Leiden behalve museumstad ook galerie stad Variatie door aparte galeries Galerie Bianea met sluiting bedreigd Gemeente en WV willen meer belangstelling hedendaagse kunst Sandbergprijs voor Kees Smits De Batige Duivel: grote inzet voor de grafische kunsten WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1990 PAGINA 25 Wethouder Van Dongen ontvangt de folder met de Leidse galerieroute De regio Leiden-Den Haag telt slechts weinig gespecialiseerde ga leries. Met zoveel galeries waar he dendaagse schilderkunst, beeld houwkunst en grafiek worden ge ëxposeerd, is het heel verfrissend om af en toe iets heel anders te zien. Kunstfoto's bijvoorbeeld, Japanse rolschilderingen of kunstobjecten van glas. Fotogalerie 'De Kleine Klup', galerie 'Amber' en het 'Inter nationaal glascentrum Rob van Doel' zorgen voor variatie in het Leidse en Haagse kunstwereldje. De Kleine Klup aan de Nieuwe Rijn in Leiden. Op marktdagen een drukgezocht koffiehuis, waar men sen, die het winkelen moe zijn, even kunnen bijkomen. Wie nog energie over heeft kan de expositieruimte in het souterrain bezoeken. Fotoga lerie De Kleine Klup is één van Lei- dens meest gespecialiseerde gale ries. In de galerie wordt vooral portret fotografie geëxposeerd. Géén stoffi ge familiekiekjes, maar mooie spre kende portretten. Zoals de foto's die onlangs nog te zien waren bij de ex positie van Cornelia van Beveren. Cornelia van Beveren fotografeerde jazz-musici in actie: spotlicht op be zwete gezichten en schitterende blaasinstrumenten. Gezichten waaruit louter kracht en betrokken heid met de muziek spreekt. Behal ve Cornelia van Beveren exposeer den hier onder meer Reiner Gerrit sen, Taco Anema, Thed Lenssen, Bettien van Manen, Willem Over toom en Mireille in het Veld. Eigenaar Hein van Engelen ver telt hoe hij tot het initiatief voor de AMSTERDAM (ANP) De stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Sandbergprijs 1990 toegekend aan de kunstenaar Kees Smits voor zijn overzichtstentoonstelling van schilderijen en tekeningen in het Cen traal Museum in Utrecht. De prof. Pi-prijs gaat naar Walter van Lotringen voor zijn computergege nereerde illustraties. De prijzen - waaraan geldbedragen zijn verbonden van 10.000 gulden - worden op 26 oktober uitgereikt in Paradiso in Amster dam. De aanmoedigingsprijs illustratie 1990, een bedrag van 5000 gulden, is toegekend aan René Stoute. De jury voor de Sandbergprijs bestond uit Jan Beutener, Jan Frenken en Anna Tilroe. Dit drietal beoordeelde het werk van de schilder en teke naar als ,,van een rebelse schoonheid." "Smits oeuvre onderstreept krach tig dat hij grote waarde hecht aan de taal van de beeldende kunst". De beoordeling van de kandidaten voor de prof. Pi- en de aanmoedi gingsprijs geschiedde door Hein de Kort, Paul Mertz en Rick Vermeulen. Van Lotringen "vermag enerzijds computertechnieken te beteugelen en anderzijds ze uitermate intelligent te hanteren en er een goeddeels onver wachte meerwaarde aan te ontlenen, wars van het obligate", aldus de jury. De Rotterdammer Stoute bezit volgens de jury een benijdenswaardige intelligente onbevangenheid, die gepaard gaat meteen grote fantasie. "Hi. is in staat om in eerste aanleg levenloze "zaken" tot een herkenbaar be staan te brengen. Gestolen kunst in Lyon terug PARIJS (Rtr) De Franse politie heeft zaterdag zes waardevolle schilde rijen en een beelhouwwerk teruggevonden, die op klaarlichte dag uit mu sea in Frankrijk en Italië zijn gestolen. Onder de schilderijen bevonden zich een Renoir ter waarde van een miljoen dollar en een werk van de Hol landse schilder Johan Barthold Jongkind (1819-1891), zo maakte het Fran se ministerie van binnenlandse zaken dit weekeinde bekend. De politie kwam de kunstwerken zaterdag op het spoor bij de arrestatie van een man die werd verdacht van het stelen van een Italiaans vijftiende- eeuws schilderij. Daarbij ging het om een portret van de Venetiaanse doge (magistraat) Franscesco Foscari uit het Correr-museum aan het Sint-Mar- cusplein in Venetië. De arrestant informeerde de politie over de plaats waar nog eens vijf ge stolen schilderijen en een beeld waren verborgen. Dat was ergens in Lyon. Behalve de Renoir uit het Louvre en de Jongkind trof de politie drie schil derijen aan afkomstig uit andere Parijse musea, waaronder een portret uit het Rodin-museum. rein van experimentele en vernieu wende kunst, sluiting omdat de ex- positie- en atelierruimte een andere bestemming kreeg. Voorjaar 1988 betrok Stelling de ruimte bij socië teit Burcht, nadat galerie 'Burcht' in problemen was geraakt en plotse ling verdween. Een meer commer- - ciëel georiënteerd Stelling profi- ren. Een veelgehoorde op- leerde zich daarna als een galerie LEIDEN Leiden telt in to taal zo'n twintig expositie ruimtes die met enige regel maat tentoonstellingen van beeldende kunst organise- gemeenschap. heeft de galerie daar- gebouw wordt de kunstbeoefening buiten niet die bekendheid die zij in brede zin gestimuleerd en als on- verdient. derdeel hiervan worden geregeld Om de aankoop van kunst aan- exposities georganiseerd. trekkelijker te maken hebben som- Galerie Het Oude Raadhuis en ga- s een eigen vatting is dat je tenminste naar grote steden zoals Den Haag en Amsterdam moet om kunst van een behoorlijk niveau te kunnen genieten. ontt>rak op Waagstuk '90. Is deze negatieve blik op Leiden gerechtvaardigd of geldt ook voor kunstliefheb an landelijk belang die ook aan de Kunst-RAI deelnam. Recent heb ben zich personeelswijzigingen voorgedaan. Stelling is onlangs op nieuw geopend, maar de galerie Liga Nieuw Beelden •oor de financiering van kunst. Het Rijk stimuleert het kopen van werk boven ƒ1.000 door particulieren via een aankoopsubsidie van het minis terie van wvc. Ook bij de gemeente Leiden zijn plannen in de maak om een dergelijke rente-subsidierege ling in het leven te roepen. Regio De rol van bepaalde categorieën in van expositieruimten, regeling lerie De Pomp hebben in Warmond Behalve 'Burcht' zette ook Denise zoals gespecialiseerde galeries en kunstenaarsverenigingen, is het on- oderwerp van een korte serie artike- houdster. En 'Fotomania' dat zich len die tot doel hebben een speci- ïn korte tijd tot een vooraanstaande fiek deel te inventariseren. Zowel in fotogalerie had ontwikkeld, koos Leiden als in de regio bestaan tal van initiatieven die een verrijking zijn voor galeriebezoekers met een oorkeur voor een bepaald soort hprs 'wat ie van ver haalt i= Stephan in 1988 een punt achter kunstenaarsverenigingen, is het lekker'? haar werkzaamheden als galerie- De gemeente, de galerie houders en de WV in Lei den willen het beeld, als zou de stad niet of nauwelijks meetellen, wijzigen en heb ben daarom de handen in eengeslagen om het aanbod van hedendaagse beeldende kunst alhier te bevorderen. Het resultaat is dat in Lei- voor Rotterdam als nieuwe lokatie. Inmiddels heeft Leiden een opvol ger op het gebied van de fotografie gevonden in 'De Kleine Klup', die kunst, zoals grafiek, glaskunst was uitverkoren voor de presentatie fotografie, tijdens 'Waagstuk' De categorie 'koffie- en theehui zen' buiten beschouwing latend, is de oogst niet overvloedig te noe- de Waag deze keer ontbrak). Vrij re- de Dever. Een organisatie die hier In juli vond in de Waag, tijdens de opening van de expositie 'Waagstuk '90', de presentatie van de folder met de Leidse galerieroute plaats. Het boekje 'Galeries in Leiden' be vat een complete lijst van expositie ruimtes en gegevens over bijna twintig galeries die Leiden rijk is. Met behulp van deze bron van infor matie kan de galeriebezoeker ge makkelijk een keuze maken uit het aanbod van tentoonstellingen van hedendaagse beeldende kunst. Aan 'Waagstuk '90' nam een selec te groep van acht galeries deel. Deze culturele gebeurtenis tijdens de La- kenfeesten vertoonde een opvallen de gelijkenis met de tentoonstelling 'Kunst te koop' die in de zomer van 1987 eveneens in de Waag plaats vond. Toen hielden zeven Leidse galeries een kleine parade en gaf de brochure 'Kunst te koop', als voor loper van de nieuwe galerieroute, een overzicht van galeries met als oogmerk het stimuleren van gale- riebezoek en zo mogelijk van de kunstverkoop. Vergelijking van de beide uitgaven leert dat in de afgelopen drie jaar het Leidse galeriebestand nogal ge wijzigd is. Sommige expositieruim tes verdwenen al snel, andere kwa men daarvoor in de plaats. Eind 1987 dreigde voor Stelling, de gale rie die zich toen vijf jaar lang ver dienstelijk had gemaakt op het ter- nieuwe expositieruimtes met een eigen signatuur bij. Galleria Pro Pi- tia, die naast een gevarieerd kunst aanbod, zich vooral richt op grafiek van ondermeer Tsjechische kunste naars, Galerie Coup d' Art die in 1989 startte met een groepstentoon- Artopa'. In dit goed geoutilleerde den, net als in elke zichzelf cent kreeg Leiden er tenminste vier pok genoemd moet worden is respecterende gemeente, een galerieroute tot stand is gekomen. een belangrijk aandeel in de presen tatie van beeldende kunst In het voormalige gemeentehuis beschikt de vereniging 'Hét Oude Raadhuis' over twee eenvoudige, maar doel matige ruimtes die door de centrale ligging gemakkelijk toegankelijk zijn voor bezoekers en toevallige passanten die hier voor maande lijks wisselende tentoonstellingen van schilderijen, foto's en kunstnij verheid terecht kunnen. Hetzelfde geldt voor de naburige galerie Dc Pomp van Clara Sikking. Een deel van het woonhuis is ingericht voor exposities terwijl er een aparte ruimte is om zelfgemaakte werk stukken zoals sieraden, aquarellen en keramiek te tonen. In de regionale expositieruimtes is wel variatie te ontdekken, maar zeer waarschijnlijk zijn de moge lijkheden voor de galeriebezoekcr in de grotere gemeenten aantrekke lijker. Of de eerder genoemde voor oordelen over het culturele niveau in Leiden dan ook wel terecht zijn valt te betwijfelen. Een groot aantal galeries manifesteert zich zeer ac tief en kan zo een bijdrage leveren aan het artistieke klimaat in Leiden derland wil oriënteren en Galerie Liga Nieuw Beelden, geleid door Maarten Kersten en Jaques van der Vliet, beiden van huis uit archeo loog. Zij hebben zich gespeciali seerd in het hervinden en expose ren van kunst uit de periode tussen 1945 en 1968, toen kunstenaarsgroe peringen zoals Vrij Beelden, Creatie en Liga Nieuw Beelden actief wa- LEIDEN/ALPHEN AAN DEN RIJN Grafiek behoort ook in on ze tijd tot het geliefde gebied van verzamelaars die de kunst een warm hart toedragen maar daarbij niet over onbeperkte middelen be- grafische kunstenaars een stimu lans te geven en daarbij kwalitatief goed werk onder de aandacht van het publiek te brengen. De Bange Duivel verzorgt ook speciale uitgaven in beperkte opia- schikken. Omdat de oplage groter ge. Eind vorig jaar organiseerde de grafische werkplaats in samenwer king met galerie Time is Art een ten toonstelling 'Ode aan de hoogdruk'. Stichting De Bange Duivel in Lei- Bij deze gelegenheid verscheen een mt,-- den draagt hieraan al jaren een grafiekmap met vijf originele wer- rij/kunsthandel aan de"Breestraat steentje bij. Wat in 1973 begon als ken van onder anderen Trees Klijn die in een historische kelderruimte een woon- en werkgemeenschap, en Nicole Montagne. Met dergelijke kunstenaars van diverse richtingen zette Pol de Jong na tien jaar voort projecten heeft De Bange Duivel de mogelijkheid geeft om te expose- als een grafische werkplaats. De zijn bestaansrecht ruimschoots be Bange Duivel fungeert niet alleen wezen. De stichting blijft als atelier waar mensen van buiten- af gebruik kunnen maken van ge- i. Bleijenberg die naar eigen zeg gen kiest voor een gevarieerd ten toonstellingsprogramma met goed werk dat hem aanspreekt, behoorde reedschap, materialen niet tot de acht galeries in de Waag, mede omdat hij voorstander was van een andere opzet van de galerie- route. Een galerie die tussen de jonge lo ten aan de kunstboom al decennia lang de actuele ontwikkelingen op het brede terrein van de hedendaag se beeldende kunst signaleert, is de LAK-galerie (Leids Academisch Kunstcentrum). Hoewel niet exclu sief bedoeld voor de universitaire maar ook als expositieruimte. denken. Zo is men nu bezig met plannen voor een uitwisseling van werk van Leidse en Groningse kun stenaars, niet alleen grafici overi- Elk jaar organiseerde De Jong gens, maar ook beeldhouwers. Ook twee grafiektentoonstellingen, denkt men over een tentoonstelling maar sinds de Bange Duivel een met werk van Tsjechische kunste stichting is geworden, ligt het ac- naars. Het enthousiasme waarmee cent sterker op de activiteiten de werkplaats. Hier kunnen kunste naars ervaringen en ideeën uitwis selen en menig Leidenaar heeft in de Bange Duivel zich inzet voor de grafische kunsten heeft steeds borg gestaan voor inspirerende tentoon stellingen en dat zal in de toekomst middels de weg naar de voormalige zeer waarschijnlijk zo blijven, bakkerij in de Rijndijkstraat gevon- In sommige opzichten vertoont galerie gekomen is. Toen hij tweë- eneenhalf jaar geleden de galerie ope'nde, was de Leidse fotogalerie 'Fotomania' net naar Rotterdam verhuisd, in Leiden een leegte ach terlatend. Hein van Engelen: "Ik wilde gewoon samen met Mare de Haan iets opgezetten. Mare de Haan is fotograaf en ik interesseer me al heel lang voor fotografie". Zo sim pel ligt dat dus. Bij Irma Roefs-de Wit, eigenares se van galerie 'Amber', ligt de zaak iets gecompliceerder. Zij is gespe cialiseerd in Japanse rolschilderin gen, maar steekt ogenblikkelijk van wal met een enthousiast verhaal over 'ruimte'. Ruimte is wat haar als veertienjarig meisje boeide in de ar chitectuur van de Amerikaan Frank Lloyd Wright (1869-1959). En ruimte is waarvan Irma Roefs zo genoot toen zij op haar vijfentwintigste voor het eerst een Japanse rolschil- dering zag. "Er zit geen lijnperspectief (ruim tesuggestie met behulp van ver dwijnpunt) in de schilderingen en dat is juist mooi. Lijnperspectief doet afbreuk aan een schildering; het voegt niets toe", aldus Roefs. Jaarlijks zijn er slechts vier tot vijf exposities te zien in Amber en die behelzen bovendien niet uitslui tend rolschilderingen. Irma Roefs: "Ik exposeer het werk van traditio nele Japanse schilderscholen, om dat ik daarin het ruimteconcept van mijn voorkeur aantref. Maar verder exposeer ik alles wat daarbij past. Het past mij om de geest van de dingen". Glaskunst In Den Haag heeft Rob van Doel van de nood een deugd gemaakt. Als verzamelaar van glaskunst was hij voor exposities altijd aangewe zen op wat het buitenland te bieden had. Toen hij in 1981 het 'Internatio naal glascentrum Rob van Doel' opende, was er in Nederland nog niets vergelijkbaars te vinden. "Ik wilde kunstenaars in de gelegen heid stellen om in Nederland hun glaskunst te exposeren". "Geleidelijk aan is de opzet steeds internationaler geworden. In Tsechoslowakijke is bijzonder veel glaskunst van goede kwaliteit te vinden en dat wordt hier geëxpo seerd". aldus Van Doel. Fraai vormgegeven wijnglazen dus? "Nee, beslist niet. Ik exposeer geen toegepaste kunst, maar kunst objecten van glas. Het zijn geen ge bruiksvoorwerpen". hier worden exposities georgani seerd en grafiekuitgaven gemaakt. Maar Inkt houdt zich tevens bezig met het uitlenen van kunst en met adviezen op het gebied van kunst. Alphen expositie Dergelijke activiteiten vormen ook de pijlers waarop 'Hofman en van der Zee - kunstzaken' in Alphen aan den Rijn steunt. Misschim zou men in de polder een dergelijk initiatief niet verwachten, maar de galerie an nex kunstadviesbureau heeft zich in de éen jaar van het bestaan ont wikkeld tot een door drie vrouwen geleid succesvol kunstbedrijf Het werkterrein van Hofman en van dei Zee breidt zich nog steeds uit. Op het gebied van grafiek heeft het be drijf contact met kunstenaars uit het hele land, onder wie bekende grafici als Jan Montyn en Marion Bloem. Recent zijn van deze laatste twee grafiekmappen verschenen, waarin ook literair werk van beiden is op genomen. Aankomende kunste naars krijgen bij Hofman en van der Zee ook kans om in de collectie te worden opgenomen, mits hun werk van verkoopbare kwaliteit is. Het bedrijf exposeert en bemid delt in zowel figuratief als abstract werk. Het motto luidt 'Een eigen tijdse benadering van hedendaagse kunst'. Een naar gebleken is succr- volle formule AMSTER DAM - In het Stedelijk Museum in Am sterdam wordt tot 4 november USSR en erbui ten' gehouden. De tentoonstel ling toont werk van Sovjet-Rus sische kunste naars die in ei gen land tot voor kort als 'onofficieel' werden be schouwd. Hun kunst was in veel gevallen verboden. Met deze expositie legt het Stede lijk Museum voor het eerst contact met de naoorlogse Rus sische avantgar- de. De foto toont het kunstwerk 'Zonsonder gang - Zonsop gang' van de Rus Erik Bula- tov. (fotnc.rm Het is merkwaardig hoeveel kunst kringen en kunstenaarsverenigin gen er in Leiden en omstreken ge vestigd zijn. De behoefte van kunst liefhebbers, amateur- en beroeps kunstenaars om samen te werken en van kunst te genieten is kenne lijk groot. Door samenwerking kun nen de leden van elkaar leren, do centen aantrekken, gastsprekers uitnodigen, modellen inhuren èn een expositieruimte huren. Dat laatste kan een probleem ziin. Galerie Bianca in Wassenaar is de expositieruimte van de Vereniging van Wassenaarse Beeldende Kun stenaars (de VWBK). Behalve het ei gen werk wordt ook het werk van buitenstaanders geexposeerd. Het afgelopen seizoen was er onder meer een goed verzorgde en boeien de expositie van het werk van oud- Wassenaarder en vormgever Piet Zwart (1885-1977) en van beeldend kunstenaar Jan Budding (1922- 1988) te zien. Maar galerie Bianca wordt met sluiting bedreigd. "Het schip is zinkende", aldus de heer F. Crasborn, penningmeester van de VWBK. "Het voormalige ho tel Bianca is in 1988 voor onbepaal de tijd ter beschikking gesteld aan de vereniging. Nu de plannen voor de nieuwbouw van het Rabobank- filiaal bijna rond zijn, zijn we naar stig op zoek naar een vervangende werk- en expositieruimte. Maar zonder gemeentelijke financiële on dersteuning wordt dat een onmoge lijke opgave". Ruimtegebrek Vooral de kleinere verenigingen hebben met ruimtegebrek te kam pen. De Katwijks 'Kunstschilders vereniging Pictura' kan aan hooguit vijfentwintig leden werkruimte bie den. De leden kunnen wel expose ren in een plaatselijk schoolge bouw, het 'Witte Schooltje', gedu rende de zomermaanden, wanneer het toch leeg staat. De stichting 'Leiderdorpse Kunstkring' bemiddelt bij exposi ties in het gemeentehuis van Lei derdorp. 'Bemiddelt' want een ei gen atelier heeft deze kunstkring niet. Voor de vele en uiteenlopende activiteiten wordt wel het café 'De Hollandse Tuin' ter beschikking ge steld, waarvan al bijna tien jaar dankbaar gebruik wordt gemaakt, De 'Voorschotense Kunstkring' beschikt over een eigen werkruimte en een expositieruimte. Vier maal per jaar exposeren de leden in het Ambachts- en Baljuwhuis in Voor schoten. Het is een fraaie expositie ruimte, die van de gemeente wordt gehuurd. De grotere kunstkringen en ge nootschappen kennen het pro bleem van de huisvesting niet of nauwelijks. In Leiden werd in 1799 het 'Teken- en schildersgenoot schap Ars Aemula Naturae' opge richt. Sindsdien is het genootschap gehuisvest in het gelijknamige ge bouw aan de Pieterskerkgracht. Het df-\ ie 'Kun t v. cdi.ivrrt met de natuur', zoals vastgelegd in de naam van het genootschap, doet nu wat oubollig aan. Getuige de ledenten toonstellingen. die regelmatig in het Ars-gebouw te zien zijn, durven de leden méér dan wedijveren met de natuur. In Den Haag riep de bankier, kunstverzamelaar en kunstenaar Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) in 1847 het 'Schilderkunstig genoot schap Pulchn Studio' in het leven Hij kocht het pand aan het Lange Voorhout, dat tot op heden als ont moetingsplaats. werkplaats en ex positieruimte dienst doet. Hoewel vroeger wat behouden der dan haar jongere zuster dc 'Haagse Kunstkring', is Pulchri Studio vandaag de dog meer en meer op weg naar een internationa le aanpak en vooral op zoek naar aankomend talent 'De Haagse Kunstkring' viert vol gend jaar haar honderdjarige jubile um. Aanvankelijk opgericht als pro- gessieve tegenhanger van Pulchn Studio, vormt nu vooral het multi- diciplinaire karakter een in het oog lopend verschil met Pulchn. Er worden allerlei activiteiten rondom beeldende kunst, architectuur, let teren. muziek en vormgeving geor- ganiseerd Ook experimentele kunst wordt hier met open armen ontvangen. Voor het gebouw en personeel ontvangt de kunstkring een subsidie Dat feit dwingt1« ver eniging echter om voor exposities een meerderheid aan Haagse expo santen uit te nodigen Een beper king die als belemmerend wordt er- Kunstkringen cn genootschap pen zun van groot belang VOOT h> t kunstaanbod. In Leiden en omstre ken tieren zij welig, al is het met de atelierruimte vaak slercht gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25