Een architectonisch hoogstandje EuroPan biedt alternatief voor de doorzonwoning ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1990 EXTRA PAGINA 27 Niets is zo Nederlands als een Nederlandse nieuwbouwwijk. Rijen doorzonwoningen, keurig gebouwd volgens de geldende voorschriften. Al naar gelang het inkomen van de bewoners wordt een tuintje vóór en/of een tuintje achter aangelegd. De badkamer bevindt zich middenin het huis en heeft geen ramen. De hal is klein en vooral ervoor bedoeld om daar de jassen neer te hangen. En de vensterbanken zijn als het ware gemaakt voor begonia's. Zonder twijfel zullen dergelijke wijken nog jaren uit de grond worden gestampt. Maar er wordt gewerkt aan een alternatief. In oktober begint de stichting EuroPan een tweede prijsvraag voor jonge Europese architecten. Ook in Nederland kan dat heel andere woonwijken gaan opleveren dan we gewend zijn. Wie weet worden de badkamers straks voorzien van ramen. door Jeroen Dirks Het is geen toeval dat er de afgelopen ja ren steeds meer van dezelfde nieuw bouwwijken in Nederland zijn gebouwd. Woningbouwverenigingen, gemeenten en projectontwikkelaars kiezen graag voor het bekende clubje architecten. Op zich is dat geen reden voor kritiek. Inte gendeel. Het werkt snel, gemakkelijk en iedereen weet precies waar hij aan toe is. En de keuze is ook verklaarbaar. "Jaren lang stond in Den Haag de woningnood bovenaan. Voor het ministerie van volks huisvesting golden alleen de grote aan tallen. Gebauwd moest er worden. Kwantiteit ging boven kwaliteit", zegt Jacqueline Tellinga, projectleider Euro Pan Nederland en medewerkster van het Research Instituut Gebouwde Omge ving, RIGO, in Amsterdam. Hoewel het in Nederland extra opvalt vanwege de beperkte ruimte, gaat het bij die eenvormige nieuwbouwwijken trou wens niet om een specifiek Nederlandse ontwikkeling. Ook in de rest van Europa was de keus voor de gevestigde architect lange tijd gemakkelijker dan een ge waagd experiment met jonge durfals. Met een enkele uitzondering waren het, zeker als het om woningbouw ging, de vaste circuits die de dienst uitmaakten. Ambitieus Zo ook in Frankrijk. Maar daar begon in het begin van de jaren zeventig wat te veranderen, mogelijk mede als gevolg van de roerige jaren zestig. In 1971 zette de Franse overheid het ambitieuze Pro- gramme d'Architecture Nouvelle, kort weg PAN, op. Er werden manifestaties en symposia gehouden, waarop ideeën konden worden uitgewisseld over ver nieuwende architectuur en stedebouw. De opvallendste activiteit van PAN was echter het opzetten van een jaarlijkse ideeënprijsvraag voor jonge architecten. In tegenstelling tot de enkele schuch tere poging die in Nederland is onderno men om prijsvragen voor architecten uit te schrijven, is die prijsvraag-opzet vanaf het begin een groot succes. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de win naars ook daadwerkelijk in de gelegen heid worden gesteld hun experimentele projecten uit te voeren. PAN blijkt ook na de prijsuitreiking bereid zich in te zet ten voor de winnaar en zal niet rusten voordat de betreffendte gemeente toe stemming verleent voor de bouw. Jacqueline Tellinga noemt als voor beelden van het succes de namen van Christian de Portzamparc en Jean Nou- vel. Tegenwoordig kent bijna iedere Fransman hun opvallende creaties (zoals sommige kleurrijke woonwijken in de voorsteden van Parijs), maar die villes nouvélles hadden waarschijnlijk niet de huidige vormgeving gekregen als De Portzamparc en Nouvel in de jaren ze ventig niet de PAN-prijsvraag hadden gewonnen. Eenwording Het mag tekenend heten voor de Franse kijk op architectuur dat ze, toen PAN in eigen land eenmaal aansloeg, het succes niet tot Frankrijk alleen wilden beper ken. Tellinga: "In 1987 heeft minister Mehaignerie, zeg maar de Franse minis ter van volkshuisvesting, voorgesteld om eens te kijken of PAN geen Europees project kon worden. Dat paste natuurlijk prima in de idee van de Europese een wording in 1992". "Maar het heeft ook iets te maken met de Franse grandeur. Zij durven zich zo iets aan te meten; ze durven initiatief te nemen en - en dat is zeker zo belangrijk - er overheidsgeld in te stoppen. Je moet niet vergeten dat in 1987 nog geen Europese organisatie voor een architec tuurprogramma bestond. Dus kwam er in 1988 in Frankrijk met hoofdzakelijk Frans geld een Europees secretariaat voor EuroPan", aldus Tellinga. De Franse architecte Siez Ramondt, van oorsprong Nederlandse, hoorde van de plannen voor EuroPan en stelde de af deling Bouwkunst van het ministerie van wvc op de hoogte. Tellinga: "Daar is dat direct opgepakt. Er werd een bedrag beschikbaar gesteld en Nederland ging ook meedoen. Augustus 1988 werd het RIGO gevraagd de prijsvraag te organi- Het RIGO ging bliksemsnel te werk. In november 1988 sloot de inzendtermijn. Zo moestén in korte tijd niet alleen deel nemers worden gevonden voor de prijs vraag maar ook gemeenten die een loca tie hadden voor een experimenteel wo ningbouwproject. Die gemeenten zou den bovendien bereid moeten zijn de "intentieverklaring" af te geven dat de winnaar daadwerkelijk mocht bouwen. Ook werd van hen de bereidheid ver wacht de winnaar een prijzengeld te be talen van 8.000 ecu (ongeveer 20.000 gul den) en 'de eervolle vermelding' een be drag van 3.000 ecu. Volwaardig Tegelijkertijd moest de inmiddels opge richte EuroPan-organisatie ook op zoek naar sponsors, want de bijdragen van de afdeling Bouwkunst van WVC en - later het ministerie van vrom, waren op zich niet genoeg om de prijsvraag meteen naar een hoog niveau te tillen. Maar het lukte. Nederland was (net als Italië, Oos tenrijk, Zwitserland, Spanje, Grieken land, West-Duitsland en uiteraard Frankrijk) meteen bij de eerste EuroPan prijsvraag volwaardig deelnemer. In Den Haag, Arnhem en Amsterdam- Noord alle drie plaatsen met een en thousiaste wethouder ruimtelijke orde ning of volkshuisvesting werden loca ties beschikbaar gesteld die voor Neder landse, maar ook voor buitenlandse ar chitecten interessant genoeg waren om ervoor in te schrijven. Akzo en het Bouw fonds Nederlandse Gemeenten gaven zich op als sponsors op. Het mag opmerkelijk heten dat de deelname van jonge Nederlandse archi tecten, ook voor buitenlandse projecten, direct groot was. Uiteindelijk stuurden in de deelnemende landen meer dan 825 architecten-teams, waaronder 100 Ne derlandse, een ontwerp in voor de locatie van hun keuze. En hoewel veel Neder landse architecten een project voor een van de drie locaties in eigen land indien den, aarzelde een aantal van hen niet om zich te concentreren op een buitenlandse locatie. Zo ontwierp de Utrechtse archi tect Hans Sluymer een groot stadsver nieuwingscomplex voor de Griekse hoofdstad Athene. Hij viel prompt in de prijzen. Aan de andere kant was twintig pro cent van de inschrijvingen voor de drie Nederlandse locaties afkomstig uit het buitenland. Tellinga: "Daaronder nogal wat Oostenrijkers. Vraag me niet waar om, maar ze zijn goed vertegenwoor digd". Badkamer Hoewel elke architect de vrije keus bij de locatie wordt gelaten, benadrukt Tellin ga dat het doel van EuroPan "een inter nationale ideeën-uitwisseling" is. Zo ko men immers de meest opmerkelijke pro jecten tot stand; een architectonisch ant woord op de Europese eenwording. Of, nog symbolischer: bouwen aan een alter natief Europees huis. Als iets grensover schrijdend is, is het wel cultuur en Euro Pan helpt wat dat betreft een handje. "Om een voorbeeld te noemen: Zuid europeanen besteden heel veel aandacht aan de badkamer, terwijl wij Nederlan ders het liefst baden in een afgesloten ka mertje zonder ramen. Zuideuropeanen plaatsen het bad middenin de kamer. Ze proberen bovendien die kamer zo aan te leggen dat je zittend in het bad kunt uit kijken over de stad", aldus Tellinga. "Een ander voorbeeld is de aanleg van pleinen. In Nederland weten we niet pre cies wat we daarmee aan moeten. Vaak wordt niet eens een plein in het plan op genomen. In Zuid-Europa heeft een plein juist een duidelijke functie. Het wordt traditiegetrouw echt ingevuld. Dat heeft natuurlijk ook met tempera tuur te maken, waardoor het buitenleven veel groter is. Maar ze besteden er wel meer aandacht aan". "Aan de andere kant kun je zeggen dat de Nederlandse stadsvernieuwing, in te genstelling tot die in andere landen, een hoog niveau heeft bereikt. Dat is het ge volg van een heel lange traditie, vooral omdat veel aandacht wordt besteed aan inspraak van bewoners. Misschien dat de inspraak hier nog net niet is uitgevon den, maar Nederland geeft de toekomsti ge bewoners wel veel ruimte om mee te praten. Een prima zaak, want zij moeten er wonen. Vandaar dat de projecten vaak zo worden ontworpen dat de bewoners mee kunnen praten over de invulling er van. Niet alles is vantevoren geregeld. Dat is dan ook precies wat je ziet in het ontwerp dat Hans Sluymer voor Grie kenland heeft gemaakt", stelt Tellinga. Hooggespannen Juist omdat de eerste EuroPan-prijs- vraag al tot een opmerkelijke uitwisse ling van ideeën in Europa heeft geleid, zijn de verwachtingen hooggespannen voor de tweede EuroPan die 15 oktober aanvangt met een grote manifestatie. Aan de hoeveelheid deelnemers zal het in elk geval niet liggen. Vrijwel alle Eu ropese landen, ook in wat ooit het Oost blok heette, hebben zich bereid getoond 'hun' architecten in te lichten over de prijsvraag. Tellinga noemt het een "overwinning" dat ook Groot-Brittanië meedoet. "Het was ontzettend moeilijk om dat land er bij te halen. De afdeling woningbouw van hun ministerie van volkshuisvesting wilde niet omdat men het niet de taak van de overheid achtte om architectuur te bevorderen. Bovendien werd gesteld dat het in Groot-Brittanië nu eenmaal be leid was om niet met meer landen tegelij kertijd samenwerking aan te gaan. Dat is toch waanzinnig. Uiteindelijk is het nu niet de overheid, maar de RIBA, de be roepsorganisatie van Britse architecten die meedoet". Ook in sommige andere landen is het niet de overheid, maar een particulier bureau dat de wedstrijd organiseert. Maar het gevolg is wel dat het aantal lan den dat locaties aanbiedt flink is toege nomen. Ditmaal kunnen de architecten inschrijven op 75 projecten, waaronder een paar zeer opmerkelijke. Tellinga noemt met name 'De Muur' in Duitsland (dat voor het gemak maar vast als één land deelneemt) en twee locaties aan weerszijden van de Italiaans/Joegoslavi- sche grens die op elkaar aansluiten. Het zal de deelnemers aan de prijs vraag bepaald niet gemakkelijk worden gemaakt. Voor het eerst is er gekozen voor een duidelijk thema. Het onder werp is 'wonen in de stad, revitalisering van stedelijke locaties'. In gewoon Ne derlands: er moet een woningbouwpro ject worden onderworpen voor een stadswijk die de laatste jaren in verval is geraakt. Bovendien moet dat project er voor zorgen dat het betreffende gedeelte van de stad verandert van een dooie boel in een levendige woonwijk. Vernieuwing Hoewel de drie steden in Nederland die deelnamen aan de eerste EuroPan, vast wel weer een locatie beschikbaar hebben die goed past in het thema van wedstrijd nummer twee, heeft EuroPan Nederland bewust gezocht naar andere 'kandida ten'. Tellinga: "We wilden nu eens in zee met gemeenten die niet in het bekende rijtje horen. Noem maar op: Groningen, Zwolle, Rotterdam, Maastricht, Den Haag, Amersfoort, Amsterdam; steden waarin toch al veel wordt gedaan aan ar chitectonische vernieuwing, simpelweg omdat er een wethouder zit of zat die dat leuk vond. Zo zijn we op de vier nieuwe en wat minder bekende locaties terechtgekomen: Apeldoorn, Breda, Zaanstad en Nijmegen". Het staat nu al vast dat buitenlandse architecten zich door de Nederlandse woningbouwprojecten aangetrokken zullen voelen. Tellinga wijst erop dat Ne derland in het buitenland "traditiege trouw" een goede naam heeft. Maar los daarvan zijn de vier betrokken gemeen ten niet scheutig geweest bij de aanwij zing van een plek. Bourgondisch Apeldoorn biedt een dichtbij het cen trum gelegen gebied aan, grenzend aan het Apeldoorns Kanaal met de prettige naam 'Welgelegen'. Nijmegen stelt de 'De Hessenberg' beschikbaar; het betreft de in het historische centrum gelegen plaats waar nu nog de drukkerij van dag blad De Gelderlander is gevestigd. Bre da ("Bourgondisch knooppunt tussen de Randstad en de Vlaamse agglomeratie Antwerpen-Brussel" schrijft de gemeen te wervend) komt met de locatie 'Steen akker' tussen het centrum en een nieuw bouwwijk. Zaanstad ten slotte heeft de 'Zaanwerf, gelegen aan de rivier de Zaan, ondergebracht in de prijsvraag. EuroPan realiseert zich terdege dat de problemen op dergelijke locaties legio kunnen zijn. Bodemverontreiniging, ei gendomsproblemen of gebrek aan goede ontsluitingswegen; met het nu gekozen thema worden grote risico's gelopen. Maar Tellinga benadrukt dat de prijs vraag daar niet onder moet leiden. "Als je je door de mogelijkheid van dat soort problemen laat leiden, kun je met het thema revitalisering nergens aan de gang. Is er geen gif, dan is er wel weer wat anders. Wij hebben in eerste instan tie afgesproken dat de loc.atie wordt ge kozen. Daarna moet in gezamenlijk over leg tussen gemeente en architect naar een oplossing worden gezocht", stelt Tel linga. Dat de gemeenten er altijd uitsprin gen, staat voor haar als een paal boven water: "Stel dat het lukt, dan krijg je zo twintig, dertig plannen waarin een visie wordt ontvouwd voor de betreffende plek. Voor de gemeenten is het dus altijd aantrekkelijk om mee te doen". Enthousiasme Het secretariaat van EuroPan Nederland in Amsterdam wacht nog veel werk. Dui zenden architecten die willen deelnemen moeten worden begeleid. Er moeten ju ry's komen en gemeenten die een locatie aanbieden moeten een 'intentieverkla ring' tekenen dat ze inderdaad willen Maquette van het ontwerp voor de locatie 'Stadsblokken' in Arnhem. Het leverde de Delftse architecten Pim Köhter en Ton Salman, deelnemers aan de eerste EuroPan-prijsvraag, een prijs op. Het duo hanteert diverse gebouwtypen, zoals torens en schijven. Via de trap, als in een slakkéhuis, rond de centrale vide een rondgang door de woning worden gemaakt. d°to pf> 'Le sauvage soigné', of wel 'Nomaden bestaan op ni veau'. Het is een van de bekroonde ontwerpen die naar aanleiding van de eerste EuroPan-prijsvraag wer den ingezonden. Het Amsterdamse architectenbureau Tangram ontwierp ten behoeve van het 'project Ammunitie- haven' in Den Haag een woongebouw van vijftien woonlagen, waarbij elke verdieping toegankelijk is via een hellingbaan. De ontwer pers zijn uitgegaan van een werkelijke mobiliteit, met een voortdurende variatie in woonduur, plaats en ruimte. Uitgangspunt voor de woning is een basistype waarin schuif- en klapwanden worden gemaakt. Een huis. kan dus groot, klein, breed of smal worden gemaakt en inge deeld. Zo ontstaat, volgens Tangram, een 'mobiele' samenleving. Afhankelijk van de plaats waar het project in de stad wordt uitge voerd, kan bovendien van alles en nog wat worden toegevoegd. Op de afbeelding is op het dak bijvoorbeeld een zwembad (midden) en een tuin ingetekend. De gemeente Den Haag voert besprekingen met Tangram en nog twee andere prijswinnaars; op grond van het verloop van die besprekin gen zal worden bepaald wie op termijn daadwerkelijk mag gaan bouwen in de Residentie. bouwen. Maar projectleider Tellinga ver wacht dat het enthousiasme van de vori ge deelnemers zal overslaan, voorzover dat al niet is gebeurd. Niet voor niets trekken bijvoorbeeld de drie prijswin nende teams van locatie Den Haag met elkaar op om aan de slag te kunnen in de Residentie, ook al mag uiteindelijk maar één van de drie winnaars de opdracht uit voeren. Wat Tellinga betreft ligt een Europa in het verschiet, waarin de vernieuwende woningbouw-architectuur meer aan dacht krijgt. "Natuurlijk, de grote bouw- stromen blijven altijd bestaan uit de be kende nieuwbouwwijken. Maar er komt wel meer ruimte voor experimentele ar chitectuur, hoop ik". In dat verband lijkt het Tellinga aantrekkelijk om volgende keer "iets te doen met de relatie tussen milieu en woningbouw". Roemrucht Maar vóór alles geldt, dat het centrale se cretariaat van de stichting EuroPan zou moeten worden overgenomen door de EG. Het is immers op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat de centrale organisatie van EuroPan nog steeds een zaak is van de Franse overheid en de deelnemende landen. Dat doet daarom vreemd aan, tegenstelling tot veel andere beleidsge bieden - een opmerkelijk stukje Eu ropese eenwording ontstaat. Zeg maar: een Europees -1-.- zonwoning. omdat juist in de architectuur sprake blijkt te zijn van 'Europees idealisme'. De kans is zelfs groot dat dit idealisme al voor het roemruchte jaar 1992 is omgezet in een aantal woningbouwprojecten. Het project van de Utrechter Hans Sluymer in Athene zit daar niet bij. Niet omdat de Grieken er niet aan willen, maar domweg omdat ze geen geld heb ben om het project van Sluymer uit te voeren. Wellicht dat de EG redding kan bieden en tegelijk de conclusie kan trek ken dat door toedoen van EuroPan in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27