Haute couture: kort, korter, kortst DE BRUID Parijs kiest voor luxueuze stoffen Bittertje Sara Nieuwe ontwerper voor het Huis Balmain Russisch team op WK Hairstyling Op een tentoonstelling van keramisch werk waar ik een tijdje geleden rondwandelde, zag ik tussen de gebakken kleifiguren en de potten en vazen een paar beeldjes staan van Abraham en Sara. Kleine beeldjes waren het, van het soort dat je cadeau geeft aan mensen die vijftig worden; een Abraham aan een man en een Sara aan een vrouw. En omdat een aardige kennis die leeftijd binnenkort bereikt en dus Sara zag, wilde ik wat meer te weten komen over dat ge bruik van nou juist Abraham en Sara. Namen uit de bijbel waren het, zo ver reikte mijn kennis wel, maar hoe precies de vork in de steel zat, waar de klepel precies hing, dat wilde ik ergens gaan opzoeken. Maar ook hierbij bleek weer dat niemand het écht wist. Zeker kon zeggen: zo is het en niet anders. Iedereen be weerde iets anders, en bij al die vage meningen hou ik me maar aan de zinsnede uit de bijbel die ik na veel navra gen, ik ben niet bepaald bij belvast, terugvond in Johan nes: "U was nog geen vijftig en hebt Abraham gezien". Vandaar dus die Abraham of Sara van klei of speculaas als je vijftig wordt, hoewel Sara nergens expliciet wordt vermeld. Die hangt er ge woon bij omdat ze nou een maal de vrouw van Abraham was; bekend werd ze alleen omdat ze pas op haar negen tigste haar eerste kind kreeg, lang nadat haar maandston den voorbij waren. En toen haar dat van te voren werd voorspeld mocht ze daarover niet eens lachen, lees ik. Ter wijl dat een zeer menselijke reactie is, om dan zenuwach tig te gaan giechelen. Mooi was ze ook, zo lees ik in weer een ander bijbelboek (ik was niet meer te stoppen) en daarin wordt beschreven hoe Abraham haar voor zij zuster liet doorgaan uit angst dat als de koning haar om haar schoonheid zou bege ren hij hem eerst zou laten doden. Wat me nou niet echt flink leek eerlijk gezegd. Maar 't liep allemaal goed af uiteindelijk, en ik wist nu dat Sara een mooie vrouw was. Wat ik niet had opgemaakl uit de afbeelding die ik van haar zag; daar was ze een saaie boerenvrouw met ook nog een zeer lelijk kindje op schoot. Waarom worden trouwens baby's altijd op schilderijen en beeldhouw werken van vroeger als oude ventjes afgebeeld; zelden zie je een natuurgetrouwe zui geling met een rond koppetje en bolle wangetjes. Nee, al die stoeten madon na's en middeleeuwse moe ders zitten trots met een bui tengewoon 'lelijke-manskind' op schoot en zelden met een rozige, mollige zuigeling. Zouden al die kunstenaars nooit echt goed naar een klein kind hebben gekeken vraag je je dan af. Maar dit terzijde. Ik kwam er op omdat ik vond dat die beeldjes van Abraham en Sara op die ten toonstelling zo ouwelijk wa ren. Er voor vijftigers zo oud uitzagen. Wat dus een ge heel foute gedachte van me was, want degene die naar Abraham keek, die was de (nog geen) vijftiger. Abraham en Sara waren wel degelijk oudjes, 157 en 127 jaar toen ze stierven. Al die jaren heb ik dat dus niet precies geweten. Ge dacht dat die poppen de vijfti gers waren. Wat dus nu rechtgezet is. Ik weet nu hoe de vork in de steel zit; waar Abraham de mosterd haalt. INA RUYTER De Fransman Hervé Pierre is de nieuwe 'grote man' van Pa- rijse haute couture- huis Balmain. Hij wordt de opvolger van de Deen Erik Mortensen, die begin juli terugtrad als hoofd van het be roemde Huis. Voor de eerste keer in de geschiedenis zal een team uit de Sov jetunie deelnemen aan het WK Hairstyling. Dit wereldkam pioenschap wordt van 22 tot en met 25 september in het Rotter damse Ahoy-complex gehouden. Het team, dat wordt geleid door Dolores Kondraschowa, heeft voor dit evement een traingsstage gedaan bij de bekende Duitse kappers Wernfried Stemmer (damesvak)en Adam Wolf (heren vak). MAANDAG 20 AUGUSTUS 1990 Het is een goede traditie modeshows te besluiten met de bruid. En soms leven de couturier zich helemaal uit in dat bruidstoilet. Dat le vert dan bizarre creaties op- waarmee geen enkele bruid voor de ambtenaar of in de kerk zou willen verschijnen. Maar ook is er soms reden voor oh's en ah's van verte derde bruidsmoeders die hun dochters al in een derge lijk creatie aan de arm van hun aanstaande over de rode loper zien schrijden. Hoe de winterbruid 1990 gekleed gaat, is te zien op bijgaande foto's. Een middeleeuws (op de zeer korte rok na) aandoende crea tie van Paco Rabanne. De 'nieuwe' couturier Didier Lecoanet zorgde voor op schudding door zijn bruids toilet te presenteren op een mannequin van bijzonder for maat. Zou het dan toch tot de heren ontwerpers doordrin gen dat niet alle vrouwen het formaat van een strijkplank hebben. (foto AP) Toch zullen veel vrouw dit ontwerp van het huis Carven als een ec ht bruidstoilet zien. (foto AP) Ook dit ontwerp van Chris tian Lacroix, in beige satijn met gouden ornamentenen een korte sluier mag tot de ech te bruidskleding worden gere kend. (foto AP) De bruid van Yves Saint Laurent ziet er, afgezien i hoofdtooi, redelijk uit. Voor wel een erg 'strenge' bruid zorgt Erik Mortensen, in zijn laatste collectie voor het huiÜ Balmain. (foto apk Ook Karl Lagerfeld bij Cha nel houdt het heel kort. Op het rokje wordt een roze jasje met een turkskooise bloem gedra gen. Korte en lange wollen par ka's gedragen op bijpassende minirokjes in een bont dessin uit de collectie van Louis Fe- raud. (foto*# ap» Een kort geruiten jasje op een uiterst korte strakke rok uit de collectie van Pierre Cardin. Een met kant geborduurd pakje uit de collectie van Yves Saint Laurent. Een met juwelen geborduur de japon in crêpe de Chine uit de collectie van Didier Lecoa net voor Lecoanet-Hemant. Oriëntaals aandoende prints in een mini-pakje van Jean Louis Scherrer. Het ge heel wordt gecompleteerd door een parmantig hoedje. De 27-jarige Paul B. Eisen, (zoals de naam al doet ver moeden geboren in Nederland) presenteerde in Parijs zijn eerste couture collectie, die redelijk goed, werd ontvangen. Op de foto twee van de 32 model len die hij zelf met de hand maakte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15