Het verstandshuwelijk tussen HP en De Tijd Historisch orgelbezit centraal in 'orgelzomer1 Luilekkerland van de pop Jazz, tango's, exposities Ad 's Gravesande hoofdredacteur nieuw blad POPI bijdragen: Paul van der Kooij, Jan Rijsdam, Erna Straatsma Circus Gruss in Nederland Havensteden en literatuur op tentoonstelling Peter Schaap met science fiction in 'country-stijF Familiegevoel Middeleeuws Onschuldig Gladde muziek Afwisselend ZATERDAG 21 JULI 1990 GRONINGEN - In Groningen en Oost-Friesland wordt van 28 juli tot en met 5 augustus een 'Orgelzomer' gehouden. Daarnaast wordt in de stad Groningen van 13 tot en met. 18 augustus een Internationale Orgel- week georganiseerd. Het histori- sche orgelbezit in het noorden vormt aanleiding voor deze twee volkomen van elkaar gescheiden activiteiten. De Orgelzomer bestaat uit een reeks concerten, de Orgelweek uit workshops en masterclasses in de A-kerk die met voor publiek toe gankelijk zijn. De Orgelzomer speelt zich af in het kader van het Europese Jaar van het Toerisme en is mogelijk ge maakt door subsidies van de Eu ropese Commissie van de EG. Ver dere Financiële steun is verkregen van het Land Niedersachsen en, in zeer geringe mate, van de Provincie Groningen. Het programma van de Orgelzo mer doet sterk denken aan de Dol- lard Festivals zoals die al jaren wor den gehouden. Er is een aantal or gelbespelingen op Groninger en Oostfriese orgels en twee concerten door barokensembles. Het New Consort uit Utrecht, met bariton Max van Egmond, opent de mani festatie met concerten in het Oost- friese Pilsum (28 juli) en Groningen (Lutherse Kerk, op 29 juli) en het Gesualdo Consort, een Nederlands vocaal ensemble, geeft uitvoerin gen in Harkstede (3 augustus) en Leer (4 augustus). Orgelconcerten worden onder meer gegeven in de Groninger A-kerk, Finsterwolde, Leens en Zeerijp, en over de grens in Norden, Marienhafe en Esens. De Internationale Orgelweek is be doeld om - zo zegt organisator Geert Drenthen - eens 'andere activiteiten rond orgels te houden dan de regu liere concerten'. De gemeente Gro ningen is duidelijk ingenomen met dit initiatief: het zou zelfs moeten kunnen uitgroeien tot een 'summer school' die met enige regelmaat ge houden zou moeten worden. Zover is het echter nog niet: de huidige Or gelweek kan beschouwd worden als een bescheiden aanzet tot een mogelijke 'Orgelaca'demie' zoals men die ook in andere belangrijke orgelcentra kent. Bij de eerste Internationale Or gelweek in Groningen staat het or gel van de A-kerk centraal: daar worden de meeste workshops ge houden. Het voornaamste onder werp van de workshops en master- (door o.a. Hans van Nieuw koop. Jacques van Uortmerssen en Harald Vogel) is het werk van Bach (met aspecten als registraties, tem po en dergelijke). Op de verplichte literatuurlijst die aan de deelne mers is toegezonden staan behalve een groot aantal Bachwerken ook stukken van Weckmann en Reinc- ken. De deelnemers komen uit Neder land, de USA. Spanje, Zweden", Duitsland, Engeland. België en Frankrijk en zijn meest (bijna) afge studeerde conservatoriumleerlin- gen. Zij zullen aan het einde van de week, op 18 augustus, een openbaar 'inloopconcert' in de A-kerk geven. Something Happens: Something Happens, gezien in het LVC te Leiden op vrijdag 20 juli. Het zomerprogramma van het LVC wil voor de popliefhebber nog weieens een aardige verras sing opleveren. Verschillende concurrerende zalen zijn geslo ten, zodat een enkele, wat meer bekende band, Leiden in zijn toernee opneemt, in plaats van één van de vier grote steden. De zomersurprise van dit jaar heet Something Happens. Deze groep is momenteel regelmatig op de ra dio te horen met het liedje Hello, hello, hello, hello, hello (petrol) en geldt als een belofte, al was het maar omdat het kwartet vorig jaar U2 van de eerste plaats wist te sto ten in de populariteitspolls van hun thuisland Ierland. Afgelopen zondag opende So mething Happens de Nederland se toernee als hoofdact van het Vlietpop-festival in Leidschen- dam. Met succes, wat tot gevolg had dat het LVC gisteravond vooral was gevuld met mensen die het feestje van zondag nog eens over wilden doen. De stem ming zat er dan ook al snel in, ruim voordat de groep halverwe ge de avond het welkomslied met de lange titel inzette. De populariteit van Something Happens in Ierland zegt iets over de kwaliteit van de groep, maar ook over de stand van zaken in de Ierse popmuziek die in het verle den met U2, Van Morrison. Gary Moore en Clannad diverse authentieke talenten heeft opge leverd. In dat rijtje zal Something Happens waarschijnlijk nooit worden bijgeschreven, daarvoor is hun beurtelings aan U2 en REM herinnerende powerpop te weinig origineel. Dergelijke bespiegelingen zul len de groep overigens een zorg zijn. Something Happens staat voor verfrissende popliedjes, zon der al te veel pretenties. Liedjes die je bij het tweede refrein al meezingt en die op een zwoele zo meravond extra aangenaam aan doen. Een uur en een kwartier lang (inclusief twee toegiften) nam So mething Happens gisteravond het publiek mee naar het luilek kerland van de pop. Zanger Tom Dunne toonde zich een vaardig volksmenner, Ray Herman bleek een virtuoos gitarist. Met frag menten van Good Vibrations (Beach Boys), Come together (Beatles) en Boys (Sabrina!) ver ried de groep de belangrijkste in spiratiebronnen. Niet wereld schokkend, maar wel leuk. En er gebeurde tenminste wat. JAN VAN DER PLAS Van onze correspondent Gerlof Leistra AMSTERDAM - Half sep tember moet het eerste num mer verschijnen van HP/De Tijd, resultaat van het ver standshuwelijk tussen de Haagse Post en De Tijd. Hoofdredacteur van het nieuwe opinieblad wordt Ad 's-Gravesande, vertrekkend directeur van het Holland Festival. HP/De Tijd krijgt van de eigenaren SDU en VNU driejaar om zich te be wijzen. De eenwording van Duitsland lag meer voor de hand dan die tussen de Haagse Post en De Tijd. Voor de oorlog vormden beide Duitslanden immers nog een land, maar de Haagse Post en De Tijd zijn altijd el- kaars natuurlijke vijanden geweest. Helemaal als een verrassing kwam de fusie tussen beide bladen echter niet: het was de laatste mogelijk heid om te overleven. Of zoals de HP-redactie in haar voorwoord van het afgelopen nummer schrijft: 'Al leen vanuit een stevige uitgangspo sitie op de markt kan een succesvol le aanval worden beraamd op de overkill aan drukwerk, waarmee de bijlagen van de (kwaliteits)kranten in toenemende mate de brievenbus verstikken'. De fusie wordt om schreven als een 'uitgesproken ver standshuwelijk'. Kon je de füsie tussen HP en De Tijd nog voorspellen - zeker nadat de tegenstribbelende hoofdredac teuren Jansen van Galen en Van der Meulen uit de weg waren geruimd - de benoeming per 1 januari 1991 van Ad 's-Gravesande als hoofdre dacteur is een regelrechte verras sing. Ervaring als schrijvend jour nalist heeft hij niet en Arie van der Zwan moest als interim-manager het Holland Festival van de onder gang redden. Over zijn benoeming wil 's-Gra vesande voorlopig weinig kwijt. Tot 1 januari zit hij contractueel vast aan het Holland Festival. „Dat wil echter niet zeggen dat ik mij niet zal bemoeien met de invulling van de formule voor het nieuwe blad. Die kans laat ik mij niet ontglippen". Het gebrek aan schrijfervaring ziet hij niet als een handicap. „Ik heb ja renlang voor de VPRO-televisie ge werkt. Weliswaar is dat een ander medium, maar journalistiek is jour nalistiek. In mijn nieuwe functie zal ik niet optreden als een soort ver edelde voorzitter. Met een dergelij ke minimale invulling zou ik nooit akkoord zijn gegaan. Ik zal wel de gelijk journalistiek gaan bedrijven. En dat houdt heel wat meer in dan zelf de pen hanteren". Schaap Als lid van de redactieraad van De Tijd was Gerard Driehuis nauw be trokken bij de selectieprocedure voor een nieuwe hoofdredacteur. Hij is enthousiast over het resultaat. „Het was helemaal mooi geweest als 's-Gravesande ook nog scnrijfer- varing had gehad, maar dan zou hij wel een schaap met erg veel poten zijn geweest. Wij hebben hem geko zen om zijn capaciteiten als mana ger, gekoppeld aan een bepaald in tellectueel en cultureel gezag". Driehuis beaamt dat de fusie 'met het mes op de keel' tot stand is ge komen. De consequenties zijn dan ook ingrijpend. Oud-gedienden als Corine Spoor (de huidige hoofdre dacteur ad interim!), Ton Crijnen, Jet Kunkeler en waarschijnlijk Arie Kuiper weigeren de overstap naar het nieuwe blad te maken en eerder dit jaar vertrokken Tom-Jan Meeus en Jim Schilder al naar NRC en Volkskrant. Volgens woordvoerder Daan Dijksman van de Haagse Post - zelf vierenveertig - is er sprake van een generatiekloof. „Onze redactie is een stuk jonger en daar hadden Spoor en de haren duidelijk geen zin in". Hij zegt tevreden te zijn over Voor de twaalfde keer vindt van 27 tot en met 29 juli het jazzfestival Swin ging Scheyeningen plaats. Naar schatting dertig orkesten en bands zullen oude en nieuwe stijl dixielandmuziek ten gehore brengen. Als toppers kondigt de organisatie van het festival Frits Kaatee, The Stable Roof Jazz band en Peter Wright's New Orleans Jazzband aan. Op vrijdagavond 27 juli zal om 23.00 uur in het kader van Swinging Scheveningen een groots vuur werk worden afgestoken op de Pier. Het Wereld Jeugd Koor geeft op 31 juli een concert in het Amsterdam se Concertgebouw. Het optreden is onderdeel van een zomertournee door België, Denemarken, Duitsland en Zweden. Het Gemeentearchief in Amsterdam aan de Amsterdamse Amsteldijk heeft ter gelegenheid van de Sail-manifestatje een expositie georgani seerd. Titel ervan is 'Amsterdam zeilt, watergezichten uit vier eeuwen'. Aan de hand van schilderijen en scheepsmodellen wordt een beeld gege ven van de geschiedenis van de hoofdstad en het water vanaf de 16de tot het begin van de 20ste eeuw. De tentoonstelling duurt van 3 augustus tot en met 1 september. Het Argentijnse Teatro del Sur treedt van 31 juli tot en met 4 augustus op in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Het gezelschap uit Buenos Ai res brengt 'Tango Varsoviano'. Het is geen tango-voorstelling maar een ge passioneerd stuk zonder woorden dat zijn betekenis prijsgeeft door bewe ging, muziek en beelden, aldus het programma. Tango Varsoviano ging driejaar geleden in première. Sindsdien heeft het gezelschap diverse prij zen in de wacht gesleept met deze voorstelling. Ad 's-Gravesande: 'Ik zal wel degelijk journalistiek gaan bedrijven'. de benoeming van 's-Gravesande. „Ik zie wel een zekere verwant schap tussen zijn werk voor de VPRO en het conceptuele werk voor een blad. Maar het blijft na tuurlijk afwachten hoe het uitpakt". Hans van Brussel, nu nog direc teur van de Haagse Post en in de nieuwe opzet voorzitter van de raad van commissarissen, ziet de toe komst met vertrouwen tegemoet. „In de moordende concurrentie met de televisie kan het geen kwaad iemand aan het roer te hebben die die wereld van binnen kent. Als hoofdredacteur zal 's-Gravesande vooral de grote lijnen in de gaten moeten houden". SDU-topman Dick Koger wordt de nieuwe directeur. Volgens hem is 's-Gravesande „uitstekend in staat twee eigenzinnige redacties op één lijn te krijgen. We hebben voor al naar een goede manager gezocht. Journalistieke ervaring was mooi meegenomen". Koger hoopt, dat van het huidige abonnementenbe stand (De Tijd 35.000 en de HP 25.000) minimaal vijftigduizend overblijven. „Voeg daarbij 10.000 exemplaren in de losse verkoop en we moeten een oplage van 60.000 kunnen halen. Het blad heeft een garantie voor driejaar, daarna moet het zichzelf bedruipen. Of de fUsie een succes wordt? We hebben twee goede redacties, een goede hoofdre dacteur en ik heb zelf ook enige er varing. Alle voorwaarden zijn dus aanwezig. Maar de lezer beslist". HEERLEN (ANP) - Voor de tweede keer sinds 1988 maakt het Frans na tionaal circus Alexis Gruss een tournee door Nederland. Op grond van zeer gunstige ervaringen de eer ste keer opgedaan, zal het zijn tour nee opnieuw beginnen in, wat manager Fernand Banning dè cir- cusstad van Nederland noemt: Heerlen. Daar heeft op dinsdag 31 juli om 20.00 uur de gala-première plaats. Circus Gruss slaat tot en met 6 au gustus zijn tenten op het Heerlense Bekkerveld op. Manager Banning deelde mee dat het nieuwe pro gramma is afgestemd op één thema: het Franse chanson. Na Heerlen bezoekt Alexis Gruss met zijn honderd artiesten en een theater met 1500 zitplaatsen nog ne gen andere steden. Etappeplaatsen op de tocht door Nederland zijn, na Heerlen: Roermond, Nijmegen, Apeldoorn, Dordrecht, Hoogeveen, Leeuwarden, Groningen, Amers foort en tenslotte Maastricht. Daar wordt de tournee op 10 oktober be ëindigd. AMSTERDAM (ANP) - „Havenste den en Letterkunde" is de titel van een expositie die van 5 augustus tot en met 2 september in het Open Ha ven Museum aan de Amsterdamse Surinamekade wordt gehouden. De tentoonstelling brengt het vervlo gen tijdperk van de grote passa gierszeevaart terug in de herinne ring. 'Het schrijven van boeken blijft mijn grootste uitdaging'. (foto gpi van onze correspondent Jacques d'Ancona RODEN Een idee waar je na enig slikken misschien best aan went: country and western-muziek in een science fiction-decor. Met Peter Schaap als zingende gids moet dit lukken. Hij begint een nieuw muzi kaal leven naar aanleiding van de wereld-conventie over science fic tion, die van 23 tot en met 27 augus tus voor het eerst in Nederland wordt gehouden. Den Haag is de ontmoetingsplaats voor een won derlijke mengeling van freaks, on gevaarlijk gestoorden en weten schappers. Wezens uit alle oorden van deze aarde die het over onaard se zaken hebben. De laatste vijf jaar heeft hij drie boeken geschreven, waarvan hij het karakter definieert als 'meer fanta sy dan science Fiction'. Maar het bij zondere is dat Peter Schaap voor een publiek ujt de hele wereld met de Groninger groep Country Flavor onder leiding van steel-gitarist Bert Witkop op de conventie gaat optre den. Triest Het lag niet simpel. Peter Schaap: „Het probleem van country and western is dat de meeste nummers nogal triest zijn. Je moet iets maken dat voor beide groepen herkenbaar is, de ontmoeting van twee verschil lende werelden, een combinatie van triest en spannend". Dat moet uit te leggen zijn. Peter Schaap doet een poging: „Een meis je dat op een planeet met een heel hoge zwaartekracht woont. Ze komt in contact met een man die in een ruimtestation om die planeet heen draait. Er ontstaat een onmo gelijke liefde. Hun ontmoeting heeft dus plaats via holograFische projecties. Een ander nummer gaat over een mijnwerker op de planeet Mars, een slaaf die verliefd is op de dochter van zijn baas. Allemaal niet bedoeld, natuurlijk". Is dit voor Schaap de aanloop naar een verlegging van een loop- Peter Schaap: „Welnee. We heb ben er vreselijk veel lol in en daar doen we het voor. Muziek maak ik voor mijn plezier, puur als hobby. Er is een tijd geweest dat ik niets meer van mezelf wilde beluisteren en er gewoon niet tegen kon als mijn vrouw een nummer van me draaide. Maar op den duur kon ik de muziek toch niet loslaten. Toen ben ik het voorlezen uit eigen werk gaan combineren met zingen, waarbij ik mezelf op de gitaar begeleid. Dan is het net alsof ik niet optreed. Op die manier wordt het acceptabel voor Flower power Omstreeks 1968 debuteerde Peter Schaap onder de naam Peter An dreas met een plaat in de sfeer van de heersende flower power. Nog amateur, in die tijd. Pas in de herfst van 1974 werd hij door de lichte mu ze als troetelkind binnengehaald. Het waren de dagen van kreten als 'het schrijven over de binnenwe reld' en van 'journalistieke muziek.' Door Herman Verbeek werd hij ge ïntroduceerd als medewerker aan grote projecten, nadat hij een beetje vast was komen te zitten na het gro te succes van liedjes zoals 'Adem mijn adem,' 'De hoge heren van het dorp' en 'Vliegen als een vogel.' Hil versum draait ze nog steeds. In 1976 kende de stichting Cona- mus hem de Zilveren Harp toe, sa men met Alexander Curly en de ca baretgroep Tekstpierement van Jos Brink Frank Sanders. Als schrijver van science Fiction debuteerde Schaap in 1987 met 'De scrijvenaar van Thyll'. Ook als au teur van kinderboeken maakte hij -Treed je veel op? Peter Schaap, al enkele jaren wo nend in het Drentse Roden: „Af en toe. Zo weinig, dat ik alles moet re peteren als het weer zover is. Alleen als zingen een hobby blijft is het leuk. Het moet niet allesoverheer send worden. Als ik een avond moet spelen, zeg ik niet dat ik moet wer ken. Ik voel me schrijver, geen gita rist of zanger. Mijn liedjes zijn be langrijker dan ikzelf. Dat heb ik al tijd gevonden". Iggy Pop - 'Brick by brick' (Virgin) De carrière van Iggy Pop vertoont veel overeenkomsten met die van generatiegenoot Lou Reed. Beide veertigers hebben in het verleden gespeeld in roemruchte cultbands. Iggy Pop was aanvoerder van The Stooges, Lou Reed van de Velvet Underground. Ze hebben allebei een reeks onvergetelijke nummers op hun naam staan, maar scoorden in twintig jaar tijd nauwelijks hits. Ze worden gezien als 'vaders van de punkbeweging' en werden beiden Dead Can Dance: mysterieuze en meeslepende nummers. (foto pr eind jaren tachtig herontdekt door het platenkopend publiek. Iggy Pop, ofwel James Jewel Os- terberg, heeft zijn bekendheid voor een groot deel te danken aan David Bowie. Hij was het die Iggy Pop in 1987 terugbracht op het podium. Het solo-album 'Blah-blah-blah' (1987) deed het heel aardig en de daaropvolgende schijf ('Instinct', 1988) met harde gitaarrock kreeg eveneens de verdiende aandacht. Op zijn nieuwste werk, 'Brick by brick' keert de Amerikaanse zanger terug naar de wat traditionelere rock. De opener 'Home' doet even het ergste vrezen. De 43-jarige aartsre bel zingt ineens over het 'Fijne fami liegevoel'. Dat is schrikken, maar het blijkt allemaal best mee te val len. Ach, de man wordt ook wat ou der en je kan het hem eigenlijk niet kwalijk nemen dat hij 'een eigen huis, een plek onder de zon', wil hebben. En de muziek op 'Brick by brick' is gewoon hetzelfde geble- Hoogtepunten zijn het melancho lieke 'Candy', het opzwepende 'Neon forest' en de vrolijke meezin ger 'The undefeated'. Veel bekende artiesten doen mee aan 'Brick by brick'. John Hiatt schreef en zingt mee op 'Something wild', Kate Pierson (van de B52's) zingt mee op 'Candy' en de Guns 'n Roses-mannen Slash (bas) en Duff (gitaar) dragen ook hun steentje bij. Ook Iggy's zoon Eric mag een deuntje meezingen. Don Was (van Was Not Was) deed de produktie. Eric Osterberg mag trots zijn op zo'n vader. Dat 'The Ig' maar lang zo mogen doorgaan. E.S. Dead Can Dance - 'Aion' (4AD- /Play it again Sam) Brendan Perry en Lisa Gerrard worden wel tot het popvolk gere kend maar eigenlijk horen ze in die categorie niet thuis. Het tweetal, dat samen onder de naam Dead Can Dance optreedt, maakt klassiek en middeleeuws georiënteerde mu ziek, die nauwelijks verwant is aan popmuziek. Hun vijfde album 'Aion' staat we derom vol mysterieuze en meesle pende nummers. Wonderschone ijle klanken en verheven kerkzang, met af en toe een vleugje folk en wat Arabische invloeden. Logisch dat Australische stel (tegenwoordig woonachtig in Engeland) het liefst in kathedralen optreedt. Geen flauw idee waar Perry en Gerrard over zingen maar dat geeft eigenlijk niets. Gewoon de ogen sluiten en je fantasie de vrij loop la ten, gaan. Je komt terecht in een vreemde, intrigerende wereld. 'Ai on' is voor de avontuurlijke muziek liefhebber die ook een fan is van de eveneens wat 'onaardse' Cocteau Twins. Wendy Lisa - 'Eroica' (Virgin) Nog steeds wordt hun naam auto matisch verbonden met Prince, maar Wendy Melvoin en Lisa Cole man hebben de grote kleine man uit Minneapolis allang vaarwel gezegd. Na hun vertrek uit zijn begelei dingsband The Revolution hebben ze inmiddels drie eigen albums ge maakt. Het onlangs verschenen 'Eroica' is de meest gevarieerde van dit drie tal. Melvoin en Coleman lijken nu eindelijk hun eigen geluid gevon den te hebben. Folkiedjes, rockbal- lads, veel flink en een enkele wals (Don't try to tell me') vullen het al bum. De Prince-tijd is overigens niet vergeten. 'Why wait for heaven' is een Purple Rain-achtige ballad en de funk van 'Crack in the pavement' doet ook sterk denken aan de mu ziek van Prince. De arrangementen zijn zonder uitzondering knap, alleen op de uit voering valt wat aan te merken. Wendy Melvoin zingt op een een na alle nummers, en doet dat net iets te lief, te braaf. De achtergrondzang van Lisa Coleman versterkt die on schuldige uitstraling. E.S Anita Baker - 'Compositions' (ElektraAVEA) Mijn parkietje gaf zich direct ge wonnen. Ikzelf moest een paar keer luisteren naar de vierde plaat van Anita Baker voordat ook ik 'om' ging. Eerst was het wennen aan de vreemde klankkleur en frasering, de steeds maar weer terugkerende uithalen en de gladjes klinkende muziek. Later valt op dat de emotionele teksten en vocalen de gladde bege leiding prachtig plooien en blijft het ene na het andere nummer hangen. Vooral de nummers waarin Anita beheerst haar scheur opentrekt, 'maken indruk. Beter dan ooit kan ze stille stormen veroorzaken en laat ze horen dat van soul en jazz prachtige mengsels zijn te maken. Een enkel keertje is het op het randje van nachtclub-kitch, vaker balanceert het op het randje van het opperste genot. Na het wat zwakke re 'Giving you the best that I've' en een miskraam is Anita weer hele maal terug, jazzier dan ooit. PvdK Dusty Springfield. (foto pr) Reputation - Dusty Springfield - EMI Dusty SpringField is terug, strooit haar platenmaatschappij in het rond. Maar, eigenlijk was ze dat al in 1987. Het waren de Pet Shop Boys die de zangeres met het duet 'What Have I Done To Deserve This' te rugbrachten aan de top van de inter nationale hitlijsten. Andere grote hits volgden in de vorm van 'No* thing Has Been Proved' (het thema van de Film 'Scandal') en het recente 'In Private'. Beide laatste r zijn terug te vinden op het r album 'Reputation'. De plaat/cd kwam tot stand dank zij de medewerking van beroemde musici en componerende produ cers, waaronder Dan Hartman (3 songs) en natuurlijk de Pet Shop Boys en Julian Mendelsohn (5 songs). De 'boys' traden eerder op als producer van het laatste album van Liza Minelli. Dit werd niet echt een successtory. Maar, op elk potje past een deksel. Het stemgeluid van Dusty SpringField past prima bij de composities van de Pet Shop Boys. Bovepdien is het album afwisselen der door het vijftal songs van de an dere componisten. Het nieuwe al bum van Dusty SpringField heeft de herkenbaarheid en kwaliteit die we al drie decennia van haar gewend zijn en doet niet onder voor haar hoogtijdagen in de jaren zestig. Dusty SpringField is dus echt terug! En ze maakt haar reputatie hele maal waar. J.R.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27