. Na de val van de Sjah van Iran braken er in deze twee steden in 1985 rellen uit en in 1987 pleegden shi'iten uit die streek aan slagen op olie-installaties uit onvre de met hun achterstelling. De toegangen tot deze leefge meenschappen zijn streng bewaakt door de Nationale Garde, de trouwe lijfwacht van het huis van Saud. Uit angst voor represaille van deze loya le garde durven de bewoners niet met journalisten te praten. Overi gens zijn de shi'iten mordicus tegen de Iraakse dictator Saddam Hus sein, zodat de koning in dat opzicht weinig te vrezen heeft. Ook in lobby's van hotels in Riyad is een enkele tegenstander van het regime op te sporen. Een za kenman wil strikt anoniem en op fluistertoon wel verklappen dat Saudi's uit zijn milieu en een deel van de intelligentsia het autocra tisch systeem spuugzat zijn. "Maar verwart u ons niet met re volutionairen. We zijn goede mos lims. En we willen ook geen eind aan de monarchie. Iedere Saudi ac cepteert zijn leiders. Dat is onze tra ditie. Maar we vinden wel dat het volk meer zeggenschap toekomst. En dat hoge posities in de regering niet alleen zijn weggelegd voor prinsen, of ze nu voldoen of niet. Er is genoeg deskundigheid in dit land waardoor het beter bestuurd zou kunnen worden". Verzet Voorlopig zit koning Fahd (69), ge steund door de clan die hem om ringt, nog stevig in het zadel, ook al is de vorst bij zijn familie noch zijn onderdanen erg populair vanwege zijn besluiteloosheid, langdurige af wezigheid door vakanties in het buitenland en het uitbundige be staan dat Fahd als prins-playboy leidde. Sinds de koning driejaar ge leden de titel 'zijne majesteit' ver ruilde voor 'beschermheer van de twee heilige moskeeën' (in Mekka en Medina) is Fahd zelfs in aanzien gestegen, zo menen westerse diplo maten. De koning is echter ziek. Hij is suikerpatiënt. Het is goed te zien dat hij zich met moeite voortbe weegt. En als het in de Golf tot een uitputtingsoorlog komt die langdu rige aanwezigheid van Amerikaan se troepen vereist, dan leidt dat on getwijfeld tot hevig verzet onder de massa's in de Arabische wereld. Di plomaten denken dat de familie dan wel eens kan ingrijpen. Niet dat dat iets zal veranderen, want de troonopvolger zal gewoon een nieuwe Fahd zijn. Kroonprins Abdullah Bin Abdul Aziz is in de ra ce, maar zijn benoeming is niet van zelfsprekend. In de traditie van Be- douinen zal de voltallige familie raad het er mee eens moeten zijn. De huidige minister van buiten landse zaken, prins Sultan Bin Ab dul Aziz,, wordt eveneens getipt als een kansrijke kandidaat. Maar of Fahd het nog een tijdje uitzingt of niet, alle diplomaten zijn er van overtuigd dat de Saudische regering na de oplossing van de cri sis slechts één prioriteit heeft: her stel van de oude situatie, zoals die tot 1 augustus bestond. In een tent Voor de vier miljoen buitenlanders in Saudi-Arabië is het al een hele opluchting dat, gedwongen door de omstandigheden, de kranten nu nieuws bevatten. En voor de goed opgeleide Saudische vrouwen is het misschien een stapje in de richting van emancipatie, nu de koning per decreet heeft vastgelegd dat zij be paalde 'humanitaire' werkzaamhe den mogen verrichten. Heel misschien. Want westers li beralisme is in deze regio een heel ander chapiter, zegt een EG-diplo maat. "Als je vader of je grootvader nog in een tent is geboren, moet je je toch afvragen of dit soort mensen klaar zijn voor een democratie". Of zoals prins Turki het botweg formu leert: "Saudi-Arabië ontleent zijn legitimiteit aan de Koran en de Sha'aria. Een democratische staats vorm past daarin niet". AMSTERDAM 'Lof der dwang': een meer suggestieve titel had de Amsterdamse PvdA niet kunnen vindon voor zijn werkplan over de 'leefbaarheid' in de hoofdstad. Gaan de sociaal democraten najaren van toegeeflijkheid nu keihard de knoet leggen over junks en straatrovers? Rien van Hoeve, vice- voorzitter van de Pvd A-raadsfractie en schrijver van het werkplan '90/'91, debatteert vandaag met het partijgewest over de terugkeer van de overheid als gezagshandhaver. "Ik hoop dat veel ideeen worden verworpen". Lof der Dwang is de weerslag van het gefrustreerde leven van een bewoner van de Amsterdamse binnenstad. Geschreven door de socioloog/journalist Herman Vuijsje, zelf woonachtig in de Nieuwmarktbuurt. Het moet uit zijn met de terreur van junks, gekken en vandalen die dankzij welwillende 'beroepsbegnjpers' en misplaatste tolerantie de dienst uitmaken, vindt Vuijsje. Het wordt hoog tijd dat de overheid haar verantwoordlijkheid als ordehandhaver weer opneemt. Bromsnor ("gekruist met Magnum") terug in de straten, 'Spaart de roede niet! Burgers moeten front maken tegen normvervaging maar ook elkaar controleren. De gewezen wethouder en PvdA- lijstrekker Walter Etty beval het boekje van harte aan en sindsdien is het Vuijsje voor en Vuijsje na bij de Amsterdamse PvdA. Een kruk om zich na het verkiezingsdebacle van maart (van 21 naar 12 zetels in Amsterdam) webr op te richten? In het werkplan van de gemeenteraadsfractie verschenen kordate passages over wetshandhaving. Verslaafden de keuze geven tussen een zware celstraf of gedwongen afkicken, automobilisten die iemand hebben aangereden na een verkeersovertreding raken hun auto kwijt. "Oude mensen moeten weer over straat durven in Amsterdam, de stad moet weer een plek worden waar je je kinderen kunt opvoeden", zegt Van Hoeve. De 'leefbaarheid' staat op drie in het Amsterdam zoekt socialistische' aanpak van de normvervaging werkplan, maar ook prioriteit nummer een. de sociale vernieuwing, wordt beheerst door de geest van de gezagshandhaving. Controleurs, stadswachten, huismeesters en een strakkere burgermoraal, waaraan PvdA- wethouder Ada Wildekamp volgend jaar 140 miljoen gulden gaat uitgeven, luiden het einde in van de 'toegeeflijke samenleving'. Hoe anders de toon ook is. Van Hoeve ("Sinds ik dit werkplan verdedig hou ik me wat beter aan de verkeersregels") bestrijdt dat hij zo nieuw is als hij lijkt. "Dubbele aandacht en middelen ja, maar we zijn meer bezig met het oppoetsen van dingen waarmee we al bezig waren maar die kennelijk door de kiezer niet op het conto van de politiek werden gezet. Van der Vlis (oud-wethouder, red.) is toch al veel eerder begonnen met de stadswachten, de discussie over de gedwongen keuze 'zitten of afkicken' voor junkies speelt al veel langer bij ons. We zijn harder geworden, maar een socialist die 'dwang' zegt bedoelt daarmee toch heel iets anders dan een rechtse WD'er". De PvdA wil veiligheid op straat, maar zorgde er nog onlangs voor dat de afspraak die Van Thijn met politie en justitie maakte om een grote groep criminele illegalen op de Wallen aan te pakken werd ingetrokken. Hoe zit dat nou? Van Hoeve: "Niet de groep waartoe iemand behoort maar het individu moet het uitganspunt voor aanhouding zijn. Als de politie een groep wil vervolgen moeten ze maar de groep nemen waarin de meeste criminaliteit wordt gepleegd mannen tussen 18 en 28 jaar, maar dan ook allemaal en niet alleen de illegale buitenlanders. We zouden juist de leefomstandigheden voor de illegalen moeten verbeteren en ze niet door een opjaagbeleid verder de illegaliteit indrijven". Daarmee bevrijdt je de Wallen niet van de criminele illegalen. "Zonder de ruimere mogelijkheden kan de politie ze ook oppakken. Dan zit zo'n jongen echt heel gauw bij de officier van justitie en wordt de grens overgezet. Maatregelen tegen groepen moetje pas in het uiterste geval nemen. Dat heeft de PvdA gedaan in het geval van de groepen die overlast veroorzaakten op de Zeedijk. Wij hebben eraan meebeslist dat die kunnen worden weggestuurd". Er zijn PvdA-raadsleden die pleiten voor een 'controlesysteem' waarbij de ene burger de ander aangeeft, bij verkeersovertredingen bij voorbeeld. Van Hoeve: "De klikmaatschappij spreekt mij niet aan. Het past niet in de Nederlandse verhoudingen en de meeste PvdA-leden zijn dat wel met me eens". Eigenlijk lijkt Van Hoeve de Lof der Dwang helemaal niet zo'n heldere leidraad te vinden. "Ach, Vuijsje heeft gewoon een aantal dingen leesbaar op een rijtje gezet, dat is zijn kwaliteit. Een schotschrift, waar rijp en groen door elkaar staat en waar wij hapklare brokken van gaan maken. Dezelfde gedachten leven al veel langer bij ons". "Kijk, eindjaren zestig lazen we de sociologen van die tijd, Lof der Onaangepastheid. Daaruit leerden we dat we oog moesten hebben voor afwijkend gedrag. Het zou toch gek zijn die erfenis nu totaal in te leveren? Uitgangspunt moet volgens mij nog altijd zijn de tolerante stad. Niet alles wat vies en voos is hoeft de deur uit". "De rest van Nederland doet weieens of hier heel andere wetten gelden, of hier geen normale mensen rondlopen die zich aan dingen storen. Terwijl de stad toch voor een groot deel bestaat uit mensen die zijn opgegroeid in de provincie. Ik ben zelf een ontzettende provinciaal, mag ik wel zeggen. Heb 20jaar in Zeeuws- Vlaanderen gewoond. De normen die daar gelden neem je toch mee naar de stad. Je redeneert vanuit dezelfde achtergrond".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2