Recordoplage geschenk in Kinderboekenweek Nederlands Kamerkoor: van maagd tot Messiaen Scorsese troetelkind Venetië 'Wéér hectare bos naar de knoppen' Feestelijk vuurwerk Peking Opera Manuscript Couperus ter veiling Mimografieprijzen toegekend DINSDAG 11 SEPTEMBER 1990 PAGINA 21 Van onze correspondent Tom Ruijfrok AMSTERDAM - „Maakt u zich geen zorgen". Zo stelt het Neder lands Kamerkoor de abonnees en relaties gerust in de enkele maan den geleden uitgegeven seizoens brochure. Maar de zalvende woor den van toen zijn inmiddels door de actualiteit achterhaald. Het gezel schap kampt met een aanzienlijk groter tekort (6,5 ton) dan aanvan kelijk werd gedacht en moest zelfs Mr. Ben van der Meer - bij het Resi dentie Orkest gelouterd als direc teur en ervaren in het gezond ma ken en houden van een cultureel be drijf - aantrekken om als interim manager orde op zaken te stellen. De financiële problemen zijn nau welijks terug te vinden in het pro- gramma voor het nieuwe NKK-sei- zoen, dat maandag 17 september in Enschede uit de startblokken gaat. Dat er dit jaar geen gastkoor en ge renommeerde solisten op de affi ches prijken zal ongetwijfeld met de steeds leger wordende kas te maken hebben, al wordt met de medede ling 'we zingen liever zelf gepoogd een andere uitleg te geven. Maar veelbelovend mogen de acht eigen produkties ondanks alles gerust worden genoemd. Artistiek leider Uwe Gronostay leidt het komende seizoen drie pro gramma's. Onder de titel 'Mitten wir im Leben sind' wordt een verza meling motetten uit de laatste drie honderd jaar gezongen, met werken van onder meer Johann Christofch Bach, Felix en Arnold Mendels sohn, Peter Cornelius en Heinz Wer ner Zimmerman. Na de première in Enschede neemt het ensemble dit programma mee op tournee door de beide Duitslanden voordat de rest van Nederland aan de beurt is. In januari doceert Gronostay jon ge getalenteerde koordirigenten tij dens een cursus, die ook in een serie concerten zal uitmonden. Drie maanden later dirigeert de artistiek leider zijn ensemble in 'Liebeslie- der' van Schumann en Brahms. Opvallend is het aandeel van Reinbert de Leeuw, die twee pro gramma's voor zijn rekening neemt. In december brengen NKK en De Leeuw een hommage aan Olivier Messiaen via diens 'Cinq Réchants', de 'Epithalame' van Jolivet - on langs uitgevoerd tijdens de Franse serie van het Residentie Orkest - en de 'Cinq Hymnes' van Ton de Leeuw, vorig seizoen ten doop ge houden bij het 25-jarig bestaan van de Kurt Thomas Stichting. In febru ari herdenkt dezelfde combinatie het feit dat honderd jaar geleden Frank Martin werd geboren. In 1946 zorgde het NKK voor de Nederland se première van diens dramatische oratorium 'Le Vin Herbe' (onder lei ding van Felix de Nobel). Hetzelfde werk is onder De Leeuw te horen in Amsterdam, Eindhoven, Gronin gen, Utrecht, Haarlem en Den Haag. Meer twintigste-muziek komt tot klinken in een samenwerkingpro- ject met het Nederlands Kameror kest. In oktober brengen de ensem bles een programma met werken van Mozart, Webérn (de Tweede Cantate) en Schonberg ('Friede auf Erden', een artistieke voltreffer in het vorige seizoen). Om ook de oude muziekliefheb bers te bedienen zijn twee specialis ten binnengehaald. Zanger/dirigent Rene Jacobs brengt in november een programma rond de Italiaanse 'grootmeesters' Monteverdi en Mazzochi, terwijl Paul van Nevel momenteel Italiaanse archieven uit spit op zoek naar composities rond het thema 'De Minnares, Maagd en Moeder in de Renaissance'. Het re sultaat is in maart onder de titel 'Ou lit de pleurs' te horen. Het Nederlands Kamerkoor sluit het seizoen '90/'91 in mei af met twee programma's bij het Residen tie Orkest: eerst in een Mozart-pro- gramma met het Kyrie in d en de Vespers, later onder de vermaarde Eric Ericson in een volledig Scan dinavisch programma. Het Nederlands Kamerkoor verzorgt dit seizoen één of meer dere programma's in Amsterdam, Apeldoorn, Beek-Ubbergen. Bre da, Eindhoven, Enschede, Gronin gen, Haarlem, Den Haag, Maast richt, Middelburg, Rosmalen. Ter- neuzen, Utrecht en Venlo. Westendorp, Bruna en Schmidt middelpunt AMSTERDAM (GPD)* - 'Boeken horen bij je' is dit jaar het thema van de 36e Kinderboekenweek, die ge houden wordt van 10 tot en met 20 oktober. De grootste namen uit de Nederlandse kinderboeken wereld maakten dit jaar de speciale uitgaven. Ter gele genheid daarvan waren gis teren Annie M.G. Schmidt, Fiep Westendorp en Dick Bruna het feestelijk middel punt van de persconferentie over de Kinderboekenweek. streerd door Fiep Westendorp, is na een Gouden Penseel verdiende, het 'echte' geschenk. Het wordt in Gelukkig vond de jury dat ook". derboekenweek gratis verkrijgbaar grom, voor haar jeugdroman 'De ei- bij aanschaf van f 19,50 aan kinder- keivreters'. Zij kreeg eerder Griffels samen een boek maakten: Otje, uit Kleine Wapper' (1985). 1980. Voor de peuters irioiitnrc In haar dankwoordje zei Annie Schmidt alle aandacht een beetje maakte D.ck Bruna 'De schrijfster', overdreven te vlnden Het lijkt wJe] A A1" alsof er een nieuwe roman van Tol- stoi wordt gepresenteerd. Het is maar een klein boekje van 95 pagi- schrijfster wil worden. Het is uitge geven in hetzelfde formaat en in de zelfde vorm als andere Bruna-boek- Verder meldde Annie Schmidt Prijs RBK-expositie Penseel DEN HAAG (ANP) - De tentoon stelling „Imago, fin de Siècle in Dutch Contemporary Art" heeft de eerste prijs, de Laser d'Or, gewon nen op het elfde „Festival et Forum International Video Art" in het Zwitserse Locarno. De Rijksdienst voor de Beeldende Kunst in Den Haag heeft dit maandag bekend ge maakt. De tentoonstelling is samenge steld door René Coelho van Monte- Video Amsterdam, in opdracht van de Rijksdienst. Het omvat dertien audiovisuele installaties van veer tien Nederlandse kunstenaars on der wie Lydia Schouten, Jeffrey Shaw en Roos Theuws. jes. 'De schrijfster' is het 75e kinder- dat Fiep Westendorp de tekeningen boek van Dick Bruna. 'te vet' afgedrukt vond. In kleiner gezelschap mopperde de schrijfster later nog wat verder over de uitvoe- De 63-jarige Bruna ontvangt dit jaar ring van 'Jorrie en Snorrie'. „Het voor het eerst een Gouden Penseel, ziet eruit als een gids voor kampeer de jaarlijkse prijs voor het best geil- vakanties", lustreerde kinderboek. Het be- TT kroonde boek is 'Boris Beer', maar Het boekje gaat over een meisje, Bruna zelf zei gisteren desgevraagd Jorrie. en een conducteur, Snorrie, dat het volgens hem 'stomtoevallig' die samen egeltjes onder een jubel- is dat juist dit boekje door de tre,u weghalen en zo een tijdbom CRNB, de Stichting Propaganda ontdekken. Het is een grappig in voor het Nederlandse Boek, werd "°og tempo geschreven verhaal bekroond: „Ik heb het gevoel dat ze F1^.,e voor Annie Schmidt gebrui- gewoon een boekje van me hebben kelijke grappen over autoriteiten. Ditmaal twee vrouwelijke ministers (Vera, van verkeer en Millie, van milieu) die met de trein meereizen - De hoofdrolspelers bet succes van de Kinderboeken week. In 1989 werden tijdens de Kinderboekenweek 37 procent méér boeken verkocht dan in het jaar ervoor. Voor het derde en laatste jaar is de PTT hoofdsponsor van de Kin derboekenweek. Kinderen van 9 tot en met 12 jaar kunnen meedoen aan een wedstrijd, getiteld 'Schrijf mij'. BBC vervangt Proms-dirigent na kritiek op 'volksliederen' LONDEN (AP) - De BBC heeft Mark Elder vervangen als diri gent van de 'Last night of the proms', omdat hij in een inter view verklaarde dat hij patriot tistische liederen als 'Rule Bnt- tania' en 'Land of hope and glory' zal schrappen, als het Britse wapengekletter in de Golf tot een oorlog leidt. De staatsomroep, die zich in de crisis onvoorwaardelijk ach ter premier Thatcher heeft op gesteld, heeft laten wetep dat El- der, artistiek directeur van de Engelse Nationale Opera, wordt vervangen door chef-dirigent van de BBC, Andrew Davis. Regisseur brengt eigenzinnige gangsterfilm 'Goodfellas' uitgekozen". Niettemin zei Bruna 'heel erg blij' te zijn met de prijs. „Ik krijg heel veel brieven, vooral van vakgeno- en voortdurend ruzie maken, ten. Vaak denken mensen dat ik die prijs al lang had". Henk Kraima, di- VENETIË (GPD) - Het Filmfesti val van Venetië is net op de helft, maar de rest van de competitie kan verder als een formaliteit worden afgewikkeld, want het moet i ren over het boek dat zij zelf graag pen indien een of andere outsider er nog in zal slagen om Martin Scorse se de Gouden Leeuw te ontfutselen, vechten vanuit rijdende auto's, trekt opnieuw alle aandacht naar Ray Liotta wordt lid van hun zich toe, maar thans met een film club, krijgt Robert de Niro en Joe Pesci als gabbers en beseft te laat dat er geen weg terug meer moge- alles be- lijk is als hij medeplichtig wordt aan van pure klasse: Goodfellas. Een gangsterfilm, i De CPNB was bij monde recteur van de CPNB, wees er in Henk Kraima zeer te spreken over 23.000 brieven. zouden willen schrijven. Alle brie ven zullen door de schrijfster per soonlijk worden beantwoord. Vorig jaar stond Paul Biegel tijdens deze wedstrijd centraal. Hij ontving ruim zette met zijn uiterst controversiële halve de zoveelste gangsterfilm, moordpartijen. De film zet in met Hier geen spectaculaire stengun-ge- bedrieglijke schelmsheid en met De kleine Amerikaan die twee jaar geen kroniek van een Maffia-dynas- geleden het Lido hier op zijn kop tie, geen romantisering of mythe- 'Last Temptation of Jezus Christ', aan Mean Streets herinnerende schetsen van vriendschappen en straattaferelen in de jaren zestig, vorming. Scorsese laat zien hoe een Maar allengs neemt de grimmig- Europese première ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van de Peking Opera door de Shengyang Peking Opera Troupe. Gezien en gehoord in de Leidse Schouw burg op 10 september. LEIDEN De veelkleurige, oog verblindende explosies van een feestelijk vuurwerk geniet men onder aah- en ooh-geroep. Een be schrijving in woorden, hoe kun stig ook, kan de verbeelding prik kelen, maar zal de werkelijkheid nooit kunnen vervangen. Op het eerste gezicht en gehoor is een vergelijking met vudrwerk nog zo gek niet als het om de Peking Opera gaat. Komend uit het land van vuurwerk heeft de opera er tegelijk alle eigenschappen van. Nog vóór het doek open gaat wordt de toehoorder al gealar meerd door het fel ratelende slag werk. Reeds in de eerste akte zet een vuurspuwend monster bij el ke gedaantewisseling die het aan neemt, de voorste toeschouwers flink in de rookwolken. De kleu ren van de zijden kostuums en van de soms fel beschilderde ge zichten zijn werkelijk oogverblin dend. Als er op het toneel gevoch ten wordt, dan schieten de ac teurs/acrobaten als kometen door de lucht of wentelen als vuurmo lentjes om hun as. Voortdurend heeft de westerse toeschouwer de neiging ooh en aah te roepen. Hij wordt meegevoerd naar sprook jesland. De muziek is exotisch, de instrumenten lijken geobsedeerd door dezelfde melodieën. Het slagwerk wordt haast oorverdo vend als de spanning stijgt. In de pauze werd de opmerking ge hoord dat de muziek misschien wat te luid was. Luid is wel een zeer relativerende term voor de bijna ondraaglijke herrie die het kleine groepje muzikanten pro duceerde. Het leek mij bovendien het juiste volume voor een ver haal dat zich afspeelt op de grens van het menselijke en het boven natuurlijke. De verre oorsprong van de Chi nese opera gaat meer dan 3000 jaar terug. Deze theatervorm kenG elementen (naar men aanneemt) uit gemaskerde tovenaarsdansen, variété van jongleurs en acroba ten, uit balladezangers en opvoe ringen van kluchten. De opera in Peking-stijl is een van de vele ver schillende opera's die tegenwoor dig in China te vinden zijn. Tijdens zijn Europese tournee voert het gezelschap het stuk "De ware en de valse Apenkoning" op, gebaseerd op twee hoofdstuk ken van de beroemde Chinese klassieke roman "De reis naar het westen". Een Boeddhistische ge leerde en monnik 'Sjwan' reist naar het westen om Boeddhisti sche teksten te verzamelen. Hij wordt vergezeld door de Koning der Apen die magische krachten heeft en met grote snelheid door de lucht kan vliegen. Zijn bewe gingen zijn grappig en grotesk. Hij wordt belaagd door zijn dub belganger die in werkelijkheid een vuurspuwend monster is. Tweede reisgezel van de monnik Sjwan is een folkloristische fi guur, half mens, half zwijn als ge volg van een vergissing. Gewich tig en protserig gedraagt hij zich, maar het is een handige vechters baas. Tenslotte is er de figuur van 'De Zandmonnik'. De roman kent vele lagen en onder het vaak kluchtige opper vlak kan men diepere betekenis en wijsheid vinden. Ook voor de westerse toeschouwer was duide lijk te bespeuren dat het hier niet zomaar om een kleurrijke show ging. Achter de gestileerde geba ren en mimes, door de adembene mende buitelingen van de acro baten heen, drong het besef van rijke en eerbiedwaardige tradities door. Afgezien van veel symbo liek die ons per definitie ontging was de strekking van het verhaal zo menselijk dat er geen misver stand mogelijk was. Overheer sende indruk achteraf van deze avond was er een van onbekom merd genieten. MONICA SCHIKS gewone jongen uit de New Yorkse heid toe. Liotta wordt rijk, maar hij wijk Queens zich aangetrokken rnoet ervoor betalen met verlies van voelt door de mannen die bij de al zijn integriteit. Hij stort zijn fami- kapper altijd voor hun beurt gehol- jje jn het ongeluk en de legendari- pen worden en nooit bekeurd wor den als ze dubbel geparkeerd staan. De goed geklede jongens die zich al- sche loyaliteit binnen de 'mob' blijkt een farce. Goodfellas is het uiterst realisti- les kunnen veroorloven en eigenlijk sche en ontstellende portret van een gezien worden als ritselaars en mo- man dje langzaam wegzinkt in een derne Robin Hoods. moeras. Verstappen voorzitter Filmdagen UTRECHT (ANP) De jury van de Nederlandse Fïlmdagen 1990 staat dit keer onder leiding van Wim Verstappen. Verder hebben in de jury zitting, Hans de Wolf, Chiem van Houweninge, Ab van Ieperen, Kitty Courbois. Marleen Gorris en Jasperina de Jong. Dit is gisteren bekend gemaakt door de organisatie van de Nederlandse Filmdagen. Het filmfestival vindt plaats van 20 tot en met 26 september in Utrecht. Dit jaar staat het oeuvre van actrice Willeke van Ammelrooy en filmmaker Frans Zwartjes centraal. Traditioneel programmapunt is de vertoning van alle speelfilms, korte films en documentaires die het afgelopen jaar voor vertoning gereed kwa men. Deze films dingen mee naar het Gouden Kalf, de grote prijs van de Nederlandfse film. AMSTERDAM (ANP) - Bij Van Gendt Book Auctions in Amster dam komt op 26 september een ma- nucript van Louis Couperus ondër de veilinghamer. Het betreft 'Elya- ta' ofwel 'Een sproke van de Histo rie' waarschijnlijk geschreven in 1914. Elyata is het openingsverhaal van de bundel 'Legende, Mythe en Phantazie', die in 1918 verscheen, aldus het veilinghuis. Het niet complete manuscript be staat uit zestien vellen. Het is af komstig van een particulier. Het veilinghuis schat de opbrengst op rond de 50.000 gulden. Tijdens dezelfde veiling worden ook zeven manuscripten voor de bundel 'Reisverhalen en Besprekin gen' van Hendrik Marsman aange boden. Verder wordt de bibliotheek van dr. P. Vermeulen, voornamelijk bestaande uit botanische boek werken, geveild. De in 1981 overle den dr. Vermeulen was vooral een orchideeën-kenner. Een belangrijk onderdeel van de september-veiling is voorts een collectie van 25.000 ex- libris. Uitstel gala voor Gré Brouwenstijn AMSTERDAM (ANP) - Het gala voor de 75-jarige sopraan Gré Brou wenstijn, dat op 30 september in de Stadsschouwburg in Amsterdam zou worden gehouden, gaat voorlo pig niet door. Volgens de Stichting Gré Brouwenstijn 75 jaar is de be langstelling voor het feestprogram ma zo groot, dat het publiek niet in de Stadsschouwburg past. Daarom wil de Stichting het con cert verschuiven naar het Concert gebouw. Het zal niet eerder dan vol gend jaar kunnen plaatshebben. 'Vers voor de pers' presenteert nieuw leesaanbod: LAS VEGAS Peter Morton, die het oorspronkelijke Hard Rock Cafe in 1971 in Londen vestigde, staat vooreen bijna drie meter hoge gitaar bij het café mét dezelfde naam in Las Vegas. De Amerikaanse editie van het cafe werd onlangs in de gokstad geopend. AMSTERDAM In het beursge bouw aan het Damrak in Amster dam toonden gisteren zo'n twee honderd Nederlandse literaire en wetenschappelijke uitgevers hun najaarsaanbieding. "Wéér een hec tare bos naar de knoppen", zei een besnorde journalist, toen hij het tasje, volgestouwd met catalogi, af haalde bij de informatiekiosk van 'Vers voor de pers'. En auteur Rem- co Campert leek bij het zien van al dat drukwerk ook niet veel vrolijker te worden. Hij kwam kijken hoe de dummy van zijn nieuwe roman 'Gouden Dagen' erbij lag. Gekleed in camel jas en met het onafscheide lijke sigaretje in zijn hoofd, ging hij langs de uitgeversstalletjes. Als wij de Bezige Bij moeten geloven, zal 'Gouden dagen' een hoogtepunt worden in het oeuvre van de maestro. Maar dat Campert flink veel concurrentie zal ondervinden staat vast. Er komen dit jaar weer ongeloof lijk veel romans en verhalenbun dels uit. Dat zal de AKO-jury nog hoofdbrekens genoeg kosten. Een greep uit het enorme aanbod: er is nieuw werk op komst van Marjan Berk (Oud is in), Marion Bloem (Vliegers onder het matras), Kris- tien Hemmerechts (Zonder gren zen), Doeschka Meijsing (De be proeving) en Renate Dorrestein (Het hemelse gerecht). Ook de topauteurs zijn breed ver tegenwoordigd. Hermans komt met 'De laatste roker', Harry Mulisch met 'De Zuilen van Hercules', Jan Wolkers schreef 'Tarzan in Arles', Boudewijn Büch komt met maar liefst twee titels, te weten: 'De Pijn' en 'Goethe en geen einde'; Koos van Zomeren schreef 'Hqt schip Manel- li', Jules Deelder presenteert 'De T van Vondel' en Gerrit Krol 'De Ha- gemeijertjes'. Apart genoemd moet worden de nieuwe verhalenbundel 'De aanra king' van Frans Pointl, die vorig jaar werd genomineerd voor de AKO-prijs. Zijn uitgever, Nijgh en Van Ditmar-directeur Joost Nijsen, daarover: "Toen ik deze baan aan vaardde, had ik het plan om een groot non-fictie fonds te gaan opzet ten. Ik wilde dat meer gaan uitbou wen. Dat gaat nu nog wel gebeuren, maar door Pointl ben ik me, samen met Vic van der Reyt, toch weer wat meer op fictie gaan richten. We wil len interessante debuten gaan uit geven en zo. Het bloed kruipt toch waar het niet kan gaan. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in litera tuur, heb zelf het literaire tijdschrift Optima opgezet, dat nu door Con tact wordt uitgegeven. Ach, diep in zijn hart wil elke uitgever natuurlijk het debuut van de eeuw uitgeven, de prachtige roman die alle andere romans in de schaduw stelt. Maar het is niet zo dat we, hijg-hijg, alle cafés in Amsterdam gaan afhollen op zoek naar nieuw literair talent". "Er zijn genoeg plannen. Ik heb nu een auteur op het oog, Henk van Woerden heet hij. Hij is eigenlijk kunstschilder, heeft zijn jeugd in Zuidafrika doorgebracht. Daar heeft hij dagboeken van bijgehou den, erg interessant. Hij schrijft zeer beeldend en ontroerend. Ook ben ik erg blij met 'Afscheid in Meudon', het boek van E.M. Kummer, de Cé- line-vertaler. Het is een heel eigen aardig boek geworden, hartstochte lijk, avontuurlijk maar ook essayis tisch en bespiegelend. Een mooi amalgaam. Kummer heeft in het vreemdelingenlegioen gezeten en dat levert soms rauwe verhalen op. Je kunt zien dat hij veel invloed van Céline heeft ondervonden. Zelfs de drie puntjes van Celine komen re gelmatig bij hem terug". Veel debuten zijn er ook dit jaar. Een van de interessantste lijkt het debuut van Paul Verhuyck, getiteld 'De doodbieren'. De titel wijst op de rituelen na een begrafenis. In 'De doodbieren' wordt de geschiedenis van een volkskroeg verteld. Het is een epos dat zich bevindt op de grens tussen slapstick en magisch realisme. De auteur is van Belgi sche afkomst, maar doceert litera tuurwetenschap aan de Universiteit van Leiden. Een uitgeverij die de kroon spant met het uitgeven van debuten is de nieuwe uitgeverij Prometheus, waarover men in uitgeversland fluistert dat deze nu al 'Proleethuis' wordt genoemd. Gerry van der Lin den debuteert er met 'Val op de rand', Louise O. Fresco komt met 'Bambusa' en Volkskrantjournalis te Lydia Rood met 'Beide benen'. Het is maar een bescheiden greep uit het aanbod. Daarnaast is het op merkelijk hoeveel dichters er met proza komen. Hans Tentije komt met 'De innerlijke bioscoop' en Ro- gi Wieg met 'Beminde onrust'. Aardig wat prestigieuze projecten ook dit jaar. Zo presenteert de klei ne uitgeverij Stichting Voetnoot 'De salon van 1846' en 'De Salon van 1859', waarin de kunstkritieken van de dichter Charles Baudelaire zijn gebundeld- De vertaling is van Frans van Woerden. Wat de vertalingen betreft, moe ten genoemd worden Danilo Kis ('Kinderleed'), Paul Valery (Leonar do en Socrates). Tony Lindgren (Bathseba), Marcel Proust (Sodom en Gomorra, boek VI van 'A la re cherche du temps perdue", Bukowski (Hollywood). Uitgeverij Kwadraat plaatste het fotootje van de Iers-Engelse zelfkant-auteur John Healy op de voorkant van de catalogus. Hij komt met zijn tweede roman 'Ondergronds' (Streets abo ve us). Bij deze uitgeverij verschijnt bovendien het in de Franse pers al om geroemde en bekroonde boek 'Samarkand, een speurtocht naar het manuscript van de Rubayat van Omar Khayyam' van Amin Maal- ouf. Het werd vertaald door Ed van Eeden. Ook verschijnt hier de zoge naamde Historische Sportkalender en een boek over bijnamen in de Natuurlijk ontbreken de biogra fieën dit jaar weer niet De meest imposante biografie is die van 'Louis Paul Boon', die bij uitgeverij Houtekiet verschijnt. De biografie werd geschreven door Herwig Leus, Onlangs verschenen bij de zelfde uitgeverij de memoires van Jeanneke Boon, Louis Paul Boons vrouw. Ook de nieuwe Leidse uitge verij 'Plantage - Gerard Schreurs' stond met een stand op 'Vers voor de pers', Een uitgeverij die vooral kwaliteit wil brengen, vaak van ge vestigde auteurs. Een keuze uit de catalogus: 'Memorandum van mijn leven' van August von Platen. '2 he ren ander proza' van Kurt Schwit- ters en 'Hyacint op de sofa' van Os car Wilde. AMSTERDAM (ANP) De Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Mimografieprijs, groot 10.000 gulden, dit jaar toegekend aan Dik Boutkan, Marien Jongewaard en Rob de Graaf. Zij krijgen de prijs voor hun produktie Pygmalion. Het drietal vormt de harde kern van Theater groep Nieuw West. De adviescommissie van de jury bewondert de dwars- heid waarmee de groep haar eigen artistieke credo door de jaren heen trouw is gebleven. De commissie bestond uit Jeannette van Steen, Gerdi.' Snellers en Robert Steijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21