O
Een mooie meid en een vader met zorgen
Een vermakelijke twist tussen barpianisten
Voor de liefhebber: 75 films over Van Gogh
Speurtocht naar speer
VRIJDAG 22 JUNI 1990
PAGINA 15
BIOSCOPEN
'She's out of control'; regie: Stan Dragoti;
""hoofdrollen: Tony Danza, Ami Dolenz; thea-
ir ters: Luxor, Leiden en Euro, Alphen
- Kleine meisjes worden groot. Dat is
een feit en het is tevens het onder-
r. werp van 'She's Out of Control', een
familie-komedie rond de gladste tv-
Yi huisman ter wereld, Tony Danza.
De held van de tv-serie 'Who's the
i- Boss?' staat er in deze film helemaal
h alleen voor en met twee dochters in
;l huis valt dat niet mee. De oudste
r dochter, Katie Simpson (Ami Do
lenz), is net vijftien jaar. Ze heeft
een bril met dikke glazen, een beu
gel, piekerig haar en jongens zien
haar niet staan.
Dat probleem wordt opgelost met
de hulp van de vriendin van vader.
Wanneer de vlotte manager van een
nosta-rock FM-station op zakenreis
gaat, neemt zijn vriendin Katie mee
de stad in. Naar de kapper, de oog
specialist en de tandarts. Binnen de
korste keren wordt het lelijke eend
je een prachtige jonge vrouw. Pa
Simpson herkent bij thuiskomst
zijn dochter amper terug. In eerste
instantie vindt hij het wel leuk, zo'n
knappe meid. Dat verandert op het
moment wanneer hij het gevolg van
de metamorfose ontdekt: jongens.
Keurige studentjes, ruige motor
binken, verlegen knaapjes, stoere
jongens - ze lopen lopen de deur
plat. Katie vindt het reuze interes
sant, al die belangstelling, en met
grote ijver stort zij zich in het uit
gaansleven.
Dan pas realiseert vader Simpson
zich het gevaar. Hij laat zich voor
lichten door een psycholoog, praat
op zijn dochter in, probeert op
slinkse wijze controle te houden
over wanneer, waar en met wie Ka
tie op stap gaat. Maar hij moet tot de
conclusie komen dat het uit de hand
loopt, She's Out of Control.
Inmiddels besteedt hij zoveel tijd
aan zijn dochter dat de luisterdicht
heid van zijn radiostation keldert.
Ook zijn vriendin zet hem onder
druk: laat dat meisje nou, vertrouw
haar. Maar vader weet het beter, per
slot van rekening is hij zelf ook ooit
een jongen geweest en hij weet pre
cies waar jongens op uit zijn.
Enfin, zo kabbelt de film verder.
met hier en daar een geslaagde grap,
veel scheve bekken van Danza en
verder de bekende cliché's van het
genre. Dat het allemaal goed af
loopt, zal niemand verbazen. Luch
tig amusement voor de zomermaan
den dus. Blijft de vraag of de bio
scoop wel de meest geschikte plaats
is voor een film met zo'n groot ge
brek aan inhoud en zeggingskracht.
Tony Danza is een typische tv-ster
en wellicht kan hij zich beter tot te
levisie beperken.
PETER SLAVENBURG
'g 'Renegades'; regie: Jack Sholder; hoofdrollen:
__L_ Lou Diamond Phillips, Kiefer Sutherland; thea
ter: Lido, Leiden
D,-.
Het valt niet mee om origineel te
3e zijn. 'Renegades' is de zoveelste
film over twee misdaadbestrijders
die tegen wil en dank met elkaar op-
iN- gescheept zitten. Om het voorspel-
sn- bare gedoe wat kleur te geven is een
">a- van hen een indiaan die met zijn fa
s'"1 milie naar Philadelphia is verhuisd.
)e' Er was overigens nog heel wat
el- kunst en vliegwerk nodig om deze
Hank (Lou Diamond Phillips) op
het spoor van de maffia te zetten. Na
"T een uit de hand gelopen diaman-
troof vluchten de overvallers door
een museum zodat ze in de gelegen
heid zijn een magische indianen-
speer mee te grissen. Dit is een film
die beslist niet serieus genomen
mag worden.
Regisseur Jack Sholder (bekend
ie- van horrorfilms als 'Alone in the
el. Dark' en 'Nightmare on Elmstreet
2') dacht daar kennelijk anders
over. Vol vuur stortte hij zich op de
ene achtervolging na de andere.
Blijft de schade aanvankelijk nog
beperkt tot fruitstalletjes, etalage
ruiten, kantoorinterieur en auto-
blik, het duurt niet lang of ook de
menselijke slachtoffers zijn niet
meer te tellen.
De onvrijwillige compagnon van
indiaan Hank is de eigenzinnige un
dercover-agent Buster. Zoals ge
bruikelijk in dit soort films lapt hij
alle regels aan zijn laars. Een echte
straatvechter, alleen jammer dat ac
teur Kiefer Sutherland nog wat te
jong is om zo'n harde cop overtui
gend uit te beelden.
Ondanks de onwaarschijnlijke
verwikkelingen blijft het verhaal ui
termate voorspelbaar en rechtlijnig.
In het begin gaan Buster en Hank
herhaaldelijk met elkaar op de
vuist, aan het eind zijn ze dikke
vrienden. De maffia is uitgeroeid,
inclusief twee corrupte politieman
nen. Geroutineerde maar volstrekt
ovèrbodige bioscoopvulling.
LEO BANKERSEN
Scène uit 'Renegades'.
nen en bij beide Bakers komen lang
verdrongen wederzijdse irritaties
boven, maar de boel lag eigenlijk
toch al in scherven.
Waarmee de film dus geen cru
ciaal gegeven heeft. Maar kwalitei
ten zijn er wel. Zo levert het vreed
zaam samenwerken van de twee
broers omwille van de boterham af
en toe vermakelijk snedige dialo
gen op. Het trieste bestaan van de
broodmuzikanten is met veel inle
vingsvermogen getekend (Frank
heeft nog nooit met Oud en Nieuw
zijn vrouw gekust, want hij moest
altijd wel ergens spelen) en in een
sfeervolle mise-en-scène gezet.
Bovenal is er Michelle Pfeiffer.
Schitterde ze onlangs nog tegen
over Glenn Close en John Malko-
vich in Stephen Frears' 'Dangerous
liaisons' (en eerder in Jonathan
Demmes 'Married to the Mob'), nu
overtreft ze zichzelf als comediènne
en karakterspeelster. Als laatste bij
voorbeeld in de scène, waarin ze
Jack vertelt over haar ranzige erva
ringen als escort-meisje ("Oudere
mannen vallen nog wel mee, die zijn
vriendelijk en beleefd, schuiven je
stoel bij. Maar jonge mannen...").
Bovendien maakt ze zich waar als
jazz-zangeres. Ze heeft een zwoele
stem, een fraaie dictie en ze into-
neert goed. Dit geeft, in combinatie
met haar acteertalent, een klassieke
pose als het verleidelijk op de vleu
gel liggend zingen van 'Making
whoopie' de glans van een nieuwe
vondst.
'The fabulous Baker Boys' biedt
vallen, Susie Diamond (Michelle aangenomen en het succes lacht meteen al door dat er bonje van zou amusement volgens de beste Holly-
Pfeiffer), een brutaal geval dat er haar en sinds jaren ook de broertjes komen: zo'n mooie meid bij die wood-tradities. Geen diepgraverij,
geen doekjes om windt dat ze geen Baker weer toe. twee nauw verwante mannen. De maar een lach, een lied, een vleugje
bühne- maar wel bed-ervaring vonk springt, na een smeulende erotiek, wat ruzie en soms een
(escort-service) heeft. Ze ontpopt Zo gaat het een tijd lang goed, aanloop, over tussen Susie en Jack. zuchtje van ontroering,
zich als een natuurtalent, wordt maar de geoefende filmkijker had Frank raakt er van buiten zijn zin- RIJK VAN ROTTERDAM
The fabulous Baker Boys'; regie: Steve Klo-
ves; hoofdrollen: Michelle Pfeiffer, Jeff Brid
ges, Beau Bridges; theater: Lido, Leiden
De film 'The fabulous Baker Boys',
geschreven en geregisseerd door
Steve Kloves, is als de muziek die er
een hoofdrol in speelt: een gelikt
deuntje van een barpianist met af en
toe een geïnspireerde uitschieter,
maar hoe dan ook nooit storend.
In het verhaal gaat het overigens
om twee barpianisten, broers nog
wel, die al meer dan dertig jaar sa
menwerken. Ze worden gespeeld
door echte broers, Jeff eh Beau
Bridges, die voor het eerst samen in
een film te zien zijn. Jeff speelt Jack
Baker en Beau is Frank Baker. Jeff
maakt zich geen illusies meer, leeft
van dag tot dag en bekommert zich
in zijn vervallen 'appartement uit
sluitend nog om zijn oude hond en
zijn verwaarloosde buurmeisje.
Frank is een druk baasje, speelt de
manager en heeft zijn gezin en eigen
huis.
's Avonds werken ze in Seattle (al
zijn de meeste werkelijke locaties
om klimatologische redenen in Los
Angeles gezocht) tot in de kleine
uurtjes in restaurants en clubs hun
geijkte repertoire van evergreens af.
Frank zegt daarbij zijn stroperige
zegjes en Jack wordt geacht die te
beamen. Al gauw blijkt het niet
meer de tijd te zijn voor dergelijke
acts. Het publiek blijft weg en op
een gegeven moment betaalt een
zaaleigenaar de gebroeders om ook
maar weg te blijven. Dus is het hoog
tijd voor iets nieuws. Er moet een
zangeres bij.
Op de auditie komen tal van meis
jes af, maar ze zijn stuk voor stuk
een ramp. Tot uren te laat de laatste
The fabulous Baker Boys'.
AMSTERDAM - Het idee om in
het kader van het Holland Festival
een filmprogramma te presenteren
van louter en alleen films over Vin
cent van Gogh, komt in allereerste
instantie bezopen over. Wie immers
mag men zo verknipt achten dat hij
of zij binnen een week meer dan
twee films over Neerlands be-
faamdste kunstschilder zou willen
aanschouwen?
Aldus redenerend zou men met
een programma van de vier beste
Van Gogh-films dus rijkelijk heb
ben kunnen volstaan. Toch zijn er
een paar manieren voorstelbaar om
zin te geven aan ietsje uitgebreider
kennisname van het door Kees
Pinxteren samengestelde maxi
mum-pakket, zoals dat tot en met 30
juni in het Amsterdamse Cinecen-
ter gepresenteerd wordt.
Bijzonder is simpelweg het ook
door Pinxteren met verbazing ge-
constasteerde feit, dat er zo waan
zinnig veel films over Van Gogh
blijken te zijn gemaakt. De totale
verzameling omvat maar liefst 75
speelfilms, documentaires en vi
deo-producties, afkomstig uit 19
landen. Pinxteren probeert die
overstelpende belangstelling te ver
klaren vanuit wat hij noemt 'de dub
bele identificatie-mogelijkheid: het
visuele en het literaire; de essentie
van de filmkunst'. Van Gogh heeft
immers niet alleen een omvangrijke
hoeveelheid schilderijen nagelaten,
maar ook nog een koffer vol brie-
Er lijkt een nog simpeler verkla
ring bruikbaar voor de gigantische
belangstelling van zowel filmers als
het grote publiek. Iedereen met een
klein beetje beschaving, wil graag
voor kunstliefhebber doorgaan en
Van Gogh is gecanoniseerd als ma
ker van 'zeer grote kunst'. Tegelij
kertijd bestaat er onder de 'zeer gro
te kunstenaars' geen gemakkelijker
te appreciëren schilder dan juist
Vincent van Gogh. Naar de smaak
van onze eeuw, niet naar die van de
zijne, sluiten Van Goghs doeken
niemand buiten. Noch met zijn bra
ve onderwerpen (een brug, een vaas
zonnebloemen, een kerk, bomen in
bloesem) noch met zijn stijl. Hij
schilderde bij voorkeur in primaire
kleuren en daar zijn we over de hele
wereld allemaal gek op sinds onze
kleuterjaren.
Tragisch
Dan komt daarnaast nog een 's
mans regelrecht melodramatische
levensverhaal te liggen. De harts
tochtelijke maar onbegrepep kun
stenaar die bij zijn leven welgeteld
één doek te verkopen wist, maar
stug doorging de kunst te dienen op
de manier die hem goed achtte. Het
gelijk dat hij een eeuw later bleek te
hebben gehad, blijkens de tiental
len miljoenen die men thans voor
zijn series vazen met zonnebloemen
over heeft.
En dan die brave, zelfopofferende
Theo van Gogh als zijn broeders
hoeder. De al dan niet jaloerse
kunstmakker Gauguin als inspire
rende logé in Arles. De eenzaam
heid, het lijden, de hoon van de
kortzichtige dorpsgenoten, de
voortdurend dreigende waanzin,
het afgesneden oor, de zelfmoord.
Een zo obligaat tragisch kunste
naarsleven had geen zichzelf res
pecterende romancier ooit durven
verzinnen. Dus lag hier een immens
terrein braak voor de dienaars van
de achtste muze; de filmkunst.
Nu gaat het gaat het er mij aller
minst om Van Gogh of zijn schilder
kunst te kleineren, want de breuk
die Van Gogh indertijd maakte met
de traditie, blijft hoe dan ook een te
ken van brille. Wel wil ik beweren
dat wie films wil maken over beel
dende kunst, onmogelijk risicolozer
terecht kan komen dan bij Van
Gogh. Wat niet wil zeggen dat iede
re cineast die zijn camera op Vin
cent richtte, het zich ook per defini
tie gemakkelijk gemaakt heeft.
Want dat is niet zo.
Kraaiengekras
rood geverfd haar onderdak biedt:
Kirk Douglas, Linus Roache. Timo
'Torikka, Theo Altenberg, Tom
Roth, Tcheky Karyo, Wiek Eder-
veen, Ids van der Krieke en last
but not least de Japanner
Tatsuyo Nakaday die we laatstelijk
hadden waargenomen als de hoofd
rolspeler in Kurosawa's Kage-
musha. En vooral ook Martin Scor
sese niet te vergeten in Kurosawa's
Dreams, al betreden we met hem
niet de slaapkamer maar enkel het
door kraaien bevolkte korenveld.
Je kunt in die films gaan zoeken
naar overeenkomsten. Je kunt dan
de slappe lach krijgen vanwege al
leen al het kraaiengekras dat op vrij
wel geen enkele geluidsband ont-
breekt. Of vanwege het bijna overal VGTglSSiflg
terugkerende, pijnlijk nauwkeurig
nagebootste slaapkamertje in Arles,
dat telkens een andere acteur met
Dat is waar we eveneens blijven
steken met Techeky Karyo die Vin
cent speelt in de overigens erg aar
dige, door Michael Rubbo vervaar
digde kinderfilm Vincent and Me
die zich trouwens hoofdzakelijk af
speelt tussen kunstvervalsers in
Amsterdamse grachten. Waarmee
je trouwens terechtkomt op een nog
curieuzer feit. Opvallend veel speel
filmmakers blijken de behoefte te
hebben om een dramatische link te
leggen tussen het heden en het ver
leden van Vincent Van Gogh. Echt
letterlijk. Ik heb bij lange na niet al
le films gezien maar ik ken er toch
drie waarin driftig door de tijd
wordt gereisd om dialogen moge
lijk te maken tussen Van Gogh en
iemand uit ons eigen tijdsgewricht.
komsten tussen al die films gericht
te houden, veel interessanter is het
eigenlijk om op kenmerkende ver
schillen te letten. Allereerst heb je
de regelrechte 'biopic' met Minelli's
Lust for Life als sterkste voorbeeld.
Een aardige variant is Jan Keja's tv-
serie Langs De Kant Van De Weg,
opgesneden in episoden met wisse
lende optiek vanuit telkens iemand
anders uit Vincents nabijheid.
Robert Altman verkoos in Vin
cent Theo de gebroeders Van
Gogh als een ondeelbare twee-een
heid te beschouwen. De Britse An
na Benson Gyles levert in haar film
Van Gogh een door de tijd heen en
weer kaatsende impresssie die een
doemgedachte neerlegt, een bijzon
der fraaie film overigens. Kurosawa
kijkt de Van Gogh-episode van
Dreams (je moet er voor naar de ge
wone bioscoop) zuiver en alleen
naar de schepper van verrukkende
kunst.
Nog krasser is de Deense film
Oviri, vermoedelijk een vergissing
in het programma. Deze vier jaar ge
leden in Venetië vertoonde film van
Henning Carlsen gaat over de pro
blemen die Paul Gauguin, gespeeld
door Donald Sutherland, had met
zyn familie. Ik kan me niet herinne
ren dat daar ene Van Gogh aan te
pas komt. Als er in Oviri ook zelfs
maar over de Nederlandse schilder
gesproken wordt, vreet ik een bos
blauwe irissen op.
PIETER VAN LIEROP
(OP)NIEUW
'Always' - Greenway, Voorschoten en
Astra, Wassenaar
'Crimes and misdemeanors' - Green
way, Voorschoten
BLIJVERS
'Delinquents' - braaf tienerseksver-
haal met Kylie Minogue - Lido, Leiden
'Internal affairs' - naaddichte politie
film van debutant - Euro, Alphen
'Honey I shrunk the kids' - verklei
ningsdrama - Greenway, Voorschoten
'She-Devil' - Streep en Barr niet leuk
genoeg - Lido, Leiden
'Romeo' - Monique van de Ven als
moeder van doodgeboren kind - Euro,
Alphen en Greenway, Voorschoten
'Shirley Valentine' - Euro, Alphen
'Look who's talking' - embryo geeft cy
nisch commentaar op gedrag ouders -
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'When Harry met Sally' - Trianon, Lei-
'Teeny bums' - Rex, Leiden
'Oliver Co.' - Greenway, Voorscho
ten en Euro, Alphen
'De reddertjes' - Lido, Leiden
'Jungle book' - Astra, Wassenaar
FILMHUIZEN
'Working girl' - Kijkhuis, Leiden (vr.
t/m do. 19.30 en 21.45 uur)
'Betrayed' - Kijkhuis, Leiden (vr. t/m
ma. 20.00 en 22.30 uur)
'2001, A space Odyssey' - Kijkhuis,
Leiden (di. t/m do. 20.00 uur)
'Hannah and her sisters' - LVC, Leiden
(t/m morgen, 21.15)
'Zelig' - LVC, Leiden (donderdag,
21.15 uur)
DEN HAAG
'Cyrano de Bergerac' - Asta (463500),
16 jr.
'Tango Cash' - Asta, 16 jr.
'She's out of contrl' - Asta, al.
'Scenes from the class struggle in Be
verly Hills' - Babylon (471656), 16 jr.
'Dead poets society' - Babylon, 12 jr.
Filmzomer '90, div. films - Babylon.
'Internal affairs' - Cineac (630637), 12
jr.
'Troop Beverly Hills' - Cineac, al.
'Impulse' - Cineac, al.
'War of the Roses' - Metropole (456756),
'The fabulous Baker Boys' - Metropo
le, al.
'Family business' - Metropole, al.
'Renegades' - Odeon (462400), 12 jr.
'She-devil' - Odeon, al.
'Look who's talking' - Odeon, al.
'The delinquents' - Odeon, al.
'Trop belle pour toil' - Studio (656402),
AMSTERDAM
Filmzomer '90 - Alfa.
'Sex, lies and videotapes' - Alfa, al.
'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr.
'She-devill' - Alhambra (233192), al.
'Dead poets society' - Alhambra, 12 jr.
'Renegades' - Bellevue Cinerama, 12 jr.
'The war of the Roses', Cinerama, al.
'Cyrano de Bergerac' - Calypso
(234876), al.
'Scenes from the class struggle in Be
verly Hills' - Calvpso, 16 jr.
'Roger me' - Cinecenter (236615), 16
Vincent van Gogh filmfestival - Cine-
'Trop belle pour toi' - Cinecenter, 16 jr.
'How to make love to a negro without
getting tired' - Cinecenter, 16 jr.
'Look who's talking' - Cinema
(151243), al.
'Dead poets society' - Cinema, 12 jr.
'Shocker' - City (234579), 16 jr.
'She's out of control' - City, al.
'Tango Cash' - City, 16 jr.
'Treasure island' - City, al.
'The delinquents' - City, al.
'Troop Beverly Hills' - City, al.
'Internal affairs' - City, 12 jr.
Klassieke helden, div. films - Kriterion
(231708)
Hoogtepunten van Fellini, div. films -
Kriterion
'Krokodillen in Amsterdam' - The Mo
vies (245790), al.
'Roger me' - The Movies, 16 jr.
Zomerprogramma met div. films - The
Movies.
'Cinema Paradiso' - The Movies, al.
Sailors don't cry' - The Movies, 16 jr.
'Familv business' - Tuschinski
(262633), al.
The fabulous Baker boys' - Tuschins
ki, al.
'Look who's talking' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al.
'Impulse' - Tuschinski, al.
'Men don't leave' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Vincent Theo' - De Uitkijk, 12 jr.
'Crimes and misdemeanors' - De Uit
kijk (237460), al.
TELEVISIE
Zaterdag 23 juni
'Now you see him, now you don't'
(Ned. 1, 20.27 uur). Amerikaanse ko
medie uit 1972 van Robert Butler, met
Kurt Russell en Cesar Romero. Stu
dent aan tweederangs universiteitje
stuit bij toeval op vloeistof die onzicht
baar maakt. Dat komt goed van pas in
de strijd tegen gangsterbaas die van de
leerfabriek een gokpaleis wil maken.
'Escape to Athena' (BBC 1, 21.00
uur). Engelse speelfilm uit 1979 van
George Pan Costmatos, met Roger
Moore en Claudia Cardinale. Krijgsge
vangenen op een Grieks eiland probe
ren de SS een hak te zetten.
'Les misérables (2)' (Veronique,
21.10 uur). Franse film uit 1982 van Ro
bert Hossein, met Lino Ventura en Mi
chel Bouquet. Deel 2 van vierdelige se
rie. Valjean neemt een andere identi
teit aan. Rijkdom en respect vallen
hem ten deel, maar zijn aartsvijand in
specteur Javert is hem op het spoor.
'Slightly honorable' (Super Chan-
t Pat
O'Brian en Edward Arnold. Slimme
speurder en corrupte politicus raken
betrokken bij een reeks vreemde
moorden.
'Sign 'o the times' (Ned. 2, 00.15
uur). Amerikaanse concertfilm uit
1987 van en met Prince. Voor een groot
deel gefilmd tijdens de concerten in de
Rotterdamse Ahoy'-hal.
'Enigma' (BBC 1, 01.05 uur). Ameri
kaanse spionagefilm uit 1982 van Je-
annot Szwarc, met Martin Sheen en
Brigitte Fossey. Geheimagent krijgt
opdracht het besturingsmechanisme
van de Enigmacomputer naar het wes
ten te smokkelen. Natuurlijk raakt hij
daarbij verstrikt in het web van spio
nage, contraspionage en liefde.
Zondag 24 juni
'The fly' (BRT 1, 20.15 uur). Ameri
kaanse griezelkomedie uit 1986 van
David Cronenberg, met Jeff Gold-
blum en Geena Davis. De enigszins ge
schifte geleerde Seth Brundle doet ex
periment met een genetische trans
portmachine. Zichzelf als proefkonijn
nemend, wordt per ongeluk ook een
vlieg in het toestel opgesloten. Door de
transportatie verandert Brundle gaan
deweg in een menselijke vlieg.
'Remo Williams: The adventure
begins' (BBC 1,20.45 uur). Amerikaan
se film uit 1985 van Guy Hamilton, met
Fred Ward en Joel Grey. Newyorkse
agent wordt gerecruteerd voor geheim
genootschap dat zich ten doel stelt het
onrecht te bestrijden. Hij wordt daar
bij opgeleid door een Koreaanse mees-
'The guests of Hotel Astoria' (Ned.
1,21.10 uur). Amerikaans/Nederlandse
film uit 1988 van Reza Alameh Zadeh,
met Naser Rahmany Nejad en Kamran
Nozad. Iraanse vluchtelingen wachten
in armoedig hotel in het centrum van
Istanbul op hun toekomst. Slechts een
enkeling krijgt visum en kan vertrek
ken naar land in Europa of de Verenig
de Staten. De rest blijft wanhopig ach
ter, eindeloos wachtend op een papier
tje dat nooit zal komen.
'The terminator' (BBC 2,23.40 uur).
Amerikaanse film uit 1984 van James
Cameron, met Arnold Schwarzeneg
ger en Michael Biehn. Een bionisch
Maandag 23 juni
'Wacky westerners' (Ned. 2, 19.00
uur). Amerikaanse film uit 1937 van
James W. Horn, met Stan Laurel en
Oliver Hardy. Verknipte versie van
'Way out west'. Stan en Ollie moeten in
een Westernstadje aan ene Mary de ei
gendomsakte van een goudmijn over
handigen. Een doortrapte kroegbaas
maakt hen wijs dat zijn vriendin de
vrouw is die zij zoeken.
'Yellow sky' (BRT 1, 20.25 uur).
Amerikaanse western uit 1948 van Wil
liam A. Wellman, met Gregory Peck,
Anne Baxter en Richard Widmark.
Groepje bankrovers houdt zich schuil
in een verlaten stadje. Alleen een jong
meisje en haar grootvader wonen daar
nog.
'Capricorn one' (Ned., 20.27 uur).
Amerikaanse avonturenfilm uit 1978
van Peter Hyams, met Elliot Gould en
Karen Black. De eerste bemande
ruimtereis naar Mars kan niet door
gaan door een mankement aan de
ruimtepakken. Om te voorkomen dat
de subsidiekraan wordt dichtge
draaid, laat de vluchtleider de raket
leeg vertrekken en zet ergens op aarde
een landing op Mars in sceone.
'The raven' (BBC 2, 22.00 uur).
Amerikaanse griezelfilm uit 1963 van
Roger Corman, met Vincent Price, Bo
ris Karloff, Peter Lorre en Jack Ni
cholson. Twee vijftiende-eeuwse ma
giërs dagen een op macht beluste col
lega uit. Dat leidt tot een tovenaarsdu
el op leven en dood.
'Sabotage' (Ned. 1,23.10 uur). Britse
thriller van Alfred Hitchcock, met Os
car Homolka, John Loder en Joyce
Barbour. Gevaarlijke spion leidt een
dubbelleven. Keurig keurig getrouwd,
exploiteert de man overdag een Lon-
dens bioscoopje. 's Nachts werkt hij
voor zijn buitenlandse opdrachtge
vers. Zijn vrouw weet van niets, maar
voelt wel dat hij wat verbergt.
Dinsdag 26 juni
'Shattered spirits' (Nedk. 1, 20.34
uur). Amerikaanse film uit 1986 van
Robert Greenwald, met Martin Sheen
en Melinda Dillon. Vader is alcoholist,
echtgenote en kinderen zijn daarvan
op de hoogte. Alleen de jongste weet
nog van niets. Maar niet voor lang.
Woensdag 27 juni
'The pink jungle' (Veronique, 22.00
uur). Amerikaanse film uit 1986 van
Delbert Mann, met James Garner, Eva
Renzi en John Beck. In de jungle van
Zuid-Amerika raakt een reclame-foto
graaf met zijn model betrokken bij dia
mantsmokkel.
Donderdag 28 juni
'The north star' (Super Channel, 20.00
uur). Amerikaanse speelfilm uit 1943
van Lewis Milestone, met Anne Bax
ter en Dana Andrews. Oorlogsstrijd in
de Sovjetunie tijdens de Tweede We
reldoorlog.
'Cease fire' (Veronique, 22.00 uur).
Amerikaanse speelfilm uit 1985 van
David Nutter, met Don Johnson en Li
sa Blount. Vietnam-veteraan verliest
baan en raakt in de problemen. Als een
vriend tijdens een telefoongesprek
zelfmoord pleegt kan de man zijn pro
blemen niet meer aan. Hij zoekt hulp
in een centrum voor oud-strijders.
'Classified love' (BBC 1, 00.25 uur).
Amerikaanse speelfilm uit 1986 van
Don Taylor, met Michael McKean en
Stephanie Faracy, Drie vrijgezellen
proberen via contactadvertenties de
ideale partner te vinden.
Vrijdag 29 juni
'Britannia Hospital' (BRT 1, 20.00
uur). Engelse komedie uit 1982 van
Lindsay Anderson, met Leonard Ros-
testgroepen, ongeduldige patiënten
een waanzinnige arts. Tot overmaat
van ramp wil de koningin-moeder er
een werkbezoek komen afleggen.
'Frogs' (Veronique, 2.15 uur). Ame
rikaanse thriller uit 1972 van George
McCowan, met Ray Milland en Joan
van Ark. Gespannen sfeer overscha
duwt de familiereünie op een verlaten
eiland. De situatie wordt nog grimmi
ger als de huismeester, die gif heeft ge
spoten om de kikkerpopulatie terug te
dringen, dood wordt aangetroffen. Al
spoedig wordt het eiland overspoeld
door kikkers, hagedissen en zelfs kro
kodillen die het op het leven van de fa
milie hebben voorzien.
'Lost boundaries' (Ned. 1, 23.35
uur). Amerikaanse film uit 1949 var
Alfred L. Werker, met Mel Ferrer er
Beatrice Pearson. Amerika in de jarer
'20. Gezin met druppeltje negerbloec
ging altijd door voor blank, totdat bi.
medische keuring zoonlief 'door d«
mand' valt. Flinke schrik, want hi.
dacht zelf ook dat hij blank was.
'Rocky 1' (BBC 1, 00.50 uur). Ameri
kaanse boksfilm uit 1976 van John G
Avildsen, met Sylvester Stallone er
Talia Shire. Tweederangs bokser wi
hartverscheurend graag roem, zelfres
peet en een kampioenstitel.