G Gouden Kalf-winnares brengt met 'Kracht' macaber drama 'Ik moet het hebben van mijn blikken' 'Die Hard 2': opwindend, maar zonder verrassingen Boudewijn de Groot speelt hoofdrol in 'Let the music dance' VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1990 PAGINA 21 De formule van de spectaculaire ac tiefilm 'Die Hard' voldeed kennelijk zo goed dat het vervolg bijna een exacte kopie geworden is. Twee jaar geleden moest agent John McClane (Bruce Willis) het opnemen tegen terroristen die zich in een wolken krabber hadden verschanst. Nu is de locatie een vliegveld, maar ver der is het precies dezelfde nacht merrie. Op kerstavond ziet John zich weer gedwongen de strijd aan te binden met een verraderlijke te genstander die niet schroomt om een vliegtuig vol passagiers bij wij ze van dreigementje te laten neer storten. In een van de toestellen die machteloos boven de lamgelegde luchthaven rondcirkelen zit Johns vrouw... Geen wonder dat Bruce Willis op een getergd wild dier gaat lijken. 'Die Hard' zat al boordevol ener verende actie, en hier proberen de makers er nog een schépje bovenop te gooien. Vanaf het moment dat de titel met forse mokerslagen op het scherm wordt genageld is duidelijk dat 'Die Hard 2' een film met hoog adrenaline- gehalte is. Zelfs het wegslepen van John McClane's auto wegens foutparkeren (perfecte manier op de held als sympathieke underdog te schetsen) krijgt door de nerveuze en luidruchtige film- .stijl iets zeer bedreigends. Dat die opwindende en beklemmende sfeer bijna twee uur lang wordt vastge houden mag op zichzelf best een prestatie worden genoemd. Verrassingen zijn er nauwelijks, zeker niet voor wie het eerste deel al kent. 'Die Hard 2' is gebaseerd op een traditioneel stramien en be proefde technieken, maar de ma kers weten daar wel optimaal effect uit te peuren. Dat het een typische formulefilm is blijkt ook al uit het feit dat wisseling van regisseur (Renny Harlin in plaats van John McTiernan) en cameraman (Oliver Wood in plaats van Jan de Bont) nauwelijks van invloed op het eind resultaat is geweest. De verschuivingen blijven be perkt tot nuances. Er zijn wat min der ironische grapjes, wat jammer is, maar gelukkig ook wat minder sentiment, als we de pop die John na het neerstorten van een vliegtuig van de landingsbaan raapt even niet meetellen. Hoewel de geweldsex plosies onwaarschijnlijke propor ties aannemen (de vloer ligt letter lijk bezaaid met lege patroonhul zen) is het uiterlijk zo realistische mogelijk gehouden. Ook het we reldbeeld is geheel up-to-date. Het kwade genius is een generaal uit een Latijns-Amerikaans land. Een communistenjager die tevens in co caine doet en die aan Amerika wordt uitgeleverd. Ondanks deze verwijzingen naar het nieuwe politieke klimaat en de oorlog tegen drugs, is 'Die Hard 2' absoluut geen politieke film en zelfs geen drugs-thriller. In wezen is het een klassieke rampenfilm, waarbij natuurgeweld is vervangen door een misdadiger met James Bond- achtige capaciteiten. De overeen komsten met de vroegere 'Airport'- films liggen voor het grijpen. Opval lend is ook dat de hypermoderne technologie, die een belangrijke hoofdrol speelt, eerder een bedrei ging is dan een zegen. Als de on zichtbare communicatiedraden van de radiobakens zijn doorgesneden, zijn de machtige jumbojets in de nachtelijke sneeuwstorm reddeloos verloren. Het groteske einde sluit daar perfect bij aan. Geheel op ei gen kracht, met een aansteker als enig hulpmiddel, weet John het toe stel van de ontsnappende op het laatste nippertje uit de lucht te ha len. Het vuurspoor van de ontplofte machine dient als landingslicht voor de gegijzelde toestellen die op hun laatste druppels benzine bin nenkomen. LEO BANKERSEN Bruce Willis als detective John McClane in 'Die Hard 2' Door Annemiek van Oosten HILVERSUM - „Wat hier is gebeurd, dat hield ik echt niet voor mogelijk. Er waren dertig tot veertig mensen vijf dagen van acht uur 's ochtends tot vier uur 's nachts aan een stuk in touw. Er was een sfeer als bij een christelijke jongerenvereni ging met vakantie. Een en thousiasme... Volle inzet! En dat onbetaald! Het laatste wordt misschien goedge maakt als de film geld op brengt, want dan krijgt ie dereen een percentage. Maar ja, dat moet je natuurlijk af wachten." De hoofdrolspeler in de nieuwe 'mi nimal movie' Let the music dance van regisseur Pim de La Parra is weliswaar een debutant, maar geen onbekende. Boudewijn de Groot („Ik ben nu 46, maar dat kan vol gend jaar weer anders zijn") noemt zichzelf behalve zanger, musicus, componist en platenproducer nu ook acteur. Geen snelle prater trouwens, die. De Groot. Een bedachtzame, die heel rustig op zijn plekje in de hoek van de bank blijft zitten en de eerste tien minuten overigens niet onvrien delijk de kat uit de boom kijkt. Het tempo waarin hij zijn woorden kiest, verandert niet. De allengs groeiende vaart in het gesprek Boudewijn de Groot. Hij is er nog steeds. Nu in de nieuwe film van Pim de la Parra. (fotoGPD) wordt vooral veroorzaakt door de dance dan pas afgelopen week voor begeleidende uitdrukking in zijn het eerst te zien hebben gekregen, ogen. Eenmaal op zijn manier op Boudewijn de Groot heeft zijn werk dreef, begint hij ook vaker met zijn voor de volgende film van Pim de la handen te gebaren. Parra er alweer opzitten. „Dat wordt eigenlijk geen film van Pim, Het publiek mag Let the music hij produceert hem. Paul Ruven is dit keer de regisseur. Mijn zoon, Marcel, heeft de muziek geschre ven. Ik heb de muziek geprodu ceerd. Heb ik ook gedaan voor De nacht van de wilde ezels en voor Lost in Amsterdam." In de klas Boudewijn de Groot vertelt hoe hij 28 jaar geleden op de Filmacademie bij Pim de la Parra in de klas heeft gezeten en tot twee of driejaar gele den niets meer van hem had ge hoord. „Toen belde hij met de vraag of ik de muziek voor Lost in Am sterdam wilde produceren en eind vorig jaar belde hij weer. En ja, dan praat je wat. En dat gaat over film. En dan zeg je op een gegeven mo ment dat het je ontzettend leuk lijkt om eens te acteren in een film. Ik neem ook aan dat Pim mij in zijn hoofd heeft gehad toen hij Let the music dance schreef." Introvert Je hebt ooit tegen Bibeb gezegd dat je als zanger vaak te horen hebt ge kregen dat je te introvert bent en te weinig expressie hebt. Niet bepaald de meest voor de hand liggen eigen schappen voor een acteur, lijkt mij. Ben je veranderd? „Ik weet niet of ik zo expressief ben. Ik vind nog steeds van niet. Ik ben nog even introvert als vroeger, maar wel minder verlegen en wat sociabeler. Ik denk dat ik vooral op een suggestieve manier expressief ben. Ik moet het hebben van mijn blikken en van de intonatie van mijn stem." „Het was zo'n leuke ervaring. Ik zou onmiddellijk weer ja zeggen te gen een volgende film. Het lijkt mij ook spannend om mijn acteren te kunnen verbeteren. Het leuke zat hem natuurlijk vooral in het sponta ne. Mimimal movie garandeert spontaniteit. Er is geen script maar een draaiboek, er zijn geen dialogen alleen gespreksonderwerpen. En er is geen mis-en-scène, alleen een be schrijving van handelingen. Op het moment van de opnamen wordt het iets gedetailleerder. Er wordt wat gepraat, zo van: 'zij zegt dat en dan zeg jij dat en dan loop je van daar naar daar'. Het laatste gebeurt al leen vanwege de camera, niet om dramatische redenen. Dat is het. En dan wordt er gedraaid. Terugkijken is er natuurlijk niet bij, want er is geen video. De enige reden om iets over te doen is een technische, want er is geen geld en haast geen materi- Chaotisch „Met Pim is uitsluitend samen te werken vóór er wordt gedraaid. Zegt 'ie zelf ook, anders zou ik het niet tegen jou zeggen... Daarna is er effe geen land met hem te bezeilen. Dan is hij totaal chaotisch en dat komt niet alleen omdat hij in deze film ook een rol speelt. Enne... hij heeft deze film dus niet geregis seerd, hoewel hij wel als regisseur genoemd staat. Hij had een assis tent-regisseur, Paul Ruven en die heeft het eigenlijk gedaan. Pim kan niet zo heel erg veel, behalve ideeën hebben en zorgen dat die worden verwezenlijkt en mensen omlullen. Daar is hij vreselijk goed in. Hij krijgt dus alles gedaan, maar het praktische, technische werk wordt dus gedaan door de mensen die hij heeft omgeluld." BIOSCOPEN Door Pieter van Lierop AMSTERDAM - Te zeggen dat Frouke Fokkema krachtig debuteert als cineaste, mag een wel erg makkelijke woordspeling inhouden, intussen dekt die wel de feiten. Sterker nog: Fokkema's in Zuid-Limburg opgenomen plattelandsdrama Kracht zou een nog overtui gender indruk hebben gemaakt indien de tweede helft van de film juist minder gespierd geweest was. Maar in dit door Matthijs van Heijningen geproduceerde werkstuk, waarmee de regisseuse deze week het Gouden Kalf voor de beste regie won tijdens de Filrpdagen, zitten kwaliteiten die zeker voor een debuut zeer frappant en bemoedigend zijn. Om te beginnen demonstreert de ci neaste een voor Nederlandse be grippen zeldzame originaliteit en thematische visie. En als haar eigen scenariste legt ze ook een opvallend vermogen aan de dag om pakkende scènes te ontwerpen, met interes sante personages die»ze ook nog eens voortreffelijke dialogen mee geeft. Die kwaliteiten krijgen natuurlijk een gedeeltelijke verklaring in de wetenschap dat Frouke Fokkema eerder de schrijfster was van al ne gen toneelstukken. Tegelijkertijd is film een wezenlijk ander medium dan theater. De verschillen reiken veel verder dan de toegevoegde mo gelijkheden van montage en het niet meer gebonden zijn aan eenhe den van plaats of tijd. De spannings opbouw werkt anders, de details werken heel anders en een camera doet veel meer dan boudweg regi streren wat er gebeurt. Met de mees te van die voor haar toch nieuwe elementen blijkt Frouke Fokkema toch heel doordacht te zijn omge sprongen. Gek genoeg houdt de voornaamste zwakte van deze film verband met nou juist iets wat mi^ van een ervaren dramaturge ver baast. De structuur spoort niet hele maal lekker, waardoor er vooral in de tweede, meest dramatische helft dingen gaan wringen, ook met de karakters van de hoofdpersonages. De film begint buitengewoon mooi en levert ook meteen een su blieme introductie op van de hoofd persoon. Het is winter in het Lim burgse heuvelland, waar alles een sfeer ademt van dood en bederf. Op een eeuwenoude vierhoeksboerde rij is een boerin gestorven aan her sentumor. Theu Boermans speelt Bert, de weduwnaar. De begrafenis auto loopt vast in de blubber en boer Bert besluit de kist over te la den op een kar, getrokken door een paard. Maar zodoende arriveert dp rouwstoet, compleet met Chopins treurmars toeterende blaaskapel, te laat bij de kerk. Meneer pastoor wei gert de toegang omdat inmiddels een tweede voor die dag geplande uitvaart voorrang verleend wordt. Cheng neemt zijn dode echtgenote mee terug naar de hofstede en cre meert haar eigenhandig in de open haard... Overleven Met de lugubere, bijna absurde ou verture van Kracht zet Fokkema raak uiteen in wat voor sfeer van koppigheid, hardheid en dicht bij de natuur staande instincten het le ven in die uithoek bepaald wordt. Overleven is daar geen sinecure. De zwakte van Kracht schuilt in de eigenaardigheid dat het persona ge van de stadse kunstenaresse niet uit de verf komt. Zo compleet als Boermans boer Bert kan neerzet ten, zo onvolledig blijft deze Roos, al doet Anneke Blok (vorig jaar on derscheiden met een Gouden Kalf voor Uw Mening Graag) haar uiter ste best. Maar haar plotselinge om slaan naar intolerantie, walging en woede is niet erg begrijpelijk. De tragedie ontwikkelt zich dan over haast en alle subtiliteiten zijn in eens verdwenen als de climax in zicht komt. En als de mokerslagen vallen van de finale ontwikkelin gen, ben je als kijker al op forse af stand gezet. Dat is nogal zonde, omdat Kracht aanvankelijk juist alles in zich leek te hebben zich tot een heel erg goe de film te ontwikkelen, terwijl hij nu toch is blijven hangen in de cate- Frouke Fokkema ■gorie 'beslist interessante films'. Maar het zou me verbazen als Frou ke Fokkema het hierbij verder liet Zingen „Ik heb ooit besloten nooit meer in het middelpunt van de belangstel ling te willen staan, maar deze film het is een leuk verhaal, een ver makelijk niemendalletje - verdient de onvermijdelijke publiciteit. Het is een verplichting, maar ik vind het ook aardig om mensen te laten we ten met hoeveel plezier hij is ge maakt. Zij mogen ook best weten dat ik het acteren los zie van het he le zingen. Ik heb het dan wel uitslui tend over publiciteit in bladen waaraan ik geen aperte hekel heb." Over zijn eigen plannen, plan ning, loopbaanplanning... „Wat zeg je? Loopbaanplanning! Die heb ik nooit gehad. Ik maak dan ook ernstige zorgen over mijn pen sioen. Nee, ik heb geen vastomlijn de plannen. Er zijn wel drie dingen die ik graag zou willen. Ik wil heel graag nog een keer een rol spelen, nog een lp willen maken en ik zal wel eens een scenario willen schrij ven. Ik blijf vertalen en mits het om leuke projecten gaat platen produ ceren. En ik treed nog zo'n twee tot drie keer per maand op, omdat ik het leuk vind en om het leuk te hou den. Het helpt mij natuurlijk bij het verwerven van mijn net boven- modale inkomen, maar ik blijf zo ook bezig met muziek. Ik geloof dat als ik het helemaal niet meer zou doen, dat ik enorme moeite zou heb ben om muziek te schrijven. Ik heb dus al vijfjaar geen muziek geschre ven..." „Wat die lp betreft, ik denk dan natuurlijk aan Lennaert Nijgh. En op dit moment tenminste aan arrangementen in de sfeer van Franse klassieke muziek aan het eind van de vorige en het begin van deze eeuw. Aan Debussy en Ravèl, van kleur. Popmuziek wordt het dan niet, maar hoe zal ik het noe men? - lichte muziek óf chanson achtig. Het idee voor die nieuwe lp is inmiddels stokoud, maar de pro- duktie is nog heel pril. Ik heb ook gemakkelijker praten. Ik kan mijn oude repertoire blijven zingen, Len- neart kan moeilijk twee keer per week een oude tekst overschreven. Dat schiet niet op." (OP)NIEUW 'Die hard 2'. deel 2 van de spectaculai re actiefilm - Luxor', Leiden. 'Weekend at Bernie's', dollen met een lijk - Trianon, Leiden. 'Music Box', Hongaarse immigrant wordt van oorlogsmisdaden verdacht - Green way. Voorschoten. BLIJVERS 'Another 48 hours' - De wereld van Nick Nolte en Eddy Murphy is harder geworden, Lido, Leiden, en Euro, Al- 'Days of Thunder', Tom Cruise als stock-car racer, Lido, Leiden en Euro, Alphen. 'Wild at heart' - Delinquent gaat er met zijn grote liefde vandoor, Lido. Lei- 'The hunt for Red October' - Jacht op Russische atoomonderzeeer, Lido, Leiden 'Pretty wiman' - Miljonair en licht meisje nader tot elkaar. Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Back to the future, deel 3' - Gein in de beste traditie van Lucky Luke - Green- way, Voorschoten en Astra, Wasse- 'Ook honden gaan naar de hemel' - Te kenfilm met grimmig karakter, Lido. Leiden, en Euro, Alphen. 'War of the Roses' - Huwelijkskome die, Trianon, Leiden. 'Claudia Porno' - Rex, Leiden 'Total Recall' - Paul Verhoevens Ame rikaanse kassucces, Greenway. Voor schoten en Euro, Alphen. 'Gremlins II' - Leuke griezels verove ren Manhattan, Euro, Alphen. 'Eternal affairs', Greenway, Voorscho- Oliver en Co' - kinderfilm Walt Disney, Greenway, Voorschoten 'Wrong bet' - Karatefilm, Euro, Alphen FILMHUIZEN 'Roger and me' - Het Kijkhuis, Leiden "The adventures of baron Munchau sen' - Het Kijkhuis 'Sex, lies and videotape' - Het Kijkhuis "My Left Foot' - LVC 'Molière', zijn biografie - Lak, Leiden 'Mississippi Burning' over de rassen discriminatie in het Amerika van de ja ren zestig - Park Filmhuis, Alphen DEN HAAG 'Total Recall' - Asta (3463500), 16 jr. 'Gremlins, deel 2' - Asta, al. 'Another 48 hours' - Asta, 12 jr. 'Wild at heart' - Babylon (3471656), a.l. 'Pretty woman' - Babylon, al. 'Luba' - Babylon, a.l. 'Wrong bet' - Cineac (3630637), 16 jr. 'Die Hard 2' - Cineac, 12 jr. 'Dark Angel' - Cineac, 16 jr. 'Pretty woman' - Metropole (3456756), al 'Back to the future, deel 3' - Metropole. al 'Days of thunder' - Metropole, a 1 'Bird on a wire' - Odeon (3462400), al. 'Die Hard 2' - Odeon, 12 jr 'Hard to kill' - Odeon. 16 jr. 'Days of thunder' - Odeon. al 'La Petite Voleuse' - Studio (3656402). a.l 'Un monde sans pitié' - Studio. 16 jr. 'Dead poets society' - Studio, 12 jr Trop belle pour toi!" - Studio. 16 jr AMSTERDAM 'Let the music dance' - Alfa (278806), al - 'Pretty Woman' - Alfa. al. 'Luba' - Alfa. al. 'Dead poets society' - Alfa. 12 jr 'Pretty woman' - Alhambra (233192), Days of thunder' - Cinerama, al 'Wild at Heart' - Calypso (234876), 16 jr. 'Wild orchid' - Calypso, 16 jr 'La petite voleuse" Cinecenter (236615), al 'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16 jr 'Bagdad Café' - Cinecenter, 16 jr 'Cyrano de Bergerac' - Cinecenter. al. 'Another 48 hours' - Cinema (151243), 12 jr. 'Days of Thunder' - Cinema, a I 'Dark Angel' - City (234579), 16 jr. 'Revenge' - City, 12 jr. 'Another 48 hours' - City, 12 jr. 'Gremlins, deel 2' - City, al. 'Wrong bet' - City, 16 jr 'Die Hard 2' - City, 12 jr. 'Look who's talking' - City, al 'Citizen Kane' - Kriterion (231708). 'Lawrence of Arabia' - Kriterion 'Het dak van de walvis' - Kriterion, 16 jr. 'Landscape in the mist' - The Movies (245790), al. 'Blue Velvet' - The Movies, al. 'Coeurs flambés' - The Movies 'Cinema Paradiso' - The Movies, al. 'Kracht' - The Movies 'The hunt for red October' - Tuschins- ki (262633), al. 'Back to the future, deel 3' - Tuschins- ki, al. 'Die Hard 2' - Tuschinski, 12 jr. 'When Harry met Sally' - Tuschinski, al. 'Pretty won 'Bird on a (243639), al. Total Recall' - Tuschinski. 16 jr 'She's been away' - De Uitkijk (237460), 16 jr. Zaterdag 29 september The outlaw Joscy Wales (BBC 1, 22.10). Amerikaanse western uit 1976 van en met Clint Eastwood en met Chief Dan George. Vreedzame boer neemt wraak op soldaten die zijn vrouw vermoordden. Exorcist II: The heretic (RTL 4, 23.10). Amerikaanse horrorfilm uit 1977 van John Boorman, met Linda Blair en Richard Burton. Vervolg op het succesvolle eerste deel. Priester Lamont moet de raadsels rond de dood van duivelbezweerder Father Merrin ontrafelen. The day of the Triffids (Super Channel, 23.15) Engelse science fic tion film uit 1963 van Steve Sekely en Nicole Maurey. Uit een vreemd soort poeder, dat door een meteoor is uitge strooid, blijken mensetende planten te ontspruiten. All the president's men (BBC 2, 23.45). Amerikaanse film uit 1976 van Alan J. Pakula, met Dustin Hoffman en Robert Redford. Verslaggevers van de Washington Post onthullen de Wa- tergate-affaire. Zondag 30 september The falcon and the snowman (BBC 2, 22 35). Amerikaanse spionagefilm uit 1984 van John Schlesinger, met Timo thy Hutton en Sean Penn. Twee oner varen jongens verkopen geheime do cumenten aan de Russen. Maandag 1 oktober The running man (RTL 4,21.15) Ame rikaanse sf-fim uit 1987 van Paul Mi chael Glaser, met Arnold Schwarze negger en Maria Conchita Alonso. In 2017 is de sadistische tv-show 'De ren ner' favoriet bij de kijkers. In het pro gramma wordt een veroordeeld mis dadiger op de hielen gezeten door bloeddorstige jagers. Tot ontzetting van het publiek weet één gevangene de rollen om te draaien. Dinsdag 2 oktober Du mich auch (België 2, 20.00). Duitse komedie uit 1986 van Anja Franke, Da- ni Levy en Helmut Berger, met Matthi as Gradinger, Arga Franke en Dam Le vy. Jong stel probeert liefdesleven uit de sleur te halen Ongewild raken zij daardoor betrokken by een moord zaak. The last dragon (Ned. 2, 22 00). Amerikaanse film uit 1985 van Michael Schultz, met Vanity en Chris Murney Meester in Oosterse vechtkunst krijgt het aan de stok met vrouwelijke video- dj en gewelddadige schurken. Woensdag 3 oktober Het verre paradijs (Ned 1. 20.26 uur) Brits-Amerikaanse speelfilm uit 1984 van Peter Duffel!, met Ben Cross en Omar Shanf. Engelse weesjongen groeit op in het koloniale India en wordt verliefd op een eenzame prin ses. Hij bezoekt de militaire academie in Engeland en keert als legerofficier terug naar India, waar hg zgn oude vlam weer ontmoet. Witness (BBC 1. 22 00) Amerikaan se thriller uit 1985 van Peter Weir, met Harrison Ford en Kelly McGillis Een jongen uit de Amish-sekte is getuige van een moord. Qm hem te bescher men verbergt een jonge rechercheur zich in de commune Donderdag 4 oktober Omar Sharif, 3 oktober tc zien Fahey en Tushka Bergen. Eigenaar van stoeterij overlijdt Dochterlief pro beert de paardenfokkerij van de on dergang tc redden en wordt daarbg ge holpen door rijke vriend. Van de regen in de drup weliswaar, want het vriend je gaat failliet Vrijdag 5 oktober Back to the future (RTL 4. 20 30) Amerikaanse toekomstfantasie uit 1985 van Robert Zemeckis, met Mi chael J. Fox en Christopher Lloyd. Tiener wordt door uitvinding van maf fe professor het verleden ingeslingerd en ontmoet daar zijn eigen ouders in hun jonge jaren The boy* from nrazll (BRT 1. 23 00) Amerikaanse thriller uit 1978 van Franklin Schaffncr. met Gregory Peck en Laurence Olivier De voorma lige nazi-dokter Josef Mengele wil in Brazilië een nieuw ras Hit iers kweken Cleopatra (RTL 4. 23 15). Ameri kaanse film uit IMS van JOMBh L Mankiewicz, met Elizabeth Taylor en Richard Burton. Liefdesrelatie met verstrekkende gevolgen tussen Julius Caesar, de oude keizer van het Ro meinse ryk. en Cleopatra, jonge am bi- tieuze heerseres over Egvpte Deel 2 Bodv of evidence (Ned 1. 23 37) Amerikaanse thriller uit 1988 van Roy Campanella II, met Margot Kidder en Barry Bostwick Vrouw verdenkt haar echtgenoot, die als kenhuis werkzaam is, van een reeks moorden The loeket (BBC 2, 00.20) Ameri- t 1946 van Day en Ro bert Mitchum Deze film over een fem me fatale onderscheidt zich door de flashbacks in flashbacks in flash backs Brainwaves (BBC 1. 00 30) Ameri kaanse horrnrthnlcr uit 1982 van Ulli Lommei. met Keir Dullea Suzanna Lo- ve Jonge gewonde vrouw krggt de hersenen (en gedachten) van een ver moord mcizje. kaans psychopatendrama ui John Brahm, met Laraine C

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21