Belfast, een verscheurde stad De natste uiting van emotie n 'Tranen onmisbaar voor verwerking van verdriet' 'De Magie van de Traan' legt ziel van huilende mens bloot ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1990 Bayrut heeft een 'groene lijn' die bestaat uit metershoog opgestapelde autowrakken. Herat in Afghanistan is verdeeld door een lint van onzichtbare landmijnen en Nicosia op Cyprus kent een 'demarcatielijn'. In het Noordierse Belfast worden de geloofsgroepen gescheiden dooreen 5 meter hoog hek met ijzeren spiezen. Vergeleken met deze oorden is Belfast voor de buitenlandse reiziger een oase van vrede en rust. Althans, zo lijkt het. In de Noordierse hoofdstad zijn nog hotels zonder kogelgaten te vinden en wegen zonder bomkraters. "Na zonsondergang over straat gaan betekent zelfmoord". door Cees van Zweeden Jim McDonnel (27) kan zich de dag niet meer heugen dat hij uit is geweest. "In de weekeinden moet ik thuis blijven. De kans is anders groot dat bij thuiskomst je ramen aan diggelen liggen en een van de kinderen gewond is". Jim woont op de hoek van de Hillman Street, precies in de vuurlinie. Terwijl hij de hechtingen toont in het hoofdje van zijn driejarige zoontje, Robert, zegt hij: "Eergisteren getroffen door een steen. Midden op de dag, toen hij hier op zijn fietsje rondreed". Hillman Street is van de doorgaande North Queen Street afgescheiden mid dels een ijzeren hek. Het hek is hier ech ter maar 2 meter hoog: te laag om de pro testanten ervan te weerhouden om op ri tuele wijze stenen en benzinebommen de katholieke wijk in te gooien; hoog ge noeg om de aanvallers alle tijd te gunnen ongezien weg te komen. "Wij worden elk weekeinde aangeval len", zegt Jim. "Meestal worden we na zonsondergang met stenen en flessen ge bombardeerd. Soms ook zijn er verras singsaanvallen van bendes die, gewa pend met stokken en messen, ineens de wijk binnendringen en bewoners mis handelen". Geen bescherming Staande voor zijn gehavende deur, een stille getuige van de vele projectielen die hier neerdaalden, zegt hij: "Het ergste is dat wij geen bescherming van de politie genieten. Soms worden we zelfs door protestante bendes aangevallen die in eens achter politiejeeps vandaan ko men". Over de 'bescherming' die de IRA zegt te bieden aan de vogelvrije katholieken, moet Jim lachen. "In deze straat zijn geen IRA-leden, verderop in de wijk wel. Maar die steken geen vinger uit als we aangevallen worden. Ze zijn doodsbe nauwd dat ze herkend worden. De IRA beschermt alleen zichzelf'. "En alleen de IRA heeft wapens; wy niet. Wij moeten ons verdedigen met ste nen en stokken. Messen kunnen wij niet gebruiken, want als je daarmee wordt opgepakt, ga je de cel in. Een mes wordt beschouwd als een aanvalswapen". Enig uitzicht om weg te komen uit de frontlijn, is er voor het echtpaar McDon nel en zijn zeven kinderen niet. Ik ben al tien jaar werkloos en voor wie geen werk heeft, zyn er alleen gemeentehuizen. Maar op het stadhuis zeggen ze: 'Je woont toch in een gemeentewoning. Waarom Vil je dan een andere?" Paul Beattie (26) is bijna de overbuur man van Jim McDonnel, met wie hij ge regeld stenen uitwisselt. Hij aanschouw de het eerste levenslicht in Tiger's Bay, en wil ook nooit meer wèg uit de pro testante arbeidersbuurt. Zijn moeder woont er, zijn broer en zijn zus. Geweld is voor Paul een way of life geworden. "Ik ben mijn hele leven betrokken ge weest bij vechtpartijen", zegt hij. "Aan het eind van de jaren zeventig en het be gin van de jaren tachtig was het een tijdje vrij rustig, maar sinds een jaar of vijf is het bijna elk weekeinde weer raak. De hongerstaking van een aantal IRA-leden in 1984 betekende het einde van de vre de". Strijdtoneel Sinds enkele maanden worden Tiger's Bay (protestant) en New Lodge (katho liek) gescheiden door een hoog hek. Daardoor is het moeilijker geworden om aanvallen uit te voeren in het hart van de wijk, maar het strijdtoneel heeft zich nu verplaatst naar Duncairn Gardens. Dat is de straat waarlangs het hek loopt en die beide wijken scheidt. Paul herinnert zich Duncairn Gardens nog als een voorname straat. "Artsen en advocaten hadden er hun praktijken en de huizen waren er groot en statig". Maar nu zijn de meeste huizen verlaten en ver vallen. Sommige zijn dichtgespijkerd of - gemetseld; bij andere is zelfs die moeite niet genomen. Zelfs de meeste winkel tjes zijn verdwenen. Paul: "Bijna elk weekeind ontrolt zich hier een big rat, waaraan soms van beide kanten honderd man meedoen. Er wordt gevochten met stokken, messen en ste nen. Een enkele keer worden ook brand bommen gebruikt of vuurwapens. Zelf ben ik enkele jaren geleden met hagel be schoten". "Iedereen denkt altijd dat de politie aan onze kant staat, omdat de Royal Ul ster Constabulary voornamelijk uit pro testanten bestaat. Maar juist daarom tre den ze vaker tegen ons op. Ze weten dat ze niet écht worden aangevallen als ze ons terugdrijven in onze wijk. We zullen misschien wat stenen of flessen gooien, maar in New Lodge lopen ze het risico beschoten te worden". Niet dat in Tiger's Bay geen vuurwa pens zijn. "Het verschil is alleen dat wy ze slechts tegen de katholieken gebrui ken", zegt Paul onbewogen, "niet tegen politie of leger. De laatste jaren zijn er in Tiger's Bay vier mensen vermoord. Een paramilitair werd bij zijn voordeur door de IRA geliquideerd; een ander militie lid werd doodgeschoten toen hij aan zijn auto lag te sleutelen, door een katholiek die achter op een motor zat. Een 15-jarige jongen werd in stukken gehakt toen hij 's nachts bij een vreugdevuur lag te slapen en een 23-jarige protestant kwam onder soortgelijke omstandigheden aan zijn einde. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel pogingen tot moord. "De UFF (een overkoepeling van diverse protestante milities) voert na elke aan Huilen. Wie huilt geeft zich bloot. Wie huilt, laat zijn diepste vreugde, verdriet, wanhoop of liefde zien, zo vermeldt de flap van het onlangs bij uitgeverij Kosmos verschenen boekje 'De Magie van de Traan', van Arend van Dam. In deze beschouwing van wat wel 'de natste emotie' wordt genoemd, komen deskundigen aan het woord voor wie het huilen, of juist het droog blijven van de ogen, een wezenlijk onderdeel van hun werkterrein betekent. door Marij van Donkelaar De schrijver, die vanuit zijn fascina tie een monument voor de traan wil de oprichten, heeft elf invalshoeken gekozen vanwaaruit hij zijn onder werp systematisch behandelt. Met de huilende clown op het omslag heeft Van Dam de toon willen zet ten. "Huilen kan niet zwaarmoedig zijn. Niet huilen, dat is pas lood- len. Dat klieren dit chemische won der verrichten, ligt voor de hand. Van Dam besteedt in zijn boek vooral aandacht aan de dieperlig gende oorzaken van het huilen: de gemoedsbewegingen bij mensen waarbij het fenomeen tevoorschijn wordt geroepen. Daartoe laat hij onder anderen professor Nico Frijda, hoogleraar in Technisch gezien is huilen niet meer dan een afvoerprobleem by te overvloedige productie van traan- vocht. Pas als de afvoer het laat af weten en de eerste traan noodge dwongen over de afgrond van de ooghoek welt, is er sprake van hui de functieleer en auteur van het boek Emoties aan het woord.. Frijda: "Huilen is de menselijke vorm van de noodkreet, een expres sie van hulpeloosheid en niet rela tioneel. Het is het laten opwellen van de eigen emotie, waardoor men Rondreis Van Dam maakt een rondreis langs emoties als ontroering, woede, de pressie, pijn en boete. Hij stipt het huilen m/v aan, de bruids- en post natale tranen, maar ook het moeilij ke en het soms helemaal niet kun nen huilen van mannen. Hij verwijlt ook bij het tranenmeer, bij genezen de tranen en tranen als paarlen in vele sprookjes. Hij werpt zich ook op de antropologie van de traan (van Alaska tot Australië) en op de traan in de biologie. Krokodillen, olifanten, jan van genten, gnoes en reuzenzeeschildpadden, zij allen huilen geluidloos. Chimpansees daarentegen huilen zeer luid, echter zonder tranen. Hij behandelt de traan van miraculeus huilende ma donna's en die in andere religies, chen is ontwijken". De auteur van Lachen en Wenen, H. Ptessner. laat in dit boekje zijn licht even schynen over jubel en geweende vreugde traan maar ook over tranen die het gevolg zijn van slappe lach en kiete len. De therapeutische traan is ech ter ook niet aan Van Dams aandacht ontsnapt. Uit de mond van profes sor J. Bastiaans, behandelaar van oorlogstrauma's noteerde hij de uit spraak: "Tranen zijn onmisbaar bij het verwerken van verdriet". En psychotherapeut Fritz Perls, de va der van de gestalttherapie zweert behalve by zijn eigen vaardigheden bij grote dozen Kleenex zakdoeken voor zijn uithuilende cliënten. Onvermogen Ook aan het onvermogen om tranen te plengen is aandacht besteed. Dr. Jeroen Krabbé, naar eigen zeggen een echte huilebalk. zich aan emotionele inmenging van mende emotie centraal. Voor emo- anderen kan onttrekken: zolang er ties die van anderen komen is dan gehuild wordt staat de eigen uitstro- geen plaats". maar gaat ook aan de seksuele traan en aan dekindertraan niet voorbij. Een interessant hoofdstuk wijdt hij aan het fenomeen 'tranentrek ker' waarbij een indrukwekkende lijst wordt opgesomd van boeken, films en tv-series, van winnende persfoto's, oorlogsleed en huilende politici. Stuk voor stuk absolute tra nentrekkers. Hij ontlokt acteur Jeroen Krabbé de bekentenis dat hij een enorme huilebalk is. Van Dam zoekt de traan ook op in beel- (Archieffoto) dende kunst en muziek. Via boete, rouw en troost komt hij ten slotte uit bij de ogenschijnlijk kromme verbintenis van lach en traan. Freek de Jonge typeert die com binatie met: "Huilen is overgave, la O. Bijsterveld, specialistisch oog arts zegt: "Huilen interesseert me niet. Het gebrek aan tranen, dat is mijn levenswerk". Maar volgens het boekje zijn er ook mensen die hui lend hun maal nuttigen omdat een verkeerde schakeling maakt dat niet hun speekselklieren, maar hun traanklieren worden geprikkeld. Van Dam besluit met acht tips voor het lozen van opgekropte tranen. De Magie van de Traan, door de au teur zelf geëllustreerd, is voorzien van een inhoudsopgave en een lijst van geraadpleegde en aanbevolen literatuur. De Magie van de Traan door Arend van Dam. Uitgave Kosmos. Prijs f 17,90. V L 8- De trieste aanblik van een verscheurde stad, wüarin haat de levenselixer van menige bewoner schijnt zijn. Protestant Paul Beattie: "Natuurlijk haat ik de katholieken. Onmensen zijn het". (foto gpd> slag een vergeldingsactie uit, maar meestal niet in New Lodge. Vaak wordt elders in de stad, waar de actie niet ver wacht wordt, een katholiek doodgescho ten". Zelf behoort Paul niet tot enige para militaire organisatie, maar hij staat erop dat hij voor een muurtekening van de verboden UFF wordt gefotografeerd. In de heilige oorlog tussen katholieken en protestanten spelen de laatsten duidelijk een thuiswedstrijd, en de scheidsrechter is een home-referee. Terwijl de meeste katholieken weigeren zich te laten inter viewen uit angst te worden vereenzel vigd met de IRA, wordt Paul maar al te graag geassocieerd met de paramilitaire UFF (waarvan hjj niet eens lid is). "In deze wijk zitten leden van diverse paramilitaire organisaties zoals de UVF en de UDA. Deze groeperingen hebben hier zeker honderd leden, wier namen ook bij de 'politie bekend zijn. Tegen hen wordt echter pas opgetreden als er een moord gepleegd is". Paul werkt als lasser op de scheeps werf Harland and Wolff. In tegenstelling tot de meeste jongeren in Tiger's Bay is hij niet getatoeëerd en heeft hij weinig belangstelling voor bier. Hij formuleert nauwkeurig en spreekt in opmerkelijk neutrale bewoordingen over de katholie ken. Hij moet bijna gedwongen worden om iets onvriendelijks over hen te zeg gen. "Natuurlijk haat ik ze. Voor mij zijn het onmensen. Ik praat niet eens met ze. Bij mijn werk als lasser heb ik weinig met anderen te maken. Bovendien zijn op de werf hooguit een paar honderd van de 2500 werknemers katholiek. Maar als ik bij een bepaalde opdracht gedwongen word om met hen samen te werken, wei ger ik de opdracht. Mijn baas, die zelf protestant is, heeft daar alle begrip Wonen in Belfast betekent voor Paul wonen in een restricted area. "Er zijn be paalde stadsdelen waar je niet kan ko men en als je naar een bar in het centrum wil, moet je altijd een taxi terug nemen. Naar huis lopen vanuit de stad vergt slechts 20 minuten, maar je moet dan langs de katholieke wijken. En dat bete kent na zonsondergang zelfmoord". Een oplossing voor de Ierse kwestie ziet Paul niet. "Zolang wij in de meerder heid zijn, zal Ulster Brits blijven. Maar de katholieke fokken harder en er komt misschien een dag dat zij in de meerder heid zijn en ervoor kiezen dat Ulster bij Ierland wordt gevoegd. Dat zou echter niet het einde betekenen van de Ierse kwestie. Het zou alleen betekenen dat de rollen zijn omgedraaid".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23