Niet het podium op om clips uit te beelden Franse roekzangeres Guesch Patti: KLASSIEK I Bijdragen: Paul Korenhof en Monica Schiks. Wereld een dansfeest voor Chris van Weerden Aftreden directie Theaterschool geëist mm i haar (soms zeer rau we) hartekreten, die met 'Nomades' veelal een politieke lading hebben gekregen. Mata Hari - 'Nomade' Guesch Patti: artistieke tweeslachtigheid. Van onze correspondent Louis du Moulin PARIJS Guesch Patti dankt haar internationale bekendheid in niet geringe mate aan de originele video clips, waarmee ze al vanaf haar debuutsingle 'Etienne' opzien baart. Behalve uitda gend en erotisch getint zijn de vaak controversiële mu ziekfilmpjes ook steevast sterk theatraal van aard. Dat gegeven plus de wetenschap dat deze 'femme terrible du rock francais' ooit een voor aanstaand balletdanseres was, wekt al gauw verwach tingen in de richting van een live-show waarin beeld en geluid voortdurend om voorrang strijden. Onder het publiek is Guesch Patti evenwel lang niet zo visueel inge steld als voor de filmcamera's van haar lijfregisseuse Lydie Callier, zo blijkt tijdens haar eerste optre den in Parijs in de fameuze Follies Bergère. Weinig franje, veel emotie, is anderhalf uur lang het motto, waar ook haar solide begeleidings groep Encore heilig in gelooft. De nieuwsgierige fans, die Guesch Pat ti vanavond in de Groningse Ooster poort en zondag in de Amsterdamse I Noorse Mahler Mahler: Symfonie nr. 2 in c 'Au- ferstehung'. Felicity Lott (so praan), Julia Hamari (alt). Staats Academisch Koor van Letland, Filharmonisch Orkest van Oslo o.l.v. Mariss Jansons. Chandos CHAN 8838/9 (2 cd's). Tot de verrassingen van de jaren tachtig behoorde de Tsjaikovski-cy- clus die de onbekende Jansons in '84 begon op te nemen met het als provinciaals beschouwde Filhar monisch Orkest van oslo. Inmid dels is die cyclus als geheel en op af zonderlijke punten (o.a. Manfred) de eerste keuze van menigeen en is Jansons uitgegroeid tot een van de meest gewaardeerde gasten in het Amsterdams Concertgebouw. Het grootste wonder blijft echter dat deze dirigent uit Leningrad er in opmerkelijk korte tijd in geslaagd is het Noorse orkest naar een wereld niveau te tillen. Dat tekent de waar lijk grote dirigenten, en dat hij daar toe inderdaad behoort, bewijst Jan sons nu weer met deze Tweede van Mahler, waarmee hij zowaar Hai- tink naar de kroon steekt. Haitink wint het door de rijpheid voor een onvergetelijk mooie Landler zoals hij die vorige maand in Rotterdam neerzette, of voor risico's waarmee hij de spanning tot in de gevarenzo ne durft brengen, o.a. aan het slot van het eerste deel. Beiden lijken echter aan elkaar gewaagd op het punt van inzicht en de gave deze complexe muziek met momenten van verstilling, maar ook met groot se climaxen tot een evenwichtig bouwwerk te maken. Het overweldigende is hier echter de combinatie van grandeur en die pe emotionaliteit. De prachtige op nameklank helpt ongetwijfeld mee. maar essentieel is toch de manier waarop het orkest uit Oslo in klank- cultuur langzaam maar zeker lijkt door te stoten naar een wereldni veau. De resultaten die Jansons met dit ensemble bereikt doen nauwe lijks onder voor zijn prestaties met het orkest uit Leningrad, en met een koor uit Letland, een alt uit Honga rije en de prachtige stem van de Britse sopraan Felicity Lott waren dan ook alle voorwaarden voor een grootse uitvoering aanwezig. Het resultaat liegt er niet om en zolang de nieuwe opname van Haitink op zich laat wachten, blijft dit mijn eer ste keus. Onbekende Wagner Early Romantic Ouvertures (Weber: Oberon - Mendelssohn: Die Hebriden Berlioz: Les Fran- cs-juges - Schumann: Genoveva - Stadsschouwburg willen gaan op zoeken, zijn dus gewaarschuwd. Zelf vindt de temperamentvolle zangeres haar artiestieke tweeslach tigheid heel normaal. "Op het podi um is de muziek het belangrijkst, moet het respect voor ons repertoi re tot uitdrukking komen. Daarom dat bij ons nooit de gedachte heeft geleefd om in de zaal de clips nog eens te gaan uitbeelden. Zo'n stre ven zou natuurlijk ook de eenheid van de band niet ten goede komen", vertelt Guesch Patti de middag na haar ondubbelzinnige triomf in de tegenwoordig ook als rockpodium dienstdoende nachtclub. Keer op keer hamert ze op het hechte collectivisme, waarvoor Guesch Patti Encore sinds de overrompelende start drie jaar ge leidelijk steeds meer is komen te staan. Vandaar dat op het tweede al bum 'Nomades' de naam van haar k>vartet in een adem wordt ge noemd met de hare. De democratie viert volgens haar op alle fronten hoogtij, haar leiderschap is niet meer dan schijn. "Maar ik bepaal natuurlijk wel zelf wat ik zing. Om dat ik de enige ben die kan zeggen of ik me kan vinden in de samen uit gewerkte composities". Juist door de ontwikkeling van de groepsfilo- sofie heeft het vrij lang geduurd voordat Guesch Cie zijn gaan toe ren. "Met slechts een enkel album ('Labyrinthe') als bagage op pad gaan, we hadden immers geen 'ga rageverleden', vonden we ongepast. In zo'n geval moet je allerlei trucs gaan verzinnen om de show tot een Schubert: Die Zauberharfe - Wag ner: Der fliegende Hollander). London Classical Players o.l.v. Roger Norrington. EMI CDC 7498892. Norrington gaat onverdroten voort met hun onderzoek naar de 'authentieke' weergave van muziek uit de 19de eeuw en belandt nu zelfs bij Wagner. Dat levert wederom tal loze verrassingen in klankkleur en balans op, al heeft de ervaring ge leerd dat dergelijke opnamen ge flatteerd kunnen afsteken bij het optreden in de zaal. De vraag blijft echter hoever je kunt gaan bij dit streven naar 'authenticiteit'. Voor Norrington lijkt het simpel: hij voert uit zoals het in de tijd van ontstaan bij een goede doorsnee uitvoering geklon ken moet hebben. Dat componisten als Berlioz en Wagner juist naar gro tere, klankrijker orkesten gestreefd hebben, doet niet ter zake: authenti citeit is zoeken naar hoe het was, niet hoe de componist het mis schien gewild heeft. (Uitzondering: de opname van de pianoconcerten van Beethoven met Melvyn Tan. Naar Tan mij zelf onlangs vertelde, werd daarbij met opzet gebruik ge maakt van een piano met zes octa ven zoals Beethoven die in zijn late re jaren zelf gekend heeft, terwijl we zeker' weten dat de componist de vroegere concerten voor een veel kleiner instrument geschreven heeft). Dat alles houdt de discussie wel gaande, maar één ding moet ge zegd: de opnamen van Norrington hebben een vitaliteit en een frisheid die aanstekelijk werken; alleen de 'blikkerige' klank aan het slot van Berlioz' ouverture hoor ik liever door een vollere, modernere klank vervangen. De grote verrassing vormt echter de Hollander-ouvertu re van Wagner, die we hier horen in de zelden of nooit uitgevoerde ver sie uit 1841. Deze fonografische pre mière past precies in het karakter van deze uitgave, die ideaal is voor wie nog steeds zweert bij het grote symfonie-orkest, maar toch eens van de authenticiteit wil 'proeven'. Spaanse tragedie De Falla: 'La vida breve', met o.a. Victoria de Los Angeles, Ines Rivadeneira, Carlos Cossutta, Victor de Narke, Orfeon Donosti- arra, Orqucstra Nacional de Espa- na o.l.v. Rafael Frühbeck de Bur gos. EMI CDM 7695902. De schat aan oudere opnamen die op het ogenblik op cd wordt uitge bracht maakt het wederom lonend ook even aandacht te besteden aan een heruitgave. De keuze was moei fatsoenlijke lengte op te rekken. Je komt dan misschien wel tegemoet aan de wens van een aantal fans en de platenmaaatschappij, maar je zet wel je geloofwaardigheid op het spel. We hebben dus gewoon ge zegd: wat kunnen wij er aan doen dat onze eerste poging om erken ning te verwerven (ofwel 'Etienne') meteen is geslaagd? Wij zijn nog niet klaar voor het live-circuit, laat ons liever met rust". Om de nodige podiumervaring op te doen werd wel ingegaan op uitno digingen voor voorprogramma's en festivals. Zo werd Guesch Patti on der meer gekoppeld aan The Stranglers en Johnny Halliday en stond ze in West-Duitsland op het Lorelei-festival tussen INXS en The Pogues. Voeg daarbij de stroom lo vende oordelen van nog grotere ve detten (van pakweg Eurythmics' Annie Lennox tot en met Axl Rose van Guns 'n Roses) en het vermoe den over een soepele opname in het internationale rockcircuit lijkt ge rechtvaardigd. Guesch Patti geboren als Patri cia las Porras, de eerste helft van haar artiestennaam is ontleend aan haar Baskische afkomst wil even wel van een dergelijke adoptie maar weinig weten. Ten eerste heeft ze in beginsel maar weinig op met de he gemonie van haar anglo-amerikaan- se collega's, waartegen ze ook in ei gen land nog veel meer moet opbok sen dan haar lief is. Vurig is dan ook haar lange pleidooi voor 'un réveil européen', een algehele bewustwor ding. die moet leiden tot een machtsovername van de 'schatrij ke' Oude Wereld op alle culturele terreinen. "Als we hier eenmaal wakker zijn is het snel uit met al die troep, die we nu nog dagelijks door onze strot krijgen geduwd". Scheppen geld Daarnaast heeft Guesch Patti, on danks alle goede voornemens met haar confrères van Encore, zo haar twijfels over haar minder nabije toe komst als zangeres'. Zoals je haar be ter niet kunt vragen waarom ze eerst middendertig moest worden alvorens te gaan zingen, zo is het wel zo nuttig om voorbij te gaan aan een voor de hand liggend onder werp als haar visie op haar muzikale ontplooiing op de langere termijn. "Ik hou me eerlijk gezegd niet met dat soort vragen bezig. Zelf hoef ik niet te weten waarom ik pas zo laat zangeres heb willen worden. Ik ken alleen de behoefte, die ik op een ge geven moment heb gevoeld en ver volgens heb ik die geprobeerd te be vredigen. Houdt straks die drang om mijn gevoelens uit te kraaien op, dan zal ik zangeres af zijn en me op andere dingen gaan storten. Film, mode, literatuur, alles kan. De men sen met wie ik werk weten dat ik er zo over denk. Zelfs mijn platenfir ma, die totaal onverwacht scheppen geld aan mij heeft verdiend en voortaan alleen nog maar meer zal willen, is zich daar van bewust", al dus Guesch Patti, die bij voorkeur eenzelfde 'onwetendheid' koestert Met die spontane koerswijziging ontkracht ze vanzelf het sexy imago, dat haar toch minder bevalt dan de buitenwacht zal denken. "Dat komt omdat ik mezelf nooit als een seks-symbool heb kunnen zien. Voor mij is dat iemand die alleen door zijn of haar verschijning de zinnelijke lusten prikkelt. Zo'n type ben ik echt niet. ik kan dat hooguit even spelen voor de camera. Ik weet dat maar al te goed, omdat ik jaren lang met twee vriendinnen heb ge danst die van nature heel erg sexy waren. Temidden van hen was ik ai- tijd de robbedoes, de clown, die af en toe ook provoceert. Zo zie ik me zelf nu nog. Ik ben er niet echt op om de mensen te shockeren, ik ga slechts uit van mezelf'. Heimwee naar de balletwereld, waar ze danste bij onder anderen Roland Petit en de vanuit Amster dam opererende Jennifer Muller, is haar vreemd. Want de contacten met dat milieu zijn nog steeds zeer innig en in de veel hardere rock- business gaat haar clubje toch wel zijn eigen gang. En wie daar geen genoegen wenst te nemen krijgt te maken met haar geweldige koppig heid, in eigen ogen zowel meest po sitieve als meest negatieve eigen schap. „Een opvallende karakter trek in mijn familie, waar ze zowel van vaders als van moeders kant mee behept zijn", licht Guesch Patti een tipje van de sluier, die haar per soonlijke leven afschermt, op. Voor haar duidelijke hang naar een nomadische levenswijze, éèn van de weinige constanten in haar roeri ge bestaan, gaat ze terug naar haar Baskische grootvader, die als cir cusartiest altijd met de mooiste ver halen 'thuis' kwam. Van hem kreeg Guesch Patti ooit als meisje een aantal brieven van Mata Hari, die haar ambities als danseres uiteraard stimuleerden. „Mijn opa heeft Mata Hari inderdaad redelijk goed ge kend, maar onderhield geen directe contacten. Via een wederzijdse vriend, die danskritieken schreef, hebben ze elkaar een aantal keren ontmoet. De brieven van haar. die ik in mijn bezit heb, waren ook aan de ze criticus gericht en gaan voorna melijk over dansen. Wat ik er verder voor mezelf uit heb opgemaakt is dat die vrouw nooit de doortrapte spionne kan zijn geweest, waarvoor de Franse justitie haar heeft gehou den". lijk, vooral door het verschijnen van drie uiterst aantrekkelijk geprijsde boxen (8 cd's) met werken van Liszt o.l.v. Kurt Masur, die donderdag met zijn orkest in het Concertge bouw optrad. Uiteindelijk ging mijn voorkeur echter uit naar de korte opera 'La vi da breve' (Het korte leven), een be knopt drama dat Manuel de Falla in 1905 schreef als het Spaanse ant woord op Mascagni's 'Cavalleria rusticana'. In een muzikaal uiterst kleurrijk geheel worden binnen een tijdsbe stek van ruim een uur fel realisme, poëzie en weemoed gecombineerd met een opmerkelijk uitgebreid spectrum aan Spaanse klanken, in clusief gitaar en met castagnetten begeleide flamenco's. Ondertussen zijn we getuige van de tragedie van Salud, die door haar minaar in de steek wordt gelaten, maar het knap pe aan de structuur van deze opera is, dat dit geheel wordt ingebed in de schildering van het leven in een nog dorps aandoend Granada. Daardoor kon het verhaal zelf ook tot het essentiële beperkt worden: steeds treedt Salud even voor een korte scène naar voren om vervol gens weer in een van de levendige taferelen op te gaan. De uitvoering, door louter Spaan se krachten van internationaal ni veau, kan nauwelijks verbeterd worden. Victoria de los Angeles, die deze opera in 1953 in Nederland voor het eerst zong, vond in Salud haar glansrol, maar de haar omrin gende solisten bieden gelijkwaar dig tegenspel. Dirigent Fruhbeck de Burgos is verantwoordelijk voor een aanpak die van een breed scala aan stemmingen een wervelend muzikaal geheel maakt en de opna me uit 1966 is na een kwart eeuw nog een klein wonder van helder heid en detaillering. Aanbevolen! Ned. Gitaarduo Works for two guitars. Het Neder lands Gitaarduo bestaande uit Juun Voorhoeve en Erik Otte speelt Mendelsshohn: 6 lieder Oh- ne Worte, Franck: Prélude, Fugue et Variation op. 18, Schubert: An dante, poco mosso. op. 42, Brahms: Thema mit Variationen op. 18 en Granados: Valses Poéticos. Part ridge 1128-2 (klassieke CD). Hoewel de combinatie van twee gi taren vanouds geliefd is, bestaan er vreemd genoeg maar weinig com posities voor een dergelijk duo dat interessante mogelijkheden in klank en expressie biedt. Zoals vele gitaristen heeft ook het Nederlands Gitaarduo (afkomstig uit Leiden) zich geworpen op het maken van transcripties. Erik Otte legt zich de laatste jaren vooral toe op het arran geren van het bekendere klassiek- romantische repertoire. Hij doet dat met een zuiver aanvoelen van de stijl en met zeer muzikale fraserin gen. Bovendien wordt de eigen aard van de gitaar op geen enkele wijze geweld aan gedaan. Dat zal zeker mee hebben gespeeld met het beha len van de eerste prijs in 1989 op het concours International de Guitare en Duo in het Franse Montélimar. Een nadeel van een hele CD vol romantisch repertoire vind ik wel datje als luisteraar, ondanks de sub tiele afwisseling in composities, aan het eind toch wat weëig bent gewor den. Globaal zou men de sfeer kun nen omschrijven als melodieus, mild en vaak ongecompliceerd, zoals de (oorspronkelijk voor piano geschreven) Lieder ohne Worte van Mendelssohn en ook de Valses Poé tics van Granados. Heel anders en diep hartstochtelijk is Brahms' The ma met variaties. Brahms zelfheeft dit deel uit zijn tweede strijksectet al voor piano bewerkt. Erik Otte ar rangeerde dit werk tot een meesle pend, welhaast bedwelmend sna renspel dat de luisteraar op zijn stoel gekluisterd houdt. Heel bijzonder vind ik nog steeds - ook nadat ik het ettelijke malen op een concert hoorde - de Prélude, Fu gue et Variation van César Franck. Het is een bewerking die me vanaf het begin is bijgebleven en waar naar ik blijf luisteren. Het liefst met de oorspronkelijke orgelmuziek er naast. Dan blijkt pas dat het Neder lands gitaarduo voor zijn arrange menten een voortreffelijke keus uit het bestaande repertoire heeft ge daan, zodat de oorspronkelijke mu ziek in een nieuw licht komt te staan. De muziek is tamelijk van nabij opgenomen waarbij de intiemere muziek goed tot zijn recht komt, maar wat voor de monumentale Brahms bijv. soms wat hinderlijk aandoet. LEIDEN Met maar liefst 19 choreografieën en 150 dansers viert Chris van Weerden van de Leidse ballet studio Dance Action vanavond een kwart eeuw dans- docentschap in het Haagse Congresgebouw. Chris van Weerden (Java, 1939) begon zijn klassieke dansopleiding in Den Haag bij Peter Leoneff. Vers uit Indonesië ging hij op een dag met een vriendinnetje mee naar balletles en was voorgoed verkocht. Na zijn afstuderen danste Van Weerden een blauwe maandag bij het Nederlands Ballet en deed hij mee in tal van tv- shows. In 1965 verving hij een balletdocente in Mid- delharnis om vanaf dat moment definitief een toege wijd docent te worden. Na een aantal jaren Curasao begon Van Weerden in 1969 een balletschool in Leiden en stonden naast klassiek ballet, ook jazz- en moderne dans op het programma. In de loop der jaren is dat pakket flink uitgebreid en kunnen mensen bij Dance Action terecht voor showdans, aerobics en de nieuw ste rage: callanatics. Dat dans ondanks alle maatschappelijke ontwikke lingen een vrouwenaangelegenheid is gebleven, be treurt Van Weerden ten zeerste. Slechts vier van zijn 250 leerlingen zijn mannelijk en alleen kostuumont werper/choreograaf en danser Peter van der Meer zal vanavond op het podium te zien zijn. De jubileumvoorstelling 'That's Dancing' geeft het opgeruimde karakter van Chris van Weerden goed weer; het moet een in sfeer en dansstijlen afwisselen de 'vrolijke boel' worden. Met als grote voorbeelden Jerome Robbins (de man van het New York City Bal let en de West Side Story), Gene Kelly, Michael Baryshnikov en Alexandra Radius, neemt hij zelf alle klassieke balletten en een aantal moderne jazzchoreo- grafieën voor zijn rekening. Het werk van docent An ne Marie van Herwaarden en een drietal anderen com pleteert het programma. Of het nu gaat om Parijse kostuumspektakels met 3- jarige schoffies en dames met poedels of om abstracte dans in 'The rhythm is gonna get you' van Gloria Es- tefan, Chris van Weerden houdt van alle dansstijlen zolang de klassieke basistechniek maar goed is. Een klein halfjaar hebben de leerlingen getraind en gezwe- ten voor het dansfeest van hun docent dat vanavond en morgenavond om 20.15 uur te zien is. INGRID VAN FRANKENHUYZEN AMSTERDAM (ANP) - De studie leiders van zeven opleidingen van de Amsterdamse Theaterschool hebben gisteren in een verklaring het aftreden van de directieleden Ben Hurkmans en Wim Warner ge ëist. Naar hun inzicht maakt deze di rectie verdere samenwerking on mogelijk door noodzakelijke bezui nigingen te misbruiken voor het op leggen van eigenmachtig, slecht ge motiveerd beleid en het vernietigen van de bestaande collegiale overleg structuur. De studieleiders van de opleidin gen toneel, kleinkunst, regie, mime, dansexpressie, nieuwe dansontwik keling en theaterdocent herinneren eraan dat in 1988 en 1989 op de thea terschool (sinds 1988 onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten) een forse bezuinigings operatie moest worden doorge voerd, die aan zo'n 115 docenten hun baan kostte. Deze ingreep werd gebruikt om een aantal eigen be leidsopties door te drukken. De di rectie beloofde daarna echter beter schap, aldus de verklaring. Afgelopen april kondigde de di rectie echter 'nieuwe en even zware' bezuinigingen aan die het schrap pen van 25 volledige banen voor in totaal zo'n 100 docenten betekenen. Er zou nu 'een even willekeurige, als grondige herstructurering' van de school worden voorbereid. Vol gens de studieleiders werd daarbij door de directie steeds meer de na druk gelegd op de 'bevelsstructuur van de school en werden opleidin gen misleid en tegen elkaar uitge speeld'. Saxofonist Frank Wright overleden WUPPERTAL (GPD) Frank Wright, één van de beste Amerikaanse saxofonisten uit de moderne jazz, is begin deze week op 55-jarige leef tijd in de Westduitse stad Wuppertal overleden. De doodsoorzaak is on bekend. Wright maakte halverwege de jaren zestig, geïnspireerd door de free jazz van Albert Ayler, deel uit van een kleine groep in New York geba seerde saxofonisten tot wie ook Marion Brown en Pharaoh Saunders te rekenen zijn. John Coltrane ontfermde zich over hen als een peetvader. Hun stijl van spelen had schijnbaar lak aan regels van vorm en melo dische continuïteit. Wright had een hartverscheurende, robuuste toon op zijn instrument, deels omdat zijn muzikale wortels lagen in de blues, deels omdat hij autodidact was. Voor hij naar New York kwam bege leidde Wright als bassist sterren ais Bobby 'Blue' Bland en B.B. King. Vanaf het befaamde Free Festival in Amougies in Frankrijk (1969) hield Wright zich grotendeels in de Oude Wereld op. Hij formeerde er zijn eigen kwartet met altist Noah Howard, pianist Bobby Few en drummer Muhammad Ali en ontwikkelde zijn eigen platenlabel Center of the World. In Frankrijk bouwde hij een imago als wildeman op; een uiterlijk heid die hij uitbouwde door live flink met grote kettingen te rammelen. In 1986 maakte Wright deel uit van de groep van pianist Cecil Taylor; later duelleerde hij in diens Orchestra of Two Continents met collega- rietblazer John Tchicai. Mariss Jansons: Tweede Ier. (foto EMI Classici pf a-I een aantal van zijn Leidseleerlingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 43