Kloosterleven bloeit weer volop in Egypte 'Hier zit de Derde Wereld op de stoep' Drie Koptische monniken bestudeerden in ons land VToeg-chiistelij ke kunst Missionaris Jacques Sier in Rotterdamse wijk: PAGINA 12 GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 21 JULI 1990 Van onze redacteur Wim Schrijver EGMOND De bekende benedictijner abdij in Eg- mond Binnen beschikt sinds kort over een Koptische (Egyptische) kapel. De ruim te vormt het tastbare bewijs van de aanwezigheid van drie Koptische monniken, die de afgelopen zes maan den een studie in ons land volgden en gedurende die tijd in het klooster te gast waren. De broeders in Eg- mond hebben reden om trots te zijn; het waren name lijk Kopten die de eerste kloosters stichtten. Een van de leefregels van Kopti sche monniken is dat zij geen tijd mogen verknoeien. "Wij proberen de dag door te brengen alsof zij 48 uur heeft", zegt pater Samuel, de oudste van het drietal. Hij is archi tect, en de beide anderen, de paters Youssab en Arsanios, zijn schilders. Naast hun intensieve gebedsleven en studie hebben de drie daardoor in Egmond kans gezien hun heilig dom op te sieren met ikonen, voor een deel letterlijk schitterend door het bladgoud. Achter het altaar, dat zoals ge bruikelijk in een afgescheiden ruimte staat, hangt een groot paneel van pater Arsanios. Het stelt Chris tus op de hemelse troon voor. Onder het kleed van het altaar ligt overi gens een gewijd tablet van hout, speciaal uit Egypte meegenomen. Diverse objecten, zoals het 'huisje' waarin de kelk op het altaar wordt bewaard, zijn van de Koptische Kerk" in Amsterdam geleend (in ons land wonen enige honderden Kop tische christenen). Van de religieuze kunstenaars hangen in de kapel verder onder meer afbeeldingen van enige van hun heiligen, onder wie de allereer ste christelijke kluizenaar Antonius (derde eeuw), en natuurlijk een schildering van de terugkeer van Jozef, Maria en en het kind Jezus uit Egypte. De vlucht van Jezus naar Egypte, de enige plaats waar hij bui ten het Heilige Land is geweest, is door de Koptische Kerk altijd grote betekenis toegekend en dan ook tal loze malen uitgebeeld. Uit de kunstwerken blijkt dat de drie niet zo maar de eersten de besten zijn. Zij zijn door hun paus, patriarch Shenouda III, uitgekozen om hier onderricht te worden in de geschiedenis van de vroeg-christe- lijke kunst, met een zwaar accent op de Koptische schilderkunst. Ruim een jaar geleden stelde de toenmali ge minister van onderwijs, Deet- man, hiervoor geld beschikbaar. De opzet was de kerk te helpen bij het bewaren van de vele kunstschatten die de kloosters rijk zijn. Het is de eerste maal dat Koptische monni ken zo lang voor studie in het wes ten verbleven. Ogen openen De speciale cursus werd verzorgd door vier docenten van de Rijksuni versiteit Leiden, die binnen de vak groep kunstgeschiedenis het spe cialisme oud-christelijke kunst kent. Al sinds opgravingen in het Nijldal, halverwege de jaren zestig, is de universiteit geïnteresseerd in de Egyptische schilderkunst. De Leidse hoogleraar oud-christelijke kunst, dr. P. P. V. van Moorsel, heeft de leiding van diverse projec ten in Egypte die Koptische kerk- schilderingen in kaart willen bren gen. Deze week nam prof. Van Moor sel het drietal, dat over een paar da gen terugkeert, de laatste tenta mens af. De Kopten toonden zich na afloop zeer tevreden over hun stu die. "Het was erg comfortabel dat de lessen hier in de abdij werden ge Van onze ANP-correspondent Eugiène van Haaren ROTTERDAM - "Hoeveel mensen ik hier bekeerd heb? Niemand. Hoeveel mensen gedoopt? Niemand". Toch is hier een missionaris aan het woord. Pater Jacques Sier is missionaris van Scheut, offi cieel de Missiecongregatie van het Onbevlekt Hart van Maria. Hij is werkzaam in Co- ol-Noord, een wijk in Rotter dam. Ruim anderhalf jaar werkt hij nu in Rotterdam. Voordien was Sier traditioneel missionaris in Kins hasa, de hoofdstad van Zaire. "Als we daar vieringen hielden, nou joh, dan swingde het de pan uit. Geen saaie diensten maar dansen en muziek". Met zicht baar plezier vertelt hij over zijn belevenissen. Een cultuurschok was dan ook onvermijdelijk. "Ken je die clown op zo'n bal die de hele tijd heen en weer schommelt? Nou, zo voelde ik me ook". Volgens Sier is de ba lans nu bijna terug. Over zijn keuze om op zijn acht tiende aan het noviciaat (proeftijd voor toetreden in een congrega tie) in Nijmegen te beginnen, zegt hij: "Ik wilde eigenlijk helemaal niet. Die hele priesterwereld leek me niks. Maar dat verhaal van Je zus Christus vond ik enorm goed. Bovendien begon de kerk in die tijd, zo rond het Tweede Vati caans Concilie, ook wat te leven en te groeien". Op zijn 25ste kwam hij in Zaïre terecht bij collega Roger Bernard in Kinshasa. De parochie bestond toen uit zo'n 70.000 mensen, nu schat Sier het aantal op 100.000. Daar heeft hij zich ingezet voor de meest uiteenlopende zaken vari ërend van het aanleggen van de waterleiding tot het opzetten van scholen. "Mens zijn mèt de mensen en samen met hen doen wat moge lijk is". De mensen moesten bij Sier zelf verantwoordelijk zijn voor de projecten waar ze mee aan de slag gingen. "Religieus worden is geen eigen sociale pro motie, maar de situatie in de wijk verbeteren". Bezet gebied Zijn interpretatie van religieus- zijn leidde tot conflicten met zijn congregatie toen hij bij een Britse ontwikkelingsorganisatie ging werken. De broederschap had hard geld nodig. En geld krijg je door te werken, zo redeneerde Sier. De congregatie dacht daar anders over en vond dat Sier het religieuze aspect een beetje uit het oog begon te verliezen. "Ik werd te onafhankelijk". Deze situatie leidde er uiteinde lijk toe dat hij een andere plek moest gaan zoeken. Dat was drie jaar geleden. Net in die tijd rees in de congregatie het besef dat mis sie ook van toepassing zou kun nen zijn op westerse landen. Na een mislukt eerste experiment in België mocht pater Sier het als eerste in Nederland proberen. Hij nam zijn intrek bij 'Frans tweede hands',,een opvangcen trum voor drugsverslaafden. "Dat kwam wel goed uit; ik moest ook behoorlijk afkicken van 18 jaar Zaïre", zegt Sier. Hij kwam in een wijk die hele maal 'bezet gebied' was wat be treft wijkverpleging, opbouw werkers, maatschappelijk wer kers en wat dies meer zij. Maar ook een wijk waar de kerken geen plek meer hebben. "Er is nog wel een kerk, maar die heeft geen en kele binding meer met de men sen. De kerk is vervreemd". De kerk heeft volgens Sier de missio naire beweging (naar de mensen toegaan) vergeten. "Terwijl hier de Derde Wereld op de stoep zit". Beetje muziek Sier heeft inmiddels een woning in 'zijn' wijk. Hij maakt deel uit van een zogeheten oude wijk pas toraat-team. Van die teams zijn er in Rotterdam op het moment vier. Het is oorspronkelijk een initia tief van de gereformeerde kerk, die nog steeds bestuurlijk verant woordelijk is. Inmiddels werken de teams helemaal oecumenisch. Zijn taak in Rotterdam: "Hoe krijg je nu toch een beetje muziek in zo'n wijk. Dat gaat hier erg langzaam. Contact maken is hier veel moeilijker dan in Zaïre. Ik zoek de mensen thuis op en vraag naar wat er leeft in de wijk en of ze zelf willen meehelpen". Sier gaat dan op pad om te zor gen dat een oude vrouw, die pas een ernstige hersenbloeding heeft gehad, een alarmadres krijgt. Een adres van iemand in de buurt die ze kan bellen als het nodig is. Of hij vraagt aan buurt bewoners of ze kunnen helpen met boodschappen doen voor ie mand die moeilijk ter been is. "Sommigen vinden dat maar niks, maar ineens blijkt dat een geweldig idee te zijn voor iemand die helemaal alleen zit en zo wat gezelschap heeft". Sier is ook degene die probeert om een betere verstandhouding tussen Nederlanders en migran ten te bereiken. De Nederlanders zijn bang voor 'islamisering' van hun wijk. Daardoor is er veel on begrip en spanning tussen de mensen. Sier: "We moeten leren samenleven. Hollanders en bui tenlanders, we kunnen het samen verzieken of samen opbouwen". Kerkdiensten doet hij ook nog, in een gebouwtje in de wijk en soms in St. Antonius, het verzor gingstehuis in de buurt. Maar ze ker niet zoveel als in Kinshasa. Met een wegwerpgebaar: "Of ik kan scoren voor de kerk? Het gaat tenslotte toch om het rijk Gods?" geven", zegt pater Youssab la chend. Maar, serieuzer vervolgt hij: "Hoewel we veel met de Koptische cultuur bezig zijn, ontbrak het ons aan de historische kennis en het in zicht in de verbanden met andere cultuurstromingen". De andere twee vallen hem bij. Het afgelopen half jaar betekende voor hen een verdieping van de ken nis van hun rijke erfgoed. De cursus was zeer intensief. Prof. Van Moor sel beaamt dat grif: "Zo'n tempo zou je beslist niet je hele leven lang kunnen volhouden". Zo werd de ba siskennis van het Koptisch dat, al is het een dode taal, naast het Ara bisch nog steeds in de diensten wordt gebruikt - in korte tijd tijd sterk vergroot. "Na twee weken la zen we al uit het Johannesevange- lie". De monniken zullen ook in hun eigen land blijven studeren en ho pen daar ook de ogen van hun me debroeders te open voor het cul tuurgoed. De drie zijn betrokken bij het Koptisch Instituut in Cairo, een van de plaatsen waar de Koptische cultuur wordt bestudeerd. "Er is nog veel know-how nodig", weet pa ter Arsanios. "Als er ons als docen ten iets duidelijk is geworden, dan wel dit: er is in Egypte veel werk aan de winkel", stemt prof. Van Moorsel in. Ketters Gevraagd naar de betekenis van Koptische kunst, komt het ant woord van pater Samuel snel: "Koptische kunst is Egyptische kunst". Pater Youssab: "Je komt deze kunst in musea over heel de wereld tegen". De wortels gaan te rug tot het begin van onze jaartel ling. "De bibliotheek van Alexan- drië was indertijd wereldberoemd en de school daar kon zich meten met bijvoorbeeld die van Athene", vertelt pater Arsanios. En: "De Egyptische cultuur is veel meer dan de piramiden". Het is niet zonder reden dan het begrip Koptisch als synoniem van bracht. Clemens van Alexandrië en Origenes bijvoorbeeld, twee den kers door wie de Griekse filosofie grote invloed heeft gekregen op het christendom. De bekende kerkva der Athanasius was in de vierde eeuw patriarch van de kerk. In zijn tijd vond het concilie van Nicea (325) plaats, dat een gelijknamige belijdenis opleverde, die evenals het credo van Athanasius (333) we reldwijd nog steeds door vele ker ken wordt aanvaard. Tijdens een ander roemrucht con cilie, dat van Chalcedon (451) werd de Koptische Kerk echter als ket ters veroordeeld. De Kopten zou den de menselijke natuur van Jezus loochenen. De kerk heeft dat zelf al tijd bestreden. Bij iedere eucharis tieviering wordt na het breken van het brood daarom beleden: 'Ik ge loof dat zijn Godheid geen ogenblik van zijn mensheid gescheiden was'. Chalcedon is er intussen wel de oor zaak van geweest dat de Koptische Kerk sindsdien een eigen weg heeft gevolgd. Volle kerken Wellicht is dat er de reden van dat de mannen die het kloosterideaal hebben ontwikkeld, nauwelijks buiten de Koptische kerkmuren be kend zijn. De door vele kloosters ge volgde regel van Benedictus is afge leid van de inzettingen van Pacho- mius, die in 323 boven Thebe het eerste klooster stichtte. De terugge trokken levensstijl van de monni ken die overigens wel de eerste missionarissen in Noord-Afrika wa ren heeft uiteindelijk de toon ge zet in de Koptische Kerk. Naar een voorzichtige schatting van de drie Kopten in Egmond, telt hun kerk ongeveer 7,5 miljoen zie len. Hoewel zij daar zelf met geen woord over reppen, is het bekend dat de positie van de Koptische Kerk in de moslimsamenleving ver re van benijdenswaardig is. Sadat, wiens regering een absoluut diepte punt betekende voor de kerk, be sloot zelfs patriarch Shenouda naar een klooster te verbannen. In 1985 herkreeg de Koptische paus van Moebarak zijn bewegingsvrijheid. Die wetenschap maakt de stellige uitspraak van pater Youssab extra opvallend: "Onze kerken zitten al tijd erg vol". "En", zegt pater Sa muel, "de helft van de leden is nog niet eens meerderjarig". Ook, zo be nadrukken de monniken, is de laatste jaren sprake van een sterke heropleving in de belangstelling voor het leven in de woestijnkloos ters, het hart van de Koptische Kerk. volgens de Kopten is deze ontwikkeling te danken aan de 'zon dagschoolbeweging', een lekenini tiatief, dat in de jaren twintig ont stond. "Alle grote leiders zijn op de zon dagschool geweest", aldus pater Youssab. Onder hen die kiezen voor het klooster, en dus voor een leven vol bidden, werken en vasten, zijn velen met een graad of titel, weet pater Arsanios, die zelf de kunstaca demie heeft afgerond en nu in het klooster van St. Paulus de kluize naar bij de Rode Zee woont. Toen hij in het kader van zijn studie uit belangstelling voor de fraaie bouw kunst dit klooster bezocht, maakte hij «de beslissing. "Ik wist direct: hier hoor ik thuis". Een zelfde ervaring heeft pater Youssab, die zijn leven als kunste naar verruilde voor het Syrisch klooster. "Ik heb elf jaar lang mij al leen op het kloosterleven gestort en sloeg zelfs een aanbod van onze paus af om in Rusland een studie te volgen". Pas de laatste jaren gunt hij zich weer de tijd voor schone kunsten. Pater Samuel, ooit lucht machtkapitein, noemt het klooster leven 'plezierig'. "Wij hebben veel minder zorgen aan ons hoofd dan ie mand in het gewone leven". Tijdens hun studie hier is echter wel duidelijk gebleken dat zij de zorg voor hun geestelijk erfgoed heel serieus opvatten en dat biedt hoop voor de kerk van Egypte. De koptische paters Arsanios, Samuel en Yoils- sah(vlnr) in hun kapel in de ab dij van Eg mond. "De Egyptische cul tuur is veel meer dan de pirami den". (foto UP/De Egyptisch onder de dominantie van de islam in de verdrukking is ge raakt. De Koptische cultuur is na melijk de vrucht van de christelijke kerk in Egypte, die geldt als één van de oudste van de wereld. Volgens de overlevering is de evangelist Marcus de stichter, terwijl de patri arch van de kerk wordt gezien als een opvolger van deze apostel. De vroeg-christelijke kerk in Egypte heeft grote namen voortge- LEIDEN; Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 kand Ver- weij. 11.45 oec studentendienst; Marekerk 10 ds V Niel Rijnsburg, 5 ds De Graaff Schevenin- gen; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Eekhof; Oecumenische geloofsgemeenschap De Re genboog (Merenwijk) 10 pastoor V Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds Hortensius; Be- vrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds Rietveld, 5 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand Vd Broeke. Acad. Zieken huis 10 ds Schokker. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds V 't Hof. Ende geest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) zie Beth- .kerk; Oude Vestzie Hoogl. kerk; Maranathak. zie herv. gem.; öevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 hr Henzen; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5. Chr. Geref. K. (Steen- schuur) 9.30 en 5 prof Oosterhoff. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Hemstede. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lok- gerweg 124) 1 ds Agtereek. Evang. Gemeen schap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev Vd San- de. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethle- hemskerk Lammermarkt) 10 ds Zijlstra. Pink- stergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordhofland V.schoten) elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christe lijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10, 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoe- terw.singel) 10. behalve 2e weekeinde van de maand: za 7. Rooms-Kath. K. Haagweg za 7, zo 10.30; Herensingel za 7. zo 9.30 en 11Rijn dijk (Stevenshof) za 7, zo 9.30; Steenschuur za 7, zo 8.30,10,11.30,6 en 7 (lof); Boshuizerka- de za 7, zo 10; Lammenschansweg za 7, 10; Haarl.straat za7,zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie hen/, gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoyde). Wilschut. Geref. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. zie geref kerk. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds V Wijngaar den Alphen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds Ma- ris Garderen. Rk Kerk za 7, zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 9.30 ds Jonkman; Kruiskerk 9.30 ds Ter Laak; Opstandingskerk'9.30 ds V Achter berg Leiden, 6.30 ds Wilschut SoW-dienst; G. Herderkerk 10 en 6.30 ds Roest; De Bron 9 10.30 ds Vd Ree Hilversum; Ashram (Mars diep) geen dienst; Oudshoornse kerk 10 ds Hooijkaas Hoogerheide; Sionskerk (Meteoor laan) 9.30 en 6.30 ds Ouwendijk. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds Verdoorn Waddinxveen, 6.30 ds Terlouw Bodegraven; Salv.kerk 9.30 drs ieref. K. Vrijg. (school Bospark, 4) 9.30, 3 ds Blijdorp. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens ha, 6.30 ds Zwarts Katwijk. Chr. Geref. Kerk (Grij- pensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds Vd Weij. Oud-Ge- ref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 ev V Dorp, 6.30 ds Koek koek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr Jongejan. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 fam V Ek. Bapt .gem. Ichthus (aula mavo H. Dunantweg 1)10 hr Bakker, - - - Licht' (A. 1 meente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hóek Emmalaan) geen opgave. Leger des H. (Zon neweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Manders- loostr. 36) geen dienst. Rk Kerk: Bonifaciusk. zo 7, zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7, zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds V Arkel, Geref. Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Versuy Goudriaan, 6.30 ds Jansen Gouda; Salv.kerk 9.30 ds Terlouw, 6.30 ds Vd Hoef; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 9.30 ds Vd. Hoef, 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk ds Jansen, 6.30 ds De Reus Ter Aar; De Stek 9.30 hr Slui ter. Geref. Kerk 9.30 ds Markus Harmeien. 6.30 ds De Reus Ter Aar. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Loonstra Oud-Beijerland, 5 ds Oosting. Ge ref. Gem. 9.30 en 6. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9 en 6.30 ds Al- blas. Geref. Kerk 10.30 ds Bovenberg, 5 ds Welbedacht Leeuwarden. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; Anker za 7, zo 10.30; Rijndijk geen die Hofland. Kerk 10,5 ds Hogenbirk Sassenheim. Christen Gemeente (P. Breughellaan 36) 10 hr Slagter. Rk Kerk: Mart, za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 2.15 hr Bergman. Hen/. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Westera-Franke. Ge ref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds Mink, 5 ds Biewinga Sassenheim; Triumfatork. 9.30 kand Hortensi us Amsterdam. Geref. K. Vrijg. 9.30,3 ds Geel hoed. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds Zwarts, 7 ds Arnold. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Veenendaal. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Re- misestr.) 10 en 5, woe 7.30 ds Bac Bodegra ven. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10. Soefi (Zuidduinweg) elke 1e en 3e zondag, 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds Bogers Alphen, 7 zie geref kerk. Geref. Kerk Dronkert Hoogvliet, 7 drs Hemmes IJmuiden. Rk Kerk z 310 en 11.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds De Graaf, 6 ds Christ; Ontm.kerk 10 ds Sloof, 6.30dr Vermeulen Valkenburg. Hen/. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds V Bree- voort, 6.30 ds Mink. Rk Kerk za 7, zo 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Visser, 6 ds Stam jr; O. Kerk 10 ds Sjollema, 6 ds Voets Zwartebroek-Terschuur; Ichthusk. 10 ds Christ, 6 ds Hovius; Pniëlk. 9.30 ds Hovius, 6 ds Ten Voorde; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds Ten Voorde, 6 ds Vd Berg. Overduin NIEUWVEEN: Hen/. Gem. 9.30 kand Henzen Leiderdorp, 6.30 ds De Graaff. Geref. Kerk 9.30 hr V Hilten. Rk Kerk za 7, zo 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 preof Vd Beek Valkenburg, 7 ds V Niel Rijnsburg. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds Rang. Chr. Geref. Kerk 9.30, 3 drs Quist. Rk Kerk za 7, zo 10. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds Heijting. Geref. Kerk zie hen/, kerk. Remonstr. Gem. geen dienst. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. za 7, zo 10.30; Petrus-B. za 7, zo 9.30 en 10.30. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Scheenstra, 6.30 ds Vd Born; Scheppingsk. 10 ds Vd Born. Leythenrode 10.30 pater Poelma. Elis.-ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerk- geb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr De Valk v De tuinbouwschool) 11 LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds De Graaff Nieuwveen. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Bos Gouda, 7 hr V Wallinga Leiderdorp. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11.15. LISSE: Hen/. Gem. Dorpskerk 10 hr Goedhart Nieuwkoop; Pauluskerk 10 ds Verdijk, 7 hr Hof- fenaar Voorhout. Geref. Kerk 10 ds Boswijk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9 en 4.30. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) zie chr. geref. kerk. Chr. Geref. Kerk 10 ds Brink, 7 ds Schuurman. Geref. Gem. 10 en 4 ds Tanis. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.30 hr V Duyvenbode. Rk Kerk: Agathakerk za 7, zo 10 en 11.30; Poelpolder za 7, zo 10.30; Mariakerk za 7. zo 9 en 10.15; I o9en 10.30; De Zilk üroström-Bruin. Rk Kerk z NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 kand Den Goeijen Utrecht, 6.30 ds V Mourik. Geref. Kerk 9.30 dr Wigmans. Chr. Geref. Kerk 9.30, 2.15 ds Vd Ham Zuidland. Remonstr. Gem. 10 dr Meijering Oegstgeest. Evang. gem. (ver.ge- bouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk OEGSTGEEST: Hen/. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Vegter; Pauluskerk 10 ds Da Costa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Sterringa Winterswijk. Geref. Kerk geen dienst. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 ds Strating Amersfoort, 4.45 ds Hoogendoorn Waddinxveen. Ned. Geref. Kerk (Gem.cen- trum) 8.45 ds Brands Middelburg, 4 hr Zielhuis. Van Wijckerslooth 4 ds Enklaar. Endegeest ds V Gelder Den Haag. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7, zo 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk za 7, zo 9. K. 9.30 en 2.15 ds V Zonneveld. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 hr Karstens Leiden. 5 ds Wagter; Bethelkerk 9.30 ds Schuurman Oegstgeest. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Terpstra, 5 ds Ribberink; Im- manuelkerk 9.30 ds Ribberink, 7 ds Verschoor; Maranathakerk 9.30 ds Verschoor, 5 ds Terpstra. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Grut- Katwijk. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ter. Chr. Geref. K. 930 en 5 ds V Amstel Ede. ds Egersma, 7 ds Ribberink Rijnsburg; Vin- kenl. (Binnen) 10 kand Groenendijk Amster dam. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 m Peuter. 'Sole Mio' 9 ds Vd Schoot. Evang. trum 'De Ark' (picképl. 1) 10 hr Vd Laak. 7 RIJPWETEHING: Rk Kark zo 9 en 10.30. strandsamenkomst bij politiepost. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30; Binnen za 7, zo 9.30 en 11. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Meer Terneuzen, 7 ds Biewinga. Geref. Kerk 9.30 ds Biewinga, 7 zie herv kerk. Chr. Geref. K. 10 TER AAR: Hen/. Gem. 9.30 ds V Mourik Nieuwkoop, 6.30 ds Driebergen Katwijk. Geref. Kerk 9.30 ds Scheop. 6.30 ds Bor. Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; kerk Langeraar za 7, zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds Vermeulen, 6.30 zie geref kerk. Geref. Kerk 9.30 drs Schol- te Noordwijk, 6.30 ds V Achterberg Leiden. Ge ref. K. Vrijg. 9.30 en 4. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds De Zeeuw, 7 ds Vd Schoot; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Blanken, 7 zie Dorps kerk; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds Koorevaar, 4.30 ds Bakker. Hulp en Heil-kerk ('Schèkenbos', Leidschendam) I0ds Honig. Geref. Kerk 10 ds De Zwart, 7 zie 't. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 5 Rk Kerk Laur.kerk za 7, zo 11M. za 7, zo 9.30. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hoof- laan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula-basis gemeenschap (in 'Onderdak') geen opgave. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Goossen, 5 ds Schipaanboord; Hoeksteen 9.30 ds Schipaanboord, 6.30 ds Kaars Pa- pendrecht; Bethelk. 9.30 ds Zoutendijk Utrecht, 5 ds Goossen; Rehoboth-school geen 8.30 e Gem. 9.30 en 5. Oud-Geref. Gem. (Mercurius- weg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. geen WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10ds Rui tenberg, 4.30 ds Ouwendijk; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Visser; Messiask. 10 ds Hellen- doorn; Dorpscentrum 9.30 ds Kleermaker. Ge ref. Kerk Zijllaan 10 ds Hellendoorn SoW- dienst, 7 ds Janse de Jonge. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 prof V Goudoever. RK Kerk Jozef za 7, zo 9.30 en 11Will, za 7. zo 9.30 en 11; GH za 6, zo 10.30. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds V 't Hof. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 hr Broek Oegstgeest. Ned. Prot. Bond (De Wijk, School- str. 20) geen dienst. Rk Kerk zo 10.30. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan za 7.30, zo 9.30; Chr. Dienaark. zo 10. Meerburgkerk H. Rijndijk za 7, ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds Dubbeldam. Geref. Kerk 9.30 ds Buikema, 6.30 drs V Kooij Oudewater. Remonstr. Gem. geen diensten. Sier: 'lk moest behoorlijk afkicken van 18 jaar Zaire' (foto ANP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 12