Holland Festival voor
bet eerst winstgevend
M
Schönberg Kamerkoor
bewijst bestaansrecht
Raad voor de Kunst laitiseert D'Ancona
Redelijk aantal bezoekers ondanks voetbal
Amerikaanse schrijver
Ir vuig Wallace overleden
Selena ontgroeit disco
op weg naar clubpodia
Ruud Brink ademde, praatte en leefde jazz
Feestelijk concert Troubadours
Concert door het Arnold Schönberg Kamer
koor onder leiding van Maarten Michielsen,
met medewerking van Paulina van der
Werff sopraan, Olphaert den Otter alt, Niek
Nieuwenhuysen tenor, Piet Korteknie bas,
Laetitia Kalff en Jefke van Kerkwijk viool, en
anderen. Werken van Vivaldi en Bach. Ge
hoord op zondagmiddag 1 juli in de Lokhors-
De meeste koren kampen met een
gebrek aan tenoren en een over
maat aan alten, soms zozeer dat
sommige altzangeressen de man
nen bij de tenoren komen verster
ken. Bij het Schönberg Kamer
koor is het momenteel merkwaar
dig genoeg juist andersom: tegen
over 4 bassen en 2 alten staan 8
hogere mannenstemmen. Van de
ze laatste hebben er-twee "promo
tie" gemaakt als countertenor of
tewel alt. Zo'n gemengde alt-
groep, mits goed gezongen, klinkt
dan iets helderder en gistermid
dag bleek deze goed te passen in
het totale ensemble. Wel waren de
sopranen en de bassen met ieder
4 stemmen iets zwakker van
klank in de werken van Bach,
maar verder gaf het koor een
evenwichtige en lichtvoetige uit
voering van het programma. Ge
opend werd met het weinig be
kende "In Exitu Israël" dat aller
lei psalmen bevat over Israel's
steun en toeverlaat in de geschie
denis. Vivaldi schreef hierbij de
muziek, die de tekst op de voet
volgt. Volgens de toelichting van
de dirigent een soort gebruiks-
muziek als illustratie bij het ver
haal. Eensgezind werd dit door
het koor vertolkt met versterking
van een klein ad hoe orkest. Muzi
kaal interessanter is het zesde
motet "Lobet den Herrn, alle Hei
den", dat aan Bach wordt toege
schreven. Alle inzetten en tegen
stemmen kwamen er doorzichtig
uit. De meeste muzikale gevoe
lens liet het Schönberg Kamer
koor echter horen in het laatste
werk, de verrassende cantate 105
van Bach "Herr, gehe nicht im
Gericht" met de eigenaardig na-
pikkende hobopartij in het ope
ningskoor. Dramatische accenten
in koor en orkest beelden het
schuldgevoel van de zondaar uit,
die tenslotte bij het kruis verge
ving vindt. Vooral de so
praan Paulina van der Werff
maakte indruk in de aria "Wie zit-
tern und wanken" met de grillige
sidderingen in de strijkers en de
spannende hobopartij.
Maarten Michielsen bleek in dit
programma met zijn koor, in
hoofdzaak pas afgestudeerden uit
Leiden, in de vier jaar van zijn be
staan een behoorlijke eenheid be
reikt te hebben. Dit gold ook voor
het orkestje dat nog veel korter
bestaat.
Kortom een muziekmiddagje met
zowel het feest der herkenning als
onbekend werk.
FRANK DEN HERDER
Wegens subsidiestop stichting industrieel ontweipen
DEN HAAG (ANP) - De Raad voor
de Kunst heeft scherpe kritiek op
het besluit van minister D Ancona
van cultuur om de subsidie aan de
Stichting Industrieel Ontwerpen
Nederland (ioN) na dit jaar te stop
pen. De ioN heeft inmiddels haar
faillissement aangevraagd.
De Raad voor de Kunst zegt dat er
een gat onstaat nu de ioN verdwijnt.
„Voor de continuering van de taken
die ioN vervult - de promotie en
kwaliteitsverbetering van het in
dustrieel ontwerpen - is
geen alternatief aanwezig.
De Raad verwacht dat het besluit
een negatief effe# zal hebben op de
ontwikkeling van de vormgeving in
Nederland, zo staat er in de brief
aan D' Ancona. De vrees is extra
groot omdat er ook nog steeds geen
beleidsnota Vormgeving is uitge
bracht. Daarin zou een Instituut
voor de Vormgeving worden voor
gesteld.
De minister stopte de subsidie als
gevolg van de slechte financiële
gang van zaken bij ioN. Op zich is
dat niet aanvechtbaar, aldus de
Raad voor de Kunst, maar D' Anco
na had wel eens meer zorgvuldig
heid kunnen betrachten. Als de
Raad van te voren was geraad
pleegd had er misschien een minder
schadelijke oplossing gevonden
kunnen worden.
De Raad voor de Kunst hoopt dat
de minister toch snel met plannen
voor de vormgeving in Nederland
komt. De Raad hoopt tevens dat het
tijdschrift Industrieel Ontwerpen
dat tot nog toe door de ioN werd ge
subsidieerd, kan blijven bestaan.
AMSTERDAM (GPD) - Het
Holland Festival 1990 werd
door 62.000 kunstliefheb
bers bezocht en is als rede
lijk geslaagd te beschouwen:
voor het eerst wordt het kas
boek met een positief saldo
afgesloten. Aldus Ad 's Gra-
vesande tijdens de laatste
persbijeenkomst die hij in
zijn hoedanigheid als direc
teur vrijdag in Amsterdam
leidde, 's Gravesande wordt
per 1 januari 1991 opgevolgd
door de componist Jan van
Vlijmen.
Voor een totaal van 120 uitvoerin-
gen in grote en kleinere zalen in
Amsterdam en Den Haag beteken
de het bezoekersaantal een zaalbe
zettingspercentage van zesenzeven
tig procent. Deze cijfers wijken nau
welijks af van die van het afgelopen
jaar.
's Gravesande verklaarde desge
vraagd dat de wereldkampioen
schappen voetbal in Italië blijkbaar
veel meer invloed hadden op de be
zoekerstoeloop, dan aanvankelijk
voor mogelijk werd gehouden, 's
Gravesande: ,,Op de avonden dat
Oranje op de buis verscheen, daalde
de zaalbezetting verrassend. On
danks de reeds aangekochte kaart
jes."
Het Holland festival sluit voor het
eerst sinds jaren zijn kasboek af met
een positief saldo van enkele hon
derdduizenden guldens. „Daarvan
wordt een reservefonds in het leven
geroepen, waarover mijn opvolger
desnoods kan beschikken", merkte
LOS ANGELES (AP) - De Ameri
kaanse auteur Irving Wallace, die
talloze bestsellers heeft geschreven,
is vrijdag op 74-jarige leeftijd over
leden.
Wallace geldt als een van de
meest gelezen schrijvers van de we
reld. Van de 33 boeken die op zijn
naam staan werden in de hele we
reld ruim 194 miljoen exemplaren
verkocht.
In 1953 verscheen zijn eerste
boek, The Fabulous Originals, over
de prototypen van romanfiguren als
Sherlock Holmes en Dr. Jekyll en
Mr. Hyde. The Sins of Philip Fle
ming (1959) was 2ijn eerste roman,
die weinig succes had. Tot zijn be
kendste romans behoren The Chap
man Report (1962), The Plot en The
Pigeon Project. In de roman The
Prize (1962) gaf hij een kijkje achter
de schermen bij de toekenning van
de Nobelprijzen. Het boek deed in
Scandinavië veel stof opwaaien en
werd daar geboycot. In al zijn ro
mans spelen sex en avontuur een
belangrijke rol.
In de jaren vijftig schreef hij veel
filmscenario's. Hij schreef onder
meer de scenario's van The West
Point Story, Desert Legion en Split
Second.
Wallace was er trots op dat hij als
schrijver altijd onafhankelijk is ge
bleven. „Mijn grote motivatie was
onafhankelijk te zijn, te krijgen wat
je wilt, te schrijven watje wilt en te
werken waar je wilt," zei hij in een
interview in 1984. Hij heeft naar zijn
zeggen in zijn leven maar twee keer
een baas gehad: Ronald Reagan,
zijn superieur bij de legerafdeling
die in de oorlog propagandafilms
vervaardigde en Jack Warner, die
hem als scenarist inhuurde bij War
ner Brothers.
Ook de echtgenote van Wallace
en zijn kinderen hebben zich faam
verworven als schrijver.
's Gravesande niet geheel zonder
ironie op.
Kassatrekkers van het Holland
Festival waren de concertante uit
voeringen van Mozarts opera's La
Clemenza di Tito en Idomeneo on
der leiding van de Engelse dirigent
John Eliot Gardiner; een avond met
Mauricio Kagel; de scenische lezing
van Thomas Bernhards 'Einfach
kompliziert' door Bernhard Minetti
en Ballet Frankfurt dat een wereld
première gaf van William Forsythes
Slingerland II en III.
Daar tegenover stond dat de uit
voeringen door het Choreografisch
Theater Bremen; toneelgroep der
Kreis onder leiding van George Ta-
bori; de extra operaproduktie in
Carré met Schönbergs 'Erwartung'
en Zemlinsky's 'Ein Florentinische
Tragödie' in de ogen van de direktie
en staf niet voldeden aan de gestel
de verwachtingen.
Met het Holland Festival 1991 in
het vooruitzicht is nu reeds beslo
ten om het landenthema zoals dat
nu bestond te schrappen. In het
licht van de precaire financiële om
standigheden van het Holland Fes
tival begin jaren tachtig vormden
de bijdragen uit het potje 'interna
tionale betrekkingen' van WVC een
welkome aanvulling op het eigen
budget. Een deel van de program
mering werd dan ook op buiten
landse culturen geënt. Soms zeer
geslaagd, zoals de kennismakings
concerten met onbekende Sovjet
componisten in 1989. Maar soms
ook minder geslaagd zoals de con
certen met de nieuwe Duitse mu
ziek dit jaar. HF-programma-advi-
seur Elmer Schönberger beaamde
dat de retorische vraag uit het pro
grammaboek: 'Duitse muziek:
bloedserieus, drammerig en zwaar
wichtig?', met een kernachtig 'ja'
kon worden beantwoord.
Voor het komende Holland festi
val ligt de verantwoordelijkheid in
handen van Jan van Vlijmen, die op
de persconferentie ontbrak. Zeker
is in elk geval dat het festival vol
gend jaar geopend wordt met een
concertante uitvoering van Prokof-
jevs opera Oorlog en Vrede in het
Concertgebouw in Amsterdam.
Daarnaast zal 'kunst uit Spanje' een
belangrijk onderwerp zijn.
DEN HAAG (ANP) - Het Rijksbouwmeesterschap heeft zaterdagavond in
Den Haag de BNA-kubus ontvangen, de jaarlijkse onderscheiding van de
Bond van Nederlandse Architecten (BNA). Rijksbouwmeester prof. ir. K.
Rijboutt (foto), nog maar tien maanden in functienam de prijs in ont
vangst uit handen van BN A-voorzitter ir. C. Knol.
De gebeurtenis, die tevens de opening was van de dag van de architec
tuur op zondag 1 juli, had plaats tussen de vier wanden die ooit de nieuwe
Tweede Kamer moeten worden. Minister Alders van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening stond op de nominatie om de prijs uit te reiken,
maar moest afzeggen vanwege een reis naar Japan. De bewi ndsman sprak
echter via een levensgroot videoscherm. Hij zei dat architecten al bij hun
opleiding een mentaliteit bijgebracht moeten krijgen die hen als vanzelf re
kening laat houden met het milieu.
Ir. Knol zei dat het Rijksbouwmeesterschap de kubus kreeg omdat de
BNA waardering heeft „voor zijn belangrijke rol bij het waarborgen van
de architectonische kwaliteit van de rijkshuisvesting". Hij pleitte in dit
verband voor een stadsbouwmeesterschap „als instituut voor het politiek
maatschappelijk bewustzijn bij gemeenten van hun verantwoordelijkheid
voor de kwaliteit van hun gebouwen."
Hij vertelde ook dat de internationale architecten-organisatie zich on
langs in Montreal heeft uitgesproken voor rijksbouwmeesterschappen
overal ter wereld, naar Nederlands voorbeeld. (foto and
Saxofonist na lang ziekbed op 52-jarige leeftijd overleden
HILVERSUM Uit de disco's, op
naar de clubpodia. Dat stellige voor
nemen gaat schuil achter de 'nieu
we Selena', die na relatief lange af
wezigheid weer meedingt om de
gunst van het Europese poppu
bliek. De Arnhemse zangeres kan
als 'volwassener act' voorlopig re
kenen op de enthousiaste steun van
het producerskoppel Evert Abbing-
Walter Samuel, eerder de anonieme
krachtbron achter de internationale
doorbraak van Lois Lane.
„Als het even kan, maken zij
straks ook deel uit van de begeleidi-
gingsgroep, waarmee ik wil gaan
toeren," blikt ze heel optimistisch
alvast voorbij een warme ontvangst
van haar nieuwe single 'Time After
Time'.
Selena veroverde ruim twee jaar
geleden een aangenaam plekje in de
wispelturige hitparadezon met een
eigen variant op de vederlichte Eu
ro-discosound. 'Shotgun', 'So Far
Way' en 'Timebomb' heetten de drie
danstroeven, die haar van Finland
tot in Spanje en Griekenland een
behoorlijke bekendheid oplever
den.
De onverwachte triomftocht van
de gewezen kleding-verkoopster en
-ontwerpster was min of meer zor
geloos begonnen, maar met haar
aanzien als artieste groeide ook de
verantwoordelijkheid voor waardi
ge opvolgers. Want twee dingen wa
ren haar in korte tijd wel duidelijk
geworden: de muziekwereld, voor
haar geopend via een simpele kran-
te-advertentie, was wel degelijk de
hare en als er geknokt moest wor-
dert voor het behoud van haar rede
lijk gunstige positie, ging ze er
volop tegenaan.
Met haar voorlaatste single 'And
My Heart Beats', een degelijke bal
lad die vorige zomer door de VARA
tot 'Parkeerschijf werd verheven,
gaf Selena al aan dat ze rijp was voor
een ferme koerscorrectie. Welke
kant ze precies op wilde bleef echter
nog lange tijd onduidelijk, deels
omdat de samenwerking met haar
eerste 'vertouwensmannen' Marco
Roosink en Nico Verrips niet langer
vruchtbaar bleek.
Het vinden van een nieuw 'op
maat schrijvend' produktieteam le
verde vervolgens meer problemen
op dan Selena, haar manager Pieter
de Wit en haar platenbaas Michael
Peterson hadden vermoed. „Er was
wel heel veel aanbod, zeker ook uit
het buitenland, maar telkens weer
bleef de heilige overtuiging van
mijn kant achterwege. En ik wilde
toch per se met iets terugkomen,
waar ik zelf helemaal in geloofde",
aldus de bijna 25-jarige zangeres.
Bij het duo Evert Abbing-Walter
Samuel, dat na een speurtocht van
acht maanden plotseling in beeld
Wallace: bestsi
Gedichten Nico
Scheepmaker
worden gebundeld
AMSTERDAM (GPD) De cabare
tier/tekstschrijver Ivo de Wijs werkt
op dit moment aan de literaire nala
tenschap van Nico Scheepmaker.
De weduwe Anne Scheepmaker-
Van de Heuvel en uitgeverij Bert
Bakker hebben hem verzocht dat te
doen. Het is de bedoeling dat in het
voorjaar een boek met gedichten
van Nico Scheepmaker wordt uit
gebracht. Schrijver Tim Krabbé
heeft de verzamelde columns van
Scheepmaker, die eveneens in
boekvorm zullen worden uitge
bracht, voor zijn rekening geno-
Bizar is volgens De Wijs dat voor
al uit Scheepmakers laatste gedich
ten een grote angst voor de dood
spreekt. Met name in één gedicht
kondigt Nico Scheepmaker min of
meer zijn eigen (spoedige) dood
aan. De eerste regel daarvan luidt:
'Je vader gaat nu heel snel dood'.
Omdat Nico Scheepmaker wist
dat hij erfelijk belast was met een
slecht hart (zijn vad?r en grootvader
overleden op vrij jonge leeftijd aan
een fatale hartaanval) deed hij er
veel aan om te trachten dit bij zich
zelf te voorkomen.
Van onze correspondent
John Oomkes
HAARLEM Een wat onzekere
man, met een heel bijzonder gevoel
voor humor en een diepgang die
verder ging dan menigeen na het
eerste gesprek veronderstelde.
Ruud Brink, een van de beste tenor
saxofonisten die de Nederlandse
jazz heeft gekend, overleed in de
nacht van vrijdag op zaterdag aan
geelzucht in hef Spaarneziekenhuis
in Haarlem. Hij werd 52 jaar.
Brink was bijna dertig jaar lang
een graag geziene gast in binnen-
en buitenland, maar vooral ook in
zijn geboortestad Haarlem waar hij
de persoonlijke belichaming van
het begrip 'jazz' was ook voor die
leken die geen flauw benul van mu
ziek bezitten. Brink ademde jazz,
praatte jazz en leefde jazz.
Composities voor
milieuconcert
AMSTERDAM (ANP) - De Vereni
ging Milieudefensie en het muziek
centrum De IJsbreker organiseren
zaterdagavond in De IJsbreker een
concert met nieuwe composities
waarvoor vijf componisten zich lie
ten inspireren door het bedreigde
regenwoud.
De componisten zijn Guus Jans
sen, Chiel Meijering, Niko Raven-
stein, Michel Waisvisz en Leo Sama-
ma, aldus een bekendmaking van
Milieudefensie. De muzikale mani
festatie wordt ondersteund met di
a's van Fred Hogervorst en geluiden
van het regenwoud.
Sprekers zullen met name ingaan
op de rol die Japanse bedrijven spe
len bij de vernietiging van het re
genwoud, zo heeft de milieu-organi
satie verder meegedeeld.
Het hoogtepunt in zijn
loopt Ruud Brink mis. Nadat hij vijf
achtereenvolgende jaren was geno
mineerd voor de belangrijkste jazz-
prijs in ons land, zou hem over twee
weken tijdens het North Sea Jazz
Festival de Bird Award worden
overhandigd. Achter de schermen
ritselde organisator Paul Acket er al
lustig op los om Brink in het zonne
tje te zetten. Stan Getz Brinks
grote Amerikaanse voorbeeld
zou de handeling verrichten en sa
men met Rudi optreden.
Tot voor twee weken zag het er
naar uit dat Ruud North Sea zou
kunnen halen, door zeer oppassend
te leven, veel rust te nemen en in
Den Haag vlak bij het Congresge
bouw een hotelkamer te nemen.
Totdat de situatie verslechterde en
het eerst intimi en later Ruud zelf
duidelijk werd dat de coda van zijn
rusteloze leven door een andere
rietblazer was ingezet. Getz belde
vorige week nog naar Ruud in het
ziekenhuis met een hartelijk ge
meende berisping die Ruud toch
een riem onder het hart stak.
Brink had veel met Stan Getz ge
meen, misschien op zijn beschei
denheid na. Ruuds mellow tone
werd geroemd en voortdurend ver
geleken met die van Getz en Zoot
Sims. De Haarlemmer werkte tij
dens zijn lange carrière met de
Diamonds, Ted Powder, Rob
Pronk, Cees Slinger, Boy Edgar,
The Skymasters, Ray Kaart, Ray
Charles, Greetje Kauffeld, Fred
Leeflang en een keur van Franse en
Amerikaanse musici. Als begelei
der van zangeressen stond Brink op
een zeer hoog niveau. Hij opereerde
ook enige jaren als docent aan het
Koninklijk Conservatorium in Den
Haag.
Zo'n vijf weken geleden heb ik
Brink nog twee keer zien en horen
optreden. In de Haarlemse Jazz
Club zag een gloednieuw kwintet
het levenslicht. Ruud had niet veel
kracht, maar zijn toon was er niet
minder om. Co-leader Fred Leef
lang ontzag hem en zichzelf om het
beste in zijn collega naar boven tè
halen. Brink ademde door zijn
mondstuk en blies met de gescha
keerde kleuren van een natgere
gend, herfstig bos. Lyrisch tot en
met, en zeer geconcentreerd. Een
week later stond hij op een jazzfesti
valletje in Bloemendaal ziek, ver
zwakt, maar niet in het minst ge
knakt.
Brink was zeer geliefd ook en
vooral bij collega's. Zij bereidden
hem een surprise-huldiging toen hij
Abraham zag. „Now that you've ma
de it to fifty, nu je de vijftig hebt ge
haald, moet je er nog maar vijftig
jaar bij zien te krijgen", liet de Ame
rikaanse trompettist Chet Baker
weten. Niet veel later stonden we bij
Bakers laatste rustplaats, nog een
ademtocht later is Brink er zelf niet
meer. Er zijn er die bij het vertrek
van deze musici juist hun levensstijl
en hun levenslange gevecht met ge
notsmiddelen aanvoeren het is
veel aannemelijker te veronderstel
len dat de enorme druk waarmee
een intens muzikantenbestaan ge
paard gaat, een uitlaatklep nodig
heeft gehad.
Ruud Brink twijfelde altijd aan
zichzelf, nooit aan anderen die ook
twijfels kenden. „Doe ik 't wel
goed?", was zijn loodzware motto.
Brink deed 't goed.
Zangeres Selena.
Als kelner Leopold de waardin
Josepha eindelijk heeft gevon
den, luidt haar nuchtere reactie:
'Maar Leopold, je bent vier maan
den te vroeg!'. Dat is de clou van
de door Toos Cozijn geschreven
mini-operette, waarmee operette-
vereniging De Troubadours haar
jubileumvoorstellingen op 2 en 3
november van dit jaar aankon
digt.
Anders gezegd: met een con
cert vierden de Oegstgeester
Troubadours hun 15-jarig be
staan. Tegelijkertijd kreeg het pu
bliek na de pauze in de vorm van
een vrolijke mini-operette alvast
een voorproefje van de jubileum
voorstelling Tm Weissen Rössl'
van Ralph Benatzky. Genoemde
Leopold en Josepha zijn namelijk
de hoofdpersonen in deze beken
de operette, die na vele verwikke
lingen elkaar in de armen vallen.
Bij een jubileum hoort echter het
terugblikken, en dat werd dan
ook in muzikale vorm gedaan. In
de mini-operette waren op een
handige manier hoogtepunten
verwerkt uit de operettes, die De
Troubadours tot nu toe hebben
gespeeld.
Belangrijkste onderdeel van
deze uitvoering was het operette
concert onder de deskundige lei
ding van vaste dirigent/pianist
Erik van Balen. Natuurlijk zong
het ensemble de herkenningsme
lodie van De Troubadours: 'Tau-
send rote Rosen blühen'. Daar
naast bracht men werk van Carl
Zeiler (fragmenten uit 'Der Vo-
gelhandler') en vooral van Emme
rich Kalman - met name diens
'Grafin Mariza' en 'Die Csardas-
fürstin' kwamen uitgebreid aan
bod.
Dat betekende vele pittige me
lodieën, waarmee koor en solis
ten (onder anderen Toos Cozijn,
Jack van Dam en Dorien Fran
ken) goed voor de dag kwamen.
Zelfs bij dit concertante gedeelte
bleef het theatrale aspect niet ge
heel buiten beschouwing: zo
wordt er af en toe een dansje ge
maakt, van kostuums verwisseld
en verschijnen er acht dames in
gedistingeerde tenniskleding. Al
met al een feestelijk concert van
de vijftienjarige Troubadours, dat
nu al naar de uitvoeringen in no
vember nieuwsgierig maakt.
WIJNAND ZEILSTRA
kwam, voelde Selena zich meteen
op haar gemak, waarna in Londen
de basis werd gelegd voor de eerste
zes co-produkties. Daarvan sprak
'Time After Time' haar het meeste
aan en dat is dan ook als 'eerste
single nieuwe stijl' uitgebracht. Zelf
bestempelt ze haar huidige favoriet
het liefst als 'een pure popsong, die
aansluit bij het repertoire van Ma
donna en Kim Wilde
Was voorheen het kunnen volgen
dan wel leiden van een bepaalde
(disco-)trend al gauw bepalend voor
het succes, thans weegt de kwaliteit
aanmerkelijk zwaarder. Daarmee is
natuurlijk ook de concurrentie met
(onder meer) voornoemde gevestig
de grootmachten directer gewor
den, erkent Selena.
„Vanuit Nederland heb ik daarbij
natuurlijk een handicap, omdat de
financiële middelen altijd veel be
perkter zullen zijn. Zo is het nu een
maal, niets aan te doen. Ik blijf er
echter bij dat er voor een origineel
geluid altijd ruimte zal zijn, ook al
krijgt dat geen extra aandacht door
middel van peperdure videoclips.
Per slot van rekening is ook Madon
na een keer vanaf het nulpunt be
gonnen en ben ik in feite al veel ver
der. In een aantal landen heb ik ge
lukkig al zoveel naam dat mijn pla
ten meteen op de juiste plekken te
recht zullen komen".
Behalve op een solide muzikale
onderbouw met behulp van derden
durft Selena ook uit te gaan van een
persoonlijke ontplooiing, die veel
verder reikt dan het vertolken van
een toegankelijk liedje. „Toen ik be
gon deed ik natuurlijk ook alles zo
goed als ik kon, alleen lang niet zo
bewust als nu. Gaandeweg heb ik
zoveel kennis van zaken gekregen
dat ik veel meer denk te kunnen
dan ik ooit voor mogelijk heb ge
houden. Ik zie echt uit naar het mo
ment dat ik met een goeie band op
pad kan gaan, aan zo'n nieuwe stap
ben ik gewoon toe", meent Selena,
die ook 'heel voorzichtig' is begon
nen met het omzetten van haar vele
eigen ideeën voor songs in bruikba
re teksten.
Dat stille geëxperimenteer moet
ten slotte leiden tot meer geloof
waardigheid bij de buitenwacht
(met name in Nederland) en wel
licht meer inbreng bij haar produ
cers, van wie ze nu nog dagelijks
zegt te leren. Dat de huidige ploeg
rond haar nog lang in stand zal blij
ven, staat na de jongste studio-ses
sies (in Zeezicht en Bullet Sound,
met als doel haar tweede album)
voor haar ook wel vast.
„Er wordt al op de langere termijn
gedacht, zo klikt het. Zijn de resul
taten nu dan misschien nog niet al
tijd om te gillen, dan is er zeker het
perspectief dat het daar snel van
komt. Onder leiding van Evert en
Walter voel ik me als zangeres per
sessie groeien. Zij daarentegen lij
ken wel bevrijd door het feit dat ze
niet meer, zoals bij Lois Lane, reke
ning hoeven te houden met zoveel
meningen en zich volledig op mij
kunnen concentreren".
Lois Lane speciale
gast van Prince
HILVERSUM (GPD) - Lois
Lane toert vanaf half juli drie
weken lang met Prince door Eu
ropa. De Amsterdamse formatie
rond de zusjes Suzanne en Mo
nique Klemann zal minstens
tien keer het voorprogramma
van His Royal Badness verzor
gen, om te beginnen op 15 juli in
het Zwitserse Bazel.
Manager Gerrie van der
Zwaard sluit niet uit dat Lois
Lane de Amerikaanse popster
nog langer op diens 'Nude Tour'
zal vergezellen. „Als de combi
natie goed bevalt, dan wordt de
mogelijkheid van een verlen
ging met drie weken waar
schijnlijk benut", meldt de
zaakwaarnemer van Lois Lane,
dat zelf ter voorbereiding op de
unieke buitenkans nog even
snel vakantie is gaan vieren.
De verrassende invitatie, met
een voorlopige looptijd tot 4 au
gustus (halteplaats Werchter), is
voor Lois Lane juist na de lance
ring van het tweede album 'For
tune Fairytales' een geschenk
uit de hemel, meent Van der
Zwaard. „Voor de promotie van
de band in het buitenland is dit
hèt moment en is deze situatie
ideaal. Waar je anders zelf de
landen moet afreizen en eerst de
media moet proberen te interes
seren, kom je op plekken waar
alles voor je geregeld is. Niet al
leen zit de pers voor je klaar, je
staat ook nog eens in stadions
voor 30 tot 40 duizend man pu
bliek te spelen. Dat neemt niet
weg dat het echte rendement
van al deze aandacht pas een
paar maanden later zichtbaar zal
worden. Te vroeg juichen blijft
dus gevaarlijk".
4