Kamerfracties gekant tegen prij s verhoging Mogelijk late foto van Vincent van Gogh ontdekt In Parijs dubbele schilderijenroof op klaarlichte dag Placido Domingo bespeelt publiek trefzeker Ziiiilaiiïkaaiise saxofonist Dudu Pultwana (52) overleden Subsidiestop renovatie Du dok-raadhuis officieel Plan voor nog betere beveiliging museum Fotograaf ziet treffende gelijkenis met zelfportret DORDRECHT - Tijdens het verza melen van materiaal voor de ten toonstelling in het Museum mr. Si mon van Gijn over de Dordtse pe riode van Vincent van Gogh heeft inrichter Ad Molendijk mogelijk een unieke vondst gedaan. Hij ont dekte een oude foto van een man die wellicht de beroemde schilder Van Gogh woonde en werkte in Dordrecht van 2 januari tot 2 mei 1877, en naar aanleiding daarvan is nu de expositie 'Hij was maar een bijloopie' ingericht. Molendijk, als educatief medewerker verbonden aan het Gemeentearchief, stuitte daarbij op een uitspraak van D. Braat, de zoon van boekhandelaar P. Braat, die in zijn Dordtse tijd de werkgever van Van Gogh was. Braat haalde in 1914 voor M.J. Brus- se, die toen voor de NRC interviews maakte met mensen die Van Gogh hadden gekend, herinneringen op over de schilder in zijn Dordtse tijd. Van Gogh kwam toen net uit Enge land. „Ik herinner me ook zoo nog, dat hij liefst een hooge hoed droeg; maar zoo een, waarvan je bang was, dat de rand er af zou scheuren als je hem aanpakte. Die deftigheid had hij uit Engeland meegebracht," ver telde Braat aan Brusse. Molendijk zocht in de fotocollec tie van het Gemeentearchief naar een foto om die uitspraak te illustre ren. „Ik wist dat er een foto was van een man met zo'n soort hoge hoed," zegt hij. Hij vond het fotootje, maar het was te klein, 'visiteformaat' en de fotograaf vergrootte het uit om het geschikt te maken voor de ten toonstelling. „Toen ik die vergro- D66 vraagt zich af of de jeugdlitera tuur in ons land wel zoveel niveau heeft dat regelmatig een Theo Thijs- sen-prijs van een ton moet worden uitgedeeld. Niessen (PvdA) stelde voor 50.000 gulden aan de winnende auteur te geven en 50.000 gulden te bestemmen voor, bij voorbeeld, een goedkope uitgave van diens werk. Daarmee worden de schrijver zelf, de boekhandel en de zo gewenste leesbevordering gediend. De CDA'er Beinema zei een tegenstan der te zijn van „verhoging zonder meer" en was het verder wel met Niessen tens. Van Middelkoop van het GPV noemde de verhoging een Uitvaartbedrijf stelt kunstprijs in AMSTERDAM (ANP) - De Am sterdamse coöperatieve vereni ging /oor uitvaartverzorging Coöpe;atie PC heeft een twee jaarlijkse prijs voor beeldende kunst ngesteld ter grootte van 50.000 gulden. Dit is gisteren be kendgemaakt door de Stichting PC-Kinstprijs. De orijs is bestemd voor in Nederand wonende beeldend kunstmaars met „een voorbeel dig oeivre" dat nog niet eerder werd bekroond. De Coöperatie PC motiveert de instelling van de pris door te wijzen op „het fijnzinnige en stijlbewuste ka rakter van de sociaal-culturele rol die het bedrijf op de achter grond in de Amsterdamse sa menleving vervult". Er i: inmiddels een jury ge vormd waarin zitting hebben de beeldend kunstenaar en schrij ver Arnando, verzamelaar beel dendekunst Martijn Sanders en de directeur van het Centraal Museun Sjarel Ex als voorzit ter. Coöperatie-directeur Jan Berndien treedt op als jury-se cretaris zonder stemrecht. GRONIHGEN (GPD) - Als saxofo nist Dudi Pukwana er zin in had, en dat was eerder regel dan uitzonde ring, kroop hij zó in de muziek dat hij als etn Zuidafrikaanse zandvlo over het podium begon te dansen, het publek in soms. Hij heeft zich daarbij vsel eens bezeerd door tegen een muur te springen en tijdens tournees! zorgden zijn mede-muzi kanten er altijd voor, dat Dudu het bed kreeg dat het verst van het raam stond. Wbnt ook in slapende toe stand wilde hij wel doordansen. Af gelopen weekeind is hij in zijn woonplaats Londen de eeuwigheid ingedanst Hij overleed aan een maagbloeding, 52 jaar oud. Mtutuztl 'Dudu' Pukwana zag in een zwarte wijk van Port Elisabeth het levenslicht. Hij leerde zichzelf saxofoon spelen en werd in 1963 in Johannesburg uitgeroepen tot bes- te jazzsaxofonist van het jaar. Om- ;dat de rac ale situatie in zijn vader- land snel verslechterde ontvluchtte hij Zuid-Afrika een jaar later om met de Blue Notes van Chris McG regor in Londen neer te strijken. Daar ontwikkelde de saxofonist zich tot eet belangrijke kracht in de muziekscene. Pukwana werkte met Centipede en de Incredible String- band, met reggaegroepen en met de jazz avant-garde. Maar in zijn eigen bands, de een soort 'vrije' kwelamuziek speelden, kwam hij het best totzijn recht. De Groninger dancing De Troubadour leek des tijds daadwerkelijk te roteren rond de heftig Swingende en riffende Blue Notes en tijdens een ander concert viel ooit een zware halo- ting zag, ontdekte ik plotseling dat hij leek op een portret dat ik kende. Dat was het zelfportret van Van Gogh dat deze in 1888 schilderde. Dat zou dan elf jaar later moeten zijn dan het fotootje gemaakt wérd." Zijn nieuwsgierigheid was ge wekt. „Ik heb daarna geprobeerd om het verder uit te vergroten en dat zelfportret in te passen in het ge zicht," legt Ad Molendijk uit. Met veel moeite maakte hij zo een 'dub beldruk', waaruit bleek dat dat zelf portret precies in het gezicht paste, waardoor een treffende gelijkenis ontstond. „De desbetreffende foto werd maakt in de Watermolenwei door de Dordtse fotograaf L. de Koningh," legt Molendijk uit. „Vincent van Gogh wandelde graag op het weg getje achter het station, op het Boonenpad richting Krispijn. Daar stond een kleine watermolen, die ook in de brieven aan zijn broer Theo is beschreven. Achter die wa termolen stond aan het eind van de Spuiweg de molen 'De Oranje boom', die in 1881 is afgebroken. Dat is de molen op de foto. Van Gogh wandelde daar geregeld, dus het zou zeker niet onmogelijk zijn dat de man op de foto de schilder Als dat werkelijk zo is, dan is het Dordtse Gemeentearchief in het be zit van iets unieks. Er zijn op het ogenblik slechts twee fotoportret ten van Van Gogh bekend, één als kind en één als ongeveer achttienja rige. Op deze foto zou hij dan onge veer 24 jaar oud zijn. Ad Molendijk denkt dat het zeer wel mogelijk is dat de man op de fo to Vincent van Gogh is. Om die mo gelijkheid te bevestigen, worden experts ingeschakeld. In eerste in stantie is dat een patholoog anatoom, die aan de hand van me tingen overeenkomsten in de sche del zou kunnen vaststellen. Indien nodig zullen ook andere deskundi gen worden ingeschakeld. Het Van DEN HAAG (ANP) De kamerfracties van PvdA, CDA en GPV hebben moeite met de verhoging van de P.C. Hooft- prijs voor letterkunde en de Theo Thijssen-prijs voor jeugd literatuur van 25.000 tot 100.000 gulden. Dat bleek gisteren tijdens een mondeling overleg van de commissie voor cul tuur en welzijn met minister D'Ancona. Zij stelde de verho ging in mei van dit jaar voor in haar Letterenbrief. „ontsiering" van de prijs, die toch in de eerste plaats als een eerbetoon is bedoeld. Verder zitten de winnaars van de P.C. Hooft-prijs volgens hem „toch al niét drie hoog achter." „Nou, het is echt geen vetpot, hoor", antwoordde minister D'An cona. De bewindsvrouw reageerde verder luchtig: „Ik ben niet ver baasd dat u zo Nederlands reageert. Ik ben een royaal mens en wil daar aan op dit terrein ook uiting blijven geven". Ze wil wel over de door Niessen voorgestelde splitsing van de prijzen nadenken en over de door D66-er Nuis geopperde moge lijkheid de Theo Thijssen-prijs niet elk jaar toe te kennen. Nuis (D66) is niet tegen verhoging van de prijzen, maar vindt de plotse linge stijging wel drastisch. Hij vraagt zich af of de prijs niet gefa seerd omhoog moet en ook of er niet met terugwerkende kracht verho gingen moeten worden uitgedeeld. De WD vindt alles best, bleek tij dens de vergadering. Dijkstal: „De minister moet maar een midden weg vinden. We moeten geen con currentie aangaan met de AKO- en ECI-prijs, maar ook geen kruide niers zijn. Ze krijgt van mij een klein beetje de zegen, ze zoekt 't maar 'n beetje uit". Het plan om de leenvergoeding die bibliotheek-leden moeten beta len te vervangen door een leenrecht waarmee de auteurs meer recht wordt gedaan, werd gisteren niet al te uitvoerig besproken. Dat kan, zo was de algemene mening, beter dit najaar gebeuren als de Bibliotheek nota klaar is. Niessen waarschuwde voor een verhoging van het biblio theek-abonnement. „Kijk maar naar de museumjaarkaart. Nu die duurder is wordt er ook afgehaakt." Beinema wees op het grote be lang vóór de leesbevordering van juist de bibliotheken. Hij opperde de tv te gebruiken om meer belang stelling te kweken voor het boek. De minister zei deze suggestie te willen „oppakken." LEIDEN Maar liefst negentien galeries telt Leiden. In een keurige tweetalige folder (Engels-Nederlands), die vanaf vandaag bij de WV te vinden is, staan ze allemaal met naam en toenaam beschreven. Een initiatief van de Stichting Evenementenfonds Leiden, een dochterorganisatie van de VVV. Daarom mocht Cees Hugens, directeur van de Leidse VVV, de wethouder van CultuurHenriëtte van Dongen in de Waag het eerste exemplaar overhan digen. Beiden zijn nauw betrokken geweest bij het initatief. Van Dongen schrijft in het voorwoord dat de gemeen te er veel aan gelegen is dat het de galeries goed gaat. Zij kondigt aan dat de rentesubsidieregeling, bedoeld om het werk van Leidse kunstenaars gemakkelijk aan te kopen, in aantocht is. Bart in 't Veld van de Stichting Evenementenfonds zegt dat de folder er is gekomen omdat met name buitenlan ders die tijdelijk in Leiden zijn gehuisvest, geinteresseerd waren in kunst en galeries. "Bij de VVV kregen we daar veelvuldig vragen over. Het was voor hen een doolhof om ze vinden en onduidelijk waarmee ze zich nu precies be zig hielden. Nu staan ze overzichtelijk (met plattegrondgerangschikt en beschreven. Steeds is in een paar zinnen geschets waar ze zich op toeleggen: vaste exposities, wisselende tentoonstellingen, moderne kunst, foto's, kera miek, olieverf, of sculpturen om maar eens wat facetten te noemen". Volgens in 't Veld kun je acht van de negentien galeries in Leiden professionele instellingen noemen. "Van deze acht hebben we - mooie, vind ik tenminste - schilderijen gekregen voor de tentoonstelling in de Waag, die gisteren voor het publiek is open gegaan. Ja, ik ben over beide projecten tevreden (foto Loek Zuyderduin) Cogh-museum in Amsterdam heeft grote belangstelling getoond voor de foto. Plagiaat Op de Dordtse tentoonstelling is overigens ook te zien dat Van Gogh plagiaat pleegde toen hij in 1885 zijn beroemde 'Aardappeleters' schil derde. Ad Molendijk las in een brief aan Theo dat Vincent hem adviseer de de Katholieke Illustratie te ko pen. Daarin stonden prenten van Doré over Londen, waar Van Gogh toen new was geweest. „Ik ben toen op zoek gegaan naar dat blad, maar in het Gemeentear chief bleek er één te ontbreken," vertelt Ad Molendijk. „Ik ben toen naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag gegaan. Daar was het wél En een paar nummers ervoor stond een afbeelding van een biddende fa milie rond een tafel met een grote schaal met aardappelen. Toen Van Gogh in Dordt was, zat hij in een ge loofscrisis. In de boekwinkel waar hij werkte, vertaalde hij uit liefheb berij bijbels, tegelijkertijd in het Frans, Duits en Engels. Kennelijk is hij door dat beeld getroffen en heeft hij het naderhand in bijna dezelfde compositie gebruikt voor zijn Aardappeleters'." Een kopie van het blad met de afbeelding is op de expositie in Van Gijn te zien. Volgens Molendijk is het trou wens niet zo bijzonder dat schilders werk van elkaar kopieren. „Van Gogh deed het vaker. Hij was een groot bewonderaar van Millet. Hij heeft veel van hem overgeschil derd, onder meer 'De zaaier'." De tentoonstelling in Van Gijn is nog te bezichtigen tot 19 augustus. PARIJS (AP) - Uit twee Parijse mu sea zijn gisteren op klaarlichte dag schilderijen uit hun lijsten gesne den en verdwenen. In het Louvre werd gistermiddag om kwart over twee de diefstal ont dekt van een schilderij van Renoir, „Portret van een zittende vrouw". Ongeveer een uur later ontdekten suppoosten van het museum Ernest Hebert dat Heberts „Portret van Monaluccia" was verdwenen. Het was niet meteen duidelijk of beide diefstallen met elkaar in ver band stonden. Beide werken hebben een klein formaat. De Renoir, die geschilderd werd in 1916-1918. meet 35 bij 27 centimeter. Het werk van Hebert. dat dateert van rond 1870. is 38 bij 33 centimeter groot. De laatste kunstroof op klaarlich te dag in Parijs had plaats op 27 ok tober 1985, toen een gewapende bende uit het Marmottan-museum een aantal impressionistische schil derijen roofde, waaronder „Impres sie Zonsopkomst" van Claude Mo net. Dit schilderij is tot dusver niet boven water gekomen. HILVERSUM (GPD) - Minister H. d'Ancona van WVC heeft de ge meente Hilversum schriftelijk be vestigd dat de stad een rijkssubsi die van zeven miljoen gulden voor de renovatie van het monumentale Dudok-raadhuis niet zal krijgen. Half mei hadden ambtenaren van WVC dit nieuws mondeling al over gebracht. Burgemeester en wethou ders van Hilversum drongen er toen bij D'Ancona op aan al het mogelij ke te doen om toch geld te vinden voor het miljoenenproject. Zij we zen er op dat haar voorganger, mi nister Brinkman, verwachtingen had gewekt. Deze druk heeft niet geholpen. Medewerkers van minis terie ontkennen dat er afspraken zijn gemaakt over extra subsidie ten behoeve van de raadhuis-renovatie. Voor de eerste restauratiefase kwam 3,6 miljoen gulden aan rijks subsidie binnen. Het is nog niet duidelijk op of de restauratie van het raadhuis als ge volg van het dichtdraaien van de subsidiekraan moet worden stilge legd. De gemeente gaat nu proberen via de Tweede Kamerfracties van PvdA en CDA de minister alsnog op andere gedachten te brengen. 'De Lakenhal, dat is een fort' LEIDEN - Het Stedelijk De Lakenhal is bezig een plan op te zetten om de Lakenhal optimaal te beveiligen. Yvonne van Baarle, hoofd van de directie Cultuur in Leiden: "Door de jongste gebeurte nissen in het land zijn wij natuurlijk weer opnieuw alert geworden. Het is bij diefstal, maar ook bij zaken als een brand of een bommelding na tuurlijk erg nuttig als iedereen van het personeel weet wat zijn of haar taak is, wie op het knopje gaat druk ken". De beveiliging van de Nederland se musea laat nogal te wensen over. Dat blijkt uit de grote stroom kunst diefstallen in de afgelopen jaren. Onlangs werden uit het Noordbra bants Museum met gemak drie Van Goghs ontvreemd. Het alarm deed het even niet. Hoe zit het met de be- veiling van de Lakenhal en het geenlamp van het plafond tijdens een solo-uitbarsting van Dudu. „Nah!", antwoordde hij eens op de vraag van een interviewer, of hij ooit terug zou keren naar Zuid-Afri- ka. „Ik ga na de Bevrijding. Daar hoor ik thuis en die omgeving mis ik net zo erg als alle goeie muzikan ten daar. Maar ik wil niet in dat land wonen zolang het onder het huidige regime blijft, in het huidige sys teem." Sinds die uitspraak is er het een en ander veranderd in Zuid- Afrika. Maar de Bevrijding heeft Mtutuzel Pukwana dus niet ge haald. FIB komt geld tekort DEN HAAG (ANP) - Het Financie ringsinstituut voor Beroepskunste naars zit te springen om een bedrag van 2,5 miljoen gulden. Anders moet hun budget voor leningen de volgende jaren telkens pmlaag, zo klaagt het fonds. Het geld voor dit jaar was in juni al op. Het FIB is een onderdeel van het Voorzieningsfonds voor kunste naars. Het zorgt voor leningen, kre dieten, financieringen en hypothe ken voor jonge kunstenaars, dit al les renteloos of in elk geval beneden de marktrente. Het FIB kan daar volgens eigen zeggen tot in lengte van dagen en ongesubsidiëerd mee doorgaan, als er maar een kapitaal injectie van 2,5 miljoen gulden komt. Het FIB heeft daarom een be roep op het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur gedaan om "creatief mee te denken". Operaconcert door Placido Domingo (tenor) en Judith Howarth (sopraan); m.m.v. het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Eugene Kohn. Gehoord in het Concertgebouw op 4 juli. AMSTERDAM - Geen groter verschil dan tussen de twee me gasterren van het huidige opera toneel: de Italiaanse tenor Lucia no Pavarotti en de Spanjaard Pla cido Domingo. De Italiaan: extra vert en uitgelaten, appellerend aan een groot publiek, onvermij delijk het middelpunt van elke opera waarin hij optreedt. De Spanjaard: markant, ingehouden, en op het operatoneel volledig dienstbaar aan de eisen van het werk en in staat zichzelf weg te cijferen indien dat nodig is. Toch weet ook Domingo wel degelijk de mensen in beweging te brengen. Ondanks de hoge toe gangsprijzen was het Concertge bouw binnen de kortst mogelijke tijd uitverkocht, toen eenmaal be kend werd dat hij najaren weer in ons land zou optreden. De sfeer bij zijn optreden is echter heel an ders dan die bij Pavarotti, zoals iedereen kan beamen die hen met enige regelmaat in het buitenland hoort. De aanhang van Pavarotti komt om zich te laten wegdragen op de golven van een stralend, voluptu eus stemgeluid van een absoluut uniek karakter. De stem van Do mingo treft meer door het karak ter dan louter door de klank, en zijn bewonderaars lijken ook meer oor te hebben voor interpre tatie en stijl van zingen. Op één punt is er echter geen verschil: de aanhang van beiden is ervan over tuigd dat hun idool de grootste is. Zoals verwacht hebben de fans van Domingo, die zelfs een hech te, internationaal goed georgani seerde fanclub achter zich weet, zich gisteravond in het bomvolle Concertgebouw niet onbetuigd gelaten. Golven van enthousias me omlijstten de aria's en duet ten, talloze bloemen werden aan gedragen en een wanklank kwam hooguit van een opmerkelijk hoog percentage verkouden toe hoorders. Dat enthousiasme was terecht, al was het maar omdat Domingo ook nu weer bewees, dat een con cert voor hem geen one-man- show is. Dat bleek uit het feit dat hij Het Amsterdamse publiek ver raste door in Judith Howarth een uiterst begaafde, lyrische sopraan als zangpartner mee te breagen, het bleek uit de manier waarop hij een enthousiast reagerend Ra dio Philharmonisch Orkest alle eer gunde die het toekwam, maar hij bewees het bovenal door zijn stijl van zingen. Geen snikken, uithalen en goedkope effecten met hoge en aangehouden noten, maar een artisticiteit waarmee hij ook losse aria's en duetten met smaak en gevoel voor de juiste stijl benaderde. Dat hij daarbij trefzeker het pu bliek bespeelde, behoort even zeer bij zijn status als uitvoerend kunstenaar als het feit dat hij fragmenten met voor zijn stem moeilijke passages niet uit de weg ging. Hoewel zijn tenor in de afge lopen jaren steeds dramatischer is geworden, was dit concert vooral opgebouwd uit lyrische fragmenten die soms het uiterst van stem- en adembeheeersing vergden. De resultaten waren misschien niet altijd voor hon derd procent perfect, maar ge tuigden wel van grote artistieke integriteit. Meer dan een zanger is Domingo een musicus. Na een reeks aria's en duetten uit Itali aanse en Franse opera's, waarin de jonge Judith Howarth voor menige verrassing zorgde, kwam het van Domingo-concerten be kende klapstuk: een Spaanse uit smijter in de vorm van enkele fragmenten uit zarzuela's, de ty pisch Spaanse variant op de ope rette. Daar kwamen ook de voor dien soms te snelle tempi van di rigent Kohn ten volle tot hun recht en sloeg bij het publiek de vlam in de pan. En daar bewees het orkest, nu opeens vol Spaans vuurwerk, wederom een opmer kelijke flexibiliteit! De memorabele avond werd af gesloten met drie toegiften, die Domingo zelf uitgebreid aankon digde (hij houdt ervan zijn pu bliek met een persoonlijk woord toe te spreken). Na „Granada" volgde voor insiders de grote ver rassing: een duetje uit „Don Gio vanni", de opera met een titelrol (eigenlijk voor bariton!), waartoe Domingo zich reeds lang aange trokken voelt. Als afsluiting werd het drinklied uit „La Traviata" aangeheven, zonder koor, maar voor Domingo is dat geen pro bleem. Hij houdt ervan een zaal tot meezingen te bewegen. En eigenlijk was het ook toen niet echt afgelopen: nog lang daarna stonden er rijen toegewij de fans bij het tafeltje waar de te nor handtekeningen uitdeelde, terwijl de sponsor in de Spiegel zaal een champagne-receptie hield. Iedereen was tevreden en wie er niet bij was, kan vanavond al het eerste deel via de televisie meemaken. PAUL KORENHOF Rijksmuseum voor Volkenkunde en Oudheden? De beveiliging van de Lakenhal behoort tot de verantwoordelijk heid van de directie Cultuur in Lei den. Yvonne van Baarle is al begon nen om samen met het personeel te bekijken waar de zwakke schakels zitten. "We gaan met het personeel een soort oefeningen houden om na te gaan wat er moet gebeuren bij een calamiteit. We zullen de richtlij nen voor beveiliging heel secuur doornemen en bekijken waar tech nische voorzieningen moeten wor den getroffen. Bovendien zijn we bij de Lakenhal bezig het gehele collectiebestand op de computer te zetten. Ook met de kunstvoorwer pen die zich in het depot bevinden gebeurt dat". Een werknemer van de Lakenhal toont zich strijdlustig als hem wordt gevraagd naar de beveiliging van het museum. "De Lakenhal, dat is een fort. Het is voor dieven niet ge makkelijk om daar binnen te ko men". Maar wat als er nu iemand binnenkomt, die een zwaard in de hal weggrist? "Ja, ik denk dat dan toch lijfsbehoud prioriteit heeft". In het Rijksmuseum voor Vol kenkunde zijn in 1988 twee albums met aquarellen ontvreemd. Een jaar daarna verdwenen er vijf Japanse lakdoosjes uit een vitrine. Hoe zit het het in dit museum anno 1990 met de beveiliging? T.H. Hakkaart, hoofd Technische Zaken: "Daar voor moet u bij het ministerie van WVC zijn. Daar mag ik niets over zeggen, als u begrijpt wat ik be doel". Bij WVC is niets bekend van een extra aangescherpte veilig heidsmaatregel bij het Rijksmuse um voor Volkenkunde. Woordvoer der Smid: "Ik kan daar niets over zeggen. Zodra er weer zo'n kunstroof is geweest, krijgen we dit soort vragen. Maar een museumcol lectie is nu eenmaal openbaar bezit. Die kun je niet achter beton gaan zetten". Expositie Myra Ward AMSTERDAM (GPD) - InhetThe- atermuseun in Amsterdam is van vrijdag 6 tot en met zondag 17 juli een kleine expositie te zien over de onlangs overleden actrice Myra Ward te zien. De presentatie bestaat uit foto's en recensies, terwijl het spel van Myra Ward te bewonderen valt in de video-registratie van het stuk Mooi Weer Vandaag. Myra Ward behoorde tot de leading lady's van de Haagse Come- die. Zij was sinds 1950 getrouwd met Paul Steenbergen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23