'Macht nodig voor grotere vrijheid'
Fameuze barnstenen kamer tsaar mogelijk begraven op landgoed
Nieuw popfestival in Wagen ingen
Ikonen-tentoonstelliiigin Kevelaer
5HH2H
Paul Verhoeven en het succes van 'Total Recall'
Protestbrief filmfestivals
DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1990
OOST-BERLIJN - De Oostduitse
minister van binnenlandse zaken
Peter-Michael Diestel zegt over aan
wijzingen te beschikken dat de le
gendarische barnstenen kamer van
tsaar Peter de Grote mogelijk door
de nazi's is begraven op het terrein
van een vroeger landgoed in de
DDR.
„Bij graafwerkzaamheden op het
oude landgoed, waarvan ik de naam
om voor de hand liggende redenen
niet kan noemen, zijn wij op verbor
gen kunstschatten gestoten. Er zijn
aanwijzingen dat daar mogelijk ook
de barnstenen kamer te vinden is",
zei Diestel. Mocht hij gelijk krijgen,
dan is een van de grootste mysteries
van deze eeuw opgelost.
Onder kunstkenners geldt dit
sinds het einde van de oorlog ver
dwenen 'gedicht in barnsteen' als
het achtste wereldwonder. De waar
de van de 22 panelen wordt op vele
honderden miljoenen geschat.
Na de inval van de Duitse Wehr-
macht roofden de nazi's het kunst
werk en brachten het over naar Kö-
nigsberg, het huidige Kaliningrad.
De toenmalige NSDAP-Gauleiter
Erich Koch zou in 1945 bij zijn
vlucht voor de oprukkende Russi
sche troepen de barnstenen kamer
hebben verstopt.
De laatste aanwijzing dateert van
15 januari 1945 toen de kamer, ver
pakt in 27 stalen kisten, in het
Schlosshof van Königsberg stond.
Klaar om te worden afgevoerd door
de nazi Koch en zijn laatste getrou-
wen. Daarna ontbreekt elk spoor
ondanks de intensieve speuracties
van Russen, Polen, Oostduitsers en
vele kunstkenners. In augustus
1969 meenden de Polen, na een tip
uit de Sovjetunie, een serieus spoor
te hebben gevonden. SS-comman-
do's zouden in opdracht van Koch
de kuntschat op 30 januari 1945 aan
boord hebben gebracht van het
Duitse passagiersschip 'Wilhelm
Gustloffdat diezelfde dag uit liep
met zeker 6.000 vluchtelingen aan
boord.
De 'Gustloff werd 's avonds ge
torpedeerd door een Russische on
derzeeër en verdween in de diepte
waarbij 5.348 mensen, onder wie
3000 kinderen, het leven verloren.
Ondanks vele pogingen hebben
Poolse duikers nooit vast kunnen
stellen of de barnstenen kamer aan
boord was.
Maar niet.alleen op de bodem van
de Oostzee werd gezocht. In totaal
1171 kastelen en burchten in het
Oostduitse Thüringen en Saksen
werden doorzocht, deskundigen
daalden af in 750 mijnen en grotten.
Zonder succes.
De man die dit goud-kleurige
kleinood liet verdwijnen, zweeg tot
zijn laatste ademsnik: Erich Koch,
nazi-Gauleiter in Oost-Pruisen, Hit-
Iers Rijkscommissaris in de Oekraï
ne en jn 1958 door de Polen tot de
doodstraf veroordeeld. Zijn straf
werd omgezet in levenslang en op
90-jarige leeftijd stierf Koch in de
gevangenis.
De barnstenen kamer was in 1709
in opdracht van de Pruissische ko
ning Frederik de Eerste geschapen
door de Deense barnsteensnijder
Gottfried Wolffram en de meesters
Ernst Schacht en Gottfried Torow
uit Gdansk. Op 22 platen
digden zij een wandbekleding van
maar liefst 55 vierkante meter.
Barnsteen is een ongeveer 50 mil
joen jaar geleden gevormde fossiel
hars, die tot de half-edelstenen
wordt gerekend en hoofdzakelijk
aan de huidige Pools-Russische
oostzeekust wordt gevonden.
De Pruisische soldatenkoning
ruilde zijn juweel in barnsteen in
1713 met Peter de Grote voor 55 su-
perlange soldaten die hij in Pot
sdam bij zijn eigen garde inlijfde.
De panelen sierden daarna het Cat-
harina-paleis bij Petersburg, later
Leningrad. Maar de nazi's brachten
de barnstenen kamer naar het slot
van Königsberg. „Terug op de
plaats waar het hoort: de vindplaats
van het barnsteen", pochtte de nazi
Koch. Om te voorkomen dat de
Russen hun eigendom terug kre
gen, verstopte hij de kunstschat en
dat geheim nam hij 45 jaar later mee
in zijn graf.
Nu lijken de Oostduitsers een
veelbelovend spoor te hebben ge
vonden, maar graven doen ze op dit
moment niet meer. Volgens Diestel
zijn er aanwijzingen dat de 27 stalen
kisten in beton zijn gegoten. Alleen
met speciale westerse apparatuur
zou het mogelijk zijn de barnste-
nenkamer uit zyn betonnen om
hulsel te bevrijden en zo een myste
rie op te lossen.
Van onze correspondent
Peter Slavenburg
AMSTERDAM - De vol
gende produktie van Paul
Verhoeven, Neerlands trots
in het verre Hollywood,
wordt in elk' geval géén
science-fictionfllm. Zijn
nieuwste werkstuk, 'Total
Recall', is een woeste spek
takelfilm die zich afspeelt op
de planeet Mars in het jaar
2084. De film is één groot
special effect en hoofdrol
speler Arnold Schwarzeneg
ger voegt daar het zijne nog
aan toe. 'Total Recall' is tot
nu toe het grootste zomer-
succes in de VS.
Met een opbrengst van meer dan
honderd miljoen dollar, vergaard in
een paar weken tijd, overtrof de film
van Verhoeven het werk van al zijn
collega's. Daartegenover staat dat
de regisseur tijdens de 125 opname-
dagen vijftig miljoen dollar spen
deerde. Zijn inspanningen werden
beloond met een salaris van twee
miljoen dollar plus tien percent van
de netto-wint die de film oplevert.
Maar alle succes ten spijt: na 'Robo-
cop' en 'Total Recall' heeft Verhoe
ven zijn buik vol van het sf-genre.
Paul Verhoeven, sinds zijn laatste
Nederlandse film ('De vierde man',
1983) uiterlijk nauwelijks ouder ge
worden, gaat de geschiedenis in als
de eerste Nederlandse filmregis
seur die werkelijk rijk geworden is
met het uitoefenen van zijn vak.
Hoewel dat ongeveer het laatste is
wat hem interesseert - "Het gaat om
persoonlijke bevrediging en die be
reik je met macht, niet met geld" -
mag dat best een mijlpaal in de film
geschiedenis der lage landen ge
noemd worden. Hoewel, Neder
lands?
Sinds 1986 woont Paul Verhoe
ven permanent in Los Angeles, in
het hoekje dat Tinseltown of Holly
wood genoemd wordt. Daar hoort
hij ook thuis, naar eigen zeggen:
"Vanaf 'Robocop', dus sinds ik wer
kelijk in Hollywood woon en werk,
heb ik het echt naar mijn zin. Het is
er een soort sauna, niet vanwege het
weer maar vanwege de aardigheid
En het eh, respect
voor je werk zal ik maar zeggen is
daar van een heel andere qrde dan
in Nederland. Daar was het de
laatste jaren altijd zo'n gezeik..".
"Nu ik er meer mensen ken vind
ik Hollywood echt buitengewoon
prettig. Al was het maar omdat je er,
wanneer je even 'down' bent bij
voorbeeld, altijd nog lekker in de
zon kan gaan zitten. En we wonen in
een leuke buurt, behoorlijk hoog,
zodat we van de smog weinig last
hebben.
"Die tien procent van de netto
winst die ik naast mijn salaris krijg,
lijkt veel, maar ik geloof niet dat er
voor mij nog miljoenen uit zullen
rollen. In de boekhouding blijkt de
netto-winst altijd heel klein. Het is
zo'n gigantisch dure film, dat ik er
ook nooit van uit ben gegaan dat dat
percentage me nog wat zou opleve
ren. Tenzij hy het in de rest van de
wereld net zo goed gaat doen als in
Amerika. Wat er dan gebeurt weet
ik ook niet".
Twee lagen
'Total Recall' laat zich moeilijk sa
menvatten. De film speelt op (min
stens) twee niveaus waarin realiteit,
dromen en 'gekocht geheugen' met
elkaar verweven worden. Om dat
laatste gaat het vooral, want de held
van het verhaal laat zich bij een
futuristisch soort reisbureau de her
innering aan een reis naar Mars in
planten. De herinneringen aan de
trip zullen, na afloop van de behan
deling, zo levendig en heftig zijn,
dat een werkelijke reis naar Mars er
niet tegenop kan. Daarbij is het vei
liger en goedkoper dan the real
thing. Het bedrijf garandeert de Ab
solute Herinnering, ofwel Total Re
call.
Tijdens het proces gaat er echter
iets fout: het geheugen van de held
blijkt in het verleden ooit gewist te
zijn. Hij was namelijk een spion die
op de gekoloniseerde planeet Mars
kwalijke zaakjes uitvoerde en zijn
voormalige werkgevers hadden dat
graag verborgen gehouden. En zo
volgt er een interplanetaire achter
volging met veel im- en explosies,
talloze doden en gewonden, raad
selachtige geheugen-trips en ge
compliceerde intriges, waarbij er
een soort multi-realiteit in de film
ontstaat. Maar om een lang verhaal
kort te maken: de held wint de strijd
en krijgt het meisje.
ie interesseèrde.
is blijkt dat veel
e de bioscoop uit
komen, denken:
of niet?' Pas
voor de tweede maal zien
een definitief standpunt
twee lagen zaten al
Ik weet niet hoe dat voor eer
ropees publiek werkt. De film i
uit in Duitsland en Engeland. Het
begin is vreemd: het idee datje ge
heugen en daarmee ervaring kunt
kopen is wat abstract maar ik denk
dat dat wel acceptabel is door de
trucs die ik in de scènes daarvóór
heb gebruikt. Die trucs zijn eigen
lijk alleen bedoeld om het publiek
het gevoel te geven dat de realiteit
niet is wat ze is, dat alles kan veran
deren. Niets is wat het lijkt. Wan
neer die man van het droom-reisbu-
reau zegt; 'wil je die ervaring kopen,
die is beter dan echt, goedkoper en
veiliger', dan is het publiek daar
klaar voor. Dat hoop ik tenminste;
in Amerika werkt het in elk geval
AMSTERDAM (ANP) Ruim dertig organisaties, instellingen en per
sonen betrokken bij de niet commerciële filmvertoning in Nederland,
hebben minister H. d'Ancona van WVC een brandbrief gestuurd over
dreigende financiële problemen. In de brief spreken de organisaties
hun afkeuring uit over de voorgenomen minimalisering van subsidies
voor incidentele filmfestivals- en projecten.
Volgens woordvoerder P. Verstraeten van het Gay and Lesbian Film
Festival wil de minister in de toekomst ruim tweederde van het budget
voor incidentele filmfestivals besteden aan een structurele financie
ring van jaarlijks terugkerende evenementen zoals het International
Documentary Festival en Holland Animation. Volgens Verstraeten
wordt een structurele bijdrage voor deze festivals van harte onder
steund, maar wordt er tevens van de minister gevraagd een reeler be
drag. beschikbaar te stellen voor andere projecten. De briefschrijvers
denken zelf aan een verhoging van het budget tot vijf ton.
"Uitvoering van het voornemen van de minister betekent dat er nau
welijks iets over blijft", aldus de briefschrijvers, "van het toch al be
perkte budget van 215.000 gulden voor het doel dat het budget zou
moeten dienen, namelijk de bevordering van de diversiteit en de sprei
ding van het filmaanbod in Nederland".
Volgens de ondertekenaars betekent het voornemen van de be
windsvrouwe het einde van een groot aantal film-initiatieven die hun
waarde voor de Nederlandse filmcultuur hebben bewezen. Het aantal
nieuwe films dat in Nederland wordt gedistribueerd zou in de afgelo
pen vier jaar met 25 procent zijn gedaald.
en voel je dat dat tweede stuk zal ko
men, maar je blijft wel zitten. 'Total
Recall' is een produkt van de betere
filmpsychologen, die de reacties
van het publiek feilloos kunnen stu
ren. Die psychologen hebben fraaie
titels als Conceptual Artist, Video
Graphics Designer en Rotoscope
Supervisor. Het zijn technici. Met
hen, een groep van driehonderd
mannen en vrouwen, had Verhoe
ven in feite veel meer te maken dan
met het handjevol acteurs dat hij
moest regisseren.
"Ik weet dat ik veel aandacht aan
het acteren heb gegeven op momen
ten dat dat nodig was. De man die
die geheugen-trip verkoopt bijvoor
beeld, van die scène heb ik veel
werk gemaakt en zo is er nog veel
meer. Daarnaast zijn er een hoop
scènes waarin dat helemaal niet aan
de orde komt. Wat is goed acteren
als je door een gang holt? Het.is hol
len. Dat een groot deel van de film
met andere dingen te maken heeft
dan met acteren alleen is duidelijk,
nietwaar?
'Total Recall' was voornamelijk
een kwestie van logistiek. Je bent
aan het werk en elke minuut moetje
beslissingen nemen over zaken
Psychologie
Kijken naar 'Total Recall' valt te
vergelijken met een ritje in een su
per-achtbaan. Kalmpjes word je
omhoog gevoerd, om vervolgens
met een moordgang de diepte in te
donderen; onafwendbaar. Terwijl je
nog in het eerste traject zit weet je
problemen op me af dat ik er bijna
onder bezweek. Ook de omstandig
heden waaronder we moesten wer
ken waren niet briljant. Bijna alles
hebben we gedraaid in Mexico.
Mooi land, aardige mensen, maar
bijna iedereen was constant ziek".
"Het eten, vooral het water; het
duurt maanden voor dat je daar een
zekere immuniteit tegen hebt opge
bouwd. De zaak werd draaiende ge-
houden door twee artsen, want ja
God, alles stilleggen terwijl er drie
honderd man en al die techniek op
je staan te wachten is ondenkbaar".
Geluk
Verhoeven kan nu, na zijn twee
enorme successen, zo'n beetje doen
en laten wat hy wil in Hollywood
Desgevraagd erkent hij dat dat al
door zijn hoofd speelde toen hij de
regie over 'Total Recall' aanvaard
de. "De voornaamste reden waarom
ik 'ja' heb gezegd was dat ik het een
leuk verhaal vond. Maar de power
die ik er misschien door zou krijgen
was ook een belangrüke reden. Als
je aan zo'n film werkt en je komt er
goed doorheen, dan vergroot je je
macht. En macht is in Hollywood
nodig om aan je trekken te komen.
Het is van belang die macht te ver
overen omdat die je vrijheid ver
groot. Maar dat helpt allemaal geen
rot-moer als je er geen lol in hebt,
dan valt alles toch in het water. Ik
kan niet aan iets werken als ik het
niet leuk vind".
Macht is ook geen motivatie. Je
staat niet drie maanden lang elke
ochtend om zes uur op vanwege de
macht, terwyl je iedere keer op
nieuw weet dat je een lange, zware
dag tegemoet gaat. Dat doe ik alleen
omdat ik het leuk vind; vanwege de
technische uitdaging, of omdat ik
verliefd ben op een actrice of zo
iets".
"Het vermijden van ongeluk is
veel belangrijker dan het najagen
van geluk. Als er niets is dat je ziel
bezwaart, als je elke dag open tege
moet kunt treden, dan ben je geluk
kig. Dat is waar het om gaat. Als je
ziek bent, of bijna bankroet of er is
iets met je familie, dan begint elke
dag met grote duisternis. Voor mij
is geluk: 's ochtends vroeg opstaan
ik sta tegenwoordig vVoeg op om
dat ik zwem en lekker op m'n ter
ras gaan zitten; de zon is nog niet zo
warm, de tuinsproeiers gaan aan, de
honden dansen door de tuin en spe
len met water, ik drink een kop kof
fie met m'n vrouw en mijn dochters
komen naar beneden en verdwijnen
weer. Dat is geluk, toch? Als dat het
niet is, weet ik het niet méér".
'Pinkpop is toch ook klein begonnen'
Extra treinen
concert Bowie
UTRECHT (ANP) - Bezoekers
van het concert van David Bo
wie op 18 augustus in het Nij
meegse Goffertpark kunnen ge
bruik maken van extra treinen.
Na afloop van het concert kun
nen zij zich tevens met extra
bussen laten vervoeren naar
plaatsen in de omgeving van de
Keizerstad.
Voorafgaand aan het optre
den zetten de Nederlandse
Spoorwegen één extra trein in
tussen Arnhem en Nijmegen.
Waar nodig worden treinen ver
lengd. Na het concert vetrekken
er omstreeks het middernachte
lijk uur extra stoptreinen vanuit
Nijmegen naar Winterswyk,
Tiel, Zutphen-Zwolle-LeeuWar-
den/Groningen, Den Bosch-
Eindhoven, Enschede en Roer
mond.
Kees van Kooten (l) en Orlow Seunke tijdens de opnamen van Seunkes nieuwste speelfilm 'Oh Boy' in Utrecht. De
film wordt een komedie in het slapstick genre, mede gebaseerd op een verhaal van de schrijver Dirk Ayelt Kooi
man. De opnamen worden medio september beëindigd. Het ligt in de bedoeling dat de film volgend jaar Pasen in
roulatie komt. {foto anp>
ROTTERDAM (GPD) Wie snel is, kan er nog
naar toe: de prachtige tentoonstelling van By
zantijnse, Griekse en Slavische ikonen uit de
15e tot 19e eeuw in het Duitse bedevaardsoord
Kevelaer (vlak over de Limburgse grens). De ex
positie in het Petrus Canisiushuis vormt de start
van de fondswerving voor de bouw van een or
thodoxe Maria-kapel, die gevuld wordt met ech
te oude ikonen. De opbrengst van de entreegel
den en andere via de tentoonstelling verworven
inkomsten komt ten goede aan het 'Panhagia'-
fonds voor de verbouwing en inrichting van de
kapel.
Het is de bedoeling'dat in 1992, als Kevelaer
zijn 350-jarig bestaan als bedevaartsoord viert,
de bouw van deze kapel feestelijk wordt inge
wijd. De tentoonstelling is gewijd aan de bede
vaartplaats Kevelaer en de Moeder Gods; in
woord en beeld wordt de religieuze kracht van
de ikonen toegelicht. Bovendien wordt elke za
terdagmiddag in de Basiliek een orthodoxe Ves
perdienst gevierd, waaraan Slavisch-Orthodoxe
koren meedoen. Als er geen dienst is, is er een
voordracht over doel en achtergrond van de
Ikonenkunst.
De expositie werd samengesteld uit particu
liere en museale collecties die in beheer zijn bij
het bureau ART. E+S (Expertising- selling),
een van oorsprong in Nederland gevestigde in
ternationale organisatie voor ikonenliefheb-
bers, -verzamelaars en -experts.
Het bureau bemiddelt ook als deskundige
tussen verzamelaars, musea en overheden bij
verkoop en aankoop van enkele ikonen of hele
collecties. Daartoe beheert deze organisatie ga
leries, waarvan de eerste sinds 1984 in Den Haag
gevestigd is. Na afloop van de expositie in Keve
laer blijft ook daar een galerie gevestigd. Het is
de bedoeling dat er in 1992 galerieën in Brussel
en Parijs geopend worden.
De tentoonstelling blyft tot 19 augustus te be
zichtigen. De zalen van het Petrus Canisiushuis
aan de Luxemburger Platz 1 in Kevelaer zijn el
ke dag open van 11 tot 18 uur. De organisatie is
voor nadere informatie bereikbaar op het vol
gende telefoonnummer: 09-49-2832-70306.
WAGENINGEN (GPD) - De be
faamde Amerikaanse funkrock-for-
matie Mother's Finest zal op 23 au
gustus optreden tijdens de eerste
editie van het popfestival 'Toppers
op de Berg' in Wageningen. De for
matie scoorde klassieke hits als 'Ba
by Love' en 'Piece of the Rock'. De
groep is nu op tournee in Europa.
Saxofoniste Candy Dulfer en,
haar band Funky Stuff no. 3 zullen
die donderdag het zes uur durende
popspektakel in het stadion De Wa-
geningse Berg openen. Ook de der
de artieste van naam is bekend: zan
geres Sue Chaloner met haar Soul
Train. Naast deze drie live-optre
dens wordt later op de avond de
KORTWEG
AMSTERDAM - Vijftien kunste
naars/docenten die werkzaam zijn
by de Stichting Kunstzinnige Vor
ming Amsterdam (SKVA) expose
ren van 8 tot en met 18 september ei
gen werk in de Meervaart in Am
sterdam-Osdorp. De kunstenaars
zijn bezig op het gebied van olie
verf, aquarel, boetseren, etsen, sie
raden en mode.
HAARLEM - In Gebouw
Noord-Holland aan het Houtplein
in Haarlem worden van 20 augustus
tot en met 26 september werken van
Sonja Zuurbier en Dominiek Stein-
meijer tentoongesteld. De Amster
damse Zuurbier maakt schilderyen.
Steinmeijer komtmit Velsen-Zuid
en vervaardigt zijde objecten. Ge
bouw Noord-Holland is open op
werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.
ENSCHEDE - In Kunstcen
trum Marktzeventien in Enschede
is tot en met 29 augustus onder de ti
tel „Memories" een expositie te zien
van de Joegoslaaf Branka Perose-
muziekfilm 'Cry Baby' van regis
seur John Waters op een enorm
scherm geprojecteerd. Het als slot
stuk af te steken vuurwerk-op-mu-
ziek sluit daar technisch op aan.
„In deze omgeving bestaat be
hoefte aan grootschalige buitenacti
viteiten in de zomer. En wat is leu
ker dan in de zon met een grote
groep mensen in een stadion een
fantastisch feest te houden?" Ger-
ben Kuipers, directeur van het Mo
lenstraattheater in Wageningen, dat
de organisatie verzorgt van het pop-
spektakel, vindt dan ook dat het ini
tiatief alleen maar ieders steun en
medewerking verdient.
Als het evenement slaagt, en daar
twijfelt hij nauwelyks aan, dan is
het de bedoeling volgend jaar weer
iets dergelyks op te zetten. „Mis
schien dan nog iets groter. Pinkpop
en Parkpop zijn per slot ook heel
klein begonnen, met een paar band
jes, en kijk nou eens. Trouwens, wij
willen# dit keer al een heël aardig
programma brengen".
Het stadion zal vanaf 17 uur open
zyn voor het publiek en tegen 23.30
uur sluiten, zodat ook veel mensen
die van openbaar vervoer gebruik
maken nog thuis kunnen komen.
Het optreden van Candy Dulfer be
gint om 17.45 uur en dat van Sue
Chaloner om 19.15 uur. Mother's Fi
nest staat voor 20.30 uur genoteerd,
de film Cry Baby start om 21.45 uur
en het vuurwerk om 23.15 uur.
De kaartjes voor het festival zul
len in de voorverkoop 15 gulden
(voor veldplaatsen) en 17,50 gulden
(tribuneplaatsen) kosten. Op de
avond zelf aan het stadion komt
daar een toeslag van vyf gulden bij.
Surinaamse museum in Nederland
AMSTERDAM (ANP) - Het eerste
Surinaamse museum in Nederland
heeft gisteren zyn deuren geopend.
In het 'Surinaams Historisch Muse
um' aan de Zeeburgerdijk in Am
sterdam worden tentoonstellingen
gehouden van onder meer Suri
naamse foto's, schilderyen, boeken,
kranten en ansichtkaarten.
Het museum, dat is gevestigd in
een voormalig meisjesinternaat, be
schikt over 100 vierkante meter ten
toonstellingsruimte. Intitiator (ei
genaar en het enige personeelslid
van het museum) is T. Swanenberg
die er twintig jaar ovêr deed om de
cqllectie samen te stellen voor zijn
"De bedoeling is dat er zowel Su-
rinamers als Nederlanders komen
kyken naar de tentoonstellingen.
Met de collectie wil ik een beeld ge
ven van hoe het in Suriname is, en
hoe het er is geweest. Ik vind het be
langrijk dat de Surinaamse cultuur
behouden blyft. Dit is myn beschei
den bydrage daaraan", aldus Swa
nenberg.
De kersverse museum-directeur
klopte met verzoeken voor subsidie
vergeefs aan by onder meer het mi
nisterie van WVC en de gemeente
Amsterdam. Volgens een woord
voerster van de gemeente kent Am
sterdam een algemene beleidslijn
om geen nieuwe musea te subsidi
ëren. "Daar is gewoon geen geld
voor. In de tijd van Swanenbergs
verzoek lagen er in totaal ongeveer
tien aanvragen voor kleinere mu
sea. Als we nu subsidieverzoeken
inwilligen (en structurele geldbij-
dragen gaan leveren) gaat dat ten
koste van culturele instellingen die
nu subsidie krijgen", aldus de
woordvoerster.
De komende zes maanden wor
den in het Surinaams Historisch
Museum vooral etsen en foto's ten
toongesteld.
Paul Verhoeven 'Bij deze film kwam zo'n stortvloed van problemen op me af dat ik er bijna onder bezweek'
- (foto GPI