a Filmdagen openen met debuutfilm 'Kracht1 'Het platteland is mooi, maar wreed' 'Kracht' van Frouke Fokkema vol onmacht en botheid 'Wrong bet': schmieren tussen harde klappen in VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1990 PAGINA 15 Sï W r: 11i"i irin m i Om Gouden Kalf strijden 160 films UTRECHT (GPD) - Met Frouke Fokkema's debuutfilm Kracht zal op 20 september de tiende editie van de Nederlandse Filmdagen van start gaan in de Jaarbeurs Congres zaal in Utrecht. Tevens zullen op die avond drie korte films in wereldpre mière worden gebracht: At One View (van Paul en Menno de Nooij- er), Opera Kino (van Rien Hagen) en Vier Maal Mijn Hart (van Heddy Ho- nigman). Dit jaar zullen 160 speelfilms, do cumentaires en korte films meedin gen naar de Grote Prijs van de Ne derlandse Film, het Gouden Kalf. Daaronder bevindt zich een recor daantal van 55 premières, met inbe grip van Alissa in Concert (van Erik van Zuylen), Ava en Gabriel (Felix de Rooy), Luba (van Alejandro Agresti), Rosa Rosa (van Martin Uit- vlugt) en liefst drie 'minimal mo vies' uit de stal van Pim de la Parra: Let The Music Dance, Openbarin gen van een Slapeloze en How To Survive a Broken Heart. De leden van de Kring van Neder landse Filmjournalisten hebben een speciale sectie samengesteld met de beste speelfilms, documen taires en korte films van de afgelo pen tien jaar. Een enquête waaraan door ruim veertig kritici werd deel genomen leverde Abel (van Alex van Warmerdam) op als beste speel film van de afgelopen tien jaar, ge volgd door De Vierde Man (Paul Verhoeven), Spoorloos (George Sluizer), Charlotte (Frans Weisz), De Aanslag (Fons Rademakers), De Witte Waan (Adriaan Ditvoorst), Het Meisje met het Rode Haar (Ben Verbong), Mijn vader woont in Rio (Ben Sombogaart), Secret Wedding (Alejandro Agresti) en De Smaak van Water (Orlow Seunke). De Lijst van beste documentaires wordt aangevoerd door Hans, het leven voor de dood (Louis van Gas teren), New York-Batavia (Rien Ha gen), Terbeschikkinggesteld (Oli vier Koning), De Wording (Cherry Duyns) en Het oog boven de Put (Johan van der Keuken). Ei (van Danniël Danniël) werd tot beste korte film betiteld, gevolgd door Man In De War (Joost Ranzijn), Uw mening graag (Heddy Honig- man), Een Scherzo Furioso (Marian ne Dikker) en Anna en Bella (Van Börge Ring). Als donderdagavond 20 sep tember de eerste Filmdagen vertoning voorbij is, zal de vaderlandse fïlmgoege- meente zich toch even moe ten forceren om in feest stemming te komen. Zeker zal na de bezichtiging van Frouke Fokkema's debuut film Kracht het besef zijn doorgedrongen dat we er een onontkenbaar talent bij hebben. Maar de film waar mee dat bewezen wordt is er een met buitengewoon de primerende werking. Een plattelandsdrama dat begint met een scène waarin Theu Boer- mans als Limburgse agrariër zijn aan hersentumor overleden echtge note gaat begraven. En na een mis lukte romance van boer Boermans met stadse schilderes Anneke Blok, eindigt het drama eveneens op het kerkhof. Een winterse tragedie vol onmacht, botheid en een onover- brugbaare kloof tussen twee werel den. Kracht is geenszins een film die aansluit op de bleke traditie van in Nederland verfilmde streekdra- ma's, het gaat om een fresco vol pijn, wreedheid en winterse mod der dat dicht staat bij de persoonlij ke ervaringen van de cineaste zelf. Frouke Fokkema's naam mag dan nieuw zijn in de filmwereld, in toneelkringen is haar reputatie lang en breed gevestigd. Ze schreef ne gen toneelstukken, waaronder De Omweg (opgevoerd door Marlies Heuer), De Darrenslacht (opge voerd door Toneelgroep Persona), De Entourage van Emma (door Leo nard Frank geregisseerd voor de VPRO-tv) en diverse eenakters die door de Toneelgroep Amsterdam en het Nationaal Fonds op de plan ken werden gebracht door Gerri- tjan Rijnders en Tom Jansen. Schrijven is een bezigheid waar mee Frouke Fokkema zich al vanaf haar elfde levensjaar intensief bezig zegt te houden. Gestudeerd heeft ze daar niet voor, wel voor het fokken van geiten. Frouke Fokkema, 38 jaar geleden geboren als dochter van een Hilversums actrice en een Friese zeeman, brak na een halfjaar haar opleiding aan de toneelacade mie af en stak over naar de "biolo- gisch-dynamische landbouwschool in Kerk-Avezaath. Nadien heeft ze gewerkt op o.m. een varkensfokke rij in Noorwegen, in een Israëlische kibboets, in een Limburgse fruit- kwekerij en als geitenhoedster in de Pyreneeën. Tussendoor bracht ze nog een poos door op het landgoed van Tolstoj en in een Tibetaans klooster en ze knoopte een persoon lijke vriendschap aan met dc Oos tenrijkse schrijver Thomas Ber nard. Theo van Gogh Het scenario voor Kracht schreef ze drieëneenhalf jaar geleden, daarbij aangemoedigd door Theo van Gogh, die verklaarde geschokt te zijn door wat hij te lezen kreeg en die haar aanraadde de filmregie zelf ter hand te nemen. Frouke Fokkema: „De schilderij en die je in de film ziet, die zijn van Annemarie Fischer. Zij woont in Frankrijk, in de Cevennes. Ik heb een tijd in haar atelier geleefd. Het viel mij op dat, terwijl zij toch woont in een van de mooiste stre ken van Frankrijk, zij die natuur en die omgeving omzet in uitgespro ken macabere beelden. Dat heeft mij nogal aan het denken gezet. Dat heeft mij het idee gegeven om met mijn pen vast te leggen wat zij al deed met een kwast; dat de natuur ook veel te maken heeft met hard heid en grofheid. Plattelandsbewo ners kunnen buitengewoon hard en wreed zijn, wat ze soms gewoon ook nodig hebben om te kunnen overle ven. Annemarie Fischer maakt veel schilderijen waar telkens gruwelij ke varkenskoppen in terugkomen en andere beesten. Ik heb zelf een tijd op een varkens fokkerij stage gelopen. Ik herkende wat ik op die schilderijen zag. De landbouw heeft een gezicht dat doorgaans wordt af geschermd voor de consument. En ik vind ook dat we op een walgelijke manier, die hele bio-industrie, met vlees bezig zijn. Dat is een van de dingen die Annemarie Fischer be zig houden en die ook mij frappe ren. Hoe kan het dat temidden van zo'n mooie natuur, je zo veel wal ging kunt oplopen. Twee kanten van een agrarisch bedrijf. Aan de ene kant lijkt het zo mooi en idyl lisch, aan de andere kant is het puur meedogenloos". „De Pyreneeën, de Cevennes, het heuvelland van Limburg, iedereen kent het als toerist, als alles groen is of in bloei staat. Prachtig, ja. Maar de winters kunnen er een giganti sche verlatenheid en droefheid heb ben. Ik heb een paar maanden in Limburg op een gesloten vierkants- hoeve gewerkt en dacht: Waar kom ik nou terecht? Vijf zelfmoorden meegemaakt, zo achter elkaar. De bakker. De slager die zich ophing aan een vleeshaak. Een café-baas die zichzelf dood schoot. En de boer bij wie ik werkte, werd ernstig ziek en schreeuwde het uit van de pijn in Anneke Blok als Roos Rozemond en Theu Boermans als Bert Bollens in Kracht. zijn auto die hij midden in de boom gaard zette zodat niemand hem kon horen." „Er is een periode in mijn leven geweest die ook wel verband houdt met dit verhaal. Ik heb ook zo'n dis crepantie in me gehad. Tegelijker tijd aangetrokken worden door zo wel de stad als het platteland. Vroe ger kon ik ontzettend goed tegen al leen zijn. Dat zocht ik op. Nu niet meer en ik zie nu veel beter de nade len ook van de natuur. Ik ben niet zo'n natuurmens meer als vroeger. De laatste tijd lijkt de stad het defi nitief te hebben gewonnen. Ik be schouw Kracht in zekere zin als een afsluiting van mijn leven op het land." Problemen Frouke Fokkema zegt geen typi sche debutantenproblemen te heb ben gehad. Tevoren was ze goed op de praktijk voorbereid door Theo van Gogh, die ook Matthijs van Heijningen als producent en Theo Bierkens als camerman had aanbe volen. En met die twee bleek een puntgave samenwerking mogelijk. „Matthijs was de eerste produ cent bij wie ik had aangeklopt en hij was meteen zeer geïnteresseerd. Veel moeilijker was het om een dis tributeur te vinden. Dat probleem verdween echter toen Matthijs The Movies opkocht. Maar geen enkele omroep heeft willen meedoen. Dat was zeer spijtig". „Theo Bierkens is een hele goede cameraman. Ik wilde dat de film een soort sfeer van tijdloosheid zou ademenen. Als je er nu naar kijkt, kun je aan veel dingen afzien dat hij in het heden speelt. Tegelijkertijd zie je details die een vermoeden van beginjaren zeventig oproepen. Er is dat detail van de kleurentelevisie waar Theu Boermans dan met to taal onbegrip zit te kijken naar een modern toneelstuk, een stuk van mij overigens. ...Nee, vóór de rest van de interieurs is er niet zo veel veranderd. We zijn erin geslaagd de perfecte lokatie te vinden. Zo'n vierhoekboerderij als waar ik zelf ook een tijd lang gewoond en ge werkt heb. Met die rood geverfde luiken enzo, die zie je veel in de streek boven Luik. Nee, die luiken hebben we niet zelf rood laten schil deren al maakt het wellicht die in druk. Die kleur rood bleek toevallig maar heel gelukkig precies te passen bij de toon van de scène's en in overeenstemming met bij voor beeld de rode vlieger van het jonge tje. Maar het is niet ontworpen. Al leen maar doelbewust gebruikt toen we het zo hadden aangetroffen. Theo Bierkens is heel allert in het oppikken van zulke dingen". „Daarnaast heb ik ontzettend ge boft dat ik kon samenwerken met toneelgroep De Trust. Theu Boer mans met een cast van mensen die elkaar goed kennen. En Theu en Theo kennen elkaar ook goed, dus vaak was bij ons op de set een half woord al genoeg om elkaar te begrij pen. En ik heb ontzettend veel ge luk gehad met het jongetje; Dave van Dinther. Hij komt uit de streek en hij kende ook de sfeer heel erg goed. Hij speelt ook erg serieus. Als hij één keer een tekst hoort, kent hij het uit zijn hoofd. Dave heeft boven dien de andere acteurs geholpen met het bijschaven van hun Lim burgse accent. Alles bij elkaar ben ik ontzettend tevreden over hoe al les gegaan is". Frouke Fokkema zegt na deze eerste ervaring de smaak van het filmvak stevig beet te hebben ge kregen: Nieuw scenario „Ik ga er zeker mee door. Ik ben met een nieuw scenario bezig. Ik zou wel dolgraag zelf willen monteren. Ik vind dat een zo wezenlijk onder deel van de vormgeving. Ik besef best dat het een vak apart is dat je niet zo maar even oppikt; dat het echt wel een niet geringe studietijd zal eisen. Maar ja, montage is van een zo doorslaggevend belang voor de manier waarop een film uiteinde lijk zal overkomen. Het is ook in de montage dat het hele ritme van een filmvertelling bepaald wordt. Dat wil ik zelf leren doen. Ik zou nooit andermans films willen monteren, maar wel die van mezelf. Zoals Ine Schenkkan en Orlow Seunke, die houden het ook in eigen hand. Dat vind ik ontzettend goed. Dat wil ik ook." "Wrong bet'; regie: Sheldon Lettich; met Jean-Claude Van Damme, Deborah Ren- nard en Harrison Page; te zien in Euro, Al phen. Toen de eerste karate-films op het witte doek kwamen, vielen vooral de geluidseffecten op. De uitge deelde klappen klonken als mo kerslagen. Vergeleken met de dreunen waarop in 'Wrong bet' van Sheldon Lettich getrakteerd wordt, was het toen echter klap- perpistooltjeswerk. Bij elke vuistslag lijkt er nu een brand- kastdeur te worden dichtgesme ten. Dat is meteen het meest opmër- kelijke, dat er over 'Wrong bet' (vrij vertaald: 'Mis gegokt') te melden valt. Of het moet nog zijn, dat de film eigenlijk 'A.W.O.L./Absent without leave' heet. Een 'A.W.O.L.' is een deser teur uit het Vreemdelingenle gioen en ene Lyon (Jean-Claude Van Damme) wordt als zodanig achterna gezeten. Lyon deser teerde, omdat zijn meerderen hem verlof weigerden om zijn broer bij te staan, die door drugs dealers in Los Angeles in brand was gestoken. Als stoker op een stoomboot weet Lyon New York te bereiken. Hij is platzak en ziet alleen als straatvechter kans om aan geld te .komen om naar L.A. te reizen. Zijn vechtkunst valt op en via de sjacheraar Joshua (Harrison Pa ge) komt hij in contact met Cynthia (Deborah Rennard). of wel 'The Lady', een chique tante die knokpartijen voor rijke lui or ganiseert. Lyon stemt toe in één gevecht, maar als hij hoort dat zijn broer inmiddels is overleden en zijn schoonzus (met dochter tje) diep in de schulden zit, be sluit hij meer uitdagingen aan te nemen. Op de avances van 'The Lady' gaat hij niet in. Niet voor niets luidt zijn bijnaam 'Leeu wenhart'; hij moet vooral recht op de graat blijven. T\vee ijzervreters van het Vreemdelingenlegioen duiken op in L.A. en als Cynthia zich defini tief afgewezen voelt door Lyon, beraamt zij een voor haar uiterst lucratief plannetje om hem over te leveren. 'Wrong bet' sleept zich voort van het ene na het andere, met veel effectbejag geënscèneerde gevecht, waarvan je steeds weer bij voorbaat de afloop weet. Aan zetten in het scenario, die een ju weel van een B-film hadden kun nen opleveren (het overleven in de woestijn van Lyon na het de serteren, de helse reis over de oce aan), worden afgeraffeld om maar zo snel mogelijk weer bloedneu zen, opengeslagen lippen en dichtgeslagen ogen op het doek te krijgen. Tussendoor komen de acteurs slechts aan schmieren toe. 'Wrong bet'; wie de film gaat zien, maakt voor zichzelf de titel waar. RIJK VAN ROTTERDAM Regisseur Robert Zemeckis heeft vorig jaar de delèn twee en drie van 'Back to the future' achter elkaar opgenomen. De decors waren er, evenals de acteurs en de technische staf, dus waarom zou hij wachten, het stond toch al vrijwel vast dat deel twee succes zou hebben en een vervolg zou rechtvaardigen. Deel drie draait in de bioscopen en daarom heeft Esselte nu deel twee op video uitgebracht. Wie niet genoeg kan krijgen van de spannen de avonturen van Michael J. Fox en Christopher Lloyd in verleden, he den en toekomst kan zijn hart opha len. 's Middags deel twee thuis kij- - ken en dan 's avonds deel drie in de bios zien, dat is nog eens een dag- vulling. De leden van de Enterprise blij ven de ruimte ingaan. In 'Star trek, the final frontier' is er weer heel wat mis op de planeten en in de ruimte ertussen. Vooral op planeet Nimbus III is het een zooitje. Willi am Shatner en Leonard 'oortjes' Ni- moy leggen er bijna het loodje als ontsnapte misdadigers niet alleen mensen gaan gijzelen, maar ook Leonard oortjes' Nimoy, hier in een eerdere versie van Start trek. moet in 'the final frontier' bijnh het loodje leggen. (archieffoto) ruimteschepen. De regie is van Shatner zelf. Esselte CIC. Er zijn landen )zoals de USA) waar je niet eens een bloemzaadje mag invoeren voordat het 23 keer is gecontroleerd. Twee Amerikaanse astronauten kennen de regels van hun eigen land niet. In 'Moontrap' van 'Robert Dyke importeren ze vanuit de ruimte een gemummifi ceerd lijk en een rode capsule. Na tuurlijk komt daar gedonder van. De capsule wordt een monsterlijke robot en voordat ze het kreng klein hebben gekregen is een half onder zoekscentrum in puin en dreigt er zelfs een invasie vanaf de maan. Het verhaal is voorspelbaar, maar het is aardig om te zien hoe knap de echte maan-opnamen uit 1969 zfjn ge mengd met opnamen op de na- maak-maan in de studio. RCA. Tobe Hooper is geen kleine jon gen als het op bloed en gruwel aan komt, wie Texas chainsaw massa- ere' en 'Poltergeist' heeft gezien, weet daar alles van. In 'Spontaneus combustion' gaat het om zelfont branding. Er is geklooid met men sen die aan straling zijn blootge steld. Hun kinderen ondervinden de gevolgen: ze vliegen spontaan in de fik. Dat levert mooie belleden op voor de pyromanen onder ons. Brad Dourif speelt de hoofdrol en hij pro beert zijn valmmen op de indus trieel te richten die alle ellende op zijn geweten heeft. CNR Video. PETER DE ZWAAN. BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Wrong bet" -Euro, Alphen BLIJVERS 'Another 48 hours' - De wereld van Nick Nolte en Eddy Murphy is harder geworden, Luxor, Leiden, Euro. Al phen 'Hard to kill' - Grof geweld, Lido. Lei den 'The hunt for the Red October' - Jacht op Russische atoomonderzeeer. Lido. Leiden Total Recall' - Paul Verhoevens Ame rikaanse kassucces Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Pretty woman" - Miljonair en licht meisje nader tot elkaar. Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Gremlins, deel 2' - Leuke griezels ver overen Manhattan, Euro, Alphen, Greenway, Voorschoten en Astra, Wassenaar 'Back to the future, deel 3' - Gein in de beste traditie van Lucky Luke - Green way, Voorschoten 'Ook honden gaan naar de hemel' - Te kenfilm met grimmig karakter, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'When Harry met Sally' - Trianon, Lei den 'Claudia Porno' - Rex, Leiden 'Look who's talking" - Komedie met pratende baby in hoofdrol, Greenway, Voorschoten 'She devil - Meryl Streep in niet ge heel geslaagde komedie. Greenway, Voorschoten 'De reddertjes' Greenway, Voorscho- FILMHUIZEN 'Dreams" - Het Kijkhuis, Leiden 'Music Boxi' - Het Kijkhuis 'The unbearable lightness of being' - Het Kijkhuis Bagdad Cafe - Het Kijkhuis 'Betraued' - Het Kijkhuis 'History of the world, part I' - LVC, Leiden 'The cook, the thief, his wife and her lover - LVC DEN HAAG Hard to kill' - Asta (463500), 16 jr Gremlins, deel 2' - Asta. al. 'Another 48 hours' - Asta, 12 jr. 'Cry baby' - Babylon (471656). 16 jr 'Pretty woman' - Babylon, al. 'Everybody wins' - Babylon, 16 jr. 'Wrong bet' - Cineac (630637), 16 jr 'Total recall' - Cineac, 16 jr. 'Look who's talking' - Cineac, al. 'Pretty woman' - Metropole (456756), al. Back to the future, deel 3' - Metropole. al. Another 48 hours' - Metropole. 12 jr. 'Bird on a wire' - Odeon (462400). al. Total recall' - Odeon. 16 jr. The hunt for red October' - Odeon. al She's out of control' - Odeon. al. The Wall' - Studio (656402). 12 jr 'Un monde sans pitié' - Studio, 16 jr. Dead poets society' - Studio, 12 jr 'Trop belle pour toil' - Studio. AMSTERDAM 'Cry babv' - Alfa (278806). al. 'Lord of the flies' - Alfa, 12 jr 'Everybody wins - Alfa. 16 jr 'Dead poets society' - Alfa. al. 'Pretty woman' - Alhambra (233192). al. jr. 'Bird on a wire' - Cinerama, al. 'Pretty woman' - Calypso (234876), al. 'Wild orchid' - Calypso, 16 jr. 'La petite voleuse" - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16 jr. 'Bagdad Café' - Cinecenter. 16 jr. 'Cyrano de Bergerac' - Cinecenter, al. The hunt for red October' - Cinema (151243). al 'Total recall' - Cinema. 16 jr. 'She's out of control' - City (234579). al. 'Revenge' - City, 12 jr. Another 48 hours' - City. 12 jr. 'Gremlins, deel 2' - City. al. 'Wrong bet' - City, 16 jr. Hard to kill' - City. 16 jr 'Look who's talking' - City, 16 jr 'Familv viewing' - Kriterion (231708). 12 jr. '2001: a space Odyssey' - Kriterion, al 'Max Laura Henk Willie' - Krite- non. 16 jr. Landscape in the mist' - The Movies (245790). al. 'Abel' - The Movies, al. 'Coeurs flambés' - The Movies Cinema Paradiso' - The Movies, al 'The hunt for red October - Tuschins- ki (262633). al. 'Back to the future, deel 3' - Tuschins- ki. al. Look who's talking' - Tuschinski, al. When Harry met Sally' - Tuschinski al. Pretty woman' - Tuschinski. al. Another 48 hours' - Tuschinski. 12 jr. 'Bird on a wire' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Speaking parts' - De Uitkijk (237460). 16 jr. 'Shuttlecock' - De Uitkijk, 16 jr TELEVISIE Zaterdag 8 september Of human bondage (Super Channel. 21.00 uur). Amerikaanse film uit 1934 van John Cromwell, met Bette Davis en Frances Dee. Een glad verfilmde, goed geacteerde bewerking van het verhaal van W. Somerset Maugham over dokter Howards' dwaze verliefd heid op een serveerster. Jean Simmons. Tijdens de wereldten toonstelling van 1889 in Parijs raakt een Engelse vrouw haar broer kwijt Tot haar grote schrik blijkt niemand hem te hebben gezien. Donderdag 13 september Firepower is de titel van de Britse speelfilm uit 1969 van Michael Win ner, waarin Sophia Lor en en James Coburn de hoofdrollen spelen. Te zien bij de BBC. donderdag, 22.30 uur. archieffoto) High plains drifter (BBC 1, 22.30 uur). Amerikaanse film uit 1973 van en met Clint Eastwood en met Verna Bloom. Vreemdeling komt stadje bin nen en jaagt de inwoners de stuipen op het lijf. Zondag 9 september Down by law (BBC 2, 23.00 uur). Ame rikaanse komedie uit 1986 van Jim Jarmusch, met Tom Waits en John Lu- rie. Drie mannen komen in dezelfde cel terecht. Ondanks onderlinge wrij vingen besluiten ze gezamenlijk te ontsnappen. Maandag 10 september Smooth talk (BBC 2, 22.00 uur). Ame rikaanse speelfilm uit 1985 van Joyce Choprj, met Treat Williams en Laura Dern. Kort verhaal van Joyce Carol Oates verfilmd. Meisje in de war ont moet tikje maffe man. Dinsdag 11 september Sunstruck (BBC 2, 17.00 uur). Austra lische speelfilm uit 1972 van James Gilbert, met Harry Seacombe en Mag gie Fitzgerald. Engelse zangleraar komt tot zijn teleurstelling op Austra lisch dorpsschooltie terecht. Maar Johnny Tiger (BBC 2. 19.00 uur) Amerikaanse speelfilm uit 1966 van Paul Wendkos. met Robert Taylor en Geraldine Brooks. Leraar krijgt baan in Indianenreservaat in Florida Mama is boos (BRT 2, 20.00 uur) Nederlandse speelfilm uit 1986 van Ruud van Hemert. met Geert de Jong en Peter Faber Vervolg op schatjes De ouders van de schatjes duiken weer op en krijgen het met elkaar aan de stok als pa het in het geniep houdt met een ander. De kids kiezen party Looker (BBC 1. 22.30 uur). Ameri kaanse speelfilm uit 1981 van Michael Cnchton. met Albert Finnev en James Coburn. Baas van groot bedrijf dat af beeldingen van mooie meiden produ ceert. heeft moord als lugubere hobby Woensdag 12 september So long at the Fair (BBC 2. 17.00 uur) Britse speelfilm uit 1950 van Terence Fisher. met Anthony Damborough en Kimmins, met George Form by en Pat Kirkwood. George verkoopt yyes op de renbaan, maar droomt van een loopbaan als jockey. Hoodlum empire (BBC 2, 19.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1952 van Joseph Cane, met Brian Donlevy en Clair Trevor. Senaatscommissie on derzoekt misdaadsyndicaat My dear secretary (Super Channel, 20.00 uur). Amerikaanse komedie van Charles Martin, met Kirk Douglas en Larraine Day. Vrolijke komedie over auteur Douglas en succesvolle schrijf- Running (Veronique. 22.00 uur). Ca nadese speelfilm uit 1979 van Steven Stern, met Michael Douglas en Susan Anspach. Tweeèndertigjarige werklo ze vader van twee dochters heeft maar een doel voor ogen: het lopen van de Olympische marathon. Firepower (BBC 1, 22.30 uur). Brit se speelfilm uit 1969 van Michael Win ner. met Sophia Loren en James Co burn. Drie mensen zitten om uiteenlo- pende redenen achter een rijke man aan. Deze zit goed bewaakt in een afge legen fort. Vrijdag 14 september The thrill of it all (BBC 2, 19.00 uur) Amerikaanse film uit 1963 van Nor man Jewlson. met Doris Day en Jame-. Garner. Tv-reclamepersiflage Cat people (BRT 1,23 00 uur) Ame rikaanse film uit 1982 van Paul Schra- der. met Malcolm McDowell en Na- stassia Kinski. Na lange tijd geschei den van haar familie geweekt te zijn ontmoet Irene haar broer Paul. Die voelt zich sterk tot Irene aangetrokken en dat heeft alles te maken met het feit dat ze tot een incestueus ras behoren, de Cat people. Now and lore ver (BBC 1. 00 10 uur). Australisch melodrama uit 1983 van Adrian Carr. met Cheryl Ladd en Robert Coleby. Ontrouwe echtgenoot wordt van verkrachting beschuldigd Possessed (BBC 2. 00 20 uun Ame rikaans melodrama ui» 1947 van Curtis Bernhardt, met Joan Crawford en Van Heflin Verpleegster heeft twee lief des Ze trouwt met de een maar kan de ander niet vergeten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15