'Succes van Scapa ligt in de traditie' FRANK HOOGEWEEGEN VAN VESTIGINGEN IN DEN HAAG EN HAARLEM 'De prijs vergeet je. Dat je het heel lang kunt dragen, dat blijft je bij' MAANDAG 13 AUGUSTUS 1990 Wie goed en comfortabel gekleed wil gaan, is niet voor een paar tientjes klaar. Goede kleding is behoorlijk aan de prijs. Voor een beetje mooie trui ben je al snel twee tot driehonderd gulden kwijt en rok kost niet veel minder. En dan heb je nog geen schoenen. laarzen of bijpassende kousen. Goed gekleed gaan is voor de meesten dan ook een kwestie van precies weten wat je wilt en daar naartoe werken. Ben je eenmaal zover - want het valt niet mee om weer stand te bieden aan spon tane koopneigingen - dan wil je je grens voor wat alles mag kosten nog weieens verleggen, mits het kledingstuk van goe de kwaliteit is, een tijd loos karakter heeft of een sfeer die je aanspreekt. En dat steeds meer vrou wen en mannen er tegen woordig zo over denken is af te leiden uit het suc ces van dure stijlvolle merken zoals Scapa of Scotland en Mulberry. door Henriëtte van der Hoeven Scapa, genoemd naar een wa ter in Schotland, is een creatie van de Schot Brian Redding en zijn Belgische echtgenote. Het in 1969 opgezette bedrijf omvat wereldwijd 90 winkels waarvan 8 in Nederland (on dermeer in Alphen aan den Rijn en Haarlem) en 15 in Bel gië. Ook Japan 'viel' afgelo pen voorjaar voor de onmis kenbaar Britse stijl en over niet al te lange tijd zullen de Scapa-produkten in 40 Japan se winkels te koop zijn. Trui De trui, gemaakt naar traditio neel ontwerp maar met een moderne snit, is de basis van het Scapa-succes. Redding, van oorsprong technisch ont werper met veel contacten in de pleziervaart, begon zou je kunnen zeggen 'dichtbij huis'. Een eenvoudig, sportief kle dingstuk dat comfortabel moest zijn en tegen een stootje moest kunnen. Uit de truien-lijn groeide een com- kinder-collectie, nog altijd ge baseerd op de Schotse lande lijke stijl, met gebruik van veel natuurlijke kleuren maar met een actuele snit en in pure materialen (Schotse wol, Iers linnen, vlas uit België en zijde uit Lyon) helemaal passend in het modebeeld van de jaren negentig. Den Haag kreeg de eerste Scapa-winkel in Nederland, in een sfeervol pand aan het Noordeinde 23. Een uitstra ling die Brian Redding zo ken merkend voor zijn produkten vond, dat hij Den Haag als 'een zaak met de echte Scapa- sfeer' aan zyn Japanse zaken partners presenteerde. Traditie "Daar ben ik best een beetje trots op", zegt Frank Hoog- eweegen die samen met een partner na het succes in Den Haag ook een fraai oud pand in het centrum van Haarlem (Oude Groenmarkt) tot Sca- pa-bolwerk heeft gemaakt. "Het succes van het merk ligt in de traditie, de goede uit straling en /ie kwaliteit. Het blijkt steeds weer: kwaliteit wint het tenslotte toch goedkope materialen. De prys vergeet je. Dat je zo'n colbert, pantalon of rok steeds weer kunt dragen, dat onthoud je". Maar juist omdat de prijs vry fors is, moeten de mode accenten bescheiden zyn, vindt Frank Hoogeweegen. "De Scapa-klant wil zich niet overdreven presenteren in ex- tra-vagante kleding. Hij of zij heeft voldoende aan een paar kledingstukken die echt goed zijn". En die hoevën als het Scapa ligt niet eens in het zelf de seizoen te worden gekocht. Dat is het voordeel van kiezen voor een bepaalde stijl. Een pantalon of rok van een jaar of twee geleden is moeiteloos te combineren met de 'nieuw tjes' van het seizoen. Jongeren Het zyn niet alleen de dertig er veertigers die bij Scapa bin nenstappen om zichzelf of hun kinderen in de kleren te steken. Frank Hoogeweegen: "Ook jongeren stellen kwali teit op prijs, leggen hun priori teiten bij goede kleding. Ze sparen gewoon voor een mooi overhemd of een duur linnen colbert. Er komen hier ook weieens jonge mensen binnen voor de sfeer, de uitstraling. Ze zeggen dan sorry, het is al lemaal prachtig maar ik kan het (nog) niet betalen. Dat Comfortabele pantalon met elastiek in de taille, gedragen op ik helemaal niet erg. Ik een nauwsluitende boby, een vestje met sjaalkraag en een jfifi fi cardigan. Een handgebreide ecru trui met ronde kraag efi een zwar te tekening, gedragen op een kort wollen rokje. (foto's SCAPA) Zij in een wij de wollen jas in een Tartan-ruit met raglan- mouwen met daaronder een §p klassieke pan- talon in een contrasterende ruit, een geruite blouse in flan nel en een rui me, felgekleur de jacquard trui. De man nen dragen bei den een Monty coat. De een- (staand) heeft daaronder een Ierse trui, de ander draagt een vrolijk ge ruit button down over hemd met een zijden das in kasjmierprint. EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIËTTE v.d. HOEVEN spreekt". Voor Frank Hoog eweegen is het pand en de plaats waar zijn zaak is geves tigd dan ook net zo belangrijk als de kwaliteit van de kle ding. Wie bij Scapa in Haarlem binnenstapt, loopt kans daar een iets andere collectie tegen te komen dan biijvoorbeeld in Alphen aan den Rijn (Raad huisstraat) of Breda. Scapa- winkels maken zelf hun keus uit de grote collecties, waar door veel gemakkelijker op de wensen van de directe omge ving kan worden ingespeeld. De een zal wat meer vrou wenkleding inkopen, de an der wat meer accessoires, dat hangt een beetje af van de za ken in de omgeving. Zo heb ben Den Haag en Haarlem beperkte collectie schoenen omdat in de directe omgeving genoeg te koop is. De Scapa- verkopers zitten ook niet vast aan uitsluitend Scapa-pro dukten. Hoogeweegen heeft bijvoorbeeld prachtige hoe den van Herbert Johnson (Londen, New Bondstreet), die prima in de sfeer passen. r deze win ter is voor wat de mannen be treft nog altijd klassiek, maar het onderling combineren van pantalons en jasjes maakt de zaak levendig. Voeg daar bij nog een vestje in contraste rende kleuren en de mogelijk heden zijn legio. In de Scapa- collectie ook de weer tot de toppers behorende Monty coat in klassieke en in felle kleuren. Voor de sportieve man zijn er comfortabele pantalons (in een lichte flannel) en ruime truien in Scapa-jacquard of in een Iers dessin. Daaroverheen wordt dan een parka, in soe pele waterdichte stof of een doorgestikt jack gedragen. Volop nostalgie is te vinden by de vrouwen. De jasjes slui ten nauw aan en hebben een sjaalkraag of brede revers. De rokken zijn lang en wyd. Wie dat onpraktisch vindt, kan kiezen voor een elegant tail leur waarbij de roklengte schommelt van net boven de knie tot kuitlang. Voor .vrouwen zijn er twee versies van de Monty-coat de klassieke, net als bij de man nen en een lange uitvoering in soepelvallende stof. In de sportieve lyn ook voor vrou wen doorgestikte anoraks en parka's. Sinds enige tijd brengt Sca pa ook jeans in verschillende kleuren en deze worden gcombineerd met felgeruite Parka in doorgestikt baby- cord-fluweel, de kraag, zak ken en manchetten zijn afge zet met ribfluweel met daar onder een typische Scapa- trui. hemden in babycord. Voor het Schotse accent zorgen rokken in clan-ruiten. Veel mogelijkheden tot com bineren bieden de bodies, sweaters, cardigans, rokken, jurken en pantalons (met elas tiek in de taille) uitgevoerd in een wollen jersey. Mulberry Gefascineerd door Victori aanse militaire uniformen, die hij kocht en verkocht, kwam Roger Saul, de man achter het Mulberry-label eind jaren zes tig terecht in het Londense modewereldje. Mulberry is net als Scapa typisch Brits, maar dan vooral op het gebied van handbewerkte leeracces- Het buideltasje dat aan de ceintuur wordt gedragen gooit ook volgens Mulberry hoge ogen. Jeff Banks, Jean Muir, Kenzo, Jap, en Ralph Lauren. Mul berry is nu grootste ontwer per en producent van kwali- teits-leeraccessoires in Groot- Brittannië. Wereldwijd zyn de produkten in 21 landen te koop en zijn er nu 9 speciale Mulberry-winkels, waarvan een in de Amsterdamse PC Hooftstraat. In de loop wen: van tassen, koffers en ceintuurs tot een statussym bool als de Mulberryagenda. Als 21-jarige bracht Roger Saul, samen met zijn moeder Joan in 1971 de eerste Mulber ry ceintuurs en tassen uit en krap vijf jaar later ontwierp hij ceintuurs of tassen voor flulberry-winkel hebben. In die Mulberry-winkels vindt de liefhebber van de echte 'country-styl' niet al leen leeraccessoires. Wie bin nenstapt kan er van top tot teen als Mulberry man of vrouw uitkomen, want in 1978 presenteerde Roger Saul de eerste vrouwenkleding en in 1985 volgden de mannen. Ook voor deze kleding geldt: van goede kwaliteit, een vrij tijd loos karakter maar niet goed koop. Dit vooijaar lanceerde Mul berry als laatste nieuwtje een serie toiletartikelen voor man nen: van zeep 25,-) tot een eau de toilette 59,-). Een se rie die de geur ademt van ver re reizen, van de Engelsman die met zijn Gladstone tas (een grote hutkoffer) door de wereld trok. De lang stabiele geur bevat elementen van boommos en cederhout en is heel klassiek. Aan de presentatie is veel aandacht besteed. De produk ten zijn verpakt in ronde en ovale 'houten' dozen, ge maakt naar het model van de boorden- en hoedendozen, de serie wordt verkocht in 'eigen huis' maar ook in 50 grote par fumeriezaken in Nederland. Voor het komende seizoen heeft Roger Saul voor zyn fans ook weer wat nieuwtjes in petto. Bij de ceintuurs in troduceert het buffelleer, dat met natuurlijke kleurstoffen is geverfd. Dit leer past per fect bij de gespen in mat oud- zilver. De golfers kunnen uit kijken naar de eerste leren golftas en voor fotografen is er, nu een compacte cameratas. Vrouwen kunnen kiezen uit een hele serie tassen, - waarbij duidelijk wordt ingespeeld op de vraag naar wat kleinere modellen - in juwelen-kleu ren, een ouderwetse reptiel- print of met een suède-achtig uiterlijk. Maar het accessoire voor 1990 is ook bij Mulberry natuurlijk de 'despatch pouch', de buidel die aan de ceintuur wordt gedragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15