Ergens al een klein beetje dood zijn Fascinerende handel in alibi's NFORMATIEF Als de dood voor grote gevoelens Roemeense revolutie in fotoboek treffend belicht weinigoptehebbenmetde^estJer" ^aarinhaarboekisvandiesom- S. Montag toont zich een uitstekend verteller Dr. Lou de Jong beschrijft leven na een hersenbloeding Pathetische geheimtaal van 'veelbelovende' Schoenmakers Jessica Durlacher, Peter Elberse en Joost Zwagerman vormden de re dactie van het literaire tijdschrift 'De Held' Ze stelden een bloemle zing samen met vijfentwintig niet eerder gebundelde verhalen van jonge schrijvers. 25 Onder 35 heet het boek. Sommige auteurs hebben Maar in het voorwoord van dit boek al naam gemaakt, anderen zijn nog geeft men aan dat de vijfentwintig lingen weinig bekend. Heel erg jeugdig gebloemleesden allerminst een club vormen, laat staan een rebel- Bloemlezing nieuwe verhalen van 25 jonge schrijvers lezers zijn die Barnards bespiege- Danaiu0a ïeen over ziin ieuedliefde Clara ■Danailieit zijn de deelnemers overigens niet de alleijongsten uit het gezelschap lenclub. zijn in 1963 geboren, twee van de 'Veelvormigheid medewerkers vieren dit jaar zelfs al enig mogeljjke karakteristiek', hun zesendertigste verjaardag. Het kent komt overeen met het beeld van on- reld - r zei- zeggen, het ingetogen sierproza literatuur, zijn jeugdliefde Clara als gezeur zullen ervaren. Evenzeer kan ik me indenken dat men zich niet aangesproken zou kunnen voe- voorlopig de len door Boudens' beschrijving van de bizarre liefde tussen de zesen twintigjarige John en de kroegba zin Irene, die tegen de zestig loopt. Hetzelfde gevoel kan wel heel den op werkelijk jonge leeftijd de- Benno Barnard en het zeer uitbun- ders worden uitgewerkt. Dat komt bied Natuurlijk is ook Herman Brussel- mans vertegenwoordigd met een liefdesverhaal. Over zijn betekenis als schrijver wordt wisselend ge dacht, maar ieder zal moeten erken nen dat hij voor een niet lijk deel het gezicht bepaalt nieuwste literatuur in ons taalge- wie zijn werk volgt nauwelijks ver rassen. Hoofdpersoon Brusselmans drinkt opnieuw heel veel, voert om slachtige gesprekken, heeft zwarte gedachten. "Ik weet niet wat het geluk", stelt hij op een gegeven rr doonrga™s o^eV^ed^humo'j'en ?3"g gedUhUIid,bb0i Boer?nPart« hadden Seen sch«n "iSSEa opaantem" rken.DefotosonvoHe- is echtgenote Gloria Hii hnurit vppI dlg'de teksten zlJn te lang en mmid- ballingschap en Roemenen hebben MEÏSÖ'MTS Ho." behoefte aan 'buitenlandse lei- telkens opnieuw met andere wen aan. In Vlucht mij dan ook allemaal liefde- ders' werk-oud-papier. Op de keper be- Eigenlijk wordt ,e buteert Toch hebben aankomende schrij vers de laatste tijd veel van zich Rogi Wieg doen horen. Ze presenteerden zich schrijf van vaak zelfverzekerd, soms luidruch- voorts, tig. Volgens de inleiding van het boek zou 'vijf jaar geleden een der gelijke verzameling verhalen door Nederlandse en Vlaamse auteurs onder de vijfendertig nog ondenk baar geweest' zijn. Simpelweg dige werk van Luc Boudens. Of tus- de intieme ontboezemingen van 2n het opzichtige ge- Atte Jongstra. Enzo- steeds i deze bundel r Liefde Pieter Boskma, Martin Bril, Kes- ter Freriks, Robert Vernooy, Dirk staan. Op het van Weelden, Bas Heijne, Joost hij flink op, Zwagerman laten zich, zij het dan door het moderne leven verschafte eens kiest hij De tegenstrijdigheden die tussen de verschillende jonge auteurs zijn te bespeuren, kunnen in zijn proza merkwaardigerwijs naast elkaar be- moment schept m wat later aan zelfvernedering over te geven. Nu niemand echt aan de macht in Roemenië, dacht ze. Ze zag verschillende knokploegjes hun terrein afbakenen. De betogers op de het plein, de Hongaren in Transsyl- vanië, de nationalistische Roeme nen van Vatra Romana (Roemeense Haard), de aanhangers ndenVerder biecht hii on Roemenië- Ala°f alles op z'n kop Front. Iliescu wachtte de confronta- •r van de waanrfn' t- whlen staat TeSen middernacht, kort na tie af. Tot met stokken bewapende het laatste journaal, belt ze op. Ilies- mijnwerkers de betogers in Buka- i- heerst: de liefde. Het dat er toen onvoldoende schrijvers constateren hoe verschillend dit o uiteenlopende verhalen decors, allen leiden door het aloude worden door één onderwerp over- thema van de liefde. Grote talenten toon aardig te zijn ook hier weer schaars. dichter worden. Hij voegt daar onmiic(deï- lijk aan toe: "Dat is ten eerste niet verheven register, makkelijk, en ten tweede V platvloerse daar je verstand bij verliezen 3 oprecht, heeft ze gezegd. Om- rest r s kwamen leren. Meteen i spoedig te slaan. Soms schrijft hij ontroerende ontboezemingen duidelijk wie in Roemenië de macht rechtzet- heeft. Veel verschil met vroeger is niet. Ze is bang voor een burger deze leeftijdsgroep bestonden, uitputtelijke gegeven behandeld den Kristien Hemmerechts en Tom De samenstellers hebben nu zelfs wordt. Dan blijkt pas goed hoe an- Lanoye. In 'Brokstukken' laat Hem- Voor de sterkste bijdragen zorg- zich vervolgens als meester van de ders Barnard en Boudens dit onder- merechts een jonge Zo herroept h?j ^"iedere zwemen wordt snel in banaliteit se se democratle- Naar tegenstanders bere bespiegelingen niks terug te wil hy met luisteren. Ze maken de vinden. De euforische sfeer van vertellen Brusselmans het verhaal 'Maagd del Het is verleidelijk om in een bun- schrijft over zijn eerste liefde op schrijversgeneratie bijna verheven toon, loopt over werp tegemoet treden. Barnard over de aan waanzin grenzende lief- Oppergod'. Onlangs liet hij ook de haar Vlucht i wordt voorgesteld naar grote lijnen gevoel. Boudens kiest i verhelderende verbanden te z ken. Of dat in dit geval zin heeft, is echter de vraag. Er is wel eens geop perd dat zich een 'rebellenclub van jonge heiden' had aangediend. vloerse invalshoek nisme de vrije loop. Het is moeilijk uit te maken gedreven dat ze het gezin ont laat zijn cy- vluchtte. 'Spek en bonen' van La noye gaat over een man die een ver houding begint met de moeder van het In het boek, smoord. Juist die angst voor de gïo- ^lutie' kaoTzelrtie Welke te gevoelens maakt Brusselmans ^olutie kapot, zegt ie. Welke mij verschijnen. wLrdiger van"^ joSgl schavers- Nachten slaap is ze er oy mge- een neei comingeni roro-journa kondigde hij zelf generatie. schoten. Het boek heeft de Haar- ten als de revolutie niet werd HANS WARREN eind december is hierin nog door gesijpeld. De foto's, geschoten door heel contingent foto-journalis- ge- lemse Roemeense (acht jaar gele- maakt in de straten van Timisoara, Bukarest, Sibiu, Cluj en Brasov, v«ui wc swuyvci nniHifin orussei- den kwam ze naar Nederland) - mans verder'. Het werk bestaat uit -|<;ss«ca Durlacher, kenlang opgeslokt. Het plan werd dan toch in de gretige lenzen vier brieven aan de 84-jarige bewon- uit* Bert £kki m¥?o Zwagerman' maanden geleden geboren, kort na westerse media - worden er niet ,,j V. Hip fppctpliilrp Irprct tncson uil^in viucnt voor mij, Herman Brussel- i, uitg. Bert Bakker, 29,90 Er zijn nogal wat i gezegd wordt dat ze twee levens hebben. De ogenschijnlijk saaie kantoorklerk in driedelig blijkt een playboy zonder weerga in het groot- door te maken dat u OOK bent waar u NIET wilt zijn". De eerste reactie laat niet lang op zich wachten. Kapee en zijn com pagnon Désirée, een schoonheid stedelijke nachtleven. En de blitse natuurlijk, worden benaderd door verkoopster van lingerie breit werktijd een speelpakje voor haar dochtertje, terwijl ze op de bank zit in joggingpak en naar 'Dallas' kijkt. Alles is mogelijk. In 'De Alibicentrale' van S. Mon tag (alias van de schrijver Henk Hof land) staan de belevenissen van Kapee, eigenlijk Karei-Peter, cen traal. Kapee is een snelle jongen, vaak letterlijk op zijn 'roofdier' van 1000 cc, dynamisch, geliefd door beide seksen en gevreesd om zijn onberekenbare gedachtenspron- gen. Hij beweegt zich onder de 'sce ne' van onze hoofdstad als een bar racuda onder argeloze badgasten: flitsend en meedogenloos. Kapee is een jongen die zich onvoorwaarde lijk kan overgeven aan wat het le ven hem te bieden heeft. Op een mooie najaarsavond zit Kapee met een stelletje van zijn vrienden bij elkaar. Eén van hen moet naar een faculteitsvergade ring, maar heeft daar absoluut geen zin in. Kapee stelt hem voor dat hij wel even op en neer zal scheuren met zijn motor om de presentielijst te tekenen. En zo wordt het idee voor de Alibicentrale geboren. Ie dereen wil wel eens een keer op twee plaatsen tegelijk zijn. Het gaat erom de buitenwacht voor te spie gelen dat je ergens bent, terwijl je daar natuurlijk niet bent. Er valt grof geld te verdienen, zo ruikt Kapee, met de handel in iden titeiten. Hij laat er geen gras over groeien en voegt, geheel naar zijn aard, de daad bij het woord. En een paar dagen later verschijnt er al een advertentie in de krant: "Wij zorgen dat u bent waar u GRAAG wilt zijn zekere Grada Gevel. Intussen laat Kapee, bepaald niet van giste ren, uitzoeken wat voor vlees hij in de kuip heeft. Gevel blijkt de vrien din te zijn van de machtige indus trieel Katz van Woerden: meteen een vette vis aan de haak, zo lijkt het. Gevel wil drie dagen zijn zonder dat iemand dat weet. Kapee stelt het volgende alibi dan Kapee zich in theorie ooit had kunnen voorstellen. Hij komt te recht in een wereld vol 'witte boor- den'-criminaliteit, in de jungle van de beurswereld waar gigantische bedragen omgaan. Grada blijkt de man waarmee ze hokt niet alleen met een ander te bedriegen, maar werkt ook nog eens samen met een stelletje computerfreaks om de po ten onder zijn imperium uit te za gen. Uiteindelijk zet ze dat clubje zelfs buitenspel. Kapee raakt verwikkeld in een Brussel web, complicatie stapelt zich op complicatie en op een gegeven mo ment merkt hij dat hij de touwtjes Grada zal voor de buitenwacht bij niet meer in handen heeft, het initia- oudere vriendin in Zutphen lo- tief is hem ontglipt. Het idee geren. Kapee zal daar verblijven, wat hij een 'kantoor' noemt, om mensen die de vrouw willen spre ken af te schepen. Bovendien moet er materiaal verzameld worden over Zutphen en het leven daar, dat later teel. zal kunnen dienen als bewijs voor 'De Alibicentrale' het feit dat Grada er inderdaad drie schreven boek, dagen heeft doorgebracht: num mers van de lokale krant, filmpro- Alibicentrale, de droom moralistische non-conformistist, ontwikkelt zich tot een nachtmerrie waaraan Kapee ten onder gaat, ver zwolgen door zijn eigen luchtkas- vlot ge- kwalificatie die de Nederlandse literaire kritiek al snel iets denigrerends heeft. Het is Verder is het natuurlijk belang rijk dat Grada op afgesproken tijd stippen bereikbaak centrale, want stel je derlandse literatuur. En als er dan eens iets verschijnt waarin op lite raire wijze een flitsend verhaal de Alibi- wordt verteld, is de neiging onder dat ie- het literaire establishment groot de die feestelijke kerst tussen uitzinni- minder dramatisch onder. Sommige platen zijn werkelijk schitterend. Treffender en schrijn- torische omwenteling in haar ge- ender dan elk verhaal. Dankzij be- boorteland, die ze heeft gevoeld tot middelingsbureau De Hollandsche misoara, waar buiten mitrailleurs een ratelden en verschanste Securitis- en sfeerplaten. De teksten steken ten uit hun schuilhoek werden ge- daar een beetje magertjes bij af. Ze dreven, was ze intens getuige van de beschrijven de aanloop naar en het strijd om de macht. Eigenlijk bij verloop toeval, want als stagiaire van het aandacht NRC Handelsblad was ze alleen c wille van haar vaardigheid Roemeense taal met een vers] ver naar de brandhaard der r< tie gezonden. Nog voor de beslis sing was gevallen, werd ze afgelost. Maar ook van minder dichtbij ble- de beelden haarscherp. De Libertate!, De Roemeense Revolutie, de revolte, met ruime >or wat intussen is gesle ten tot cliché. Maar de inmiddels ge- de corrigeerde kijk op de loop der Roe meense geschiedenis is in 'Liberta te!' nog niet doorgedrongen. ONNO HAVERMANS vreugde van de Roemenen: "Ko men jullie vanuit Hongarije? Dan is de grens dus open. Dan zijn we vrij! Nausicaa Marbe en Marijke Bcrgh, uitg. Buijten en Schipperheijn i.s.m. Tweede Wereld Centrum, 39,50. Met de opbrengst van het bock zal de onafhankelijke pers in Roemenië wor- S. Montag, alias Henk Hofland verwijderd. "Hen is een worst een sprookje voor bedriegers is een tamelijk flauwe ontknoping, gehouden. De kachel een paar gra an het oorspronkelijke feuilleton Toch blijft met deze kanttekenin- den hoger, brood en vlees op de en ingrijpende bewerking". gen overeind, dat Montag een boek plank, legalisering van abortus en De draden hebben meermaals heeft geschreven waar andere Ne- voorbehoedmiddelen, en het volk is Zutphen, dan wordt u ge "diepgang kan geven. losse eindjes. Ook de afloop van het derlandse literatoren maar eens tevreden. Het stemt braaf, als altijd, snel mogelijk gewaar- Montags schepping kent een paar verhaal bevredigt niet. Niet omdat goed naar moeten kijken. Want bar- op de grote leider". -akke punten. Een aantal bijfigu- het geen 'happy end' heeft, Montag bituraten kun je voor veel minder Nausicaa geeft volmondig toe. De n krijgt even aandacht van de ver- volgt daarmee keurig de wet in onze geld ook bij de apotheker op de Roemenen hebben Ion Iliescu tot Als Grada akkoord gaat met de teller om vervolgens definitief uit moderne letterkunde, maar omdat hoek krijgen. president gekozen omdat hij een voorwaarden die de Alibicentrale beeld te verdwijnen. Ook aan ande- het wie en waarom zo voor de hand RPTNnT n !ichte verb?tering heeft gebracht in stelt, begint het behoorlijk riskante re details kun je zien dat het boek is liggen. De lezer is getuige geweest hun eerste levensbehoeften. Hij had spel. Al snel blijkt dat er in de prak- opgezet als een feuilleton, al ver- van een 'groots en meeslepend' ver- De Alibicentrale, S. Montag, uitg. Bert §een tegenstand, zegt tijk meer mogelijkheden opdoemen meldt het colofon: "De Alibicentra- haal en moet genoegen nemen met Bakker, 24,90. daten van de Liberale Partij Inmiddels is duidelijk dat de Roe- SëJ onïersteund meense revolutie veel minder spon taan was dan de westerse buitenwe reld wilde weten. Het Front voor Nationale Redding, dat vorige maand de eerste vrije parlements verkiezingen zo overweldigend won, is al tenminste een jaar gele den geformeerd uit ontevreden par tijleden. De revolutie bleek niet meer dan een reorganisatie van het communisme: de scherpe kantjes eraf, Dracula afgeschoten en zijn trouwste helpers gestraft, maar het gros van de trouwe apparatsjiks onveranderd op hun post. "De Roemenen zijn omgekocht met salami", zeiden de ontevreden K van "weken" haMhandt -«obiogïafisehe verhaal van Tob.as 6 J,?k,e",b3rdbf"adJg WolffsjeugdindeVS.Uitg.BertBakker, Nieuwe Uitgaven Fiction Tien vrolijke verhalenOp weg naar het einde, Gerard Reve. Uitgever Veen brengt een herdruk van twee klassiekers van onze volksschrijver. Prijs resp. ƒ22,50 en ƒ27,50. Wat doe ik hier, Bruce Ghatwin. Een persoonlijke keuze uit verhalen, karak terschetsen en reisverslagen van de in 1989 overleden schrijver. Uitg. Bert Bak ker, ƒ39,90. De jongen die ik was, Tobias Wolff. Het mand haar via de telefoon wil spre- wenkbrauwen op te trekken eens meewarig te lachen. Montag is 'gewoon' een uitstekende verteller Grada zo snel mogelijk contact op- met een goede stijl, die een tamelijk neemt: "Gaat_voor u bijvoorbeeld oppervlakkige wereld toch de nodi- de telefoon' in Brussel z schuwd, en dan belt u terug uit Zut phen." Zogenaamd dus. het Universiteitsplein werden ƒ34,90. Een schamel kerkhof, Sergej Kaledin. Het leven van Vorobej, grafdelver op een Russisch kerkhof. Uitg. Bert Bakker, 19,90. Koffers, G.L. van Lennep. Columns doorgewinterde reiziger. Uitg. "Ik wilde antwoorden, Ik kon niet. jaar juli getroffen werd door een Vreemde toestand!. Het duurde hersenbloeding. Deze gebeurtenis veranderde zijn leven ingrijpend. vijftien seconden, twintig seconden misschien. Opeens was mijn spraak terug.Nauwelijks waren we weer aan het werk of de echte aanval zet te door. Wat merkte ik daarvan? Niet zoveel. Ik zakte bij bewustzijn hem niets doet. Als hij alweer thuis geen commentaar me is, vergist hij zich bij het ontwaken maand of acht kan hij 1 zijn tweede De historicus was druk bezig met de met wie hij al negen jaar s bewerking van de documentaire se- Dat is pijnlijk. Uiteindelijk slaagt 'De Bezetting' om die opnieuw hij erin haar naam te noemen, die blijft 1 elkaar. Het viel mij op dat ik niet tiende deel kon spreken. Ik wist dat e bank was in de kamer naast de onze. Daar strompelde ik, door Rob on dersteund, heen, daar liet ik me val len. Ik kon geen woord meer uit brengen. Bovendien raakte ik rechts verlamd. Ik dacht niet meer aan 'De Bezetting', ik dacht haast aan niets". In een paar regels schetst dr. Loe de Jong in zijn boekje 'Opkrabbe- gpd) len' wat hij onderging toen hij vorig praten, fietsen, autorijden en schrijven. Maar het wordt nooit meer wat het was, want "ergens ben je al een heel klein beetje dood". 'Opkrabbelen' is pakkend ge schreven. Het geeft een goed inzicht de problemen waarmee de pa- Bert Bakker, 14,90. Non fiction Worstelingen met de waarheid, Walter Janka. Memoires van de Oostduitse au teur die al tientallen jaren met de autori- teiten overhoop ligt en daarvoor diverse De kandi- to1 beeft moeten betalen. Uitg. Veen, Kinderjaren iji een verloren land, Ma rion gravin Dönhoff. De Westduitse jour naliste Marion gravin Dönhoff beschrijft haar idyllische jeugd in Oost-Pruisen in de eerste helft van deze eeuw. Uitg. Con tact, ƒ24,90. Madame de Pompadour, Nancy Mit- ford. Een herdruk van de beroemde bio grafie van Madame de Pompadour, de maitresse en vertrouwelinge van Lode- wijk XV. Bijna twintig jaar drukte zij een stempel op de hofcultuur van Versailles en op de Franse politiek. Uitg. Contact, 29,90. Varen in Frankrijk, Hans Kouwen- berg. Een beschr ijving van waterwegen Na zijn eerste de mond liggen. De revalidatie met behulp n logopediste kost hem veel pijn tiënt worstelt en ook de deskundige moeite. Publieke optredens ver- toelichting achterin mag er zijn. In zijn boek beschrijft De Jong mijdt hy, want zijn geheugen laat Maar nauwgezet hoe nutteloos hij zich hem op de onnozelste momenten in die de bundel telt, ongeveer de helft voelt als hij vastgesjord lidewagentje in de zon zit. Werken is er niet meer bij. Hij is voor de helft verlamd en kan niet praten. Zelfs emoties zijn niet meer wat ze waren. De Jong ontziet zichzelf niet. Hij Jong verstek laten gaan. Hij beschrijft dat het bezoek van zijn onder de indruk-, maar niet de steek. Spreken blijft een pro- leeg? Wilde de Staatsdrukkerij bleem en het voortdurend omzeilen Uitgeverij de bundel soms wat van woorden die hem niet te binnen tra volume geven om de prijs vai willen schieten, put hem uit. Bij de gulden 50 te rechtvaardigen? revolutie in Oost-Europa moet De diep staat Opkrabbelen, dr. ryvin in Frankrijk: van St.Jean de Losne r. de Loire, van de Middellandse Zee naar de Atlantische Oceaan en door de Arden nen, Champagne en Lotharingen. Uitg. Hollandia, ƒ29,50. Megatrends 2000, John Naisbitt en Pa tricia Aburdene. De belangrijke trends van de jaren negentig beschreven. Uitg. Spectrum, ƒ39,90. Vechten voor Tony, Mary Callahan. Tweejarig kind wordt door artsen autis tisch verklaard. Moeder weigert zich hierbij neer te leggen en ontdekt na ja renlange speurtocht dat de stoornis in de hersenen van het kind voortkomt uit een allergie. Uitg. M en P, 24,90. THEO HAERKENS Jeugdliteratuur v, op de avond van de attack, de media te woord te staan. "Ik gaf ƒ27,50. Ik ga naar school, Janet en Allan Ahl- de Jong, SDU, berg. Prentenboek over de eerste maan den op school. Uitg. Gottmer, 19,50. M. M. Schoenmakers is zijn schrij versloopbaan eigenaardig begon nen. Het weekblad de Haagse Post deed vorig jaar of zijn debuutroman de literaire gebeurtenis van de eeuw was, en die geestdrift stemde scep tisch. Door andere beoordelaars werd 'De honderd bochten van de koningsarend' met enige reserve aangekondigd. De nieuwe roman van Schoenma kers heet 'Het schild van de wee moed'. Het is het eerste deel van een trilogie die 'stroomafwaarts en stroomopwaarts' heet. Het boek is 234 bladzijden dik, en dat is te dun om echt te kunnen boeien. Het is mogelijk dat hij in de twee volgende delen zijn schrijversgelijk bewijst door zijn thema's uit te werken en zijn personages belangwekkend te maken. Schoenmakers, zo staat op de achterkant van het boek, is in 1949 in 's-Hertogenbosch geboren en hij was "een twaalftal jaren op het Zuidamerikaanse continent werk zaam, vooral ten behoeve van triba le gemeenschappen". Men mag ver onderstellen: in Suriname, voor in dianen. Zijn ervaringen zal hij ver werkt hebben tot de roman die, ver moed ik, geen sleutelroman is. Het ontwikkelingsland dat hij be schrijft, moeten wij als gefanta seerd beschouwen, al weten wij waardoor de auteur werd geïnspi reerd. Een jonge indiaan, thuis in een cultuur van oerwoud, jacht en poë zie, verlaat met zijn vrouw in een arm bootje het dorp waar de inge nieurs van de ontwikkeling alles vernielen. Hij komt terecht in een dorp waar men onder leiding van de ontwikkelingswerkers is begonnen met een kippenfarmproject. Zijn vrouw verlaat hem, omdat zij wordt bekoord door gretige, beringde in genieurshanden. Zij vindt haar man te miezerig en te slaafs. Al leeft in hem, Julius Ebecilio, op z'n minst nog een herinnering aan oeroude wijsheid van nature. Victor Souda heet de ontwikke lingswerker die het kippenfarmpro ject onder zijn beheer heeft. Een nog jonge man, die zich ongelukkig voelde in zijn zonloze vaderland, en die in dit tropische land te maken krijgt met absurde problemen. Wat zijn persoonlijke leven betreft: hij vlijt zich in de armen van lichte kooien en bemint aan het eind van de roman een ernstige vrouw met 'ontkroesd' haar. De roman is zowel een onderzoek naar de binnengedachten van de worstelende indiaan Ebecilio en de worstelende Nederlander Souda als een satire op het bestuur van een land in ontwikkeling. Twee cultu ren in botsing, of in een heilloze re latie, dat wil Schoenmakers laten zien. Helaas is hij een man van ver keerde dichterlijkheid, een man van grote woorden en pompeuze volzinnen. Telkens herlees je een alinea om te kijken wat er staat en of er iets bedoeld is. Soms dringt die bedoeling door de woorden heen. Een enkel voorbeeld. De indiaan en zijn vrouw zijn aan het varen. "Tegen het einde van de morgen raakten zij in de greep van de zee die vijftig, zestig kilometer verder ge duldig wachtte op de rivier en nu zijn water met een trage golf landin waarts stuwde". Wacht die zee ge duldig op de rivier, of dringt hij de rivier binnen? Hij kan het toch niet tegelijk doen? Pijnlijk voor de lezer, die een minuut of wat vergeefs pro- beeft de tekst te begrijpen. Zo ook: "Hij heette Victor Souda van de eerste tot de laatste letter van zijn naam zat hij gevangen in de benauwenis van een nieuw en onbe grijpelijk bestaan'. Weer piekert de lezer enige tijd, stelt vast dat de me dedeling over Souda's onbehagen vreemd is geformuleerd, en gaat verder met de ontcijfering van ge heimschrift. Hij leest: "Aldoor sterker drukte het gewicht van een zinloze begees tering op zijn gedachten. Hij wacht te, denkend aan niets, alleen maar wachtend, roerloos, wachtend tot het gewicht van zijn begeestering zou komen te rusten op de gedachte die hij zocht. Hij wachtte nog lan ger, hij raakte verwikkeld in een wirwar van heen en weer flitsende gedachten". Nee, de lezer schudt zijn hoofd, deze beeldspraak is hem te machtig, en besluit niet zo zorgvuldig maar verder te lezen, de mooischrijverij te vergeten, het verhaal, de karakte ristieken van de personages, de scè nes voor zichzelf te vertalen. En leest dan bijvoorbeeld: "Ook op de avond van de receptie zwenkte de ernst als een vleermuis rond het karkas van de president wie hem wilde horen ademen, had eerst het vlies van zijn bedacht zaamheid te doorbreken". Schoenmakers' proza - traag als een schildpad. "Hij wachtte, denkend an niets, alleen maar wachtend, wachtend..." (foto ANP) Pathetische omslachtigheid, erg ;noeg, maar erger is het dat de au- eil£U?d waar. schildpadden hun eie. komen leggen, is toch doodge- Het schild van de weemoed. M.M. >n kitsch? Schoenmakers, Uitg. De Bezige Bij, ALFRED KOSSMANN f 32.50. genoeg, maar erger teur in deze smaak ook zijn ontwerpt. Het laatste hoofdstuk, met Souda en zijn vriendin op een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 12