Lauw publiek bij popfestival Metropolis Onrijp acteerspel in 'Het Zuiden' 3M-winnaar Zekveld ontvangt een ton van minister D'Ancona Excentrieke kluchtigheid Internationale orgeldagen in Nijmegen VERHOEVEN LANDT IN NORMANDIË MAANDAG 10 SEPTEMBER 1990 Organisator Dick Vos: 'Mensen misschien overvoerd met muziek' AMSTERDAM (GPD) - De VARA vierde zaterdag feest, groot feest. Het waren eigenlijk meerdere feest- .ies van de VARA-Matinee en haar artistiek leider Jan Zekveld:. ope ningsconcert van het 30ste seizoen van de Matinee op de Vrije Zater- dag, eerste concert uit de Sjostako- witsj-serie (met televisie-opnamen), als gast het verrassende symfonie orkest van het Kirov Theater uit Le ningrad met als chef-dirigent de in Nederland zo populaire Valery Ger- giev. Als klap op de vuurpijl ont ving Jan Zekveld uit handen van minister Hedy d'Ancona (wvc) de 3M-muziekprijs ter waarde van 100.000 gulden. De Vrije Zaterdagmiddag begon i als altijd, met het bekende beeld van binnenstromend publiek in het uitverkochte Concertgebouw. Tot dusver, nog niets bijzonders aan de hand. De jonge Russische dirigent Gergiev is geen onbekende. Jan Zekveld liet hem drie jaar geleden in Nederland debuteren in zijn VARA-matinee. Sindsdien is hij als steun en toe verlaat van Zekveld uitgegroeid tot publiekslieveling. Zijn prestaties met Nederlandse orkesten zijn zon der uitzondering bijzonder te noe men. Het concert van zaterdagmid dag, met Gergiev's eigen orkest uit Leningrad, was desondanks van een hogere orde. Verbazing, koude rillingen en een diep gelukzalig ge voel overmeesterde menig concert bezoeker. Het symfonie-orkest van het Ki rov Theater steekt stadgenoot Le ningrad Philharmonisch naar de kroon, dat is zeker. Onder leiding van Gergiev klinkt dit orkest als een bijna perfect gesmeerde machinev met een ongelofelijke dynamiek. Bijna onhoorbaar zacht in passages uit Moesorgski's voorspel tot de opera Chovansjtsjina, tot oren-splij tend hard in de Schilderijenten toonstelling van dezelfde compo nist. Maar alles klinkt genuanceerd en natuurlijk gedisciplineerd. Slechts de zuiverheid in de strijkers liet af en toe wat te wensen over. Het feestje van Zekveld, na afloop van het concert, kende het voor spelbare verloop. Veel was reeds ge zegd en geschreven. Veel hapjes, champagne en loftuitingen dus. Dit laatste overigens terecht. VARA- voorzitter Marcel van Dam en de laureaat zelf maakten nog eens dui delijk dat met de prijs niet alleen Zekveld, maar zeker ook zijn voor gangers Hans Kerckhof en Kees Hillen geeerd worden. Volgens Van Dam heeft de VARA ook in finan cieel moeilijke tijden het enorme matinee-budget (momenteel 1,2 miljoen gulden) altijd met overtui ging beschikbaar gesteld. Minister D'Ancona roemde de matinee als de meest prikkelende en attractieve concertserie in Ne derland. Het enige werkelijk prik kelende en humoristische toe spraakje kwam van laureaat Zek veld zelf. Naast een warm pleidooi voor coherent en geëngageerd mu ziekbeleid deelde hij de televisie een gevoelige tik uit door te stellen dat de radio toch bij uitstek het me dium was om muziekcultuur uit te dragen. Uitzending radio-opnamen van dit concert: vanavond, Radio 4, 20.02 uur. de televisie-uitzendin gen volgen op 6 oktober en 15 de cember. Nieuwe Directrice voor RPhO ROTTERDAM (ANP) - Drs W. Sandberg van Boelens wordt per 1 novem ber de nieuwe directrice van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zij is de opvolgster, zo heeft het Orkest zaterdag bekendgemaakt, van H. van Beers. Die is overgestapt naar de VPRO waar hij directeur van de televisie- dienst is geworden. Sandberg van Boelens (30 jaar) is bestuurskundige en heeft in de bestu ren gezeten van het Nederlands Studenten Orkest, het Nederlands Theater Orkest en het Christina Deutekom Concours. Sinds twee jaar is zij zakelijk leidster van de Amsterdamse Bach Solisten. Lakenhal koopt zelfportret W. van Mieris LEIDEN - Het Leidse Stedelijk Museum De Lakenhal heeft een zelfpor tret van Willem van Mieris aangekocht. Willem van Mieris (1662-1747) wordt gerekend tot de Leidse fijnschilders, die hun naam ontlenen aan een gedetailleerde techniek op klein formaat. Het zelfportret is verworven met aanzienlijke steun van de Vereniging Rembrandt. Het is te zien op een tentoonstelling die duurt van 14 septem ber tot en met 28 oktober, een expositie waar werken worden getoond van de gebroeders Mieris en Carel de Moor. Hommage aan Cesar Franck in Domkerk gaudeamusprijzen - de 0 Gaudeamus Fondation Louis Vuit- UTRECHT (GPD) In de Utrechtse Domkerk zal vanaf 15 september tot ton-prijs is zaterdag toegekend aan en met 10 november een concertcyclus zijn gewijd aan de Nederlands- Paolo Aralla en Claus-Steffen Franse componist César-Auguste Franck, die honderd jaar geleden in Pa- Mahnkopf. Beide componisten de- rijs stierf. Franck werd in 1822 in de toen nog Nederlandse stad Luik gebo- ^en de eerste prijs van 10.000 gul- ren en staat vooral als belangrijk orgelcomponist te boek. Hij veroverde den. De prijs werd uitgereikt tijdens Imede) een vooraanstaande plaats in de muziekgeschiedenis als schepper de internationale Gaudeamus-mu- van geniale kamermuziek, van een monumentale orkestsymfonie en van ziekweek, die tot zondag in Amster- de Variations symphoniques voor piano en orkest. dam plaats vindt. De bassist van de Ierse band 'Sons of the Desert' tijdens het Metropolis-fes tival. Zijn halsbrekende toeren maakten het publiek ook niet enthousiaster. (foto ANP) 'Kalldewey, Farce' van Botho Strauss door toneelvereniging 'per expres'. Régie: Wil Bergsma. Met Sanne Driehuis, Ton Veen- man, Ria Cattin, Félice Schipper, Rob Hei dens en Wil Bergsma. Gezien op 8 septem ber in het Parktheater in Alphen. ALPHEN Twee mini-inci dentjes zijn typerend voor de voorstelling 'Kalldewey, Farce' door toneelvereniging 'per ex pres'. Terwijl de slotwoorden nog gesproken moesten worden, be gon het applaus al. Dat hield na tuurlijk onmiddellijk op, en je hoorde mensen met lacherige gê ne zeggen: o jé, het is nog.niet af gelopen. Na de gebruikelijke bloemenhulde begon een dame op de eerste rij 'uitleg, uitleg' te scanderen. Gelach in de zaal, ie dereen bleef zitten en leek te den ken: nou, als dat zou kunnen... Één ding was dus duidelijk; op ieders gezicht stond een groot vraagteken. 'Kalldewey, Farce' van de veelbesproken Duitse schrijver Botho Strauss is inder daad een uitermate moeilijk stuk, omdat er tal van filosofische im plicaties aan ten grondslag lig gen. Dit soort repertoirekeus voor een niet-professionele toneel groep blijft dan ook een omstre den kwestie. Ziet men het werk van Botho Strauss als 'psychogram van onze tijd', dan vat men dat samen in thema's als verstoorde relaties, de onmogelijkheid tot zinvol hande len te komen, het isolement van het individu in een door bureau cratie en media beheerste samen leving, het citaatkarakter van taal, en de beperkingen die taal ons oplegt. Maar daarmee is nog nauwelijks iets gèzegd, want Strauss probeert zijn inzichten op een theatrale manier gestalte te geven. Dat heeft onder meer een zeer fragmentarische structuur zonder verhaallijn maar met ver schillende werkelijkheidsni veaus tot gevolg. In 'Kalldewey, Farce' bijvoorbeeld komen een paar scènes voor, waarin twee personages van het stuk zichzelf als het ware spiegelend en ver dubbelend zien. De grote vraag is nu, hoe je deze radicale pogingen tot doorbreking van onze ver trouwde waarnemingspatronen kunt ensceneren? Juist omdat dit stuk nauwelijks houvast biedt aan spelers en pu bliek, klampt toneelvereniging 'per expres' zich vast aan het meest voor de hand liggende: de (k)luchtige elementen in de zo al ledaags mogelijk gespeelde dialo gen worden aangedikt. Iedere ac teur zoekt daarbij zijn heil in een bepaald aspect van zijn persona ge - vaak met het nodige effectbe jag. Het resultaat is excentrieke kluchtigheid, hetgeen al met al een te mager antwoord is op de vele eisen die het stuk aan een en scenering stelt. Daartegenover staat dat door de onbevangenheid waarmee toneelgroep 'per ex pres' aan dit stuk heeft gewerkt, tijdens de voorstelling een onge dwongen sfeer is ontstaan die door iedereen leek te worden ge waardeerd. WIJNAND ZEILSTRA door Margo Dames echter ge speeld als een eigenwijze bakvis die de woorden uitspreekt alsof ze ze gedicteerd krijgt. En Betty Schuurman (Regina) lijkt wel de- clameeroefeningen te doen („thuis is bóven in het noorden"), in plaats van zich wanhopig te voelen omdat ze Ian niet bereikt. Het zijn drie belangrijke rollen die er naast schieten. En als je niet in deze personages kunt geloven, dan werkt de voorstelling niet. Het goede spel van Henk van Ul- sen (als de planter Broderick, om theoretische redenen goed voor zijn slaven) en Marlies Heuer (een zelfingenomen, schijnwijze tante Eveline) verandert daar weinig meer aan. Het verwijt treft voor een deel ook de regisseur. Van Hove heeft waarschijnlijk meer op de vormgeving dan op de spel- prestaties gelet. Het toneelbeeld ziet er prachtig uit. De enorm ho ge salon die zijn vaste ontwerper Jan Versweyveld bedacht, maakt van de mensen akelig nietige we zens. En de naar voren geschoven achterwand verbeeldt bijna let terlijk een muur die op je afkomt. Misschien is de vormgeving wel te mooi. Vanuit de linker zij wand steekt een scheepsboeg de kamer in. Die verwijst waar schijnlijk naar het bootje waar de zwarte dienstbodd van droomt, maar hij hangt daar verder toch een beetje overbodig te wezen. Zo zijn er wel meer attributen (een torso waar jaloers naar gekeken wordt, een zweepje dat de verbor gen woede openbaart van wie het vasthoudt) die gezocht aandoen. 'Het Zuiden' is in Nederland één keer eerder gespeeld, in 1960 door Theater uit Arnhem. Critici als Anton Koolhaas en Jeanne van Schaik-Willing vonden toen dat het stuk eigenlijk niet ge schikt was voor een opvoering. De dialogen zouden teveel ro mandialogen zijn en Koolhaas noemde de vormgeving zelfs a- theatraal. Van Hove heeft met die opvattingen terecht afgerekend. De grillige vorm is juist een van de kwaliteiten van het stuk. En de machteloosheid van de persona ges reikt veel verder dan de on macht om een homoseksuele lief de te bekennen. Maar de beklem ming die van 'Het Zuiden' op de toeschouwers kan overslaan, ver eist een veel rijper acteerspel dan Van Hove nu aan zijn acteurs heeft weten te ontlokken. HANS STUPERS Het Zuiden ('Sud') van Julien Green door Het Zuidelijk Toneel. Vertaling: Judith Herz- berg. Regie: Ivo van Hove. Toneelbeeld: Jan Versweyveld. Spelers: Bart Siegers, Koen de Bouw, Betty Schuurman, Marlies Heuer e.a. Gezien: vrijdag 7 september Stadsschouwburg Eindhoven. Tournee t/m 23 november. EINDHOVEN (GPD) - Er hangt een grote kilte over 'Het Zuiden' van Julien Green. In de regie die Ivo van Hove voor Het Zuidelijk Toneel maakte, zijn de persona ges starre wezens die hun emoties stevig achter slot en grendel heb ben gestopt. Ze hebben een ge heim onder de leden als een zie kelijke kwaal. En ze zwijgen. Ze zwijgen zelfs als ze spreken. Het geeft de voorstelling een sfeer van benauwenis. 'Het Zuiden', geschreven op aandringen van de Franse thea termaker Louis Jouvet en voor het eerst opgevoerd in Parijs in 1953, speelt zich af in een plan terswoning in een van de zuidelij ke staten van Amerika. Het is de vooravond van de Amerikaanse burgeroorlog (die uitbrak op 12 april 1861). De dreiging van die oorlog speelt op de achtergrond voortdurend mee. Onderwerpen van gesprek: de slavernij, de ver schillen tussen noord en zuid, het gevoel van ontheemdheid dat ontstaat wanneer men niet daar is waar men hoort te zijn. Het zijn onderwerpen die ko men van buitenaf. In feite zouden de personages het willen hebben over iets heel anders. Over harts tochten waarmee zij niet uit de voeten kunnen. Over religieuze beleving die zij niet durven con fronteren met gerechtvaardigde twijfel en onzekerheid. God spreekt niet, wordt een paar keer gezegd. Daarom kunnen ze ook zelf niet spreken. De kleine samenleving die Green ons in 'Het Zuiden' voor schotelt probeert zich hardnek kig staande te houden op verkeer de gronden. Ivo van Hove legt in zijn regie de nadruk op het onech te gedrag waarin mensen hun toe vlucht zoeken als zij zich niet kunnen uitspreken. H(j proble matiseert niet de homoseksuele liefde die de Poolse officier Ian Wiczewski (gespeeld door Bart Siegers) opvat voor Erik MacClu- re (Koen de Bouw). En terecht niet: de 'onmogelijke' liefde van Ian verschilt niet wezenlijk van die van de anderen. Wat Ian an (foto GPD) ders maakt, is dat hij zich in een uitgelokt duel door Erik laat do den. Dat lijkt tragisch, persoon lijk vind ik die mystieke eenheid van dood en liefde zelfs pathe tisch, maar de andere personages brengen het er met de manier waarop zij hun leven leiden na tuurlijk niet veel beter af. De benauwenis van de voor stelling moet voor een loutering zorgen. Nietwaar, als je ziet tot welke catastrofes de verdringing van gevoelens kan leiden, neem je je onmiddellijk voor je passies en innerlijke conflicten nooit meer te verzwijgen. Maar tot een loute rend effect is het wat mij betreft niet gekomen. Dat lag voor een deel aan het te genvallende spel. Bart Siegers, die vorig jaar bij het Theater van het Oosten een prachtige vertol king van Richard II gaf, weet zich als Ian Wiczewski geen raad. Het personage moet iets mysterieus hebben, maar Siegers maakt een beetje een aansteller van hem, een ijdeltuit die voortdurend in de spiegel kijkt en die doet alsof het betekenis heeft langdurig met je vinger in een theekopje te roe ren. De 16-jarige plantersdochter Angelina is een intelligente jonge meid met een volwassen tekst - ROTTERDAM (GPD) Program meur Dick Vos liep na het Rotter damse popfestival Metropolis over het met duizenden plastic bekertjes bezaaide grasveld. "Ja, ik baal wel van sommige negatieve reacties. Een bepaalde muzikale stroming zou dan ten onrechte niet zijn verte genwoordigd op het festival waar- NIJMEGEN In Nijmegen wor den van woensdag 12 tot en met za terdag 15 september de Internatio nale Orgeldagen Rijnstreek gehou den. Middelpunt van het evene ment is de St. Stevenskerk in Nijmegen, met zijn vier orgels een waar dorado voor de orgellietneb- bers en de acht concoursdeelne- De Orgeldagen zijn uitgegroeid tot één van de grootste Europese evenementen op dit gebied, met el ke twee jaar deelnemers uit de lan den aan het stroomgebied van de Rijn: Zwitserland, Oostenrijk, West-Duitsland, Frankrijk, België, Luxemburg en Nederland. Aan de wedstrijd kunnen orga nisten deelnemen die geboren zijn na september 1955; zij moeten de nationaliteit bezitten van één van de genoemde landen. Aan de voorron den voor het concours van volgende week, die tussen 26 en 30 maart wer den afgewerkt in de Stevenskerk, namen 41 organisten deel. Daaruit koos de proefspeljury (Bram Beek man, Nico van den Hooven en Jan Raas) acht finalisten: Gerrit Christi- aan de Gier (IJsselstein), Ulrike Heider (Arnhem), Petra Veenswijk Del ften Ko Zwanenburg (Utrecht) uit Nederland. Gerhard Gnann en Ulrike Theresia Wegele uit West- Duitsland, Roswitha Hachler Baumgartner uit Zwitserland en Sophie Retaux uit Frankrijk. Wat opvalt dit jaar is het grote contingent vrouwelijke organisten 'en de omvangrijke deelname uit Nederland. De Orgeldagen worden woensdag 12 september geopend met het tra ditionele concert door de juryleden: de Westduitse organist Ludger Loh- mann, zijn Belgische collega Stanis las Deriemaeker en de Nederlander Piet Kee, tot voor kort stadsorganist van Haarlem. De acht deelnemers aan het con cours komen donderdag, vrijdag en zaterdag aan bod. Donderdag om te oefenen, vrijdag en zaterdag treden 'zij aan voor de verplichte werken, zowel op het koororgel uit de zeven tiende eeuw als op het König-orgel uit 1770. composities van Swee- linck, J.S. Bach, Franck en Jan Wel- mers.De keuzewerken van de acht finalisten omvatten composities van Anton Heiller, Franz Liszt, Max Reger, Joseph Rheinberger, Jean Alain, J.S.Bach en Francois Coupe- rin. door het niet meer vernieuwend zou zijn. Zo kan je natuurlijk door blij ven gaan. Ik heb een prachtig festi val gehad". Het derde popfestival in het Zui derpark sinds het 'te groot gegroei de' New Pop verdween, kreeg giste ren vanuit alle hoeken de wind van voren. De sfeer op het veld was min der, de groepen waren minder of niet vernieuwend genoeg, het weer was wel redelijk maar minder. Dick Vos, de eind-verantwoorde- lijke als het gaat om de groepen die optraden, had het er moeilijk mee. Maar met een gevoel van 'het is ook nooit goed', moest hij zich wel neer leggen bij sommige reacties. "Ik geef toe dat bepaalde acts, waarvan ik een boel had verwacht, tot mijn verbazing niet uit de verf zijn geko men. Ik vond bijvoorbeeld D-Extre- me tegenvallen. En in mindere mate ook de Limbo Maniacs. Ik heb ze in New York gezien en toen waren ze wel te gek. Anders hadden ze hier natuurlijk nooit gestaan". Na twee eerdere festivals die zon der meer verrassingen te bieden hadden (in '88 Living Color en Fish bone en vorig jaar in mindere mate 24-7 SPYZ), was het festival dit jaar op alle fronten een stuk vlakker. Geen acts die de menigte versteld deden staan, wel twee min of meer bekende groepen als The Gun Club en Arno Hintjens die hun ervaring duidelijk lieten gelden. Metropolis 1990 zal ondere ande re daardoor de geschiedenis ingaan als de meest omstreden van de drie festivals die sinds het verdwijnen van New Pop in het Zuiderpark zijn gehouden. Nog voordat een noot was gespeeld, ging de organisatie gebukt onder de kritiek dat het fes tival niet vernieuwend meer zou zijn. Gisteravond na afloop was de algemene mening dat van een 'ont dekking' dit jaar geen sprake was en dat het met de vernieuwing tegen viel. "Ik vond het helemaal niet tegen vallen," meende Vos die door zijn medewerkers in elk geval hartelijk werd gefeliciteerd vanwege de goe de afloop. "Ik heb het prima naar mijn zin gehad en met mij vele an deren. Goed, enkele acts waren niet wat ik ervan had verwacht maar over de hele linie spreek ik van een succes". Het jaarlijkse festival in het Zui derpark werd wederom een mas saal heen-en-weer-gewandel tussen podium Oost en podium West en niet iedereen liep overlopend van kritiek over de weiden. Om onge wenste file-vorming te voorkomen had de organisatie zelfs een nood brug aangelegd naast een bestaan de. Iets dat de doorstroming inder daad ten goede kwam. Metropolis '90 eindigde derhalve zonder onvrij willige plonspartijen Lauw Het rustiek Zuiderpark werd rond een uur weer het domein van dui zenden, zo op het oog zeer bedreven festivalgangers. Men ging door de knieën, de kleedjes (of jassen) wer den uitgespreid en de diverse sti mulantia kwamen voor de dag. An deren pakten het 'serieuzer' aan en liepen met het programma als lei draad heen-en-weer. Het publiek hield zich de middag en avond gezellig rustig. Slechts aan het einde van het festival, tij dens het afsluitende optreden (op podium West) van de Limbo Ma niacs, werd een tiental enthousias telingen te zeer aangesproken door een nummer over de Pogo: een wil de, ongecontroleerde dans waarbij het de gewoonte is zo hard mogelijk tegen elkaar aan te springen en el kaar het liefst van het voetstuk af te duwen. Opvallend was dat de Oost-West pendelaars over het algemeen ui terst lauw reageerden op het gebo- dene. Geheel in tegenstelling tot de afgelopen twee festivals. Het toe passelijke East Meets West wist met een Turks/westerse mengeling enig enthousiasme onder de toeschou wers te creëren. De rest van de groe pen kregen eigenlijk nauwelijks ap plaus. Zelfs Snake Charming en the Western World, onder leiding van Rotterdammer Pierre van Duyl, kon met een vrolijk en zeker bijzon der optreden geen potje breken. De reactie van het publiek ver baasde ook Dick Vos die als een 'te vreden mens' zei terug te kijken op Metropolis '90. "Ik ben teleurge steld in de reactie van het publiek. Hoe het komt, ik weet het niet. Mis schien is het overvoerd met muziek. Organisatorisch klopte alles tot in de puntjes. Voor mij is het festival aan de andere kant geslaagd". Vos, die zich nu voorlopig weer geheel kan wijden aan zijn baan bij boekingskantoor (en platenmaat- schappijtje) The Music Works, voor spelde wel dat onder de kritieken het doek voor Metropolis niet is ge vallen. "Volgend jaar komt er wat mij betreft weer een versie." Paul Verhoeven komt aan in Deauville, de Normandische plaats waar het Amerikaanse Film Festival wordt gehouden. Van de Nederlandse reais- seur is de film 'Total Recall' daar te zien. (toto anp> o. L, y- ism® «er amsswm mmmi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 10