Dictatuur tussen Eufraat en Tigris Saddam Hussein, Nebukadnezar en de les van Ceaucescu Geen ruimte voor Hervormde Kerk bij Kerk en Wereld I REPORTAGEi MAANDAG 27 AUGUSTUS 19M GEESTELIJK LEVEN Va TEL AVIV - Er zijn gebeur tenissen die zelfs een door de wol geverfd dictator als president Saddam Hussein niet onverschillig laten. De Iraakse leider toonde zich eind vorig jaar diep onder de indruk door de executie van het Roemeense presi dentsechtpaar Ceaucescu. Als de verhalen uit Bag hdad op waarheid berusten heeft Saddam video-ko pieën laten maken van Franse televisiebeelden van de terechtstelling, be stemd voor prominente le den van de Revolutionaire Commandoraad, het hoog ste besluitvormende colle ge in het land. Om minstens twee redenen stemde de dood van de Ceaucescus Sad dam Hussein tot nadenken. Om te beginnen symboliseerde de revolu tie in Roemenië het definitieve ka rakter van de veranderingen in Oost-Europa en de Sovjetunie. Het was gedaan met de communisti sche wereld en dus ook met de rui me (politieke, economische, militai re) steun voor een deel van de Ara bische landen. De nieuwe Oost- europese regeringen herstelden hun diplomatieke betrekkingen met de joodse staat en vanuit de Sovjetunie trekt een gestaag groei ende stroom joden naar Israël. De tweede reden voor Saddams ongerustheid heeft te maken met de binnenlandse situatie in zijn land, die een aantal opvallende overeen komsten vertoont met die in Ceau- cescu's Roemenië, met medogenlo- ze dictatuur, blinde persoonsver heerlijking en economische verpau pering. De Iraakse president trok zijn conclusies. Omdat steun van de Sovjetunie en Oost-Europa niet lan ger te verwachten is en de 'Arabi sche massa's' een diepe afkeer koesteren tegen het Westen moest de roep om een sterk Arabisch lei derschap toenemen. Irak kon dat leiderschap alleen leveren als het economisch sterk zou staan, dat wil zeggen een stevige greep zou heb ben op de olieprijzen. De rest van het verhaal is sinds 2 augustus bekend. Olie-export Het belang van olie voor de Iraakse economie, en daardoor voor politie ke stabiliteit, kan niet worden over schat. Olie-export levert 95 procent van de buitenlandse valuta waar mee het land per jaar voor 2,5 mil jard dollar (ruim vier miljard gul den) aan voedsel moet importeren. En de aankoop van wapens voor het ruim een miljoen man tellende leger wordt eveneens bekostigd uit de olie-opbrengsten. De Iraakse Olie Maatschappij is in 1972 genationaliseerd en dat bleek een schot in de roos door de spectaculaire stijging van de olie prijzen na de Arabisch-Israëlische oorlog van 1973. In twee jaar tijds zag Irak zijn olie-opbrengst stijgen van 575 miljoen dollar naar 5,7 mil jard. Van de ene op de andere dag beschikte de staat over een tot de rand gevulde schatkist en gegeven het dictatoriale karakter van het re gime kon de regerende Ba'th-partij, waarin Saddam al een belangrijke rol speelde, zelf bepalen hoe ze dat geld zou gaan besteden. Het grootste sociaal-economische probleem waarmee Irak worstelt is de massale trek van het platteland naar de stad, een van de redenen waarom maar tweederde van de vruchtbare grond langs Eufraat en Tigris in cultuur is gebracht. Vlak na de Tweede Wereldoorlog woon de zeventig procent van de Iraakse bevolking op het platteland en de rest in de steden. Nu is de verhou ding precies omgekeerd. Omdat die beweging niet gepaard is gegaan met een snelle industriële ontwik keling leeft een groot deel van de bevolking van de grote steden in kommervolle omstandigheden. De Iraakse regering besloot in de loop van de jaren zeventig de gigan tische olie-opbrengsten te investe ren in onderwijs, sociale en medi sche zorg en infrastructuur. Met de snelle stijging van de levensstan daard die daarvan het gevolg was legde de Ba'th de basis voor brede steun onder de bevolking, een steun die Saddam Hussein hard nodig zou hebben met de Golfoorlog en de sterke val van de olieprijzen in aan tocht. Britse creatie Zoals meer Arabische landen is Irak een creatie van de Britten. De kolo niale heersers importeerden in 1920 een koning, Faysal, uit Saudi-Ara- bië en stelden een parlement en een regering aan. Zo was aan alle demo cratische eisen voldaan, ook al bleef achter iedere Iraakse minister een Britse 'adviseur' de lakens uitdelen. De verwachting in Londen was dat uit de staten vanzelf naties zou den groeien. Maar in de meeste Ara bische landen heeft na de onafhan kelijkheid een ethnische of religieu ze groep de macht aan zich getrok ken. Zo is president Hafez al-Assad van Syrië een vertegenwoordiger van de Alawitische minderheid en in Irak noemde Saddam Hussein zich aanvankelijk 'al-Takriti', dat wil zeggen afkomstig uit het provin ciestadje Tikrit ten noorden van Baghdad. Zijn belangrijkste medewerkers recruteerde hij in zijn geboorte plaats en het duurde niet lang of ie dereen die ooit in de wijde omge ving van Takrit had gewoond voeg de 'al-Takriti' achter zijn naam. Dat veranderde in de loop van de jaren zeventig, toen Saddam Hussein van de ene dag op de andere besloot zijn 'Sociaal voelend leider' of'beul van Baghdad'? Zoals het ee rol van meedogenloos dictator met evenveel gemak als die i i Oosters heerser betaamt speelt Saddam Hussein de in modern pragmatisch president. bewind een nationaal aroma te ge ven. Hij gelastte de staatsmedia de toevoeging 'al-Takriti' weg te laten en sinds die tijd pest alleen de Ara bische propagandadienst van de Is raëlische radio de Iraakse president nog met diens plaats van herkomst. Staatsgreep De Iraakse monarchie eindigde in 1958 met een staatsgreep door een groep 'Vrije Officieren', onder lei ding van brigade-generaal Abdel Karim al-Qassim. Maar de nieuwe regering was politiek verdeeld. Aan de ene kant stonden de communis ten, die sinds 1934 leiding hadden gegeven aan de oppositie tegen de monarchie en aan de andere de Ara bische nationalisten, die zich had den verenigd achter de eis tot aan sluiting bij de Verenigde Arabische Republiek van Syrië en Egypte. Qassim, in feite een nationalist, voelde er niets voor de macht over te dragen aan Nasser en zag zich dus gedwongen tot een bondgenoot schap met de door hem gehate com munisten. De tweespalt resulteerde in februari 1963 in een staatsgreep door een alliantie van nationalisten en Ba'thisten, waarop een tien maanden durend schrikbewind volgde met een bloedbad onder de communisten en andere aanhan gers van links. In november zetten de nationalis ten de Ba'th-partij uit de regering, maar na vijfjaar van wisselende mi litaire regimes greep in 1968 een groep Ba'thistische officieren defi- Pan-Arabisme De Ba'th-beweging ontstond in de jaren veertig en vijftig als geestes kind van de christelijke Syrische in tellectueel Michel Aflaq. De basis gedachte is het pan-Arabisme: een 'Arabische natie' die zich uitstrekt van Marokko tot Irak en alleen maar kunstmatig is verdeeld. De Ba'th- leuzen zijn "Eenheid, Vrijheid, So cialisme" en "Een Arabische Natie met een Eeuwige Missie". Met haar nadruk op ethnische eenheid en haar fantasieeën over een grandioos pan-Arabisch verle den put de beweging diep uit de bronnen van romantiek en idealis me. Hoe de Arabische eenheid tot stand moet komen en hoe de Arabi sche natie moet worden geregeerd zijn vragen waarop het Ba'thisme geen antwoord biedt. Begrippen als 'socialisme' en 'de mocratie' worden binnen de Ba'th- partij en naar willekeur geïnterpre teerd en het vage karakter maakt de beweging bij uitstek geschikt als politiek instrument van dictators als Hafez al-Assad en Saddam Hus sein. De splitsing tussen de 'linkse' Syrische en de 'rechtse' Iraakse fac tie werd in 1967 geformaliseerd en pogingen de breuk te lijmen zyn tot nu toe op niets uitgelopen. Van alles wat De beschrijvingen van Saddam Hussein lopen uiteen van "een soci aal voelend Arabisch leider die het beste voor heeft met zijn land", zoals de Jordaanse koning Hussein nog onlangs verklaarde, tot de "Ti ran van de Tigris" en de "Beul van Baghdad", betitelingen die in ruime mate zijn aan te treffen in de Wester se pers. Maar zoals een Oosterse dictator betaamt is Saddam Hussein van al les wat. Naar gelang de samenstel ling van zijn publiek en het doel van zijn missie speelt hij met evenveel gemak de rol van clanleider uit Takriti als die van medogenloos dic tator of modern pragmatisch presi dent. Het is nogal ongewoon voor een Arabisch leider, en zeker voor een aanhanger van de Ba'th-beweging, om in politieke toespraken te ver wijzen naar het voor-Arabische ver leden. Toch deed Saddam Hussein dat graag in de eerste jaren van zijn regering. Niet verrassend liet hij vooral zijn bewondering blijken voor Nebukadnezar, de koning die Babyion maakte tot "een gouden beker in de hand des Heren die de hele aarde dronken maakt", zoals zelfs de Oudtestamentische profeet Jeremia moest toegeven. Nebukadnezar heeft in de loop van zijn regering voortdurend straf expedities moeten voeren om de welvaart van zijn land in stand te houden. Die campagnes waren ge richt op het handhaven van de han delsroute naar de Middellandse Zee en op het innen van schattingen. Een vergelijking met de Iraakse in val in Kuwayt is verleidelijk. Het spreekt vanzelf dat Saddam in zijn verwijzingen naar Nebukadnezar niet voorbijging aan diens verove ring van Jeruzalem in 587 v.C., waarbij duizenden joden naar Ba byion werden afgevoerd en anderen de wijk moesten nemen naar Egyp te. Hij vertelde soms dat de Irakezen als erfgenamen van het oude Mes- opotamie superieur zijn aan andere Arabieren en zijn uitverkoren om de verovering van Jeruzalem te her halen. Of hij dat echt geloofde is een andere zaak. In ieder geval verdwe nen de verwijzingen naar Nebuk- adrezars verovering van Jeruzalem in 1982/83, toen Irak een moeilijke periode doormaakte in zijn oorlog met Iran. Saddam Hussein speelde vanaf die tijd vaker de rol van prag matisch president, zocht hulp bij het Westen en steunde een regeling van het Palestijnse vraagstuk door onderhandelingen. De combinatie van schoonheid (de architectonische luister van Ba byion) en wreedheid (Nebukadne- zars meedogenloze gedrag als dicta tor en militair) moest een roman tisch ingestelde Ba'tfrist wel aan spreken. De verhalen over de wreedheid van Saddam Hussein en diens leger zijn legio. Het bekendste gaat over de manier waarop hij in juli 1979 zijn macht vestigde. Pijnbank Op de zestiende van die maand schoof hij de ziekelijke Al-Bakr op zij en riep zichzelf uit tot president. Maar omdat hij vijf van zijn beste vrienden en collega's in het leider schap ervan verdacht dat zij hem zijn presidentschap niet van harte gunden liet hij een van hen, Muhyi al-Mashadi, arresteren. De secretaris-generaal van de Ba'th werd op de pijnbank gelegd en dat moedigde hem aan te beken nen dat hij van plan was Saddam af te zetten, in een samenzwering met andere leiders. Op 22 juli belegde de nieuwe president een buitengewo ne vergadering van het Congres van de Ba'th-partij, waarbij Al-Mashadi zijn verhaal vanaf het podium mocht voordragen. Telkens als hij de naam noemde van een van de lei ders die zogenaamd bij de coup be trokken waren diende de betrokke ne op te staan, waarna hij door le den van de veiligheidsdienst werd weggeleid. Van het spektakel bestaat een vi deofilm (een obsessie van Sad dam?), waarvan bij wijze van waar schuwing kopieën werden ver stuurd naar alle partij-afdelingen. Op 7 augustus werden de vijf Ba'th- leiders, samen met zeventien ande re 'samenzweerders', terechtgesteld door een vuurpeloton, bestaande uit de president zelf en de overge bleven leden van het partijleider schap. Op een stapel In een andere versie van het verhaal beval Saddam Hussein na afloop van de executie de lijken op een sta pel te leggen en ze te bedekken met een tapijt, waarover hij vervolgens op en neer zou zijn gewandeld. Als die lezing juist is heeft het Iraakse leger daaruit misschien de inspira tie geput voor zijn behandeling van Iraanse soldaten in de slag bij Ma- jnun in 1984. De Britse journalist Mark Fine man was in het voorjaar van dat jaar samen met andere Westerse colle ga's uitgenodigd te komen zien hoe de Irakiers in de nachtelijke uren korte metten maakten met de 'Iraanse honden' in de moerassen van het grensgebied. De Irakiers legden een netwerk van elektrische kabels aan in het water en zetten die met generators onder stroom op het moment dat de onder vuur geno men Iraniers uit hun boten spron gen. "We braden ze als avocado's", legde een Iraakse officier uit. Bij het aanbreken van de dag gin gen de Iraakse soldaten er als vis sers op uit om de oogst van de nacht binnen te halen. De vele honderden lijken werden keurig opgestapeld in een van de kanalen. Ongebluste kalk en een dertig centimeter dikke dam gereed voor Iraaks rijdend ma terieel. Kritiek Van binnenlandse oppositie tegen het bewind van Saddam Hussein is weinig bekend. Kritiek op de presi dent wordt gestraft met de dood, zo dat oppositieleiders niet meer on der de levenden zijn of in het bui tenland verblijven. De Kurdische minderheid voert al sinds de jaren twintig strijd tegen het centrale ge zag in Baghdad, maar omdat Iran de grens voor de rebellen gesloten heeft en geen militaire hulp meer verstrekt kan de Kurdische leider Jalal Talabani weinig anders meer doen dan sympathie voor zijn zaak proberen te winnen in het buiten land. Een week geleden belegde hij in Damascus een bijeenkomst met an dere oppositiegroepen. Aanwezig waren vertegenwoordigers van vijf kleinere Kurdische organisaties, de ondergrondse Communistische Partij, de Iraakse Socialistische Party en een dissidente Ba'th-fac- tie. Er waren ook afgevaardigden van de organisatie 'Islamitische Re volutie van Irak', die vanuit Tehe ran wordt geleid door de shiitische geestelijk leider Mohammed Bakr Hakim. De shiiten vormen in Irak de grootste religieuze groep, maar de meesten zijn arme boeren en hun macht is beperkt. Het Westen hunkert naar een al ternatief voor het regime van Sad dam Hussein. Kurdenleider Talaba ni verklaarde vorige week dan ook dat hij om Amerikaanse militaire hulp heeft gevraagd om samen met communisten, socialisten, dissiden te Ba'thisten en shiiten "een demo cratie te vestigen in Irak". Hij leek oprecht verbaasd dat de besluitvor mers in Washington zich niet erg gretig toonden. Protest tegen bezuinigingen Gereformeerden vragen hulp voor asielzoekers LEUSDEN (ANP) - Dë Gerefor- meerde Kerken in Nederland zul len de diaconieën om hulp vragen bij het vinden van woonruimte voor asielzoekers. Komende week zal daartoe een brief wor den gestuurd naar de diaconieën in 27 gemeenten met meer dan 50.000 inwoners, aldus stafmede werker dr. J.W. van der Molen van de sectie binnenlands diaco naat van de Gereformeerde Kér ken. Vorige week deed het ministe rie van WVC een klemmend be roep op de deze 27 gemeenten om steun bij het oplossen van de noodsituatie in de opvang van asielzoekers. Onder de aange schreven gemeenten zijn Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Lely stad en Zwolle. Deze gemeenten hebben nog niet voldaan aan' hun contractuele plicht om 2 promille van hun woningenbestand voor asielzoekers te reserveren. Bo vendien hebben zij er geen blijk van gegeven op korte termijn vluchtelingen op te nemen. Volgens Van der Molen moeten de diaconieën er bij de gemeente besturen op aandringen mede werking aan de oproep van WVC te verlenen. Scheiding tussen kerk en staat in Zuid-Afrika? JOHANNESBURG (EPD) - In Zuid-Afrika is in de kerken een discussie ontstaan over de vraag, of in de nieuwe grondwet moet worden bepaald, dat Zuid-Afrika een christelijke staat is. De aanleiding was een televi sie-interview met ANC-leider Nelson Mandela over dit onder werp. "Daar er in Zuid-Afrika ook andere godsdiensten dan het christendom zijn, kan de staat zich niet met een beroep op het christendom legitimeren, aldus Mandela. De huidige grondwet, die uit 1961 dateert erkent "de leiding van de almachtige God". De voorzitter van de Nederduit se Gereformeerde Kerk, prof. Jo- han Heyns, verdedigde in een vraaggespek met de krant 'Daily Mail' de bepaling in de huidige grondwet. Zij moet volgens hem ook in de nieuwe grondwet wor den opgenomen. De methodistische bisschop Peter Storey, oud-voorzitter van de Zuidafrikaanse Raad van Ker ken, is het met Heyns oneens. „Er is geen christelijke staat", aldus Storey. „De schade die de zich christelijk noemende apartheids- staat het christelijk geloof heeft toegebracht, is niet te meten. De kerken hebben een profetische afstand tot de staat nodig',' vindt hij. Gijsen trekt niet veel belangstelling MAASTRICHT (ANP)- De 51ste heiligdomsvaart die dezer dagen in Maastricht wordt gehouden, heeft enkele dagen nodig gehad om het vertrouwde beeld van een religieuze manifestatie te verto- Daarvan Avas pas zondag spra ke. Toen was de belangstelling in tegenstelling tot de drie vooraf gaande dagen massaal te noemen. Rond 4.000 katholieken woonden 's morgens de plechtige eucharis tieviering bij op het Maastrichtse Vrijthof en meer dan 50.000 men sen stonden langs'de route die de ommegang 's middags door de historische binnenstad volgde. Het aantal belangstellenden za terdag bij de ontmoetingsdag van het bisdom Roermond èn bij de nachtwake voor jongeren was zeer gering. De eucharistievie ring, waarin bisschop dr. J.B.M. Gijsen van Roermond voorging, wérd door hooguit 500 katholie ken bijgewoond. Aan de wake in de nacht van zaterdag op zondag bij de Sint Servaasbron namen 200 jongeren deel, hoewel de or ganisatoren hadden gerekend op duizenden jeugdige katholieken uit heel Nederland. Gijsen hield de katholieken in zijn bisdom voor dat zij van het christendom geen fa?ade mogen maken van schone schijn, van ei genzinnigheid en zelfbevredi ging. "Velen kiezen niet voor de volle Christus rriaar slechts voor enkele aspecten van Zijn leer. Zij maken daardoor van het christen dom een geloof naar eigen goed dunken en eigen believen", waar schuwde de bisschop van Roer mond. De Rooms-Katholieke Kerk en de Evangelische Kerk in de Bondsrepubliek hebben zich ge mengd in de discussie over de abortusregeling in een verenigd Duitsland. In een gezamenlijke verklaring wijzen ze het voorstel van de regering-Kohl af, waarin rekening wordt gehouden met de huidige regeling in de DDR. Die regeling, waarbij abortus tot in de twaalfde week is toegestaan, zou voor het DDR-gebied nog twee jaar na de eenwording gelden. De huidige DDR-regeling is „onver enigbaar met de fundamentele overtuiging van het christelijke geloof en van de kerken", aldus beide kerken. Beroepingswerk Hervormde Kerk: Beroepen te Op- sterland-Noord: H. Rietman, kandi daat te Assen. Bedankt voor Hekelin- gen-Simonshaven: F. A. den Harder te Rhoon. Geref. kerken Vrijgemaakt: Bedankt voor Enschede-Noord voor de miss. dienst te Irian Jaya: J. R. Visser te Urk. Remonstrantse Broederschap: Be noemd tot predikant in algemene dienst (standplaats Oecumenisch Stu dentenpastoraat Leiden, part-time): mw. dr. C. M. G. Berkvens-Stevelinck te Delft (part-time), die deze benoe ming heeft aangenomen. DRIEBERGEN (ANP) - Het moderamen (bestuur) van de Ne derlandse Hervormde kerk heeft deze week bij de politieke partijen en de Vaste Kamercommissie van WVC geprotesteerd tegen de bezuiniging op het werk van het hervormde vor mingscentrum Kerk en Wereld in Driebergen. Maar dr. K. Blei, secretaris-generaal van de Hervormde Kerk, kreeg zaterdag geen kans dit protest toe te lichten bij de manifestatie van Kerk Wereld tegen de bezuinigingen. Enkele weken geleden maakte minister D'Ancona van WVC be kend, dat zij de overheidssubsi- aan acht vormingsinstituten, waaronder Kerk en Wereld, wil beëindigen. Voor Kerk en Wereld komt dat neer op een bedrag van 1,9 miljoen gulden. Als de deelne mersbijdragen die daardoor ver loren gaan, worden meegeteld, is het verlies aan inkomsten ruim 2,7 miljoen gulden op een begro ting van 7 miljoen. Ongeveer 24 arbeidsplaatsen staan op het spel. Blei sprak desgevraagd van een „wat wonderlijke gang van za ken". Hij was als bestuurslid van Kerk en Wereld uitgenodigd voor de manifestatie, die was georgani seerd door medewerkers van het vormingsinstituut. Maar hij stond niet op de sprekerslijst. Tijdens de manifestatie vroeg de directie Blei alsnog het woord te voeren, ar toen de bijeenkomst uitliep, werd hem verzocht daarvan af te De Hervormde Kerk trekt jaarlijks 250.000 gulden uit voor Kerk en Wereld. Tijdens de manifestatie kwa- iien ruim 20 vertegenwoordigers /an groepen aan het woord die op Kerk en Wereld bijeenkomen. Achtereenvolgens kwamen on der anderen aan bod de geschei den predikantsvrouwen, de oude re homo-mannen, de jonge Antil- lianen en Surinamers, de 'gewo- ouderen, de bijstandsvrou wen, de stiefgezinnen en de nabe staanden van de ramp bij het vliegveld Zanderij bij Paramari bo. Aan het slot voerden ook nog enkele kerkelijke vertegenwoor digers het woord, onder wie se cretaris ds. W.R. van der Zee van de Raad van Kerken in Nederland nevr. L. in 't Veld van de Oecu menische Vrouwensynode. „Kennelijk staat voor de mede werkers van Kerk en Wereld het kerkelijke karakter niet op de eer ste plaats", aldus Blei. Een der medewerkers zei des gevraagd, dat de sprekers waren gezocht in achterstandsgroepen De sprekers onderstreepten het belang van het werk van Kerk en Wereld. De Amsterdamse predi- innerde aan de rol van Kerk en Wereld bij de strijd tegen de nieu we armoede in ons land. Een ka binet dat bij de sociale vernieu wing een beroep doet op het maatschappelijk middenveld, is onverantwoord bezig, als ze een „broedplaats van creativiteit als Kerk en Wereld in elkaar trapt", aldus Harrewijn. Volgens hem worden de armen het slachtoffer van de bezuinigingen, terwijl .jonge managers er een maand bijstandsuitkering doorjagen tij dens één middag vorming".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2