B Selleck in routineus nummertje Peter Faber als overjarig wipkonijn in 'Gulle Minnaar' Grimmige 'nieuwe' Disney 'Wild Orchid': echte nep rondom 'de daad' VRIJDAG 6 JULI 1990 °AGINA 21 BIOSCOPEN De gemiddelde Amerikaan is trots op de Amerikaanse wet die iedere burger bescherming en rechtvaar digheid garandeert. De gedachte dat justitie ook wel eens zou kun nen falen moet dus een ware nacht merrie zijn. Vandaar dat er heel wat films zijn die aan dit thema hun in spiratie ontlenen. Dat kan varieren van een serieus docu-drama tot een sensationele actiefilm waarin een genadeloze doch rechtvaardige wreker het falen van politie en justi tie op hardhandige wijze corrigeert. 'An Innocent Man' bewandelt de middenweg. Het is een poging om op realistische wijze te laten zien wat er gebeurt als een rechtschapen Amerikaan onschuldig in de gevan genis belandt, maar dan wel ver pakt als thriller met een opwinden de ontknoping. Iets dergelijks moet de debuterende scenarioschrijver Larry Brothers tenminste voor ogen hebben gestaan. Ondanks het feit dat Brothers het gevangenisleven uit de eerste hand schijnt te kennen is het resultaat nogal pover. Noch hoofdrolspeler Tom Selleck, noch regisseur Peter Yates weten dit verhaal boven de grauwe middelmaat uit te tillen. Selleck speelt de rol van vlieg tuigmonteur Jimmie Rainwood. Jimmie is de beste in zijn vak, pas getrouwd met een liefhebbende echtgenote en druk bezig met plan nen voor de toekomst. Al dat geluk valt in scherven als twee doldrieste rechercheurs zijn huis binnenvallen en hem neerschieten omdat ze hem \>bor een drugshandelaar aanzien. Om hun vergissing te verbergen de poneren ze wat belastend materiaal en duwen Jimmie een revolver in de hand. Voor de rechtbank leggen ze zonder blikken of blozen een valse verklaring af. Jimmie ontdekt dat de waarheid iets zeer betrekkelijks is. Geketend als een echte boef ver dwijnt hij voor zes jaar achter de tra lies. Jungle De gevangeniservaringen van Jim mie nemen het grootste deel van de film in beslag. Het is daar een jungle met eigen wetten. Wie zich wil handhaven moet niet bang zijn ie mand koud te maken, ook al gaat het om een pakje sigaretten. Jim mie, die nog nooit een vlieg kwaad heeft gedaan, pleegt hier zijn eerste moord. Als hij wordt vrijgelaten heeft hij genoeg ervaring opgedaan om zijn rekening te kunnen vereffe nen. Voor de kijker is dat allemaal niets nieuws, want 'An Innocent Man' is niet de eerste gevangenis film. Ik wil best geloven dat het alle maal zeer waarheidsgetrouw is, maar daarmee heeft Larry Brothers nog geen echt filmdrama geschre ven. In de eerste plaats mist het ver haal spanning. Alles wordt vol strekt fantasieloos in scène gezet, inclusief een uitgebreide kennisma king met de twee misdadige recher cheurs die zelf blijken te handelen in geconfisceerde drugs. Door dit in het begin al zo netjes uit te leggen, blijft er weinig over dat nog voor spanning, geheimzinnigheid of ver assingen zou kunnen zorgen. Om van een kritische kijk op de wer king van de rechterlijke macht nog maar te zwijgen. Dat gebrek aan fantasie is ook te rug te vinden in de saaie standaard dialogen ('I love you', roept Jimmie naar zijn echtgenote als hij wordt weggevoerd) en de uitermate platte karakters. Dat twee criminele agen ten worden uitgebeeld als kleurloze Miami Vice-patsertjes zijn is nog niet het ergste. Vervelender is dat er bij hoofd persoon Jimmie Rainwood ook nauwelijks iets te bespeuren valt van een psychologische ontwikke ling. Tom Selleck heeft voor deze gelegenheid zijn jongensachtige bravoure achterwege gelaten maar er is weinig anders voor in de plaats gekomen. Het houdt allemaal niet over, terwijl deze film zo te zien toch redelijk serieus bedoeld was. Zelfs regisseur Peter Yates, die toch heel aardige drama's en thrillers ('The Dresser', 'Suspect') op zijn naam heeft staan, had kennelijk zijn dag niet en maakte er een routineus nummertje van. LEO BANKERSEN Scenariowedstrijd UTRECHT (ANP) - De Stichting Nederlandse Filmdagen heeft ter gelegenheid van het tweede lus trum besloten een scenariowed strijd te organiseren voor een docu mentaire met het thema „10 jaar Ne derlandse film". De documentaire moet alle facetten van de Neder landse filmindustrie belichten. Filmmakers en scenarioschrij vers worden uitgenodigd voor 1 september een synopsis van ten hoogste vier pagina's in te dienen, waaruit een jury een winnaar z^l se lecteren. Het is de bedoeling dat het resultaat van dit initiatief tijdens de Nederlandse Filmdagen 1991 zijn première beleeft Rob Houwer lijkt sinds 1971 te hebben stilgestaan r; regie: Mady Saks; met: Peter Bijna een jaar later dan was ver wacht, bereikt De Gulle Minnaar de bioscopen. De schroom waarmee producent Rob Houwer deze door Mady Saks geregisseerde speelfilm op de mensheid loslaat is begrijpe lijk. Saks bouwde met talrijke docu mentaires en de speelfilms Adem loos en Iris een gedegen reputatie op als cineaste. En Rob Houwer, die met al zijn tv-aspiraties alleen om de zo veel jaar er nog een filmpje bijdoet, blijft toch de man die Paul Verhoeven in staat heeft gesteld uit te groeien naar wereldniveau. Saks en Houwer hebben derhalve repu taties te verliezen. Het is daarom raadselachtig wie ze nu anno 1990 met hun oubollig uitgevallen Gulle Minnaar denken te plezieren. We maken kennis met Peter Fa ber als alleenstaande ouder (moe der schijnt naar India te zijn vertok ken om haar 'ik' te zoeken) van eeri 10-jarige jpngetje'dat nog dagelijks naar school moet worden gebracht. Aan de schoolpoort staan de moe- ders in de rij om bed-afspraakjes te maken met 'Peter, het wipkonijn' die op zeker moment evenwel echt verliefd wordt op culinair journalis te Mariska van Kolck. Fabers Casa nova-reputatie lijkt een duurzame verhouding in de weg te staan, maar uiteindelijk kan er toch met goede moed en bewezen oprechtheid een nieuw en compleet gezinnetje wor den gesticht. Een door Houwer verspreide pro- duktie-toelichting verschaft o.m. de volgende informatie; „Sinds de suc ceshit Blue Movie van het ooit ver maarde duo Pirn Wim is het Ne derlandse bioscooppubliek derge lijke pikanterie uit eigen land niet meer gewend. De Gulle Minnaar is in eerste aanleg gebaseerd op twee vrolijke romannetjes van Marjan Berk die producent Rob Houwer (Turks Fruit, Soldaat van Oranje) voor verfilming had aangekocht. -Nadat Marjan Berk en Dimitri Fren- kel Frank al de tanden in het scena rio hadden gezet, kreeg Houwer grip op het project en vond dat al leen een vrouw deze komedie kon regisseren. Dat moest natuurlijk geen expliciete feministe zijn maar iemand die mannen leuk en sex geen vies woord vindt. Want de ero tische scène's in De Gulle Minnaar, vrijpostig en zonder enige gêne, nu dus door Mady Saks olijk verfilmd, liegen er zelfs in onze vrijgevochten tijd bepaald niet om". Ik ben er niet van overtuigd dat Marjan Berk zichzelf ziet als schrijf ster van vrolijke romannetjes. Ik waag het voorts te betwijfelen of Mady Saks gelukkig is met boven staande typering van haar persoon. Maar zeker weet ik dat men bedro gen uit zal komen als men op basis van de opmerkingen over vrijposti ge, ongegeneerde erotische scènes rekent op een schandaleuze film zoals Blue Movie in 1971 geweest is. Een vergelijking met het van dat zelfde jaar daterende, maar door de ooit vermaarde Houwer zelf gepro duceerde Wat Zien Ik? zou beter op zijn plaats zijn. Want dat is het ni veau van de sexlol in De Gulle Min naar. Zoals hier de vrouwtjes in sexy lingerie met hun benen liggen te spartelen om Peter Faber te ver leiden, of zoals een worstfabrikant in clownspak bedelt om billekoek van Mariska van Kolck, dat is eigen lijk te gênant om naar te kijken. Ter wijl zelfs Theo Thea in hun Te nenkaas Imperium eigenlijk nog pi kanter op dreef waren. Het is hoe dan ook zonneklaar dat de makers van De Gulle Minnaar zich niet verschuilen achter valse pretenties. Het persmateriaal geeft ook nog de volgende omschrijving van de film te lezen; „Vrolijke actie met een flinke dosis erotiek-met- een-een-knipoog zijn de onbekom merde ingrediënten van een zomer se Nederlandse filmkomedie zon der poespas en intellectuele franje, gorie 'vrolijke actie en erotiek-met- En dat is sinds Rob Houwer's Hoge knipoog' o.m. Flodder, Schatjes, Hakken, Echte Liefde niet meer i onze bioscopen te zien geweest." Niet zonder trots kondigde Rob twee komedies tussen met hoofd- Houwer, voorafgaand aan de pre- rollen van Peter Faber die boven- ï-voorstelling, bovendien dat we zoudén gaan kijken naar „Peter Faber in zijn eerste hoofdrol filmkomedie". dien Pim de la Parra's 'leading was in Paul Chevrolet en de Ultie me Hallucinatie. De finale van De Gulle Minnaar, met Peter Faber als Je vraagt je af: Heeft Rob Houwer middelpunt van een rechtstreekse de afgelopen tien jaar in Australië tv-uitzending die in chaos ontaardt, gewoond, of zo? Sinds Hoge Hak- doet overigens sterk denken aan de ken Echte Liefde in 1981 werd uit- apotheose van Mama Is Boos, nadat gebracht, zag Nederland in de cate- eerder trouwens André van Duin in Joep Meloen al eens iets dergelijks te zien had gegeven. Ik kom nog één keer terug op die pers-introductie (dat soort materi aal hangt vanzelfsprekend van de 'hype' aan elkaar, maar pleegt door gaans wel de bedoelingen van een produktie te typeren) waar ook nog gemeld wordt: „De huidige bios- kids, opgegroeid met een eindeloos kabbelende stroom blitse, super snelle videoclips, zullen hierin hun eigen ritme herkennen." Weer sta je paf als je blijkbaar moet aannemen dat daar de doelgroep is gezocht. Zou men in ernst veronderstellen dat de huidige bios-kids enig her kenningspunt kunnen vinden in Peter Faber als seksuele magneet: een overjarige dekhengst die eigen lijk luciferhoutjes nodig heeft om zijn ogen nog open te kunnen hou den. Zou dat nou zijn wat de huidi ge bios-kids graag willen zien? Ik betwijfel het ernstig. Met de verge lijkbare Ramses Shaffy in Nitwits is het in elk geval niet gelukt. De Gulle Minnaar kortom lijkt werkelijk gemaakt te zijn alsof Rob Houwer sinds 1971 heeft stil ge staan en kennis heeft opgedaan oveF alleen die Nederlandse films welke hij zelf heeft geproduceerd. En dan nog is dit eindresultaat on begrijpelijk, omdat Houwer zelf in twintig jaar tijd alleen maar films gemaakt heeft die stuk voor stuk beter zijn geweest dan deze levens les voor een wipkonijn. Wat de rol van Mady Saks in deze ernstige ver gissing geweest is, valt nauwelijks nog na te gaan in de wetenschap dat zij ën Houwer niet precies als dikke vrienden uit elkaar zijn gegaan en dat de producent zelfs de eindmon tage voor zijn rekening heeft geno men. Maar om niet voor overdreven zuur versleten te worden, wil ik toch één compliment gemaakt heb ben. Faber kan knap jongleren met drie verse eieren. De film redt hij er niet mee. PIETER VAN LIEROP Don Bluth is druk bezig te bewij zen dat hij de nieuwe Walt Disney is. Hij maakt de ene lange teken film na de andere. 'An American Tail' was tot nu toe het hoogte punt. Het zoetzappige 'The Land Before Time' ('Platvoet en z'n vriendjes') een dieptepunt. In zijn nieuwste film heeft hij zich weer aardig hersteld van de tuttige braafheid die aan de dinosaurus- jes kleefde. 'All Dogs go to Hea ven' is lekker ruig en vol spette rende actie. Om de sfeer te proeyen is er de opgewonden drukte rond een renbaan waar stevig wordt ge gokt. Mensen en paarden zijn ver vangen door honden en ratten, maar verder gaat het er levens echt aan toe. De openingstitels vermelden zelfs expliciet: Loui siana, .1939. Kortom, 'All Dogs go to Heaven' is een getekende imi tatie van een klassieke gangster film. De opschepperige Duitse Her der Charlie en zijn maatje Itchie, een nerveuze tekkel, ontsnappen uit de gevangenis. Charlie komt bij zijn oude maat Carface zijn deel van de buit opeisen. Carface heeft daar geen trek in en lokt zijn concurrent in een valstrik. Voor dat Charlie beseft wat er aan de hand is zweeft hij in de honden- hemel. Maar omdat een echte straathond niet klein te krijgen is, weet hij op illegale wijze naar de aarde terug te keren. Hij .zint op wraak. Is dit nog wel een kinderfilm, moet Don Bluth gedacht hebben toen hij eenmaal zover was. Om het goed te maken duikt uit het niets het weesmeisje Annemarie op. Elke avond bidt ze dat ze een echte pappie en mammie zal vin den. Ze wo/dt gevangen gehou den door Carface, want die heeft haar nodig bij het gokken op de rattenrenbaan. Annemarie kan namelijk met dieren praten. Een 'vondst' die zijn effect groten deels mist, want in een tekenfilm is het heel gewoon dat mensen met dieren kunnen praten. Technisch is het allemaal virtu oos. De levendige montage, de ge durfde camerastandpunten, de plastische situaties met veel diep te-effect, het is net een echte speelfilm. Ook de getekende mensen bewegen zich levens echt. Bluth gebruikte een tech niek waarbij gespeelde scènes met acteurs worden nagetekend. Toch blijft het een rare film. De botte combinatie van harde actie en zoetsappig sentiment is heel onbevredigend. Ondanksde grappen en een paar luchtige mo menten en het happy-end is de sfeer overwegend grimmig. Door de vele dreigende effecten lijkt 'Ook honden gaan naar de hemel' minder geschikt voor de aller kleinsten. Het vrolijke affiche met meisje en honden op een zon nige bloemenwei is op zijn minst misleidend. l.B. De publiciteitscampagne van 'Wild Orchid' is geheel opgebouwd rondom het gerucht dat Mickey Rourke en fotomodel Carre Otis het echt deden tijdens een dampende vrijscène. Bij porno kan je tenmin ste zien dat er iets gaande is, denk ik dan, hier wordt de toeschouwer ge paaid met de niet ter zake doende gedachte dat er achter de nep iets 'echts' gebeurt. Film dient natuur lijk enkel en alleen op zijn verbeel dingskracht beoordeeld te worden, maar voor regisseur Zalman King ligt dat kennelijk anders. We krijgen anderhalf uur stom vervelende reclame-achtige foto grafie, een verhaaltje uit de bouque- treeks, ellenlange beelden van het carnaval in Rio (die er alleen maar inzitten omdat de makers niets meer wisten te verzinnen) en dat moet dan allemaal zijn betekenis ontlenen aan 'de daad' van Rourke en Otis. Een dergelijk cynisme is kenmer kend voor Zalman King, die de toe schouwer al eerder beetnam met '9 1/2 Weeks' (waarvoor hij het 'scena rio' schreef) en 'Two Moon Junc tion'. *9 1/2 Weeks' hield het maan den uit in de nachtvoorstelling, en is vanwege Kim Basinger nog wel de moeite waard. Basinger is een voor treffelijke actrice, die niet dankzij maar ondanks de striptease die voor haar bedacht werd haar flair en on genaakbaarheid wist te behouden. Dat kan van Carre Otis, beroemd ge worden door reclame voor spijker broeken, niet gezegd worden. Zalman King heeft haar zonder veel omwegen vergeleken met Ava Gardner, wat slechts ons vermoe den bevestigt dat Zalman geen snars van film begrijpt. Otis komt geheel volgens het Emanuelle-procédé als onschuldig meisje in luxe en exotische oorden terecht, om daar te worden ingewijd in de liefde. Dat gebeurt door Mic key Rourke, die een cliché van zich zelf speelt. King heeft voor de 'rol' geleend bij 'Rumble Fish' (dat wil zeggen dat Rourke op een motor langs het strand rijdt) en bij '9 1/2 weeks', waaruit Rourke het ge- lispel, de vermoeide oogopslag en de glimlach van de winner heeft meegenomen. Voor de gelegenheid is hij gestoken in een pooierige out fit, met gouden kettingen, ringen en een gebruinde kop allemaal zaken die hem goed doen. De derde hoofdrol is weggelegd (OP)NIEUYV 'An innocent man' - Euro, Alphen 'De gulle minnaar' - Lido, Leiden 'Wild orchid' - Lido, Leiden 'Ook honden gaan naar de hemel' - Lido, Leiden BLIJVERS 'Driving miss Daisy' - vriendelijke ko medie over snibbige dame en chauf feur, Euro, Alphen 'She's out of control' - tfbchter wordt volwassen en vader Tony Danza maakt zich daarover zorgen - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Renegades' - twee misdaadbestrijders zitten met elkaar opgescheept - Lido, Leiden 'The fabulous Baker Boys' - vermake lijke twist tussen twee barpianisten op retour - Lido, Leiden 'She devil' - Streep en Barr niet leuk genoeg - Euro, Alphen 'Romeo' - Monique van de Ven als moeder van doodgeboren kind - Green way, Voorschoten 'Look who's talking' - embryo geeft cy nisch commentaar op gedrag ouders - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Shirley Valentine' - Astra, Wassenaar 'When Harry met Sally' - Trianon, Lei den 'Playgirl of Munich' - Rex, Leiden 'Shirley Valentine' - Greenway, Voor schoten 'Tango Cash' - Greenway, Voorscho ten 'Honey I shrunk the kids' - Greenway, Voorschoten 'Oliver Co' - Greenway, Voorscho- FILMHUIZEN 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Kijkhuis, Leiden (vr. t/m do. 19.30 en 21.45 uur) 'Dekalog' van Krysztof Kieslowski, met als uitgangspunt de Tien gebo den: deel 1 en 2 (vr. en za. 20.00 en 22.15 uur); deel 3 (ma. en di. 20.00 2n 22.15 uur)^deel 7 en 8 (woe. en do. 20.00 en 22.15 uur); Het Kijkhuis The Beatles live in Washington D.C. - DEN HAAG 'Cyrano de Bergerac' - Asta (463500), 16 jr. 'Impulse' - Asta, al. 'She's out of control' - Asta, al. 'Wild orchid' - Babylon (471656), 16 jr. 'Dead poets society' - Babylon, 12 jr. 'De gulle minnaar' - Cineac, al. 'Best of the Best' - Cineac, al. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Ci- 'The dawning' - Metropoïe. al. 'Look who's talking' - Metropoïe. al. The fabulous Baker Boys' - Metropo ïe, al. 'Family business' - Metropoïe, al. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Me tropoïe, al. 'Renegades' - Odeon (462400), 12 jr. - 'Downtown' - Odeon, 16 jr. 'Look who's talking' - Odeon, al. 'Tango Cash' - Odeon, al. 'Shirley Valentine - Studio (656402), al. 'Dreams' - Studio, al. 'My left foot' - Studio, 16 jr. 'Romeo' - Studio, al. 'Trop belle pour to»!' - Studio. Leiden. AMSTERDAM 'Dreams' - Alfa (278806), al. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Al fa. al. Filmzomer '90 - Diverse films. Alfa. 'Sex, lies and videotapes' - Alfa, al. 'Shirley Valentine' - Alfa. aL The dawning' - Alhambra (233192), al. 'Dead poets society' - Alhambra. 12 jr. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Al hambra, al. 'Downtown' - Bellevue Cinerama, 16 jr. 'Cyrano de Bergerac', Cinerama, al. 'Wild Orchid' - Calypso (234876), 16 jr. 'She devil' - Calypso, 16 jr. 'Winter people' - Cinecenter (236615), 16 jr. •Driving Miss Daisy' - Cinecenter, al. 'Clean and sober' - Cinecenter, al. 'Trop belle pour toi' - Cinecenter, 16 jr. 'Roger me' - Cinecenter, al. 'How to make love to a negro without getting tired' - Cinecenter, 16 jr. 'Look who's talking' - Cinema (151243), al. 'She's 9Ut of control' - Cinema, al. 'She's out of control' - City (234579), al. 'Internal Affairs' - City, 12 jr. 'Renegades' - City, 12 jr. 'The delinquents' - City, al. 'Best of the best' - City, al. 'War of the Roses' - City, al. "Phantasm II' - City, 16 jr. italiaanse Bella Donna's - Kriterion (231708) Zomerfestival met diverse films - The Movies (245790), al. 'Sailors don't cry' - The Movies, al. 'Roger Me' - The Movies, al. 'krokodillen in Amsterdam' - The Mo vies, al. 'Cinema Paradiso' - The Movies, al. 'De gulle minnaar' - Tuschinski (262633). al. 'The fabulous Baker boys' - Tuschins ki. al. 'Look who's talking' - Tuschinski, al. 'When Harry met Sally" - Tuschinski, al. 'Impulse' - Tuschinski, al. 'Tango Cash' - Tuschinski Ciheac (243639), 16 jr. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Tuschinski Cineac, al. 'Vincent Theo' - De Uitkijk, 12 jr. TELEVISIE voor Jacqueline Bisset, die een 'so- ciety-bitch' speelt die zakelijk van wanten weet en ook gespierde strandjongens zonder veel omwe gen beveelt de broek uit te trekken. Dit is al de tweede keer in korte tijd dat Bisset, inmiddels toch op leef tijd, als vrijgevochten aanvoerster van de sexuele revolutie wordt op gevoerd. Wellicht heeft haar psychi ater (in Beverly Hills een absolute 'must') haar verteld dat het tijd wordt om haar jeugd eens over te doen. Bisset gaat nog veel minder 'echt' uit de kleren dan Otis, en wan neer dan die ene spektakelscene met de' lange tijd impotente (psy chologie, jazeker!) Rourke begint, blijkt dat ook al een tamelijk zoute loze montagetruc te zijn, waarbij een 'body doublé' de hete(?) kastan jes uit het vuur haalt. Het is dus echt allemaal nep en met film heeft het niets te maken. JOS DE PUTTER Indiase films in Tropeninstituut AMSTERDAM (ANP) - In het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Am sterdam wordt van 1 november tot 31 januari een festival van Indiase films gehouden. Tijdens het festival, Cinema India getiteld, worden ongeveer dertig films vertoond. Zij variëren van hoogtepunten van de kleurrijke en populaire Bombay-films uit de jaren vijftig tot vertegenwoordigers van de New Cinema, waarin een meer realistisch beeld van de Indiase samenle ving wordt geschetst, aldus het Tropeninstituut. Het inleidende program ma van zes films uit de openingsweek zal ook van 9 tot en met 16 november in Rotterdam, Den Haag, Nijmegen en Middelburg te zien zijn. Gedurende het festival worden tevens filmposters tentoongesteld en is er een fotore portage over de studio's in Madras te bezichtigen. Cinema India is één van de concrete resultaten van het cultureel akkoord dat vier jaar geleden tus sen India en Nederland werd getekend, aldus het KIT. Zaterdag 7 juli Sign of four (Ned. 1,19.50 uur). Britse film van Peter Hammond, met Jeremy Brett en Edward Hardwicke. Sherlock Holmes en dr. Watson betrokken bij opsporing van verdwenen vader. Speurtocht doet hen in strijd om kost bare schat belanden. Oceans of fire (BRT 1, 20.50 uur). Amerikaanse film uit 1986 van Gre gory Carter, met Gregory Harrison en Cynthia Sikes. Groep ex-gedetineer den wordt in Californische gevangenis opgeleid tot diepzeeduikers. De be doeling is dat zij zware constructies vijfhonderd meter onder de zeebodem gaan verplaatsen. Just me and you (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1978 van John Erman, met Louise Las ser en Charles Grodin. Verwarde dame en nuchtere verkoper maken tocht dwars door land. Wintcrhawk (Veronique, 22.05 uur). Amerikaanse western uit 1976 van Charles B. Pierce, met Michael Dante en Woody Strode. Blackfoot-in- diaan gaat naar blanke nederzetting om serum voor pokken te vragen. Hij wordt echter beroofd en ontvoert uit wraak enkele blanke kinderen. Fatal vision (2) (BRT 1, 22.50 uur). Amerikaanse film uit 1984 van David Greene, met Karl Malden en Eva Marie Saint. Arts verdacht van moord op vrouw en kinderen. Schoonvader is overtuigd van schuld van arts en rust niet voordat recht is geschied. The projected man (Super Chan nel, 23.15 uur). Britse speelfilm uit 1967 van Ian Curteis, Mary Peach en Brian Haliday. Geleerde ontdekt hoe materie van vorm kan veranderen. Marathon man (Ned. 2, 00.20 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1977 van John Schlesinger, met Dustin Hoff man en Laurence Olivier. Nazi-misda diger werkte in concentratiekamp Auschwitz als tandarts en vergaarde daardoor een fortuin aan goud en dia- Zondag 8 juli North by northwest (BBC 2,19.30 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1959 van Alfred Hitchcock, met Cary Grant en Eva Marie Saint. FBI zét contra-spion in tegen bende. Deze ziet in een argelo ze reclame-deskundige de vermeende spion. King Kong (BRT 1,19.45 uur). Ame rikaanse speelfilm uit 1976 van John Guillermin, met Jessica Lange en Jeff Bridges. Tijdens een expeditie naar geheimzinnig eiland wordt mooie Dwan ontvoerd en aan Kong geofferd. Paroles et musique (Ned. 1, 20.39 uur). Franse speelfilm uit 1984 van Elie Shouraqui, met Catherine Deneuve en Nick Mancuso. Margot is getrouwd met Peter. Als Peter een keer op reis moet, ontmoet Margot een tweetal jon ge componisten. Met een van hen bloeit iets moois op. Letter of introduction (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1938 van John Stahl. met Adolphe Menjou en Andrea Leeds. Aankomend actrice probeert er te ko men zonder de hulp van beroemde pa. Hartzeer (Ned. 3,22.30 uur). Neder landse film van Jan van den Berg, met Fred Florusse en Janine Veere. Korte film over man en vrouw die na zware operaties moeite hebben hun seksle ven weer op gang te brengen. Maandag 9 juli Ride the high country (BRT 1, 20.25 uur). Amerikaanse film uit 1961 van Sam Peckinpah, met Randolph Scott, Joel McCrea en Edgar Buchanan. Ste ve Judd krijgt van een bankier op dracht een partij goud naar Sacramen to te brengen. Hij wordt bijgestaan door Gil en Heek. De tocht is lang en gevaarlijk want Gil en Heek willen er vandoor met het goud. The birds (Wed. 1, 22.00 uur). Klas sieker uit 1963 van Alfred Hitchcock, met Tippi Hedren, Rod Taylor en Su zanne Pleshette. Mitch maakt grote in druk op de rijke Melanie. Ze wil met hem in contact komen eri slaagt erin te worden uitgenodigd op het verjaar dagsfeestje van de dochter van de fa milie. Maar dan slaan de vogels toe en zaaien dood en verderf in het kuststad je. Summer Lovers (Veronique, 22.00 uur). Amerikaanse film uit 1982 van Peter Gallagher, Daryl Hannah en Va lerie Quennessen. Michael en Cathy brengen hun vakantie door op het Griekse eiland Santorini. Michael raakt diep onder de indruk van de Franse archeologe Lina en begint iets moois met haar. Als hij het uiteindelijk aan Cathy vertelt, reageert zij heel an ders dan hij ooit had kunnen vermoe den. Dinsdag 10 juli We shall overcome (Ned. 3.20.20 uur). Film van Jim en Ginger Brown, met Harry Belafonte en Joan Baez. De film toont de geschiedenis van het lied „We shall overcome". Piano voor Mrs. Cimino (Veroni que, 22.00 uur). Amerikaanse speel film uit 1982 van George Schaefer, met Bette Davis en Penny Fuller. Een we duwe, door haar dokter bestempeld als seniel en door de rechtbank onder curatele gesteld, vecht voor het recht te beslissen over haar eigen leven en Woensdag 11 juli The class of '74 (Veronique, 22.00 uur). Amerikaanse film uit 1971 van Arthur Marks, met Mack Bing, Pat Woodell, Marki Bey en Sandra Currie. Verlegen meisje volgt cursus seksualiteit. Diep onder de indruk van de schoonheid verliest zij alle schroom en kruipt bjj iedereen tussen de lakens. Donderdag 12 juli Beneath the 12 mile reef (Super Channel, 20.00 uur). Amerikaanse film uit 1953 van Robert Webb, met Robert Wagner, Terry Moore en Gilbert Rol and. Jongen wordt verliefd op meisje en zij valt ook voor hem. Net als in Ro meo en Julia pakt dat echter tragisch uit. Hun families, sponzenduikers in Florida, zijn fel gekant tegen de ro- The hard ride (Veronique, 22.00 uur). Amerikaanse actiefilm uit 1971 van Burt Topper, met Robert Fuller, Sherry Bain, Tony Russel en William Bonner. Vietnam-veteraan Phil bege leidt het stoffelijk overschot van zijn kameraad Lenny naar huis. Vervol gens gaat Phil samen met Lenny's vriendin op pad om ervoor te zorgen dat al Lenny's motorrijdende vrienden aanwezig zijn op de begrafenis. Een louche mc/torclub dreigt roet in het eten te gooien. Vrijdag 13 juli Pack of lies (Ned. 1, 23.35 uur). Ameri kaanse speelfilm uit 1987 van Anthony Page, met Ellen Burstyn en Terri Garr. Britse geheime dienst wil woning van gezin als observatiepost gebruiken om huis van overburen in de gaten te hou den. Come una rosa al naso (BRT 1, 20.00 uur). Engels/Italiaanse speelfilm uit 1975 van Franco Rossi, met Ornella Muti en Madeline Hinde. Italiaanse restauranthouder in Londen krijgt van Maffia op Sicilië opdracht te waken over de maagdelijkheid van nichtje dat naar Engeland komt. Starflight one (Veronique. 22.15 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1983 van Jerry Jameson, met Lee Majors en Lauren Hutton. Met modern vliegtuig Starflight wordt poging ondernomen vliegrecord van Californië naar Syd ney te verbreken. *Tom Selleck heeft in 'Innocent gelaten. 'jongensachtige bravoure achterwege (fotoGPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21