Uitmarkt begint met
openluchtspektakel
Musical 'Streetsisters' wil
geen politiek pamflet zijn
Verplichte literatuurlijst kansloos
Ook Metropole Orkest op Museumplein
Haitink slaat
uitnodiging af
Jo Spiers (72) overleden:
gentleman aan de vleugel
Frisse blik op eigen collectie Lakenhal
DINSDAG 21 AUGUSTUS 1990
PAGINA 17
DEN HAAG (GPD) De vorige
week voorgestelde verplichte litera
tuurlijst van 21 titels voor havo en
vwo lijkt politiek kansloos. Zowel
staatssecretaris Wallage (onderwijs)
als de Tweede Kamer voelen er
niets voor de leerlingen allemaal de
zelfde 21 boeken voor hun eindexa
men te laten lezen.
Vorige week adviseerden drie
Neerlandici, onder wie de Leidse
hoogleraar dr. A. Anbeek, aan de
Commissie Vernieuwing Eindexa
men Nederlands (CVEN) om alle
leerlingen ten minste de bedoelde
lijst te laten lezen. Op die lijst ont
breken bij de leerlingen populaire
schrijvers als Jan Wolkers en Maar
ten 't Hart. Onmiddellijk brak er
dan ook een storm van protest los.
CDA en D66 hebben inmiddels
vragen gesteld aan de staatssecreta
ris. Zij zijn furieus. „Het plan voor
een verplichte boekenlijst voor het
examen Nederlands moet bedacht
zijn in een vlaag van verstandsver
bijstering. Het plan van de advies-
moet dan ook zo snel
mogelijk van tafel", aldus het D66-
Kamerlid Nuijs.
Het CDA vindt dat leerlingen en
leerkrachten de eigen vrijheid moe
ten behouden bij het vaststellen van
de boekenlijst voor het eindexa
men. De christen-democraten me
nen zelfs dat het in strijd is met de
grondwettelijk verankerde vrijheid
van onderwijs. Ook staatssecretaris
Wallage heeft inmiddels via zijn
woordvoerder laten weten weinig
in de verplichte boekenlijst te zien.
ALPHEN AAN DEN RIJN - De
Openbare Bibliotheek in Alphen
maakt het kunstliefhebbers vanaf
half september mogelijk zich
meer te verdiepen in de geschie
denis van dit cultuurgoed. In sa
menwerking met de Vrije Acade
mie voor Kunsthistorisch Onder
wijs heeft de bibliotheek een aan
tal cursussen en excursies opge
zet.
'Meesters van de 16e en 17e
eeuw' en 'Symboliek in de kunst'
vormen de onderwerpen. Boven
dien biedt de Openbare Biblio
theek een brede 'Overzichtscur
sus kunstgeschiedenis'. Het is
ook mogelijk alleen deel te ne-
Kunstgeschiedenis in cursusvorm
bij openbare bibliotheek Alphen
De laatste jaren is de belang
stelling voor het hoe en waarom
van de kunst toegenomen. Die in
teresse blijkt wel uit de enorme
bezoekersaantallen die groots op
gezette tentoonstellingen als 'La
grande parade' en Van Gogh heb
ben getrokken. Het publiek
neemt niet langer genoegen met
het enkel vrijblijvend kijken naar
kunst, maar wil ook weten waar
om een bepaald kunstwerk er nu
juist zó uitziet en wat de bedoe
ling van de kunstenaar is ge
weest.
De Vrije Academie speelt op
deze behoefte in en heeft Alphen
als 'proefballon' voor deze regio
bestempeld. Sinds vorig jaar or
ganiseert de Vrije Academie - met
succes - al dergelijke cursussen in
Uithoorn en Hilversum. "Dat wij
de cursussen in samenwerking
met de openbare bibliotheken or
ganiseren, heeft te maken met on
ze doelgroep. Mensen die van
kunst houden komen vaak in bi
bliotheken iets opzoeken", aldus
een woordvoerder van de Acade-
De Openbare Bibliotheek in Al
phen zal tijdens de
boeken en catalogi voor de
ten ter beschikking stellen.
De brochure met informatie
over het cursus- er
bod en een aanmeldingsformu
lier is af te halen by de Openbare
Bibliotheek of telefonisch aan te
vragen bij de Vrije Academie tel.
020-249348. Belangstellenden die
nen zich vóór 10 september te la
ten inschrijven.
Van onze correspondent
Eric van der Velden
UTRECHT - „Ja, ik ben hoopvol
ler dan ooit gestemd over de toe
komst van Zuid-Afrika. President
De Klerk heeft belangrijke verande
ringen doorgevoerd, zoals het vrijla
ten van Mandela en het opheffen
van de noodtoestand.
Ik heb groot respect voor hem, en
ik zou willen dat hij meer steun
krijgt van de eigen blanke bevol
king. Toch is de toestand in Zuid-
Afrika nog steeds zeer chaotisch. Er
komt pas een eind aan deze puin
hoop als we gaan inzien dat je een
gemeenschappelijk belang alleen
met gemeenschappelijke inspan
ningen kunt bereiken. Elke zwarte
wil immers hetzelfde: een beter le
ven. Ik hoop dat ook andere politie
ke groeperingen het ANC volgen en
in dialoog treden met de regering
De Klerk. Dan moet het mogelijk
zijn om snel tot een nieuwe grond
wet te komen. Laat dat maar onder
de blanken gebeuren. Zy zijn het
die met hun systeem van apartheid
het land aan afgrond hebben ge
bracht, alleen zij kunnen nu het
voortouw nemen bü het vinden van
een oplossing".
John Ledwaba (31) is regisseur en
schrüver. In de Utrechtse Sterren
bos Studio's repeteert hy met de
Mambu Players voor de Europese
première van zyn musical Streetsis-
ters. Morgen is het in de Amster
damse Stadsschouwburg zo ver,
daarna volgen er voorstellingen in
tal van andere Nederlandse steden,
en in Duitsland, Oostenrijk en Zwit
serland.
De opzet doet sterk denken aan
Sarafina, de Zuidafrikaanse musi
cal die vorig jaar de Amsterdamse
Schouwburg en het Scheveningse
Circustheater op de kop heeft gezet.
Ook bij Streetsisters bestaat de be
zetting uit zo'n veertig overwegend
zeer jonge acteurs en musici. Een
professionele achtergrond hebben
ze niet.
„Het vinden van talent is het pro
bleem niet", zegt Ledwaba, „Maar
talent moet ontwikkeld worden, en
dat vraagt om een grote discipline.
Slechts weinigen kunnen die op
brengen. Daardoor was het voor mq
toch heel moeilijk om Streetsisters
goed bezet te krijgen". Een jaar ge-
Fuchs weg bij
museum Turijn
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG (GPD) - On
enigheid over het artistieke be
leid is de oorzaak van het ver
trek van Rudi Fuchs als direc
teur van het Italiaanse museum
Castello di Rivoli in Turijn.
Fuchs, tevens directeur van
het Haags Gemeentemuseum,
kon zich niet langer verenigen
met de opvattingen van het mu
seumbestuur over de toekomst
van het museum. Ook zijn Zwit
serse vriend en co-directeur J.
Gachnang, heeft besloten om op
te stappen.
Fuchs en Gachnang wilden
een „Europees museum maken
met internationaal belangrijke
kunstenaars". Het museumbe
stuur zag echter liever Italiaanse
kunst in het museum. Het ver
trek van Fuchs en Gachnang be
tekent waarschijnlijk het einde
van het internationale karakter
van het Castello di Rivoli.
Fuchs werkte al zes jaar voor
het museum. Wegens vakantie
was hij niet bereikbaar voor
commentaar.
DEN HAAG (GPD) - Dirigent Ber
nard Haitink zal niet als gastdiri-
gent aantreden by het Amsterdam
se Concertgebouworkest. Enkele
maanden geleden had de Orkest-
stichting tot beheer van het Ko-
ninklyk Concertgebouworkest de
dirigent, namens bestuur en orkest,
uitgenodigd om tijdens een periode
in 1993 als gastdirigent op te treden.
„Haitink heeft na rijp beraad be
sloten om niet op deze uitnodiging
in te gaan", aldus Sjoerd van den
Berg, adjunct-directeur van het
Concertgebouworkest. „Op de re
denen daarvoor wil ik niet ingaan.
In elk geval betreuren wy het zeer.
En mocht Haitink alsnog van ge
dachten veranderen, dan is hy van
harte welkom".
Haitink vertrok in april 1988 met
ruzie by het orkest en is sindsdien
muzikaal directeur van het Royal
Opera House Covent garden in Lon
den.
VEILING - Op 12 december wordt
by Christie's in Amsterdam de col
lectie van de vorig jaar overleden
mevrouw A.A. Bremmer-Hollmann
uit Den Haag geveild. Zy was de
schoondochter van de kunstkenner
Hendricus Petrus Bremmer (1871-
1956). Mevrouw Bremmer is ge
trouwd geweest met Floris, die een
deel van de collectie van zyn be
roemde vader erfde.
De te veilen verzameling bestaat
uit ruim 150 stuks. Daaronder be
vinden zich zes werken van Van
Gogh: vyf tekeningen en één olie-
schets, een voorstudie van handen
voor „De aardappeleters".
AMSTERDAM (ANP) - De
dertiende driedaagse Uit
markt wordt vrijdagavond
op het Museumplein in Am
sterdam met een openlucht
spektakel geopend door de
Amsterdamse theatergroep
De Dogtroep.
Het Amsterdams Uit Bu
reau dat verantwoordelijk is
voor de organisatie van dit
driedaagse festijn ter ope
ning van het uitgaanssei-
zoen heeft als lokatie dit
keer het Museumplein en
omgeving uitgekozen.
Met ruim zestig medewerkers, twee
hyskranen, zes percussionisten, ze
ven koperblazers en tal van zelf ont
wikkelde machinerieën voert De
Dogtroep om 21.30 uur „Kluit zon
der vleugels" op. De groep bestaat
15 jaar en is gespecialiseerd in open
luchtspektakels waarmee geregeld
wordt opgetreden in het buiten
land.
Het Metropole Orkest sluit de eer
ste dag af onder leiding van Martin
Koch, muzikaal leider van onder
meer de Londense produkties van
„Les Misérables" en „Miss Saigon".
Op een podium op het Museum
plein worden om 22.15 uur de „Ou
verture Uitmarkt", „John's brown
body", „Round about midnight" en
een James Bond Medley uitge
voerd. Speciaal voor de Uitmarkt is
een compilatie ingestudeerd van de
musical „Les Misérables" met als
solisten onder meer Danny de
Munck en Paul de Leeuw.
Het Koninklyk Concertgebouw
orkest neemt zaterdagavond om
21.55 uur plaats op het podium op
het Museumplein. Onder leiding
van Riccardo Chailly worden de
„Ouverture Semiramide" van Ros
sini, de „Fantasie-ouverture Romeo
en Julia" van Tsjaikowsky en de
„Slavische Dansen" van Dvorak ge
speeld. Het concert van 1988 trok
70.000 bezoekers.
De derde attractie op het buiten
podium wordt op zondagavond om
22.30 uur het Nederlands Ballet Or
kest dat 25 jaar bestaat. Onder lei
ding van Roelof van Driesten wordt
onder meer de ouverture „La Forza
del Destino" van Verdi uitgevoerd.
Het Nederlands Dans Theater, voor
het eerst aanwezig, brengt tijdens
deze afsluiting van de Uitmarkt het
ballet „Sinfonietta" van Janécek-
/Kylian.
AMSTERDAM (GPD) - Jo Spiers
is op 72-jarige leeftyd overleden.
Zyn naam is verweven met de grote
figuren van het cabaretpodium. Hy
was de 'begeleider aan de vleugel',
zoals dat in de programmaboekjes
heette. Een markante man, vroeg
grijs, gezet postuur. Innemend en
opvallend door zyn weelderige
techniek, maar in zyn optreden be
scheiden, een gentleman in de
kleinkunst.
Jo Spiers sloot zich in 1941 aan by
het cabaret van Martie Verdenius
met Rie Gilhuys en Guus Hermus.
Die ervaring heeft hy beschreven
als „amusement hamsteren, genie
ten zolang het kon, omdat de men
sen niet alleen ontspanning zoch
ten, maar ook tegenspanning".
Met Wim lbo, Han Beuker, Ko
van den Bosch en Verdenius was
Spiers een van de drijvende krach
ten in het cabaret. Hy begeleidde
het debuut van Lia Dorana en werd
de vaste pianist van de vedette Fien
de la Mar, een gevreesde toneelper-
soonlykheid. Toen Fientje in 1963
voor de tv-camera's terugblikte op
haar carrière, was Jo Spiers nog al
tijd haar 'trouwe pianist'.
Hetty Blok, Ton van Duinhoven,
Teddy Henk Scholten, Luc Lutz,
Chiel de Boer, Cees Laseur, Albert
Mol, Kees Brusse en vele anderen
hebben met hem gewerkt. Een tyd-
lang vormde Spiers een duo met Jo
Kat. Hy was ook docent aan de Aca
demie voor Kleinkunst. Zyn laatste
programma's maakte hy met Parry
Cavallo en Dorien Myksenaar.
De akoestiek van de concertzaal
wordt in de open lucht nagebootst
door middel van vier zogenoemde
reflexiewanden. Boven het Muse
umplein worden daartoe 144 ge
luidsboxen opgehangen. De Uit
markt heeft de primeur van deze
„grossofonie", aldus gisteren AUB-
directeur Arthur van Schendel.
De bezoekers van de Uitmarkt
kunnen op veertien binnen- en bui
tenpodia verder optredens ver
wachten van onder meer de Hoofd
stad Operette, Karin Bloemen, Jan-
go Edwards, Brigitte Kaandorp, de
Zuidafrikaanse cabaretier Pieter-
Dirk Uys, de Amsterdamse Bach
Solisten, Pieter Wispelwey en Paul
Komen, Fred Oldenburg, de Stich
ting Dansproduktie, Reflex, De
Rotterdamse Dansgroep, Het Con
cern, Spo Dee O Dee, Rowwen Hèze
en Raggende Manne.
Ook van de musicals „Dear Fox",
„Street Sisters", „Sweet Charity"
en „A Night at the Cotton Club"
wordt een indruk gegeven. Voor
een overzicht van het toneelaanbod
zorgt de Vereniging van Nederland
se Toneelgezelschappen in een zo
genoemde Paradetent met 440 zit
plaatsen voor het Amerikaanse con
sulaat. Daar worden dagelyks zo'n
10 voorstellingen gegeven. Op een
eigen podium voor de jeugd treden
Frank Groothof, Hakim en veel
jeugdtheatergroepen op. Achter dit
podium op het Museumplein kun
nen kinderen dagelyks tussen 11.00
en 18.00 uur bovendien zelf circus
spelen by Kinderteater Elleboog.
Traditioneel onderdeel van de
Uitmarkt is de presentatie van meer
dan 250 kunstinstellingen. Vanuit
180 kramen voorzien zy het publiek
van informatiemateriaal over het
komende seizoen. De „Amsterdam-
sche Boekenmarkt" is gesitueerd in
de Paulus Potterstraat en vormt
met by na 100 kramen de grootste
boekhandel van Nederland. Specia
le aandacht is er dit jaar voor het
kinderboek.
De programma-indeling is ver
krijgbaar by AUB-informatiestands
die op verschillende plekken op de
Uitmarkt zyn geplaatst. De infor
matiemarkt is op zaterdag in elk ge
val geopend van 11.00 tot 18.00 uur
en op zondag van 12.00 tot 18.00 uur.
Bezoekers wordt aangeraden met
het openbaar vervoer te komen. Op
de route vanaf het Centraal Station
heeft de Stichting Amsterdams
Openbaar Vervoer Museum histo
risch trammaterieel ingezet.
Een deel van de cast van 'Streetsisters': "Het verhaal klinkt voorju-lie misschien melodramatisch (foto gpd>
leden begon Ledwaba met de voor
bereidingen. In een verlaten fabriek
in Johannesburg trainde hy maan
den lang de voor zyn musical gese
lecteerde jongeren. Dat het er daar
niet kinderachtig aan toe moet zyn
gegaan, valt op te maken uit de toon
waarop hij acteeraanwy zingen in
Utrecht geeft.
Het verschil tussen Sarafina en
Streetsisters is het verschil tussen
het Zuid-Afrika van vóór en na de
vrylating van Nelson Mandela.
John Ledwaba vindt dat het zwarte
theater een accentverschuiving
moet aanbrengen: niet langer meer
hameren op de noodzaak van poli
tieke strijd, maar stem geven aan
het voorzichtige optimisme dat on
der de zwarte bevolking leeft. Tege-
lyk wil hy een realistisch beeld ge
ven van het nog steeds allesbehalve
rooskleurige alledaagse leven van
de zwarte bevolking. „De gevolgen
van apartheid zullen nog heel lang
in myn land zichtbaar blyven.
Apartheid is het meest destructieve
systeem dat er bestaat. Het redu
ceert mensen tot nobody's. Met
Streetsisters wil ik zo eerlijk en zo
nuchter mogelyk beschrijven wat
het betekent om geen rechten te
hebben, en hoe begrijpelijk het dan
is dat mensen dingen gaan doen, die
ze eigenlyk helemaal niet willen. Ik
wil myn eigen bevolking laten zien
welke valkuilen het systeem van de
apartheid heeft gegraven. Ik eindig
met hoop, omdat ik denk dat ze in
de toekomst makkelyker te vermy-
den zullen zyn". "Vroeger speelden
de zwarte Zuidafrikaanse theater
makers in Europa met als belang
rijkste doel om de internationale
druk op de blanke Zuidafrikaanse
regering te verhogen. En dat heeft
ook zeker vruchten afgeworpen.
Zonder een boycot zou er niets ten
goede zyn veranderd. Nu speel ik
hier om uit te leggen hoe de situatie
onder de zwarten is, wat de apart
heid heeft aangericht. Ik kom voor
begrip en hulp".
Streetsisters speelt zich af in de
hoerenbuurt van Johannesburg.
Een jonge vrouw moet zich daar
met prostitutie in leven houden, na
dat zy voor een opgedrongen huwe
lijk van het platteland is wegge
vlucht. Haar traditioneel ingestelde
moeder reist haar achterna met als
oogmerk om haar alsnog by de echt
genoot te brengen. Door de ogen
van deze naiëf ingestelde platte
landsvrouw laat Ledwaba het pu
bliek kennis maken met de ver
schrikkingen van de grote stad. De
moeder vindt uiteindely k een dood
zieke dochter. Zy lijdt aan Aids. De
moeder kent die ziekte niet, en zij
wil hem ook niet kennen. Als de
dochter sterft houdt zy het op tbc.
John Ledwaba: „Dat verhaal
klinkt voor jullie misschien melo
dramatisch, maar ik verzeker je dat
een dergelyke story bittere realiteit
by ons is. Aids is ook een belangrijk
thema van Streetsisters. Ik weet
niet waarom, maar om een of andere
reden doet de overheid verdacht
weinig aan voorlichting over deze
dodelyke ziekte. Het lykt byna wel
een strategie. Maar er is Aids in
Zuid-Afrika. Misschien wendt de
regering de spotlight van Aids af,*
omdat er nog steeds blanken zyn
die beweren dat je alleen Aids kunt
krijgen van zwarten. Misschien
durft men niet hardop te zeggen dat
dit niet zo is, of misschien komt het
ze juist wel goed uit om dat kwaad
aardige gerucht te laten voortbe
staan. Ik weet het werkelijk niet,
maar het stilzwygen rond Aids ver
ontrust me wel".
Originele vormgeving van Erik Colpaert
om werken in een wisselende sa
menhang te laten zien. Dit uit
gangspunt wordt ondersteund
door de byzonder originele ten-
toonstellingsvormgeving, waar
voor beeldend kunstenaar Erik
Colpaert tekende. Doris Wint-
gens, conservator moderne kunst
van de Lakenhal is enthousiast
over het bereikte resultaat en
spreekt over een ware me
tamorfose van de expositieruim
te. De muren zyn wit, waardoor
zij het gefilterde daglicht weer
kaatsen. Meestal waren bij derge
lijk grote tentoonstellingen de ra
men door schotten afgedekt en
was de zaal door dwarse panelen
ingedeeld. Nu is met andere ogen
naar de ruimte gekeken en dat
leidde tot een spannende opstel
ling. Enkele vrijstaande wanden
in de lengterichting van de zaal
geven niet alleen plaats aan het
werk, maar bieden tevens een
mooie doorkyk naar de kleine
ruimte met opnieuw werk van
Pieter Geraedts. Deze opstelling
geeft verder de mogelykheid om
de werken afzonderlijk te zien,
terwijl er geen sprake is van een
hokkerige indeling.
Er valt inderdaad veel te genie
ten op deze tentoonstelling. En
kele onderdelen wil ik apart noe
men. Naast de vernieuwende
kunst van Theo van Doesburg en
enkele tijdgenoten bevat de pre
sentatie werken van de generatie
oudere schilders, zoals Menso Ka-
merlingh Onnes, Floris Verster
en Matthys Maris. Symbolische
tendenzen zyn hier aangegeven
naast een weinig voorspelbare
ontmoeting tussen bloemstille-
vens van Kamerlingh Onnes uit
1890 en "Sterotropical" van Ger
van Elk uit 1983. Hoewel Van Elk
gebruik heeft gemaakt van de fo
tografie lag. ook zyn bron van in
spiratie in de natuur.
Een heel geslaagde relatie komt
naar voren in het werk van Leo
De 'schottenzaal' onderging een metamorfose. Door ruimtelijkheid werd een spannende opstelling verkre
gen. Opdev oorgrond een sc ulptuur van leo Vroegindeweij, daarachter aan de muur een boogvormig reliëf
van Rudi van de Wint.uoto'a wim Dijkman»
Vroegindewey en Rudi van de
Wint. Een boogvormig reliëf cor
respondeert goed met de vloeien
de beweging van de sculptuur
van Vroegindewey, zowel wat de
vorm betreft als het contrast tus
sen de rode boog en de mono
chrome blokken cement, hetgeen
een visueel aantrekkelyk beeld
oplevert.
De keuze van opvattingen en
technieken is zeer divers. Ruim-
telyk werk krijgt volop aandacht,
waarby ook de grappige noot niet
ontbreekt, zoals in het werk van
Maryke van Warmerdam dat een
tegenstelling vormt met het sym
bolisch geladen "Sub rosa" van
Annelies Dijkman. Vry gewaagd
is de presentatie van een stilleven
van Floris Verster en een installa
tie van Pieter Geraedts die el-
kaars uitersten zyn van de ver
beelding van het 'vanitas'-idee.
Geraedts toont hier dat het thema
ijdelheid actueler is dan men zou
vermoeden. Samen met beeld
houwer Frans de Wit en Koos van
de Water vormt hy een waardige
Leidse bydrage.
Een belangrijk deel van de r
derne collectie werd in de afgelo
pen tien jaar verworven met
steun van het Ministerie
Als geheel biedt de tentoonstel
ling een frisse blik op de eigen
verzameling van de afgelopen
eeuw. Een mooie presentatie die
veel belooft voor het aandeel van
de moderne kunst onde de i
we directie van
NANCY STOOP.
Expositie "Collectie 1890-1990", t/m 30
september. Stedelijk Museum De Lakenhal,
Oude Singel 28-32, Leiden. Openingstijden:
di. t/m za. van 10-17 uur en zo. van 13-17
LEIDEN - Aan de buitenkant van
de Lakenhal viel tot nog toe niet
af te lezen dat het museum naast
de afdeling oude kunst en de his
torische afdeling ook een uitge
breide collectie moderne kunst
binnen de muren heeft. Tydens
de expositie "Collectie 1890-
1990" heeft de vertrouwde aan
blik van de ingang een verande
ring ondergaan waarmee de La
kenhal naderende bezoekers al
vast een visitekaartje afgeeft.
Staande voor de poort valt het
oog onmiddellyk op een groot
werk in staal en aluminium van
Jan Maaskant dat als titel heeft
"Structuur en groen grondvlak"
(1976). Dit object staat precies op
de as naar de ingang. Eenmaal
binnen wacht in de hal de volgen
de verrassing, een werk van de
4 Leidse kunstenaar Pieter Ge
raedts die gedurende de expositie
om de twee weken een nieuwe in
stallatie maakt. Een voorbeeld
daarvan is een reeks van drie vier
kante vormen, opgebouwd uit ge
stapelde witte emmers. De by-
zonderheid hiervan is dat in het
centrum van twee van de als ver
sterkingen uitziende gestapelde
objecten harnassen uit het muse
um staan opgesteld.
Een andere onverwachte wis
selwerking tussen oude kunst en
nieuwe treft men aan op de eerste
verdieping waar een beeld van
Maja van Hall een plaats heeft ge
kregen in een door klassieke or
namenten versierde nis. Met deze
lyn is tegelyk de toon voor de ten
toonstelling "Collectie 1890-1990"
gezet, want een periode van hon
derd jaar biedt de mogelijkheid
Object van Marijke van Warmerdam.