D
Q
E3
'Ik kies al mijn rollen op intuïtie
'Days of Thunder' is net
een echt
coureursdrama
Jeroen Krabbé blijft intemationaal successen boeken
VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1990
PAGINA 21
'Days of Thunder', regie: Tony Scott; met Tom
Cruise en Robert Duvall, te zien in Lido, Leiden
en Euro, Alphen. alle leeftijden.
Het echte stockcar-racen is in Ne
derland vrijwel onbekend. Voor de
nieuwsgierige autosportliefhebber
is 'Days of Thunder' dus een heerlij
ke film. Gelooft u maar dat het een
opwindend gezicht is: die opge
voerde Chevrolets, Buicks en Fords
die als een bliksemschicht over het
cinemascopedoek razen. De camera
laag boven het wegdek, flitsende
montages van gaspedalen, verbeten
koppen en smeltende banden, en
als hoogtepunt wagens die elkaar
bij topsnelheid van de baan probe
ren te duwen. Laat dat maar rustig
aan regisseur Tony Scott over. Met
de sterren Tom Cruise en Robert
Duvall in de hoofdrollen lijkt 'Days
of Thunder' net een echt coureurs
drama.
Scott is zijn carrière begonnen als
maker van reclamefilms, en dat is
nog steeds goed te zien. Vanaf zijn
speelfilmdebuut 'The Hunger'
(1983) tot aan zijn meest recente
films 'Revenge' en 'Days of Thun
der' zijn mooie plaatjes en sugges
tieve scenes zijn handelsmerk. De
inhoud is daar volstrekt onderge
schikt aan. Om in sporttermen te
spreken: Scott is een goede sprin
ter, maar als het op uithoudingsver
mogen aankomt valt hij door de
mand. Zo blijkt in 'Days of Thun
der' al snel dat het scala aan technie
ken waar hij over beschikt vrij be
perkt is. Alle race-scenes lijken
sterk op elkaar en als tegen het eind
een echte climax nadert heeft Scott
zijn kruit al verschoten.
Het hele concept van 'Days of
Thunder' lijkt trouwens sterk op
een door de producenten bedachte
blokkendoos. Pasklare stukjes op
winding en imitatie-drama, met het
eerdere succes 'Top Gun' (ook met
de combinatie Scott-Cruise) in het
achterhoofd. Je zou bijna denken
dat eerst alle wedstrijd-scenes wer
den gefilmd, en dat de makers daar
vervolgens voor de afwisseling een
ernstig ongeluk, een kleine liefdes
affaire, een vader-zoon probleem en
wat rivaliteit onder coureurs bij ver-
i. Het ene moment lijkt het
BIOSCOPEN
Tom Cruise als stock-car racer in 'Days of Thunder'
Niet dat het allemaal zo belang-
'blanco', maar Robert Duvall trak
teert de kijker zelfs nog op een kos
telijk stukje acteren. De enige echte
vergissing is de casting van de veel
jSnge Nicole Kidman als de neu-
zoekt toch wel een andere film uit.
Het kijkt lekker weg, saai is het be
slist niet, en zo'n stadion vol frisge-
kleurde auto's is een feestelijk ge
zicht. Tom Cruise speelt tamelijk
rochirurg waar Cruise verliefd op
wordt. Zelfs de meest goedgelovige
kijker ziet in een oogopslag dat Kid
man meer tijd in de schoonheidssa
lon dan in de operatiekamer door-
(foto GPD)
brengt.
Verder geen kwaad woord over
dit vlotte, pretentieloze werkje. Het
onschuldige spektakel van 'Days of
Thunder' is heel wat aangenamer
dan de overdosis vuurwapenge
weld die in veel andere Amerikaan
se films voor amusement doorgaat.
LEO BANKERSEN
door
Pieter van Lierop
(GPD) - „Bij filmacteren
moet alles wat je doet een
volmaakte echtheidswaarde
hebben. Op toneel kun je
heel veel faken; er zit zo'n af
stand tussen wat je doet en
zelfs de allereerste rij die je
bereikt. Maar geprojecteerd
or een doek van zes bij ne
gen meter is zelfs elke on
waarachtige gedachte in ie
mands ogen te zien. Je moet
verdomd goed weten wat je
speelt en wat voor gedach
ten er door je kop schieten.
Dat stramien moet heel zui
ver zijn."
Jeroen Krabbé zegt het.
Krabbé speelde hoofdrollen
in zes grote Nederlandse
films en sinds zijn interna
tionale doorbraak in 1985 ac
teerde hij in twaalf buiten
landse speelfilms en zes in
ternationale tv-producties.
Zijn rolletje als violist met Barbra
Streisand als regisseur èn tegen
speelster in Prince of Tides zal
Jeroen Krabbé dezer dagen net heb
ben voltooid. Deze maand werd hij
ook verwacht op de set van Kafka,
onder regie van Steven Soderbergh,
met Jeremy Irons als tegenspeler.
Bovendien beginnen deze maand
de opnamen voor Shining Through
waarin hij een hoofdrol als nazi-offi
cier krijgt tegenover Melanie Grif
fith en Michael Douglas in een spio-
nage-avontuur. -
Jeroen Krabbé: „Wat voorberei
ding betreft, werk ik voor toneel en
film op precies dezelfde wijze. Bij
toneel projecteer je wat er in je om
gaat. Dat moet je technisch zien te
vergroten Op een filmset probeer ik
me eigenlijk totaal leeg te maken en
dan te kijken wat er gebeurt, als je
met iemand praat of op iemand rea
geert. Maar het is beide gebouwd op
hetzelfde. Op wekenlang nadenken
en proberen. Voor film weliswaar in
mijn eentje, voor toneel met een
aantal mensen en een regisseur er
bij."
Jeroen Krabbé in één van zijn internationale rollen, 'Murder East,
Murder West', met tegenspeelster Suzanna Hamilton (,oto GPD>
Concentratie
„Op een filmset moet je je geweldig
kunnen concenteren. Er staan veer
tig mensen voor je, die allemaal iets
anders doen. Alles beweegt. Soms
kan ik mijn tegenspeler niet eens
zien, omdat er al die mensen tussen
door komen. Ik zie ergens nog net
een oog of zo. Desondanks heb ik
het het altijd volstrekt natuurlijk
gevonden, voor een camera staan.
Nooit angst voor gehad. Nooit dat
ding gebiologeerd in de gaten ge
houden. Eerder het omgekeerde. Ik
probeer altijd van de camera weg te
spelen, in plaats van er naartoe. Niet
gepröbeerd een mooie fotografi
sche hoek te vinden, maar eentje die
natuurlijker is. Liever mijn gezicht
weg, liever mijn achterhoofd dan
iets anders. Volgens mij krijg je
daar de beste resultaten mee. Na
tuurlijk blijf ik me er altijd van be
wust dat daar de camera staat en
hier een lamp die een lelijke slag
schaduw veroorzaakt indien ik mijn
hand een centimeter te ver ophef.
Maar als je dat een keer weet, kun je
spelen met die wetenschap. Ik kan
acteren op de millimeter. Dat heb ik
geleerd bij Een Vlucht Regenwul
pen, omdat ik toen met mezelf in
een dubbelrol moest spelen. Daar
was een denkbeeldige streep waar
ik niet overheen mocht, anders zou
mijn neus er zijn afgehakt. Daar heb
ik de techniek van mijn vak hele
maal geleerd."
Vakmensen
„Ik heb graag Engelse tegenspelers.
Engelsen zijn nuchtere vakmensen,
opgevoed in een nuchtere techni
sche traditie: 'Je doet het maar! Het
is een vak!'. Dezelfde traditie als wij
hebben. De Europese traditie, zeg
maar. Amerikanen hebben dat hele
maal niet. Vaak zijn die een beetje
doorgeflipt. Ik denk dat ik net zo
goed aan 'method acting' doe, maar
dan wel thuis. Als ik op de set kom,
heeft niemand er iets mee te maken
wat mijn voorwerk is geweest. Maar
op zo'n Amerikaanse set, daar
heerst er vaak een bijna heilige stil
te en mag er niemand in een 'eye li
ne' staan. Omdat anders de acteur
wel eens in zijn concentratie ge
stoord zou kunnen worden. En
soms moet er ineens eentje weg om
even in de nog stillere stilte van zijn
kleedkamer even te gaan nadenken.
En dan komt hij terug en doet pre
cies hetzelfde. En dan denk ik als
nuchtere Hollander: 'Was dat het
nou?' Ik word daar niet goed van. Ik
doe wat me gevraagd wordt en zorg
dat ik zo geprepareerd ben dat ik
het kan doen. Ik heb op de set geen
uur meer nodig om me te concentre
ren. Daar is voor mij een minuut
voldoende."
„Ik heb graag dat een regisseur
me uitdaagt iets te tonen dat ik
nooit heb getoond. Dan hoor je: 'We
zijn zo blij dat een acteur van jouw
kaliber dit speelt!' Maar als dat het
is, dan is er niks. Wat moet ik dan
doen? Moet ik dan herhalen of zo,
wat ze in een eerdere film van me
gezien hebben? Het is veel interes
santer, wat ik net heb gedaan, Mur
der East Murder West, met Peter
Smith. Die was zo vreselijk goed,
die man. En die was absoluut niet
tevreden. Die had me gezegd: 'Ik
vind jou hartstikke goed', maar van
af dat niveau ging hij werken. Die
ging daar niet op hangen. Elke take
had hij iets nieuws, deed hij er iets
bij en ik vond dat fan-tas-tisch. Het
heeft ermee te maken of een regis
seur zijn acteurs aankan of aan
durft. Ik heb het gevoel dat Meryl
Streep absoluut niet meer wordt
aangepakt. Door niemand. En dan
vervalt ze in hetzelfde wat ze bijna
altijd doet. We hebben als acteurs
allemaal onze makkelijke handva
ten, waar je onmiddellijk naar grijpt
als je in onzekerheid wordt gelaten
over wat men nou echt van je heb
ben wil. Dan probeer ik soms te pro
voceren. Dan doe ik net alsof ik
geen idee heb van wat de bedoeling
is. Dan vraag ik: 'Hoe wil je hebben
dat ik het doe?' Dan zie je vaak een
schrikreactie."
Violist
„Het liefst word ik uitgedaagd om
iets te presteren waarvan ik zelfs
ernstig betwijfel of ik het eigenlijk
wel kan. Zoiets als een violist spelen
in Prince of Tides. Daarvoor werd ik
door Barbra Streisand opgebeld, op
een nacht in Hamburg. Ik wist dat
ze naar me op zoek was, want dat
had mijn agent me verteld. En toen
belde ze zelf om te zeggen dat ze me
absoluut wilde hebben. Ik voelde
me zeer vereerd. Totdat ik hoorde
dat ik een violist moet zijn en echt
viool zou moeten spelen. Toen heb
ik gezegd: 'Maar daar moet je mij
niet voor hebben, dat kan ik hele
maal niet! Ik kan geen noten lezen,
ik kan niet zingen. Ik hou verschrik
kelijk veel van muziek, maar het
enige wat ik op dat gebied presteer,
is een grammofoonplaat opzetten.'
Zij vond dat ik het toch kon léren en
ik zei dat ik dat betwijfelde. 'Nou
dan probeer je het maar!' Zei zij
streng. Toen ben ik het gaan probe
ren. Heb drie maanden elke dag ge
werkt daaraan en nu kan ik het dus
ook. Het gaat maar om een kleine
rol, maar ik heb er zo hard aan ge
werkt. Zelden zo hard gewerkt. Ca-
vatina, van Brockwell, een heel
mooi stuk. Vorige week was ik in
South Carolina, waar ze bezig zijn
met de film. Ik had een tape bij me
waarop ik het speelde, quasi dus.
Nou daar was ze zeer, zeer tevreden
over. Want haar zoon, haar echte
zoon, Jason Gould, die speelt ons
kind in de film. Die moet óók viool
spelen en die kan er nog steeds geen
fuck van. Ik riep nog: 'En die heeft
tenminste nog een moeder die kan
zingen!' Ik ben nu verder dan hij en
ik benijd hem niet met zo'n moeder.
Want jezus, het is me een tante.
Maar het is óók een mees-ter-lijk
mens."
"Ik kies eigenlijk al mijn rollen op
mijn intuïtie, niet op roem en status
en geld, want dan zou ik voor ande
re dingen dienen te kiezen. Hiervan
dacht ik: Het is leuk iets te moeten
doen dat zó ver van me af staat dat
zelfs mijn familie tegen me zei dat ik
nu te ver was gegaan. Het gezin
heeft er echt onder geleden, onder
mijn gekras op dat ding. Echt waar
hoor. Drie maanden lang, elke dag,
drie uur. Het klinkt van geen kan
ten, maar het gaat erom hoe het er
uit ziet.... Je zal zien: dertig secon
den gebruikt ze ervan. Maar dat is
film."
Een van de meest geslaagde kome
dies die ik dit jaar heb gezien, is
in ons land buiten de bioscopen
gebleven, maar moet het doen met
alleen de video-uitvoering. Het
gaat om 'Let it ride' van Joe Pyt-
ka met in de hoofdrol Richard
Dreyfuss als de schlemiel die het
wedden niet kan laten en die vol
komen verloren is als hij de ren ba
nen bezoekt. Door een mazzeltje
komt hij er achter dat gangsters
een koers hebben geregeld. Hij
wint een smak geld en gebruikt
dat om zijn fortuin uit te bouwen.
r waarop Dreyfuss zich
op de renbaan gedraagt en waar
mee hij omspringt met zijn vrouw
(Teri Garr) en zijn vrienden is
buitengewoon vermakelijk. Re
gisseur Pytka heeft van het ver
haal een heel lichtvoetige komedie
gemaakt die bioscooproulatie dik
had verdiend. Esselte CIC.
Wel in de bios is 'Parenthood'
van Ron Howard geweest. Ook
lichtvoetig en ook heel aardig.
Hoe spring je om met kinderen.
Het valt niet mee, zeker niet als je
een stoethaspel bent als Steve
Martin. Tom Hulce, Rick Moranis,
Mary Steenburgen, Dianne Wiest,
Jason Robards en Martha Plimp
ton behoren tot de talentvolle ac
teurs die van 'Parenthood' een
werk hebben gemaakt vol spot en
zelfspot. Esselte CIC.
Humor
Eddie Murphy houdt zich ook
voornamelijk met humor bezig, al
lukt het niet altijd even goed. Hij
regisseerde 'Harlem nights' en
speelt er ook de hoofdrol in. De
vormgeving is mooi. De jaren der
tig herleven in het gangsterver-
haal vol nachtclubs, corrupte
agenten en mooie vrouwen. Murp
hy's lach blijft mooi om te horen,
maar het verhaal is er een van
twaalf in het dozijn, en de regie is
rechttoe-rechtaan. Esselte CIC.
De jeugdige Oliver Benny speelt
de hoofdrol in 'High frequency'
van Faliero Rosati. Benny is een
radio- en televisieamateur die ge
luiden en beelden opvangt die te
maken blijken te hebben met een
moord en zelfs met een groot com
plot. De jongen woont in Amerika
en de enige man die de betekenis
van zijn bevindingen begijpt
woont in Zwitserland. Hoe los je
zo'n situatie op. Rosati doet het
kundig en hij zorgt voor een be
hoorlijk spannende finale. RCA.
'Big shots' van Robert Mandel
draait om kinderen die wonen in
een sloppenbuurt. Ze leven van de
straat en dat is niet eenvoudig, ze
ker niet met al die volwassenen
dip, zo hun eigen ideeën over cri-
minaliteit hebben. 'Big shots' is
bedoeld als actiekomedie, maar
omdat het verhaal erg voorspel
baar is en de manier van acteren
van de jeugdige acteurs overdre
ven blijft de film in de goede be
doelingen steken. Esselte CIC.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Days of thunder' - Lido, Leiden en Eu
ro, Alphen.
'Internal Affairs' - Astra, Wassenaar.
'Stanley and Iris' - Astra, Wassenaar.
BLIJVERS
'Another 48 hours' - De wereld van
Nick Nolte en Eddy Murphy is harder
geworden, Luxor, Leiden, Euro, Al-
'Bird on a wire' - Er klopt iets niet in
film met Goldie Hawn en Mel Gibson,
Lido, Leiden
'Wild at heart' - Delinquent gaat er met
zijn grote liefde vandoor. Lido, Lei-
The hunt for Red October' - Jacht op
Russische atoomonderzeeër, Lido,
Leiden
Total Recall' - Paul Verhoevens Ame
rikaanse kassucces Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'Pretty woman' - Miljonair en licht
meisje nader tot elkaar, Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'Gremlins, deel 2' - Leuke griezels ver
overen Manhattan, Euro, Alphen,
Greenway, Voorschoten.
'Back to the future, deel 3' - Gein in de
beste traditie van Lucky Luke - Green
way, Voorschoten
'Ook honden gaan naar de hemel' - Te
kenfilm met grimmig karakter, Lido.
Leiden, Astra Wassenaar en Euro, Al-
'When Harry met Sally' - Trianon, Lei-
'War of the Roses' - Huwelijkskome
die, Trianon, Leiden.
'Claudia Porno' - Rex, Leiden
'She's out of control' - Greenway,
Voorschoten.
'Driving miss Daisy' - Over de bijzon
dere relatie tussen een bejaarde vrouw
en haar zwarte chauffeur. Greenway,
Voorschoten.
'Oliver en Co' - kinderfilm Walt Dis
ney, Greenway, Voorschoten
'Wrong bet' - Karatefilm, Euro, Alphen
FILMHUIZEN
'Deads poets society' - Het Kijkhuis,
Leiden
'Crimes and Misdemeanours', kome
die van Woody Allen - Het Kijkhuis
'Mon Oncle' - Het Kijkhuis
'Jour de Fete' - Het Kijkhuis
'Les Vacances de monsieur Hulot' -
Het Kijkhuis
'Midnight Express' - LVC, Leiden
'My Left Foot' - LVC
'El Cochecito' en 'Mama cumple cien
anos' - Lak, Leiden
'Belly of an Architect' - Park Filmhuis,
Alphen
DEN HAAG
'Hard to kill' - Asta (3463500), 16 jr.
'Gremlins, deel 2' Asta, al.
'Another 48 hours' - Asta, 12 jr.
'Wild at heart' - Babylon (3471656), 16
jr.
'Pretty woman' - Babylon, al.
'Let the music dance' - Babylon, a.l.
'Wrong bet' - Cineac (3630637), 16 jr.
Total recall' - Cineac, 16 jr.
'Dark Angel' - Cineac, al.
'Pretty woman' - Metropole (3456756).
al.
'Back to the future, deel 3' - Metropole,
'Days of thunder' - Metropole, a.l.
'Bird on a wire' - Odeon (3462400), al.
Total recall' - Odeon, 16 jr.
'Delta Force 2' - Odeon, 16 jr.
'Days of thunder' - Odeon, al.
'Everybody Wins' - Studio (3656402),
12 jr.
'Un monde sans pitié' - Studio, 16 jr.
'Dead poets society' - Studio, 12 jr.
Trop belle pour toil' - Studio, 16 jr.
AMSTERDAM
'Let the music dance' - Alfa (278806),
al.
'Pretty Woman' - Alfa, al.
'Everybody wins - Alfa. 12 jr.
'Dead poets society' - Alfa, 12 jr.
'Pretty woman' - Alhambra (233192),
'Days of thunder' - Cinerama, al.
'Wild at Heart' - Calypso (234876), 16 jr.
'Wild orchid' - Calypso, 16 jr.
'La petite voleuse" - Cinecenter
(236615), al.
'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16
jr.
'Bagdad Café' - Cinecenter, 16 jr.
'Cyrano de Bergerac' - Cinecenter, al.
'The hunt for red October' - Cinema
(151243), al.
'Days of Thunder' - Cinema, a.l.
'Dark Angel' - City (234579), 16 jr.
'Revenge' - City, 12 jr.
'Another 48 hours' - City, 12 jr.
'Gremlins, deel 2' - City, al.
'Wrong bet' - City, 16 jr.
'Hard to kill' - City, 16 jr.
'Look who's talking' - City, al.
'Delta Force 2' - City, 16 jr.
'Short film about love' - Kriterion
(231708).
'Who's afraid of Vergina Woolf - Krite-
'It's Me' - Kriterion, 16 jr.
'Landscape in the mist' - The Movies
(245790), aL
'Blue Velvet' - The Movies, al.
'Coeurs fiambés' - The Movies
'Cinema Paradiso' - The Movies, al.
'Kracht' - The Movies.
'The hunt for red October' - Tuschins-
ki (262633), al.
'Back to the future, deel 3' - Tuschins-
ki, al.
'She's out of control' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Pretty won-
'Bird on a
(243639), al.
Total Recall' - Tuschinski, 18 jr.
'She's been away' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 22 september
Spelen of sterven (Ned. 3, 20.20). Ne
derlandse Anna Blaman-verfilming
uit 1990 van Frank Krom, met Geert
Hunaerts en Tjebbo Gerritsma. Kees,
een 15-jarige puber, leidt een eenzaam
bestaan zonder vrienden. Hij wil zich
zelf uit isolement bevrijden en nodigt
daartoe de populaire Charel uit, die in
alles zijn tegenpool is. Beide jongens
raken verstrikt in beklemmende
machtsstrijd.
Rock around the clock (Ned. 2,
21.55). Amerikaanse film uit 1956 van
Fred F. Sears, met Bill Haley e.a. Een
onbekende band reist naar New York
waar roem wacht. De film deed de
roek-rage naar Europa overwaaien.
Two mules for sister Sarah (BBC 1,
22.10). Amerikaanse western uit 1970
van Don Siegel, met Clint Eastwood
en Shirley MacLaine. Rondtrekkende
cowboy redt non van verkrachting,
maar vergist zich in haar intenties.
The exorcist (RTL 4, 23.10). Ameri
kaanse horrorfilm uit 1973 van William
Friedkin, met Linda Blair en Ellen
Burstyn. Duivel heeft bezit genomen
van lichaam van 12-jarig meisje. Ge
stoorde priester onderneemt pogingen
de demon in haar uit te drijven.
The changeling (BBC 1, 00.30). Ca
nadese horrorfilm uit 1979 van Peter
Medak, met George C. Scott en Melyy
Douglas. Musicus betrekt een huis
waarin de geest van een vermoord
kind rondwaart.
Le maitre d'école (BBC 2, 00.55).
Franse film uit 1981 van Claude Berri,
met Michel Coluche en Josiane Balas-
ko. Een werkloze weet, zonder oplei
ding, een aanstelling als onderwijzer te
krijgen. Hij vervangt de overspannen
collega's met verbluffend goede resul-
Zondag 23 september
The hallelujah trail (BBC 1, 16.00).
Amerikaanse westernsatire uit 1965
van John Sturges, met Burt Lancaster
en Lee Remick. Indianen en groepje
geheelonthouders vechten om een la
ding whisky.
Maandag 24 september
Rambo 1: First blood (RTL 4, 21.15).
Amerikaanse speelfilm uit 1982 van
Ted Kotcheff, met Sylvester Stallone
en Richard Crenna. Vietnam-veteraan
wordt in de VS ten onrechte opgepakt.
Hij weet te ontsnappen en gaat vervol
gens met het hele politiekorps op de
Dinsdag 25 september
Treasure of Matecumbe (Ned. 1/
15.38) Amerikaanse speelfilm uit 1976
van Vincent McEveety, met Peter Us
tinov en Robert Foxworth. Jongetje
gaat samen met vriendje op zoek naar
het familiefortuin. Het spoor leidt hen
naar Matecumbe. een moeras in Flori
da. Ze worden gevolgd door -een
'slechterik' die hen hun gevonden for
tuin afhandig wil maken.
Hero (Ned. 2, 17.00). Britse speel
film uit 1986 van Tony Maylam. Im
pressie van het WK-voetbal 1986 in
Mexico. Speciale aandacht voor de
verrichtingen van Platini, Lineker,
Rummenige en de ster van het toer
nooi Diego Maradonna.
Sailor beware (BBC 2, 19.00). Ame
rikaanse speelfilm uit 1951 van Hal
Walker, met Dean Martin en Jerry Le
wis. Dean en Jerry nemen dienst bij de
The drctscr (BRT 2, 20.00). Britse
speelfilm uit 1983 van Peter Yates, met
Albert Finney en Edward Fox. Kame
nier doet al het mogelijke om het zijn
ziekelijke baas naar de zin te maken
Children of a lesser God (Ned. 1,
20.05). Britse speelfilm uit 1986 van
Randa Haines, met William Hurt en
Marlee Matlin. Leraar aan een insti
tuut voor doven wordt verliefd op een
van zijn leerlingen, een dove en intro
verte vrouw. Het duurt even, maar uit
eindelijk bloeit er een hartstochtelijke
relatie op.
Sylvester Stallone: maandag
bij RTL 4. (foto ap)
Woensdag 26 september
De negerhut van oom Tom (Ned. 1,
19.56). Amerikaanse speelfilm uit 1987
van Stan Lathan, met Philicia Rashad
en Bruce Dern. Naar de gelijknamige
roman van Harriet Beecher Stowe.
Amerika, een tiental jaren voor de bur
geroorlog. De slavin Eliza vlucht naar
Canada. Oom Tom weigert met haar
mee te gaan. Hij blijft achter in de zui
delijke staten.
The Inspector general (Ned. 2,
20.27). Amerikaanse speelfilm uit 1987
van Henry Koster, met Danny Kaye en
Walter Slezak. Rusland ten tijde van
Napoleon. Dorpsbewoners zien anal
fabeet aan voor inspecteur-generaal
der belastingen.
Rollercoaster (BBC 1, 23.35). Ame
rikaanse thriller uit 1977 van James
Goldstone, met Henry Fonda en Ri
chard Widmark. Sabotage op de ker-
Donderdag 27 september
Opstand in Soblbor (2) (Ned. 1. 23.13).
Nederlands-Russische documentaire
uit 1989 van Lily van den Bergh en Pa
vel Kogan. Vier overlevenden van het
kamp Sobibor in Oost-Polen praten
over de opstand in het kamp en de ont
snapping op 14 oktober 1943, de
laatste oorlogsjaren en de eeuwigdu
rende herinnering.
Vrijdag 28 september
The karate kid. part II (RTL 4. 20 30).
Amerikaanse film uit 1986 van John G
Avildson, met Ralph Macchio en No-
nyuki Pat' Monta Vervolg op deel 1.
Cleopatra (RTL 4, 23 15) Ameri
kaanse film uit 1963 van Joseph L.
•Mankiewicz, met Elizabeth Taylor en
Richard Burton. Liefdesrelatie met
verstrekkende gevolgen tussen Julius
Caesar, de oude keizer van het Ro
meinse rijk, en Cleopatra, jonge ambi
tieuze heerseres over Egypte Deel 1
Somebody killed her husband
(Ned. 1. 23 40). Amerikaanse film uit
1978 van Lamont Johnson, met Jeff
Bridges en Farrah Fawcett-Msuors.
Overspelige vrouw raakt in de proble
men als haar echtgenoot dood aange
troffen wordt.
«CttAHDWttTHflS