Ronde vormen inspireren ontwerpers Winterjas in hoofdrol Italiaanse Renais sance inspireert Frank Govers Twee shilhouetten bij Kroner maar stoffen doen het h'm Tank Honderd jaar MAANDAG 10 SEPTEMBER 1990 'Hit the road' is niet de titel van een nieuwe hitsingle, maar de naam van het winnende ontwerp in de categorie Jonge ontwerpers van de Nederlandse Meubelprijzen. 'Hit the road' is een rollend stoeltje van William Brand uit Utrecht. Hij produceerde het prototype van de stoel in eigen beheer. Meubelprijzen 1990 a* door Annemarie Zevenbergen De Nederlandse Meubelprij zen, ingesteld door de Vereni ging Vakbeurs Meubelen en de Jaarbeurs in Utrecht, wor den jaarlijks uitgereikt tijdens de Internationale Meubel beurs in Utrecht. De Prijs voor het beste Nederlandse meubelontwerp is toegekend aan het zitmeubel Disk van Pieter de Moor. In de catego rie Klassiek ging de eerste prijs naar de ronde ladenkast Kolom van Dick Dankers. De Stijlprijs ten slotte is toege kend aan Jan des Bouvrie met zijn fauteuil 5470 F. De jury, bestaande uit de ontwerpers Gerard van den Berg en Jan des Bouvrie en drs. Gevers, prezen het win nende ontwerp 'Hit the road' van William Brand voor ver rassende vormgeving en de consequente doorvoering van die vorm. Het ontwerp ver toont een grote luchtigheid, en heeft ondanks de fragiele indruk een goed zitcomfort. De jury meent dan ook dat het stoeltje, mits goed geconstru eerd, bruikbaar is als bureau stoel. De ontwerper heeft niet alleen de vormgeving voor ogen gehad maar heeft daarbij ook gelet op industriële pro- duktiemogelijkheden. Na af loop van de jurering bleek een serie van drie andere stoeltjes die een hoge waardering Zitmeubel disk van Pieter de Moor. Simpel Brand studeerde aan de kunstacademie in Utrecht in de richtingen architectoni sche vormgeving en meubel ontwerpen. "Mijn inspiratie komt veelal uit de totaliteit van een ruimte, het meubel is dan onderdeel van een archi tectonisch geheel, en uit de beeldende kunst. Mijn werk is vaak simpel en ambachtelijk. Ik ben geen geitewollensok- ken-type, maar ik vind het be langrijk duurzame produkten te maken en verstandig en economisch met materiaal om te gaan", vertelt Brand. Een eervolle vermelding binnen het onderdeel Jonge ontwerpers ging naar Wim Bertram met zijn beweegbare werk/vergadertafel Spinning Image. Het zitmeubel Disk van Pie ter de Moor (beste meubelont werp) werd door de jury be kroond omdat 'in de vormge ving van dit meubel een een voudig uitgangspunt op con sequente wijze is uitgewerkt, met als resultaat een goed ge proportioneerd en bruikbaar zitmeubel'. De Moor gebruik te de kleuren zwart voor het zitkussen en een combinatie van zwart, geel en blauw voor het rugkussen. Disk is een ronde fauteuil zonder armleg- gers met een nonchalant ge vormd rugkussen. De Moor: "Bij het ontwer pen heb ik me laten inspireren door allerlei industriële pro dukten, waarin op dit mo ment vloeiende vormen de boventoon voeren. Ik maak meubelen die ik zelf mooi vind, en waarvan ik denk dat, anderen dat ook vinden. Mijn ontwerpen zijn een compro mis tussen commerciële haal baarheid en een design-ont werp". Ronde vormen Ook ronde vormen bij de la denkast Kolom van Dick Dan kers (klassiek meubel). Dan kers liet zich inspireren door de Art Deco. Zijn kast doet denken aan de jaren twintig. "Mijn ontwerp past in het fin de siècle-gevoel. Het doet ve len denken aan lang vervlo gen tijden. Mijn kast hoort ook thuis in het huidige tijds beeld, dat ik beschouw als een smeltkroes waarin allerlei ele menten uit het verleden steeds vaker opduiken. De 'kolom' vindt daarin zijn ei gen plaats", aldus de ontwer per. Voor zijn ladenkast ge bruikte Dankers de pure sym metrie van een cirkel. Hij ver werkte ook natuurlijk materi aal. De houten kast heeft bij voorbeeld houten geleiders waarop de laden schuiven, in plaats van nylon rollers. Des Bouvrie kan zeker geen nieuwkomer in de meubel ontwerpwereld genoemd worden. Desondanks is dit de eerste keer dat hij een Meu- belprijs wint. Zijn fauteuil 5470 F, "de nieuwe eenvoud van de jaren negentig", zoals hij het ontwerp zelf om schrijft, kreeg de Stijlprijs toegekend. Bij de toekenning van deze prijs wordt gekeken naar de manier waarop klas sieke stijlelementen op eigen tijdse wijze opnieuw worden geïnterpreteerd. Zijn fauteuil kreegt ook een eervolle ver melding in de categorie Beste Nederlandse meubelontwerp. Des Bouvrie liet zich beïn vloeden door de ronde vor men van nieuwe automodel len. Hij had daarbij twee uit gangspunten voor ogen: "Op de eerste plaats moet de stoel een goed zitcomfort hebben. Ten tweede gaat het erom dat het zitmeubel, van welke kant je dit ook bekijkt, een goede belijning heeft zonder dat de fauteuil slap van vorm wordt". fp'f3 Ladenkastkolom van Dick Dankers. Tank. Die naam geeft Manda- rina Duck aan haar nieuwe koffer- en tassenlijn. Bij het bekijken van de serie reis- en schoudertassen, kledingzak- ken, agenda's, portefeuilles en koffers moet de conclusie getrokken worden dat de naam niet onaardig gekozen is. De 'tank bags' ogen massief en hebben, met hun geribbel de zwarte zijkanten van rub ber en nylon, iets weg van rupsbanden. Het predikaat 'onslijtbaar en shock-besten dig' dat Mandarina Duck haar produkten toedicht, lijkt dan ook op zijn plaats. Al wordt een tank op het slagveld een levensduur van luttele minu ten toegedacht. De prijs voor een kledingzak is net zo ste vig: bijna duizend gulden. Een uurwerk dat gegaran deerd een eeuw de juiste tijd aangeeft, altijd de juiste dag en maand aangeeft en ook zo mer- en wintertijden netjes bijhoudt? Het valt natuurlijk nooit te controleren, maar het Duitse concern Junghans be weert een dergelijk klokje te hebben gemaakt. Naar dit klokje hoef je niet om te kij ken, verzekert Junghans. Mits het uurwerk om de drie jaar van nieuwe batterijen wordt voorzien. Edgar Vos: Wie voor een wintercreatie van Edgar Vos kiest, kiest niet alleen voor vrouwe lijkheid maar vooral voor warmte en comfort. De Amsterdamse couturier toonde daarmee in zijn collectie voor herfst en winter '90/'91 gelijke tred te houden met de hernieuwde hang naar mode vol bolle vormen en zachte wolli ge stoffen. Helemaal in het modebeeld voor de komende winter zijn bij Vos lange en zevenachtste jassen met aangeknipte mouwen of raglanmouwen en brede shawlkragen die soms de schouders be dekken. Hij liet er fluwelen pakjes met hotpants en een brede sjerp in de taille onder dragen. Korte en halflange jasjes in de A-lijn hebben vaak een zwierig rugpand zodat ze op capes lijken. Bij de getailleerde modellen voerde Vos veel redingotes (waarvan diverse met een Pied-de-Coq-dessin) op wijde korte rokken ten tonele in combinatie met reusachtige omslagdoeken', gegarneerd met wollen pompoenen. Vos toonde zich ditmaal een meester in het bedenken van variaties op het thema paardrijjasjes. Praktisch al zijn blazers waren aangesloten met afgeron de schouders en bedekten net de billen. De jasjes hebben een al dan niet asym metrische sluiting, een reverskraag of zijn kraagloos met een ronde of een v- hals. De benen van de mannequins wa ren door Vos passend gestoken in elas tische zwart fluwelen leggings en platte laarzen. Alle stoffen die warm en wollig aan voelen hebben bij Edagar Vos de voor keur: wollen bouclé, chenille, cashme re, fluweel, wollen tweed, nappa en su- ède voor mantels en tailleurs en zwar„ vossebont voor garnering langs mou wen, kragen en grote losse stola's. Voor het barokke effect bij de avondkleding zorgen daarnaast zijden crêpe, brokaat en goud lamé, maar ook wollen guipure kant, gepailletteerde kant, zijden mou- seline en zijden taffetas. Avantgardis- tisch doen de fluwelen stretchstoffen aan die Vos onder meer verwerkte tot strakke zwarte leggings. Het idee van warmte en comfort komt ook tot uitdrukking in het kleu renpalet dat Vos voor zijn wintercollec tie heeft gekozen.: zwart, rood', brique, aubergine en paars. Voor sportieve driekwartjasjes komen daar nog eens harde tinten rood, kobaltblauw, oker geel en winterwit bij. Hij maakt daarbij speels gebruik van zwarte biezen, op vallende knopen en grote zakken waar in de handen comfortabel kunnen wor den weggestopt. Ofschoon uni-stoffen EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIËTTE v.d. HOEVEN Zwart-wit pie-de-poule Donegal tweed blazer met een grote, afneembare col met een een rand van zwart-vos. Deze blazer wordt gedragen op zwarte leggings. (foto pr verreweg de voorkeur krijgen bij de dagkleding, heeft Vos toch een plaatsje ingeruimd voor het klassieke Pied-de Coq en Pied-de Poule in zwart en wit. Voor recepties en feesten kleedt Ed gar Vos zijn klanten in kleine zwarte jurkjes van nappa-leer die zijn geïn- crustreerd met zwarte organza, zwart fluwelen topjes op een asymmeterische organza rok of in simpele rechtvallende 'shift'-jurkjes met een schouderpas, versierd met glittersteentjes en strikjes. Voor galafeesten is er een keur van ge pailletteerde kant en handgeplisseerde taffetas in voornamelijk gloedvol rood en paars. De bruid die de show ten slot te afsloot, was met haar hotpants en haltertop in witte gepailletteerd kant een knipoog naar de hippie-mode uit de zestiger jaren. CONNY HEIDA Het publiek in het Nederlandse theater springt nogal royaal om met staande ovaties, die gereserveerd zouden moe ten blijven voor echt bijzondere presta ties. Maar dit huldeblijk, dat in de Am sterdamse Stadsschouwburg couturier Frank Govers ten deel viel, was volko men terecht. De najaars- en wintercol lectie van de Amsterdamse ontwerper straalde zoveel vakmanschap, zoveel gevoel voor combinatie van kleur en materiaal uit, dat je eigelijk niet meer van kleding maar van een kunstwerk zou moeten spreken. Frank Govers liet zich dan ook niet door de eerste de beste inspireren. Een blik op Michelangelo's plafond in de Sixtijnse Kapel van het Vaticaan gaven hem de overtuiging dat hij met zijn ideeën voor zijn najaar- en wintercol lectie moest doorgaan. Wat het publiek te zien kreeg, was dan ook een collectie in het teken van de Italiaanse Renaissance met veel ca pes afgezet met grote pompoenen, bre de lange sjaals, capuchons en soms een strenge rechte halslijn. Maar het knap pe van Govers was dat hij je nooit het idee gaf naar aangepaste kopieën van fresco's te zitten kijken. Het was wel de gelijk kleding voor 1990. Wat nog het meest direct aan de Renaissance deed denken waren de materialen: het flu weel, de zijde en het kant in prachtige antieke groentinten, in een heel don kerrood, zwart of paars met veel goud en glitters versierd. Het merendeel van Govers' jassen is wijd en klokkend en niet langer dan een pittige minirok. Maar er zijn ook modellen die van boven ruim zijn en vrij strak op de heupen, waarbij de tail le een accent krijgt door een tunnel- ceintuur. Onder die wijde jassen strak aanslui tende minijurkjes in een effen stof of in materiaal dat aan gebrandschilderde ramen doet denken. Alle rokken zijn kort, of dat nu het tulprokje is (een ruim rokje gezet op een strakke band), het wijde - typisch Govers - model met di verse onderrokken of de dubbele rok met van voren rond weggesneden pan den. Als die rokken niet aan een strak (gedrapeerd) lijfje staan, maar deel uit maken van een ensemble, ia de taille vaak verhoogd, waarbij de coupe-na den zo zijn verwerkt dat ze een extra ac cent geven. Op deze rokjes wordt een zijden blouse in effen of in 'patchwork' dessin gedragen en een getailleerd of rechtvallend jasje, waarvoor vaak weer een ander materiaal is gebruikt. Een Zuidamerikaans trekje zien we bij gebreide pulloverachtige japonnen, Cocktail-jurkje van fluweel met goud geborduurd. (foto pr) waarbij een leren minirokje wordt ge dragen en een klokkende jas in soortge lijke motieven. Klassieke stoffen als de Schotse ruit en de tweed combineert Govers met glanzende bloemdessins en pailletborduursel, tot een bijzonder ge heel. Pantalons zijn er bij Govers mondjes maat. Hij waagt zich niet aan de super strakke broeken. Zijn pantalons, ge combineerd met korte toreador-jasjes, zijn wel strak maar voor iedereen te dragen. De prachtige, rijke stoffen komen het best tot hun recht in de cocktail- en avondkleding. Zoals het dieprode, met goudgeborduurde fluweel. Maar het jurkje met wijde rok en strak, hemd- achtig lijfje dat hii daarvan maakt, wordt gecompleteerd door een lange blouson, waardoor weer een heel eigen tijds beeld ontstaat. En er is niets Re naissance, behalve dan het materiaal en de kleuren aan de Madonna-achtige pakjes die opeens onder een wijde man tel vandaan komen. In de lange avondkleding, hoofdza kelijk in groen en zwart is het Renais sance silhouet heel duidelijk terug te vinden, in wijde, ruisende rokken maar dat die opengeslagen kunnen worden en een pittige minirok onthullen, is ze ker iets van deze tijd. De bruid bij Govers gaat gekleed in een ijswitte handgeborduurde minijurk met een heel wijde overrok van double-face taftzijde, de bovenkant iets lila, de binnenkant heel zacht groen, die met een forse ruche op de jurk is gezet. Bij het zien van de nieuwe wintercollec ties vraag je je af waaraan de couturiers dit keer het meeste plezier hebben be leefd: het uitzoeken van de stoffen of het werkelijk neerzetten van de collectie. Eerlijk gezegd denk ik het eerste, want nog geen winter waren de stoffen zo rijk en zo inspirerend. Fluweel met ingescho- ren of geappliceerde bloemmotieven, opengewerkt fluweel, brokaat en gebor duurde zijde het zijn stoffen die de fanta sie van een beetje modegevoelig mens op volle toeren laten draaien. Rob Kroner, die woensdag zijn nieuwe collectie presenteerde, was duidelijk ook gegrepen door al die prach tige materialen. Zo zelfs dat hij voor zijn avondcollectie de stof speciaal in India liet weven. Voor zijn lange avondkleding koos hij een art-deco motief dat hij met gouddraad in smaragdgroene, dieprode, okergele of roomwitte zijde liet inweven (goud-lamé). En omdat de stof het in dit geval moest doen, bleven de lijnen heel eenvoudig: rechte, slankgesneden jurken met een grote split achter en als enige ac cent een lange lap stof die was verwerkt tot draperie langs de hals, lang over de schouders afhangend of omgetoverd tot twee achterpanden die losjes bijelkaar werden geknoopt. Van die gouddoorwe- ven stof maakte hij ook een strapless top je, een strakke pantalon en daaroverheen een wijde, openvallende rok, een 'jong' al ternatief voor het groot-avondtoilet. Voor zijn 23ste collectie koos Rob Kro ner - die een realist is en beseft dat kle ding niet alleen een blikvanger moet zijn, maar toch ook lekker moet zitten - voor twee silhouetten het lange sluike en het kekke korte met jeugdige trekjes. In die sluike lijn maakte hij van een prachtige oranje/bruin stof in een cashmier-dessin zeer wijze lange rokken (op de heupen ingestikt) met daarop blousons met tricot boorden (die wat mij betreft achterwegen hadden kunnen blij ven) en daaroverheen van zwart fluweel vrij lange strak-aansluitende jasjes met een ronde schouderlijn. Deze ronde schouderlijn komen we door de hele col lectie tegen. Kroner kwam ook met comfortabele variaties op het wintershort. Hij maakte er een soort broekrokjes en broekrok jurkjes van, bijvoorbeeld in grijze flanel gecombineerd met een mantel van het zelfde materiaal maar dan doorgestikt of met een kort felrose jasje. Met een knip oog naar de jonge clientèle toonde hij ook catsuits in velours, gedragen met een gro te felrose sjaal en van rood/zwart ge streept materiaal. En wie zo'n catsuit niet, ziet zitten kan bij Krönernog altijd terecht voor de skibroek, die hij heel elegant combineerde met een net boven de knie vallende getailleerde jas, die door het tail le-accent iets wijd-uit stond. Het was met al die mooie stoffen moei lijk een scherpe scheiding tussen de echte cocktail- en de dagkleding te zien, Want het jurkje in tricot met korte wijd klok kende rok, gedrapeerd taillestuk en v- halslijfje past eigenlijk altijd. En ook het korte strakke rokje met daarop een ge streepte, blazer of het grijze jurkje onder een gestreepte overslagjas met forse sjaal kraag misstaan niet bij een 'happy-hour', Wel echt coctail was het strakke jurkje van opengewerkt zwart fluweel dat was tegengevoerd met groene zijde. Dit eert eenvoudige rechte model, dat veel voor kwam in de collectie, kreeg iets aparts door een wijdvallend extra rugpand dat los van de rok achter de draagster aan zweefde. De driekwart mantels van Kroner wa ren zijn wijd, klokkend en afgezet met kunstbont. HENRIETTE V.D. HOEVEN HENRIETTE V.D. HOEVEN trische revers. Grijs wollen jurk met daarover een Taupe/zwart mantelpak met a-syme- wijd gestreepte kerrie/grijs gestreepte driekwart mantel. Uoto'i nart Niruwmbuijo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11