'Presenteren is echt honderd
keer moeilijker dan acteren'
The Dublinershouden
vast aan beproefd recept
Marc Klein Essink debuteert als quizmaster
Roek-opera en drama in NCRV-politieserie
The Dubliners
toeren door
Nederland
ROTTERDAM De onver
woestbare groep The Dubli
ners maakt zich op voor een
najaarstoernee over het Eu
ropese vasteland. Vanaf ko
mende donderdag trekt de
Ierse folkformatie door ons
land voor in totaal maar
liefst dertien concerten. Het
routeschema van het in
vloedrijke kwintet is als
volgt: Meinkenszand (27
september. De Stengel. Mid-
denmeer (28. De Oude
Beurs). Zwolle (29. Ijssel-
hal), Sittard (30. Stads
schouwburg). Utrecht (1 ok
tober. Stadsschouwburg).
Rotterdam (2. Doelen). En
schede (3, Muziekcentrum).
Roosendaal (4. De Kring).
Winschoten (5. De Klinker).
St. Nicolaasga (6, Sporthal).
Doetinchem (7. Schouw
burg) en Amsterdam (8. Car
re)
Van onze medewerkster
Frcderike Contant
De acteur, die in bekend werd
door zijn rol als dokter Jan van
der Woude in de TROS-serie Me
disch Centrum West. geeft vol
mondig toe dat het presenteren
hem lelijk is tegengevallen. ..Niet
in negatieve zin hoor. Ik heb er
erg veel plezier in, maar het is
echt honderd keer moeilijker
dan acteren. Als presentator
moet je met veel meer factoren
rekening houden. Er zijn meer
camera's, je moet kandidaten op
hun gemak stellen, kunnen im
proviseren en ook nog eens op
letten of de spelletjes wel vol-
The Dubliners toeren weer door Nederland. 'We spelen er graag en
hebben er veel vrienden'. irot» «spi»i
DUBLIN Hij moet er hard om lachen en plukt vervolgens nadenkend aan z'n goed verzorgde
grijze baard. ..Óns repertoire drastisch vernieuwen? "Dat hebben we zegge en schrijven éen keer
gedaan bij een optreden in Ierland. Alle oude nummers zetten we overboord en we lieten nieuwe
nummers horen. Eens maar nooit meer. Na afloop hadden we drommen mensen bij de kleedka
mer staan. Waarom we dit en dat niet meer speelden, de teleurstelling stond op de gezichten te
lezen".
HILVERSUM Herman
van Veen zal de elfde uit
zending van Kinderen
voor Kinderen-show pre
senteren. De show wordt
uitgezonden op 13 no
vember. Binnenkort is de
nieuwe elpee en cd te
verwachten, met alle
maal nieuwe liedjes. Op
het elfde album worden
de nummers niet alleen
door het Gooise koor ge
zongen, maar ook door
het koor uit Drachten,
dat vorig seizoen het
Kinderen voor Kinde
ren-Festival won.
Het elfde deel van Kin
deren voor Kinderen is
helemaal op lokatie op
genomen. Voorafgaand
aan de nieuwe show
wordt zeven keer een
Festival uitgezonden,
waarin dit keer» Belgi
sche en Nederlandse kin
derkoren het teëeh el
kaar opnemen. Deze uit
zendingen worden ge
presenteerd door Jan
Douwe Kroeske en de
Vlaamse Veerle Keup-
pens.
Mare Klein Essink. Televisiemakers hebben grote plannen met de
acteur die wordt omschreven als 'de favoriete schoonzoon'. (int..
GPD)
weten om te gaan. De winnaars
kunnen een aardig bedrag in
huis slepen. John de Mol heeft
echter wel een maximum aan het
spel verbonden. Per keer kan
'slechts' 52.200 gulden verdiend
worden. De finalisten mogen de
volgende week terugkomen en
opnieuw een gooi naar het finale-
spel doen. Kandidaten mogen in
principe drie keer terugkomen
zodat ze in totaal anderhalve ton
kunnen binnenslepen.
John Sheahan. de gentleman-
fiddler van The Dubliners. windt
er geen doekjes om. Aan hem
zijn geen kritische recensies be
steed, waarin scribenten nog na-
geeuwend van verveling de
vraag opwerpen, waarom in vre
desnaam na achtentwintig jaar
nog altijd het overbekende 'The
Wild Rover' door de schouw
burgzaal schalt, wanneer Ier-
land's meest bereisde folk-senio-
ren weer eens de oversteek naar
ons land hebben gewaagd. „Re
censenten zouden eens wat meer
op het publiek moeten letten en
daar navraag doen over het re
pertoireluidt Sheahan's welge
meend advies.
Staan The Dubliners niet echt
bekend als radicale vernieuwers,
toch zijn ze wel degelijk in voor
afwisseling en een geleidelijke
aanpassing van de te serveren
Ierse folk-gerechten. „Zo zitten
er ditmaal zelfs nummers uit de
allereerste periode in ons optre
den", blikt Sheahan vooruit naar
de twaalfdaagse trip door Neder
land. „Op verzoek", zo luidt de
verklaring, komt bijvoorbeeld
Ronny Drew's op een kinderlied
gebaseerde 'I'll tell my ma' weer
terug.
„wij hebben platen eigenlijk niet
zo hard nodig. Bij popmuzikan
ten lijkt het noodzaak om in de
belangstelling te blijven CU te
kunnen overleven. Wij moeten
het met The Dubliners toch veel
meer hebben van de concerten
Dat is de ware band met ons pu
bliek".
byrinth en is echt gegroeid naar
grote amusementsshows."
Aardig bedrag
De quiz Het Laatste Woord mag
dan qua tijd geen groots pro
gramma zijn. in de twintig minu
ten durende quiz is de spanning
wel te snijden en ligt het tempo
enorm hoog. In het kort komt op
het erop aan dat twee kandida-
tenkoppels zo creatief én zo snel
mogelijk met woorden en letters
Jenever
De tournee door Nederland
spreekt de leden van The Dubli
ners op voorhand aan. En dat
heeft niet alleen te maken met de
door de heren zo geprezen bief
stukken en Hollandse jenever.
„We spelen er graag en hebben er
veel vrienden". De trip is precies
lang genoeg. „In Duitsland heb
ben we dit najaar nog dertig op
tredens. Dat is iets teveel van het
goede. Zo'n toernee moet je dan
in tweeën knippen, om even een
Ëaar dagen naar huis te kunnen,
'at heeft niet zozeer met onze
leeftijd te maken. Het is meer de
psychische druk. Je kunt niet
weken achtereen tegen dezelfde
gezichten aankijken en alleen
maar met de muziek bezig zijn.
Dan kom je in een vacuum te
recht en dat is wel het laatste wat
we willen".
Platen, cassettes en cd's ver
schijnen slechts mondjesmaat.
Sheahan en zijn maten Ronnie
Drew (gitaar), Barney McKenna
(banjo). Sean Cannon (gitaar) en
Eamonn Campbell (gitaar) leven
niet zo met de hete adem van pla
tenmaatschappijen in de nek
Slechts om de paar jaar ver
schijnt er een plaat en soms moet
de fan het dan nog doen met een
verzamelaar of een collectie live
songs, met reeds langer bekende
deuntjes. „Ach weet je", zoekt
Sheahan naar een verklaring,
Onder het kopje nieuwe
gevarieerde programma's
valt De Stoel, een program
ma van Rik Felderhof, waar
in opmerkelijke personen
plaats nemen. Felderhof ont
moet onder anderen een
vrouw die in een doodskist
slaapt, een vrouw die eontaet
heeft met buitenaardse we
zentjes, en een monnik die
een eigen klooster heeft ge-
Ook uit eigen huis komt
HILVERSUM (GPD) De
NCRV brengt dit seizoen.
Een van de meest opzienba
rende is de Amerikaanse se
rie Cop Rock van Steven
Bochco. maker van onder
meer Hill Street Blues. In
Cop Rock worden drama en
roek-opera gemengd tot een
nieuwe politieserie. De eer
ste aflevering is overigens
pas in januari te zien. De
NCRV heeft dertien afleve
ringen aangekocht.
tje te Weinig dat in de jaren
vijftig speelt, en De zomer
van '45 over kinderen van Ca
nadese vaders en Nederland
se moeders te verwachten.
De twee fumilieshows van
de NCRV zullen elkaar dit te-
levisleselioen wekelijks af
wisselen. Komende maandag
is de eerste Familiespelshow
van Ted de Braak te zien. een
week later volgt de eerste
van tien Holidayshows met
Frank Masmcijer.
een nieuwe Nederlandstali
ge comedy-serie, Ha die Pa!,
met in de hoofdrollen Luc
Lutz en zijn zoon Joris. In de
serie spelen zij vader en zoon
die elkaar negen jaar niet ge
zien hebben en weer onder
een dak terechtkomen. De
serie telt zeven afleveringen.
De NCRV brengt verder
een vervolg op de TROS-se
rie De familie Oudenrijn.
Verder zijn later in het jaar
de dramaseries Een dubbel-
muh'F*%
MJN KETT/NG'
PtE HAP /K AF
GEGEVEN VOOR
lHETGOEPE POEL!
wat voert pie
MUJBUPESKUI-
PXEE PAAR&NNEN
\au£A*AL u/r.-n
ge manier aan Nazi-Duitsland
denken. De betrokkenen zelf
kunnen zich heel goed voorstel
len dat de Duitse nichten, die in
de jaren dertig al die uniformen
en al die laarzen om zich heen
zagen, een knieval maakten
voor het oprukkende knechten
volk.
I PB POOR HET HAPRERTJE
VEROORZAAKTE GOUDEN REGEN -
BUI TREKT N/EV ONOPGEMERKT
WOORPJ
EEN GOUDEN r
PLAAT.' W%
EJNPEUJK /frVv I \/rk
ERKENNING.. J v/Fti
Taboe
De bijlage van Vrij Nederland
over de bizarre wereld van
sado-masochisten is en blijft
een wonderlijk journalistiek
produkt. Geeft de schrijfster In-
grid Harms wel een betrouw
baar beeld van het hele ver
schijnsel? In kringen van justi
tie en hulpverleners heeft men
weinig op met het £>M-milieu.
Ook de gesprekspartners van
Harms geven toe dat zij bij art
sen en therapeuten weinig be
grip vonden voor hun verlan
gen om anderen er met de
zweep van langs te geven, of om
zelf op zweepslagen getrak
teerd te worden. Een sado-ma
sochist zit, net als een pedofiel,
in het verdomhoekje, en het is
maar zeer de vraag of ze daar uit
gehaald moeten worden.
Deze week stond er in Vrij
Nederland een ingezonden
brief van een van de mensen die
door Ingrid Harms zijn gepor
tretteerd. Deze John betreurt
het uiteraard dat de thrillerau
teur Elsinck in 'Tenerife!' zo'n
negatief beeld van het leer- en
zwepenvolk heeft geschilderd.
"Iedereen kan begrijpen wat
een enorm persoonlijk leed dit
soort boeken kan veroorza
ken", schrijft hij. Hij beweert
ook dat 'veel personen met de
gevoelens van SM rondlopen'
en dat ze die niet kunnen of dur
ven te uiten. De brief maakt te
vens duidelijk waarom John en
de zijnen hun medewerking
aan het artikel van Harms heb
ben verleend: zij wilden een bij
drage leveren aan - u raadt het
al - 'het doorbreken van het ta
boe' rond hun particuliere be
zigheden. Die doelstelling
wordt door de interviewster ge
deeld: ook zij wilde 'iets van het
taboe rond SM weg nemen'. Zij
vindt het onjuist dat sado-ma-
sochisme als een 'lege. holle we-
f .INK
Ingrid Harms heeft opge
schreven wat de mensen haar
hebben verteld. Maar wat de
mensen zeggen, is maar een
deel van de waarheid. Wat ge
beurt er in werkelijkheid? Ze is
een paar keer getuige geweest
van een SM-sessie in een com
merciële Club. en daar stond
het erotische aspect wel dege
lijk voorop. Wat vindt er nu pre
cies plaats in die particuliere
folterkamers en tijdens groeps
bijeenkomsten? Is het dan alle
maal 'psychospel' wat de klok
slaat?
Ware Ingrid Harms geen jour
naliste. maar sociologe of antro
pologe geweest, dan zou zij haar
verhaal ook van binnenuit heb
ben willen schrijven. Andere
onderzoeksters gingen haar
voor, en sloten zich bij straat
bendes of heksenkringen aan,
of werkten een tijdje als ani-
meermeisje. Zij waren er niet
op uit om propaganda te bedrij
ven, maar om een vinger achter
de waarheid te krijgen. Dan had
Ingrid kunnen reageren op een
van de advertenties die in haar
eigen Vrij Nederland wekelijks
over elkaar heen buitelen, zoals
deze: "Dominante jongeman,
32 jaar, zoekt kennismaking
met meisje of jonge vrouw met
masochistische dromen en fan
tasieën. Uiterlijk niet belang
rijk, karakter wel". Vastgebon
den aan het kruis, en met in
haar mond een knevelbal, had
ze erachter kunnen komen of
John, of welke Meester dan
ook, nooit eens over de schreef
ging.
Gerrit Jan Zwier
reld' wordt beschreven, 'waarin
mensen alleen maar achter hun
orgasmes aanhollen. Dank zij
die invalshoek is zij erin ge
slaagd het vertrouwen van de
Meesters, de Meesteressen en
hun slaven te winnen.
In de inleiding van de VN-bij-
lage wordt de vraag gesteld:
„Wat is SM, een duistere per
versie of seksueel hobbyisme?'
De rest van het verhaal tracht
de lezer ervan te overtuigen dat
SM geen van beide is. Wat is het
dan wel? "Een vorm van thera
pie", zegt de een. "Een psycho
spel", zegt ifle ander. Als de sla
vin in de boeien is geslagen, en
de van top tot teen in leer gehul
de Meester de tepelklemmen
aanbrengt, dan begint er een
zuiveringsritueel, die de deel
nemers ten slotte verkwikt ach
terlaat. Seks is daarbij vaak he
lemaal niet in het geding. "Ik
kom wel klaar", zegt Freek, een
Meester, "maar alleen in mijn
hoofd. Er gaat een vreemde ril
ling over mijn rug en dat is veel
bevredigender dan gewoon
klaarkomen'.
De enige keer dat Ingrid
Harms een kritische noot laat
horen, is wanneer ze met de ho
mofiele variant van SM wordt
geconfronteerd. De laarzen,
petten en uniformen, die ze in
dit subwereldje tegenkomt,
doen haar toch op een onpretti
HOE ZAL DE INTERNATIONALE
GEMEENSCHAP REAGEREN...
DE BENZINE WORDT
DUURDER
AL6 IRAK
NA KOEWEIT
OOK
SAUDIARABIE
OVERVALT
SLAPPE OORTJES
MOETEN PUNT-
OOKTJES ZIJN if!
KUK DOCNEUS
N/ET SOED!
VEE'L TE LANS
OPEN
ÓÓK TJ/ET
ÓOEO
WAT STA UT TOCH
TE SCHREEUWEN