'Zo'n blad kun je maar één keer in je leven maken' Workaholic Hetty Heyting (36) werkt aan tweede jeugdmusical Bomans bij NCRV-tv op herhaling Kannibalen(3) DINSDAG 24 JULI 19S Hoofdredacteur Ron Kaal: "Ik miste in O een journalistieke identiteit". Tot zijn verbazing werd Kaal een paar dagen later voor een ge sprek uitgenodigd en om advies gevraagd. Aanvankelijk bleef dit beperkt tot een dag in de week, maar vanaf 1 juni is hij hoofdre dacteur. „Ik heb lang getwijfeld. Wat ik in O vooral miste, was een journalistieke identiteit. Het ver baasde mij hoe men met zo'n grenzeloze naïviteit een blad kon maken. Door onkunde leek een unieke kans gedoemd te misluk ken. Uiteindelijk besloot ik op de aanbieding in te gaan. Zo'n blad kun je maar een keer in je leven maken". Het blad is een initiatief van de succesvolle ondernemer Mauri ce Keizer, onder meer actief als exploitant van beeldkranten. De redactie is ondergebracht in zijn monumentale kantoorpand in Amsterdam Oud-Zuid. In het eerste jaar investeert Keizer een kleine vijf miljoen gulden in O. De verkochte oplage bedraagt nu 20.000 exemplaren, maar moet om quitte te spelen minstens 30.000 worden. Over het net verschenen zo mernummer is Kaal - in het ver leden betrokken bij de lancering van Filmfan en Quote, en verant woordelijk voor de restyling van Intermagazine - niet ontevreden. Het bevatuitstekende inter views met Ischa Meijer en Adri- aan Venema, erotische kunst van Andy Warhol en een aangekocht portret van de Amerikaanse psy chiater James Grigson: 'Zijn ge tuigenissen veroordeelden al 118 moordenaars tot het graf. De re portage over de Amsterdamse P.C. Hooftstraat rammelt echter aan alle kanten en ook de vorm geving is soms nog wat romme lig- Kaal, na een fikse trek aan zijn Havana: „Sommige dingen kun nen beter, ja. Maar ik ben op een rijdende trein gesprongen die geen conducteur had. Ikmoet nu eerst door alle wagons naar de machinist om te zeggen waar een wissel komt. In dit stadium kan ik mij nog niet met de stoelbekle- ding bezighouden". Onervaren De redactie van O is enthousiast, maar nog onervaren. Kaal glim lachend: „In jaren gerekend heb ben ze samen nog niet de helft van mijn ervaring. Maar de wil is er om met zijn allen een goed blad te maken. Bovendien heb ben wij zo'n ruim budget, dat wij de beste free-lancers kunnen aantrekken. De mogelijkheden zijn er om onconventionele din gen te doen, tegen de stroom in te Volgens Kaal beginnen de kranten en weekbladen steeds meer op elkaar te lijken. „Ze doen allemaal precies hetzelfde. Trouwlustigen mogen bij TROS origineel aanzoek doen HILVERSUM De TROS begint aan het eind van het jaar met het programma 'Lovelettcrs'. Hierin biedt Linda de Mol trouw lustige landgenoten de kans hun geliefde op een zeer originele manier ten huwelijk te vragen. De TROS zorgt voor een opname van het aanzoek en helpt eventueel bij de voorbereidingen. Voorwaarde is wel, dat dege ne, aan wie het aanzoek gericht is, geen enkel vermoeden mag hebben van wat er te gebeuren staat. Linda de Mol zoekt voor de acht afleveringen, die gepland staan, 24 mensen met plannen voor een aanzoek. Van de drie pa ren per keer trouwt het winnende stel in de uitzending. De TROS zorgt dan voor een unieke bruiloft. PAGINA 16 Nieuw gezicht van tijdschrift O Ron Kaal: correspondent Jacques J. d'Aneona AMSTERDAM (GPD) - In het bescheiden reeksje musicals dat het volgend seizoen over de planken trekt, vertoeft ook weer een theaterproduktie voor de kinderen. Opnieuw een schepping van Hetty Hey ting. Het afgelopen jaar scoorde de stichting Jeugdkomedie Amster dam stevig met 'Kijk naar je eigen.' Alle aanleiding voor het gezelschap om het contact met Hetty Heyting in stand te hou den. Ze heeft een nieuwe opdracht aanvaard. Hetty Heyting (36) kent het the ma voor haar volgende musical al. Het onderwerp dromen staat centraal, maar er is nog geen woord op bapier gezet. Daar maakt ze zich totaal geen zorgen Na slopende opnamen voor een televisieserie tref ik haar met Frans Mulder, net als zij acteur, cabaretier èn schrijver, in een eetcafé aan een gracht in Amster dam. Ze kicken op de vooravond van de laatste draaidag heftig cu linair af. Uit noodzaak en behoef te. Hetty Heyting reist vervolgens 'even' af naar Duitsland. Bij Hey ting duurt alles 'even,' ongeacht Hetty Heyting larte van het project. In de Bondsrepubliek verricht ze de Duitse nasynchronisatie van een van haar Nederlandse televisie programma's. Vervolgens is het 'even' vakantie. Potverdrie Het ideeën-mens annex workaholic Heyting zit sinds haar zestiende in het theatervak. Ze mocht toen optreden in het programma van Peter Blanker en wist wat ze wilde: de Klein- kunstakademie. Dat lukte. In 1976 studeerde ze af. Het kinder cabaret Potvoordrie (samen met Jan-Simon Minkema) en de thea tergroep Hare Majesteit vorm den de aanloop naar een carrière in cabaret, radio en televisie. Ze is een van de veelzijdigste free lancers in ons land, omdat ze niet alleen speelt en typeert, maar waanzinnig produktief is als schrijfster van documentair en komisch televisietoneel, radio en theater. 'De familie Knots' (NCRV tv) en 'De Zandbakshow' (AVRO radio) zijn min of meer historisch. Maar als het begrip 'veelzijdig heid' valt, ontkom je in het geval Heyting ook niet aan een kook- rubriek op de buis... Die had de KRO dit seizoen dus binnen het programma 'Kresj.' Hetty Heyting ziet het schrij ven van kindermusicals als een aanzet binnen het genre. Een vingeroeféning om uit te probe ren wat werkt op het gebied van dialoog, handeling en muziek. Ze koestert de ambitie om later een grote musical voor volwassenen te maken. De komende produktie voor Jeugdkomedie Amsterdam speelt zich af in de droom- en be levingswereld van kinderen. Het gaat Hetty Heyting bij jeugdpro gramma's altijd weer om de ele menten van herkenning. Die zul len dus ruimschoots aanwezig zijn in de voorstelling 'Dat had je gedroomd.' AMSTERDAM (GPD) - Vorig jaar oktober ver scheen het eerste nummer van het nieuwe maand blad O. Op de cover een verleidelijk lachende Ute Lemper, 'Duitse wereld- ster'. Verder cryptische omschrijvingen van de in houd: Tokio en Wall Street na de aardbeving en reportages over voet balclub Telstar en joden in Nederland. Voor de ach terpagina van NRC Han delsblad schreef Ron Kaal (43) - als journalist gepokt en gemazeld bij onder meer de Haagse Post en Vrij Nederland - een ver nietigende kritiek. Hij vond O een slap aftreksel van het Amerikaanse Es quire en gaf het blad wei nig kans. Als iedereen over het WK Voet bal schrijft, is dat voor ons juist een reden daar geen letter aan te wijden". O noemt zich 'degelij ker dan HP en frivoler dan VN, gedurfder dan Avenue en intelli genter dan Nieuwe Revu'. Kaal: „Een dergelijk blad bestond in Nederland nog niet". Iedere journalist wil volgens Kaal het ideale blad maken. Voor hem is dat de Esquire van vijfen twintig jaar geleden, onder de le gendarische Harold Hayes. Met medewerkers als Saul Bellow, Norman Mailer en Tom Wolfe zorgde Esquire elke maand weer voor een prikkelende inhoud. Eind oktober komt uitgeverij De Vrijbuiter (Aktueel!) met een Ne derlandse versie van Esquire. Het blad wordt opgezet door Gijs van de Westelaken (ex-Haagse Post) en Peter Meijering (ex- Playboy) en zal verschijnen in een oplage van 65.000 exempla- Of de Nederlandse Esquire een serieuze concurrent wordt voor O, valt volgens Kaal moeilijk te voorspellen. „Het is alleen des te meer reden er hard tegenaan te gaan. Maar ik heb alle vertrou wen in de toekomst. Er staan nummers op stapel waarvan ik het niet erg zou vinden als ze op mijn grafsteen gebeiteld zouden worden". HILVERSUM De NCRV herhaalt vanaf eind augustus vier keer op de late zaterdag avond een aantal program ma's rondom Godfried Bomans (1913-1971). Op 25 augustus wordt een bewer king van de film 'Bomans in triplo' uitgezonden, waarin Bomans het kloosterleven van zijn broer Arnold en zus Wally in beeld brengt. Op 1 september bezoekt Bomans in 'Stroomt er nog water in Rome?' religieuze plaatsen in de eeuwige stad. Op 8 sep tember is 'Tussen hemel en aarde te zien'. Godfried Bomans bezoekt Israël in 'Waar is Christus werkelijk geweest?', dat op 15 septem ber herhaald wordt. Daarnaast zendt het NCRV radioprogramma 'Plein pu bliek' op donderdag 23 augus tus een compilatie uit van ou de radioprogramma's van Bomans. Het gros van de antropologen is van mening dat de meeste kanni- balenverhalen met een korreltje zout genomen moeten worden. Maar zij gaan niet zo ver als hun collega W. Arens, die in zijn boek "De mythe van het menseneten" alle berichten over kannibalisme naar de prullenmand verwijst. In de artikelen en boeken, die aan de stelling van Arens zijn gewijd, wordt menige bron genoemd die volgens de schrijvers volstrekt be trouwbaar is. En het gaat hier wel degelijk om ooggetuigeverslagen van kanni balistische praktijken! Hier is er een, van Ta'unga, een Polynesiër, die later lid werd van hetzelfde zendingsgenootschap als waar voor John Williams had gewerkt, de man die door de inboorlingen van de Nieuwe Hebriden werd op gegeten. In 1879 (een heel laat tijdstip!) schreef hij over de situa tie in Nieuw-Caledonië (dat ten zuiden van de Nieuwe Hebriden ligt) het volgende rapport: "Ik volgde het gevecht tussen twee groepen en zag dat de vrou wen er aan deelnamen. Zij deden dat om zich van de doden meester te kunnen maken. Als er mensen werden gedood, dan wierpen de mannen ze naar achteren en dan werden ze door de vrouwen opge haald en meegenomen. Na afloop van de strijd gingen ze allemaal huiswaarts, de vrouwen voorop en de mannen achteraan. De vrouwen droegen het vlees op hun rug; de van palmbladeren gemaakte manden waren geheel gevuld en het bloed sijpelde over hun rug en langs hun benen. Het was een verschrikkAijk gezicht. Toen ze in het dorp kwamen, sta ken ze bij elk huis de grondoven aan en aten ze de verslagenen op. Ze waren erg opgewekt, want die dag hadden ze goed te eten. Het voedsel zag er aldus uit: het vet was geel en het vlees had een donkere kleur. Het was moeilijk om het vet van het vlees te schei den. Het was net schapevlees. Het rook naar duive- of kippevlees. Ik kreeg een deel van de portie van de hoofdman, die uit een rechter hand en een rechtervoet bestond, maar ik gaf het terug. De mensen konden niet alles in één keer opetenalleen de armen en benen werden geconsumeerd, de rest van de lijken bleef over". Volgens Ta'unga was kanniba lisme op Nieuw-Caledonië een al ledaagse affaire. Om de honger naar vlees te stillen werd er tussen de verschillende dorpen en stam men bijna voortdurend strijd ge leverd. Het ging hier niet om "ri tueel" of "magisch" kannibalis me, waarbij de eter zich de ziel van de gegetene toeëigent, maar om de bereiding van de dagelijkse maaltijd. Als er geen dode vijanden be schikbaar zijn, dan schrikt men er niet voor terug elkaar een kopje kleiner te maken. De ene broer aarzelt niet om de andere tot slachtoffer te maken; ouders laten hun kind in eendrachtige samen werking in de grondoven ver dwijnen. Weer een andere horror-story van Ta'unga verscheen in een zen dingsblad. Het verhaal werd ver levendigd door een tekening, waarop onder meer een hoofd man, zijn zoontje en een dikke ge vangene staan afgebeeld. De va der vraagt aan zijn zoon of de dikzak nu meteen moet worden gedood en geslacht. ",Snij hem levend aan stuk ken", antwoordt het kind. En zo gebeurde het. Ta'unga vertelt nog dat hij de hoofdman gesmeekt heeft een einde aan de slachtpartij te maken, maar dat hij geen gehoor vond. Overigens, Ta'unga is een naam die wel degelijk in het al ge noemde boek van Arens voor komt. Deze verhalen worden ui teraard, door de man die niet in kannibalen gelooft, achteloos ter zijde geschoven. Arens meent in de beschrijvingen van de Polyne sische zendeling allereerst het cli ché-beeld te herkennen dat men in de negentiende eeuw gaf van sa menlevingen die niet door de zege ningen van het christelijk geloof waren beroerd. En probeerde de man ook niet, door de taak waar voor hij stond als ongehoord moei lijk af te schilderen, extra geld uit de zendingspot naar zich toe te trekken? Arens gelooft voorai niet in de realiteit van een gemeenschap die met niets anders bezig is dan el kaar in een stuk gebraad te ver anderen. Hoe lang is de bevolking van een eiland, waar oorlog en kannibalisme het leven beheersen, eigenlijk in staat zichzelf in stand te houden? En komt er dan eens ie mand van buitenaf, zoals Ta'un ga, dan wordt die nota bene met rust gelaten! Terwijl hij toch bru tale opmerkingen tegen de hoofd man maakt, en zelfs aanwezig is op het slagveld, waar de vrouwen, in het geval er te weinig vijanden sneuvelen, zich even gemakkelijk over de dode lichamen van de ei gen krijgers ontfermen. Arens gedraagt zich als een wa re advocaat van de kannibalen. Zodra hij een ooggetuige in het vi zier krijgt, begint hij hem te belas teren en verdacht te maken. HEEL WAT VROEGERE LEIDERS V/IN OOST- EUROPA ZIJN VAN HET TONEEL VERDWENEN WAT EEN VER ANDERINGEN TOCH ALLE - MAAL... ...ALS DE PROBLEMEN ZIJN OP GELOST HEBBEN DIE LUI NATUUR LIJK OOK WEER TB/EEL ERVA RING OPGEDAAN... HE/HZ .'SA/EL AUES IN PAKKEN EN WÊS, VOORDAT P/E BEREN WAKKER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 16