'Veel priesters worstelen met eenzaamheid' Pinksterbeweging en kerken: een liefdesdrama Internationaal congres van gehuwde priesters in Doorn Themanummer van 'Religieuze Bewegingen in Nederland' ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1990 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 13 wijk) 10 ds. Hortensius; str.) 10 ds. Alblas; Bevrijdingsk. (Montgomery- str.) 10 ds. Rietveld. 5 ds. Hortensius; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Bouhuys; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand. mevr. T. van Eek. Acad. Ziekenhuis 10 mevr. ds. Van Bei- num. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds. Van Achterberg. Ende geest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 zie Bethlehemkerk; Oude Vest 10 zie Hooglandse kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven ds. J. Henzen jr.; Merenwijk zie herv. gemeen te. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds. P. Hout man. nam. geen opgave; Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds. Den Hertog. Ge ref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk* Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. H.B. van 't Hof. Doopsgez.-Remon- str. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10 dienst des Woords. Baptistengemeente (aula 'Nieu- weroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds. Agte- reek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 evang. S. van Groningen. Evangelie- centrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lam mermarkt) 10 evang. Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 evang. Joh. van Wieringen. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont- eza10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christe lijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10. 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoe- terw.singel) 10. behalve 2e weekeinde van de maand: za 7. Rooms-Kath. K. Haagweg za 7. zo 10.30; Herensingel za 7. zo 9.30 en 11Rijn dijk (Stevenshof) za 7. zo 9.30; Steenschuur za 7. zo 8.30,10.11.30.6 en 7 (lof); Boshuizerka- de za 7. zo 10; Lammenschansweg za 7,10; Haarl.straat za 7. zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Verseput, ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 9.30 ds. 1 Hooft. 6.30 Samen-op- Weg in de Maranathakerk; Kruiskerk 9.30 ds. Jonkman; Opstandingskerk 9.30 ds. Taselaar, 6.30 ds. De Ruiter; G. Herderkerk 9 ds. G. Mul der; De Bron 9 geen dienst, 10.30 ds. G. Mul der; Ashram (Marsdiep) geen dienst; Ouds- hoomse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Me- teoortaan) 9.30 kand. N. de Lange. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds. De Reus. Ter Aar, 6.30 ds. P.C. 't Hooft; Salv.kerk 9.30 ds. Baane, 6.30 zie Opstandingskerk. Geref. K. Vrijg. (school Bospark. Beatrix!. 4) 9.30 ds. Room. 5 dienst. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 br. Fröling, 6.30 ds. G. de Lange. R'dam. Chr. Ge ref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 dienst des Woords, 2.30 ds. G. Blom. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molen- werfstr. 110 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 J. Strietman. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 A. v.d. Hoorn. Bapt.gem. Ichthus (aula mavo H. Dunantweg 1) 10 br. J. Schipper. 6.30 br. G. v.d Engelenhoven. Pinkstergem. 'Het Licht' (A. v. Burenlaan 15) 10. Christenge meente 'De Hoeksteen' (geb.- 'Bethel', hoek Emmalaan) geen opgave. Leger des H. (Zon neweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Manders- loostr. 36) geen dienst. Rk Kerk: Bonifaciusk. za 7. zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7. zo 9 en 10.30; De Bron za 7. zo 9.30. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. J. Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds. Van Arkel, 6 leesdienst. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. Scheur. 6.30 ds. R.J. v.d. Hoef. Geref. Kerk 9.30 ds. Elderman, 6.30 ds. Wigboldus. Voor burg. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) geen opgave. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. K.J. Jansen, 6.30 ds. P. Huisman, Hazerswou- de; De Stek 9.30 ds. Haitsma. Geref. Kerk 9.30 ds. J.C.W. van 't Hoff. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Oosting. Geref. Gem. 9.30 leesdienst, 3.30 ds. D. Rietdijk. Volle Evang.gemeente •Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9 hr. Noord mans, Benschop, 6.30 ds. Z. de Graaf, Katwijk. Geref. Kerk 9 ds. Huisman, 5 ds. Van 't Hoff, Boskoop. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; Anker za 7, zo 10.30; Rijndijk zo 9.00. HILLEGOM: Herv. Gem./Geref. Kerk ('Hoek steen') 10 gezamenlijke dienst hr. De Ridder (Sassenheim). Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. J. van Langevelde (HA). Christen Gemeente (P. Breughellaan 36) 10 br. K. Roeleveld. Rk Kerk: Mart. za 7. zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 10 en 11.30. Ten Voorde, 6 ds. H. Visser; Pniêlk. 9.30 ds. Hovius, 6 ds. Bogaard; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Stam jr., 6 ds. Volk. Over- duin 14.15 hr. E.J. Bergman. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 kand. Otten, A'dam. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds. Mink, 5 ds. Bos, Wijk bij Duurstede; Triumfatork. 9.30 ds. Bos, 5 zie Vredeskerk. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 5.30 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Beste- vaer-mavo) 9.30 hr. L. van Duin. 7 ds. Smit. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. J. Veenendaal. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. Van den Beid. Geref. Gem. (Remisestr.) geen op gave. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) hr. Houwink, Surhuisterveen. Soefi (Zuidduinweg) elke 1e en 3e zondag. 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Tielkemeijer, 7 'Samen-op-Weg-dienst in Geref.Kerk. Geref. Kerk 10 ds. W.A. v.d. Lugt, 7 ds. R. Oort, R'dam. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Doesburg, 6.30 ds. Stegeman; Scheppingsk. 10 ds. Stegeman. Leythenrode 10.30 pater Palma. Elis.-ziekenhuis 10 rector Abr. Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds. Bo gaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Heijting. Ge ref. Kerk 9.30 hr. Koenes, A'dam, 7 ds. Bade, Alphen a.d. Rijn. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en dijk; Pauluskerk 10 en 7 ds. B.C. de Gelder. Geref. Kerk 10 ds. van Wijngaarden, Alphen. 7 ds. Boswijk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9 kand. mevr. v.d Oudenatlen, Zaandam. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Blom, Meerkerk. Remonstr. Gem. geen dienst. Evang. gem. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. L.F. de Graaff. Geref. Kerk 9.30 ds. Elgersma, Noordwijk. Rk Kerk za 7, zo 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Brons geest, 7 ds. Poort, Oisterweijk. Geref. Kerk 9.30 hr. Medema, 6.30 ds. Stolk. Aalsmeer. Chr. Geref. Kerk geen opgave. Rk Kerk za 7, NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 9.30 hr. J.P. Karstens. Leiden, 7 ds. J. de Jong, Boskoop. Rk kerk za 7. zo 9 en 10.30. NOÓRDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. v.d. Lee, 5 ds. Van Eijk, Gouda; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Volk, Katwijk. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kuiper, 7 ds. Ruitenburg; Vinkenl. (Binnen) 1Q ds. Wilschut, RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. Rodenburg, 5 ds. Romein, Pijnacker; Bet- helkerk 9.30 ds. Haasnoot, Heemstede. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Ribberink, 5 mevr. ds. Attema-Roosjen, Leiderdorp; Immanuelkerk 9.30 mevr. ds. Attema-Roosjen. 5 ds. Zijl; Ma ranathakerk 9.30 ds. C. v.d. Woude, Wa 5.15 ds. Schreuder, Curacao. Chr. i i. 10 e Evang. Christengem. Wapenveld. Rk Kerk za 7. zo 9.30en (chr. tuin- voorschoten. Rk Kerk bouwschool) de) 9.30 kand. Van Rijsbergen. 4.30 ds. Muil wijk. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leids- chendam) 10 ds. Honig. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) geen opgave. Rk Kerk Laur.kerk za 7, zo 11M. Godskerk. za 7, zo 9.30. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands. J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula- basisgemeenschap (in 'Onderdak') 10. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. M.A. v.d. Berg, Groot Ammers. 5 ds. Siebelink, Klaaswaal; Hoeksteen 9.30 ds. v.d. Kamp, Scherpenzeel. 6.30 ds. Kunz; Bethelk. 9.30 ds. Kunz. 5 ds. v.d. Mijden. Bleiswijk; Imm.kerk 9.30 ds. Barnhoorn. Utrecht. Geref. Kerk Kruisk. 5 ds. Baas, Sassenheim; Ontm.kerk 9.30 ds. Vlijm, Voorschoten. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds. Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Van der Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 dienst. 9 WARMOND: Herv. Gem. 10 ds. Meijering, 10.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. H. van Niel, Rijnsburg, 6 dr. C. Vermeulen, Valkenburg. Ontm.kerk 10 ds. Stoof. 6.30 ds. P.J. Stam. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Rk Kerk z 3 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Vroegindeweij, 6 ds. Ten Voorde; O. Kerk 10 ds. Bogaard, 6 ds. Hovius; Ichthusk. 10 ds. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. J. van Dijken. Ge ref. Gem. 10 en 4 leesdienst. Evangeliege meente (Heereweg 52a) 9.30 hr. J. Versteeg. Rk Kerk: Agathakerk za 7. zo 10 en 11.30; Poelpolder za 7, zo 10.30; Mariakerk za 7, zo 9 en 10.15; Engelbew. za 7, zo 10. gave. Ned. Prot. Bond dienst. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30; Binnen z 7. zo 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Mackaay; De Zilk 10 ds. Hemmes. Rk Kerk Vic- tork. za 7. zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 9 en 10.30; De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. G.J. de Bruin, Pauluskerk 10 ds. Kooman; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 kand. mevr. Lems. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 prof. Ohmann. Kampen. Geref. Kerk Vrijg. (au la Dr. Schilderschool) geen opgave. Ned. Ge ref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds. Brands. Mid delburg, 4 br. Venderbos. Oegstgeest. Van Wijckerslooth 4 ds. G.J. de Bruinl. Endegeest 10 pastor G. Lansbergen. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7, zo 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk za 7, zo 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. Heijting. Geref. K. 9.30 en 6.30 ds. Zijl. RIJPWETERING: Rk Kerk zo 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9.30 ds. Volleb- regt, 7 ds. Biewinga. Geref. Kerk 9.30 ds. Bie- winga en 7 gecomb. in herv.kerk. Chr. Geref. K. 10 en 7 ds. Carlier, Hilversum. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. A. de Leeuw, Maarn, 6.30 ds. C.A. van 1 Hof, Woubrugge. Geref. Kerk geen opgave. Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; kerk Langeraar za 7, zo 9.30 en VALKENBURG: Herv. Gem. 10 en 6.30 dr. Vermeulen. Geref. Kerk 9.30 mr. Vreugdenhil. Koudekerk, 6.30 drs. Padmos. Geref. K. Vhjg. 9.30 leesdienst, 4 ds. R. Heida. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Be- zemer, Den Haag, 4.30 ds. Van Dis; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds. J. Visser; Messiask. 10 ds. Hellendoorn; Dorpscentrum 9.30 kand. W.G. v.d. Boogerl, Woerden. Geref. Kerk Zijl laan 10 'Samen op weg', 7 ds. C. v.d. Woude. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 dr. G.W. Reitsema, Rotterdam. RK Kerk Jozef za 7, zo 9.30 en 11Will, za 7, zo 9.30 en 11GH za 6. zo 10.30. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. Van 1 Hof, 6.30 ds. Driebergben. Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. W. v.d. Meulen, Leids- chendam, 6.30 ds. A. v.d. Waal. Nieuwerkerk a.d. Ussel. Ned. Prot. Bond (De Wijk. SchooF str. 20) geen opgave. Rk Kerk zo 10.30. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. J. de Haan. Geref. Kerk 9.30 drs. J. Vegh, Den Haag. 7 drs. T.C. Wielsma, Uithoorn. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Boogers. Rk Kerk Sl. Jan za 7.30, zo 9.30; Chr. Dienaark. za 7, zo 10. Meerburgkerk H. Rijndijk o 9.30 e VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. De Zwart, 7 ds. Van der Schoot; De Ont moeting (Noordhofland) 10 ds. Schaap, 7 zie Dorpskerk; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekka ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Dubbeldam. Geref. Kerk 9.30 dr. H. Bade, Al phen, 6.30 mevr. v.d. Meeberg. Remonstr. Gem. geen dienst. Van onze correspondent Bert Pol BORCULO (GPD) Ons land telt zo'n tweeduizend pries- tot priester gewijd kunnen worden, ters die hun ambt hebben neergelegd omdat ze het ver- die priesters worden nu in de katho- plichte celibaat verwerpen. En het aantal priesters dat uit- l,eke kerk°PgenomeiJ en kunnen treedt neemt alleen maar toe, weet Evert Verheijden, zelf jS°" zijTunnen net als prede uitgetreden Jezuïet. Hij is een van de sprekers op een inter- kanten die rooms-katholiek zijn ge- nationaal congres van gehuwde priesters, dat dezer dagen worden wel als getrouwd priester in Doorn plaatsvindt. "Als er nu priesters van pakweg veer- de eucharistie realiseren", tig jaar het ambt neerleggen is dat een geweldige verlies- Sacramenten post voor de kerk". Verheijden sluit zelfs niet uit dat in de toekomst een getrouwde paus miJ nog eens het hoofd wordt van de RK Kerk. "Ik zeg niet dat het moet, maar waarom zou het niet kunnen. Het is dogmatisch niet onmogelijk. :k kan niet meer met theolo- verordeningen komen uit de vorige eeuw". "De gehuwde priesters en hun ongetrouwde collega"s die uit de Er zijn veel priesters, zo weet Ver heijden, die hun ambt hebben neer gelegd door seksuele problemen. "Dat wil zeggen, ze worstelden met hun eenzaamheid". Een ander deel kwam met de kerk in conflict als ge volg van allerlei wetten en leerstel lingen. Een klein deel heeft de kerk de rug toegekeerd omdat ze niet meer geloofden in hun roeping. Verheijden zelf is nu 68 jaar. Hij werd in Budel bij Weert geboren in een gezin waar de sfeer van het 'rij ke roomse leven' sterk voelbaar was. De gezinsleden hadden een goeie band met de Franciscanen in Weert, waar het moederklooster staat. "Mijn vader was een echte fan van de Franciscanen". Verheijden jr. koos echter direct na de oorlog voor de Orde van de Jezuïeten. Hij was als priester werkzaam is het middelbaar onderwijs. Voor hem stond het charisma van de roeping vrijwllige celibaat. "Dat niet een probleem, maar plichte karakter ervan". In januari 1967 is hij uit de Orde van de Jezuïe- ten gestapt. Een half jaar later De kerk kan niet trouwde hij. "Ik kende mijn al van een bijbelcursus". het inter- Wat is de betekenis u nationaal congres van gehuwde kerk zijn gestapt, pleiten priesters in Doorn? "De inzet jjg| het congres is het bespreken een nieuwe vormgeving van ambt binnen de kerk. Van onze ste bijeenkomst zijn de conclusies direct naar het Vaticaan gestuurd. De paus is dus op de hoogte. Wij we- w ten dat het Vaticaan onze theologi- kerk moet ook sche en dogmatische conclusies derschrijft. Die zijn niet te weerleg- tussen ambtsvervulling van in de kerk. De kerk moet daar niet nel de celibataire verplichting aan ver binden. Dat beperkt in alles. Met een vrouw samen komt er toch een ander beeld tevoorschijn. Samen bouw je een werkelijkheid op. De k in het toepassen van de sacramenten het onderscheid gen. laten vallen. steld worden De eerste lezing op het congres i gehuwde priesters heeft als Komt er in de toekomst dan een RK Kerk met gehuwde priesters? o r...o "Ja, waarom niet. Het Vaticaan derwerp 'Wat"ziF__ centraal en dat is nog steeds volop moet ®en gekke wet uit 1139 laten baatsverplichting'. Verheijden: "Is aanwezig. Maar van al die kerkelij- vallen. Toen is de eindformulering het een openbaringsgegeven dat goeie eind dat ze pretendeert leerstellingen van het verplichte celibaat vastge- een Verheijden: "Dat een onge huwde priester tijd voor du hebben is een afschuwe lijk schijnheilig ts neen ais on- argument". achter de cell- Hans Makl De vrouw moet daarin gelijk ge- q0 s Makkink) ke verordeningen en leerstellingen priester niet mag trouwen? De ton dat God dit wil. Ik ben moest hij niet zoveel hebben en dat leSd- Gehuwde priesters zijn er toch diepte van het probleem zit hem in overtuigd dat de kerk die pi laatste is hem ook opgebroken. Op al 44-jarige leeftijd legde hij het pries- terambt neer. Nu woont hij met zijn echtgenote in het fraaie Borculo in de Gelderse Achterhoek. Het verplichte celibaat, zoals het kerkelijk gezag in Rome voor schrijft, was hem gaan tegenstaan. De breuk leidde tot een inzinking. Na zijn herstel volgde hij een oplei ding voor maatschappelijk werker en eindigde zijn loopbaan als direc teur van het Woodbrookershuis (centrum vóór initiatieven in arbeid 1 de kerk. Het aantal Angl de vraag, heeft de kerk het bij het niet waar kan maken. Dat e te we-- huwde priester meer tijd zou heb- Het congres-slotdocument met gereageerd. "Rome kan niet ant- ervan ben voor God, zoals wordt gezegd, conclusies en aanbevelingen wordt woorden, want als ze dat doen bete- tentie is een afschuwelijk schijnheilig ar- ook naar de paus opgestuurd, maar kent dat een erkenning van de ge- onge- gument". er zal ook nu weer niet op worden huwde priesters. 2 stroming van den begin- Voor korte tijd stond de pinkster- (Kracht van Omhoog) een steeds ex- le een sekte. beweging in het centrum van de clusiever leer brachten die volgens Hierin kwam in de jaren vijftig kerkelijke belangstelling, aldus Van der Laan zelfs elitaire vormen t. Het beeld van de pinkster- DEN HAAG (ANP) - De ör™Vate)verhouding tussen de pink- QtPrhPwPPinfT pn Hp lrPrlfPn nierin Kwam in de jaren vyttig KemeiyKe oeiangstemng, aiaus van zijn woonplaats. Sterpeweging en ae KerKen verandering, toen met name de Ne- Van der Laan. Dat had vooral ook te - Dat Verheyden wegging by de Je- m Nederland heeft veel weg derlandse Hervormde Kerk onder maken met het bezoek van de Ame- beweging als sekte werd versterkt afhankelijk en zuietqn kwam niet van de ene op de van een liefdesdrama. De de indruk raakte van de gebedsge- rikaanse evangelist Tommy Lee Os- door de uitdrijving van demonen hjke organisatie, enkell laren '?MetaLekerPkakOTVean Üefde kwam aanvankelijk nezing in de pinksterkerken. Her en bom die op het Haagse Malieveld (Holy Ghost meetings) en theorieën ifrfP,; ?r™i van kant Haarna der werden eigen hervormde gene- op een avond soms meer dan over de stryd in de hemelse gewes- msatie kreeg ik problemen. Vooral van een Kant, werd daarna zingsdiensten georganiseerd en ook 100.000 mensen trok, en andere ten Gevolg was dat in de jaren ze- bekoeld, was vervolgens te de synode bezon zich op het nieuwe pinkstergrootheden als Lam Jeeve- ventig de'kerkelijke belangstelling oo„ <»n oopdringerig en is tenslotte fenomeen. Een studiecommissie ratnam uit India. De Nederlander voor de beweging nihil was. uitgedoofd. daagde de kerk in 1958 uit om ernst Johan Maasbach zou deze traditie pinkstergelovigen, verdeeld over zo'n 500 gemeenten. Meer dan de helft van deze pinkster-, evangelie volle evangeliegemeenten is on elke lande- Verheijden. Hij zal een van de spre kers zyn op het internationaal con gres van gehuwde priesters, dat de zer dagen in Doorn plaatsvindt. Voor dit congres bestaat grote be langstelling. kracht van Gods Geest; daarbuiten is zij oorzaak van veel misverstand en begrip". Hoewel de vroege pinkstergelovi gen aanvankelijk niks van leerstel lingen wilden weten, zagen zij zich de pinksterschool- toch al snel genoodzaakt hun opvat tingen op papier te zetten. Het mentaliteit' typerend voor de pink- merkwaardige daarbij is dat deze sterbeweging. De nadruk op zelf- theologie veelal calvinistisch-fun- standigheid heeft geleid tot éen zeer damentalistische trekken vertoont gefragmenteerde beweging, met die slecht samengaan met de wor- grote variatie in leer, liturgie en tels en de identiteit van de pinkster beleving. Ook is er 'een schier ontel- beweging. De pinkstergelovigen baar aantal stichtingen van allerlei beoefenen de theologie nogal on- het halfjaarlijkse tijdschrift 'Religieuze bewegingen in Neder land'. "Zou het toch nog wat wor den?". Het is weliswaar het derde con gres van gehuwde priesters, maar het is de eerste keer dat een dergelij- ke gebeurtenis in ons land wordt ge- iijkt aanwezig, schrijft hij in een houden. De twee vorige byeenkom- de Pinksterbeweging gewijd sten in 1985 en in 1987 vonden in Ita lië plaats. Hollywood Verheijden volgde destijds ook nog een pastorale theologiestudie in Hollywood. "Tijdens mijn stage daar heb ik een heel andere samen levingsvorm ontdekt, waarvan ik zag dat de kerk daar geen bood schap aan had, noch vanuit de kerk naar de samenleving, noch vanuit de .samenleving naar de kerk. In Hollywood beleefde ik dat er ande- elementen aan de orde kunnen te maken met de boodschap over de op eigen wijze voortzetten. Volgens dr. C. van der Laan, alge vervulling van de Heilige Geest, die De beweging verloor vervolgens meen-secretaris van de Broeder- Op deze wy ze vat dr. P. N. van der in de pinksterbeweging centraal haar aantrekkingskracht, omdat schap van Pinkstergemeenten, zijn JJU - - Laan, directeur van de Centrale staat. predikers als J. van den Brink er in Nederland ongeveer 70.000 aard* werkzaam in evangelisatie, doordacht en weinig kritisch. Pinkster Bijbelschool in Zeist, de relatie samen die aan het begin van deze eeuw ontstond. Het verlangen hernieuwde kennismaking zending, muziek, kinderwerk, op leiding en hulpverlening. Een groot deel van de gemeente- Binnen de beweging circuleren heel wat ware pinksterleren, zo blijkt uit Suurmonds verhaal, r door afsplitsingen. "Soms gaat dit in goede harmonie om zo een nieu we gemeente te stichten, maar va ker komt het voort uit onenigheid". 'Veelkleurig' De Nederlandse pinksterbewe ging heeft aanvankelijk het contact met de kerken steeds gezocht. G. R. Polman, die in 1906 na een bezoek aan de Verenigde Staten de opwek kingsbeweging naar Nederland haalde, wilde geenszins een eigen kerkje bouwen, maar alle bestaande kerken vernieuwen. De kerken brandmerkten de nieuwe beweging De theoloog ziet die i slag rond de persoon van Jezus: Je zus als redder, als doper in de Geest, als genezer en als wederkomende Heer. In de loop der jaren zijn er vol- De onafhankelijke geest heeft wel- gens Suurmond allerlei fundamen- licht met de Nederlandse volksaard talistische leerstellingen in de pink te maken, aldus de algemeen-si sterbeweging binnengeslopen, taris. "Maar deze vaderlandse trek waardoor "de authentieke pinkster- krijgt door de individualistische ge- ervaring veel van haar revolutionai- loofsbeleving van de pinksterbewe ging extra gelegenheid zich te ont plooien". Met grote ijver wordt komen in je leven, die niet door de echter vanaf haar ontstaan als vals kerk geregeld worden". Terug in Amsterdam (de jaren zestig waren inmiddels begonnen) ging het Vaticaans Concilie van start en er had zich een kritische groep Jezuïeten gevormd. Van Kils- donk en Oosterhuis, om er maar een paar te noemen. Bij Verheijden re zen steeds meer vragen ten aanzien van de kerk en zijn eigen persoonlij ke vrijheid daarin. Hij beklemtoont dat het hem daarbij niet gaat om het of demonisch. 'Verlakkerij' De felste kritiek kwam opvallend genoeg van evangelische kerken als de baptisten en de vrij evangeli- schen. Rond de jaren zestig gaven zij hun tegenstand op, maar in de kringen van bijvoorbeeld de Verga dering van Gelovigen wordt de be weging nog steeds getypeerd als 'duivelse verlakkerij'. De gerefor meerden en hervormden noemden reikwijdte en kracht verloor". Suurmond hoopt dat de bewe ging van haar 'knellende funda- i langs elkaar heen gewerkt, mentalisme' bevrijd kan worden maar daar staat tegenover dat het door een vernieuwde dialoog met initiatief en de creativiteit welig tie- de kerken. De kerken zelf kunnen Van der Laan concludeert dat i dit gesprek alleen i beter de beweging in ieder geval 'dyna- worden. Zij kunnen erg veel leren De kerken kunnen veel leren van de feestelijke, onvoorspelbare pinksterliturgie, meent dr. Suurmond. misch en veelkleurig' i Niet de leer, maar de Heer, aldus dr. J.J. Suurmond in een poging de theologie van de pinksterbeweging te beschrijven. Deze pinkstertheo- logie doet geen recht aan haar authentieke kern, schrijft de voor malig evangelist die thans her vormd predikant is. "Binnen de be- o anp) weging frustreert zij de bevrijdende de feestelijke, onvoorspelbare pinksterliturgie, waarin verstand, gevoel en lichaam zijn geïntegreerd. Het nummer Pinksterenvan Religieuze Bewegingen in Nederland, kost 20 gulden 80 en is een uitgave van de VU Uitgeverij. Besteladres: VU Boekhandel, De Boelelaan 1105,1081 HV

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 13