Nieuw Siufonietta: de jonge hond in de muziekkennel 'Het helpt toch niet als ik een broodje naar Ethiopië stuur VROEGE AUBADE OP STATION Bloemenhulde aan Van Gogh 'Ain't misbehavin' slaat dood in Grote Zaal Doelen WOENSDAG 18 JULI 1990 Tine Wilde maakt kunstzinnige protestreis langs de Rijn Van onze correspondent Joh. M. Pameijer l: Gewikkeld in verband een duik i men in het groezelige nat van Rijn. Het is een van waarmee de Enschedese beeldend kunstenares Tine Wilde wil protes- i teren tegen de watervervuiling. Haar project heeft de naam 'De Rijn in brieven' meegekregen. Tussen i nu en 1992 zal Tine telkens een tijd t gaan werken in plaatsen als Schaff- hausen, Straatsburg. Keulen en Rotterdam om daar zaken als het toerisme, het Europees parlement, de industrie met zijn immense ver vuiling en de communicatie kri- tisch onder de loep te nemen. "Ik wil via reisbrieven, schilderijen, as- i semblages, fotopresentaties en ge- i luidsbanden laten zien en horen wat ontzettend mooi en ontzettend le lijk is_in onze wereld." Een zelfverzekerde jonge vrouw, - deze Tine Wilde. Na de AKI ver diepte ze zich aanvankelijk in de es thetiek van kleur en vorm, maar liep hopeloos vast. Ging terug naar af, maakte zelf haar verven van materi alen die ze op looptochten bijeen scharrelde. Zag haar kans schoon toen zich in Zwitserland een gele- 1 genheid voordeed om drie weken in de bergen te schilderen. Daar rijpte het plan om iets met de Rijn te gaan doen. "Ik was over land naar Zwit serland gegaan en wilde over water terug. Dat bracht me bij de Rijn." Ze koos een viertal pleisterplaat sen, regelde er atelierruimte en leg de contacten met overheden en in dustrieën. Tine Wilde gaat de con frontatie aan met het hectische le ven op en rond de drukbevaren ri vier, maar wil de veroorzakers van dit 'leven' ook met haar aanwezig heid confronteren. In de praktijk zal het erop neerkomen dat de Ensche dese in het kloppende hart van meerdere industrieën de vraag zal stellen of ze wel weten waar ze mee bezig zijn en wat ze denken te doen aan de belasting van het milieu. Kortom, de kunstreis langs de Rijn draagt het karakter van een scherp protest. "Bij de waterval in Schaffhausen sta ik tot 22 juli midden op de brug te werken, een plek waar niemand om me heen kan. Eigenlijk- is dat heel eng. Ik werk altijd alleen. Nu sta ik te kijk voor al die toeristen, die daar met bussen vol aankomen, er drie kwartier rondkijken, een souvenirtje kopen en weer vertrek ken. Ik stel mezelf daar kwetsbaar op. Hoe reageer ik op die mensen? Hoe reageren zij op mij? Zien ze mij als een obstakel of willen ze een dia loog aangaan? Hun reacties neem ik op met een recordertje. Dat bandje wordt afgespeeld bij een assembla ge die ik maak van het afval, dat ze achterlaten". In het voorjaar van 1991 betrekt Ti ne voor drie weken een atelier in Straatsburg. "De vroegere leger plaats van de Romeinen is nu stand plaats van het Europees parlement. Daar ontstaan alle documenten voor een gezamenlijk Europa. Hier worden illusies gemaakt op velle tjes A4-papier. Ik ga op bezoek bij het Euro-parlement om de symbo len van de macht te pakken te krij gen en probeer met parlementariërs te spreken. Daar wordt een gigan tisch document van gemaakt. Een documentje in het klein gaat in de fles de Rijn in. Het is een speelse manier om dingen te signaleren". Spectaculair belooft het verblijf in Keulen te worden. Zoals gezegd stelt Tine zich voor om geheel in verband verpakt de Rijn in te dui ken om het besmeurde verband weer te verwerken in een assembla ge. Tal van brieven liggen nu al op de bureaus van Keulse industriëlen met haar verzoek om toegang te ver krijgen tot hun terrein teneinde fo to's te maken, mensen te intervie wen en afvaltroep beurt: het vergiftigen van die prach tige Rijn. Rotterdam wordt in 1992 de laatste aanlegplaats. Hier zal Tine zame zeelui hun troost. Culturen ontmoeten elkaar. Hoe ik dat motief ga uitwerken, weet ik nog niet. Maar het zal ook weer uitmonden in een assemblage, een fotoklankbeeld, een diapresentatie en allerlei wer ken op papier". Het pretentieuze plan wordt ge deeltelijk gefinancierd uit de op brengst van de Rijn-brieven, die ge kocht kunnen worden. Elke brief bestaat uit een kunstwerk op papier en de kopers zullen te zijner tijd worden uitgenodigd om het werk in te brengen in een speciale tentoon stelling, die zij zelf mee zullen in richten. Als lid van Greenpeace en Amnesty International en als bewust vegeta riër wil Tine Wilde zich niet afzijdig houden van de dagelijkse werke lijkheid. "Ik wil die werkelijkheid aan den lijve ondervinden en wat ik heb ervaren weergeven in mijn werk. Ik heb er niets aan of ik het op de televisie zie of in de krant lees. Pas als ik het zelf ondervonden heb, weet ik wat er gaande is. Ik vind dat ik mezelf dan ook kwetsbaar moet opstellen. Voor mij is het spannend te werken in het grensgebied van wat ik verdragen kan en wat niet meer. Als ik op die brug sta in Schaffhausen wil ik weten wanneer het moment komt dat ik dichtklap" "Ik weet ook best. dat er niemand in Keulen op mij zit te wachten. Daarom is het juist spannend om te zien hoever ik kan komen. Ik pro beer mijn doel zo goedkoop moge lijk te bereiken. Mijn partner en ik kunnen met weinig toe. In het begin is mij aangeraden om fotobedrijven en reisbureaus te vragen om als sponsors te willen optreden. Maar daar voel ik niets voor. Ik wil het project niet in een bepaalde context plaatsen. Mijn doel is om zo min mogelijk consessies te doen en zo vrij mogelijk te blijven. Dat is de enige manier om in deze wereld nog wat te bereiken. Ik voel me mede verantwoordelijk voor wat er in de wereld gebeurt. Voor de honger, voor de overbevolking, voor de ver vuiling en voor meneer X aan de an dere kant van de wereld. Het helpt niets als ik een broodje naar Ethio pië stuur. Dat komt toch niet aan. Maar als beeldend kunstenaar heb ik de middelen om op mijn manier te signaleren en nog eens te probe- wakker te maken" 'a Sovjet-schrijver Valentin Pikoel overleden MOSKOU (AP) Valentin Pikoel, Sovjet-schrijver van populaire his- torische romans, is op 62-jarige leef- tijd in de Letse hoofdstad Riga over leden, zo heeft het officiële persbu- reau TASS gisteren bekend ge- maakt. TASS gaf geen informatie n over de doodsoorzaak of de dag waarop Pikoel is gestorven. 'r' Pikoels boeken gingen vaak over onderwerpen die lang taboe waren in de Sovjetunie, zoals de val van de tsaren of de invloed van de monnik Grigori Raspoetin op tsaar Nikolaas a de Tweede. Pikoel werd er door sommigen van beschuldigd antise- mitische motieven te verwerken in zijn boeken. In zijn in 1979 gepubliceerde ro- man 'Aan de laatste grens' probeer- de hij aan te tonen dat Raspoetin een werktuig in de handen van fle Zionisten was. Andere critici be- schuldigden hem ervan losjes met de historische feiten om te sprin gen. "De roman is de vorm van zelfex pressie waar ik van hou", schreef Pikoel eens, "ik hou van de roman met zijn vele personages en snelle verandering van gebeurtenissen. Ik - haat die zwakke kleine romans waarin de auteur alsmaar in de 1 geest van de hoofdpersonen rond- e neust die toch maar depressief en e verveeld zijn". Toneelvoorstellingen AMSTERDAM (ANP) - Bij Toneel- groep Panache gaat. morgen in de Amsterdamse Stadsschouwburg „Love Letters" van de Amerikaanse 'schrijver A.R. Gurney jr. in premiè- re. De voorstelling wordt afwisse- lend gespeeld door Jacqui Sund- bery/William Sutton en Lesley- /Keith Lefever. De hoofdpersonen ih het stuk, Andrew en Melissa, onderhouden gedurende vijftig jaar een intense maar gecompliceerde verhouding. Hun briefwisseling vormt de basis van deze komedie. Love Lettërsis te zien tot en met 5 augustus. Eveneens in de Stadsschouw burg treedt van 24 tot en met 28 juli de Franse dansgroep „Black Blanc Beur". Hun produktie „Monsieur Zzarbi" is de derde die zij in Am sterdam presenteren. De voorstel ling is gebaseerd op diverse dans stijlen. Het gezelschap bestaat uit zwarte, blanke en Arabische jonge ren. Black Blanc Beur ontstond in 1984 uit een sociaal project in een Parijse voorstad. Lev Markiz: veel Russische muziek. ZUNDERT (ANP) In het weekeinde van 4 en 5 augustus wordt op het Van Goghplein in Zundert (N.B.) een reusachtig bloementableau gepre senteerd ter ere van Vincent van Gogh. In een rechtopstaand geheel van acht bij twintig meter zijn honderdduizend dahlia's verwerkt. Volgens de organisatie, de Stichting Van Gogh en Zundert, is iets dergelijks in Neder land nog nooit vertoond. Op 28 juli begint de Zundertse bevolking met het 'tikken' van de bloe men. Tijdens een herdenkingsbijeenkomst op 29 juli, die om twee uur be gint, bevestigen de burgemeesters van de gemeenten waar Van Gogh ooit woonde de laatste dahlia's aan het kunstwerk. Daarvoor werden uitgeno digd de eerste burgers van Zevenbergen, Tilburg, Helvoirt, Etten-Leur, Nuenen, Zweelo, Emmen, Dordrecht, Amsterdam, Hoogeveen en Den Haag. Op het bloementableau worden teksten verwerkt uit Van Gogh's brie ven en twee van zijn schilderijen: een zelfportret en de kerk van Auvers- sur-Oise. Tentoonstelling Frans Hals niet verlengd HAARLEM (ANP) De Internationale Frans-Halstentoonstelling in Haarlem heeft tot gisteren ruim 120.000 bezoekers getrokken. De exposi tie, die 12 mei begon en nog tot en met komende zondag duurt, wordt niet verlengd. Dit heeft een woordvoerder van het Frans-Halsmuseum meege deeld. OOSTERBEEK - "Ping pong, voetbal en kamermu ziek". Zo omschreef een or kestlid verleden jaar de 're- traite'-weken van het kamer orkest Nieuw Sinfonietta Amsterdam in Den Aler- dinck bij Heino. Dit jaar, in het Oosterbeekse conferen tiecentrum De Pietersberg, lijkt het er even ongedwon gen aan toe te gaan. Twee weken lang, acht uur per dag wordt er door dirigent Lev Markiz en de zijnen keihard gewerkt, maar er is ook ruimte voor plezier. Nieuw Sinfonietta: de jonge hond in de Nederlandse muziek kennel. De Russische dirigent Lev Markiz (59) ondergaat de ontspannen sfeer met zichtbaar genoegen, en raakt zelfs enthousiast wanneer een be vriende restauranthouder uit Voor burg (ter voorbereiding op een 'stunt' tijdens een concert aldaar) een stukje Mozart probeert te diri geren. De grote flexibiliteit van de dertig jonge musici wordt dan dui delijk. De repetitieperiode wordt komende weekeinde afgesloten met concerten in Amsterdam en Voorburg. Het gaat goed met het in vele op zichten jonge Nieuw Sinfonietta Amsterdam. Sinds de oprichting in 1987 heeft het orkest zich een goede naam verworven en zag Markiz zijn muzikale doelstellingen verwezen lijkt. "Het is een goed ensemble ge worden, maar het kan beter", geeft hij toe. "Grootste probleem is om de mensen bij elkaar te houden; spelen in dit orkest verdient zó weinig, dat er elk seizoen wel weer musici (moeten) vertrekken. Door de goe de sfeer passen de nieuwelingen zich doorgaans snel in, maar wat meer continuïteit zou de ontwikke ling van het orkest wel degelijk ver snellen". Kwaad Kwaad maakt de in '81 naar Neder land verhuisde Moskoviet zich met name over de voorkeursbehande ling van Nederlandse orkesten die meer dan de helft van hun concer ten in het buitenland geven maar wel 'alle subsidiegelden opslurpen': "Het is toch te belachelijk voor woorden dat er voor ons niets te krijgen is in een rijk land als Neder land. De recensenten laten zich uit in superlatieven en dat is mooi, maar wat kopen we er voor? Het en thousiasme binnen dit orkest is groot, maar de musici moeten ook aan hun toekomst denken. Nee, die kan Nieuw Sinfonietta ze nog nau welijks bieden". Een jaarlijkse muzikale 'vakantie' overigens wel, want elke zomer trekt het gezelschap zich terug i spirerende omgevingen o voor te bereiden op een seri» concerten en te ruiken aar pertoire voor het volgende "Produktieve perioden zijn dat. De voordelen van zo'n werkwijze? zich In de eerste plaats zijn we allemaal afgesneden van het normale leven en kan er intensief worden gewerkt; geen telefoon, geen huiselijke be slommeringen, alleen maar muziek. En minstens zo belangrijk is het kweken van een goede atmosfeer, die naar valt te hopen ook tijdens de concerten hoorbaar is". "We werken zeven tot acht uur per dag, slechts onderbroken door lunch en diner. Voor sommigen is dat niet genoeg, die gaan nog tot een uur of twee 's nachts in kleine groepjes wat kamermuziek spelen. Of er wordt wat gedronken: u weet hoe dat gaat bij jonge mensen. Maar om half tien zitten ze allemaal weer klaar en kan er keihard gerepeteerd worden", aldus Markiz' profiel schets van zijn orkest. Wrak Markiz - die in Moskou viool, ka mermuziek en directie studeerde, samenwerkte met David Oistrakh, Emil Gilels en Gidon Kremer en naam maakte als oprichter en leider van de Solisten van Moskou - zweert bij een intensieve voorberei ding en hechte band met de door hem te dirigeren ensembles: "Gast- directies bij een symfonieorkest ko men meestal neer op drie dagen re peteren en boem, dat was het dan. Alsof je in drie dagen tijd een wrak rijklaar moet maken; dat kan wel, maar erg ver zul je niet mee komen. Een samenwerking zoals nu met Nieuw Sinfonietta, met mensen die iets willen bereiken en daar de tijd voor nemen, dat is een verademing, een situatie die je bij de grote orkes ten nauwelijks meer tegen komt". "Het is al lang geen geheim meer dat orkestmusici na vele jaren de neiging hebben om in te dutten, en ook de organisatie van het moderne muziekleven stimuleert nauwelijks. Gastdirigenten staan voor orkesten die ze niet kennen, proberen met ef fecten toch te scoren om uitnodigin gen voor het volgende seizoen bin nen te halen en lijken vaak meer waarde te hechten aan hun carrière planning dan aan waar het werke lijk om draait: de muziek. Mis schien is het naief en idealistisch, maar ik onttrek me graag aan die praktijken". Lev Markiz vestigde zich in 1981 'bij toeval' in Nederland, is inmid dels genaturaliseerd, maar blijft op en top Rus. Ook in het repertoire dat hij met Nieuw Sinfonietta laat horen. Lofwaardig was het initiatief om het afgelopen seizoen in Am sterdam de complete kamerorkest- muziek van Strawinsky uit te voe ren, het seizoen daarvoor werd een serie 'Russische muziek van de twintigste eeuw' uitgevoerd en dit jaar is er veel aandacht voor Sjostakovitsj, een componist die Markiz persoonlijk heeft gekend en van wie de Kammersinfonieën op. 110 en 118 op de tweede cd van het orkest terecht zijn gekomen. Roeping "Zeker, we spelen veel Russische muziek, maar niet in de eerste plaats in verband met mijn afkomst. Veel stukken die we brengen zijn hier totaal onbekend en ik zie het als een soort roeping die muziek over te brengen, het publiek ermee te laten kennis maken. Of ik de ont wikkelingen in het oostblok volg? Natuurlijk, maar meer vanuit een soort klinische interesse dan be trokkenheid, daarvoor ben ik te lang weg. Maar ik heb m'n twijfels. Ondanks alle kritiek is het Marxis me zo slecht nog niet en is er in de- Sovjetunie de afgelopen 73 jaar heel veel goeds bereikt. Het is onmoge lijk, maar het zou ook overstandig zijn om dat alles in één keer te ver anderen". Zaterdag (20.15 uur) concerteert Nieuw Sinfonietta in het Amster damse Concertgebouw, zondag in de Sonesta Koepelzaal (11 uur), eveneens in de hoofdstad, en in het Voorburgse Vreugd en Rust (15 uur). Uitgevoerd worden de Sym fonie nr. 83 van Haydn, de Kam- mersinfonie op. 110 van Sjostako vitsj, 'Introduction en Allegro' van Elgar en met Jacques Zoon het Tweede fluitconcert van De- DEN HAAG De vroege treinreizigers op het Haagse station Holland Spoor werden gisterochtend onthaald op een aubade in het kader van het Colored Festival. Dit feest met muziek, expressie, theater, dans en film duurt tot 31 juli en wordt op verschillende plaatsen in Den Haag gehouden. Onbekend talent komt er ruimschoots aan bod. (foto ANP) 'Ain't Misbehavjn' met Clent Bowers, David Cameron, Adrienne West, Laurnea Wilker- son en Mary Bond Davis; choreografie en regie: Connie Could. Nog te zien tot en met 22 juli in de Grote Zaal van de Doelen, Rot terdam Jammer dat een theater maar één eerste rij heeft. Want bij de musi cal Ain't Misbehavin' die gisteren in De Doelen in première ging zou iedereen eigenlijk pal voor aan moeten zitten. Om maar niks te missen van de knipoogjes, de oh zo belangrijke gebaren en ge zichtsuitdrukkingen van de zan gers en zangeressen. Dat is waar het eigenlijk om gaat bij dit feest ter ere van jazzmusicus Fats Wal ler: de dubbelzinnigheid van de songs, de onderliggende bedoe ling en de intieme sfeer van de nachtclub in het Harlem van de jaren dertig. En die sfeer krijg je met de bes te wil van de wereld niet in de bij na antarctisch aandoende Grote Zaal van De Doelen. Hoe zange ressen Adrienne West, Mary Bond Davis en Laurnea Wilker- son en zangers David Cameron en Clent Bowers ook hun best de den, er bleef iets missen. Het eer ste gedeelte voor de pauze dreig de zelfs de mist in te gaan: pro bleempjes met het geluid, een wat 'shaky' stemgeluid van met name de mannen (zenuwen?) en een pu bliek dat vrijwel onbeweeglijk in de stoelen bleef zitten. De cast vond z'n draai gelukkig nog vóór de pauze terug; het publiek bleef bijna tot het eind toe koel, op een enkel kreetje na. Na de pauze begon de boel, al thans op het podium, flink te swingen. De kostuums op zich zijn al een feest (veel glitter, bont en veren) en met nummers als 'Your Feet's Too Big', 'That Ain't Right', 'The Viper's Drag' en 'Fat De sterkste momenten geroepen. and Greasy' kon je je althans even in het tijdperk van Fats Waller wanen, de tijd van de The Savoy Ballroom en The Cotton Club. De kleine, fragiele Laurnea Wilker- son zette een (heerlijke) keel op waar ze zelf drie keer in kon, de zeskoppige band leefde helemaal op en met name Adrienne West en Clent Bowers deden nummers als 'Spreadin' Rhythm Around' eer aan: 'Music everywhere, feet are pattin', puttin' tempo in old Manhattan'. Een complimentje aan choreograaf/regisseur Connie Gould is dan ook zeker op zijn plaats. En toch wilde het maar niet pakken, dat echte Harlem-gevoel. De sterkste momenten van Ain't Misbehavin' lagen vooral in de sa menzang. Op het moment dat een man of vrouw alleen zingt slaat het effect van die grote kille zaal weer toe, en hoe mooi er ook wordt gezongen, het lijkt wel of het gevoel erachter niet verder wordt uitgedragen dan de eerste paar rijen. Alsof er een onzicht baar scherm in de zaal staat dat niet de geluids-, maar wel de 'sfeer'trillingen tegenhoudt. Fats Waller moet zijn tenen in zijn graf gekromd hebben. Als je het hem gevraagd had had hij waarschijn lijk ook hartgrondig 'No!' gezegd tegen een opvoering in De Doe len. Je kunt natuurlijk niet alles op een verkeerde entourage gooi en, maar in dit geval was de mis kleun wel erg merkbaar. De show als prima getapt biertje dat doodslaat in het vuile glas van de zaal. BERNADETTE NEELISSEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19