RM
i
'We vormen maar een klein groepje'
s
IV
AVRO-directie weigert
commentaar op ruzie
liefdesfilms
in cyclus bij
de NCRV
Drie inkopers van tv-films veranderen van omroep
Robinson
Crusoë(2)
M/MR WEL OVER /MIJN
PENSIOEN
MAAKT O
ZICH ÖEEN
ZOR6EN
OVER PE
WIJZE
WAAROP
PAARNA HET
EVANGELIE
WOKPT
VERKONPIÖP?
Harry Belafonte
uit ziekenliuis
SAN JOSE (DPA) - De Ameri
kaanse zanger Harry Belafonte
(63), die maandag met pijn in de
borst m een ziekenhuis in San
Jose in de staat Californië was
opgenomen, heeft de kliniek gis
teren weer verlaten. Dit heeft een
woordvoerder van het zieken
huis meegedeeld. Een hartspe
cialist heeft hem onderzocht.
Na een concert had de zanger
geklaagd over pijn in de borst
kas. De artsen hebben geen bij
zonderheden genoemd over de
oorzaken van zijn klachten.
Extra treinen
naar Madonna
UTRECHT (ANP) De Ne
derlandse Spoorwegen zet
ten op 24 juli een groot aan
tal extra treinen in voor be
zoekers van het concert van
Madonna in het Rotterdam
se Feijenoord-stadion. Tus
sen 15.00 en 20.30 uur rijden
er vanaf het Centraal Sta
tion van Rotterdam en sta
tion Rotterdam Blaak ieder
kwartier extra treinen naar
station Rotterdam Stadion
nabij de Kuip. Na afloop van
het concert rijden er extra
treinen naar circa 85 stations
in het hele land.
fiÜt
19
(23)
20
(29)
21
(26)
22
(32)
23
24
(36)
1
1)
Dirty cash (money
25
(18)
talks) - Adventures of
Stevie V - Phonogram
26
(17)
2
2)
Ooops up - Snap
Ariola
27
3
4)
Hijo de la luna - Me-
cano - Ariola
28
(33)
4
5)
Back by dope de
mand - King Bee
Boudisque
29
(22)
5
3)
What's a woman -
Vaya con dios - Ario
30
(19)
la
6
(12)
Killer - Adamski
31
(20)
WEA Records
7
(25)
U can't touch this - Mc
32
(38)
Hammer - EMI Bove-
8
7)
The future - Prince
WEA Records
33
9
(16)
Blueshouse - B B
Queen - EMI Bovema
34
10
(15)
It must have been love
- Roxette - EMI Bove
ma
35
(31)
11
(10)
Way down now - The
World Party - Chrysa
lis
36
(35)
12
(14)
Step by step - New
Kids on the Block
CBS
37
(24)
13
(13)
Angie - The Rolling
Stones - CBS
14
8)
I promised myself
38
(28)
Nick Kamen - WEA
Records
15
6)
Still got the blues
39
(27)
Gary Moore - Virgin
16
(21)
She ain't worth it
Glenn Medeiros
40
Bobby Brown - Pho
nogram
17
(11)
I'm in the mood - John
Lee Hooker Bonnie
Raitt - Zomba
Emozioni/at this mo
ment - Marco Borsato
- Polydor
Close to you - Maxi
Priest - Virgin
Papa was a rolling
stone - Was not Was -
Phonogram
Mooi was die tijd -
Corry Konings - CNR
Sympathy for the de
vil - Buffalo Bob
Rinkelstars - Phono
gram
Hear the drummer
(get wicked) - Chad
Jackson - Big Wave
Great song of indiffe
rence - Bob Geldof -
Phonogram
Tomorrow - Quincy
Jones - WEA Records
I still haven't found -
The Chimes - CBS
Wil niet dat je weg
gaat - Clouseau - CNR
Get on up dance -
Icy D Doc Daze -
Friends Records
Caruso - Luciano Pa-
varotti - Phonogram
I wanne be - Lois La
ne - Polydor
1 Saxuality - Candy
Dulfer - Ariola
Won't talk about it
(remix) - Beats Inter
national - Phono
gram
Strung out - Wendy
Lisa - Virgin
A face in the crowd -
Tom Petty - WEA Re
cords
Better the devil you
know - Kylie Minogue
- PWL Records
One more night -
Mildred Douglas - Po
lydor
Paint it black - The
Rolling Stones - Pho
nogram
Take your time - Man-
tronix Wondress -
EMI Bovema
1 Se bastasse una can
zone - Eros Ramazzot-
ti - Ariola
Post post modern
- Davo EMI Bo-
HILVERSUM (GPD) - De di
rectie van de AVRO wenst geen
commentaar te geven op het af
breken van het reguliere overleg
door de ondernemingsraad (OR).
Dat laat financieel directeur Cees
Dorland, formeel aangewezen
als de gesprekspartner met de
ondernemingsraad, weten via de
AVRO-voorlichter. De voorlich
ter wil wel kwijt dat zijn bedrijf
het „betreurt" dat interne pro
blemen via de pers werderom
naar buiten zijn gekomen. „Het
gaat maar om twee puntjes, voor
de rest gaat het uitstekend hier",
aldus de woordvoerder. Ook
Boudewijn Klap, radio- en televi
siedirecteur, wenst geen com
mentaar te geven.
Volgens de secretaris van de
ondernemingsraad, Laurens
Rijshouwer, gaat het in tegen
stelling tot de woorden van de
AVRO-voorlichter helemaal niet
zo goed met het bedrijf. „Het is
heel simpel, onze ergernis over
het feit dat wij tegen de afspraak
in niet betrokken zijn bij de be
noeming van de nieuwe directie
secretaris, vrijdag, is de bekende
druppel".
Rijshouwer zegt te vrezen dat
de voorzitter van de AVRO, mr.
Wallis de Vries, „wederom een
vinger in de pap krijgt". Dit was
tijdens de periode Wibo van de
Linde tot grote ergernis van ve
len in het bedrijf in hoge mate
het geval. „Die bemoeienis van
de voorzitter werd aanvankelijk
wat minder, toen Boudewijn
Klap vorig jaar binnenkwam,
maar het steekt de kop weer op
hoor ik links en rechts in het be
drijf'.
Dit verklaart dat de onderne
mingsraad zich zorgen maakt
over het feit dat zij te weinig be
trokken wordt bij de discussie
over de toekomstige structuur
van het bestuur van de AVRO,
wordt", aldus Rijshouwer.
Volgens de secretaris van de
ondernemingsraad is de sfeer
Boudewijn Klap. (foto gpd>
het andere punt waarom de on
dernemingsraad het overleg
heeft opgeschort. „Het zou best
kunnen dat de voorzitter de alge
meen directeur van de AVRO
binnen de AVRO, na de roerige
periode rond het vertrek van Wi
bo van de Linde, nog steeds niet
optimaal. „Dat is geen geheim.
We hadden hier allemaal hoge
verwachtingen van Boudewijn
Klap. We waren eindelijk verlost
van Wibo van de Linde, die wel
veel capaciteiten had, maar niet
voldoende kwaliteit om een be
drijf als de AVRO te runnen.
Achteraf bezien waren de ver
wachtingen die we van Klap had
den misschien te hoog".
Volgens Rijshouwer kan Klap
nog niet volledig worden aange
sproken op de huidige program
mering van de AVRO. Hij is pas
vanaf 1 oktober geheel verant
woordelijk. Rijshouwer: „Ik
hoop dat hij het dan gaat waar
maken, maar op dit moment zijn
er te weinig aanwijzingen om te
zeggen dat we de toekomst met
vertrouwen tegemoet zien".
DEN HAAG (GPD) 'Lief
de op het eerste gezicht'. Zo
heet de filmcyclus die de
Ncrv tussen 7 augustus en 25
september op het scherm
brengt. In die periode wordt
elke dinsdagavond
speelfilm vertoond, wa;
het liefdesverhaal centraal
staat. „De cyclus is te verge
lijken met een sprekend
veldboeket met heel i
schillende geuren en kleu
ren, want variatie in stijl
makelij is kenmerkend vot
deze cyclus", zo meldt de
Ncrv poëtisch.
Het filmpakket varieert
van klassiekers tot om
valste smartlappen. Tot de
laatste catagorie behoren de
openingsfilm 'Romeo and
Juliet' van regisseur Franco
Zeffirelli en 'Love Story'
met Ryan O'Neal en
MacGraw. Ook bij de slot
film 'Children of a lesser
God', met William Hurt i
de doofstomme actrice Mar-
lee IVlatlin is een zakdoek
aan te bevelen.
Verder valt te genieten
van de mooie Britse ve
filming van E.M. Forsters r
man 'Room with a view' v«
regisseur James Ivory, i
'Brief Encounter', een mee
terwerkje van David Lean
uit 1945, waarin treinen t
belangrijke rol spelen. Hier
aan vooraf gaan avontuurlij
ke televisiespektakels als
'Lady and the Highwayman'
en 'Hazard of Hearts'. Voor
14 augustus staat 'Oei Cior-
nie', een melancholieke
Russisch/Italiaanse liefdes-
vertelling m£t Marcello Ma-
stroianni in de hoofdrol, op
het programma. De week e
na laten Fanny Ardant
Gerard Depardieu in '1
femme d'a cté' hun liefdes
gevoelens oplaaien tot tragi
sche hoogten.
Van onze correspondent
Ale van Dijk
HILVERSUM - „We vor
men in Hilversum maar
een klein groepje. Als je,
zoals ik, na zes jaar je werk
wat wilt verbreden, kom
je al gauw bij een andere
omroep terecht", zegt
Ruud Moll (32), tot 1 okto
ber nog inkoper van tv-
films van de NCRV.
Gisteren werd bekend,
dat Moll bij IKON-televi-
sie hoofd afdeling Filmza
ken Sannette Nayé gaat
opvolgen. Sannette op
haar beurt volgt Kees van
Twist op als hoofd Cultu
rele Programma's van
VARA-tv. Van Twist ver
huisde naar de AVRO.
Filminkoper John van der
Klauw heeft de KRO ver
laten om bij AVRO-tv te
gaan werken.
Achter de schermen is de inko
per van buitenlandse films of tv-
series bij de omroepen een be
langrijke functionaris. Hij be
paalt in belangrijke mate welke
films of tv-series wel en welke
niet in het buitenland worden
aangekocht. „We selecteren niet
alleen op festivals, maar we zijn
ook in belangrijke mate afhanke
lijk van tips van relaties of cor
respondenten in het buiten
land", zegt Moll: „Het is van be
lang snel achter plannen voor
nieuwe series te komen, anders
hebben andere omroepen al een
claim gelegd".
Speurwerk naar nieuwe series
of films is de laatste jaren wat
naar de achtergrond gedrongen
'want nagenoeg alles is bij ieder
een bekend'. Dan gaat het verder
vooral om de beslissing die serie
wel of die film niet te kiezen,
meent Moll, die bij de NCRV-tv
de laatste jaren is gespecialiseerd
in research naar films en tv-se
ries, die in de noordelijke Ameri
kaanse landen worden gemaakt:
„Ook daar is een verandering te
bespeuren. Steeds meer Ameri
kaanse producenten zoeken con
tacten met collega's in Europa
om met het oog op 1992 tot co-
produkties te kunnen komen.
Vanaf 1992 zullen Europese tv-
stations verplicht worden een
hoog percentage Europese pro-
dukties in het tv-menu te pro
grammeren. Bovendien komen
er steeds meer Europese agen
ten, die voor Amerikaanse pro
ducenten de markt op gaan".
Moll ziet in zijn overgang naar
IKON een „verbreding van mijn
werkterrein. Bij de NCRV ver
laat ik een goed werkend inkoop
team en bij IKON zal ik ook do
cumentaires gaan bekijken en
andere taken bij de tv-dienst
gaan verrichten. Bovendien zal
mijn aankoop-beleid anders wor
den. Bij de NCRV telt niet alleen
kwaliteit, maar ook de kijkcijfers
die met de aankopen te halen
zijn. IKON is voor mij een aan
trekkelijke club, omdat de kijk
cijfers minder tellen. Gevolg is
wel, dat het keuzepakket smaller
wordt. IKON-tv heeft ook vaak
voor Scandinavische produkties
grote belangstelling. Ik heb
IKON altijd al een leuke club ge
vonden, ik zou beslist niet naar
iedere Hilversumse omroep ver
huizen".
Terugblikkend op zijn NCRV-
periode is Moll het meest trots op
de serie 'Hill Street Blues' en de
nieuwe Amerikaanse politie-se-
rie 'The Cob Rock', die in januari
op de NCRV-schermen begint.
In de VS zelf start deze serie in
september. Trots is hij ook op
zijn aankoop van de politieke
speelfilmcyclus 'Dwarsliggers',
die hij voor de NCRV op de kop
tikte en op speelfilms als 'Kra
mer versus Kramer', die hij wist
te claimen: „De beste speelfilms
zijn voor tv-gebruik bijna niet
meer te koop. Zelfs in pakketten
niet. En als je zo'n pakket koopt
moet je ook de minder goede
films er op de koop bij nemen".
De gangbare opinie is dat Daniel
Defoe zich bij het schrijven van
Robinson Crusoë" heeft laten in
spireren door de belevenissen van
Alexander Selkirk. Vijf jaar lang
hield die zich staande op Juan
Fernandez, een eilandengroep die
vele honderden mijlen uit de kust
van Chili gelegen is. Selkirk dien
de op een van de schepen van de
bekende piraat William Dampier.
Na onenigheid met zijn kapi
tein, werd hij in 1704 op eigen ver
zoek aan land gezet, voorzien van
wat leeftocht, een geweer, ammu
nitie, een paar boeken en naviga-
tie-instrumenten. In januari 1709
trof Dampier op het eilandje Mas
Atierra een sterk vermagerde en
verwilderde Selkirk aan. De man
was in geitevellen gekleed en was
nauwelijks in staat een verstaan
baar woord uit te brengen.
In zijn boekje „Waar is Vrijdag
gebleven?" verwerpt de schrijver
en historicus Albert Helman de
stelling dat Selkirk model heeft
gestaan voor Robinson Crusoë. En
niet Juan Fernandez, maar het
Westindische eiland Tobago (bij
Trinidad) zou Crusoë ruim een
kwart eeuw tot woonplaats heb
ben gediend. Helman, die van Su
rinaamse afkomst is, en jaren
lang op Tobago heeft gewoond,
schreef met „De foltering van
Eldorado" een gezaghebbende ge
schiedenis over Suriname en de
aangrenzende Guyana's.
Op Tobago was hij een tijd lang
directeur van het Historisch Mu
seum. In die hoedanigheid publi
ceerde hij enige opstellen over het
roerige verleden van dit Caribi
sche eiland; tevens wilde hij de
buitenwacht het waterdichte be
wijs leveren dat Crusoë en Tobago
onlosmakelijk met elkaar zijn
verbonden, iets wat voor elke ei
landbewoner vanzelf spreekt.
Volgens Helman hebben de
avonturen van Selkirk weinig
met die van Crusoë te maken. Dat
kan niet gezegd worden van de
wederwaardigheden van de
hoofdpersoon uit „Beschrijving
van het machtige koninkrijk
Krinke Kesmes" van de Neder
landse chirurgijn Henrick
Smeeks. De lichtmatroos uit dit
verhaal gaat op zijn eiland ook
energiek aan de slag. Een aange
spoeld scheepswrak levert hem,
behalve voedsel en gereedschap
pen, ook een metgezel op: de
scheepshond.
Hij bouwt een hut, wordt jager
en boer, houdt een dagboek bij,
ontdekt op het strand de voetaf
druk van een mens en raakt in ge
vecht met kannibalen. Defoe, die
zowel veelbelezen als goed op de
hoogte was van de reisjournaals
en gefingeerde reisboeken van
zijn tijd, had er geen moeite mee
een Nederlandse tekst te lezen. Hij
had een tijdje in de Republiek ge
woond, en was onder stadhouder
Willem III, die in 1688 de Engelse
troon had bestegen, zelfs geheim
agent geweest.
Het gaat hier natuurlijk om een
veronderstelling; Helman weet
niet zeker of Defoe het boek van
Smeeks kende. In feite waren er al
voor de verschijning van "Ro
binson Crusoë" enkele tientallen
boeken in omloop waarin ver
haald werd van het harde lot van
zeelui die op verlaten stranden
waren aangespoeld. Misschien
heeft Defoe wel leentjebuur ge
speeld bij een plank vol van deze
avonturenverhalen, die pas na
Defoe's meesterwerk "robinsona
des" genoemd zouden worden.
Met zijn bewering dat niet het
Chileense maar het Caribische ei
land het decor vormde voor De
foe's roman, krijgt Helman vaste
re grond onder de voeten. De gege
vens over navigatie, lengte- en
breedtegraden, het landschap, en
de flora en fauna in "Robinson
Crusoë" verwijzen inderdaad
niet naar een eiland voor de Chi-
leense kust. Ook de kannibalen,
die het ballingsoord van Crusoë
onveilig maakten, hebben een
plaats in de historie van Tobago;
de oorlogszuchtige Carib-India-
nen stopten hun velé vijanden na
melijk graag in de kookpot. Het
woord „kannibaal" is zelfs afge
leid van het Spaanse „carribal",
dat een verbastering is van „car-
riba", waarmee de Spaanse ont
dekkers de Carib-Indianen aan
duidden. Ook Vrijdag is een rood
huid, een Indiaanse kannibaal.
Maar waarom heeft Defoe het
eiland Tobago dan niet met name
in zijn roman genoemd? Het ant
woord van Helman luidt dat To
bago in het begin van de achttien
de eeuw een politieke twistappel
was tussen Engeland, Frankrijk
en Nederland. De schrijver wilde
zijn werk kennelijk in zo rustig
mogelijk vaarwater op de markt
brengen, en daarom liet hij de
naam van het eiland weg.
Helman zegt dat Crusoë tussen
1659 en 1686 op Tobago heeft ge
woond. In de beginjaren was het
er rustig; piratenschepen lieten er
af en toe het anker vallen om zoet
water in te slaan, en Indianen uit
Trinidad hielden er af en toe een
feestmaal. Maar daarna begon
nen nieuwe kolonisaties en leefde
de strijd tussen de Europese na
ties weer op.
In 1677 deed een Franse ka
nonskogel het kruithuis van het
Hollandse fort Sterreschans
ontploffen, waarbij 250 man om-
kwamen. Over deze geweldige
knal, die tot diep in Zuid-Ameri-
ka werd gehoord, wordt tot mijn
verbazing in "Robinson Crusoë"
met geen woord gerept.
OEAAA..
IK WEETNIET WAT
JIJ DOET. HE'HZ,
/HAAG IK KRUIP