Kresnik voegt niets toe aan Macbeth Muziekonderwijs in levenden lijve 'Duits' spektakel tijdens Holland Festival ECI-piijzen Choreografie Nationale Ballet boeit niet genoeg Brandbrief BBK aan Beatrix Vermakelijke komedie over voetbaldrama 1974 Kerk-akoestiek verknalt concert studentenorkest Redactie haalt Barbarber uit vergetelheid Holland Festival. Choreografisches Theater Bremen met 'Macbeth' van Johan I£resnik/Kurt Schwertsik. Gezien op 17 juni in de Stads schouwburg Amsterdam alwaar nog vanavond. AMSTERDAM - Niets is i menselijker dan moord. Wil- liam Shakespeare schreef er j eeuwen geleden al een niet i te evenaren toneelstuk over: Macbeth. Deze veldheer en zijn wapenbroeder Banquo ontmoeten op de heide drie i heksen die Macbeth het ko ningschap voorspellen. Mevrouw Macbeth merkt op dat j daartoe eerst de huidige koning ver- 1 moord moet worden. Ze haalt Mac- beth over en dan begint alle ellende. Banquo moet uit de weg worden ge ruimd, net als de getuigen van de koningsmoord en de getuigen daar i weer van. Kortom, een hoop ver- l wikkelingen. Later blijkt zijn rijk i een moordend zooitje en lijdt Mac- i beth aan gekte en achtervolgings- waanzin. Zoals ook door de heksen a voorspeld, wordt Macbeth tenslotte 1 zélf vermoord. „Macbeth" is altijd een razend po- pulair stuk geweest en tal van we tenschappers en kunstenaars heb ben hun interpretatie erop losgela ten. Een van de choreografen die 1 het stuk onder handen nam, is de l Oostenrijker Johann Kresnik. In i 1988 ging zijn nu pas in het Holland Festival gedanste versie in premiè- re. Sinds jaar en dag in Bremen werkzaam, moet Kresnik zich me ten met andere Duitse grootheden van het expressionistisch dansthea- ter. Pina Bausch bij voorbeeld. Wat zijn werk van de andere expressio- nisten onderscheidt, is volgens Kre- sniks zeggen de inhoud van zijn choreografieën. Kresnik gaat het om de politiek en de maatschap pijkritiek. Weinig verrassends valt er van te rug te zien in zijn Macbeth. Zoals Shakespeare al in plastische woor- den schreef, komt het bloedje op to neel ditmaal in leeggekieperde em mers en badkuipen tegemoet. Dat bij Lady Macbeth de machtswellust roodvloeiend overgaat in wellust en sex, hebben we ook al honderd keer gezien. Echt Duits spektakel zijn de massascènes waarin met tafels en stoelen, koffers en messen gegoo- cheld wordt en zo mogelijk nog BRUSSEL (ANP) Auteurs en we- tenschappers, die volgend jaar een ECI-prijs willen winnen, dienen - in het Nederlands - een essay of weten schappelijke verhandeling te schrij ven over het onderwerp ,De lezer tussen woord en beeld'. Dat hebben adviesraad en jury van de ECI-prij- zen in Brussel bekend gemaakt. Het is volgend jaar de tweede keer dat er ECI-prijzen worden uit gedeeld. Er zijn er drie: één van 45.000 gulden, één van 30.000 gul den en één van 20.000 gulden. Voor de origineelste aanpak en het origi- neelste taalgebruik zijn er nog prij zen van 5000 gulden te verdienen. De jury bestaat uit Hans Gruy- •ters, prof. dr. H. van den Bergh, ;prof. dr. G. Kohnstamm, Rudy Kousbroek en Monika van Paemel. De inzendingen dienen onder pseu doniem te worden ingezonden, voorzien van een envelop met de echte naam. Alle enveloppen met namen van verliezers worden geslo ten vernietigd. - Het bloed komt je in Macbeth tegemoet Duitser is de zwaar aangezette sym- fascistische mantelpakjes. niet echt verveelt. Maar hij voegt persoonlijkheid in huis heeft, boliek. Het enige aardige is wel dat Het spektakel van Kresnik zorgt niets toe. Gelukkig maar dat danser INGRID VAN FRANKENHUY- de drie heksen rondlopen in neo- ervoor dat je je tijdens de twee uur Joachim Siska als Macbeth zoveel ZEN Slotmanifestatie Streekmiiziekschool in Leiden LEIDEN Makkelijk bereikbaar voor het zaterdags winkelende pu bliek hield de Streekmuziekschoo) Leiden open huis in de Stadsge hoorzaal aan de Breestraat. Men kon er kennis nemen van de vruch ten van het muzienonderwijs, waar bij de nadruk lag op het samen mu ziek maken in ensembleverband. Veel ouders profiteerden van deze kans om naar hun kinderen te luis teren en voor belangstellenden was bovendien een stand ingericht met informatie over de muziekschool. Al rondwandelend kon men in di verse ruimtes van de Stadsgehoor zaal ensembles van verschillend pluimage horen, van blokfluitkwin tet tot hardrockformatie, waarbij de versterkte basgeluiden van de laatste zich soms hinderlijk meng den met de ijle klanken van de eerstgenoemde groep. Zang, de basis van alle muziek, was te beluisteren in de grote zaal, waar Wim de Ru met zijn kinder koor een repetitie hield voor de uit voering diezelfde avond. De kinde ren leefden zich helemaal in in de brievenbus die plotseling geen zin meer had om zijn mond open te houden voor de post. Liedjes van Annie M. G. Schmidt die nu al door de zoveelste generatie kinderen met even groot plezier gezongen wor den. Handen op de rug, buik vooruit en neus in de wind. Maar ook het jolein Hennes met haar violistjes werd aloude karretje op de zandweg is nog niet verdwenen. Zich uitleven in zang, ritme en snarenspel was ook de grote drijf veer bij de 'lichte' muziek, die overi gens van het zwaarste kaliber ge luidsniveau was. In een warme, wat duistere ruimte met rode spotlights gericht op het podium was de wat oudere jeugd bijeengekomen om zich in een flink aantal decibels on der te dompelen. Ensembles van verschillende pluimage lieten zaterdag in de Stadsgehoorzaal van zich horen, (foto Henk Bouwman) het kort even de werkwijze leid. Hier zag men het muziekon- Het Nationale Ballet met „Herin neringen uit het ondergrondse" (Rudi van Dantzig/ Hans Werner Henze) en „Requiem" (Toer van Schayk/W.A. Mozart). Gezien op 15 juni in het Muziektheater in Amsterdam, alwaar nog tot 19 ju- AMSTERDAM - Hij wordt de dominee van de dans genoemd en uit zijn boodschappentas komen balletten tevoorschijn die de ho peloze toestand van de wereld verbeelden; choreograaf Rudi van Dantzig wordt daarom of be jubeld of verguisd. Niet iedereen is van mening dat Aids of de milieuproblematiek op de dans vloer thuishoort, maar de vertrek kende artistiek leider van het Na tionale Ballet kan het volgens ei gen zeggen niet laten. De afgelopen twintig jaar heeft Van Dantzig bij het Nationale Ballet zijn pessimistisch wereld beeld vorm gegeven in drama tisch en psychologisch geladen choreografieën. In zijn versie van het Zwanenmeer bij voorbeeld is de klassieke held Siegfried ver vangen door een twijfelende idea list die zich niet kan aanpassen aan de maatschappelijke hofhou ding. Van Dantzig's moderne bal letten zijn steevast variaties op het thema angst voor de onder gang van de wereld. De dood. Ook in „Herinneringen uit het ondergrondse" staat de dood cen traal. In een soort wachtkamer tussen hemel en hel bevindt zich een aantal mensen die weten dat ze dit voorgeborchte niet meer kunnen verlaten. Dat maakt de een opstandig en de ander volsla gen apatisch. Eén danser, Orp heus, ontsnapt en komt een uur later terug om zijn Eurydice te redden uit de passiviteit en haar te laten vechten voor haar idea len. De wachtkamer ziet eruit als een zaal in een psychiatrisch zie kenhuis waarin dansers in lange hemden dwangmatig bewegen. Op een filmdoek is een door de klei gerimpelde man geprojek- teerd. Met zijn boze oog regeert hij zijn gevangenen als een heuse Big Brother. Steeds meer ten do de opgeschreven types dalen de trap af om nu en dan eens uit te barsten in een solo. De sfeer is ook al door de mu ziek van Hans Werner Henze, on heilspellend. Soms gaan de leden van de ziekenboeg mee in de dans, maar nooit voor lang. Pas als Orpheus aan het eind afdaalt, wordt de muur omhooggetrok ken en kunnen de dansers vrij hun weg zoeken. Al is het wel in een onherbergzame omge- vingam; geen vrolijke boel dus. Maar ook niet zo beklemmend als Van Dantzig waarschijnlijk zou willen omdat de dramatische structuur snel voorspelbaar wordt. Om de zoveel minuten doet een slachtoffer zijn of haar intrede zonder veel spanning uit de buitenwereld mee te nemen. De uiteindelijk bevrijding van Orpheus is dan ook een opkomst in de batterij van opkomsten en in die zin een anti-climax. Zijn verlossing lijkt de dansers niet tot enige hernieuwde strijd voor ide alen aan te zetten. Omdat Van Dantzig de innerlij ke strijd op de vierkante centime ter choreografeert en de uitbar stingen letterlijk en figuurlijk geen ruimte geeft, is „Herinnerin gen uit het ondergrondse" als schouwspel niet boeiend genoeg. Bovendien zijn de bewegingen an sich minder inventief dan we van Van Dantzig gewend zijn. Requiem Iemand die minstens net zo be trokken is met het lot van de we reld, is choreograafdecorontwer- per Toer van Schayk. Zijn werk is meestal abstracter dan Van Dant zig's balletten en ook de müziek is prominenter aanwezig. Op het be kende „Requiem" van Mozart, maakte Van Schayk ditmaal zijn gelijknamige choreografie. i-I De religieuze tekst van het Re quiem waarin de angst voor het laatste Oordeel centraal staat, ver taalt Van Schayk naar de collec tieve schuld van de mensheid en de vernieling van de natuur. Al thans volgens het programma boekje, want het ballet „Requi em" zelf is een ode aan de schoon heid van de dans. Van Schayk's kaleidoscoop vol verspringende ruimtelijke struc turen en lijnenspelen, doet sterk denken aan het werk van George Balanchine. Veel dansers die syn chroon door de ruimte vlinderen dus. Tussendoor waggelt er welis waar een gebochelde kreupele of wieken engelen met houten pane len als vleugels, maar de lyriek overheerst. Net als Van Dantzig projecteert Van Schayk een film. .Mensont erende" beelden van aapjes in een dierproeflaboratorium trekken met de snelheid van een videoclip aan je voorbij en laten je in een hartstilstand achter met de con trasterende schoonheid van de dans. Duidelijker, goedkoper en pakkender kan het niet. Kunst en keihard realisme gaan hand in hand en het is Van Schayk gelukt: ik ga naar huis met een schuldgevoel van hier tot Tokio. De vraag blijft natuurlijk of een toeschouwer zijn leven na een confronterend avondje uit zal beteren. Danskunst bleek de cho reograaf ontoereikend en dus werd er naar zwaardere middelen gegrepen. Meneer Van Schayk, kunt u een volgende keer een wat kunstzin niger beroep doen op onze collec tieve schuld? INGRID VAN FRANKEN- HUYZEN AMSTERDAM (ANP) - De Be roepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) heeft in een brief aan koningin Beatrix een noodkreet geuit over de financiële positie van duizenden kunstenaars in ons land. De vereniging heeft de brief geschreven nu minister en parlement niet bereid zijn het Voor zieningsfond voor Kunstenaars (VvK) uit te breiden. „Ten einde raad wenden wij ons nu tot u met het verzoek dit pro- ËËSjrIT iL - v- Naast de jeugd kwamen ook vol- iMPT wassenen aan bod. Interessant was ifr de vergelijking van de verschillen- lUltiflHIHEl. H de stadia van het blokfluitspel. In i het beginstadium zitten de kinde- iPwi ren' zonder vee^ beweging, gecon- ÜFK WSÉÈl centreerd hun partij te spelen, ter- liisPi»3 w'jl volwassenen die alweer een FWÊ$ÈÉpwW - fi§Kwl e'nd verder zbn> zich veel vrijer ui- I ten en doorleefder spelen. Volwas- I 111 H» 11111111111 senen °°h bij het slagwerkensem- tWmÊlê Jfv,, - ble in de grote zaal, waar een stel WA 1111111111 energieke jongemannen op marim- 7."'"11 öaoi,™araTr metallofoon, vibrafoon en Per abuis is bij het artikel over drums voor veel ritme en opgewek- Willem Vos afgelopen zaterdag in te sfeer zorgden. Maar het meeste publiek trokken toch de kinderensembles waar in strumenten van uiteenlopende aard te vinden waren. Van accordeon en piano tot strijkers in verschillende gpd) maten. Hier nam viooldocente Mar- Dat het Nederlands elftal in 1974 niet wereldkampioen werd, is de schuld van Danny Cruyff. Met haar hysterische gekijf hield ze haar Johan de nacht voor de fina le uit zijn slaap. En niet alleen hem, maar ook de andere jon gens: haar telefonische tirade was tot in de verste uithoeken van het hotel te volgen. Maya Suurbier neemt het Dan ny nog altijd kwalijk. Want wat stelde die hele zwembadaffaire nu eigenlijk voor? „De jongens hadden zes weken niet geneukt en moesten gewoon even de hond uitlaten". Danny wringt zich in al lerlei bochten ('Johan lag al lang op bed', 'het waren de wissels'), maar Maya is onverbiddelijk: „Natuurlijk was Johan erbij! Hij stond op de duikplank aanwijzin gen te geven wie het met wie moest doen". De beruchte zwembadaffaire speelt een centrale rol in 'Reünie', een komedie die Johan Timmers en Leopold Witte schreven over het voetbaldrama van 1974. Wat was er aan de hand? De overwin ning op Brazilië in de halve finale werd tot in de kleine uurtjes ge vierd en volgens het Duitse bou levardblad Bild gebeurde dat met veel drank en vrouwen. De foto's van het spektakel spraken voor zich. „Hebben jullie nog nooit van trucage gehoord?", snerpt Danny tegen haar gezel schap. Maar de anderen weten wel beter: de nacht voor de finale moest zij vanuit Barcelona zo no dig haar huwelijkscrisis bezwe ren. „En dat terwijl wij duidelijk hadden afgesproken dat we er pas na de wedstrijd over zouden be ginnen. Johan zag er uit! Zulke wallen onder zijn ogen! Geen wonder dat hij er niets van bakte tegen die Duitsers". Zestien jaar na de 'Slag bij München' organiseert Hansje van de Kerkhof een reünie voor de (ex-)vrouwen. De opkomst is ma tig en de sfeer om te snijden. De onderlinge verhoudingen lijken een exacte afspiegeling van die tussen hun mannen. Danny Cruy ff weet alles beter, de onnozele Hansje van de Kerkhof gedraagt zich slaafs, de moddervette Maya Suurbier is stomdronken en heeft overal lak aan en Loes Rijsbergen is een en al verbittering. Zij werkt bij de Etos en haar Wim zit werk loos thuis. „Weet Johan niet iets voor hem?" De dialogen zijn ronduit verma kelijk en de karakters komen le vensecht over. Vooral de manier waarop Marlies Heuer Danny Cruyff neerzet, is knap gedaan. Het stuk is onderhoudend, in de finale zelfs even ontroerend wan neer Danny Cruyff uiteindelijk haar masker laat zakken. Dan blijkt het leven voor haar ook niet alleen maar rozegeur en mane schijn te zijn. In hoeverre de zwembadaffaire in werkelijkheid een fatale rol heeft gespeeld, zal wel nooit meer worden opgehelderd. Maar het heeft meegespeeld, dat is zeker; en voor een komedie is het na tuurlijk een prachtig gegeven. En waar of niet, als we niet uitkijken herhaalt de geschiedenis zich ook nog. Twee journalisten van Bild zijn er op onverklaarbare wijze in geslaagd een kamer te reserveren in het Oranje-hotel op Sardinië. Dus Leo: neem geen enkel risico en hou je jongens bij dat zwem bad weg! 'Reünie' is nog in De Balie te zien tot en met zaterdag 23 juni. Aansluitend op de voorstellin gen worden de WK-wedstrijden live op een groot beeldscherm vertoond. GERLOF LEISTRA bleem voor te leggen aan de verant woordelijke bewindsvrouw", zo staat in de brief. De BBK herinnert de koningin er aan dat haar groot moeder koningin Wilhelmina ook jarenlang lid is geweest van de vere- ninging. „Wij hopen dat deze solida riteit met minder bedeelde kunste naars die zij aan de dag legde, ook bij u aanwezig is", aldus de BBK. Volgens de belangenvereniging moet de subsidiering via de VvK worden opgetrokken tot minimaal twee miljoen gulden. Nu is daar voor een bedrag uitgetrokken van 1,1 miljoen gulden. De regering wil de dit bedrag van 1,1, miljoen aan vankelijk verminderen, maar de Tweede Kamer verhinderde dit. Verhoging echter werd ook door de Kamer afgewezen. Volgens de BBK blijkt uit cijfers van het ministerie van cultuur dat in 1988 circa 8.700 kunstenaars wer den bereikt via het beeldende kunstbeleid. Slechts 579 daarvan hadden een inkomen van boven de 30.000 gulden per jaar. De grootste groep echter is voornamelijk aange wezen op diverse fondsen en subsi dies, zoals de RWW (een regeling die aleen voorziet in levensonderhoud en niet in beroepskosten) en de VvK dat als een laatste vangnet fungeert. Omdat er echter beperkingen zijn opgelegd om in aanmerking te ko men voor de VvK verwacht de BBK dat veel kunstenaars de komende tijd in de knel komen. LONDEN (AFP/Rtr) - De Britse opera-ster Dame Eva Turner is za terdag in een ziekenhuis in Londen op 98-jarige leeftijd overleden. Tur ner werd opgenomen nadat zij bij een valpartij haar heup brak. Concert door het studentenorkest van de Jniversiteit van Amsterdam J. P. Sweelinck met werken van D. Milhaud, E. Chausson 9n L. van Beethoven. Solistische medewer- <ing verleende Joan Berkhemer - viool. Mu zikale leiding: Vincent de Kort. Gehoord op 17 juni in de Hartebrugkerk. LEIDEN Aan het eind van het voorwoord wordt de luisteraar een prettige zomer toegewenst en tevens een genoeglijk concert. Met die zomer zat het afgelopen zondag wel goed. Dat genoeglijke concert vereist enig commentaar. Wij kennen wel het genot van het lezen van een goed boek. Slechts weinig mensen zullen zich echter in een hoekje terugtrekken met een mooie partituur. Muziek moet in klank omgezet worden. Er komen instrumenten aan te pas en een deugdelijke concert zaal. Aan dat laatste schort het een beetje Hartebrugkerk gaat concerteren. Geluid gehoorzaamt in deze gal mende ruimte aan heel andere wetten dan bijv. in de Stadsge hoorzaal. Snelle passages met korte notenwaarden blijven nog een tijdje in de lucht hangen, zo dat de volgende lading snelle nootjes de boel komt verstoren. Dat maakt het allemaal erg onrus tig en dat was tijdens het concert van het Amsterdams Studenten orkest jammer genoeg vaak het geval. In 'Le boeuf sur le toit' van Da rius Milhaud ontstond daardoor een beetje de sfeer van een druk ke verkeerssituatie in een Zuidamerikaans land met veel straatherrie en door elkaar toete rende auto's. De aard van de mu ziek en de inhoud van het bijbe horende ballet, waar in een bar spiritualia worden genuttigd en waar een ventilator het hoofd van een politieman afhakt, pasten goed bij deze sfeer. De vrij donkere en rustige klan ken waarmee 'Poeme' van Ernest Chausson begon, vormden door de nagalm een prachtige, maar ook wel iets overheersende ach tergrond voor het lyrische viool spel van Joan Berkhemer. De vijfde symfonie van Beetho ven had echter het meeste te lij den. De niet zo talrijke luisteraars begrepen heus wel dat dirigent Vincent de Kort een inspirerend leider is die het orkest tot warm bloedig maar tegelijk ook nauw gezet spel aanzet. Groot enthou siasme en een technisch hoog ni veau van spelen kenmerkte het Sweelinck-orkest. Toch zal het voor de leden en zeker voor de di rigent moeilijk zijn geweest om als vanouds te vertrouwen op hun eigen oren en om met zekere tred het einde van de symfonie te be reiken. Wie weet helpt het als bij een volgend concert de kerk tot en met de laatste plaats bezet is! MONICA SCHIKS AMSTERDAM (GPD) - De redactie van het legendari sche Barbarber, 'tijdschrift voor teksten', presenteer de zaterdagmiddag bij boekhandel Scheltema Holke- ma en Vermeulen in Amsterdam twee nieuwe num mers: 89 en 90. In nummer 90 - een prachtig verzorgd boek onder de titel 'Barbarberalfabet - hebben de re dacteuren J. Bernlef, G. Brands en K. Schippers een selectie uit oude nummers aangevuld met nieuwe tek sten. Barbarber ontstond in 1958 en verscheen vanaf het tweede nummer in de karakteristieke vorm van een in de lengte gevouwen foliovel. Het aanvankelijk gesten cilde blad werd in een oplage van honderd exempla ren in eigen beheer uitgegeven. Na vijfendertig num mers werd Querido uitgever, maar de oplage bleef laag: maximaal vijfhonderd exemplaren. De invloed van de neo-realistische schrijfstijl van Barbarber was groot. Belangrijkste auteurs waren J. Bernlef, K. Schippers en Jan Hanlo. Het tijdschrift had een licht humoristische toon en bevatte in navolging van het dadaïsme veel ready-mades en collages. Het laatste nummer in de vertrouwde vorm verscheen weliswaar in '71, maar het blad werd nooit opgedoekt. Volgens J. Bernlef gaf Querido-directeur Ary Lang broek de aanzet voor de wedergeboorte. "Vijfjaar ge léden werd Gerard Brands vijftig jaar en Langbroek kwam toen met het vage plan om alle nummers van Barbarber in facsimile te herdrukken. Dat zagen wij helemaal niet zitten: je gaat niet een monument voor jezelf oprichten terwijl je nog niet eens onder de grond ligt. Bovendien heeft de ervaring geleerd dat je die dingen aan de straatstenen niet kwijt raakt. Maar wij bleven met het idee stoeien om een nieuwe vorm aan die teksten te geven en daar is dit speciale nummer uitgerold". Al selecterend kreeg de redactie zozeer de smaak te pakken, dat het volgens Bernlef "niet uitgesloten is dat er op onregelmatige tijden nieuwe nummers zul len verschijnen. We zijn van plan met zijn drieën door te gaan tot we letterlijk uit elkaar vallen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19