'Amsterdamse theaters niet te goedkoop' Geslaagde zomerzotheid van Kaandorp Nachtmerries van William Forsythe Jetses* zondagochtend-wereld opnieuw te kijk Lokaties voor architectuur wedstrijd Museum Huis Doorn twee jaar dicht Rijke miniaturen en eenvoudig aardewerk In Leidse Antonius Nachtclub iOt en Sien in Venlo JDEfJ tend-wereld, met door-en-door bra ve kinderen, blijmoedige ouders, een spinnende poes en een altoos gezellig brandend waxine-pitje on der de theepot." Toch is het de bedoeling, aldus de catalogus bij de tentoonstelling, om het werk van Jetses' "te presente ren tegen zijn historische achter grond, zoveel mogelijk ontdaan van de nostalgische gevoelens waarmee er vanuit onze tijd meestal naar wordt gekeken." Aangetoond wordt bij voorbeeld hoe Jetses de kar-met-paard moest verwisselen voor de vrachtauto en de plusfour voor de korte broek. En ook hoe hij na 1945 voor de uitgaven in de Oost de Japanse tokohouder diende te vervangen door een Indo- Verder wordt er veel achter grond-informatie gegeven, onder meer afkomstig uit corresponden tie. Het initiatief voor de expositie en de catalogus werd genomen door Rik Vos, docent aan de Rijksuniver siteit van Groningen. Hij zocht in de archieven van Wolters-Noordhoff en in de nalatenschap van Jetses. Hij vond correspondentie tussen uitgever en illustrator, declaraties en oorspronkelijke illustraties. Bij de Stichting Cornelis Jetses waren circa 1500 prenten te vinden, waar onder vele probeersels. Van al deze vondsten is materiaal te zien op de tentoonstelling en in de catalogus. In die catalogus staat overigens ook een artikel van Rudolf Geel, docent taalbeheersing aan de Rijksuniversiteit in Amster dam, over de "functie van het beeld bij het onderwijs in de schrijfvaar digheid". Uit alle door Vos verzamelde ge gevens blijkt dat Jetses, in vijftig jaar, aan ruim negentig publicaties van Wolters heeft meegewerkt. Hij deed dat altijd als free-lancer, maar hij was "verkleefd" aan Wolters. Veel problemen zijn er in de sa menwerking niet geweest. Alleen helemaal aan het begin, in 1902, vie len de declaraties van Jetses wat te gen. Jetses heeft ook, tot in de jaren dertig, proberen toestemming te krijgen ook voor anderen te wer ken. maar kreeg daar van Wolters slechts zelden toestemming voor. De uitgeverij had hem nu eenmaal graag exclusief. Fragment uit 'Slingerland' door het Ballett Frankfw, AMSTERDAM (GPD) De toegangsprijzen van de grote Amsterdamse theaters - Muziektheater. Stadsschouwburg, Carré en Concertgebouw - zijn relatief hoog in vergelijking met theaters in andere Nederlandse plaatsen en ongeveer hetzelfde als in buitenlandse grote steden als Londen, Pa rijs en Berlijn. Er is daarom absoluut geen aanleiding de prijzen te verhogen, zoals in politieke (VVD en CDA) krin gen wordt voorgestaan. Dat concluderen de directies van de vier theaters en het Amsterdamse Uitburo (AUB) uit on derzoek dat in hun opdracht is uitgevoerd door de Boek manstichting. Vooral het Concertgebouw bleek in ning met abonnementsprijzen ot de onderzoeksperiode (oktober/no vember 1989) relatief duur met toe- gansprijzen van 22,50 tot 80 gulden. Ook operavoorstellingen waren in het Amsterdamse Muziektheater m duurder dan elders in Nederland, legenWlCnt met prijzen tot 80 gulden. Zij het dat De theaters ook de goedkoopste prijs, 20 gulden voor de duurste rang, in de Stopera werd genoteerd. andere kortingen, noch met de kwa liteit van de plaatsen. De onderzoe ker beschikte niet over cijfers van de bezettingsgraad van de theaters. AUB hopen met de uitkomsten tegenwicht te bieden aan de opvatting binnen de politiek dat Nederland zijn podiumkunsten Voor ballet en dans zijn Carré met hoge subsidies onnodig goed- (niet gesubsidieerd) en de Stopera koop houdt. Volgens AUB-direc- het prijzigst met kaartjes van 22,50 teur Arthur va: tot 60 gulden voor de duurste ran- het standpunt gen, terwijl de Stadsschouwburg WD'er Voorhoeve en de vorige r Amsterdam het duurst uit, met prij- kracht", zen tot 40 gulden. Uit de teruggelopen belangstel ling voor het Holland Festival dat Internationaal gezien liggen de vorig jaar verhoogde prijzen instel- Amsterdamse prijzen rond het mid- de, zou blijken dat in Nederland den. In buitenlandse operahuizen geen ruimte is voor 'status-bevesti- worden weliswaar vaak veel hogere gende toegangsprijzen voor de entrees geheven (zoals in het Lon- champagnedrinkers'. Met name het dense Royal Opera House met 290 Muziektheater vreest publiek te gulden voor de duurste plaatsen), verliezen bij verdere prijsverhogin- ook veel lagere (7,50 gulden gen, omdat veertig procent voor een staanplaats Royal Opera House e Kungligatheater in Stockholm). Het onderzoek houdt geen reke- hetzelfde bezoekers afkomstig is uit omrin- 4,50 in het gende plaatsen. Die zouden gaan kiezen voor een goedkoper theater in de buurt. AMSTERDAM (ANP) - De ge meenten Apeldoorn, Breda en Zaanstad hebben locaties beschik baar gesteld waarvoor jonge archi tecten in het kader van de architec tuurprijsvraag .Europan' hun ont werp kunnen indienen. Dit is giste ren in de Beurs van Berlage in Am sterdam bekendgemaakt door de stichting Europan Nederland. Het is de tweede keer dat de Euro pan wordt georganiseerd. Dit Eu ropese programma voor nieuwe ar chitectuur is bedoeld om de inter nationale uitwisseling van ideeen en ervaringen op het gebied van ar chitectuur en stedebouw te bevor deren. Het onderwerp voof de prijs vraag is dit keer 'Wonen in de stad. revitalisering van stedelijke loca ties'. In het najaar zijn alle deelnemen de Europese steden uit veertien lan den bekend en kunnen de architec ten besluiten voor welke locatie zij een ontwerp willen indienen. Zo werd vorig jaar door het Utrechtse architectenduo Sluijmer en Van Leeuwen een prijs gewonnen voor een Griekse locatie. De eerste prijsvraag werd in de cember 1989 afgesloten met een ten toonstelling in het Centre Pompi dou in Parijs. Europan wordt mede mogelijk gemaakt door steun van het ministerie van welzijn, volksge zondheid en cultuur en het bedrijfs leven. OVERLEDEN De Amerikaanse jazz-zangeres June Christy is op 64- jarige leeftijd overleden. De door haar fans als 'misty miss Christy' aangeduide zangeres gold als éen van de grote namen in de moderne jazz. Tot vijf jaar geleden, toen haar ziekte een einde maakte aan haar carrière, trad zij op met het orkest van Stan Kenton. VENLO (ANP) - "We hebben ze weer met genoegen beke ken." Dat zei één van de direc teuren van de Groningse uitge verij Wolters (toen nog geen - Noordhoff) altijd als hij weer een zending illustraties had ont vangen van Cornelis Jetses (1873 - 1955). Het is ook de titel waaronder het Goltziusmuse- um in Venlo tot en met 2 sep- DOORN (ANP) Museum Huis Doorn, in de provincie Utrecht, sluit op 3 september zijn poorten voor een omvangrijke restauratie. Het dak en het souterrain zijn aan vernieuwing toe. Het kasteel gaat in IIjuni 1992 weer open. Het kasteel was van 1920 tot 1941 woonplaats van ex-keizer Wilhelm II van Duits- j land. De laatste keizer van het Duit- ï'se rijk heeft er ook zijn laatste rust- cei|plaats gevonden. de» Het gebouw, waarvan slechts de e?j ronde hoektoren aan de middel- Si<jeeuwse oorsprong (1322) herinnert, orihverd in de 17de-18de eeuw ingerij- isejpend verbouwd. huj Huis te Doorn doet sinds 1948 jtrqdienst als museum. Het bezit een aanzienlijke collectie kunstobjec- i van Wilhelm II. De laatste the- -tentoonstelling 'De keizer ge kiekt' duurt tot en met 2 september. OjlZij omvat foto's van de vorst van ba- gébv tot zijn dood. tember Jetses' werk voor het la ger onderwijs laat zien: illustra ties voor boekjes en leesplank- jes en natuurlijk de schoolpla ten. De Nederlanders die in de eerste helft van deze eeuw zijn geboren, hebben vaak mede dank zij Jetses leren lezen en schrijven. Hij teken de immers het aap-noot-mies-lees- plankje en ook de avonturen van Ot en Sien, het tweetal dat door de au teurs Scheepstra en Ligthart voor het onderwijs was bedacht. Het werk van Jetses wordt niet echt meer voor het onderwijs ge bruikt, maar het is nog steeds popu lair. Toen er ongeveer twintig jaar geleden een golf van nostalgie uit brak, leefde de belangstelling voor Jetses op. Die belangstelling is ei genlijk niet meer ingezakt. Wie ver lustigt zich nu niet graag eens aan, zoals een medewerker van het Golt- het noemt: "Een tijd het gezin als hoeksteen van de samenleving gold en de natuur nog onbedorven leek. De wereld die vloeide uit de tekenpen van Jetses was de geïdealiseerde zondagoch- EXPOSITIE - De 87-jarige Lily Eversdijk Smulders, schilderes, schrijfster en wereldreizigster, ex poseert tot 27 augustus in het Muse- on in Den Haag. De overzichtsten toonstelling 'Passie voor verre vol ken' toont de portretten die zij op haar verre reizen maakte. Lily Eversdijk Smulders kan te rugzien op een avontuurlijk leven. Op haar 22ste werd zij na haar rech tenstudie griffier in Nederlands-In- dié. Tien jaar later besloot zij zich al leen nog aan de kunst te wijden en nam ze schilderles op Bali. Vanaf dat moment reisde zij veertig jaar lang tekenend, schilderend en later ook schrijvend over de wereld. In galerie Amber Met Ballett Frankfurt in Holland Festival kommen lijken van metaal, zo dun zijn ze. andere lijken van leer, zo ruw zijn ze. Geen twéé kom men zijn het zelfde en niet één kom is regelmatig. Jan van Houdt boetseert zijn aardewerk zonder de hulp van een draaischijf. Aan de wanden van galerie Am ber hangen eigentijdse miniatu ren uit India. Daar mag je niét aankomen en dat is ook niet no dig. Het volstaat om met bewon dering te kijken naar het Fijne schilderwerk op handgeweven zijde of eeuwenoud papier. De heldere kleuren van natuurlijke pigmenten (planten en stenen) hoef je niet eerst aan te raken om ze mooi te vinden. Het zijn illu straties van historische hof- en jachtscènes, liefdesgeschiedenis sen en religieuze verhalen. De mi niaturen zijn afkomstig uit Kis- hangarh, een oud Indisch schil derscentrum, waar al eeuwenlang minaturen worden gekopieerd, met traditionele materialen en technieken. Een knap staaltje vakmanschap. De miniaturen in galerie Amber zijn eigentijdse ko pieën naar hoofdzakelijk zestien de en zeventiende eeuwse origi nelen. De miniaturen zijn heel decora tief. Dat komt door de aaneen schakeling van patronen op kle ding, tapijten en architectonische details in de voorstelling. De toe schouwer kijkt meestal vanaf een vrij hoog standpunt op de scène neer. Er is heel veel te zien op zo'n miniatuur. De kunstenaars heb ben zich toegelegd op een uiterst precieze weergave van details. Traditiegetrouw worden de mi niaturen omlijst door een bor deaux-rode of donkerblauwe rand. Hierop zijn gouden bloe men, planten en dieren geschil derd. Het kwistige gebruik van goud en zilver geeft de illustraties een kostbaar aanzien. Een schril contrast met de eenvoudige aard ewerk kommen en schalen van Jan van Houdt. Ze horen niet bij elkaar, het aar dewerk en de miniaturen. Mis schien houdt u van beide: dan heeft u geluk. LISETTE OOMEN Brigitte Kaandorp. Band: Lou van Dijk (gi taar), Thijmen Jansen (bas). Karei de Vries (toetsen), Frank de Mast (drums), Huub de Boer (trompet en zang) en Marcel van der Linde (percussie). Gezien en gehoord in het Antonius Clubhuis. Aldaar elke avond (aan vang 21.30) tot en met zondag. LEIDEN "Hartstikke leuk dat u er allemaal bent, ja, echt hart stikke leuk, na moeilijke tijden, hoewel, dit liedje gaat nu juist over moeilijke tijden. Het is van ja ze is nu met Sören Lerby, ja, dus moeilijke tijden, maar hart stikke leuk". Waarna Tekla Paard alias Brigitte Kaandorp, wie an ders, een hartverscheurend 'Tel kens weer' inzet op een manier die Willeke 'Rooie Sien' Alberti nooit bedoeld, of beter, nooit ver zonnen zou kunnen hebben. Zoals Freek de Jonge zijn werk een nieuwe dimensie gaf door met het Willem Breuker Collec tief muziektheater te maken, zo nam Brigitte Kaandorp voor het eerst gisteren ook een live band in de arm om een andersoortig mu ziektheater te brengen. Op Aruba kwam de 28-jarige cabaretière de Leidse drummer van Seth Gaai- kema, Frank Schermer Voest, te gen. Zijn eigen muzikanten wer den rondom Kaandorp en haar 'manager Tony Onderwater' ge groepeerd om het Antonius Club huis een week lang in een nacht club om te toveren. Met succes, want al bij binnenkomst verdwij nen de gedachten aan dansavond jes in de jaren vijftig. Stoelen en tafels staan losjes geschikt, er wordt zelfs bediend en de tech nisch knap variërende belichting doet de rest. Funk, latin, blues, smartlap, de bossa nova kwamen gisteren al dan niet met een subtiele knipoog aan bod. Brigitte Kaandorp (Te kla Paard, Dolly Overhead) als louter 'zangeres' kan twee uur boeien, maar wanneer Kaandorp even op adem kwam om zich te verkleden, verraste de band op zich zelf ook: met een aan Leideh aangepaste vertaling van Stings 'Bourbon Street' bijvoorbeeld. Trompettist Huub transformeer de in een zanger en betrad als een stevig huppelende tapdanser of 'like a sexmachine' de uitloper van het podium. Maar als in een echte nachtclub verstomde het geroezemoes pas bij de soms wat 'moeilijke' opkomst van de ster. Zo moest de schuchter-vals zin gende Overhead met een pepmid del op de been worden gehouden. Daarna kwamen de sterallures aan het eind van 'Cry me a river' of 'Am I blue' ("Ben ik blauw?") met een krijsende slotakkoord. Zeer geestig is ook de muzikale grap die met Mary Servaes' 'Mexi co' wordt uitgehaald. Zeker weten we nu dat Kaan dorp zich in elk geval als een soort jazz-zangeres staande houdt, zelfs met nauwgesnoerde kleding aan. Aan het eind van de avond kreeg het grotendeels jonge publiek waar het deels ook voor hoopte te komen: Kaandorp als Kaandorp ("Ja ik kan de tijd wel volkletsen, daar heb ik zo'n beetje het patent op"). En toen zong ze haar quasi- naïieve en daardoor quasi-senti- ment^le nummers als 'Ik wou dat ik een radiografisch bestuurbare zeilboot was', eindigend met een happy ending (een diepuithalend 'Ik ben gelukkig'), en het met de onvermijdelijke ukelele ingeleide 'het was in jouw bolide dat het ge schiedde', met een Kaandorpse muzikale stijlbreuk aan het eind, gevolgd door eindeloos gepraat Brigitte Kaandorp als Tekla Pac van Brigitte over een toegift. Kaandorp met band: een warm aanbevolen zomerzotheid, die i in haar Leidse nachtclub. (foto Henk Bouwman» nog zes keer de Antonius Nacht club in haar greep houdt. EMIEL FANGMANN Expositie: Eigentijdse Indiase miniaturen en aardewerk van Jan van Houdt. Galerie Am ber, Hooglandse kerkgracht 8, Leiden. Tot 19 augustus te bezichtigen op woensdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. LEIDEN - 'Aanraken S.V.P.'. Het lijkt een vergissing, maar het staat er heus: op het bordje in Ga lerie Amber, bij de kommen en schalen van de Rotterdamse kera mist Jan van Houdt. 'Galeriehoudster I. Roefs-de Wit, legt uit waarom het bordje daar ligt. Aardewerk moet je voe len om te ervaren hoe mooi het is, hoe knap het is gemaakt en hoe lekker het in je hand ligt. De kom men en schalen staan verspreid op de vloer. Een enkele is de eer ten deel gevallen om op een sok kel te mogen staan- Het liefst zag mevrouw Roefs dat de bezoekers eigenhandig een kom van hun keuze op de sokkels plaatsten. Kijk, dat is nou toch aardig van mevrouw Roefs. Door jarenlang musea en exposities te bezoeken heb ik de kinderlijke drang om al les aan te willen raken verloren. Nu mag het, nu verwacht men het zelfs van mij, en nu durf ik het niet zo goed. Maar ik hèb het aangeraakt, dat aardewerk van Jan van Houdt en het voelt goed aan. Sommige Holland Festival. Ballett Frankfurt met Slin gerland I; II en III (wereldpremières) en New Sleep (1987). Choreografie: William Forsy the. Muziek: Thom Willems (Gavin Bryars). Gezien op 25 juni in het Muziektheater in Amsterdam alwaar nog vanavond. Op 28 en 29 juni: Limb's Theorem. AMSTERDAM Twee jaar gele den was hij de absolute klapper van het Holland Festival: de van origine Amerikaanse choreograaf William Forsythe (1949). Zijn ge zelschap Ballett Frankfurt over weldigde de toeschouwers in de voorstelling 'Impressing the Czar' met een spektakel aan dans, theater, muziek en lichtshows. Op geniale en hilarische wijze voorzag Forsythe het klassieke ballet genadeloos van commen taar en het theater werd in een ra zend tempo van alle zekerheden ontdaan. De heren werdep heuse ballerina's en teksten als "U vraagt zich natuurlijk af wat we hier allemaal mee bedoelen" zet ten elke mogelijke betekenis op een zijspoor. Het was een postmo dern zootje maar o zo gestructu reerd. Forsythe's naam was in Neder land nu definitief gemaakt. De aanhangers hadden al eerder met zijn werk kennis gemaakt via het Nederlands Dans Theater waar voor hij begin jaren tachtig cho reografeerde en tijdens het gas toptreden op het Holland Dance Festival van 1987. Drie jaar daar voor had Forsythe het lichtelijk ingesufte Ballett Frankfurt over genomen en in een mum van tijd bracht hij wonderbaarlijk sterke dansers voort. De verwachtingen waren nu dus weer hoog gespannen. De ge ruchten gingen dat Forsythe zich de laatste tijd in zijn speurtocht naar wat danstheater nu eigenlijk is, wat meer toelegde op de dans zelf. Die geruchten lijken in het eerste van de twee programma's te kloppen. Een half jaar geleden was het dansantere 'Slingerland I' in Duitsland in première ge gaan, in Amsterdam gingen deel twee en drie in première. Van het adembenemende en hectische spektakel zijn inderdaad nog slechts restanten over en niet al leen in die zin was het een teleur stelling. 'Slingerland' bestaat volgens het programmaboekje uit frag menten van Forsythe's herinne ringen, dromen en visioenen. De sfeer die daarbij past is... drome- ,rig en associatief. De muziek van de Nederlandse componist Thom Willems, die eerder altijd zo'n zwepende en vervreemdende kracht had, is nu opvallend lang zaam, melodieus en 'traditioneel'. In het derde deel gebeurt er ogen schijnlijk niet meer dan het voor zichtig aan een touw optakelen van vijf dansers die vervolgens stil blijven hangen. In het eerste deel ontvouwt zich al een Becket- tiaans desolaat landschap van rot sen waarin twee zwerverstypes zich ophouden. Al kronkelend proberen zij zich in evenwicht te houden terwijl uit de vloer een aantal hoofden en armen van dan sers steken. Met keien schrijven zij "de geschiedenis van het m selijk lichaam", uitgebeeld door de andere dansers. Dat wil zeggen dat ze voortdurend uit het lood bewegen en uit hun assen draai en. Als geen ander voegt Forsythe op die manier een ongekend leni ge vrijheid aan de klassieke poses toe maar dat had hij jaren geleden ook al gedaan. In deel twee van 'Slingerland' komen Forsythe's nachtmerries aan bod: het tempo en het the atrale gehalte worden opgevoerd in een, wat hij zelf noemt, vaude ville macabre. De ouderwetse chaos slaat toe en punkers met messen bevolken het toneel. Har de lichtovergangen zetten regel matig een groepje klassiek bewe gende dansers totaal in het don ker en bordkartonnen steengooi- ers worden tegen de grond ge smakt. Stoicijns bewegen de zwervers in de krioelende massa alsof zij niet weten wat ze met een mes aan moeten. Forsythe venti leert zijn filosofische twijfels pp de t-shirts van de dansers; aan de voorkant staan woorden als 'less, either, isme en is', aan de achter kant hun tegenhangers 'more, or Deel twee dus als een restant van de oude Forsythe. In één en drie keert hij terug naar de dans en het lichaam. In zijn zoektocht kan hij deze keer echter niet over tuigen. 'Slingerland' laat als ge heel toch een te willekeurige in druk achter. Misschien heeft For sythe nu wat meer/minder tijd no dig. INGRID VAN FRANKENHUYZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19