Een schilder die zijn werk terugkocht 4 Expositie werk gentieman-kunstenaar Karei van Veen in Veere The Wall: nieuwe muur op restanten van oude Variabele werktijden in theaters van Rotterdam Zomerfestijn op komst Geen Stones in R dani DINSDAG 17 JULI 1990 PAGINA 15 in Veere. In 1941 wordt de schilder afgevoerd, richting Sint Michielsge stel. De tot de Germaansche SS be keerde burgemeester Martien Be versluis was hem niet bepaald wel gevallig en wie beter dan deze pro pagandist van de Nieuwe Orde kon weten dat woorden soms gevaarlijk zijn. Van Veen sprak vlijmend over die Orde en hield te weinig rekening met de brievencensuur. Hij regelde zo -min of meer- zijn eigen vertrek... Ook in Gestel gold het devies Beidt Uw Tijd! Karei van Veen maakte er een reeks kleine portret ten van zijn mede-gegijzelden. In een aantal Walcherse en andere huiskamers waren (zijn) ze heden- tendage te zien (ik herinner me het portret van notaris Jan Leendert Verhagen). Na de bezetting zocht Karei van Veen zijn deerlijk gehavende ge boortestad Rotterdam weer op. Hij woonde er tot zijn dood, 15 april 1988. Verdieping Al die jaren werkte hij, in betrekke lijke stilte, aan de uitbouw van zijn oeuvre. De beproefde themata in zijn vrije schilderkunst bleven be staan en werden verdiept. Daar naast wijdde hij zich met uiterste zorg aan het meer gebonden werk van de portretten-in-opdracht. Vooral in deze laatste categorie werd Van Veen van naam tot be grip. Met name zijn werk voor het koninklijk huis baarde opzien en kreeg brede bewondering. Karei Johan van Veen, de gentle- man-schilder, bleef liever in de schaduw van het succes. Hij volgde de weg van de kleine meester die zichzelf in zijn werk heeft ontmoet en nam afstand van opschik. Van Veen exposeerde en palaverde niet zolang hij werken kon. Tot het ein de. Het kan nauwelijks verwonderen dat een groot deel van dit in lange jaren opgebouwde oeuvre voor ve len verrassend nieuw is. Van Veen hield niet van publici teit en 'brede verspreiding'. (Ik her inner me in dat verband een teke nend voorval. Jaren geleden toonde ik bij een kunsthandelaar belang stelling voor de aankoop van een su bliem klein schilderij van Van Veen. Bij terugkomst bleek het ver kocht te zijn. Aan Karei van Veen die het liever weer thuis had...). Het Veers retour staat in verschil lend opzicht voor een nieuw begin. De tentoonstelling heeft mede daar om, net zoals dat het geval was met het werk van Jan Heyse, een deels explorerende deels rehabiliterende functie. In de expositiezaal zijn alle ele menten vertegenwoordigd: de por tretten, het vrije werk, grafiek, kleinplastieken in brons en terre cuite. De groei van de eerste kinderpor tretten tot de Lantsheer-reeks is evi dent. Vanuit een strikt maniëris tisch vertrekpunt komt Van Veen toe aan een steeds lossere penseel voering en een levendiger, recht streeks aansprekend resultaat. Die ontwikkeling voert ook tot een scherpere karaktertekening. Het element Inkeer kenmerkt de houtsneden. Van onze correspondent Andre Oosthoek VEERE Hij portretteerde de koninklijke familie, een reeks minister-presidenten en andere tijdelijke groothe den, vrienden van overal- Zijn voorliefde voor het onbekende, het exotische, mond de uit in steeds nieuwe schilderkunstige avonturen. Zijn naam werd in één adem genoemd met die van de geladen realisten Carel Willink, Pijke Koch, Dick Ket en Wim Schumacher. Hofschilder, societyschilder, gedreven fijnschilder. Maar, hoe bekend is Karei van Veen? En vooral: wie kent zijn oeu vre? Rijksmuseum De Schotse Huizen eert, tot 30 juni, onder de daken van De Struys en Het Lammeken deze 'aangeno men zoon' van Veere. Ruimte voor de Koninklijke Streek. Het is verbazingwekkend en waar: ruim twee jaar na zijn dood heeft Karei van Veen in Veere zijn eerste grote solo-tentoonstelling gekre gen. 'Éénmaal gaan we retour', schreef Chris van Schagen en hij bedoelde: naar het Veere dat van 'een droef- dood stedeke' een glanzend middel punt werd. Keer en wederkeer, het is een kwestie van seizoenen, bewe ging in de tijd. Schilders en vissers kwamen en gingen. De kunstenaars schreven er een geschiedenis waar aan het heden maar moeilijk went. De vissers raakten er, in hun bedrijf van het open water en veel wind, voorgoed tijloos. De stad werd zich haar oude func tie van stapelplaats in een nieuwe tijd bewust. En zo komen de andere bootjeslui die er een aangename openluchtga rage voor hun glimmend tuig vin den. Op de statige kade schept een aardappel een luchtje in een frites- zak. Daarheen leidde het retour van Karei van Veen, maar ook en vooral naar de koele voornaamheid van de Schotse Huizen en die wereld van toen waarin zijn verschijning tot de markante punten hoorde. Veere schaamt zich steeds min der voor dat naaste verleden. Het doek gaat nu - onverwacht - op voor Karei van Veen. Hij werkte bijna twintig jaar in Veere, van 1922 tot 1941 toen de bezetter het nodig oor deelde dat de schilder, die in zijn woordenschat wel eens wat weinig 'eerbied' opnam, in het gijzelaars kamp Beekvliet in St. Michielsge stel werd gestopt. Karei Johan van Veen wordt in 1898 in Rotterdam geboren. De jon gen wordt al vroeg gegrepen door tekenen en schilderen en ontwik kelt vanaf zijn veertiende jaar zijn verbluffende talenten. Na een reeks privélessen bekwaamt hij zich ver der aan de Rotterdamse academie Moeder en kind aan het ontbijt. (1917-1921). Daarna is hij kort in Pa rijs en Avignon, huwt en al het vol gende jaar, 1922, ontdekt hij in het stille Veere genoeg leven om er te kunnen werken in een 'eigen' omge ving. Van Veen wordt vader en het jon ge gezin verdeelt de aandacht tus sen Veere, Algiers en Perugia. De schilder doet in die jaren voor namelijk aan zelfstudie: in het zui den vergaart hij inzicht in de tech nieken van de oude meesters. Schil derend wordt hij schilder. De war me, open sfeer van streken met an dere gewoonten, een ander klimaat en intrigerende culturen ondergaat een verschuiving in tijd en plaats. Zo bloeit de pracht van het oude Ita lië, zo broeit de sfeer van de kashba aan de Veerse Kade. Vanaf 1930 tot 1941 woont Van Veen zonder grote onderbrekingen ato GPD). De grote, van een zeventiende- eeuws rijke opzet getuigende stille vens, brengen de verworvenheden van de oude meesters onder de sig natuur van Van Veen. Hier leefde hij duidelijk zijn verdieping van het klassieke erfgoed uit, met een groot gevoel voor getrouwheid aan de wetten van kunst en kunde, licht en donker, perspectief en gekoesterd detail. De prachtigste bloemen hou den de kaardebol niet van schoon heid af. (Het is onbegrijpelijk dat de be scheiden werkende Van Veen in te veel gevallen zijn met zorg opge bouwd esthetisch vlak brutaliseert door een beeldbepalende mono gramcultuur in een brullend Ferra- ri-rood.) Dansmeisjes De mémoires tenslotte bieden een bundeling van kwaliteiten van deze kleine meester. Van Veen confron teert zijn publiek met terugblikken op zijn leven. Het is meteen ook een confrontatie met andere werelden. De schilder plaatst zichzelf tussen zijn dramatis personae. Bonte, don kere mensen in schitterende kledij. De toeschouwer wordt een mede speler, de observator een attent ac teur. Van Veen brengt de wereld van het theater in beeld: de straat, kermis in de stad, het beestenspul op het plein. De show kan begin nen, spanning achter het doek. Even aandacht voor een sous-en- tendu van de hoofdfiguren. En dan? Zing maar, Pierrot. Spit zen, dansmeisjes! Spring, saltim- banque. Draaimolen, draai! De schilder staat er midden tus sen in. Zijn zuidersrode jasje brengt Beeldje van jonge vrouw, (foto gpd) het Veerse carillon tot leven. Wie dat niet horen wil moet niet gaan Rijksmuseum De Schotse Hui zen, Kaai 25-27 Veere, Karei van Veen, schilderijen, tekeningen en plastieken. Tot en met 30 juni. WEST-BERLIJN (GPD) Boven nead O'Connor, Cyndi Lauper, Van de voormalige Führerbunker van Morrison en de musical-ster Ute Adolf Hitler, een meter voor de Lemper. voormalige schietzone bij Honec- De uitvoering van The Wall heeft kers Muur om Berlijn, wordt zater- voor de DDR-burgers, die vlakbij dag het grootste popspektakel in de de Potzdammer Platz wonen, tot ge- Duitse geschiedenis gehouden. Op volg dat de muur op die plek nog de Potzdammer Platz, nu een rom- niet echt open is. Het enorme podi- melige grasvlakte waar nog restan- um dat 168 meter breed is en 41 me ten van de Berlijnse Muur staan, ter diep, is een nieuwe barricade worden 150.000 bezoekers verwacht tussen Oost en West op die plaats, bij de uitvoering van The Wall, de Er was 130 ton staal nodig om dit gi- pop-opera van Roger Waters. Met gantische podium te bouwen. Twee dit anti-autoriteit gezinde stuk, opblaasbare figuren van 20 meter oogstte Water en zijn toenmalige hoogte zullen door hijskranen, die band Pink Floyd aan het eind van vijftig meter hoog zijn, tijdens het de jaren zeventig groot succes. optreden worden bewogen. Er wer- Met de echte Muur heeft het stuk ken in totaal 600 mensen mee aan de van Waters weinig te maken, maar realisering van dit popwerk komen de symboliek van het neerhalen van de zaterdag. Om meer mensen echt muren, spreekt volgens de schrijver een blik te gunnen op het podium- en componist van het werk het spektakel is er een groot rond pro- meest aan bij een echte muur die is jectiescherm van 16 meter doorsnee gesloopt. Na de adembenemende boven alle stellages aangebracht, herfst in de DDR kreeg Waters het verzoek om zijn werk nog één keer De opbrengst van het concert is op het toneel te brengen bij de Muur voor het World War Memorial Fund die geschiedenis is geworden. Hoe- for Disaster Relief, een geesteskind wel Waters geen deel meer uitmaakt van de voormalige Royal Air Force- van zijn band, die nu wordt geleid overste Leonard Cheshire. Hij wil door David Gilmore, heeft hij wel de komende jaren ruim 400 miljben toestemming gegeven voor uitvoe- Engelse ponden, 1,2 miljard gulden, ring van het stuk. Hij heeft zich organiseren voor dit fonds om daar- hierbij verzekerd van de medewer- mee bij rampen direct hulp te kun- king van o.a. Marianne Faithfull, Si- nen bieden. Op de scheidingslijn tussen Oost- en West-Berlijn wordt een nieuwe muur gebouwd. Maar ook deze muur zal worden gesloopt. Het is namelijk het be langrijkste decorstuk voor het popspektakel, dat The Wall zaterdag in Ber lijn te zien zal geven. (foto anp> ROTTERDAM (GPD) - „Jullie hebben een stukje gewonnen en een stukje verloren", hebben de personeelsleden van de gemeente lijke theaters in Rotterdam te horen gekregen van hun vakbond. Eind vorig jaar staakten zij enkele dagen tegen plannen om hun arbeidsvoor waarden te verslechteren. Gemeen te en werknemers konden hun con flict niet uit de weg helpen via ver dere onderhandelingen. Een arbi tragecommissie toog aan het werk. Die heeft een op het eerste gezicht inderdaad gaaf compromis gevon den. Vandaar het „stukje gewon nen, stukje verloren" van AbvaKa- bo-bestuurder Nico van Haastert. Maar in feite heeft het personeel het hoofdpunt van het gevecht verlo ren, een bijzaakje is gewonnen. De nieuwe arbeidsvoorwaarden gaan gelden voor de 'evenements gebonden medewerkers' van De Doelen, de Schouwburg, Luxor en Theater Zuidplein. Dat zijn de me dewerkers die de voorstellingen technisch en organisatorisch moge lijk moeten maken. Dus de cassiè- res, toneelknechten, garderobe mensen, het kantinepersoneel. Niet het kantoorpersoneel, dat gewoon lijk van negen tot vyf werkt. Voor de gemeente Rotterdam, was het een doorn in het oog dat het evenementsgebonden personeel normale werkdagen van acht uur maakt. Dat betekent veel leegloop: een garderobe-juffrouw heeft om vier in de middag nog niets te doen, als de voorstelling pas om acht uur begint. Ze is er al wel om vier uur. De gemeente wilde voor dit perso neel daarom variabele diensten in voeren, met een minimum van vier uur per werkdag en een maximum van tien uur. Werken als er werk is, kortom. Maar het personeel kwam daarte gen in opstand, gesteund door de Rotterdamse afdeling van de Abva Kabo. De drie scheidsrechters in de arbitragecommissie, de juristen Max Rood, Willem van Hassel en Ron Metselaar, hebben nu echter uitgesproken dat de gemeente goe de argumenten had om de arbeids voorwaarden te veranderen en dat die wijzigingen ook juridisch juist zijn. Op dit hoofdpunt heeft de werkgever, de gemeente Rotter dam, het conflict dus gewonnen. Alleen had de gemeente het per soneel wel een poosje mogen laten wennen aan de nieuwe werktijden, vindt de commissie. Daarom mo gen de veranderingen pas over twee jaar ingaan. Verder vindt de com missie dat al het evenementsgebon den personeel een extra toeslag van 10 procent op het salaris moet krij gen voor onregelmatig werk. De ge meente had de ouvreuses in de thea ters hiervan willen uitsluiten. Deze twee puntjes heeft het personeel ge wonnen. Volgens AbvaKabo-bestuurder Nico van Haastert is nog niet te zeg gen wat de verandering in werktij den concreet zal betekenen voor het personeel. „Dat moet duidelijk wor den in de werkroosters voor het nieuwe theaterseizoen. Die roosters gelden telkens voor een periode van drie weken. Maar ik ga er van uit dat de theaterdirecties de werknemers niet bij voorbaat willen pesten met ongunstige werkroosters". Werknemers en vakbond zullen de uitspraak van de arbitragecomis- sie in elk geval niet aanvechten. Zij hebben, net als de gemeente, tevo ren afgesproken dat de uitspraak als bindend zou worden aanvaard. Wel vindt de AbvaKabo het nog een overwinning dat de gemeente Rotterdam voor de kosten van de arbitrage moet opdraaien. Van Haastert schat dat de drie advoca ten voor hun werk samen al gauw een ton zullen declareren. AMSTERDAM (GPD) - Een graafmachine, een gasturbine, vlammenwerpers en een hoog werker zijn enkele attributen van het spektakelstuk 'De Machine' waarmee donderdagavond in Amsterdam de achtste editie van het jaarlijkse Zomerfestijn wordt geopend. Het spektakel speelt zich af op de Dam en wordt door de organiserende Stichting Thea ter Incidenten omschreven als "een absurdistisch spel met de werkelijkheid". Het Zomerfestijn vindt dit jaar plaats van 19 tot en met 29 juli en speelt zich als ge woonlijk af op bijzondere loca ties. Dit jaar staan de IJ-oevers centraal. Zo wordt gespeeld op voormalige scheepswerven en in een oude graansilo. Vorig jaar trok het Zomerfes tijn circa 20.000 bezoekers en ook dit keer is men er in geslaagd voor de liefhebbers van avantgarde een interessant programma sa men te stellen met theater, dans, muziek, beeldende kunst en vi deo- en mediaprojecten. In het stuk 'Die Akte' van de Berlijnse groep R.A.M.M. staat de bureau cratie centraal. Rekenmachines, type- en copieermachines en hon derden telefoonboeken worden ingezet in een hevig gevecht met de taal. Simone Simons en Peter Bosch verzorgen een stofzuiger- concert en Henriëtte Brouwers brengt bewegingstheater, geba seerd op beelden en tekeningen van de Italiaanse kunstenaar Al berto Giacometti. Het internatio nale netwerk Van Gogh TV Euro pa verzorgt op vijf achtereenvol gende dagen een live-programma voor de Amsterdamse kabel. Te levisiekijkers kunnen via eigen fax of modem of via op verschil lende plaatsen in de stad opge stelde beeldtelefoons een recht streekse bijdrage leveren. Het programma van Zomerfes tijn telt verder onder meer een computerconcert van Konrad Becker en muziektheater van de Afdeling Schouwspel Amster dam. Intrigerend lijkt de video installatie van Fredie Beckmans waarin de menselijke hersenen centraal staan. Beckmans, die als kind door het slikken van een fik se portie rattegif enkele dagen in coma lag, heeft ideeën ontwik keld over de mogelijkheden het verstand nog verder uit te brei den. Chirurgen weigerden mee te werken aan zijn voorstel om op elk van zijn schouders een paar hersenen te transplanteren, maar Beckmans bedacht alternatieve oplossingen. Pop Mechanica Uit Leningrad zorgt in het Rijksge bouwencomplex aan de Nieuwe Meer op zondagavond 29 juli voor een spetterende muzikale afslui ting van Zomerfestijn. Spil van het gezelschap is de performer, pianist, componist en dirigent Sergey Kuryokhin, die - zo be looft de programmakrant - 'met de inzet van zijn gehele lichaam elk optreden tot een uniek muzi kaal avontuur maakt.' Zomerfestijn werd acht jaar ge leden opgezet door een aantal Amsterdamse mime-groepen. Omdat de meeste theaters in de zomer de deuren sluiten, organi seerden zij op andere locaties hun eigen festival. In de loop der jaren is Zomerfestijn uitgegroeid tot een festival met afwijkende kunst op onverwachte locaties. De tota le begroting van het festival be draagt 2,5 ton. De organisatie ont vangt subsidies van onder meer het ministerie van WVC en van de gemeente Amsterdam. DELFT (ANP) - Het extra con cert dat de Rolling Stones op 16 augustus in Rotterdam zouden geven, gaat niet door. Organisa tor Mojo Concerts in Delft heeft dit gisteren bekendgemaakt. De Rolling Stones zouden af gelopen vrijdag en zaterdag op treden in het Wembley-stadion in Londen, maar moesten die concerten afzeggen door een vingerinfectie van Keith Ri chard. De popgroep, die in mei al drie optredens in De Kuip ver zorgde, wil de Londense concer ten nu aan het eind van de tour nee geven. Het extra concert in Rotterdam komt daarmee te vervallen, aldus Mojo Concerts. Popgroepen het podium op voor 'Grote Prijs' ROTTERDAM (ANP) In septem ber gaan 140 popgroepen het podi um op voor de zevende editie van de Grote Prijs van Nederland. Vorig jaar ging het belangrijkste concours voor popgroepen van eigen bodem niet door, omdat de organisatie meende dat er te weinig kwalitatief sterke groepen waren. De halve finales zijn op 30 novem ber in Rotterdam (Nighttown) en op 1 december in Utrecht (Tivoli). Daaraan doen twintig groepen mee. De finale is op 15 december in Para- diso in Amsterdam, waar dan zes groepen strijden om de Grote Prijs van Nederland. Bernstein doodmoe, concerten afgelast TOKYO (AP) De Amerikaanse di rigent Leonard Bernstein heeft een serie concerten in Japan afgezegd wegens oververmoeidheid. Bern stein voelt zich te zwak om aan zijn cpntractuele verplichtingen te vol doen, zo heeft zijn manager gisteren bekend gemaakt. Volgens Bernsteins lijfarts, Kevin üahill, is de 71-jarige dirigent nog niet volledig hersteld van een aantal tandoeningen waar hij eerder dit jaar last van kreeg. Sinds begin dit jaar kreeg Bernstein te kampen met een zware griep, pleuritis en long ontsteking. Bernstein zou in Japan een viertal concerten van het London Sym phony Orchestra dirigeren. In een verklaring, waarin hij zich veront schuldigde bij zijn fans, liet hij we ten LSO-dirigent Michael Tilson Thomas en de Japanse dirigent Eiji Oue te hebben gevraagd in zijn plaats de concerten te leiden. Radius-expositie AMSTERDAM (ANP) - In het The atermuseum in Amsterdam is tot en met 26 augustus een foto- en video tentoonstelling over de prima balle rina Alexandra Radius te zien. Radi us nam op 20 juni van dit jaar af scheid na een carrière van 33 jaar. Het Nederlands Instituut voor de Dans en Het Nationale Ballet lever den een belangrijke bijdrage aan de totstandkoming van de expositie, aldus een bekendmaking van het Theatermuseum. Radius was vanaf 1970 als eerste soliste aan Het Natio nale Ballet verbonden. Boltansld in Van Abbemuseum EINDHOVEN (ANP) - In het Van Abbemuseum in Eindhoven is van 25 augustus tot en met 7 oktober een retrospectieve tentoonstelling te zien van de Franse kunstenaar Christian Boltanski.Het is de eerste solopresentatie van Boltanski in Nederland. Hij maakt gebruik van objecten die een directe band heb ben met de persoon die ze bezit of heeft bezeten, zoals foto's, kleding en zelfs een complete inboedel. ROTTERDAM Madonna zal op 24 juli 1990 met haar show het Feij- enoord Stadion aandoen. Japan, waar haar wereldtour 'Blond Am- bition' van start is gegaan, Ameri ka en een aantal Europese metropo len, hebben de show van Madonna reeds mogen aanschouwen. In het voorprogramma van Madonna staat de band 'King Bee'. (foto pr)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15