'Crème de la crème' uit VS in Mauiitshuis China-tentoonstelling grote publiekstrekker Bor en De Waal: uitstekend duo Seth Gaaikema op knusse toer KIJK UIT Exposities Concerten Theaters PAGINA 23 Zeventiende-eeuwse Nederlandse schilderkunst even thuis Van onze correspondent Henk Meutgeert DEN HAAG Er klinkt zo nu en dan spijt door in de stem van conservator Ben Broos van het Mauritshuis als hij een rondgang maakt langs de schilderijen die daar hangen op de tentoonstelling 'Hollandse Meesters uit Amerika'. Dat begint al bij het portret dat Rembrandt in 1632 maakte van Joris de Caulerij. Het wordt promi nent, bovenaan de trap, als eerste werk op de expositie getoond. Prominent, omdat de geportretteerde waarschijnlijk ooggetuige is geweest van de bouw van het Mauritshuis, maar ook omdat het schilderij in 1890 als één van de eerste werken van Rembrandt naar Amerika werd verkocht. Oud-directeur van het Mauritshuis Bredius had nog gepoogd het portret voor 10.000 gulden te kopen. Tegen het bod van miljonair Charles Tyson Yerlces, dat tien maal zo hoog was, kon hij niet op. Dezelfde Yerkes dacht serieus de zuil van Trajanus voor 250.000 dollar mee te kunnen nemen naar Ame rika. Maar de expositie in Den Haag wil meer zijn dan alleen een show an prachtige topstukken. Dat "Dat werk had hier eigenlijk moe ten hangen", zegt een spijtige Broos bij het grote portret van Rembrandt die spijt uit h« ook bij andere „eeffit niet weg dat het toch bepaald ■rken. Zoals bij het kleine werkje, een serIsatie is om oog in oog eer een wat groot uitgevallen staan met het .Briefschrijvend postzegel, van Frans van Mieris van Meisje, van vermeer, dat normaal i: een vrouw met pallet en andere at tributen, 'De Schilderkunst" voor stellende. In 1982 kocht het Getty Washington hangt en de meesten van ons alleen van de reproduktie kennen. Of voor één van de andere, Museum het mooie, uiterst gave meestal in perfecte conditie verke- werkje van de fijnschilder rende, werken. De catalogus die url8 S.8 uverscheen is even belangrijk als de expositie, omdat daarin tal van nieuwe gegevens staan. Gepoogd is om de geschiedenis van de schilde rijen te achterhalen, een gschiede- nis die ook wat zegt over de waarde ring voor de werken door de eeu- - 4U wen heen. Daarbij zijn enkele bij kunsthandel Die vraag kan zowel zondere ontdekkingen gedaan. Zo met ja als met nee worden beant- werc) bijvoorbeeld de familie gei- woord. Ja omdat ze met enorme dentificeerd die op een schilderij bedragen in de achterzak de Eu ropese kunstmarkt afstroopten; 'nee' omdat die aankopen vaak veel minder bedachtzaam gingen dan het Mauritshuis niet kon opbren gen. Circusdirecteur Waren de Amerikaanse miljonairs van rond 1900 zo'n beetje wat de Ja panners nu zijn in de internationale Scheepsladingen dat dit tegenwoordig bij de Japan- er zoveei Nederlandse kunst ners het geval is, Er doen nog al wat sterke verha len de ronde van Amerikanen die voor veel geld minderwaardige stukken kochten, daarbij misleid naar het buitenland en vooral de VS is verdwenen, is vooral ook de schuld geweest van ons land zelf. Al voor de negentiende eeuw ver dween er veel,, vooral naar Enge- door handige kunsthandelaren als iand, waar de Amerikanen hun eer de oorspronkelijk uit Meppel af- s^e jnk0pen deden. Diverse belang- komstige, maar in de Verenigde rijke verzamelingen werden al voor Staten werkende, handelaar Joseph Duveen. Maar naast die missers wisten de oliebaronnen, bankdirec teuren, spoorwegmagnaten, kran tenmagnaten en zelfs een circusdi recteur, duizenden topwerken uit vooral de zeventiende eeuw mee te 1800 te gelde gemaakt en in de ne gentiende eeuw werd daar alleen maar een schepje bovenop gedaan. In 1850 nog werd de collectie van Willem de Tweede verkocht. De re gering greep niet in, kunst was im- geen zaak van de staat had nemen naar hun vaderland. Rem- Thorbecke laten weten. In 1873 brandt, Bol, Ruysdael, Potter, Honthorst, Goltzius, Vermeer, Hals, er is waarschijnlijk geen schilder te schreef Victor de Stuers zijn aan klacht tegen die uitverkoop in De Gids onder de titel 'Holland op zijn noemen die niet in de collecties in Smalst' dan wel, tot in de eerste de- de VS te vinden is, De tentoonstelling in het Maurits huis brengt 70 van die schilderijen dus weer even terug naar Europa, waar sommige al zo'n 200 jaar gele den werden weggehaald. "Het is de 'crème de la crème' die we bieden", zegt directeur H. Hoetink van het Mauritshuis, maar die uitspraak moet toch even gerelativeerd wor den. Zo worden er bijvoorbeeld geen werken uitgeleend uit de col lectie Frick, de nalatenschap van een puissant rijke cokesfabrikant, die zich in New York bevindt. Frick kocht maar liefst vijftien Rem- brandts, waaronder 'De'Poolse Rui ter' (die nu overigens aan een ander wordt toegeschreven) en drie Ver meers. Ze mogen het gebouw in New York niet uit, zo bepaalde hij in zijn testament. cennia van deze eeuw hebben kunstwerken met scheepsladingen ons land verlaten. Een reddingsac tie door onder andere de Vereniging Rembrandt zorgde er in 1907, na een publiek debat met veel voors en te- gens, uiteindelijk voor dat 'Het Melkmeisje' van Vermeer voor Ne derland behouden bleef en nu nog steeds in het Rijksmuseum hangt. Maar de onverschillige houding heeft er door de jaren heen Voor ge zorgd dat er in Nederland geen par ticuliere verzameling met veel ze ventiende-eeuwse kunst meer over is. Zelfs de collectie van Unilever- topman Sydney van dén Bergh werd nog door verkoop na 1977 ver spreid over de wereld. Het verzamelen van beeldende kunst was en is in Amerika vooral een zaak van particulieren, die hun aankopen veelal onderbrachten in musea of daaraan schonken. De Amerikaanse verzamelaars zagen in de Nederlandse kunst uit de zeven tiende eeuw een aantal deugden weerspiegeld die ook voor hun ei gen staat golden. De republiek en de democratie bijvoorbeeld, het protestantisme en de burgerlijk heid die de binnenhuistafereeltjes uitstralen. Dat die laatste schilderij en vaak vol symboliek zaten wisten de Amerikaanse kopers niet, net als hun tijdgenoten in Europa overi gens. Het duurde tot ver in deze eeuw voordat kunsthistorici die verwijzingen herontdekten. Wellustig De vele anecdotes die over het bijna wellustige koopgedrag van de Ame rikaanse miljonairs de ronde deden, zorgen ook nu nog voor een beeld van de kunstkoper die zich status wil verwerven door middel van zijn kunstverzameling. Misschien dat dit vaak opgaat, vast staat ook dat er werd gekocht omdat iemand wer kelijk overstag ging voor een schil derij. Een voorbeeld daarvan staat ook in de catalogus en dan gaat het over het al eerder genoemde 'Brief schrijvend Meisje' van Vermeer. Het werd rond 1907 verkocht aan de multimiljonair Pierpont Morgan door de antiquair Hellman. Hij liet het aan de verzamelaar zien en moest tot zijn verbazing horen dat de naam Vermeer hem totaal onbe kend was. Na een korte uitleg aan de naar het schilderij starende Mor gan over de schilder en zijn werk vroeg deze abrupt wat dat moest kosten. Hij ging zonder discussie in op de vraagprijs van 100.000 dollar. Ben Broos, die het catalogusge deelte over de geschiedenis van de 70 tentoongestelde werken schreef, schuwt daarin de leuke details niet, zo blijkt al uit het verhaaltje over Morgan. „De beste schilderijen heb ben vaak een dramatisch, dan wel triomfantelijk leven achter de rug voordat ze het rustige bestaan van museumstuk zijn gaan leiden", schrijft hij. Zo was een van de ten toongestelde werken ooit in het be zit van een rechter op Hawai die door de mafia werd vermoord en werd een ander schilderij zes jaar geleden in een achterbuurt van Los Angeles als onderdeel van de de failliete boedel van een zakenman aangetroffen. En dan gaat het om één van de topstukken uit deze ex positie, het sinds 1935 tot 1984 uit het gezicht verdwenen werk van Hendrick Goltzius 'Danaë ontvangt Zeus als een regen van goud' uit 1603. Het verhaal van Danaë is wellicht bekend: ze werd door haar vader, koning Acrisius, opgesloten omdat een orakel verteld had dat zij zijn moordenaar zou baren. De God Zeus echter weet haar echter in de vorm van een gouden regen te be vruchten. Zoon Perseus doodt later, per ongeluk, zijn grootvader. Het werk van Goltzius is een adembene mend fris schilderij dat gisteren ge schilderd had kunnen zijn, zo goed hangt het er bij. Het lijkt of de gou den regen er net op is aangebracht. Maar niet alleen het feit dat het schilderij van Goltzius herontdekt is, is belangrijk. Het onderzoek naar ROTTERDAM (ANP). De belangstelling voor de historische China-ten- toonstelling 'De Verboden Stad' in het Rotterdamse museum Boymans- Van Beuningen heeft in de eerste weken sinds de openstelling de toch al hooggespannen verwachtingen van het museum ver overtroffen. De eerste tien dagen brachten al 26.000 mensen een bezoekje aan de tentoonstelling. Het bezoekersaantal stijgt zelfs ver uit boven de eerdere massale pu bliekstrekkers van het museum. 'Het goud der Thraciers' (1984) en 'Mees terwerken uit de Hermitage' (1985) trokken in dezelfde periode respectie velijk negen- en drieduizend bezoekers minder. De tweede zondag van de tentoonstelling verkocht Boymans met 4400 bezoekers drie maal zoveel kaartjes als op normale zondagen. Volgens het museum springt met name de belangstelling van in ons land woonachtige Chinezen in het oog. "Normaal zien we deze bevolkingsgroep weinig in ons museum, nu komen zij in groten getale naar 'hun' tentoon stelling kijken", aldus de woordvoerster. 'De Verboden Stad' toont een groot aantal zeer kostbare voorwerpen uit vier eeuwen hofcultuur in het Chinese Keizerrijk ten tijde van de Qing-dy- nastie (1644-1911). Alle voorwerpen zijn afkomstig uit het Paleismuseum in Beijing. De meeste stukken zijn niet eerder buiten de muren van het pa leiscomplex, de Verboden Stad, te zien geweest. Bovendien omvat de ten toonstelling stukken die ook in het paleismuseum zelf niet tc zien zijn, om dat zij uit angst voor beschadigingen worden opgeborgen in kisten. Bov- mans verwacht de komende tijd dan ook veel buitenlandse bezoekers de geschiedenis ervan heeft aan het licht gebracht dat het zich rond 1620 in een verzameling in Leiden be vond op een adres waar Rembrandt als jong schilder wellicht ook kwam. Misschien dat hij het werk daar gezien heeft en dat werpt een ander licht op de 'Danaë' die hij la ter schilderde. Er is dus weer nieuw werk voor kunsthistorici aan de winkel. Er zijn meer bijzondere ontdek kingen gedaan. Zo kwam door het schoonmaken van een bloemstille- ven uit San Francisco aan het licht dat een andere werk van Van Aelst dat in Oxford hangt als een kopie moet worden beschouwd. En in Philadelphia was men er niet van op de hoogte dat een schilderij dat daar hing van Paulus Potter was. Het schilderij, ook al in bijzonder goede staat en ook al zo fris ogend, hangt nu in Den Haag. Echtpaar Mauritshuis-directeur Hoetink zegt niets te veel als hij spreekt over „een unieke expositie". Wie de wer ken die nu in zijn museum hangen over enige tijd opnieuw wil zien moet daarvoor naar 40 plaatsen ver spreid in de Verenigde Staten rei zen. En dan nog is deze expositie uniek. Zo worden twee portretten van Rembrandt opnieuw bij elkaar gebracht, die afkomstig zijn uit Cin- canetti en New York. Al rond 1750 werden ze gescheiden om in 1930 weer even bij elkaar te hangen op een expositie. Rembrandt schilder de ze in 1633 en het gaat ongetwij feld om een echtpaar. Het handge baar van de man die opstaat uit een stoel krijgt pas zin als het portret van zijn echtgenote er rechts (voor de man links) bij hangt. Voor de duur van de expositie hangen de twee, wie het zijn is niet bekend, weer naast elkaar, zoals Rembrandt het destijds bedoelde. Ze zijn vol gend jaar ook nog even in eikaars nabijheid in San Fransisco, waar de tentoonstelling ook nog te zien is, om daarna weer gescheiden te wor den. Waarschijnlijk weer voorjaren. Hollandse Meesters uit Ameri ka. Van 28 september tot cn met'13 januari in Het Mauritshuis in Den Haag. Open: iedere dag van 10 tot 18 uur, donderdag en vrijdag tot 21 uur. Eerste Kerstdag en Nieuw jaarsdag gesloten. Catalogus: 55 gulden, bezoekersgids: 5 gulden. Christiaan Bor viool, en Rian de Waal piano sonates van Otlorino Respighi. César Franck en Ludwig van Beethoven. Gehoord op 27 september in de Oudshoornse Kerk te Alphen. Goede wijn behoeft geen krans: Christiaan Bor en Rian de Waal zijn beiden musici met een res pectabele staat van dienst, op grond waarvan hun samenwer king in dit recital alleen maar ho ge verwachtingen kon wekken. In de muziek is het echter geen kwestie van optellen zonder meer. De spannende vraag is of de temperamenten en inzichten elkaar zullen aanvullen, opvan gen en stimuleren, zodat één plus één niet twee, maar een nieuwe eenheid oplevert. In hett geval van Christiaan Bor en Rian de Waal kon de rekenkunde van Bartjes gelukkig gewoon verge ten worden, want hoewel hun spel een eigen persoonlijkheid heeft, is de wisselwerking boei end en de samenwerking eensge zind. Bors toon is overweldigend van klank, warm, soms week, als een rode wijn van klasse ruim en vol, terwijl de Waals spel geken merkt wordt door wat wijnken ners een iets pittiger afdronk zou den noemen. De sonates van Respighi en Franck, maar ook de Kreutzerso- nate van Beethoven vragen om een werkelijke dialoog. Boeiend vooral was in de Beethovensona- te de wisselwerking tussen het ly rische in Bors vioolspel en de wat meer geprononceerde aanpak van Rian de Waal. Het felle en uit gelaten Presto van het eerste deel werd nog overtroffen door een in bruisende vaart gespeeld slot deel, af en toe onderbroken door een kort peinzend moment En wat werd het thema van het An dante con variazoni meesterlijk- eenvoudig geïntroduceerd. De helderder toon in Beethoven was verrassend na de veel vollere vioolklank in Respighi en Respighi, zelf violist en pianist, schreef zijn enige vioolsonate als een liefdesverklaring aan beide instrumenten, muziek die stevig geworteld is in de romantiek. Een lyrisch Moderato, een dramati scher Andante, en als slotdeel een Passacaglia met een ruiger karak ter, waarin de lyriek toch telkens weer opbloeit. In Francks even eens enige vioolsonate een milde intieme inzet van de inleiding, op gebouwd naar de onstuimige be weging in de volgende delen. Men mag hopen dat de samenwerking van Christiaan Bor en Rian de Waal van langere duur zal zijn. want goede wijn behoeft inder daad geen krans. MIES ALBARDA 'De avonturen van Seth Gaaikema'. de nieuwe one-man-show van Seth Gaaikema. Muzikale begeleiding: Bob Zimmerman. Jan Blok en Frank Schermer Voest Gezien op 27 september in de Leidse schouwburg LEIDEN Bijna elk seizoen komt Seth Gaaikema wel even langs in Leiden - al dan niet met een geheel of half nieuw program ma. Ditmaal haalt hij gelukkig geen vreemde streken uit zoals bijvoorbeeld vorig jaar, toen hij onaangekondigd zijn oudejaars conference kwam uitproberen en het gedeelte voor de pauze met oud materiaal van eigen hand op vulde. Nu krijgen we een echt nieuw programma, al blijft het na tuurlijk wel allemaal op en top Seth. Wat opvalt is dat de pogingen tot een politieke conference in de Wim Kan-traditie in dit program ma drastisch zijn verminderd. Daarvoor in de plaats gekomen zijn kleine huiselijke, autobiogra fisch getinte anekdotes en (vaker dan voorheen) enkele 'gesprek jes' met tnensen uit de zaal. Seth gaat dus vooral op de knusse toer, hetgeen door het publiek lijkt te worden gewaardeerd. Een groot meester in timing en dosering is hij daarbij overigens volstrekt niet. Twee bezoekers op de eerste rij bijvoorbeeld vertellen desge vraagd het beroep van hun vader aan domineeszoon Gaaikema. De één had een vader 'in de bloe men', de ander een 'gewerenma- ker' als vader. Seth komt daarop regelmatig, eigenlijk te vaak en veelal nogal flauw op terug. Weinig cabareteske hoogstand jes dus, maar wel een huiselijk sfeertje. We zijn als het ware op vi site. Seth Gaaikema doet daarbij denken aan een babbelgrage oom die echt probeert om gezellig te zijn maar af en toe ook wel erg kan zeuren. Als dan toch nog de Nederland se politici even de revue passeren, vervalt hij al te gemakkelijk in voor de hand liggende grappen het figuur van Ien Dales en het al coholische verleden van de 'Pronkhond uit de dagen van Den Uijl" moeten er weer eens aan ge loven. Soms zijn de typeringen iets verrassender. Het 'Fietslied zomer '90' en hel 'Ga nooit eten met Lubbers' behoren eveneens tot het hetere werk. Zijn manier van zingzeggen wordt zoals van ouds door Bob Zimmerman bege leid, die wonderlijk genoeg de he le avond vaag zichtbaar achter gaasdoek zit. Na de pauze komt muzikale versterking in de per soon van Jan Blok (gitaar) en Frank Schermer Voest (slagwerk en synthesizer). Waarom zij dan pas optreden, is met duidelijk. WIJNAND ZEILSTRA Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, 'Geld van het Koninkrijk', Nederlands geld van 1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 12-17 uur. Rijksmuseum van Volkenkunde - Steen- straat 1 Mexicaanse keramiek van potten bakker Gorky Gonzólez, t/m 30/9; di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 27, Milieu-ten toonstelling EEG, tot eind sept; ma t/m vr 10-17 uur, zo 14-17 uur. Stedelijk Museum 'De Lakenhal' - Oude Sin gel 28-32, 'Collectie 1890 - 1990', werk van o,a. Jan Sierhuis, Carel Belth, Guido Lip pens, Floris Verster, Menso en Harm Ka- merlingh Onnes e.a., t/m 30/9; werken op papier van Itta Smeets, t/m 29/10; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Nationaal Natuurhistorisch Museum - Pest huislaan, 'Dinosauriërs in Leiden', 8 ver schillende soorten dinosauriërs op ware grootte, t/m 28/10; dag. 10-17 uur. De Waag - Aalmarkt 21, Analogie - tekenin gen van Silvia Steiger en Karl Krüll, t/m 30/9; wo t/m vr 12-17 uur, za en zo 11-16 uur. 't Huys Beneë - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14- 16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Hel Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di t/m za. 10-16 uur. Signaal, Studio voor Vormgeving - Groene- sleeg 10, ontwerpers en vormgevers tonen diverse ontwerpen, tevens presentatiemap pen, do 12-21 uur, vr 12-18 uur, za 12-17 Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Ouintus - Korle Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Atelier Jeanmane Mersman - Oude Rijn 89, Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma rie Mersmans, verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. Bleijenberg Lijsten - Breestraat 113, Jaap Kuijpers: schilderijen en werken op papier, t/m 20/10; di t/m za 9-18 uur, do 9-21 uur, zo 2/9 12-17 uur. Galerie/koffiehuis Fenix - Botermarkt 26, 'Schilderijen'; Marijke van der Graaff met abstract-expressionistisch werk en Rhea van Kempen met een serie miniaturen, t/m 29/9; tijdens openingsuren (ma gesloten). Galerie 'Coup d'Art' - Nieuwe Rijn 27, Frans Schuursma: olieverfschilderijen, een ex pressionistische, ironische kijk op de mens, t/m 29/9; wo en vr 10-18 uur, do 10-21 uur, za 10-17 uur. Galerie Propitia - Levendaal 119, Vladimir Suchanek (uit Praag) met litho's, t/m 4/10; do 13-16 en 19-21 uur, vr. za, zo 13-18 uur. Galerie Liga Nieuwe Beelden - Pres. Steijn- straat 14, 'Klassieke modernen: 1915 - 1940', t/m 30/9, vr, za, zo 11-18 uur. Het Diaconessenhuis - Houtlaan 55, Adri- aan Philipszoon: aquarellen en sepia's, t/m 16/10. ARS Studio - Pieterskerkgracht 9, werk van docenten ARS, t/m 30/9; ma t/m do 19-22 uur. za en zo 13-16 uur, di en do 9.30 tot 12.00 uur. Sylvius Laboratorium - Wassenaarseweg 72, 'Destruktie en Konstruktie' van Marie Oosterbaan, t/m 15/10, ma t/m vr 10-17 uur. Antiquaruaat L. van Paddenburgh - Dief- steeg 14, foto's uit Egypte van Tom Stap pers, t/m 14 /10, di t/m vr 13-18 uur, za 12- 17 uur. do av. 19-21 uur. Alphen Hofman Van der Zee Kunstzaken - Hooft- straat 235/249/319, Henk Kastelijn kleuret sen en Hendrik-Jan Visser: gemengde tech- nieken, t/m 29/9; wo, do, za 13-17 uur, vr 13- 21 uur. Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder, Mieke Snel met olieverf en Hans Bos mei stenen beel den, t/m 1/11ma t/m vr van 9-17 uur, woe ook van 18.30-20 uur Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 219, permanente tentoonstelling, elke eer ste zondag van de maand rondleiding om 14 en om 15.30 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling: 'Wintersalon van Oost Europese kunste naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Atelier 'De Smaggel' - Tramstraat 6a, per manente expositie: schilderijen van Mar- greel van Polanen; ma 14-16 uur. Openbare Bibliotheek „Boekerij de Kloos terhof" - Smidstraat 5, Marianne Vetter met aquarellen en schilderijen, t/m 29/9, ma en woe 10-12 en 14-17 uur, di 14-20 uur, do 14- 17 uur, vr 14-17 en 18.30 -21.00 uur, za 9.30-12.30 uur. Voorschoten Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Calhari- na Segers met aquarellen en olieverven, Gjus Roebroek mei sculpturen in brons en natuursteen, t/m 6/10; wo en do 13-17 uur. vr en za 10-17 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat 38 (tuin), 'De kinders (in gips) van Jessica Terwiel', t/m 14/10; 'onderwater foto's' voorwerpen op gedoken uit scheepswrakken, van R.J. Leewis, t/m 4/10; di 19-21 uur, wo 10-12, wo, do, vr, za 14-16 uur. Vereniging Het Oude Raadhuis - Dorps straat 36, werken in klei en op papier, van Leni Venne, t/m 4/10; di 19-21 uur, wodo zo 14-16 uur, za 11-16 uur. Wassenaar Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22. poëtisch en coloristisch werk van de Franse kunstenaar Joel Dabin, van 2/10 t/m 4/11di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur. Alphen Adventskerk vr 28, 20.15 uur; orgelconcert door Simon Stelling, mei werk van César Franck. Leiden Kapelzaal K&O vr 28, 20.15 uur. concertserie Vrijdagavond Kamermuziek mei het 'Leonardo Trio', werk van Haydn, Van Beethoven en Brahms. Den Haag ma 1, 20.15 uur; concert door 'Belgrado Gilaarduo'. Miroslav Nemanja Trilunovic, werk van o.a. Praelorius, Albeniz en Grana- LVC - Breestraat vr 28. 23.00 uur; Swingavond zoldercale: Rik van Boekei. za 29, 23.00 uur; concert Babes in Toyland gevolgd door concert 'Loveslug', hardcore Stadsgehoorzaal za 29, 20,15 uur; 'Die Zauberflöte', opera van Mozart, door hel Pools Geeelschap Opera Kameralna Wraszawa. Leiderdorp Muzenhof zo 30, 12.30 uur; in kader van Cultureel Weekend Leiderdorp: concert door 'Ensem ble Festoen', met muziek uit de 18e eeuw, werk van Bach. Brunetti en Telemann. Noordwijkerhout De Schelft vr 28, 20.15 uur. Spaan9 Gitaerfesti|n met Lydia Gitana. Oegstgeest Gfoene Kerfcje za 29. 20.15 uur; concert Leids Barok En semble met werk van o.a. Pureed. Tele mann. Durante en Rameau zo 30. 20.15 uur; Concertsene Groene Kerk pianoduo Wyneke Jordans Leo van Doeselaar, werk van Mozart, Schumann, Röntgen, Ravel en Milhaud Leiden Leidse Schouwburg vr 28, 20 15 uur Hel Nationale Toneel 'Shirley Valentine', solotoneel van Anne-Wil Blankers. za 29,20.15 uur; (première) Muzikaal Enter tainment The Shooting Party', do 4, 20.15 uur, cabaret 'Made in Braille door Vincent Bijlo. LAK-Theater vr 28, za 29, 20.30 uur; Stichting Wereldpre mières 'De Wereldverbeteraar' zo 30, 15.00 uur; kindervoorstelling vanel 8 laar): 'De laalsle lucifer', door Orkater i.s.m Cees Brandt. do 4. 20.30 uur; Arl Pro "Hedda Gabler Micro-theater vr 28, za 29. 21.00 uur; 'Una Giornata Parli- colare', mmv Clara Smit en Jaap van Ek. Alphen aan den Rijn Parktheater vr 28, 20.30 uur, Iry-outvoorslellmg Opus 8'. door Purper, met Erik 8rei|. Frans Mul der. Alfred van den Heuvel en Jan Simon Mmkema. Leiderdorp Muzenhof za 29. 14.30 uur. kindervoorstelling (6 tol 12 jaar) 'Dmg Dong, doe ji| even open', door Teeie AT&T Danstheater vr 28. za 29, 20 15 uur; Het Nederlands Dans Theater Overgrown Path'. Kytian- /Janacek, 'Svadebda', Kylian/Strawinsky en nieuw ballet van Kylian. Circustheater zo 30. 12.15 uur; Jonge Meesters aan Zee Raphael Oleg (viool) en Pascal Roge (pia no), werken van Schuberl en Van Beetho ven. zo 30, 20.15 uur; 'Die Zauberflote', opera van W A Mozart, door Warschau Sinfoniel- ta otv Ruben Silva. Diligentia vr 28, 20.15 uur, Jango Edwards: Holey Moley'. za 29, 20.15 uur, Pim Jacobs Louis van Dijk- 'Pianolestijn'. zo 30, 11.30 uur. Pianorecital door Else Krijgsman, werken van Chopm. zo 30, 14.30 uur; Theaterconcert door Eva- Maria Hagen "Eva's Piep Show' zo 30. 20.15 uur; Gitaarreotal door Pavel Steidl. met werk van Bach, Loay, de Mudar- ra, Janacek, Vohtisek en Castelnuvo-Te- Dr. Anton PhHipszaal vr 28. 20 15 uur. Het Residentie Orkest ofv Aldo Ceccato. mmv Peter Orth (piano), Ma rion van den Akker (mezzo-sopraan). Henk Vonk (tenor) en het Nederlands Kamerkoor, werk ven Rachmoninov en Skrjabm. Koninklijke Schouwburg vr 28 (premielre). za 29. zo 30. 20.15 uur. Hel Nationale Toneel "De Misantroop' Amsterdam Carré dag. (beh. ma). 20 15 uur; 'André van Duin Revue', mei André van Duin. Frans van Dusschoten. Marjolein Siigte e a. Concertgebouw vr 28, 20.15 uur, Hot Gelders Orkest olv Ro berto Benzi. mmv Rapael Oleg (viool), werk van Lalo. Berlioz en Ravel za 29, 20.15 uur. Asko Ensemble. Schon- berg Ensemble. Slagwerkgroep De Haag olv Rembert de Leeuw, werk van Mess>aen ma 1,do4. vr5. 20 15 uur, Nederlands Pml- harmonitch Orkest otv James Loughran mmv Theodora Gearets. viool, werk van Dvorék. Vaugtian en Elgor di 2, 20.15 uur. Amsterdam Wind Orchestra olv Heinz Fnesen. mmv Han de Vries, hobo, werk van Jager, Kaliwoda, Prokofiev woe 3. 12 30 uur. lunchconcert UvA studen- lenorkest J. Pzn Sweel-nck otv Vincent de Kort. woe 3.20 15 uur. Nieuw Sinfonietta Amster dam olv Lev Markiz mmv Christa Pleiler. mezzosopraan, werk van S|OStakowit»j, Tsvetajeva. C.C. Amstelveen vr 28. za 29, zo 30. 20.15 uur. Zondagskin deren mei Johnny Kraaykamp. Simone Rooskens. Pieter Lutz en di 2, 20.15 uur; Mini on Maxi met 'Sprake- Muziektheater wo 3, 18.00 uur; De Nederlandse Opera Parsifal", van R. Wagner, mmv Nederland'- Phrlharmomsch Orkest on solisten olv Hert- mul Hoenchen woe 3, 18.00 uur, De Nederlandse Opera speefl 'Porsival' van Richard Wagner, mmv Nederlands Philharmonisch Orkest olv Hartmut Haenchen Nieuwe do la Marlheeter dag. (beh ma), 20.15 uur, Hans überg 'Ka- del No 4711' Stadsschouwburg vr 28. za 29, 20 15 uur; Toneelgroep Am sterdam Vrijdag" van Hugo Claus, mei o.a Aflette Weygers. Rik van Uffelen. ma 1 l/m woe 3, Hel Nationale Toneel met 'De Misantroop". Rudolf Lucmer. AdnaanOr- ree, Guus;» van Tdborgh. Leopold Witte e a do 4. Teatr Sludo War&cnau De l'aga ver duistering der schitderi)en', naar "Under the Vuicano' Rotterdam Do Doelen vr 28, 20 15 uur, zo 30. 14.15 uur. Rotter dams Phifharmonisch Orkest otv James Corrton, mmv Frank Peter Z'mnwmenn (viool) en Marien van Staalen (ceUo), werk van Strauss en Moznri di 2. 20 15 uurconcert door The Dubimem Luxor Thcetor dag 20.15 uur, musical Sweel Chantymet Simone Kleintma. Fred Butter, Hans van der Gragt e.a. Rotterdamse Schouwburg vr 28. 20 15 uur; "Die Zeuberflöie'. van W A Mozart, door Opera Kamoratna Wmiawn uil Poten za 29. zo 30. 20 15 uur. ZuKJafnkaanso mu sical Streef»sters'. door Tho Mamu Piayers do4.20 15uur.try-out RO-Theaier Katop het heet zinken dak', mot Trudy Labij. Joop Keesmaat. Sylvia Poorta a Theater ZukJpioln zo 30. U.30 uur Scap#x> Bakt* Rotterdam Ed Wubbe. Ni* Dommus. Nil# Chnste. Pul- cineBa wo 3. do 4. 20 15 uur. 'Zond nqxk.no er en met Johnny K/aaykamp. Sunone Rooekana, Pieter Lutz o a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23