Hussein spreekt veel Arabieren aan met eenheidsideaal 'Edelknapen' kregen andere belangstelling PAGINA 2 uhvöuaG 14 AUGUSTUS 1990 HtëPORTAGEi Dr. El Slieikli en de boter op het Westerse hoofd Van o e correspondent Bart van Oortmerssen Nu de Iraakse leider Saddam Hussein allerwegen wordt afgeschilderd als verpersoonlijking van het kwaad, hoeft iemand die iets positiefs over de dictator naar voren brengt, niet op veel begrip te rekenen. Dr. Ibrahim El-Sheikh, docent internationale communicatie aan de Univer siteit van Amsterdam en voormalig correspondent van diverse Arabische media, ervoer het na een optreden voor de Nederlandse televisie. Zijn kennelijke steun aan Husseins idealen lever de hem een aantal nachtelijke telefoontjes op, waaruit bleek dat zijn verhaal niet bij iedereen was overgekomen zoals bedoeld. Hij wil zijn standpunt dan ook graag nader toelichten. El-Sheikh (50), Egyptenaar van ge boorte maar al vijfentwintig jaar Nederlander, neemt nadrukkelijk afstand van de persoon Hussein en zijn methoden. "Ik onderschrijf de politiek van Saddam Hussein niet en ik onderschrijf de annexatie van Kuwayt evenmin. Maar dat neemt niet weg dat hij dromen en idealen verkondigt die veel Arabieren aan spreken. Hussein zegt dat hij Arabi sche eenheid nastreeft, dat hij de economische wantoestanden wil opheffen, dat hij desnoods met ge weld het Palestijnse vraagstuk wil oplossen. Dat verkoopt heel goed onder de massa. Ik onderschrijf het ideaal van Arabische eenheid, maar dan wel op een rechtvaardige en de mocratische manier. Ik zie hoe de meeste mensen in de Midden-Oos ten in armoede leven, ik zie hoe de Palestijnen worden vernederd. Ik heb geen probleem met de staat Is rael, maar ik heb grote problemen met het hardhandige optreden van Israel tegen de Palestijnen. Daarom vind ik het hoog tijd voor een recht vaardige oplossing voor het Pales tijnse vraagstuk". Grondstoffen Volgens El-Sheikh is Saddam Hus sein een voorspelbaar produkt van de huidige situatie in het Midden- Oosten, die gekenmerkt wordt door economische wantoestanden. "De Arabische wereld wordt verdeeld door de grote tegenstelling tussen aan de ene kant een paar landen die rijk zijn geworden van de olie, en een meerderheid die arm is en met grote problemen kampt. De grond stoffen gaan nu grotendeels naar het Westen en het geld gaat naar de emirs en de rijken. Tegelijkertijd leeft het grootste deel van de Arabi sche wereld in armoede. Waar economische wantoestan den, armoede en analfabetisme heersen, daar komen altijd dictators als Hussein aan de macht. Ze vin den er een vruchtbare voedingsbo dem voor hun dromen. Als er een rechtvaardige oplossing zou komen voor de economische problematiek, zouden mensen als Hussein geen kans meer krijgen. Ik ben dan ook een vurig voorstander van een dia loog tussen arm en rijk. Alleen als de rijken zich redelijker gaan op stellen kan er iets veranderen in de economische wereldorde en de ar- moede-problematiek' Gedreven door eigenbelang heeft het Westen zich volgens El-Sheikh de afgelopen decennia uitsluitend ingespannen om de bestaande situ atie in stand te houden. De huidige 'hetze' tegen Irak, eventueel uit draaiend op een militair confronta tie, vindt hij dan ook enigszins schijnheilig. El Sheikh: "Het Wes ten heeft vooral economische en strategische belangen in de Arabi sche wereld. Amerika wil het liefst de status quo handhaven, hoe on rechtvaardig die ook is voor het ar me deel van de Arabische bevol king. West-Europa stelt zich iets ge matigder op, maar streeft in feite hetzelfde na". Egoïstisch El-Sheikh vindt het Westen dan ook weinig geloofwaardig als bescher mer van de vrije Arabische wereld tegen het dictatoriale regime van Hussein. "Amerika en de West- europese staten doen wat hun het beste uitkomt om hun belangen te beschermen. Ik beschuldig het Westen niet van oorlogszucht, wel handelen uit super-egoïstische motieven. Een land als Kuwayt is in de post-koloniale periode min of meer gecreëerd door de Engelsen. Zo zijn er meer regimes die ge steund worden door het Westen. Ook die landen zijn niet democra tisch, ook daar worden de mensen rechten geschonden, maar het Wes ten staat dat oogluikend toe". "Saddam Hussein doet hetzelfde, alleen op veel grotere schaal. Hij heeft bijna honderdduizend men sen vermoord in zijn eigen land. De oppositie is vrijwel uitgeroeid, wie een afwijkende mening verkondig de werd tegen de muur gezet. Het Westen wist dat. Zijn optreden werd af en toe ook wel veroordeeld, maar dat ging nooit gepaard met maatregelen. Er werd geen resolu tie aangenomen, geen vloot ge stuurd. Zolang hij deed wat het Westen wilde, bijvoorbeeld in de golfoorlog, werd hij voorzien van wapens en chemische grondstoffen. Daarnaast heeft hij in praktisch alle Westeuropese landen tot twee we ken geleden altijd kredietfacilitei ten gekregen". "Nu Saddam Hussein voor zich zelf is begonnen, voor zijn eigen he gemonie, is dat ineens veranderd. In een week tijd zijn de man en zijn land ineens slecht geworden. Na tuurlijk, Saddam Hussein is een dictator. Hij is naar mijn smaak een grote misbruiker van de gevoelens van zijn volk en van de Arabische massa. Maar het Westen, en tot op zekere hoogte ook Rusland, heeft een hele grote bijdrage geleverd aan de situatie die nu is ontstaan". "Als ik dit alles afweeg vind ik dat iedere poging van het Westen om de situatie met geweld tot een oplos sing te brengen ten stelligste moet worden afgewezen. Het zou de- El-Sheikh: "Wat er nu is gebeurd moet juist een stimulans zijn om zo snel mogelijk het Palestijnse vraagstuk naar tevredenheid op te lossen. De Pa lestijnen zijn niet inhalig en bereid Israel te erkennen als hun rechten ook erkend worden". (foto gpd) Demonstrerende studenten in Bangladesh maken duidelijk wat zij denken van het Amerikaanse machtsvertoon in het Golfgebied. (foto ap> sastreuze gevolgen hebben. De vij andigheden zullen vooral de bevol king raken en waarschijnlijk de oliebronnen platleggen. De terug slag die zou volgen is de komende tien, twintig jaar niet te herstellen. Mijn voorstel is: niet militair ingrij pen, wel een economische en poli tieke boycot. Ook dan zal de bevol king zwaar te lijden hebben, maar die prijs moet dan maar betaald worden voor de val van het regime. Ik denk daarbij overigens eerder in jaren dan in maanden". Leider Husseins pretentie op te treden als leider van de Arabische wereld was volgens El-Sheikh al uitgehold vóór het besluit van de Arabische top om een eigen vredesmacht te vormen. "Die mogelijkheid had hij al begra ven toen hij Kuwayt binnenviel", meent El-Sheikh. "Of zijn claims te recht waren of niet, het past gewoon niet meer in deze tijd om problemen op deze manier op te lossen. Ik denk dat hij zich beter had kunnen con centreren op verbetering van de economische situatie van zijn land. Hij heeft op dat gebied aanvanke lijk wel degelijk successen geboekt. Had hij die lijn voortgezet en nog een paar jaar gewacht tot andere re gimes zijn voorbeeldfunctie hadden erkend, dan was dat beter geweest voor hem en voor de Arabische we reld. Irak had een voorbeeld kunnen zijn van organisatie, discipline en economische vooruitgang, maar Hussein had het geduld niet en koos met de aanval op Iran en nu Kuwayt geweld als middel. Dat is zijn fout geweest. Hussein is een goede' organisator, een goede strateeg, maar geen goed politicus, geen di plomaat". De oproep van de Iraakse leider tot een Heilige Oorlog is volgens El- Sheikh weinig reëel. "Er komt wei nig reactie op. De oproep vindt wel weerklank bij de fundamentalisten, bij de gewone man in de straat, maar die zijn niet in de staat om hem vanuit hun landen te helpen. Dat kunnen alleen regeringen en le gers, maar daarvoor is het nu te laat". Verkeerde been Hoewel El-Sheikh ervan overtuigd is dat Saddam Hussein het op den duur niet zal kunnen volhouden te gen de oppositie, vindt hij dat de dictator vanuit zijn optiek en die van zijn aanhang wel degelijk iets heeft bereikt. "Ten eerste heeft hij aangetoond dat een enkel land, mits gedisciplineerd en georganiseerd, het Westen op het verkeerde been kan zetten. Dat is op zich een poli tiek succes. Ten tweede heeft hij met de annexatie van Kuwayt het koloniale verleden in een klap weg gevaagd en een historische claim van de Iraakse bevolking gereali seerd. Verder bestaan er sterke ver moedens dat hij beslag heeft weten te leggen op de goudreserve van Kuwayt. Dat zou om een bedrag van 50 miljard kunnen gaan. Dat is een enorm succes, hoe je het ook be kijkt. Immoreel, maar wel een suc- Je kunt zeggen dat het allemaal korte termijn-successen zijn, die hij later misschien weer verliest. Maar dan zeg ik: een volgende keer kan een andere Hussein het misschien langer uithouden. Voor het Westen moet dit dus een signaal zijn dat het serieus naar een oplossing moet zoeken voor de brandende proble men in het Midden-Oosten, in plaats van ad hoe militair in te grij pen". Volgens El-Sheikh hebben de huidige ontwikkelingen die oplos sing niet dichterbij gebracht. "Ik denk eerder dat de greep van het Westen erdoor versterkt is. Het be sluit van de Arabische top om een gezamenlijke vredesmacht te vor men zie ik niet als teken van grotere eensgezindheid. Het besluit is geno men onder zeer zware druk en on der bizarre omstandigheden. Dè lei ders hebben vooral gehandeld uit angst voor destructie van hun land en de val van hun regimes. Zelfs in deze wanhopige toestand was de beslissing niet unaniem. Ik hoop dat het besluit een eerste stap is in de goede richting, maar ik vrees dat het weinig waarde heeft. Zolang de tegenstellingen blijven bestaan tus sen de progressieve en traditionele regimes, en tussen rijk en arm, zal ook de verdeeldheid onder de Ara bieren blijven". Stimulans Een oplossing voor het Palestijnse probleem lijkt op dit moment ver der weg dan ooit. De leiders in Is rael zullen in het optreden van Sad dam Hussein zeker geen aanleiding zien om zich toegevender op te stel len. El-Sheikh: "Ik ben het daar niet mee eens. Wat er nu is gebeurd moet juist een stimulans zijn om zo snel mogelijk het Palestijnse vraag stuk naar tevredenheid op te lossen. De Palestijnen zijn niet inhalig, ze zijn bereid Israel te erkennen als hun rechten ook erkend worden. De argwanende, hardhandige houding heeft Israel in dertig jaar niet verder gebracht. Laten we het nu door vreedzame middelen proberen. Je zult zien dat dat productiever is". EEN AVONDJE STAPPEN I Bart Bos, de penningmeester, was een kogelronde vijftiger met een borstelsnor en vrolijke oogjes. Hij had opvallend gretig gereageerd toen ik belde met het verzoek een paar vragen over Leo Struik te be antwoorden en al in het begin van het gesprek maakte hij geen geheim van de animositeit tussen hem en zijn coördinator. Hij had mijn kaartje geaccepteerd en het verhaal geslikt dat ik voor een niet met name te noemen opdrachtgever een dis creet onderzoek uitvoerde. Hij had me zijn jaarrekeningen getoond en de accountantsverklaring laten le zen, waarin geen spoor te vinden was van vier ongedekte bedragen rond twaalfduizend gulden. "Vreemd", zei ik. "Heel vreemd", zei Bos. "Weet je zeker dat-ie het hier vandaan moet hebben?" "Waar anders?" "Weet ik veel. Hij kan geërfd heb ben". "Zou u dat weten?" Ik bleef keurig u zeggen hoewel hij me direct tutoy eerde. "Ik niet", zei Bos. "Hij vertelt mij niks meer". "Vroeger wel?" "Toen wel... Uren.. Over zijn jeugd, over die vrouw van 'm..." "Wat is het voor een man?" "Hondekoppie? Tja, wat kan ik je daar nou es over vertellen.. Hij is monnik geweest, wist je dat?" "Nee", zei ik beleefd. "Waarom is- ie daar niet gebleven?" "Te saai denk ik. In het holst van Jacob Vis de nachtje nest uit, uren bidden en daarna werken, hard werken als ik Leo mag geloven, wat ik hem hier overigens nog nooit heb zien doen, en de hele godgeslaten dag alleen die harige knakkers om je heen. Nooit es een leuk nonnetje dat naar je knipoogt en waarbij je je nog iets kunt voorstellen. Alleen je eigen fan tasie en die droogt op hoor, als je ja ren in zo'n vesting zit". Ik grijnsde. "Of u er zelf gezeten hebt. Is hij getrouwd?" Bos grijnsde terug. "Met een non. Komt ook uit een klooster". "Hoe is dat huwelijk?" "Ze hadden het niet moeten doen. Je kunt je wel voorstellen wat er ge beurt als al die frustraties van trpee kanten op je afkomen..." Bos keek me een poosje peinzend aan. "Dus dat is het wat jij zoekt... Nee, ik denk het niet. Hij wil wel, maar hij durft niet. En, het klinkt gek, hij mag niet. Niet van God, niet van zijn vrouw en niet van zichzelf. Heb je dat Turkse grietje gezien wat daar zo'n beetje de huishouding runt?" Ik knikte. "Een schatje", vervolgde Bos. "Leo vindt dat ook, maar hij zal haar met geen vinger aanraken". "Nee?" "Nee. Als dat gebeurt, is er een kans dat er iets heel erg mis gaat. Met hem, met zijn vrouw en met het grietje. Heb jij wel eens onder stroom gestaan?" vroeg hij plotse ling. Ik dacht aan de keer toen een spin op mijn arm liep, een grote, harige spin, wiens pootjes een merkwaar dig tintelend gevoel achterlieten als piepkleine elektrische stroompjes. "Lang geleden", zei ik. "het lijkt net of hij onder stroom staat als-ie met dat meisje praat", zei Bos. "Nou jij". "Nou wat?" Bos grijnsde. "Nou is het jouw beurt om te vertellen over Honde koppie en de vrouwen. Daar kom je toch voor?" Ik haalde diep adem. Wat was ik voor een scherts-detective? Een beetje slimme getuige haalde meer uit mij dan ik uit hem. "We denken dat hij een relatie heeft met een call-girl". Bos keek me grijnzend aan. "Eer lijk? Dat valt me van hem mee. En om haar zoet te houden 'heeft hij die vijftig ruggen nodig". "Precies". Verder liegen had geen zin meer. "Is het mogelijk om zo'n bedrag buiten de boeken te hou den?" "Op een begroting van drieëneen halve ton? Je denkt toch niet dat ik hier helemaal voor de kat z'n kloten zit?" "hoe doet hij het dan?" Bos gaf een felle ruk aan zijn snor. "Murkie-Turkie". Ik keek hem dom aan. "Pardon?". "We hebben hier een projectgroep Nederlandse en Turkse jongeren, Murkie-Turkie geheten. De kranten hebben er indertijd vol van gestaan. Nou hoor je er niks meer van, alleen rottigheid, maar toen liep de wet houder hier de deur plat. Volledige integratie. En hoe! Het slechtste van twee volkeren verenigd. Leo is de enige die een beetje met die gasten overweg kan". "Wat heeft Murkie-Turkie te ma ken met geld?" "Alles", zei Bos. "Bij Murkie-Tur kie draait alles om geld". In bad dacht ik na over Leo Struik en Murkie-Turkie. Hij had van die bezopen naam een soort eretitel ge maakt. Zijn gezag bij de jongeren berustte op het feit dat hij ze serieus nam en hun provocaties beschouw de als tijdelijk onaangepast gedrag en niet als de pen van een handgra naat zoals het bestuur, de wethou der en iedereen buiten Murkie-Tur kie zelf als ik Bos mocht geloven. Struik beheerde de kas van de bar in het jongerencentrum en wat daar omging was zelfs voor Bos een ge heim. Maar twaalfduizend gulden per halfjaar? Je moet verdomd veel omzetten om dat bedrag weg te mof felen zonder dat het opvalt. Zelfs als ze zich elke avond klem zopen kon de baromzet niet meer zijn dan zestig duizend gulden per jaar, zei Bos, want meer Murkie-Turkie leden wa ren er niet en iemand anders kwam er niet in. Ik draaide met mijn teen de warmwaterkraan open. Ik dacht opeens aan Lizzy's hals en aan de donzige krulletjes in haar nek, waar ik haar masseerde als ze hoofdpijn had. Morgenavond kwam ze thuis... Ik vloekte zachtjes toen de telefoon ging en stapte uit bad. "Max", zei Lizzy. Ze klonk zo dichtbij of ze bij de buren belde. "Ik heb me bedacht. Ik blijf nog een weekje. Ingrid vond het niet leuk dat ik wegging. Ben je niet boos?" "Nee", zei ik schor. "Alleen maar nat. Ik zat in bad". "Ga er dan maar guw weer in", zei ze vrolijk. "Als je me op moet ha len bel ik wel weer. Gaat alles goed met je project?" "Het is nog een beetje wennen", zei ik. "Flink oefenen", zei ze en hing op. Plotseling had ik het koud. Ik liep te rug naar de badkamer maar het badwater zag er opeens goor uit. Ik droogde me af en keek in de spiegel. Oud dacht ik, een oude man met een grauwe, verlopen kop. Die dichte bos lichtbruin haar was een speling der natuur. GEESTELIJK LEVEN PICKLE LAKE (Canada) - De Zuidafrikaanse aartsbisschop Tutu heeft gisteren een bezoek gebracht aan het Pickle Lake district en een re servaat van de Osnaburgh indianen. De jeugd bereidde hem een harte lijke ontvangst. Bij deze gelegenheid verklaarde Tutu dat de Noor- damerikaanse indiaan en de Zuidafrikaanse kleurling in ongeveer de zelfde situatie verkeren. Mill Hill een eeuw in Nederland DEN HAAG (ANP) - „Neen, het zijn geen schildknapen, die zich oefenen in den wapenhandel. En toch zijn het edelknapen, toe komstige helden, met hun hoofd vol heerlijke idealen, 't Zijn missionarissen in wording, die eenmaal willen strijden in de eerste gelederen van het heldhaftige missie-leger van Koning Christus." Zo beschreef directeur G. Wiege- rink van het missiehuis van de congregatie van Mill Hill in het Limburgse Haelen in 1930 zijn studenten. Maar net als andere or des en congregaties in ons land heeft Mill Hill de afgelopen twin tig jaar moeten ervaren, dat de edelknapen andere heerlijke ide alen gingen koesteren. Het missiehuis in Haelen werd in 1971 opgeheven. Ook de mis siehuizen in Tilburg en Hoorn verdwenen. Dat in Roosendaal bleef nog bestaan, maar in 1988 werd besloten de priesteroplei ding bij gebrek aan belangstel ling van Nederlandse jongeren „voor tenminste één jaar op te schorten". Mill Hill heeft met ruim 200 missionarissen nog altijd de meeste missionarissen van alle ordes en congregaties in ons land. De Nederlandse leden van Mill Hill vieren dit jaar dat de van oor sprong Engelse congregatie zich 100 jaar geleden in Nederland vestigde. Morgen wordt in Roosendaal, de stad die nauw met de geschiedenis van Mill Hill in ons land is verbonden, de ten toonstelling 'Gods woord in men senhanden' over de geschiedenis van de congregatie geopend. De officiële viering heeft op zondag 16 september eveneens in Roosendaal plaats. Bisschop H. Ernst van Breda zal dan voorgaan in een eucharistieviering. De missiecongregatie van Mill Hill werd in 1866 in Engeland ge sticht door de latere kardinaal Herbert Vaughan. Hij vestigde het hoofdkwartier in Mill Hill vlakbij Londen. Ook Nederlan ders trokken er voor hun studie naar toe. Op 30 januari 1890 stichtte de uit Tilburg afkomstige pater J. Aelen, die in 1878 in Engeland priester was gewijd en in Madras had gewerkt, een missiehuis in Roosendaal. Vooral uit Noord- en Zuid-Holland was er veel belang stelling. Het was daarom logisch, dat de congregatie in 1929 een op leidingshuis in het westen (Hoorn) opende. Dat had nog pro blemen met de bisschop van Haarlem opgeleverd. Beducht voor concurrentie onder de po tentiële priesterstudenten had hij bepaald, dat Mill Hill zich in zijn bisdom mocht vestigen, mits het missiehuis „zeer ver" van de dio cesane seminaries in Heemstede en Warmond zou komen. Een ves tiging in Noordwijkerhout ging om die reden niet door; Mill Hill kon kiezen tussen de dekenaten Wervershoof, Schagen of Middel burg, alle inderdaad „zeer ver" van de bollenstreek gelegen. Hoorn bleek een goede keuze. De studenten stroomden toe. Mill Hill profiteerde net als andere missiecongregaties van de grote bloei van de missie in ons land tussen de twee wereldoorlogen. Daarnaast vestigde Mill Hill een studiehuis in Haelen. In de eerste decennia na de Twee Wereldoorlog bleef de be langstelling voor de missiehuizen groot. Zo telden zy in 1949 328 studenten en in 1956 296. Maar in de jaren zestig begon net als bij de andere ordes en congregaties het aantal studenten sterk terug te lo pen. Hoorn en Haelen werden ge sloten. Tilburg werd overge bracht naar Goirle en werd onder deel van OMO, de katholieke schoolvereniging in Noord-Bra- bajit. Maar in- Roosendaal werd on danks de vermindering van het aantal leerlingen in 1967 nog een nieuw gebouw voor de opleiding geopend. Aanvankelijk telde het huis nog een redelijk aantal stu denten, onder wie velen uit het buitenland, maar enkele jaren ge leden besloot de leiding van de Nederlandse regio, dat Neder landse kandidaten beter in het buitenland zouden kunnen gaan studeren. V.S.-theologe volgt Boesak op GENEVE (RTR) - De Amerikaan se Jane Dempsey Douglass, hoogleraar aan het theologisch seminarium van de Princeton- universiteit, is gekozen tot voor zitter van de Wereldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken (WARC). Dat is gisteren in Genève be kendgemaakt. De Amerikaanse theologe volgt de Zuidafrikaanse theoloog dr. Allan Boesak op. Boesak heeft zijn kerkelijke functies neerge legd, nadat hij in opspraak was geraakt. Het dagelijks bestuur van de WARC dankte Boesak, die niet aanwezig was, voor de buitenge wone manier waarop hij de WARC sinds 1982 heeft geleid en sprak de hoop uit dat de „bijzon dere gaven" van Boesak nog eens voor het werk van de WARC kun nen worden gebruikt. By de WARC zijn 175 kerken aangesloten met in totaal onge veer 70 miljoen leden. Drie Ne derlandse kerken zijn lid: de Ne derlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Neder land en de Remonstrantse Broe derschap. Catacombekerk eist berouw MOSKOU (EPD) - Ze zijn er nog in de Sovjetunie: catacombe christenen. Alleen zijn de cata comben geen grotten, maar gewo ne woningen waarin de gemeente voor de mis samenkomt. Hoeveel van deze christenen er in de Sov jetunie zijn, is niet bekend. Een van de geestelijken van de catacombe-kerk, vader Aleksej, heeft tegenover het jongerentijd schrift 'Moskovski Komsomol' de motieven van zijn volgelingen verduidelijkt om de Russisch-Or- thodoxe Kerk af te wijzen. De catacombe-christenen gin gen ondergronds in 1927. In dat jaar werd de door de staat ge steunde metropoliet Sergej patri arch van de Russisch-Orthodoxe Kerk. Sergej ondertekende een verklaring van loyaliteit met de Sovjetstaat. De patriarch zweeg over de uitroeiing van miljoenen mensen onder Stalin en zag wer keloos toe, dat kerken werden ge plunderd. In 1929 bestempelde Sergej alle critici van zijn beleid tot contra-revolutionairen, waar mee hij de jacht op hen opende. Het aangepaste deel van de ortho doxe kerk hield zich staande, de rest moest zich in veiligheid bren gen, in de godsdienstige emigra tie van de catacomben. Aleksej vindt dat de Russisch- Orthodoxe Kerk als eerste stap berouw moet tonen en een schuldbekentenis moet afleggen. "En de verklaring van 1927 moet worden veroordeeld. Pas dan worden gesprekken mogelijk". CURSUS CAFÉBEDRIJF 295.- Binnenkort start in o.a. Lelden de cursus Cafébedrijf. Deze opleiding bestaat uit 10 wekelijkse lesavonden en kost in totaal f295,-. Men kan zich nog aanmelden. Er is geen vooropleiding nodig. Het examen Vindt plaats op 3 januari. De zeer afwisselende cursus wordt zowel door vrou wen als mannen uit pure hobby gevolgd. Sommigen heoben in hun achter hoofd ooit nog eens een eigen bedrijf(je) te beginnen. Er is een groot tekort aan gediplomeerd Horecapersoneel. De lessen worden levendig gebracht met dia's, vrijblijvend wijnproeven en men gaat gezamenlijk naar een Brouwerij. Met het Diploma kan men zelfstandig een Café, Petit-Restaurant, Disco. Kan tine etc. beheren. De cursus is zowel mondeling als schriftelijk te volgen. SUBSIDIE TOT 100% IS MOGELIJK!!! Voor een gratis Brochure of aanmelden, bel Stichting Horeca Onderwijs, postbus 1161 te Breda, telefoon 076-710078.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2