Vonk slaat niet echt over in de kille Kuip 'Hij staat alleen te worstelen in den grooten nacht' Voices Festival voor a-capellamuziek failliet Gaudeamus-wedstïijd met twaalf deelnemers Koele kwaliteit in Madonna's hoogmis Van Gogh sneed oor af wegens onsteldng Schilder J.J. Isaacson (1859-1942) ontdekker van Van Gogh WOENSDAG 25 JULI 1990 PAGINA 17 UTRECHT (GPD) - Directeur B. Van Mourik van het tweejaarlijkse Voices Festival voor a-capellamu- ziek, heeft bij de rechtbank in Am sterdam het faillisement van de fes tivalorganisatie 'Home of the Voi ces', aangevraagd. Een samenspel van uitzonderlijk mooi weer, afwe zige belangstelling in België en een afwijzing van de Raad voor de Kunst op een subsidie-aanvraag zijn de oorzzaken van deze financië le mislukking. Het festival werd in april en mei van dit jaar in Neder land, België en Luxemburg voor dè tweede maal gehouden. In artistiek opzicht was het Voi ces Festival 1990 een groot succes. De pers schreef er in lovende be langstelling - in Nederland - was groot. Wereldberoemde groepen traden tijdens het festival voor het voetlicht, zoals het Hilliard Ensem ble, de Swingle Singers en King's Singers. Vocale muziek uit tien eeu wen vormde de rode draad door de festivalprogramma's. België Ondanks veel publiciteit op de Bel gische radio, tv en via affiches, lukte het de festivalorganisatie 'Home of the Voices' in Amsterdam echter niet om in België belangstelling voor het festival op te wekken. Voor een gepland concert in Brussel werd zelfs niet één plaatsbewijs ver kocht. Voor andere concerten in Gent, Antwerpen en Leuven gingen niet meer dan vijftig kaartjes de deur uit, terwijl concerten van de zelfde groepen in Nederland dui zend of meer belangstellenden trok ken. Om de schade te beperken, werd besloten de concerten in Bel gië te annuleren. Het uitzonderlijk mooie weer dat Nederland in het afgelopen voor jaar in de ban hield, was de oorzaak dat de gemiddelde zaalbezetting van ongeveer tachtig procent (in 1988) slonk tot ongeveer vijftig pro cent. Volgens Van Mourik had de omslag van het weer op 10 mei on middellijk gevolgen voor het zaal- woordingen over en de publieke be- bezoek. Maar toen was het Voices Festival al bijna voorbij. Van Mourik had voor het tweede Voices Festival gehoopt op circa 50.000 bezoekers in de zestien con certsteden in Nederland. Het wer den er niet meer dan 27.000. Door het gebrek aan inkomsten kon hij niet aan zijn betalingsverplichtin gen voldoen, waarna hijzelf het fail lissement aanvroeg. Bert van Mourik, nog tot begin van dit jaar directeur van het Neder lands Kamerkoor, is eigenaar van een impresariaat dat circa zestig concerten door het jaar heen organi seert. Hij hoopt dat een andere in stelling de organisatie van het Voi ces Festival overneemt. Voor de vo cale ensemblemuziek bestaat in ons land, getuige de gretige afname van de Voices Festivals 1988 en 1990, grote belangstelling. Door het faillissement is ook de oprichting van de Stichting Voices niet doorgegaan. Deze instelling zou zich gaan toeleggen op het sti muleren van composities en arran gementen voor vocaal ensemble, het organiseren van een tweejaar lijks concours voor jonge groepen in 'pauzejaren' tussen twee festivals in, en het houden van workshops. Van Mourik zal zich, met het oog op het 'Europese' jaar 1992, gaan toe leggen op de internationale kunst- makelaardij. AMSTERDAM (ANP) - De jury voor de componistenwedstrijd tij dens de Internationale Gaudeamus Muziekweek heeft uit 293 inzen dingen uit 29 landen 12 deelnemers geselecteerd. Daarbij waren dit keer opvallend veel componisten van hedendaagse muziek uit Italië, aldus een bekendmaking van Gaudeamus. Deze organisatie werd in 1945 opgericht voor de promotie van ni we muziek van in het bijzonder jonge componisten. Voor de wedstrijd geldt een leeftijdsgrens van 30 jaar. De Muziekweek wordt van 3 tot en met 9 september gehouden in De IJsbrekeL Paradiso en de Beurs van Berlage in Amsterdam. Aan het slot wordt aan de winnaar de Gaudeamus Fondation Louis Vuitton- prijs van 10.000 gulden uitgereikt. Verder mag hij voor de volgende Muziekweek een stuk voor kleine bezetting schrijven. Het programma opent in De IJsbreker met werken van jonge Joego slavische componisten, uitgevoerd door twee Joegoslavische musici. Verder worden onder meer de winnende composities van de Interna tionale Competitie voor Elektro-akoestische Muziek Bourges 1990 en composities van Helmut Lachenmann en Joep Straesser ten gehore ge bracht. Lachenmann en-Straesser deden in de jaren zestig mee aan het Van onze correspondenten Nevin Atici en Han Van der Leur ROTTERDAM Eén van de hoogtepunten van Madonna's concert, gisteravond in de Kuip, maakte in enkele minuten tijd duidelijk waarom haar Blond Ambition Tour zo om streden is. Aan het eind van 'Like a Virgin' nog maar net bekomen van haar eigen hoogte punt op een rood-fluwelen bed, lijkt Madonna te schrikken van de eerste klanken van 'Li ke a Prayer'. Terwijl het zwarte gordijn achter haar omhoog gaat, verschijnt het interieur van een nep-kathedraal en gaat de seksuele uitbarsting van kort daarvoor vloeiend over in geknielde deemoed. Juist-die mengvorm van sex en reli gie maakt Blond Ambition zo om streden. Tegelijkertijd echter be wijst Madonna op dat soort momen ten haar enorme kwaliteit, waarbij ze eigenlijk nodeloos gebruik maakt van bepaalde shock-effecten. Ze heeft een niveau bereikt waarop ze alle 'fucks' en dubbelzinnige grappen niet meer nodig heeft om indruk te maken. De roem die Madonna tijdens haar Blond Ambition World Tour vooruitsnelde, was in Nederland onder meer te danken aan het feit dat de verzamelde muziekpers eer der een optreden van de zangeres in het Parijse sportcentrum Le Bercy had kunnen bijwonen. Bij alle onge woon lovende en bijna unaniem po sitieve kritieken luidde één belang rijke vraag: wat blijft er van deze fantastische show over, wanneer Madonna die in de openlucht in de Kuip moet opvoeren? Het antwoord kwam gisteravond van Madonna zelf. Door de omvang van het Feyenoord-stadion moesten wel details verloren gaan van licht show, geluid (vaak te hard en te snerpend), beeld en sfeer. Wat bij deze te verwachten minpunten in de niet helemaal uitverkochte Kuip echter overeind bleef, was een fasci nerende show. Met het Blond Ambition-concert van gisteravond moet Madonna on derhand ook de grootste sceptici hebben weten te overtuigen. Zoals *het publiek voor Madonna allang niet meer uit tieners bestaat, valt er ook aan het optreden weinig pu beraals meer te ontdekken. Inte gendeel. Met een tomeloze energie controleert Madonna de show van begin tot eind, haar sterke punten uitbuitend, haar zwakke verhul lend. Ze is daarbij continu uitda gend in haar vaak wisselende, door Jean-Paul Gaultier ohtworpen kle ding. Madonna weet zich gesteund door de perfect op elkaar ingespeel de zeskoppige band, de zeven dan sers en twee achtergrondzangeres sen. Hulpmiddel vormt ook het de cor, dat na de openingsnummers 'Express Yourself, 'Open your He- art', 'Causing a Commotion', 'Whe re's the Party' en het orgastische, oriëntaalse 'Like a Virgin' moeite loos wordt omgebouwd in de kathe draal waarin Madonna tot 'bezin ning' komt. Tegen die achtergrond bereikte Madonna het meest indrukwekken de deel van haar concert. Misschien zijn haar zangkwaliteiten niet per fect, maar in 'Like a Prayer', 'Live to Tell' (de eerst aanstekers), 'Oh Father' en 'Papa Don't Preach' wist ze dat manco op zijn minst te com penseren door de dramatiek die er van uitging. Voor de nummers van Madonna's laatste album 'I'm Breathless' werd het podium omgetoverd tot een nachtclub in de sfeer van de film 'Dick Tracy'. Ondanks de hit 'Hanky Panky' zakte het concert tij dens dit blok, dat verder bestond uit 'Sooner or Later' en 'Now I'm Follo wing You', in. Ook Madonna kan er niet omheen dat in een stadion niet de intimiteit van een nachtclub kan worden gecreëerd. Madonna heeft een niveau bereikt waarop ze alle dubbelzinnige grappen niet meer nodig heeft om indruk te maken. (foto gpd> De slotfase liet het meest van de 'oude Madonna' zien tijdens de hit 'Material Girl', 'Cherish', 'Into the Groove' en 'Vogue'. In hoog tempo wist ze de Kuip in de feeststemming te brengen die er gedurende de rest van de avond niet echt had willen komen. In de toegift met 'Holiday' en 'Keep it Together' veroorloofde Ma donna zich haar eerste spontane ac tie tijdens het concert door een meisje op het podium te trekken. Alle grapjes en opmerkingen rich ting publiek waren de rest van de avond te duidelijk voorgeprogram meerd, wat het ontstaan van een warme sfeer verhinderde. De vonk wilde in de wat kille Kuip niet echt overslaan. In die zin loopt Madonna het ge vaar dat haar drang naar perfectie zich tegen haar gaat keren. Tot in de kleinste details is alles geregeld, van pakweg de 568 brandende kaarsjes tot aan de kleine stoeipar tijen waaruit zij uiteraard steeds weer als overwinnaar te voorschijn komt. Anderzijds valt dat streven Ma donna natuurlijk niet kwalijk te ne men tijdens een tournee waarin mil joenen dollars omgaan en per week tienduizenden mensen moeten wor den vermaakt. Misschien is het zelfs een voorwaarde voor iemand met zoveel 'blond ambition' om zover te komen als ze gekomen is. Amerikaanse arts na bestudering brieven: CHICAGO (AP) Geen psychi sche problemen maar een ontste king aan het binnenoor hebben Vincent van Gogh ertoe gebracht een deel van zijn oor af te snijden, zo concludeert de Amerikaanse medicus I. Kaufman Arenberg in het tijdschrift van de Amerikaan se Medische Vereniging. Hevige pijn of kwellend la\yaai zouden de oorzaak zijn geweest van de zelf verminking. Volgens Arenberg leed Van Gogh aan de ziekte van Menière, een kwaal die in 1860, dertig jaar voor Van Goghs dood, werd ontdekt, maar destijds nog niet bij alle artsen bekend was. Arenberg deed zijn diagnose op grond van de bestudering van 796 brieven die Van Gogh aan familie en vrienden schreef. Symptomen van de ziekte van Menière zijn on der andere duizeligheid, halluci naties, braken, druk in het oor, de gewaarwording van enorm la waai en soms doofheid. Een aan val kan enkele uren, maar ook verschillende dagen duren. De Amerikaanse medicus stelt dat Van Gogh door zijn arts ten onrechte als epilepticus werd be stempeld. Het feit dat de schilder vreesde aan epilepsie te lijden had volgens Arenberg tragische consequenties. "Het belangrijk ste gevolg was angst. Hij was ont zettend bang dat epilepsie hem het schilderen voorgoed onmoge lijk zou maken. Vermoedelijk schilderde hij daarom zoveel in de jaren voor zijn dood". der is hij", volgens Havelaar. Hij heeft het over Isaacsons sonore stem, waarmee hij de boeken voor leest van den 'diepzinnigen Buber, ten bewijze dat de Joodsche mys tiek andermaal het Westen door dringen en bevruchten gaat". Zo'n opmerking, zo'n goedbedoelde op merking, krijgt iets wrangs als we beseffen dat Europa rond die tijd aan de vooravond staat van de End lösung. Isaacson heeft in die tijd een ate lier aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam. Havelaar moet daar zijn geweest. "In zijn hooggelegen zolder-atelier, met 't wijde uitzicht op het water en-de schepen van zijn geliefde Amsterdam, laat men de roezigheden des levens achter zich. Orde en eenvoud heerschen er. Men ademt er vrij in een zeldzaam zuive ren sfeer, waar geen laster of klein geestigheid kan doordringen". Hij noemt de schilder een geluks kind van 70 jaren. "Isaacson is jong, kinderlijk en stralend; hij kan vrool- ijk zijn als weinigen in deze be zwaarlijke eeuw; hij zit vol grappen. Maar ik geloof dat de reden van zijn jeugd zijn verbazingwekkende ou derdom is. Zeventig jaar? Nee: eeu wen oud! Achter die glanzend-brui- ne oogen, dien waardigen en seree- nen schedel, door geen haartje ont luisterd, en die stevige doorbloosde wangen droomt een ziel, die in zeer verre herinneringen der men- schheid leeft". Men moet, zo zegt Havelaar, de mens niet meten naar wat hij heeft gepresteerd. Isaacson mag dan misschien weinig hebben geschilderd, de weinige doeken die hij heeft gemaakt zijn 'een orkest van kleur'. Ter gelegenheid van de zeventig ste verjaardag van de schilder wordt in de kunstzaal van Klèij- kamp in Den Haag een tentoonstel ling van zijn werk ingericht. De re censent: "Het schijnt, dat vrienden van den schilder, door genegenheid misleid, de waarde van dit werk een weinig hebben overschat...Zou niet het beste zijn, te zeggen, dat er geen reden voor geestdrift, maar zeker wel voor een warme waardering be staat...." Havelaar noemt Isaacson in zijn stuk ergens 'een argeloos mensen kind van zeventig jaar dat nog op een toekomst rekent'. Dat was in 1929. De schilder kreeg nog zo'n twaalf jaar toekomst. In 1942 maak ten de Duitsers er een einde aan. Op 83-jarige leeftijd werd Isaacson, de eerste die de waarde van Van Gogh had ingezien, naar Auschwitz gede porteerd. De rest van het verhaal is bekend. LEIDEN De eerste die enke le lovende woorden heeft ge wijd aan het werk van Van Gogh, is de schilder J.J. Isa acson. Hij deed dat op 17 augus tus 1889, in een van de Parijse Brieven die hij schreef voor 'De Portefeuille', een gezagheb bend kunsttijdschrift. Blij was Van Gogh niet mét dat artikel. Integendeel. Hij reageerde alsof hij door een wesp was gestoken. Waarom eigenlijk? Was de jood se schilder hem beneden de maat? Maar waarom eindigde Vincent veel van zijn brieven aan Theo dan met de zin: 'Druk Isaacson de hand van mij'? Een portret van een schilder die als eerste het 'genie' van Van Gogh herkende. J.J. Isaacson werd geboren op 20 april 1859 in Den Haag. Zijn vader had er een antiekzaak. Isaacson was niet dol op de residentie. Hij ont vluchtte de stad en ging veel naar het strand om daar te kunnen teke nen en schilderen. De kunstschil der C. Bisschop moedigde hem aan om ook kunstschilder te worden. Nog geen elf jaar oud, op een tijd stip dat de meeste jongetjes naar de lagere school gaan, belandde Isa- 'acson óp de Haagse akademie. We gaan met zevenmijlslaarzen door de geschiedenis: in 1888, na eerst tien maanden in Londen als portrettist te hebben gewerkt, ging Isaacson naar Parijs om daar samen met de schilder Meyer de Haan te gaan studeren aan de Académie des Beaux Arts. Hij ontmoette er de Pa rijse bohème, schilders als Degas, Pissaro, Gauguin en Lautrec. In die tijd maakte hij ook kennis met Theo van Gogh, Vincents broer. Theo vroeg of Isaacson niet samen met Vincent in Arles wilde gaan wonen, maar dat voorstel sloeg de schilder af. Isaacson was een langzame wer ker als schilder. Hij deed jaren over één doek. Om aan de kost te kunnen komen, moest hij er naast dat schil deren wat bij doen. Hij werkte als Parijs correspondent van de Porte feuille, een gezaghebbend kunst tijdschrift. Voor dat blad schreef Isaacson als eerste over Vincent van Gogh. Hij gaat in het bewuste stuk tekeer tegen de kunst die geen emo ties meer kent. In Vincent van Gogh ziet hij de schilder die ons weer on ze aarde laat zien, ons erfdeel. Hij schrijft: "Een ken ik, 'n eenige pio nier; hij staat alleen te worstelen in den grooten nacht, zijn naam. Vin cent is voor het nageslacht". En in een voetnoot meldt hij; "Over dien merwaardigen held - 't is 'n Hollan der - hoop ik later iets te kunnen zeggen". Ziekelijk Op het moment dat het stuk ver scheen, zat Vincent in de kliniek van St. Remy. Hij schreef aan zijn broer dat Isaacson wel erg hoog van de toren blies. "In de paar Holland se kranten die U bij de Millets had gevoegd - vallen mij brieven uit Pa rijs op die ik aan Isaacson toeschrijf. Het is heel verfijnd en men doorziet dat de schrijver een van leed ver vuld wezen is, vol zorg en onrust, van een zeldzame gevoeligheid - een gevoeligheid die mij onwillekeurig doet denken aan de Reisebilder van Heine". "Ik behoef U wel niet te zeggen dat ik, wat hij over mij in een noot zegt, zeer overdreven vind en een reden te meer om er de voorkeur aan te geven dat hij niets over mij zegt. En in al zijn artikelen tref ik naast zeer fijnzinnige dingen iets aan, ik weet niet wat, dat mij zieke lijk voorkomt". Enige tijd later schrijft Vincent een brief aan Isaacson zelf om nog eens te benadrukken dat hij voor zichtig moet zijn met wat hij schrijft. "Aangezien *u misschien ook enkele woorden aan mij zult gaan wijden in uw volgend artikel herhaal ik hierbij nogmaals mijn be zwaren daartegen, opdat u niet in al te stellige bewoordingen zult schrij ven dat ik ooit belangrijke dingen zal maken". Tegelijk met deze brief heeft hij hem waarschijnlijk het 'Zelfportret met palet' gestuurd als In 1906 schrijft Isaacson nog maals, over Van Gogh in de brochu re: 'Een nieuw standpunt in de kunst; Vincent van Gogh en D.B. Nanninga. Hij laat daarin uitkomen dat Van Goghs werk hem verbaast. Maar ontroering kan hij er niet in vinden. Dat Van Gogh zijn 'collega' be schouwde als iemand met wie hij over het vak kon praten, bewijst een lange brief aan Isaacson. Vincent schrijft hem over een kwestie die hem zeer dwars zit, namelijk het schilderen van olijfbomen. In een brief aan zijn broer had hij al kritiek geuit op Bernard en Gauguin, die Pastorale, tekening van J.J. Isaacso naar zijn mening Christus op de Olijfberg hadden geschilderd zon der enig begrip van olijfbomen. "Ik heb namelijk deze maanden in de olijfgaarden gewerkt, want zij had den mij woedend gemaakt met hunn voorstellingen van Christus in de Olijfhof, waarin niets is geobser veerd". Aan Isaacson schrijft hij over deze kwestie, dat hij aan het oefenen is op het schilderen van olijfbomen bij wisselende lichtval. "De dag is niet ver meer d^t men de olijfboom op alle mogelijke manie ren zal schilderen net als dat het ge val is geweest met de Hollandse treur- en knotwilg". Lange tijd duikt de naam van Isa acson op in de correspondentie van Van Gogh. In zijn brieven aan Theo 1. (foto archief) doet Vincent hem steevast de harte lijke groeten. "Druk Isaacson de hand van me". Orkest Isaacson heeft als schilder wel een zekere naam opgebouwd. Hij liet zich bij het schilderen vooral inspi reren door het oude testament, schilderde figuren als Job en aarts vader Abraham. Daarnaast maakte hij enkele havengezichten en oos terse taferelen. In 1929, als hij ze ventig jaar is, schrijft Just Havelaar een lovend stuk over hem in Dp El sevier. Hij noemt hem een schilder die zijn belangstelling voor religie, literatuur en wetenschap op harmo nische wijze weet te vervlechten met zijn kunst. 'Op en top een schil

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 17