NOS gaat met Eurosport praten
Justine Pelmelay naar
Songfestijn Scheveningen
NOS: portretten Webster,
Waller, Trotzld en Baldwin
DONDERDAG 26 JULI 1990
HILVERSUM (GPD) -
Zangeres Justine Pel
melay vertegenwoordigt
Nederland op het eerste
Holland Casino Scheve
ningen Festival dat op 14,
15 en 16 september in het
Circustheater in deze bad
plaats wordt gehouden. In
totaal doen twaalf landen
mee aan het festijn, dat de
opvolger moet worden
van het vorig jaar ter ziele
gegane Knokke Cup Fes
tival.
De organisatie van het festival
heeft 64 landen uitgenodigd om
deel te nemen. Maar liefst 151 ar
tiesten hebben zich aangemeld.
Een commissie, bestaande uit
Harry de Groot, Harry van Hoof,
Geert Popma en John de Mol sr.,
heeft uiteindelijk de twaalf deel
nemers geselecteerd. Zij worden
tijdens de voorronden en de fina
le begeleid door het Metropole
Orkest onder leiding van Harry
van Hoof en de Jody Singers.
Opmerkelijk onderdeel van
het nieuwe festival, het grootste
op het gebied van de lichte mu
ziek in ons land, is dat alle deel
nemers een lied moeten zingen
dat speciaal voor hen is geschre
ven door Nederlandse compo
nisten en tekstschrijvers. Die
stukken worden vertaald, omdat
de deelnemers ze in hun eigen
landstaal moeten vertolken.
Hans Vermeulen, Maarten Pe
ters, Piet Souer en Alice May zijn
enkele van die liedjesleveran-
Justine Pelmelay zingt tijdens
het festival een liedje van Edwin
Schimscheimer en Cees Stolk,
getiteld 'Alles voor jou'. De zan
geres kreeg vorig jaar nationale
bekendheid toen zij werd uitver
koren Nederland te vertegen
woordigen op het Eurovisie
Songfestival in het Zwitserse
Lausanne. Daar kwam ze als vijf
tiende uit de bus. Het bleef ver
volgens geruime tijd stil rond
Justine, die voor haar songfesti
val-avontuur veel studiowerk
deed en als achtergrond-zange
res optrad. Enkele maanden ge
leden verscheen haar nieuwe
single 'I love my man'.
De VARA en de KRO zenden
de twee halve finales recht
streeks uit op televisie. De finale,
die op 15 september plaatsvindt,
wordt een dag later uitgezonden
door de VARA. Festivalmanager
John de Mol: „Het is zonder
meer de bedoeling dat dit festi
val het belangrijkste wordt van
West-Europa. Het gaat om het
stimuleren van jong talent, maar
dat talent begeeft zich dan wel op
een bepaald niveau".
Justine Pelmelay. (foto gpd>
HILVERSUM (ANP) -
De NOS praat met de
sportzender Eurosport
over mogelijke vormen
van samenwerking. Of het
doorgaat hangt af van de
lijn die zij kiezen, aldus Ed
van Westerloo, directeur
televisieprogramma van
de NOS, in een gesprek
met het ANP.
Als Eurosport de con
currentie aan wil met de
NOS, dus bij voorbeeld
gelijktijdig met Neder
lands commentaar top
sportevenementen wil uit
zenden, dan wordt het
voor de NOS een moeilij
ke zaak, zo blijkt uit Van
Westerloos' woorden.
Maar streeft Eurosport
meer naar een aanvullen
de rol, dan zijn er zaken te
doen tussen de twee.
Eurosport is begin vorig jaar be
gonnen als commerciële zender
die is opgericht door de EBU, het
overkoepelend orgaan van de
Europese publieke omroepen.
Leden zijn onder meer de BBC
en de BRT. De zender werkt sa
men met de Britse Sky Televi-
Er zijn wel mensen die i
dat op den duur internationale
sportevenementen niet meer
door nationale omroepen, maar
door een Europees kanaal zoals
Eurosport uitgezonden zullen
worden. Niemand minder dan
Johan Cruijff lijkt die gedachte
aan te hangen, te oordelen naar
het feit dat het enige interview
dat hij tijdens het wereldkam
pioenschap voetbal heeft toege
staan, er één bij Eurosport was.
Vooral de uit de pan rijzende uit
zendrechten zouden nopen tot
een dergelijke Europese opstel
ling. De nationale omroepen zul
len zich in die visie vooral gaan
toeleggen op sportgebeurtenis
sen met een nationale draagwijd
te.
Cultuur
„Zo werkt het niet", meent Van
Westerloo. „Er bestaat geen Eu
ropese sportcultuur. Elk land
maakt zijn eigen keus. Hier heb
ben we ons druk gemaakt over
de Tour de France, in Scandina
vië weten zij niet eens waar je het
over hebt. Zij doen van de winter
veel aan skiën, dat volgen wij
weer niet. Sport is geen pan-Eu-
ropese gebeurtenis, het is een na-
tionaal-chauvinistische aangele
genheid. Wij zijn geïnteresseerd
in Breukink, de Italianen in
Chiapucci. Dat neemt niet weg
dat er best plaats is voor een Eu
ropees kanaal, maar dan aanvul
lend.".
De rechten op de uitzending
van sportgebeurtenissen zijn de
afgelopen jaren zo opgelopen dat
de NOS daar onlangs nog bij de
behandeling van de begroting
van het televisieprogramma in
het NOS-bestuur de noodklok
over luidde. De begroting over
het lopende jaar toonde een te
kort van 6 miljoen gulden, dat ge
heel veroorzaakt was door de ex
cessieve stijging van de
sportrechten.
In de periode 1985 tot en met
1988 betaalde de NOS 15 miljoen
gulden aan rechten. In de perio
de 1989 tot en met 1992 zal dat 40
miljoen gulden worden, een ge
middelde stijging per jaar dus
van ongeveer 6 miljoen gulden.
Het probleem van dit jaar is sa
men met dat van vorig jaar intus
sen opgelost doordat 'minister
D'Ancona 8 miljoen gulden extra
uit de omroepmiddelen ter be
schikking heeft gesteld en door
bezuinigingen van de NOS zelf.
Die zendt zonder pardon een
aantal sportgebeurtenissen niet
meer uit, of minder uitgebreid.
Zo is het wereldkampioenschap
hockey geschrapt en zo zal ook
het wereldkampioenschap wiel
rennen, dat op 2 september in Ja
pan begint, het NOS-scherm niet
halen. „Een paar ton aan uitzend
rechten vroegen ze daarvoor, vijf
maal zoveel als twee jaar gele
den, terwijl het door het tijdver
schil 's morgens in alle vroegte
moet worden uitgezonden", zegt
Van Westerloo.
Hij voorziet dat de explosieve
stijging van de sportrechten die
we op het moment zien niet in
die mate zal doorgaan. „Dan is
niemand, publieke noch com
merciële omroep, in staat om ze
nog te betalen. De belangen die
sponsors bij uitzending hebben
zijn zo groot, die zullen ervoor
zorgen dat het zover niet komt".
Veronique
Met de commerciële zender RTL
Veronique zijn op kleine schaal
vormen van samenwerking
gaande. Zo waren er afspraken
voor de overname door Veroni
que van maximaal 90 seceonden
beelden van het WK voetbal, het
tennistoernooi Roland Garros en
de Tour de France voor de
nieuwsuitzendingen van de com
merciële zender. Waarschijnlijk
volgt een wat algemenere af
spraak over het overnemen van
beelden van de NOS in de
nieuwsuitzendingen van Veroni
que.
Maar om de tafel gaan zitten en
samen sportrechten inkopen of
Jazzpolitiek en literatuur op tv
HILVERSUM - De NOS ver
toont in de maand augustus een
groot aantal culturele program
ma's. Jazz-muziek zal centraal
staan in portretten van tenor
saxofonist Ben Webster (3 augus
tus) en pianist Fats Waller (10 au
gustus). Op 17 augusutus volgt
een documentaire over bluesmu
zikant B.B. King.
Op het gebied van klassieke
muziek wordt op 22 augustus het
programma 'Fortepiano' met het
eerste pianoconcert van Beetho
ven uitgezonden. De 'Sinfonia
Concertante' van Mozart is onder
directie van Nikolaus Harnon-
court op 14 augustus te zien.
Twee dagen later is een uitvoe
ring van Schubert le Symfonie
te zien door het Residentie-or
kest onder leiding van Yoel Levi.
Op 18 augustus speelt het Am
sterdam Baroque Orchestra het
concert voor viool, clavecimbel
en strijkorkest, dat in 1986 in
Naarden werd opgenomen. Het
Ricciotti Ensemble, een straat
symfonie-orkest, wordt op 21 au
gusutus geportretteerd.
Literatuur komt aan bod in
een documentaire rondom de
zwarte schrijver James Baldwin
(2 augustus). De Samuel Falk
land-show wordt aan de voor
avond van de aan de show, toege
kende Nipkowschijf herhaald.
Willem Nijholt en Huib Broos ge
ven in deze sketch gestalte aan
het leven van Herman Heijer-
De in juli begonnen documen-
taire-sene 'Met de prijs voor
ogen', die verslag doet van de
strijd voor rassenintegratie en
gelijke rechten in de VS tussen
1954 en 1965 wordt met de laatste
drie delen in augustus beëindigt.
Een dramaproduktie onder de ti
tel 'Tuig!?' over de mijnwerkers-
staking van 1984/85 in Groot-
Brittannië is 7 augustus te zien.
Een portret van Trotzki, een der
grondleggers van de Sovjetunie,
is 16 augustus op Nederland 3 te
de evenementen verdelen? Van
Westerloo drukt zich voorzichtig
uit. „Vanaf het moment dat Ve
ronique en TV10 met hun plan
nen kwamen hebben we ons van
een aantal speerpunten in ons
sportbeleid verzekerd van de
rechten voor de komende jaren.
Ik denk dat er niet direct reden is
om te gaan samenwerken. In het
algemeen zie je dat er, waar de
publieke omroep concurrentie
krijgt van de commerciële, er de
eerste jaren een hevige concur
rentiestrijd ontstaat en dat men
daarna om de tafel gaat zitten.
Maar op het terrein van grote
sportevenementen is voor ons
die tijd nog niet aangebroken.
Van samenwerking kan alleen
sprake zijn als het in ieders be
lang is. Ik sluit het op lange ter
mijn niet uit. Maar het is vrese
lijk moeilijk om te zeggen hoe de
omstandigheden zijn nadat de lo
pende contracten zijn afgelo
pen."
De contracten die de NOS nu
heeft lopen variëren in lengte.
Sommige, zoals die voor de uit
zending van de Europa-Cupfïna-
les en het Europees kampioen
schap voetbal lopen tot en met
1996 (het WK zelfs tot en met
1998), dat met de KNVB over het
Nederlandse competitievoetbal
tot en met 1993.
De contracten hebben alle
maal betrekking op grote sport
evenementen, „speerpunten",
noemt Van Westerloo ze, zoals de
Olympische Spelen, de Tour de
France, het EK en WK schaatsen,
tennistoernooien zoals Wimble
don, Roland Garros en de Davis
Cup. „Veronique", zegt Van Wes
terloo, „is een geduchte concur
rent, maar niet op sportgebied".
Huis
plezier
van
Athene heeft deze zomer al een
paar keer de alarmklok geluid.
Tientallen mensen werden met
ademhalingsmoeilijkheden en
hartproblemen in ziekenhuizen
opgenomen. Hitte en windstilte
zorgden namelijk voor een verer
gering van de luchtvervuiling,
die de stad toch al zo'n tweehon
derd dagen per jaar in haar
greep heeft. Athene is niet alleen
de oudste, maar ook de meest ver
vuilde stad van Europa.
In november vorig jaar, toen de
bruingrijze "nefos" weer als een
verstikkende walm boven de
Griekse hoofdstad hing, vaardig
de het stadsbestuur een rijverbod
voor personenauto's en de helft
van de taxi's uit. 's Nachts mocht
er helemaal niet meer worden ge
reden. Scholen werden gesloten.
De kranten verschenen met kop
pen als "Dode stad", "Athene een
hel" en "We stikken".
In de programma's van de be
langrijke politieke partijen komt
geen passage voor waarin voorge
steld wordt het autoverkeer uit de
hoofdstad te bannen. Niemand
wil de kiezers voor het hoofd sto
ten, en om die reden ontbreekt de
auto op de zwarte lijst. Toch weet
iedereen dat de gifwolk boven
Athene haar ontstaan in de eerste
plaats dankt aan de uitlaatgas
sen van het verkeer.
Vorig jaar was ik er voor het
eerst, in de openlucht-garage die
Athene heet. Luid claxonnerend
en met gierende banden haastte
een dichte stroom auto's, bussen,
bromfietsen en motoren zich van
het ene stoplicht naar het andere.
Voor de voetgangers is het trottoir
een plaats vol dreiging en gevaar.
Grieken zijn toch al gewend ieder
een omver te lopen die hun pad
kruist, een houding die je niet zou
verwachten in een land waar de
democratie is uitgevonden.
Maar het grote gevaar komt
van de verkeersweg, waar de wa
gens uit alle macht proberen el
kaar op de stoep te duwen, i
komt zo'n botsauto dan vlak voor
je met een klap tegen een muur of
lantaarnpaal tot stilstand. De
chauffeur laat dan vaak zijn tra
nen de vrije loop, want het lijdt
geen twijfel dat de Griek aan zijn
auto verknocht is.
Ik heb eens op de nummerbor
den van de auto's gelet - de over
heid had immers bepaald dat het
centrum van de stad de ene dag
slechts toegankelijk was voor wa
gens waarvan het nummerbord
op een even cijfer eindigde, en de
andere dag voor wagens met een
oneven cijfer. Ik was waarschijn
lijk de enige die het opviel dat nie
mand zich iets van deze tijdelijke
bepaling aantrok.
Toch was niet de nefos, maar
Niko Spiropoulos de ware reden
dat ik haastig uit Athene vertrok.
Hij drukte mij de hand in een
straatje in de Plaka, de oude
volkswijk die zich aan de rotsen
van de Akropolis vastklemt. Toe
risten aller landen schuifelen er 's
avonds door de straten, op zoek
naar de echte Griekse keuken en
naar pikante verstrooiing. Op
pleintjes, onder de sinaasappel
bomen, wordt moussaka, sou-
vlakia, gevulde wingerdbladeren
en inktvis met knoflookbollen ge
serveerd. Voorafgegaan door een
glaasje anijsjenever en begeleid
door retsina, de harsige wijn die
het verhemelte in een wasbord
verandert, krijgt men zo de
smaak van het ware Hellas te
pakken.
Niko Spiropoulos hij heet na
tuurlijk anders, de boef. Hij
grijnsde een speekselrijk, scheef
gebit bloot, en vertelde, in een
Nederlands en En-
r zijn verloofde
uit Eindhoven. Hij wilde mij in
een café graag iets aanbieden. Ik
zag daar niets kwaads in, vooral
niet omdat ik me uit de reisgids
herinnerde dat Grieken gewend
zijn een vreemdeling als een vorst
te ontvangen. Ik drentelde achter
hem aan en betrad na korte tijd
een smoezelig pand, waarvan de
deur, meteen na onze binnen
komst, werd gesloten. Tegelijk met
de ouzo, die het vrouwmens achter
de bar voor mij neerzette, streek er
een brutaal kijkende juffrouw op
de kruk naast de mijne neer.
"Hoe gaat het met jou?", fluis
terde ze met lage stem.
In het Nederlands! Heel even
dacht ik dat zij Niko's verloofde
was. Maar al gauw bleek dat
haar kennis van het Nederlands
even gering was als haar schaam-
Haar beringde, oriëntaalse
hand gleed over mijn arm. Ze leek
me een Turkse, maar verder lette
ik nauwelijks op haar, want die
dichtgeslagen deur had mijn
alarmsysteem in werking gesteld.
Spiropoulos was, zodra we bin
nen waren, direct naar het andere
einde van de bar doorgeschoven.
Het animeermeisje verlangde een
drankje van mij, en zo kwam het
dat ik even later, toen ik de deur
van het huis van plezier achter
mij sloot, te weinig drachmes op
zak. had om zelfs maar een maal
tijd van brood en geitekaas te
kunnen bestellen.
Wat ik me, sinds mijn paar da
gen in Athene, nu afvraag, is of
daar bordelen bestaan die gespe
cialiseerd zijn in Nederlanders.
ALEE, HOEPEL OPf
IK ÓA N/ETMET JE A
VOETBALLEN
rcowpuTEK-SPeusrjesr
IK W/LPEPAT MENEEK
FANPA EEN PASSENPEK
^BEZKEnElP ZOCHT!
HUH?
PE PEIS?
W/£ KAN PAT
ZJN, ZO LAAT
J3B PE AV0NP7T
poor de gebeurtenissen in
oost- europa
wat 15 er oorlog in ethiopië
heeft de wereld
nauwelijks nog
interesse in de
burgeroorlog in
ethiopie