'De heropvoeding vergt nog 100 jaar' Gekanaliseerde wijsheid ENKWIJZER Onze taal Het gematigde optimisme van de Zuidafrikaanse cabaretier Pieter-Dirk Uys I 7 ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1990 PAGINA 31 "Kan ek Suidafrikaons praote?" Pieter- Dirk Uys, 45 jaar, oogt zo monter als een bokser die net is opgelapt voor de vol gende ronde. Hij steekt het mondbit in en stort een spervuur van snelle priet praat, diepe gedachten, snedige feiten en gulle grappen over je uit. Uys wacht het antwoord niet eens af en doet er ook niets mee. Evenals in zijn shows, waarin hij als een perfecte travestiet in de huid kruipt van De Klerk, Winnie Mandela, Desmond Tutu, Margareth Thatcher of Pik Botha, schakelt hij voortdurend over van het Suidafrikaans naar het Engels. Typetjes maken in het theater. Je kunt je als Nederlander met de voorbeelden van Paul van Vliet of Seth Gaaikema voor ogen amper voorstellen dat het de spankracht van scheutige leut overstijgt. Tegen de achtergrond van een land dat zich zo in troebelen bevindt als Zuid- Afrika dit jaar, heeft elke grap al bij voor baat een dubbele bodem. In zijp nieuwe programma ontrafelt Uys niet alleen de mythe dat het in zijn vaderland de goede kant op gaat. maar toont hij vlijmscherp aan dat het hele ontspanningsproces voor hetzelfde geld verkeerd kan aflo pen. "De arrogantie van het oude regiem hangt nog steeds in de lucht. Dezelfde mensen die nu om het hardst 'Amandla' vrijheid) roepen, waren twee jaar gele den nog verkankerde nationalisten die schoten op de zwarten met wie ze nu thee drinken. De Klerk, onze premier, was een conservatieve man. Schielijk, bijna overnacht, zijn ze veranderd van idee. Dan vraag je je toch af: zijn de machtheb bers van de Nasionale Partij zó clever dat ze na 42 jaar kunnen overleven als ze naar iemands anders pijpen dansen, als ze de juiste zwarten laten deelnemen aan de regering?" "Ik weet nog steeds niet wat ik nou van de veranderingen in mijn land moet den ken", zegt Uys "maar wel dat het zeer on eerlijk van mij zou zijn om over de hele wereld rond te rennen en uit te roepen dat het allemaal zo fantastisch is. Het vergt nog ho'nderd jaar om iedereen in - Zuid-Afrika her op te voeden, alles op nieuw te verdelen en de bitterheid tus sen dé verschillende rassen tot op de grond af te breken". Pessimistisch Het omslagpunt in Zuid-Afrika was de vrijlating van Mandela uit de Victor Ver- stergevangenis in februari van dit jaar. Uys: "Vóór die datum bestonden er al leen maar emoties rond hem, geen poli tiek. Mandela is nu politicus, het African National Congress een politieke partij. Aan de ene kant maakt dat het makkelij ker voor mij om er in het theater iets over te zeggen, want het is nu toegestaan. Aan de andere kant is het voor een theaterma ker veel moeilijker de helderheid te vin den om in deze politieke verwarring zo veel orde te scheppen dat je er in het the ater nog iets zinnigs over kwijt kan". "Het einde van mijn programma is pessimistisch. Alleen als Mandela en De Klerk een modus vo,or samenwerking kunnen vinden en daarbij de kans krij gen hun achterban heel langzaam en dui delijk te vertellen wat er de komende ja ren in het land moet gebeuren, maken we een kans. Dat hebben ze beiden nog niet gedaan. De blanken verkeren in een shocktoestand omdat ze zich opeens rea liseren dat hun kinderen géén carte blan che zullen krijgen. De zwarte jeugd is on geduldig, want ze hebben mijn huis nog niet overgenomen". "De verwachtingen waarmee de vrijla ting van Mandela was omkleed waren zo hoog opgeschroefd het leek wel de te rugkeer van Onze Lieve Heer op aarde. Iedereen keek toe, zag dat het goed was en riep: ziedaar, het is opgelost. Boven dien kwam de man na 27 jaar terug in een relatie met een vrouw met wie hij het niet makkelijk heeft". De vrijlating van Mandela had volgens Uys één historische betekenis. "Terug kunnen we niet meer. Natuurlijk, alles is mogelijk. Het leger kan brutaal de macht grijpen en de boel weer op zijn oude plaats trachten te duwen, maar ik denk dat te veel mensen aan de lucht van de vrijheid hebben geroken en zich hebben gerealiseerd dat zelfs in Zuid-Afrika de mocratie mogelijk is. Maar dit ga nie morgen gebeur nie". Niet hysterisch Toen Uys zijn huidige programma in Zuid-Afrika uitbracht, viel dat vrijwel gelijk met de vrijlating van Mandela. "Ik had een radio op de rand van het podium staan, zodat ik met een half oor kon op vangen wat er buiten het theater gebeur de en zo nodig direct mijn show kon aan passen. Onder je publiek heerste een ge weldig optimisme, zwart en blank orga niseerden gezamenlijke feesten. Is 't niet geweldig?, schreeuwden ze. Ja, dacht ik, maar laten we niet hysterisch worden. Als de Titanic net op de ijsberg is ge knald moet iemand de reddingsboten la ten vieren. Hoe denk je dat de werkelijk heid aankwam: de realiteit van een ver woeste economie, van een niet bestaand onderwijsbeleid, over de effecten van een nog steeds opgeschroefd propagan- da-apparaat?" Na de vrijlating van Mandela kreeg Uys van de kabelomroep de kans om één van de figuren uit zijn theatershows voor de buis te brengen. 'Verkleed als me vrouw Evita Bezuidenhout, de Zuidafri kaanse ambassadrice in het denkbeeldi ge thuisland Bapetikosweti, ontving hij per aflevering één politieke zwaarge wicht en een bekende Zuid-Afrikaner. Aartsbisschop Desmond Tutu werd ge koppeld aan Annelien Kriel, twintig jaar geleden Miss World. Tutu vond Kriel mooi, zei dat hij van mooie dingen ge noot als voorbereiding op de hemel. Zijn talkshows voor de Zuidafrikaanse kabelomroep zijn met recht een eye-opener. Cabaretier Pieter-Dirk Uys, tot 10 sep tember in Nederland voor een serie voorstellingen van zijn nieuwste programma A Kiss on your koeksister, doet er alles aan om ook de Grote Apartheid af te breken. Net als Nelson Mandela reist hij er de wereld voor af. door John Oomkes "Desmond, kom eens langs", zei Kriel, "En ik zal je een stukje hemel tonen". Uys: "Het was de eerste keer dat blank Zuid-Afrika hem zag. De eerste keer dat ze hem een grap zagen maken. Hij be schikt over een geweldig gevoel voor hu mor. Hij is oprecht, betrokken, eerlijk. Opeens zeiden blanken: grote God, hij is menselijk. Is dat niet pathetisch? Je moet dus allerlei subversieve manieren trachten te vinden om de vooroordelen van de bevolking te slechten, dezelfde vooroordelen die ik zelf ook heb gehad, en nog steeds heb". "In Zuid-Afrika en ook hier dreunt de echo van de propaganda ook in mijn hoofd nog door. Zeker nu op dit moment zwart tegen zwart, Zulu tegen Xhosa vecht. Al die jaren heb je gehoord: apart heid moet hier wees want anders gaan die zwartes tegen mekaar vech. En nü zie je het. En je denkt: oh, God, waarom ge beurt dit? Er zitten nu veel te veel men sen in Pretoria met een brede smile op hun gezicht". 'Ondermensen' "Je moet dus ook als theaterman achter de waarheid zien te komen. Zit de politie er achter, die De Klerk beentje probeert te lichten, of heeft het te maken met de bedroevende levensomstandigheden waarin zwarte mensen als ondermensen zijn gehouden? Al die loonarbeiders in voorsteden die als haringen in een ton in bedompte pensions moeten wonen. De "We zijn op weg. Het kan eindigen in de afgrond of op de snelweg naar een beter land", (foto gpd) ironie van het lot is dat er geen geld be schikbaar is om aan die mensonterende situatie de komende tien jaar een einde te maken. We weten wat de verschrikke lijke oorzaak is, maar niemand kan wat aan de misstand doen. Wat dat betreft maakt Zuid-Afrika nu hetzelfde door als Oost-Europa. Kijk eens naar de proble men die er zijn om Oostduitsers en West duitsers na een scheiding van veertig jaar aan elkaar te laten wennen". Het voorzichtig ontluikende Zuid- Afrika schept problemen juist voor een theaterman wiens spectrum de poli tieke arena is. De duidelijkheden zijn verdwenen. Uys: "De Klerk is nu een goeie man, maar... Winnie is een slechte vrouw, maar... Ik bedoel: het is geen slechte vrouw; ze is het produkt van wat iedereen van haar verwachtte. Jammer genoeg heeft ze de keuken niet opge zocht om voor Nelson te koken. En dat zou ze moeten doen, want hij heeft ie mand nodig die hem kan helpen. Maar ze is, integendeel, de politiek in gestapt. En dat is mijn podium, want iedereen die daarop verschijnt kan mijn slachtoffer worden". "De hele situatie is angstaanjagend. We zijn uit de cul de sac, uit de doodloop straat. We zijn op weg. Het kan eindigen in de afgrond of op de snelweg naar een beter land. Ik ben alleen erg argwanend als het om macht gaat. Niet alleen in de politiek, maar altijd. Macht is verschrik kelijk. Zelfs bij Tutu speelt het ego mee. Ik vraag me erg af hoe al die affectie Nelson heeft aangetast. Opeens merk je dat, waar hij thuis zo nodig is, hij de mooie meneer uithangt op een conferen tie over het thema 'haat' in Oslo. En je denkt goed, het is belangrijk dat jy ook aan leven toekomt, maar iedereen thuis verwacht dat jij je stem verheft. En je denkt: waarom doet-ie 't niet". Drie spinnen Het Zuidafrikaans toneel beschrijft Uys als drie spinnen die hun webben weven om een klein vindertje te vangen: De Klerk, Mandela en Inkatha-chief Buthe- lezi. De laatste is de meest duistere fi guur, ook voor de Zuiafrikanen. Uys: "Hij is de enige op wie ik geen satire maak. Het is te gevaarlijk. Je gaat eraan onderdoor zo simpel is dat je sterft. Op dit moment móet ik naar hem verwij zen. Ik heb hem ooit in een show ge bracht en binnen enkele tellen lag er een dreigbrief van vier gefaxte velletjes voor me klaar. Zinnen vol vitriool. Doe niet dit, waag het niet om... Ik zond hem een fax terug: alsjeblieft vertel me eens, op de dag dat dit land democratisch wordt en jij aan de macht komt, moet ik dan het land verlaten omdat jij geen grap kunt hebben? Hij schreef terug: natuurlijk is er plaats voor satire, maar ridiculiseer me niet. Buthelezi is ongelofelijk touchy. Paranoia spreekt eruit. Het is duidelijk: hij weet dat hij aan de macht is dank zij Het Systeem". Al het negatieve in de samenleving wordt geregeerd door angst, volgens Uys. In het theater laat hij de Zuidafrika nen over hun angsten lachen, en kunnen die angsten minder vreeswekkend wor den. "De politieke satire heeft in mijn land nog een gouden toekomst voor de boeg. Ik kan alleen niet iederéén doen. Dominee Boesak, ach. Terreblanche? Die ziet er uit als een dronkaard die in het park slaapt en een oud kostuum heeft op geduikeld. Wist je dat hij een mislukte to neelschrijver is1 En een mislukt acteur. Net zoals ik, hahaha. Nee. ik heb hem ooit gedaan. Werd verkeerd uitgelegd. Meteen mensen in het publiek met de rechterhand omhoog. Vrijheid roe pend". Knal In het najaar verschijnt Uys' jongste boek Apartheid, a part love in een Ne derlandse vertaling. Het is een roman waarin de familiegeschiedenis van me vrouw Evita Bezuidenhout wordt ontra feld als een soap-opera. Op de achter grond van het verhaal speelt de volledige historie en ontwikkeling van de Apart heidspolitiek een grote rol. Smuts, Ver- woerd, Vorster en Botha marcheren voortdurend over de bladzijden, resul taat van vijfjaar grondige research naar de wortels van de Apartheid. Uys heeft het schrijven nodig om tot rust te komen. "Mijn dokters vergelijken de schok van een premiere met de knal die je krijgt als je als motorrijder met zes tig kilometer per uur tegen een blinde muur op rijdt. Ik denk niet na over de ri sico's van dit vak. Ja. er bestaan doodses kaders in Zuid-Afrika, en vrienden van mij zijn per ongeluk om het leven geko men. Als ik daaraan denk kom ik niet on der mijn bed vandaan, terwijl ik me ge lukkig prijs dat ik 2500 shows in Zuid- Afrika heb mogen brengen". m i - In het late najaar van 1963 experimen teerden een Amerikaanse vrouw en haar echtgenoot met een zogenaamd Ouija bord. Ouija is de handelsnaam voor een apparaat dat door 'occulte' mensen wel wordt gebruikt om boodschappen uit de wereld der geesten te ontvangen. De naam komt van het Franse (oui) en Duits-Nederlandse woorden voor ja'. Een Ouija bord bestaat gewoonlijk uit een langwerpig stuk hout op de rand waarvan de letters van het alfabet zijn aangebracht. Op het bord is een kleiner, meestal hartvormig bord gemonteerd, dat op zwenkwieltjes of rolletjes vrij kan bewegen. Iedere aanwezige legt lichtjes een vinger op het middenbord dat van wege de gezamenlijke druk begint te schuiven. De letters die de punt achter eenvolgens aanwijst vormen soms woor den of zelfs zinnen. Nogal wat liefhebbers van dit tijdverdrijf geloven, dat de zo ontvangen boodschappen afkomstig zijn van geesten uit 'die andere wereld'. Dat was ook het geval met Jane Ro berts, de eerder genoemde Amerikaanse. Na een aantal Ouija sessies begon ze boodschappen te ontvangen, die afkom stig waren van een wezen dat zich Seth noemde. Het duurde niet lang of ze begon de drang te voelen om de door Seth inge geven woorden en zinnen hardop te zeg gen en nog later begon ze in een trance achtige toestand de boodschappen van Seth direct (zonder gebruik van het Ouija bord) uit te spreken. Sindsdien heeft ze vele honderden Seth-sessies ge had, die resulteerden in vele duizenden pagina's tekst. Daarin geeft Seth ophel dering over zeer uiteenlopende en be paald niet geringe zaken zoals: het wezen van God, het leven na de dood, reïncar natie, de betekenis van religie, het wezen van goed en kwaad en vanjiichamelijke en geestelijke gezondheid. Ook onthult hij tal van historische details, bijvoorbeeld over wat er nu eigenlijk precies met Christus op de Calvarieberg is gebeurd en over verloren gegane beschavingen, om maar enkele voorbeelden te noemen. Na publikatie van het eerste Seth-ma- teriaal, dat op tal van lezers een overwel digende indruk maakte, gebeurde het on vermijdelijke. Jane werd door mensen uit alle lagen en standen benaderd met het verzoek om hun problemen en vragen aan Seth voor te leggen. Kortom Jane werd een orakel, zoals die in de loop van de menselijke geschiedenis wel vaker zijn voorgekomen, bijvoorbeeld in de stad Delphi, waar de oude Grieken een be roemd orakel kenden in de persoon van een speciaal daarvoor opgeleide vrouw, die verondersteld werd de spreekbuis van de god Apollo te zijn. Ook volgens Ja ne en haar echtgenoot was de verklaring voor het hele gebeuren, dat Seth het li chaam van Jane 'leende' en het gebruikte als communicatiekanaal, als 'channel', met de wereld van de levenden. Voor het geval u mocht denken, dat het geval Jane Roberts in ieder geval in onze tijd uniek is, enige relativerende infor matie. In de Verenigde Staten zijn op dit moment zeker enkele duizenden 'chan nels' actief. Bij een onderzoek in 1987 werden alleen al in Los Angeles meer dan 1000 kanalen ontdekt, dat toil zeggen mensen die menen dat hun lichamen en stemmen worden gebruikt als medium voor leraren en boodschappen uit de gre at beyond', de onstoffelijke andere we reld. Velen van hen hebben er hun brood winning van gemaakt. Enkele veel be luisterde kanalen zijn: Charlene Pillman uit Tampa in Florida, die spreekt na mens een geest met de naam Boyaed, een meester die in het 324 in India werd gebo ren; Jack Pursel uit San Francisco die het kanaal is voor de geest van Lazarus en met behulp van seminars, en audio- en videocassettes waarop Lazarus uitzendt jaarlijks een miljoenen-omzet realiseert, Jane Knight, Los Angeles, spreekt even eens op een zeer winstgevende manier namens Ramtha, een 35.000 jaar oude man. Ook in Nederland hebben we in middels een aantal channels. Een daar van is Sun van Meijel, die spreekt na mens ('middelaar is voor' zoals ze het zelf noemt) een zekere Saint John. DOOR JOOP VAN DER HORST Paarden hinneken, koeien loeien, scha pen blaten maar ezels balken. Zo is dat ge regeld in de natuur Als het anders was. zouden we vreemd opkijken. Een loeiend schaap zou beslist opzien baren, evenals een blatend paard of een koe die balkt Ge lukkig houden de dieren zich stipt aan de hun toegewezen code. De woorden hinneken. loeien en blaten geven aardig het geluid weer van paard, koe en schaap. Het zijn wat men noemt klanknabootsende woorden. Maar waar om laten we de ezel balken7 Het woord balken lijkt helemaal niet op het geluid van een ezel. Het balken van de ezel is dan ook geen klanknabootsend woord Wat nu alleen nog van ezels gezegd wordt, was vroeger een algemener woord voor 'huilen' Het is in die betekenis nog bewaard in huilebalk en ook in de nevenvorm bulken (meestal uitgesproken als bulleken) In de 17e eeuw lezen we in een roman van Heinsius over een vrouw: 'Hierop begost sy wederom met so een gewelt te huilen en te balken, dat men. Vondel schreef eens 'Daer zetze zich. en huilt, en balckt, en houd geen maet'. En Buysero 'Die stoute jonge heit me zoo om de kop legge kwellen en kryten en balken, dat ik er gien huis mee kon stellen'. Gaandeweg werd het woord balken be perkt tot dieren. Pas in de 19de eeuw werd het alleen nog maar voor ezels gebruikt. Voor die tijd werd ook van koeien, kalveren en wolven gezegd dat ze balkten Bij de 18de eeuwse toneelschrijver Pieter Lan- gendijk vinden we bijvoorbeeld de zin 'De kalven balken al zo makk'lyk as de koe' Antonides schreef eens 'de wolf gebroken uit den bant. van dollen honger balkt in wil de woestijnye'. Oorspronkelijk was balken misschien wel een klanknabootsend woord. Als het ver want is met het oude woord bellen voor 'blaffen' (in het Duits is dat bewaard geble ven). dan zou daar een klanknabootsing in te horen zijn. Maar zeker is dit niet. In ieder geval is het tegenwoordig, nu het om ezels gaat, geen klanknabootsing meer. Wat deden de ezels toen de mensen en de koeien en de wolven nog balkten7 De ezels giegaagden toen Opnieuw bij Von del val te lezen 'Hy (de ezel) valt op beide knien. als badt hy laetme leven; en gie- gaecht heesch en schor; de dryvers stock is doof. en tout des esels huyd' Er was zelfs een spreekwoord waarin dit voor kwam: 'Als elck een zeght. dat ghy een vereken zijt, zoo knort; en als yder roept dat ghy een ezel zijt. zoo ghygaeght' Giegagen is verwant met giechelen, hinne ken. hikken, hijgen. Bij elk gaat het ade men moeilijk of met horten en stoten. Een betrekkelijk nieuwe loot aan deze stam is giebelen, nevenvorm naast giechelen Volgens mijn woordenboek betekent gie belen hetzelfde als giechelen maar dat lijkt me niet helemaal juist. Al moet ik direct toegeven dat ik niet in staat ben om het be ter te beschrijven. Het is iets van meisjes, dat staat vast. Maar wat ze precies doen, valt moeilijk te zeggen De leraar wordt er gek van. dat staat ook vast. Wanneer zich onder de lezers jonge dames bevinden, bedreven in het giebelen, dan houd ik mij aanbevolen voor een heldere beschrijving van wat giebelen eigenlijk is. Brieven zoals steeds te richten aan de redactie van deze krant. Als zich een duidelijke definitie aan dient zal ik er op terugkomen en de brief doorsturen naar de samensteller van de dikke Van Dale. Ondertussen is wel weer duidelijk dat de woorden in de loop der eeuwen niet gelijk blijven. Er verdwijnen woorden, er komen nieuwe bij en de blijvertjes krijgen vaak een andere betekenis. De wolf is gaan hui len, het paard is gaan hinneken, meisjes giebelen tegenwoordig en alleen de ezels balken. door René Diekstra hoogleraar psychologie te Leiden Voor het geval u uw huidige werkkring te geestdodend vindt; het is sinds kort mo gelijk om u via een spreciale cursus tot channel te laten omscholen. Daarmee wil ik overigens niet gezegd hebben dat het allemaal volslagen flauwekul is. Naast veel onzin bevatten de openbaringen dit geesten via hun channels aan ons doorge ven wel degelijk de nodige wijze inzich ten. Alleen, er zit niet of nauwelijke ech iets nieuws tussen. Zo staan de boeken van Roberts, Pursel en van Meijel stijf van de uitspraken die je vaak vrijwel woordelijk in geschriften van 'echte' psychologen als bijvoorbeeld Carl Gustav Jung kunt terug vinden. En Jung pretendeerde niet in contact te staan met buitenaardse intelligenties. Hij hield het bij de verklaring dat onze psyche - eenvoudig gesteld - verschillende afdelingen of 'zeiven' heeft, zoals een 'ik' voor alledag, een onbewuste voor alle daagse zwakheden die we liever verdrin gen en een onbewuste waarin het geeste lijke erfgoed van de hele mensheid opge slagen ligt (het collectief onbewuste). Hoe meer onze aandacht en energie gaat zitten in dagelijkse beslommerin gen, hoe minder aandacht we hebben voor die geestelijke kant. Omgekeerd, als we regelmatig onze aandacht naar binnen richten - door vas ten, medidatie, dagdromen - komen we vaak tot inzichten (zoals veel dingen ook op hun pootjes terecht komen als we ons er niet tegen aan bemoeiendie wijs en verrijkend zijn. Soms ervaren we die diepere inzichten als een apart (en beter) stuk van onszelf zoals blijkt uit opmerkingen als "er is iets een stem) in me dat zegt..." Maar meestal hebben we niet de rust om die andere kant of stem helemaal uit te laten spre- Alsje het 'channel'fenomeen ook zo een voudig kunt verklaren, waarom geloven of verkondigen zoveel channels dan zelf dat ze met een (al dan niet goddelijke geest in contact staan? Eén van de rede nen is ongetwijfeld dat ze op die manier meer kredietwaardigheid hopen te geven aan alles wat ze aan wijsheid kanalise ren. Maar vermoedelijk speelt nog een ander motief mee. Het geloof in superieu re intelligenties buiten ons is een tegengif voor onze oeroude angst dat we helemaal Qlleen zijn in het ontzagwekkende uni versum, dat daarbuiten niets of niemand is die zich om ons bekommert, dat God al leen helpt wie zichzelf helpt Maar misschien is dat inzicht wel één van de wijste die ons doorge'channeld' zou kunnen worden, zoals het verhaal van de hoerenlopende rabbi, Moshe, dui delijk maakt. Op een dag kreeg hij van een prostituee te horen dat hij voor altijd verdoemd zou zijn. De rabbi werd daar op door een heftige angst bevangen en be gon tot de zon de maan te bidden om zijn voorspraak bij God te willen zijn. Maar die weigerden. Toen bad hij tot de bergen en zeeén, maar die weigerden eveneens. Vervolgens smeekte hij de dieren, maar ook tevergeefs. En evenmin had hij succes bij de bloemen en planten. Ten einde raad riep de rabbi wanhopig uit: "dan zal ik het zelf moeten doen" en stierf op hetzelfde moment. Daarop kwam er een stem uit de hemel die zei "rabbi Moshe is in genade aangenomen". Pieter-Dirk Uys: "De politieke satire heeft in mijn land nog een gouden toe komst voor de boeg. Ik kan alleen niet iederéén doen". (toto Ruphin c-oudyieri

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 31