'Zonder gemeente hangt zending in lucht' Groot nieuws uit Zuidafrikaanse kerken Dr. Van Butselaar van jubilerende Nederlandse Zendingsraad: ZATERDAG 23 JUNI 1990 Optimistisch is Van Butselaar (47) ook door de ontwikkelingen in Europa. Tot voor kort was het beeld van de kerk vooral dat het iets uit de tijd van de grootouders was, waar je geen relatie mee had. Tijdens een recente vergadering van de Wereld raadcommissie voor wereldzending en evangelisatie, waarvan Van But selaar lid is, bleek dat er vanuit Eu ropa iets nieuws was te melden. "Ik kan met niet heugen dat ik dat daar ooit heb meegemaakt". Het beeld van de kerk is veran derd door de rol die de Oosteurope- se kerken bij de bevrijding van hun landen hebben gespeeld. "Veroni- ca-tv kwam uit Roemenië terug met een interview met dominee Laszlo Tökes, compleet met het zingen van Geneefse psalmen. Dat laat zelfs de IKON niet horen...". Niet waardenvrij De mensen krijgen in de gaten dat in bepaalde omstandigheden de kerk de enige plaats is waar de men selijke waardigheid bewaard kan blijven. Dat is*alleen mogelijk als je gelooft in de Heer. Dat krijg je niet voor elkaar door rapporten, sympo sia en evaluaties. Waarachtige men selijkheid is te vinden, zo werd in San Antonio gezegd, als je het aan het evangelie van Jezus Christus .ijkt. San Antonio is vooral belangrijk geweest omdat daar de verhouding tussen getuigenis en dialoog duide lijk werd vastgelegd. Christenen hebben geen andere mogelijkheid dan te zeggen dat Jezus Christus de weg, de waarheid en het leven is. Daarmee doen ze geen negatieve uitspraak over 'andere godsdien sten, maar een positieve uitspraak over Christus: in Hem is heil. Door je zo op te stellen wordt de dialoog met andere godsdiensten juist verdiept. Dan is het geen waar denvrij gesprek of een godsdienst- AMSTERDAM Zonder de gemeente komt zending in de lucht te hangen. Zending is de zending van de ge meente en is niet die van de functionarissen. Zending houdt in dat je bewogen bent om mensen, in de zin van: 'Hé, moet je horen, ik heb een weg gevonden waar op je voort kunt. Dat is leven in het spoor van Christus. Zou je ook niet...' Dr. G. J. van Butselaar, secretaris van de 60-jarige Nederlandse Zen dingsraad, krijgt 'vaak op zijn kop' omdat hij te optimistisch is. "Mis schien omdat ik acht jaar in Afrika heb gewerkt. Daar had je niets. Als je daar wat nieuws begon wist je dat je er alleen beter van kon worden. In Nederland zijn we in de kerken vaak bang dat we er schade van on dervinden. Maar daar gaat het niet om. De enige vraag die we ons moe ten stellen, is: hoe kunnen we de mensen dienen? En dan vind ik het goddeloos dat als je weet waar het heil te verkrijgen is, je dat niet aan je medemens zegt". Op de grote wereldzendingscon- ferentie, die de Wereldraad van Ker ken vorig jaar in San Antonio (Texas) hield, is duidelijk geworden dat je alleen vanuit een positie van nederigheid over je geloof mag pra ten door respect voor andere ge loofsopvattingen op te brengen. Je moet het ook doen vanuit een posi tie van solidariteit. Je wilt niet al-_ leen het geestelijk leven met de an der delen, maar je wilt samen het le ven delen". wetenschappelijke bénadering waarbij mensen elkaar vertellen wat ze geloven en daarna overgaan tot de orde van de dag. De echte dialoog (het vechten om de waarheid) met de wereldgods diensten moet nog beginnen. Be halve het OJEC in Nederland wil de Joodse wereld alleen maar over Is raël praten en niet over de inhoud van het geloof. De Hindoes in India willen alleen de dialoog met Rooms-Katholieke Kerk als deze toezegt de komende twintig jaar niemand te zullen bekeren, de bis schoppen erkennen dat zij dezelfde God belijden als de Hindoes en als de RK Kerk zich niet verder 'indi- seert' maar'zich als een buitenland se kerk beschouwt. Met de opkomst van de multicul turele samenleving wordt in de Ne derlandse kerken wel 's te veel ge dacht dat zending voorbij is, niet meer kan. "Om de drommel niet", zegt Van Butselaar. "We moeten het wel doen. Zending is geen concur rentie voor de dialoog, maar ver sterkt juist de dialoog". Polarisatie Door zijn verblijf in Afrika had Van Butselaar zeven jaar geleden, toen hij bij de Zendingsraad begon, het idee dat hij hier een brugfunctie zou kunnen vervullen. Bij veel zen dingscontacten gaat het altijd om geld en soms het gevoeld als contro- Van Butselaar: 'We hebben niets van onze overtuiging of maatschappelijke betrokkenheid ingeleverd. Wel onze instelling dat wij in de kerken altijd gelijk hebben". (foto anp) le. Bovendien begrijpen mensen el kaar soms niet omdat ze uit een an dere cultuur komen. Een Nederlan der verwacht dat hij met een duide lijke overeenkomst naar huis kan gaan. In Afrika verwachten ze datje eerst met elkaar gaat bidden. "Ik zag (en zie) het als mijn taak om aan beide kanten uit te leggen wat de ander bedoelt. Dat is daar be ter begrepen dan hier. Tijdens mijn oriëntatiereizen merk ik dat ze het heerlijk vinden als er iemand komt die alleen maar luistert naar wat zij te zeggen hebben. Ik ben blij dat ik een klein beetje hier aan de orde kan stellen waar het hen om gaat". In Nederland heb je veel meer met de structurele wirwar te ma ken. "Als gevolg van de polarisatie werd er aanvankelijk met moeite naar mij geluisterd, maar werd er al leen maar op gelet of ik wel links ge noeg of rechts genoeg was. Ik voel de me een kruising tussen een pro feet en een koorddanser. Ik was in gehuurd om als een profeet iets ver der te kijken. Maar als ik dat onder woorden bracht, riepen ze: ho ho, zo niet. De NZR telt 15 kerkelijke zen dingsorganen als leden, twee waar nemers (RK Kerk en Christelijke Gereformeerden) en acht advise rende organisaties. Ik heb geleerd dat je je in deze functie vaak als koorddanser moet bewegen. Heel voorzichtig en stapje voor stapje". heid tegenover hen en onze instel ling dat wij in de kerken altijd gelijk hebben". Verrijking Van Butselaar noemt de toetreding van de evangelische organisaties een geweldige verrijking. Het ge sprek met elkaar verloopt niet meer via de kranten, maar als we met el kaar rond de tafel zitten. Voor de in ternationale bijeenkomst van het Lausannecomitë voor evangelisa tie. vorig jaar in Manila, werden drie Nederlanders als waarnemers na mens de Nederlandse Zendings raad uitgenodigd en niet meer als 'aanvaardbare' individuën. "Dat was een doorbraak". Ook met de missiewereld zijn goede relaties opgebouwd. Er is een fundamenteel vertrouwen in elkaar. Op die wijze is het overigens ge- Zendingsraad en Missieraad wen- lukt zowel de evangelische zen- den zich samen tot minister Van dingswereld als de rk missie beter den Broek, als dat nosdig mocht binnen het gezichtsbereik van de zijn. "Hun zorgen zijn ook onze zor- Nederlandse Zendingsraad te bren- gen", gen. Het heeft vijf jaar geduurd voordat de kerkelijke zending en de andere zendingsorganisaties bij el- "Bovendien kunnen we veel van kaar kwamen. Toen zijn de evange- de missie leren. Zij staan in een lan- lische organisaties wel met algeme- ge traditie. Zij hebben veel direk- ne stemmen toegelaten. "We heb- tere contacten met de bevrijdings ben niets van onze overtuiging of theologie. Zij hebben ervaring hoe maatschappelijke betrokkenheid je in een wereldkerk met elkaar om- ingeleverd. Wel onze hooghartig- gaat. Dat zijn grote pluspunten". de kerken: een bijeenkomst on der zijn auspiciën over de moge lijkheden van een verzoenende rol van de kerken in de Zuidafri kaanse samenleving. De reacties op dit voorstel waren in eerste in stantie even voorspelbaar als illu stratief: de regeringsgezinde ker ken zeiden ja en de zwarte kerken antwoordden, evenals de landelij ke Raad van Kerken (SACC), ne gatief. Niet dat de Raad geen enkele dialoog wilde aangaan met de re gering, zo schreef SACC-secreta- ris Frank Chikane dit voorjaar aan De Klerk. Maar de Raad was van mening dat eerst de ernstige meningsverschillen tussen de kerken moeten worden weggeno men. Ook wilde de SACC niet het risico lopen dat de eigen onafhan kelijke en kritische positie op de helling zou komen te staan, door een conferentie onder 'staatstoe zicht'. Goed, zei De Klerk vorige week, ik trek me als organisator terug. En dat bleek een verstandi ge zet van de eerste blanke man Zuid-Afrika, die evenals een groot aantal van zijn ministers lid is van de invloedrijke blanke kerk, de Nederduitse Gerefor meerde Kerk (NG Kerk). Het SACC-bestuur besloot in een spoedzitting dat niets een ont moeting van de gezamenlijke ker ken in de weg stond. Nu reeds wordt de conferentie van 'histori sche betekenis' genoemd. Of dat ook daadwerkelijk zo zal zijn, valt nog te bezien. De SACC schilderde de situatie echt niet in te sombere kleuren, toen zij het over 'ernstige conflicten' had. De pijn van de onderlinge verschil len, in een land waarvan de inwo ners zich in meerderheid christen noemen, doet zich het scherpst voelen in de gebroken relatie tus sen de NG Kerk en haar 'doch ters': de (zwarte) NG Kerk in Afri ca (NGKA) en de NG Sending- kerk voor kleurlingen. De Klerk: ...uitnodiging... Bloedbroeders De apartheid verscheurt behalve het land ook de kerken. Precies dertig jaar geleden scheidden de kerkelijke wegen zich definitief tijdens de beruchte Cottesloe- conferentie. De NG Kerk, die de apartheid indertijd in de kerk doorvoerde (door diverse doch ters te baren) en ook theologisch onderbouwde, wilde deze poli tiek niet ondubbelzinnig veroor delen. Die dochters wilden dat wel en zij hebben dat ook nooit ander stoelen of banken gesto ken. Zij vonden gelijkgestemden binnen de SACC, zoals de beken de Anglicaanse aartsbisschop van Kaapstad, Desmond Tutu. Toen begin 1988 de anti-apart- heidsorganisaties werden verbo den en de kerken de acties over namen, veroordeelde de NG Kerk de rol van onder meer Tutu en dr. Allan Boesak, voorzitter van de NG Sendingkerk. Zij zouden de kerk gebruiken om hun eigen po litieke doelstellingen te bevorde ren. Even daarvoor had het twee tal tijdens een herdenkingsdienst de regering de oren gewassen. De kloof tussen de NG kerken was daarmee groter dan ooit (en een 'historisch' gesprek tussen de NG Kerk en de Anglicaanse Kerk werd afgelast). De gekleur de NG kerken gingen door met hun een paar jaar oude streven om te komen tot een ongedeelde, niet-raciale kerk, terwijl de blan ke moederkerk afzijdig bleef. De NG Kerk had dan wel in 1986 in het rapport 'Kerk en Samenle- wing' met de apartheid afgere kend, maar die nog niet als zonde veroordeeld. Een oproep, door de internatio nale Gereformeerde Raad, later dat jaar, om weer met elkaar in ge sprek te komen, leek zinloos. Toch kwam die conferentie èr, mede dankzij de gematigde voor zitter van de NG Kerk, prof. dr. Johan Heyns, die Tutu en Boesak 'bloedbroeders in Christus' noemde. De eerste dag van het beraad, in maart 1989, bracht een sensatie: de NG Kerk had bij monde van Heyns de dochterker ken om vergeving gevraagd voor haar aandeel in de apartheid. Bom en gif Bovendien zou de apartheid van de hand zijn gewezen. Groot was de teleurstelling toen de NG Kerk op deze 'historische' schuldbe lijdenis terugkwam. Een duidelij ke demonstratie van het feit dat ook de machtige NG Kerk in een crisis verkeert. In 1987 vormden een aantal rechtse kerkleden hun eigen kerk: de Afrikaanse Protes tantse Kerk, terwijl binnen de grote kerk de nieuwe NG Bond zich tegen een andere koers ver zette. Intussen speelden diverse on verkwikkelijke zaken. Zo was Boesak er van overtuigd dat er ernstige pogingen werden onder nomen hem te isoleren (zo werd het gerucht verspreid dat hij van giften een dure auto had ge kocht). Verder weigerde de secre taris van de zwarte NGKA, dr. Ni co Smith (die als blanke de NG Kerk had verlaten), zijn salaris. De NGKA is op dat punt nog gro tendeels aangewezen op het 'mis sionaire programma' van de NG Kerk. Er was gedreigd dat Smith zijn geld niet meer zou krijgen, wanneer hij zijn uitgesproken mening niet onder de kerkban ken stak. Over de weinig verheffende wijze waarop de staat de kritische kerken strak probeerde te hou den, verkeerde niemand in onze kerheid. Over de arrestaties en in timidaties bestond geen twijfel, maar ook vroeg geen mens zich echt af wie de bom had geplaatst die het gebouw waarin onder meer de SACC huisde, verwoest te, wie diverse pogingen had ge daan om Chikane te vermoor den (een granaat per post en ver gif) of wie giftige stof had ge strooid in een kerk, even voordat de SACC er zou vergaderen... Sinds het aantreden van De Klerk worden dergelijke verha len niet meer gehoord, maar de huivering van de SACC voor staatsbemoeienis wordt er wel begrijpelijker door. De verdeeldheid in de kerken is een jaar later nog niet wezenlijk veranderd. De gekleurde NG Ker ken zijn al heel ver met hun sa men op weg-proces, maar de gro te NG Kerk blijft afzijdig. De NG Kerk wil, zo heeft Heyns eerder dit jaar nog benadrukt, niet ver der gaan dan 'algemene waarden van gerechtigheid, naastenliefde en eerlijkheid' bevorderen. Boe sak heeft daarop weer benadrukt dat de kerk niet moet terug schrikken van concrete uitspra ken, wil ze geloofwaardig blijven. Van onze redacteur Wim Schrijver Felle verwijten, verdachtmakin gen, moordaanslagen. Al lange ja ren valt er ook uit de kerken in Zuid-Afrika weinig vrolijks te melden. Maar, nu is daar dan ein delijk dat grote nieuws: de Zuid afrikaanse kerken gaan toch in op de oproep van president De Klerk om samen aan tafel te schuiven. Direct al zijn de anders zo hevig verdeelde kerkelijke leiders eens gezind in hun enthousiasme en optimisme over deze conferentie, die nog dit jaar moet plaatsvin den. Met Kerstmis, vorig jaar, kwam De Klerk met zijn uitnodiging aan Kansel Zoals het zich laat aanzien zal die 'historische betekenis' van de ge zamenlijke conferentie opnieuw afhangen van het standpunt dat de nu sterk geïsoleerde blanke NG Kerk inneemt. Als de kerk, de bakermat van vele politici, zon der omhaal van woorden apart heid veroordeelt, zal dat zelfs con sequenties hebben voor de hele Zuidafrikaanse samenleving. De vraag is echter of de kerk de machtige rechterflank sommi gen menen dat er met recht over '- helft' gesproken mag worden kan bijsturen. Het was de 75-jarige ds. C. P. Beyers Naudé, jarenlang secreta ris van de SACC en nog steeds be strijder van de apartheid, die het eerder deze maand treffend ver woordde. Het is de NG Kerk die bij de wieg stond van de apart heid, het zal de NG Kerk moeten zijn om een document op te stel len dat de weg vrij kan maken voor gesprekken tussen de ker ken. Het feit dat hij deze oproep kon doen vanaf een blanke NG- kansel, die hij in 27 jaar niet had mogen beklimmen, zou een hoop vol teken kunnen z(jn. Chikane: ...granaat... (archieffoto AP) LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds Alblas mmv Don-Kozakkenbkoor Rijswijk, 11.45 oe studentendienst; Marekerk 10 ds Poot Woerden, 5 ds Bouman Schevingen; Mara- nathak. (L. Morsweg) 10 ds Koolstra; Oecume nische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 pastoor V Well, 11.15 V Well eerste communie: Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrak; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds Veenstra. 5 ds Nauta; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 1.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 ds Roodenburg. Acad. Ziekenhuis 10 ds V Beinum. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds V Achterberg. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vre- deskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds Nauta; Oude Vest zie hoogl kerk; Mara- nathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 hr V Wallinga; Merenwijk zie herv. gemeente. Ge ref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds Houtman, 5 ds Simpelaar. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehem kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) pastor De Lemarre. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pie- terskerkstr.) 10 ds Brüsewitz. Baptistenge meente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 ev Sussenbach, 10.30 ev De Leeuw. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Le ger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordhofland V.schoten) elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christe lijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L Dagen (Brahmsl.) 10, 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoe- terw.smgel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg za 7, zo 10.30; Herensingel za 7, zo 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) za 7, zo 9.30; Steen- schuur za 7, zo 8.30, 10. 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade za 7, zo 9.30 en 11Lammen- schansweg za 7 en 10; Haarl.straat za 7, zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 hr Leen man Dordrecht. 7 ds Cats Aalsmeer. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Bom Den Gaag, 6.30 ds Baane Alphen. Chr. Geref. Kerk 9.30 hr Leen man, 7 ds Cats. Rk Kerk za 7, zo 10.30. Kruiskerk 9.30 ds Lourens ring; Opstandingskerk 9.30 ds V Dok, 6.30 drs Wilschut; G. Herderkerk 10 ds Nieuwenhuis, 6.30 ds Mulder; De Bron 9 en 10.30 ds Moll, 6.30 zie GH Kerk; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds Visser Kat wijk, 6.30 ds Stougie Waddinxveen. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds Kamphorst Harderwijk dovendienst, 6.30 mr Vreugdenhil Koudekerk; Salv. kerk 10 ds Wilschut, 6.30 zie opstan dingskerk. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 4.30 (afscheid) ds Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens ha, 6.30. Chr. Geref. Kerk (Grijpen- steinstr.) 9.30, 2.30 ds Vd Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerlstr. 1) 10 ev Ramaker, 6.30 ev Veenstra. Bapt.gem. Noord (school Kalk- ovenw. 62) 10. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr Vd Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Anna v Burenlaan 15) 10. Christen gemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) geen opgave. Leger des H. (Zon- Haitsma, 6.30 ds De Jong; De Stek 9.30 ds De Jong. Geref. Kerk 9.30 ds v 't Hoff, 6.30 zie herv kerk. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Oosting, 5 ds Witzier Den Haag-W.. Geref. Gem. 9.30, 4 hr Mulder, di 7.30 ds Beens. Volle Evang.ge- meente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen op- HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 10.30 kand Verhagen Breda, 6.30 ds Stam Katwijk. Geref. Kerk 9 en 5 ds Huisman. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; Anker za 7. zo 10.30; Rijndijk zo 9. HILLEGÓM: Herv. Gem. 10 ds Verbeek ha, Parkwijk 7 ds ds Verbeek ha. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Hofland. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds V Langevelde. Rk Kerk: Marl. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7. zo 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10. Rk Kerk za 7, zo loostr. 36) geen dienst. Rk Kerk: Bonifaciusk. za 7, zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7, zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11 BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds Boogert. Geref. Gem. 9.30 en 6. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 en 6.30 ds Vd Hoef ha; Salv.kerk 9.30 ds eer beek Den Haag jeugddienst, 6.30 ds Sirga Leusden; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 9.30 en 6.30 ds Vd Scheur ha. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Kooi-Dijkstra Leimuiden, 6.30 ds Zoutman. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds Sim pelaar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Volk. 6 ds Quartet Gouda ha; O. Kerk 10 ds Ten Voorde, 6 ds Vd Berg ha; Ichthusk. 10 ds Stam, 6 ds Visser ha; Pniëlk. 9.30 ds Vroegin- deweij, 6 ds Christ ha; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds Sjollrema, ds Hovius ha. Overduin 2.15 ds Vd Beid ha. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Westera. Ge ref. Kerk Vr.kerk 9.30 dr Wentsel Den Haag. 5 ds Vd Bank Ede; Triumfatork. 9.30 prf Vd Beek Valkenburg. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 5.30 ds Heida. Ned. Geref. K. (Bestevaer-mavo) 9.30 ds Zwarts, 7 ds Struik. Chr. Geref. K. 10 en 5. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5, woe (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 ds Visser. Soefi (Zuidduin weg) elke 1e en 3e zondag, 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds Lapré, 7 zie geref kerk. Geref. Kerk 10 mr Vreugdenhil Koudekerk, 7 ds V Achterberg Leiden. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Luttikhuis, 6.30 ds Stegeman; Scheppingsk. 10 ds Stegeman. Leythenro- de10 pater Poelma. Elis.-ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerk- geb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30. Bapt.gem. (wijk- geb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 kand Verbaan Utrecht. Geref. Kerk 9.30 en 7 ds Vd Kooi ha, camping De Drecht 10.45 ds Vd Kooi. Rk Kerk LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Haas noot; Pauluskerk 10 en 7 ds Verdijk. Geref. Kerk 10 drs Aalders Woubrugge. Geref. K Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10.45 en 4.30 ds Geer- sing. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10, 5 ds Compagnie Zaandam. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds Vd Net. woe 7.30 ds Vd Heiden. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr Vd Meij. Rk Kerk: Agathakerk za 7, zo 10 en 11.30; Poelpolder za 7, zo 10; Mariakerk za 7, zo 9 en 10.15; Engel- bew. za 7. zo 10. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds Denekamp Hilversum, 6.30 ds Ommering Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds Baane. Rk Kerk za 7, zo 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds Sirag Leusden, 7 ds Moonen Made jeugdd. Geref. Kerk 9.30 en 4.30. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds V Roekei. Rk Kerk za 7, zo 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze ha. Geref. Kerk (W. Verlaat) 9.30 ds Terlaak Al phen, 7 hr Schreuder. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Hoekstra Oegstgeest, 5 ds Vroegindeweij Katwijk; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruitenburg, 7 ds Kuiper; De Rank (Golf baan) 10 kand V Duin Katwijk. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 hr Vd Bos Katwijk; Vinkenl. (Binnen) 10 ds Kuiper ha, 7 ds Ruiten burg ha. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 kand Verweij. 'Sole Mio' 9 ds Ruitenburg. Evang. centrum 'De Ark' (picképl. 1) 10 hr Brands, 7 hr V Duin. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30; Binnen za 7, zo 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds Wierda jeugddienst; De Zilk geen dienst. Rk Kerk Vic* tork. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 9 en 10.30; De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Koomar.; Pauluskerk 10 ds Da Cos ta: Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 dr Meij- enng Oegstgeest, 7 hr Schot vesper. Geref. Kerk 10 ds Bovenberg Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30, 3 ds Krijtenburg. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds Bruins Vlaardingen, 4 ds Janse. Van Wijcker- slooth ds Oegema. Endegeest geen dienst. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7. zo 9 en 10.30. NIEUWKOOP: Hen/. Gem. 9.30 ds V Mourik, OUD-ADE: Rk Kerk 6.30 ds Kielder Vianen. Geref. Kerk 9.30 Hooge Burch Zwammerdam ds Delhaas OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds Sierst Oegstgeest. Geref. K. 9.30 ds Zijl, 6.30 ds Bras Sassenheim. Remonstr. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 hr Knoester Den Haag. 7 kand Henzen Leider dorp. Chr. Geref. K. 9.30 en 2. RIJNSBURG: Hen/. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds V Niel, 5 ds Wagter; Bethelkerk 9.30 ds Czi- ria. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Verschoor, 7 ds Cziria; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Wager, 5 ds Terpstra; Maranathakerk 9.30 ds Terpstra, 5 ds Verschoor. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds V Nieuwkoop. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 kand Bos Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr Vork Wapenveld. Rk Kerk zo 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo 9 en 10.30. ref. Kerk 9.30 ds Bras, 7 zie hen/ kerk. Chr. Ge ref. K. 10 en 7 ds Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk za 7, zo 9.30 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 hr Bregman Kat wijk gezinsdienst, 6.30 kand Duivenbode Kat wijk. Geref. Kerk 9.30 ds Buikema Zwammer dam. 6.30 ds De Reus. Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; kerk Langeraar za 7, zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds Vd Bank Ede, 6.30 ds Bakker Amsterdam. Geref. Kerk 9.30 hr De Ridder Sassenheim. 6.30 ds Pad mos. Geref. K. Vrijg. 9.30, 4 ds Heida. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10 ds Vd Beid Katwijk. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Schaap, 7 ds De Mey-Mecima; De Ontmoe ting (Noordhofland) 10 ds Blanken, 7 zie dorps kerk; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds Vd Bergh, 4.30 ds Schalkoort. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 ds Mackaay. Geref. Kerk 10 ds De Zwart. 7 ds Schaap. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 9 ds Geer- sing, 4.30. Rk Kerk Laur.kerk za 7. zo 11M. Godskerk. za 7, zo 9.30. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hoof- laan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula-basis gemeenschap (in 'Onderdak') geen opgave. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Vroegindewey Voorthuizen. 5 ds Kunz; Hoek steen 9.30 ds Kunz, 3 ds Schipaanboord aan gepaste dienst. 6.30 drs Vd Berg Groot-Am- mers; Bethelk. 9.30 ds Schipaanboord, 5 ds Goossen; Rehoboth-school 9.30 ds Goossen; Imm.kerk 9.30 ds V Bart Schoonhoven. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 ds Koekkoek Rotterdam, 5 ds Couvée Nieuwerkerk; Ontm.kerk 9.30 ds Bongers. Geref. K. Vrijg (Kruiskerk) 8 30 t "gesch. Gem. 9.30 en f. Gem. (Mercuriusweg WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4.30 ds Wolters Ameide; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Janse de Jonge, Mes- siask. geen dienst; Dorpscentrum 9,30 ds V Dis. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds Vd Woude SoW- dienst, 7 ds Vd Woude. Ned. Prot. Bond (Kerk- dam) 10.30 ds Goud Eindhoven. RK Kerk Jo zef za 7, zo 9.30 en 11Will, za 7. zo 9.30 en 11; GH za 6. zo 10.30. 6.30 ds De Boer Hoofddorp. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) geen opgave. Rk Kerk zo 10.30. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds De Haan. Geref. Kerk 9.30 hr Schreuder, 7 ds De Haan gezamenlijke dienst. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan za 7.30, zo 9.30; Chr. Dienaark. zo 10 en 12. Meerburgkerk H. Rijn dijk za 7, zo 10 en 11. ZWAMMERDAM Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds Dubbeldam. Geref. Kerk 9.30 ds De Reus Ter Aar, 6.30 drs Buikema. Remonstr. Gem. geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 9