'Klasgenoten'maakt school Programma nu ook op Britse, Westduitse en Israëlische tv ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1990 PAGINA 27 Zijn Pin Up Club mag dan gesloten worden, met Klasgenoten heeft Dutch Dream-producent Jef Rademakers nog steeds een publiekstrekker in huis. Niet alleen ligt er een contract met Veronique voor dertig afleverin gen in de komende twee jaar; ook brachten de Britse en Westduitse televi sie een eigen versie uit. Rademakers bedacht Klasgenoten in 1979 voor de IKON, die er niet aan wilde omdat gevreesd werd voor persoonsver heerlijking van Bekende Nederlanders. Nu is het programma internatio naal bekend. "Jef hoorde van zijn buren dat op de Israëlische televisie het idee illegaal overgenomen is, waarbij zelfs precies de binnenkomst van Koos Postema geïmiteerd wordt", aldus eindredacteur Jan-Cees ter Brug ge. Hij zegt over het programma, dat vanaf 18 september weer wekelijks te zien is: "We sporen mensen op, die dan na afloop van de opnamen zeg gen dat het de mooiste dag van hun leven was. Ja, het is onbegrijpelijk". door Emiel Fangmann De makers in de banken. Koos Postema, Jan-Cees ter Brugge en Jef Rademakers: "We krijgen hier echt alles. Van minister tot misdadi - ger". "Het is hier net een volière, hè zegt pre sentator Koos Postema op zijn bekende nadrukkelijke en vaderlijke manier. Een klas dames van vijftig ('U bent samen 1000 jaar oud', zal Koos later zeggen) kwettert er lustig op los in het restaurant van het NOB-complex in Hilversum. "Het valt me altijd op dat meisjes veel meer van school bewaren dan jongens", constateert Postema na een eerste ken nismaking. "Niet alleen rapporten, maar ook stencils, schriftjes. En sowieso leeft in zulke meisjesklassen de schooltijd veel meer. Misschien omdat voor die ge neratie na school het gezinsleven al vrij snel kwam en je dan minder dingen geza menlijk meemaakt". Over enkele ogenblikken zullen de reünisten naar Studio 5 lopen om in een realistisch decor vanachter een kleine bank op een smalle stoel hun Rotterdam se klasgenoot Anne-Wil Blankers na achtendertig jaar terug te zien. "Het was een school een paar straten van mijn ou derlijk huis vandaan, waarvan mijn ou ders zeiden dat de rijke kinderen er za ten", aldus Postema, die ook bij deze voor uitzending in oktober gemaakte op name weer een grote routine ten toon spreidt. Detective-werk Voor wie het al vermoedde: Klasgenoten is inderdaad een programma, dat per af levering een grondige voorbereiding van ongeveer een maand vergt. Een handvol redacteuren onder leiding van Jan-Cees ter Brugge vormt een waar detective team. Ter Brugge: "Als we het oog op ie mand hebben laten vallen èn hij wil in de klas, vragen we hem welke klas van wel ke school, of eventueel vervolgopleiding, hij of zij het liefst wil terug zien. Een re dacteur belt die school voor adressen van vroeger. Vaak kom je bij de ouders uit en via via probeer je twintig klasgeno ten te verzamelen. Je gaat naar bevol kingsregisters. En soms zetten we een advertentie, maar dan krijg je honderden reacties, waarvan de meeste niet klop pen. Niet omdat mensen ons willen be driegen, maar sommige mensen verbeel den zich gewoon dat ze met een bekende Nederlander in de klas hebben gezeten. Het is natuurlijk een kroon op het werk als je een bepaald iemand inderdaad vindt. Maar er zijn, zelfs in 'jeugdige' klassen, altijd al mensen overleden en dat is wel eens pijnlijk bij het onderzoek. Aan de andere kant krijgen we maar zel den telefoontjes van iemand die er ten onrechte niet bij was"-. Jongere kijkers zullen er misschien niet van opkijken, maar voor ouderen is een aantal van twintig in een oude klas wat aan de lage kant. Want vroeger had den de klassen toch zo'n dertig tot veer tig leerlingen? "Inderdaad, maar opna- metechnisch gezien kunnen we de klas sen niet groter dan twintig laten zijn", legt Ter Brugge openhartig uit. "En het is vaak zo dat de mensen wel allemaal sa men met de bekende Nederlander in de klas hebben gezeten, maar niet in het zelfde jaar. We nemen een bepaald jaar als basis, zeg 4 hbs. Maar als iemand al leen in de eerste klas van die hbs met de hoofdpersoon in de banken heeft geze ten en hij heeft een goed verhaal, mag hij er bij. Daar doen we niet moeilijk over en dat gchaadt de formule ook niet. Bij de lagere school is het gemakkelijk om twintig mensen die jaren samen waren op te sporen, maar op middelbare scho len met parallelklassen en A of B en keu zepakketten gaat het toch al door elkaar lopen. De voorwaarde blijft datje met de hoofdpersoon in een klas op die school gezeten moet hebben". Als dank zij het speurwerk enkele mensen zijn gevonden, en ze hebben te lefonisch toegezegd mee te willen doen, kan de voorbereiding ook op papier be ginnen. "Sommigen hebben natuurlijk in kleine kring al lang over hun school tijd met die en die bekende Nederlander verteld en ze hopen dan op een uitnodi ging voor 'Klasgenoten'. De verantwoor delijke redacteur voor zo'n uitzending bezoekt klasgenoten en de hoofdpersoon thuis. Want na ons vaak plotselinge tele foontje, komen bij dat bezoek de verha len los. Er worden weer namen genoemd en zo proberen we er in totaal twintig te vinden. De meesten zeggen ja. Van de ge sprekken worden aantekeningen ge maakt. Op grond daarvan stellen we met Koos een draaiboek samen". Toch spontaan Dat ondanks dat draaiboek de opname toch nog het predikaat spontaan ver dient, komt door een aantal factoren. Zo wordt de bekende Nederlander geschei den gehouden van de klasgenoten, die el kaar kort tevoren ontmoet hebben, tot de camera's al draaien. Actrice Anne Wil Bl ankers bekijkt dan ook vanachter het de cor op een monitor met verbazing de eer ste vijf minuten van het programma, wanneer er nog zonder haar, maar wel over haar gesproken wordt. "Ze had vroeger altijd al de hoofdrol" weet er een. Blankers lacht verbaasd en heft het vin gertje. "Maar één keer, maar één keer" zeg ze tegen de opnameleider. Als ze na het seintje van Postema naar binnen mag, zal ze het recht zetten. Ze draait zich, zoals vele acteurs in Klasgenoten, meteen in de bank om, als om zich naar een publiek te richten. De klasgenoten weten niet waarover het gesprek dan ver der zal gaan. Voor Koos Postema zelf heeft de re dactie het gemakkelijk gemaakt. In een draaiboek van een kleine dertig velletjes staan links twintig vierkantjes die de schoolbanken aangeven. Eén hokje is zwart gemaakt. Daaronder de naam van degene aan wie door Koos de rechts afge drukte vraag wordt voorgelegd. En ho pelijk geeft de aangesprokene dan het zelfde antwoord als in het voorgesprek, want dat staat onder de vraag al in een paar woorden afgedrukt. Koos kan dan de lijn van het draaiboek volgen. Vol gens zijn redactie weet hij er evenwel vaak meer uit te halen dan er op het eer ste gezicht inzit. Hij improviseert veel en komt via een omweg weer terug op de ro de draad. "Het draaiboek blijft een hulpmiddel. Want een spontaan verhaal is niet verbo den" laat Jef Rademakers, die zelf de re gie van Klasgenoten doet, in een pep- praatje vooraf de dames weten. De opna me met Blankers zal waarschijnlijk snel van anderhalf uur naar een klein uur kunnen worden teruggemonteerd. Een onverwacht welles-nietes spel over vroegtijdige hulp aan leesblinde kinde ren tussen een betrokken klasgenote en Postema, wordt bijvoorbeeld door de presentator snel in de kiem gesmoord. Want hoewel minder prettige kanten in Klasgenoten, in tegenstelling tot een programma als 'In de hoofdrol', niet ge schuwd worden, moeten ze de uitzen ding niet gaan domineren. Verrassing Op het plaatsje van Anne Wil Blankers buiten het decor zit inmiddels, tijdelijk in een rolstoel, de 86-jarige mevrouw, 'juffrouw', Hoekstra. Zij is straks de gro te verrassing voor haar oud-leerlingen en zal een professioneel en sympathiek op treden verzorgen. Want in het decor wor den de camera's vergeten, zoveel iè ze ker. "We hebben een keer gehad dat er een oud-leraar binnenkwam in een nog jonge klas. 'Hé, u draagt een toupet' riep de klas spontaan in koor. Dat hebben we op zijn verzoek er uitgeknipt, want hij gaf nog les", schaterlacht eindredacteur Ter Brugge. Het is maar één van de talrijke onvoor spelbare gebeurtenissen uit een aantal jaren Klasgenoten, die de eindredacteur zich weet te herinneren. Maar er zijn ook wel eens lastige dilemma's. "Je hebt wei eens een klas uit de oorlogstijd, waarin sommige leerlingen bijvoorbeeld pro- Duits waren en hun ouders de NSB aan hingen. Dan weetje niet hoe het uitpakt: moet je het verzwijgen? of moet je het noemen en hoeveel nadruk krijgt het dan, want in de voorgesprekken hoor je verhalen. Het moet geen tribunaal wor den. Je krijgt ook wel eens een bekende Nederlander die een bepaalde leerling niet in de oude klas wil zien. Of, zoals we meemaakten, dat een leerling niet wilde komen omdat hij vroeger door de hoofd persoon om zijn homoseksualiteit gepest werd. Of ze willen niet omdat het voor Veronique is. Die zeggen dan: als het nou voor de VPRO was, dari wel". Maar meestal is er geen nieuw of oud zeer. Tef Brugge: "Over het algemeen is de schooltijd toch een tamelijk zorgeloze tijd en kunnen de mensen er relativerend op terugzien. Ik vind de beste uitzendin gen vaak die, waarin de oud-klasgenoten tussen de vijfig en de zestig jaar oud zijn. De tijd van carrière maken is voorbij, het geheugen is nog goed en de gebeurtenis sen liggen precies ver genoeg terug. En wat me altijd opvalt is dat als in de voor gesprekken blijkt dat men over een klas genoot spreekt die vroeger zo leuk was, hij of zij nog steeds leuk is. Want dat ver andert niet". "Leuk is het ook als we iemand uit het buitenland kunnen halen. Zo zijn er bij de uitzending met Anne Wil twee klasge noten aanwezig, die nu in Spanje en Ita lië wonen. We hebben een budget om die mensen over te laten komen. En voor hen leeft vaak de schooltijd in Nederland nog enorm, en daardoor hebben ze goede verhalen. Ze zijn in de studio ook onbe- vangener, want ze kennen Koos Postema niet. Het zijn ook ondernemende men sen, anders waren ze niet geëmigreerd. Vaak krijgen we na een tijd nog bedank brieven. Maar ook anderen zeggen dat zo'n reünie voor de televisie de mooiste dag van hun leven was. Het is onbegrij pelijk". Kissinger De Westduitse versie Klassentreffen be leefde tweede Pinksterdag een wel heel bijzondere uitzending. Minister van Bui tenlandse Zaken Genscher kon zich ein delijk verenigen met allemaal buitenlan ders uit het Oostduitsè Halle. "En", vult Ter Brugge aan, "nu zijn ze geloof ik met Henry Kissinger bezig, want die heeft in Duitsland op de lagere school gezeten. Ook in Israël hebben ze het op de televi sie precies nagemaakt, zo hoorde Jef van zijn buren, maar zonder daarvoor de rechten te betalen. Toen Max Moscovitz, die dit voorjaar hoofdpersoon Was, daar van hoorde bood hjj meteen hulp aan. Zijn zoon Max jr. zou als advocaat de be langen van Dutch Dream daar veilig gaan stellen". Op de Belgisch commerciële zender VTM is het programma evenzeer een groot succes. Ze hadden er zelfs premier Martens in de eerste uitzending. Ruud Lubbers is door het Nederlandse redac tieteam ook vaak genoeg gevraagd, maar hij wil pas na zijn premierschap. "Er zijn ook mensen die zichzelf aanmelden, zoals dit najaar Pia Beck, die Koos Poste ma een keer tegen kwam" zegt Ter Brug ge. "We hebben zelfs speciaal de opname uitgesteld om een vriendin van haar uit Amerika te kunnen laten overkomen. Maar Lee Towers bijvoorbeeld weigerde: dat heb ik voor mijn carrière niet nodig, zei hij. En Anton Geesink gooide bijna de hoorn er op toen we hem uitnodigden. Nu vermoeden we dat hij alleen lagere school heeft.ja, dat dachten we", aldus Ter Brugge. Op die conclusie voortbordurend, con cludeert hij: "Maar dat geeft toch niets, die man spreekt vloeiend Japans, is lid van het NOC en wereldkampioen judo geweest. Jammer. Jan Wolkers hebben we ook gebeld, maar hij is met een boek over die tijd bezig. Hij zei, dat eerst dat boek afmoet, omdat nieuwe gebeurtenis sen de oude herinneringen beïnvloeden. En dit voorjaar hadden we uitzending op 30 april. Eigenlijk hadden we toen de ja rige Pieter van Vollenhoven willen heb ben. Maar toen bleek dat Margriet een jaar eerder, toen Pieter Abraham zag, in Koos Postema en Jef Radema kers: "Het is hier net een vo lière". «foto's GPD) de huid van Koos Postema was gekropen en op paleis Het Loo voor hem als surpri se zijn eigen 'Klasgenoten' had georgani seerd". Seks De beste herinneringen bewaart de eind redacteur overigens zelf aan de onder zijn leiding geproduceerde aflevering met Xaviera Hollander. "Ik ben een paar keer bij haar thuisgeweest. Bij haar draait het alleen maar om de seks, hè. En dat bleek ook, want ze wilde de boel een beetje beduvelen door de klas alleen maar met ex-vriendjes te vullen, maar dat vonden we niet goed. We hebben toen alleen met haar eerste vriendje ge smokkeld. En Xaviera vertelde in het voorgesprek alles, ik heb me er uren ver maakt: die heeft naaktfoto's van me ge nomen, die heeft me ontmaagd en met die lerares heb ik een verhouding gehad, en die zat met zijn handen onder de bank. Er waren mensen die niet wilden komen". Jan-Cees ter Brugge giert het ook uit als hij het volgende te berde brengt: "Toevalligerwijs zat ze min of meer sa men in de klas met pianist Louis van Dijk, van wie ze zei dat hij op school een enorme schuinsmarcheerder was. Zoda nig dat hij met zijn erectie onder de bank de blaadjes van de bijbel omsloeg, want dat had Xaviera gezien. Toen we het Louis in het voorgesprek vroegen, kon hfj het zich niet meer herinneren. We lie ten vervolgens Koos tijdens de opname de vraag stellen: En er was ook nog iets met een bijbel?. Louis ging er helaas niet op in". Ook Jan Cremer wilde de samenstel ling van Klasgenoten manipuleren op een manier die de redactie te ver ging. Ter Brugge: "Serieus. Hij zei tegen ons: 'Kunnen we niet een of ander modellen bureau huren als stand-in voor mijn oud klasgenoten, want die meiden zijn alle maal zo oud geworden?*. Ik zal het wel betalen. Serieus". Een van de aantrekkelijkheden van het programma, schuilt in het brede spectrum van totaal verschillende groe pen mensen, die telkens gedurende vijf tig minuten intiem worden getoond. "We krijgen hier echt alles. Van minister tot misdadiger. Bij de reünie met Willeke Al- berti zat bijvoorbeeld een prostituee in de klas, en bij Huub Stapel iemand die wegens doodslag gezeten had. Die had echt het een en ander beleefd. En soms wordt er ook veel gedronken. Dat heb je vooral bij klassen uit het Zuiden, na af loop van de opnamen bij gezellig samen zijn. We hebben het bij de klas van de ge broeders Van de Kerkhof meegemaakt dat men na twaalven 's nachts niet meer wegwilde. Twee andere broertjes uit die klas, die nog steeds grote invloed op de groep hadden,-hielden toen een speech om iedereen tot vertrekken te manen. En met de bus, die we charteren als veel mensen uit één plaats komen, zoals in dit geval Helmond, gingen ze terug. Ik ge loof dat ze om vijf 's nachts thuis waren". Oude Vlammen Klasgenoten heeft onder meer tot gevolg dat reünies na afloop van de opname nieuw leven wordt ingeblazen. "Maar je ziet dan dat de hoofdpersoon het eerst weer afhaakt" zegt ter Brugge. "En om dat in Klasgenoten veel mensen een oude liefde terugzien, begint Jef Rade makers in januari, wanneer Klasgenoten voorbij is, met het programma Oude Vlammen. In elke uitzending staat zo'n liefde centraal." Uit de VARA-tijd waarin zo'n vijf jaar geleden de eerste serie Klasgenoten als middagprogramma werd gemaakt, stamt de gewoonte dat van te voren en in de eerste minuten van de uitzending ge heim wordt gehouden wie de hoofdper soon is. En dat terwijl tegenwoordig in de pers en op het scherm in een trailer met hoogtepunten ruim van te voren de naam van de hoofdpersoon al valt. Ter Brugge geeft een verklaring: "Ja, we hebben dat er ingelaten, want we vonden dat een goede opening. En wat die be kendmaking betreft, uit onderzoek blijkt dat het niets uitmaakt voor de kijkdicht heid. Bij André van Duin hadden we dank zij de vooraankonding zelfs meer kijkers." Ter Brugge ontkent niet dat het pro gramma een minder vooraanstaande plaats op de Nederlandse televisie in neemt sinds de overgang naar Veroni que. In april haalde alleen de uitzending, die éen keer door reclame onderbroken wordt, met Astrid Joosten de 22ste plaats in de top 25 van bureau Intomart over die maand. Al was het wel het eerste Veroni- que-programma, dat, op Huismans Sur- pise Show na, een top 25 binnenkwam. "Mensen moeten er aan wennen, Vero nique moet z'n plaats nog krijgen. Toen kijkers hoorden dat TV ÏO niet doorging, waar Koos in het Sterrenteam van Joop van den Ende zou zitten, kwamen er toch direct telefoontjes hoe het met Klasgeno ten verder moest. We zaten in het voor jaar ook tegenover het populaire Ook dat nog van de KRO." Variatie Voor het komende televisie seizoen staan rond de weekeinden in september telkens drie tot vier opnamen in het NOB-complex gepland. "We hebben al tijd opmerkelijk veel WD'rs als hoofd persoon gehad, dit najaar komen Bolkes- tein en Wiegel", zegt Ter Brugge. Mis schien kan geconcludeerd worden dat by WD'rs vroeger de schoolbanken het prettigst zaten. Hoewel. De komende maanden wordt ook een stukje jeugd overgedaan van o.a. Bolland Bolland. Elles Berger, W. L. Brugsma en Harry Mulisch. Die variatie houdt het program ma aantrekkelijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27