Vooral schetsen laten de échte Rubens zien Travestie-act op Rembrandtsplein Professioneel entertainment op straat 'Eigen werk' Boymans tentoongesteld Dialoog in Arnhem centraal bij 'Passage Oost-Europa' Kunstenaar legt Britse r ol Golf vast POP bijdragen: Paul van der Kooij, Erna Straatsma Brug nog ver Toegankelijk Gitaar-dans Voorzichtig Van onze correspondent Gerlof Leistra AMSTERDAM - Was de straat tot voor kort het exclusieve podium voor de manke accordeonist en de blinde orgelman, de nieuwe genera tie levert professioneel entertain ment. Een kijkje achter de scher men bij de Mister Grace Mister Jones Show, een heuse travestie- act. De terrasjes op het Amsterdamse Rembrandtsplein zijn deze middag matig gevuld. Donkere wolken waaien dreigend over. Midden op straat een verlaten paarse stellage: twee hoge palen met een koord er tussen. Plotseling trekt geklik van ijzeren hakjes de aandacht. Van links komt een parmantig mannetje aangetrippeld. Zwarte livrei en wit te rococo-pruik. Onder zijn arm een enorme getto-blaster. Het mannetje zet het apparaat neer, drukt een knop in en zwiert luidkeels zingend en tap-dansend tussen de tafeltjes door. Inmiddels heeft een al even zonderling uitgedoste heer zich naast de stellage opgesteld. Hij knikt het publiek minzaam toe en maakt zich op om zijn kunsten op het koord te gaan vertonen. Rinus Rossewij (39) - de grote - en Craig Eubanks (38) - het kleintje - brengen de Mister Grace Mister Jones Show. Een kleine twintig mi nuten vermaken ze het toege stroomde publiek met een perfecte act. Rossewij jongleert met knotsen en ringen op het koord alsof het niks is. Grijnzend neemt hij - nog steeds op het koord balancerend! - plaats op een krukje. Vervolgens staat hij weer op en ontdoet zich van zijn pak. En surprise, surprise: daar onder zit een gifgroen balletpakje. Wanneer Rossewij ook nog even heeft laten zien dat hij op klompen kan koorddansen, is de show afge lopen. De klompen fungeren daar na als pet. Het publiek geeft gul. De Mister Grace Mister Jones Show is gebaseerd op de travestie- comedie. Rossewij kreeg het idee afgelopen winter tijdens een bezoek aan Brazilië. "Het travestietheater is daar heel populair. Die artiesten zijn daar even geliefd als bij ons Toon Hermans en André van Duin. Het is hun revue". Grimassen Terug in Nederland sloeg Rossewij met zijn Amerikaanse maatje Eu banks (bekend van de VPRQ-televi- sie) aan het repeteren en een spran kelende show is het resultaat. De onderlinge tegenstellingen worden slim uitgebuit. Eubanks is hyper actief, terwijl Rossewij zich, wat be dachtzamer gedraagt. Halverwege gooit Eubanks zijn performance nog eens in een hogere versnelling met een hilarische play back-vertol king van het nummer 'Yoy allways hurt the one you love' van Spike Jo nes. Zijn armen en benen blijken plotseling van elastiek en zijn ge zicht neemt de meest onmogelijke grimassen aan. Rossewij en Eubanks zouden hun show het liefst in het theater bren gen, maar de spoeling is dun. Rosse wij: "Wij vragen 1200 gulden voor een optreden, maar dat is blijkbaar nog te veel. Voor minder kunnen we het gewoon niet doen. We hebben er maanden voor gerepeteerd. Wat zeg ik: ons hele leven! Het kost je jaren om je op het koord zo zeker te voe len dat je echt kunt spelen; je optre den stijl kunt geven". Het publiek op de terrasjes is in middels ververst en Rossewij en Eubanks besluiten hun show nog een keer op te voeren. "Come on", zegt Craig. "Let's do it now, 'cause my costume is falling apart". En dan met een vette grijns: "Or is it me that's falling apart?" En weg is hy. Het succes is zo mogelijk nog gro ter. Zwetend en hijgend strijken ze twintig minuten later weer neer. Als ik na een half uur vraag of ze hun show die middag nog een keer doen, schudt Rossewij zijn hoofd. "Nee, moet je mijn benen maar eens voelen". Hij trekt zijn broekspijp omhoog. Zijn benen gloeien alsof hij ze te lang tegen de kachel heeft gehouden. "Koorddansen lijkt mis schien een peuleschil, maar het vergt enorm veel van je spieren. Als ik nu doorga, zou ik ze letterlijk ver branden". zelfs dat schilderij bleek aan het be gin van deze eeuw een oude kopie van het origineel in Buckingham Palace. Met behulp van de andere naam gever van het Rotterdamse muse um, de industrieel D. van Beunin- gen, kon in de jaren twintig van deze eeuw alsnog een aantal werken van Rubens worden verworven; in het bijzonder de olieverfschetsen voor de Achillesserie. Rubens maakte deze serie over het leven van de Griekse held als ontwerpen voor een reeks wandtapijten. Ze zijn van een ongekende zwierig heid, een speelsheid van lijn, een in tensiteit fan kleur die duidelijk ma ken, waarom Rubens tot de meest gevierde kunstenaar van zijn tijd kon uitgroeien. Het is gebruik om wat schamper te doen over de vle zigheid van zijn vrouwfiguren en de gezwollen gespierdheid van zijn mannen. Maar wie door zijn eigen vooringenomenheid heen kijkt ziet een schilder met een ongeëvenaard gevoel voor stofbehandeling, voor de expressiviteit van gelaatsuit drukking en gebaar en een onbe- .perkt vakmanschap. Dat geldt ei genlijk in gelijke mate voor een paar andere Vlamingen op de tentoon stelling: Anoon van Dyck (door Ru bens als zijn beste leerling be schouwd) bij voorbeeld, wiens im posante Hieronymus een echt top stuk is, maar ook Adriaen Brouwer, David Teniers en Casper de Crayer. Het aantrekkelijke van de ten toonstelling in Rotterdam is niet zo zeer de omvang ervan als wel het ge geven, dat men hier met de oor spronkelijke meesters te maken heeft. Dat geldt in het bijzonder voor Rubens: het is algemeen be kend, dat hij zich - als het ging om grote stukken - gemeenlijk beperk te tot het maken van een vooront werp. De studenten in het atelier (in het geval van Rubens mag men wel spreken van de fabriek) maakten het schilderij met de schets als voor beeld en tenslotte kwam de meester zelf langs om de puntjes op de i te zetten. Wie de echte Rubens wil zien moet dus bij zijn schetsen terecht. Die vooral maken dan ook de tocht naar Rotterdam de moeite waard. Rubens en zijn tijd Boymans-van Beuningen te Rot terdam is te zien tot 12 november; geopend di t/m za 10-17 uur, zo 11- 17 uur, ma gesloten. Avantgardistische films in Amsterdam AMSTERDAM (ANP) - 'The Ame rican avantgarde 1980-1990" is de ti tel van een filmmanifestatie in thea ter Desmet in Amsterdam. Van 13 s tot en met 28 september is een uit-N gebreid programma te zien van de belangrijkste Amerikaanse avant gardistische films van de afgelopen tien jaar. Vanaf 20 september rou leert een selectie van dit program ma langs filmhuizen buiten Amster dam. De manifestatie, georganiseerd door de stichting Mecano, brengt een overzicht van het werk van der tig filmmakers. Hoewel de avant- gardefilm geen eenduidige stijl kent, is wel een gemeenschappelij ke noemer aan te wijzen: de filmma kers streven naar formele vernieu wing en willen nieuwe vormen van cinematografische expressie cre ëren, aldus de stichting. Het programma omvat veertig lange en korte 16-millimeter-films. •'Het kost je jaren om je op het koord zo zeker te voelen datje echt kunt spe- len'. (f0to GpD) Van onze correspondent Rijk van Rotterdam ARNHEM Zo'n 300 kunstenaars uit de DDR, Polen en Rusland krijgt Arnhem te gast tijdens het culturele festival 'Passage Oost-Europa', dat van 28 september tot en met 13 ok tober gehouden wordt. Het gaat om regisseurs, cineasten, acteurs, dan sers, beeldende kunstenaars, archi tecten, schrijvers, componisten, muzikanten en studenten in de di verse kunstdisciplines. Zij zullen la ten zien en horen hoe hun cultuqr zich in de afgelopen decennia en vooral ook sinds de recente omwen teling heeft ontwikkeld. En ze zul len in samenwerkingsprojecten een dialoog aangaan met Nederlandse kunstenaars. Het festival wordt vrijdag 28 sep tember in de Schouwburg Arnhem geopend met de première van 'De drie zusters' van Anton Tsjechov door Theater van het Oosten in de regie van Agaath Witteman. Een dag later heeft de tenaamstelling plaats van Arnhems nieuwste brug over de Rijn, die naar de voormalige Russische dissident Andrej Sachar- ov vernoemd wordt. Ere-gast hier bij is Sacharovs weduwe, Jelena Bonner. In gezelschap van wvc-mi- nister Hedy d'Ancona woont zij 's avonds de gala-avond van het festi val bij, met een voorstelling van het Moscow Classical State Ballet. Gistermiddag werd het program ma van 'Passage Oost-Europa' in de Schouwburg Arnhem gepresen teerd met een forumdiscussie over de samenstelling van het festival. Aan de discussie namen onder meer deel: Jan Brand, artistiek directeur van het festival; Liesbeth Brandt Corstius, directeur van het Ge meentemuseum Arnhem; Henk Bitter, samensteller van het film programma van het festival; Chaim Levano, theatermaker en regisseur van een internationaal studenten project van het festival en Joanna Bilska, een al geruime tyd in Neder land werkzame Poolse theater maakster. Uit de discussie werd duidelijk, dat het idee voor het festival twee jaar geleden ontstond uit nieuws gierigheid naar wat er zich op cultu reel gebied afspeelde achter het toen nog nauwelijks open te krijgen IJzeren Gordijn. Door de onver wachte politieke veranderingen is nu de Oost-West-dialoog op cultu reel gebied een belangrijk element van de programmering geworden. Melchior de Wolff: „Overigens blijken de culturele ontwikkelingen in Oost-Europa in de oude situatie wel degelijk te zijn doorgegaan, maar dan ondergronds. Wij wisten daar niets van. Het is interessant dat dit ook in het festival te zien is". Volgens Jan Brand toonden de Oosteuropese kunstenaars zich zon der uitzondering zeer verheugd over de uitnodiging om naar Neder land te komen. „Ze willen hun werk graag in een ander land laten zien en zijn vooral ook blij dat ze daar heen kunnen gaan". Kansen hiervoor lijken ze overi gens volop te krijgen. Liesbeth Brandt Corstius ontmoette bij een bezoek aan een tentoonstelling in Leningrad drie collega's van het Amsterdamse Stedelijk Museum, die zich bezorgd toonden over con currentie van haar kant en nog meer over belangstelling voor dezelfde exposanten van de zijde van het 'Centre Pompidou' in Parijs. En Henk Bitter kreeg bij het samen stellen van het filmprogramma ook met veel kapers op de kust te ma ken: „Drie films, die ik graag wilde hebben, waren al door het Filmfes tival Rotterdam geclaimd. En dan geldt er in de filmwereld een 'pik orde'. Met een filmproduktie zijn miljoenen gemoeid, dus gunnen de producenten hun films het liefst aan festivals waar de meeste poten tiële kopers en het grootste publiek komen." Toch is hij tevreden over zijn onderdeel van het festival. „We hebben bijvoorbeeld Russische films uit de jaren zestig, die destijds verboden waren. Die films zijn over het algemeen beter dan wat er nu in Rusland gemaakt wordt. Dat heeft te maken met hun beladenheid." In 'Passage Oost-Europa' staan de steden Oost-Berlijn, Warschau en Moskou centraal. Het festival omvat meer 'dan honderd activitei ten. Behalve de theatervoorstellin gen, filmweek, tentoonstellingen en lezingen zijn er forumdiscussies over actuele zaken. Rotterdam danst weekeinde lang ROTTERDAM (ANP) - De Rotter damse binnenstad wordt in het weekeinde van 31 augustus tot en met 2 september omgetoverd tot dansvloer. Meer dan honderd dans voorstellingen, concerten, dansles sen en feesten vormen het program ma van de manifestatie „Rotterdam Danst" die elke geschikte vierkante meter in het stadscentruip opeist als dansruimte. Vrijdagavond geeft minister D'Ancona het startsein voor het dansfeest. Op het Schouwburgplein staan dan duizend schoolkinderen gereed om de „Rotterdam Shuffle" te dansen. Daarna gaan op vijftien podia voorstellingen van start van amateurgroepen uit binnen- en bui tenland, variërend van stijldansen, moderne dans, volksdansen en jazz- ballet tot hiphop. Zaterdag en zondag kan het pu bliek lessen volgen in alle mogelijke dansstijlen: lambada, tango, quick step, jazzdans en buikdansen. De Rotterdamse Doelen doet het week einde dienst als ballroompaleis waar onder meer optredens worden gegeven door The Ramblers en Ed die Christiani. In het Danshuis en de feestzaal van De Doelen worden volksdansbals gehouden met groe pen uit onder meer Noorwegen, Hongarije, Griekenland en eigen land. Het ontbreken van een danspart ner kan geen excuus zijn om de dansvloeren te mijden. De organisa tie heeft gezorgd voor voorbedrukte briefkaartjes met de uitnodiging: „Mag ik deze dans van jou? Zater dag 1 september, 21.45 uur op het Schouwburgplein". LONDEN (AP) - Het Britse Impe rial War Museum heeft de kunste naar John Keane opdracht gegeven de rol van Groot-Brittannie in de Golfcrisis vast te leggen. „Het gaat om een van die curieu ze, een beetje excentrieke Britse tradities, om een kunstenaar naar een oorlogsgebied te sturen. Ik denk niet dat veel andere landen dat doen", aldus Keane. Keane, die werken over de strijd in Nicaragua en het geweld in Noord-Ierland op zijn naam heeft staan, heeft van het museum een voorschot van 10.000 pond gekre gen. De kunstenaar zei dat hij op het strijdtoneel voornamelijk foto's maakt, die hij dan later in zijn ate lier uitwerkt tot schilderijen. „Ik neem ook een schetsboek mee, maar in sommige situaties kun je niet vragen of ze stil staan en voor je poseren", aldus de schilder. Hij voegde eraan toe dat het museum er het volste belang bij heeft dat hij van het front terugkomt, omdat de investering anders voor niets is ge weest. Het Imperial War Museum is ge wijd aan conflicten waar Groot- Brittannië bij betrokken is geweest vanaf de Eerste Wereldoorlog. Aan de muren van het museum hangen 12.000 schilderijen, die onder meer een beeld geven van de Falkland- oorlog met Argentinië in 1982. Van onze correspondent Hans Lutz ROTTERDAM Er ging bij wijze van spreken een zucht van opluchting door het mu seum Boymans van Beunin gen toen Nora de Poorter - Belgiës meest erkende Ru bens-specialiste - verklaar de, dat het Rubens-bezit van het museum echt was. In deze tijd, waarin diepgaande onderzoeken het niveau van het bezit van menig museum wezenlijk aantasten, is het een heel geluk dat oude meesters ook zijn wie men altijd dacht dat ze waren. Met een gerust hart kon het Rotter damse museum dan ook de ten toonstelling'Rubens en zijn Tijd in richten: een selectie uit het eigen bezit aan Vlaamse meesters uit de zeventiende eeuw met Peter Paul Rubens als centrale figuur. De ten toonstelling gaat vergezeld van een uitgebreide catalogus, waarin het totale Vlaamse bezit wetenschappe lijk wordt beschreven: een ideale manier om zowel het museumbezit te catalogiseren als het eigen bezit ten toon te stellen. Dat zich daarbij dan ook nog de gelukkige omstan digheid voordoet, dat Rubens 350 jaar geleden in Antwerpen over leed, is mooi meegenomen: een klein beetje Rubensjaar is nooit weg. De opluchting over de echtheid van de Rubensen heeft ook een his torische achtergrond: de stichter van het museum, de Utrechtse ju rist Frans Boijmans wiens verzame ling nog steeds de kern van het mu seale bezit vormt, verkeerde in de vaste overtuiging, dat hij elf schil derijen van Rubens bezat. Rotter dams eerste museumdirecteur, de kunsthandelaar Arie Lamme, veeg de echter met die zekerheid de vloer aan: hij voerde ze alle elf van de lijst van erkende meesterwerken af en zelfs werd een aantal er van als 'uit schot' verkocht. Datzelfde lot on derging een aantal schilderijen van Antoon van Dyck waarvan er uit eindelijk een als echt overbleef. En DIRECTIE - Mevrouw drs. A.C.M. Grondman wordt met ingang van 1 november de nieuwe directeur van museum 't Nijenhuis in Heino. Me vrouw Grondman (38) was onder meer werkzaam als educatief mede werkster bij de gemeente Leiden en wetenschappelijk medewerkster aan de universiteit van Amsterdam. Prince - 'Music from Graffiti bridge' (WEA) j Het nieuwste album van Prince I bevat 17 nummers van een film die in november in de VS in première gaat. De film heet 'Graffiti bridge' en de soundtrack wordt geaffi cheerd als musical en rock opera. Dat laatste lijkt wat overdreven, of het zou op de goede boodschap moeten slaan die weer als een rode draad door het 70 mihuten durende geheel loopt. Na de ladder die onze ziel moest redden en het kruis dat onze proble men moest oplossen, dient de New power generation nu op zoek te gaan naar de brug. Aan de andere kant ligt de bevrijding en God kijkt vanuit de hemel neer op de genera tie vol hoop en een enorme zen dingsdrang ('only we can change the world'). Prince zou Prince niet zijn als hij deze woorden niet relativeer de door muzikale .knipoogjes en teksten als 'Making love and music is the only thing we are waiting for'. Maar toch. Hoewel Prince, net als in zijn bes te tijd, veel zelf doet, krijgt hij de no dige hulp van Mavis Staples, onze 'eigen' saxofoniste Candy Dulfer, funkmeester George Clinton en - heel opvallend - The Time. In Pur- I pie Rain, zijn eerste film, vocht I Prince een muzikale strijd uit tegen I deze spekgladde swingband. Hun terugkeer lijkt erop te wijzen dat Prince weer eens wil scoren in Ame rika, zijn vaderland. Het album is veel minder experi menteel dan Lovesexy en er staan nummers op die zó naar het Eurovi sie Songfestival kunnen (zoals het suikerzoete titelnummer). Het per centage uitschieters is lager dan we van Prince gewend zijn, al staat daar .tegenover dat het aantal diep tepunten meevalt. Prince weet we derom uit de vele stijlen één mes scherpe sound te destilleren, be doeld voor geluk, (dans)vermaak en extase. Vaak lukt het, soms vraagje je na een leuk intro en een aardige eerste minuut af wanneer nu einde lijk de brug wordt bereikt. PvdK Pixies - 'Bossanova' (4AD/Play it again Sam) Maanden geleden al begon het la bel van de Pixies met een reclame campagne voor het album 'Bossa nova'. 'Is this the summer of the Bos sanova' stond in koeieletters in di verse muziekbladen. De vraag was vooral of Pixies-voorman Black Francis erin zou slagen om het bril jante debuutalbum van Pixies-bas- siste Kim Deal ('Pod') te evenaren. 'Bossanova' stelt wat dat betreft niet teleur. Het vierde album van de uit Boston afkomstige band is we derom een hoogtepuntje in de he dendaagse popmuziek, net als de voorgangers 'Doolittle' (1989) en 'Surfer Rosa' (1988). Het zinderende is er een beetje af, maar de kwaliteit is er niet minder om. 'Bossanova' is het meest toe gankelijke album van de Pixies tot nu toe. De eerste twee nummers moetje even doorworstelen (slap in- strumentaaltje 'Cecilia Ann' en he meltergend geblèr in 'Rock music'), maar de overige 12 songs kunnen zo op single worden uitgebracht. Noi sy pop op zijn best met hier en daar wat stuntwerk van gitarist Joey Santiago, vlammende uithalen van zanger Black Francis en prachtige achtergrondzang van bassiste Kim Deal. De fans van Kim Deal moeten overigens tot hun spijt weer consta teren dat Francis zijn bassiste het liefst zoveel mogelijk op de achter grond houdt. E.$. The Soup Dragons - 'Lovegod' (Big Life) Ze begonnen als Buzzcocks-deri- vaten maar zijn inmiddels een eigen BERGEN OP ZOOM - De theaterstoelen in het nieuwe theater De Maagd in Bergen op Zoom worden nog stevig gepoetst. De verbouwde voormalige ka tholieke kerk wordt, na een ingrijpende verbouwing en restauratie, volgen de week officieel geopend door prinses Margriet. (foto anp) Pixies: ...noisy pop op zijn best- weg ingeslagen. De Schotse Soup Dragons maken een mix van dans muziek en gitaarpop en staan daar mee weer volop in de schijnwerpers naast vergelijkbare bands als de Britse Stone Roses. The Soup Dragons bestaan uit Sean Dickson (zang, gitaar), Sushil Dade (basgitaar), James Mc- Cullough (gitaar) en Paul Quinn (drums). Ze richtten in 1985, na het verlaten van de middelbare school, een band op en brachten in 1988 hun eerste plaat uit, 'This is our art'. De opvdiger staat vol aanstekelij ke gitaar-dansmuziek, met als hoog tepunt de single Tm free'. De band mixt gitaarrock met luchtige reg- gae-toasts, gospelkoortjes, en hier en daar een massieve funk-bas. Zoals ze zelf al zingen: 'I'm free to do what I want any old time'. Een plaat om yerliefd op te worden. E.S. Duranduran - 'Liberty' (EMI) Echt veranderd na tien jaar mu ziek maken zijn ze niet. Hun uiter lijk is wat sjofeler geworden en de groepsnaam moet nu als een woord (foto pr) worden geschreven: Duranduran. Maar het repertoire is nauwelijks gewijzigd. Het zevende album van de Britse band getiteld 'Liberty', borduurt logisch voort op de vorige plaat 'Big thing' (1988). Met de definitieve komst van gita rist Warren Cuccurullo (ex-Zappa, ex-Missing Persons) en drummer Sterling Campbell (ex-Cyndi Lau- per, ex-Hall Oates) is Duranduran weer op volle sterkte terugge bracht. Andy Taylor en Roger Tay lor verlieten de band enige jaren ge leden. Na hun vertrek heeft het lan ge tijd gerommeld in de Durandu- ran-gelederen. De discodreun lijkt met het ver schijnen van 'Liberty' voorgoed tot het verleden te behoren. De groep experimenteert voorzichtig met house ('Can you deal with it'), rap ('Hothead') en soul la de Blow Monkeys ('Liberty'). Prettig in het gehoor liggende melodietjes alle maal, die iets minder op het hit- kopend publiek zijn gericht dan voorheen. Een minpuntje: 'First im pression' is schaamteloos jatwerk van The The. Het is een regelrechte kopie van het nummer 'Infected'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 39