Romantische leugentjes in nieuwe hwis Hoofddorpse cameraman filmt noodlanding Kannibalen Kees de Bree produceert dertien keer 'Sweethearts' Groei Veronique niet ten koste van de STER SCHIPHOL (GPD) De Hoofddorper Paul Harten- dorf free-lance camera man bij de NOS was er gis teravond als de kippen bij om de geslaagde noodlanding van de Fokker Friendship van Air UK te filmen. Har- tendorf moest na het zien van het Journaal toegeven een kick te krijgen van zijn beel den. „Je raakt in dit vak enigszins gedeformeerd, maar ik ben blij dat alles zo goed is afgelopen". Hartendorf zat gisteravond thuis toen hij omstreeks 19.15 uur werd gebeld door zijn 'bron' op Schiphol. Die meld de dat er een Fokker Friendship in problemen verkeerde en dat het toestel op de Buitenveldertbaan op Schiphol een noodlanding zou maken. Het toestel zou eerst nog een tijdje rondvlie gen boven de Noordzee om brandstof te lozen en de pas sagiers op de landing voor te bereiden. „Dan ben je een sul als je blijft zitten. Ik probeerde eerst de voorlichters van de luchthaven telefonisch te be reiken, maar die waren niet te vinden. Daarom vertrok ik meteen naar de VIP-room op Schiphol. Dat is de plek waar je moet zijn bij calamitei ten". Dank zij de voortreffelijke medewerking van de mensen van de VIP-room slaagde Hartendorf erin het luchtha venterrein op te komen. Hij mocht op achthonderd meter van de Buitenveldertbaan zijn camera opzetten om de landing te filmen. „Natuur lijk weet je niet wat er gaat gebeuren. Ik weet wel dat de Fokker Friendship een dege lijk toestel is. Ik heb er vaak in gevlogen. De gezagvoerder zette het toestel keurig aan de grond, daarbij zwaar leu nend op het linker landings gestel. Toen er echter bij het uitrollen druk op het defecte rechter landingsgestel kwam, begaf hij het alsnog". En dat zijn de opnamen waar een cameraman op zit te wachten. „Onder de de kens droom je weieens hele rare dingen. En als het lan dingsgestel niet geknapt was, had ik alleen de landing van een vliegtuig op film staan met een paar brandweerwa gens er omheen. Wel was ik opgelucht toen iedereen zo te zien ongedeerd uit het vlieg tuig stapte". Hoewel Hartendorf de mensen van de VIP-room alle lof toezwaait, heeft hij min der goede woorden over voor de officiële medewerking van de luchthavenautoritei ten. „Langs de formele weg was 't mij niet gelukt tijdig ter plekke te zijn. Ik heb heel wat ruzie moeten maken om gewoon mijn werk te doen. Achteraf ben ik daar eigen lijk zeer teleurgesteld over. Bij oefeningen wordt de in druk geschapen dat je als pers binnen korte tijd naar de plek des onheils wordt ge bracht. In de praktijk blijkt dat helaas niet zo te werken". Robinson Crusoë leeft, vanaf het moment dat hij kannibalen op zijn eiland heeft ontdekt, in voort durende angst. De herinnering aan wat hij op het strand zag - de half verkoolde overblijfselen van een mens - blijft hem kwellen. Woe de en afschuw hebben aanvanke lijk de overhand: "Beesten waren het, bloeddorstige beesten! Kon ik ze maar straffen, kon ik ze maar verdelgen. Uitgeroeid moesten ze worden, die kannibalen!" Hij speelt met de gedachte om mijnen van kruit langs de strand- lijn in te graven; als de inboorlin gen daar vuur zouden maken, dan vlogen ze gezamenlijk de lucht in! Maar hij komt al gauw tot het inzicht dat hij zijn kostba re kruit op die manier niet moet verspillen. Het zou in het zand snel vochtig worden en bovendien was de kans veel te klein dat ze juist boven een mijn een vuur zou den aanleggen. Later bedenkt Crusoë een ander plan - hij zal in hinderlaag gaan liggen en zijn musketten en pistolen op de in dringers leegschieten. Toch blijft er iets in hem kna gen. Als hij zich voorstelt hoe het strand met de lijken van de kan nibalen bezaaid zal zijn, voelt hij geen triomf. Waarom toch niet? De zielen van die "beestmensen" zijn toch zo zwart als roet, ze mo gen toch niet voortgaan met hun gruwelijk bedrijf? Maar ineens weet hij waar de schoen wringt: stel, dat hijzelf in deze streek gebo ren zou zijn, dan was hij opge groeid in een milieu van louter menseneters. Dan had hij er geen been in gezien om anderen op te eten! Kortom, kannibalen waren wel wild en onbeschaafd, maar slecht, nee, dat waren ze niet. Deze relativerende kijk op kan nibalisme doet heel modern en "verlicht" aan. Ook in dit opzicht was Daniel Defoe, die kritisch te genover zijn eigen samenleving stond, zijn tijd ver vooruit. Pas twee eeuwen later sprak het voor volkenkundigen vanzelf dat zij HILVERSUM (GPD) De reclame-inkomsten van RTL Veronique zullen volgend jaar flink stijgen, maar het is niet waarchijnlijk dat die stijging ten koste zal gaan van de STER. Dat is de ver wachting van mediabureaus, die momenteel de tv-beste- dingen voor dit najaar plan- Volgens M. van Maurik, media-analist bij mediabu reau Initiative Media, zal Ve ronique dit najaar grofweg veertig procent van de gelden voor tv-reclame binnenkrij gen. De overige zestig pro cent zal in de kas van de STER terechtkomen. Het Ve- ronique-aandeel in de recla me-inkomsten groeit daar mee. Maar doordat de bud getten voor tv-reclame in vergelijking met vorig jaar zo'n dertig procent zijn toe genomen, hoeft de STER geen grote teruggang in in komsten te vrezen. Ook volgend jaar zullen de budgetten voor tv-reclame toenemen. De extra guldens die er in Nederland beschik baar komen voor tv-spots, zullen echter bijna allemaal ten goede komen aan RTL- Veronique, zo verwacht Van Maurik. „Gesteld natuurlijk dat er niet nog een ander commercieel station bij komt, want dan krijgen we een heel andere situatie. Ik verwacht volgend jaar een hausse voor Veronique". Volgens M. Koppens van mediabureau Media Matters reserveren adverteerders meer geld voor Veronique dan op grond van de kijktijd aandelen gerechtvaardigd is, omdat er bij Veronique goed koper geadverteerd kan wor den. „Ik denk dat, vergeleken met 1988, de budgetten voor tv-reclame volgend jaar ver dubbeld zullen zijn", aldus Koppens. Ook tv-planner J. Mieghem van mediabureau Universal Media verwacht dat de beste dingen bij Veronique en de STER een 40/60-verhouding zullen hebben. „We hebben de programmering van Vero nique voor dit najaar al ont vangen en de filosofie die er achter zit, spreekt ons aan. Veronique verschuift bij voorbeeld de belangrijkste tv-avond van de vrijdag naar de donderdag, omdat dan de EO uitzendt". Op vrijdag gaat vanaf oktober de TROS onder meer de populaire se rie Medisch Centrum West uitzenden. De STER komt volgende week pas met de programmering van de om- rqeperi naar buiten. DOUGLAS DANST MET DAHL De Amerikaanse filmactrice Arlene Dahl werd gefotografeerd toen zij in een restaurant in New York danste met de legendarische Doug las Fairbanks jr. Arlene Dahl was in het restaurant met haar echtge noot Marc Rosen om haar zesde trouwdag te vieren. (foto AP) kerstende hoofdmannen, die met het schip meevoeren, over de red ding van hun ziel afstaken. Go denbeelden en andere attributen van het oude geloof had Williams als trofeeën aan de mast laten binden. Overmoedig geworden door zijn succes, zette de zendeling koers naar de Nieuwe Hebriden in Melanesië, dat zich toen aan de rand van de bekende wereld be vond. Volgens de berichten van de overlevenden werd hij na de lan ding op het strand doodgeknup peld en kort nadien opgegeten. In het werk van schrijvers als Herman Melville ("Moby Dick" is zijn bekendste boek) en Robert Louis Stevenson ("Schateiland; "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde"), die jarenlang in de Zuidzee rondzwierven, is ook menige passage over kannibalen te vinden. Tussen 1841 en 1844 voer Melvil le met walvisvaarders door de Pa cific. Aanvankelijk beviel het le ven aan boord hem allerminst. Bij de Marquesas maakte hij zich sa men met een collega uit de voeten. Vier weken waren ze te gast bij de Typee, een stam die in de omge ving bekend stond als mensen eters. In de roman "Typee", die aan het begin staat van de ro mantische Zuidzee-literatuur, heeft Melville zijn ervaringen ver werkt. Op het eiland vindt menige geheimzinnige ceremonie plaats, waar, volgens de schrijver, de "vreselijke geest van heidense aanbidding broedend rond waart". De hoofdpersoon treft op zeker moment zelfs de resten van een kannibalistisch feest aan. Zelf wordt hij gelukkig geen slachtof fer van dit "gruwelijk bedrijf'. Hij raakt slechts in vuur en vlam voor een mooie kannïbaalse, die hem alleen met haar ogen ver slindt. Van onze correspondent Frederike Contant HILVERSUM - Swee thearts is de naam van de spiksplinternieuwe TROS-kwis die Jack van Gelder vanaf vandaag der tien weken achtereen op het scherm brengt. Swee thearts is een kwis voor romantici met gevoel voor humor. De kandidaten waarmee Jack van Gelder het spel speelt, maken of breken de show. De presentator heeft de moeilijke taak zijn gasten zo boeiend mo gelijk naar voren te bren gen. De kwis kent name lijk geen artiesten, geen adembenemende spelle tjes of andere visuele op- kikkers. Het is een kwis waarin het dertig minuten om drie paren draait en waarin de vraag centraal staat; 'spreken zij de waar heid óf liegen zij over hun eerste ontmoeting'. De enige gasten behalve de kan didaten zijn de min of meer be kende Nederlanders die een pa nel vormen. Dat bestaat van avond uit René Froger, operet tester Maijon Lambriks en bur gemeester Piet van Hout, die tientallen mensen in de echt heeft verbonden. Dat panel moet zien te raden wélk paar de waar heid vertelt. Twee van de drie koppels horen niet bij elkaar, en zij trachten dus op listige wijze de jury en het tv-publiek een rad voor ogen te draaien. Eindredacteur en producer van de kwis is Kees de Bree, werkzaam voor Peekei en Stips produkties. De Bree vertelt dat de formule voor Sweethearts uit Engeland komt, en later 'ook in de Verenigde Staten een succes is geworden. „Ik heb alleen de formule wat moeten bijstellen omdat in Amerika de kwis steeds wordt onderbroken door recla mespots en daar ook een half uur duurt. Wij kwamen dus maar op 18 minuten pure zendtijd en dat is wel erg kort. In overleg met de bedenkers van het spel heb ik toen een paar spelletjes tussen de vraag- en antwoordrondes ge stopt. Ik wilde geen artiest laten op treden want dat leidt teveel de aandacht van de kwis af. Het sterke punt van dit programma is dat de drie kandidatenparen en de presentator echt centraal staan. Er is geen vorm van aflei ding. Weinig toeters en bellen, behalve een prachtig romantisch decor." Vanavond bestaat de jury in 'Sweathearts' uit René Froger, Piet van Hout en Mar jon Lambriks. (foto gpd) De Bree vertelt dat hij samen met zijn produktie-assistente Xandra Barentsz 450 koppels heeft getest. „Er waren maar wei nig mensen die echt een heel apart verhaal over hun eerste ontmoeting hadden. Daar heb ben we dus niet op geselecteerd. We hebben gekeken naar sponta niteit. Uiteindelijk hebben we een keuze gemaakt voor de kop pels die de waarheid moeten ver tellen en voor de nep-koppels hebben we zelfs uit alle kandida ten zélf paren samengesteld. Die mensen hebben van ons een ver haal 'gekregen dat zij als de waar heid moeten brengen om zo de jury om te tuin te leiden." De Bree heeft de 'leugentjes' van de nep-koppels zelf bedacht. Die verhalen variëren van super-ro mantische tot absurde ontmoe tingen. De Bree: „Ik heb soms gebruik gemaakt van verhalen die kandidaten ons tijdens de se- lectiedagen vertelden en vaak ook gewoon ontmoetingen be dacht. Ze moesten natuurlijk ook niet te gek worden, anders zou het raden naar het echte kop pel te makkelijk worden. Het echte koppel heeft tijdens de opnamen maar één opdrachfc Ze mogen niet liegen. Ze mogen wel ontwijkend antwoord geven op vragen, ze mogen zich wat te rughoudend opstellen, maar niet liegen. De anderen moeten dat dus wel. De nep-koppels spelen dus een stukje toneel. Het leuke is dat die mensen hun 'ontmoe ting' een tijdje van te voren kre gen thuisgestuurd om zich voor te bereiden op vragen. Sommi gen kandidaten gingen zich zo inleven in die rol, dat zij thuis de telefoon opnamen met hun ge fingeerde naam." Voor de nep-paren is het net zo belangrijk dat zij hun rol goed spelen als voor het echte paar. Hoe meer jury-leden het nep- paar als echt koppel aanwijzen, des te groter zijn de prijzen. De prijzen van Sweethearts zijn ge heel in stijl van het programma gehouden. De drie prijzen vari eren van een champagne-ontbijt thuis tot een super-romantisch kasteel-weekeinde met ballon vaart en picknick. Kil In eerste instantie zou Sweethe arts pas in het najaar worden uit gezonden. De TROS-leiding heeft besloten de uitzendingen te vervroegen omdat de grote A VRO-TROS-V eronica kwis Jackpot in het najaar gaat lopen. Kees de Bree vindt het jammer dat Sweethearts nu in de vakan tiemaand juli in première gaat. ,Ja natuurlijk is dat jammer. Het is gewoon een feit dat in juli en augustus veel mensen op vakan tie zijn of anders vaak nog lekker in de tuin blijven zitten tot een uur of tien. Ik hoop dus dat het op de vrijdagavonden wat kil wordt buiten. Ach, aan de andere kant kunnen we nu nog de kin derziektes, voor zover die er zijn, eruithalen, want dat er een ver volg op die dertien afleveringen komt, is wel zo goed als zeker." (Vanavond, Nederland 2, 20.27) een bepaald gebruik binnen het kader van de desbetreffende sa menleving trachtten te begrijpen. Vooral in boeken over de Stille Zuidzee wemelt het van kanniba- lenverhalen. Aan de smaak van de zeelui, die in Polynesië en Melanesië werden verorberd, kon den de inboorlingen vaststellen of die uit Engeland of Frankrijk af komstig waren. Er waren kapi teins die, elke keer als ze een be rucht kannibaleneiland voorbij voeren, enkele kanonskogels tus sen de klapperbomen lieten neer ploffen. Niet alleen zeelieden, maar ook missionarissen en zendelingen vielen ten prooi aan de culinaire praktijken van menseneters. Zo arriveerde de zendeling John Wil liams in 1818 op Raiatea (een ei landje ten westen van Tahiti), met het vpste voornemen om de heide nen enige beschaving bij te bren gen. Eigenhandig bouwde hij een groot huis en een kerk en moedig de vervolgens de bevolking aan zich rond deze nieuwe dorpskern te vestigen. Later zette hij, als wilde hij Ro binson Crusoë overtreffen, een ze ventig ton wegende schoener in elf kaar, waarbij materialen als bast en kokosdoppen op vindingrijke wijze werden gebruikt. Met dit schip wilde Williams het evange lie naar nog niet bekeerde Zuid- zee-eilanden brengen. Duizenden mijlen legde hij af en overal wa ren de eilanders diep onder de in druk van de verhalen die de ge- .ALLEEN VINO IK HET VERVELEND PAT JE IN DIT LAND ZELFS JE LEEFTIJD NIET 6E -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 20