'Armoedeprobleem nog lang niet opgelost' 'Verandering begint bij het gezin' Industiiepastor Ab Harrewijn op de barricaden ZATERDAG 19 MEI 1990 PAGINA 19 Van t correspondent Robert van de Woestijne AMSTERDAM (GPD) 'Nederland tegen verarming'. Onder dat motto vraagt de kerkelijke werkgroep 'De ar me kant van Nederland' van de Raad van Kerken en het industriepastoraat DISK vandaag op het Haagse malie veld opnieuw aandacht voor het minder fortuinlijke deel van Nederland. Dat deel dat aangewezen is op een uitke ring en nauwelijks perspectieven heeft op een beter le ven. Voor industriepastor Ab Harrewijn, nauw betrok ken bij de organisatie, is he|t een 'testcase'. Zijn de in de loop der jaren veelal murw geslagen uitkeringsgerech tigden veerkrachtig genoeg om opnieuw de rest van Ne derland te wijzen op het onrecht in de eigen samenle ving? En zullen kerkmensen, veelal afkomstig uit de be ter gesitueerde middengroepen, gehoor geven aan de op roep tot solidariteit met hun minder bedeelde landgeno ten? Een interview met een dominee op de barricaden. Met de nieuwe manifestatie willen de initiatiefnemers nog meer druk 'uitoefenen op politiek, kerken, 'werknemers- en werkgeversorgani saties om de armoedeproblematiek series te nemen. Tijdens de mani festatie op het Malieveld staan vijf 'onderwerpen centraal: inkomens verbetering voor de laagste inko mens, scheppen van zinvolle werk gelegenheid, vermindering voor de Regelgeving, emancipatie van vrou- ^wen, migranten, jongeren en oude xen en het toegankelijk maken van ^sociale voorzieningen voor ieder een. In de manifestatie is een 'wan deling tegen de wan-deling' opge nomen, door de Haagse binnenstad. "Wat we daar gaan doen op het Malieveld? Laten zien dat 'De arme kant van Nederland' een beweging van zekere omvang is. Want het is mijn grootste zorg dat de mensen 'die van een uitkering moeten rond jeomen en geen perspectief op een beter bestaan hebben op den duur een vergeten groep in deze samenle ving worden". Een vergeten groep i Omvang. "Dat kun je wel zeggen, ja. Wij gaan uit van 900.000 huishoudens die van een minimum leven. Dat zijn ongeveer twee miljoen mensen. t>e helft daarvan heeft absoluut geen perspectief op werk. En bij 500.000 van die perspectieflozen gaat het fout. Die slagen er niet in het hoofd boven water te houden en maken schulden met allen gevolgen weer ter discussie. De regering staat voortdurend onder druk om het mi nimumloon en dus ook de uitkerin gen verder te verlagen". Er wordt toch ook de nodige moei te gedaan om mensen weer aan het werk te helpen. "Daar hebben honderdduizenden mensen helemaal geen barst aan. Ouderen en bijstandsvrouwen ko men niet in aanmerking voor werk ervaringsplaatsen of arbeidspools. Ook werkloze scheepsbouwers die ik begeleid in een werkproject kun nen het wel vergeten. Het schrijnen de is dat er nu stemmen opgaan om dat project te sluiten omdat het niet genoeg rendement oplevert, terwijl de mensen die daar bezig zijn weer zin in het leven hebben. Maar ja, het levert geen nieuwe arbeidsplaatsen op. En dat zie je-op veel bredere schaal. Projecten die niet passen in DOEN WE GENOEG TEGEN DE ARMOEDE IN NEDERLAND WEES '5 EERLIJK Ab Harrewijn: "Mensen zitten thuis achter de geraniu de bestaande arbeidsmarktfilosofie gerechte programma s. Sociale ver worden gesloten". nieuwmg wordt geblokkeerd door j j het economisch herstel. Want als je Verwacht je iets van sociale ver- de produktiviteit opvoert en dus nieuwmg? meer machines inschakelt, heb je "Sociale vernieuwing is nog lang geschoolde mensen nodig die niet ingevuld, maar biedt wel dege- stressbestendig zijn. Dat werkt als lijk kansen. De huidige plannen een selectie, waarbij mensen uit de gaan echter te veel uit van econo- boot vallen. Dat zie je bijvoorbeeld misch herstel. Er is Sprake van te bij mensen uit Turkije en Marokko veel nadruk op op werkgelegenheid die we een tiental jaar geleden hier doen niks. Dat kost tenminste geen geld", (foto gpd> naar toe haalden om het eenvoudige werk op te knappen. We hebben ze nu niet meer nodig. Hun werk is af geschaft". Nu proberen jullie om door middel van een manifestatie aandacht te vragen voor de mensen die buiten de boot vallen. Is deze manifestatie nu wel het juiste middel. Is een dergelij ke happening niet snel weer verge ten. "Het gaat erom inspiratie en kracht krijgen om door te gaan. Mensen kunnen nu een maal niet alleen maar plaatselijk be zig zijn. Dan gaat de fut eruit. Ze moeten soms even het gevoel heb ben deel uit te maken van een groter geheel, anders is het gevaar groot dat ze de moed opgeven. Omge keerd geldt natuurlijk wel dat ver dieping op plaatselijk niveau nood zakelijk is en blijft". Er is nogal wat kritiek geweest op het tijdstip van de manifestatie. Aanvankelijk was de manifestatie net voor de verkiezingen gepland, maar door de val van het kabinet Lubbers II zijn die verkiezingen al lang geweest. De manifestatie hangt nu dus min of meer in de lucht. "Ik ben het daar niet mee eens. Het is meer een kwestie van op bouw. De arme kant van Nederland is in najaar van 1987 in de Mozes en Aaronkerk te Amsterdam begon nen met het opzetten van gespreks groepen. De mensen om wie het ging werden zelf aan het woord ge laten, ongenoegens werden op een rijtje gezet en verschillende eisen werden geformuleerd. Een jaar la ter hebben we dat herhaald. Toen kwamen er al achthonderd mensen, vandaar dat de behoefte groeide om iets groters te organiseren: een ma nifestatie. Alleen wilden we niet meer in het najaar omdat dat wat de planning betreft nogal ongelukkig uitkwam. Vandaar dat we naar het voorjaar zijn uitgeweken. En dat viel inderdaad samen met de ver kiezingen". Dus toch? "Daar was ik persoonlijk niet zo gelukkkig mee. Niets zo makkelijk als verdrinken in verkiezingspraat jes. Nu 'de verkiezingen al lang en breed achter de rug zijn kunnen we meteen toetsen wat er zo al van die beloften terecht is gekomen". Onvermijdelijk Wat valt er te verwachten van de manifestatie. Weer een algemeen ge formuleerd eisenpakket? "Dat is onvermijdelijk. Natuur lijk kunnen we veel preciezer aan geven wat er nodig is om verschil lende groepen om hoog te stoten. Vrouwen in de bijstand met kinde ren moeten een HBO-scholing kun nen volgen. Want dan kunnen ze la ter part-time gaan werken en toch 'voldoende voor hun gezin verdie nen. Maar zoiets spreekt niet tot de verbeelding. Werkloze scheepsbou wers moeten hun uitkering behou den als hun vrouw erbij gaat wer ken. Nu wordt er op die uitkering gekort. Maar ja, ook dat spreekt niet tot de verbeelding. Je komt dan toch gauw weer op algemene eisen als het inlopen van de achterstand en het toegankelijk maken van de voorzieningen (onderwijs, gezond heidszorg) voor de minima". Waarom zijn de kerken er eigen lijk bij betrokken. Kunnen de orga nisaties van uitkeringsgerechtig den het niet alleen af. "Uitkeringsgerechtigden hebben een maatschappelijk draagvlak no dig om eisen te stellen. En anders om er is sprake van een groot stuk onrecht in onze maatschappij. Dat raakt aan het kerk zijn. Waar kiezen kerkmensen voor. Willen ze samen kerk zijn met de r rand zitten". dien". "Armoede is een relatief begrip. In onze maatschappij lijdt niemand honger. Maar voor veel uitkerings gerechtigden is alle crème van het leven af. Mensen zitten thuis achter de geraniums en doen niks. Dat kost tenminste geen geld. Maar ze raken daardoor wel in een sociaal isolement". Euforie !Nu gaat het weer beter met de econo mie. Er is een nieuw kabinet. De koppeling tussen lonen en uitkerin gen is hersteld en nu toch weer een manifestatie tegen de armoede in Nederland. Dat zullen veel mensen niet kunnen rijmen. "Daar maak ik me nu juist grote zorgen om. In de euforie over het economisch herstel dreigen toch grote groepen mensen buiten beeld te raken. Natuurlijk is het een 'winstpunt voor ons dat de koppe ling is hersteld en dat het specialis tengeeltje en de medicijnenknaak zijn afgeschaft. Maar het lijkt erop alsof deze regering het daar bij wil laten. Het houdt niet op bij herstel van de koppeling. Er moet door de minima een veel grotere achter stand ingelopen worden. Boven dien staat die koppeling steeds (HE is Hemelvaartsdag) LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds Mos- tert, 11.45 oec studentend, 7 evensong ds V 't Hof; Marekerk 10 ds Pannekoek Oegstgeest, 5 ds Geluk Rotterdam, HE 9.30 dr Meijers; Mara- nathak. (L. Morsweg) 10 ds Koolstra; Oecume nische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 pastoor V Well1115 pastoor V Well eerste communie, HE 9.30 ds Hortensi- us; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrak; Bevrij- dingsk. (Montgomerystr.) 10 ds V Hunnik, 5 ds j kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Ste venshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 mw Vd Broeke gezinsd, HE 8.30 kand Vd Burg. Acad. Ziekenhuis 10 10 ds Schokker en oater V Haasteren. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds V 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie hen/, gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds Kamphorst ha dovend; Oude Vest 10 zie Hoogl kerk; Ma- ranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie hen/, gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 student V Wallinga; Merenwijk zie herv. ge meente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds Raven, HE 10. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds Den Hertog, HE 9 ds Den Hertog. /Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. (Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 'en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) '10 zie Hoogl kerk. Doopsgez.-Remonstr. Gem. '(Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10 ds Brüsewitz. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev V Groningen. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra, woe ev Zijlstra. Pirikstergem. (O. Vest 13) 10 ev V Twillert. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevende dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V.schoten) elke za 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30.' Kerk van J. Chr. v.d. Heili gen der L. Dagen (Brahmsl.) 10, 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singe!) 10. Rooms-Ka- th. K. Haagweg za 7, zo 10.30, HE 10.30; He rensingel za 7, zo 9.30 en 11Rijndijk (Ste venshof) za 7, zo 9.30; Steenschuur za 7, zo 8.30,10,11.30,6 en 7 (lof); Boshuizerkade za 7 zo 9.30 en 11Lammenschansweg za 7, zo 9 en 10.30; Haarl.straat za 7, zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie hen/, gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ZEIST "Kinderen van acht jaar zorgen al voor zichzelf en laten zich niet meer door hun ouders gezeggen. Mannen lopen weg van huis erTraken aan de drank ver slaafd, omdat ze niet onder ogen kunnen zien dat ze niet voor hun gezin kunnen zorgen. Het gevolg is dat de vrouwen steeds zwaarde re verantwoordelijkheden krij gen te dragen en er veelal alleen voor staan". Met deze woorden schets de An glicaanse kanunnik dr. Vinay Sa muel uit Bangalore (India) een deel van de problematiek in de sloppenwijken in grote steden. Samen met zijn echtgenote nam hij vorige week deel aan een, gro tendeels besloten, conferentie van het evangelisch hulp- en ont wikkelingsfonds TEAR Fund, ge vestigd in Driebergen. Zeven partnerorganisaties van TEAR Fund uit India, Indonesië, de Fili- pijnen, Egypte en Kenya, die alle via gezinshulp in sloppenwijken in steden in de Derde Wereld wer ken, waren een week lang bij el kaar om ervaringen uit te wisse len. Opvallend was de mate waarin de buitenlandse organisaties oog hadden voor de politieke aspec ten van hun werk. Terwijl de 'evangelicals' een image hebben van een nogal voorzichtige en ,vaak behoudende opstelling in politiek opzicht, lieten de aanwe zige partners van TEAR Fund zich hierover duidelijk uit. Met name de illegaliteit van de slop penwijken is een belangrijk item voor hen. Momenteel zijn de sloppen veelal onwettig, en is de overheid niet bereid goede voorzieningen te treffen op het gebied van bij voorbeeld water en riolering. Bo- Christenen actief in sloppenwijken Derde Wereld vendien worden de sloppenwij ken in sommige landen van tijd tot tijd letterlijk weggevaagd. Voor de bewoners bepaald geen goede stimulans om te investeren in verbetering van hun woningen. Ontluistering Maar reden genoeg voor organisa ties als Divya Shanthi (Vrede Met God) Christian Association in Bangalore, waarvan Samuel di recteur is, om zich ook op politiek terrein in te zetten. Tegelijkertijd heeft zijn organisatie er bewust voor gekozen niet alleen op dat structurele terrein bezig te zijn. De focus moet volgens Samuel op het gezin liggen. Zijn motivatie daartoe wordt ten dele gevormd in de ontluiste ring van het gezinsleven, die door de leefomstandigheden in de sloppen wordt veroorzaakt. Daar naast motiveert Samuel die keuze ook vanuit de bijbel, die het gezin een centrale plaats toekent. Dat begint al bij de Oudtestamenti sche wetgeving, die, hoewel reeds 3500 jaar oud, volgens de kan- nunik nog steeds waardevolle principes in zich draagt. "Steun aan gezinnen is essentieel om structurele veranderingen te weeg te kunnen brengen", aldus Samuel. "Daarmee zijn naturlijk niet al le moeilijkheden verdwenen. Als mensenlevens door het Evangelie vernieuwd zijn, kunnen ze aange moedigd worden om leiders in de plaatselijke gemeenschap te wor den en zich in te gaan zetten voor bijvoorbeeld betere wetgeving". Evangelische hulporganisaties willen bewoners van sloppenwijken, zoals hier in New Delhi tindia) structu reel helpen. Maar: "We willen niet dat de armen opklimmen naar de middenklasse en God niet kennen". <(ot» Op kleinere schaal acht Samuel het van belang dat de kerk de sloppenbewoners onder wie zij werkt, ook de kans geeft in hun eigen levensonderhoud te voor zien. Het gaat daarbij volgens hem niet zozeer om volledige on afhankelijkheid, dat streven be schouwt hij eerder als een vrucht van de Verlichting dan als geba seerd op de bijbel. Praktisch ge zien betekent het dat Divya Shan- ti en soortgelijke organisaties ge zinnen leningen verstrekken zo dat ze een eigen bedrijfje kunnen starten of een opleiding volgen. "De bijbel vraagt ons rentmees ters te zijn over de schepping, maar hoe kun je dat als je geen werk hebt?", aldus Samuel. Toch is het streven naar econo mische onafhankelijkheid voor de arme gezinnen niet gemakke lijk haalbaar. De deelnemers aan de conferentie kozen eenduidig voor het werken met gezinnen en het verstrekken van leningen. In sommige gevallen wordt echter ook hulp gegeven. Dat wekt on der de sloppenbewoners soms verwarring: waarom moet de een wel terug betalen en de ander niet? Het louter geven van hulp leidt bovendien niet tot economi sche zelfstandigheid, vond de so cioloog/econoom en gastspreker dr. Kees van der Poort. "Het is de bedoeling dat gezin nen door dergelijke ondersteu nende hulp binnen enkele jaren economische zelfstandig worden, maar dat gebeurt vrijwel nooit", zo concludeerde hij. Uit econo misch oogpunt gaf Van der Poort voorkeur aan het verstrekken van leningen en steun aan de zelforga nisaties van de armen. "Op dat terrein is een belangrijke rol voor de ontwikkelingsorganen wegge legd", meende hij. Vanzelfsprekend Voor de partners van TEAR Fund is een integratie van hun theolo gie en hun praktische werk van zelfsprekend. In de praktijk van alledag is het echter niet altijd ge makkelijk bijbelse principes op een goede manier toe te passen. Voor Samuel betekent het onder meer dat de mensen mogen leren God te beleven in hun dagelijks leven. "Anders gaan ze 's zondags een paar uur naar de kerk en bui ten zijn ze weer even machte loos". "Het ervaren van de aanwezig heid van God is wezenlijk. Maar ze moeten dat ook buiten de kerk ervaren. Daarnaast is het belang rijk dat God in het centrum van hun leven blijft als ze het mate rieel beter krijgen. We willen niet dat de armen opklimmen naar de middenklasse en God niet ken nen. Beide processen moeten te gelijkertijd plaatsvinden". De organisaties, die voor hun gezinshulpprogramma's finan ciële steun van TEAR Fund krij gen, vinden dat woord en daad by elkaar horen. Toch brengen ze een scheiding aan tussen hun so ciale werk en hun kerkelijke acti viteiten. "Anders verlaten men sen de kerk als blijkt dat we niet in staat zijn hen financieel te hel pen", aldus de evangelisch-kopti- sche predikant dr. Sobhi Zakian Ouida uit het Egyptische Ismai- lia. "Bovendien mogen mogen mensen niet het idee krijgen dat we hen onder druk willen zetten om christen te worden. Vooral de moslims zijn daar erg gevoelig AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds Schilt Leimuiden, 7 prof Vd Broek Ravenswaay, HE 9.3Ó ds Dok Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds Wil schut, 6.30 ds Smink Schoonhoven, HE 9 ds De Jong Boskoop. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30. Rk Kerk za 7, zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 9.30 ds 't Hooft, 5 zie Maranatha- kerk, HE 9 drs Wilschut; Kruiskerk 9.30 ds Jonkman; Opstandingskerk 9.30 ds Omme- ring, 6.30 dr De Moor Waddinxveen; G. Her derkerk 10 ds Taselaar, 6.30 zie De Bron, HE 9 ds Mulder; De Bron 9 ds Nieuwenhis, 10.30 dr Wigmans, 6.30 ds Taselaar, HE 9 ds Taselaar; Ashram (Marsdiep) 10 ds Baane Nieuwveen; Oudshoornse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 en 6.30 ds Ouwendijk. Ge ref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds Boer, 5 ds Wilschut, HE 9 zie Adventsk; Salv.kerk 9.30 ds De Lange Aalsmeer, 6.30 zie Opstandingsk, HE 9 ds Ommering. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds Room, HE 9.30 ds Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 br Kleingeld, 4.30 ds Janssens. Chr. Ge ref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds Vd Meij, HE 9.30 ds Vd Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molen- werfstr. 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 ds Vd Vlugt. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr Vd Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Mor- genstersch. Briljantstr. 1)10. Christengemeen te 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 streekdienst Waddinxveen. Rk Kerk: Bonifaci- usk. za 7, zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7, zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds Exalto, 6 hr Henzen Leiderdorp, HE 9.30 ds Boer. Geref- ./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweit- zerstr.-Bernhardstr.) 10 ds Poot, HE 9 dr De Jong. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst, HE 9.30 ds V Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Seton Assen, 6.30 ds Vd Hoef, HE 9.30 ds Vd Hoef; Salv.kerk 9.30 ds Vd Hoef. 6.30 ds Haitsma Boskoop, HE 9.30 ds Terlouw; Bethl- .kerk (Nieuwerbrug) 9.30 ds Vd Scheur, 6.30 ds De Graaf Scheveningen, HE 9.30 ds Vd Scheur. Geref. Kerk 9.30 ds Colenbrander Lin- schoten, 6.30 ds Zoutman jeugdd, HE 9 ds Zoutman. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds Simpelaar, HE 9.30 ds Simpelaar. Ge ref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.- Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Prosman Harmeien, 6.30 ds Ouwendijk Al phen, HE 9 zie geref kerk; De Stek 9.30 ds V 't Hoff. Geref. Kerk 9.30 ds De Jong, 5 ds V 't Hoff, HE 9 ds Jansen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds Oostlng, HE 9.30 ds Oosting. Geref. Gem. 9.30 en 6, HE 9.30. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9 en 6.30 ds Al- blas, HE 9.30 ds Alblas. Geref. Kerk 10.30 mr Vreugdenhil Koudekerk, 5 hr Buitenhuis Utrecht open deurd, HE 10 ds Huisman gez dienst. Rk Kerk: dorp za 7. zo 10.30, HE 10.30; Anker za 7, zo 11Rijndijk zo 9, HE 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 en 5 ds Rothfusz, HE 10 ds Verbeek. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Hofland gez dienst. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds V Dijken, HE 9 ds V Dijken. Rk Kerk: Mart. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 10 en 11.30, woe 7.30, HE 10. 'HOOGMADE: Herv. Gem. 10. Rk Kerkza 7, zo KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Zoetweij, 6 ds De Graaf, HE 10 zie Open Hof; Ontm.kerk 10 hr Piet gezinsd, 6.30 ds Sloof, HE 10 ds Sloof. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds Ribberink Rijnsburg, HE 9.30 ds De Graaf. Rk Kerk za 7, zo 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Stam, 6 ds Vd Berg, HE 10 ds Vroegindeweij; O. Kerk 10 ds Visser, 6 ds Stam; Ichthusk. 10 ds Vroegindeweij, 6 ds Christ jeugdd dovend, HE 10 ds Christ; Pniëlk"9.30 ds Ten Voorde, 6 ds Visser, HE 9.30 ds Sjollema; Maranatha- kerk (Rijnsoever) 1010 ds Volk, 6 ds Sjollema. Overduin 2.15 ds Vd Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Nicolai Leiden. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds Mink. 5 ds Vd Horst, HE 9.30 ds Mink; Triumfatork. 9.30 ds V Breevoort. Geref. K. Vrijg. 9.30, 17.30 ds Grötz, HE 9.30 ds Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds Bruins, 7 ds Zwarts. Chr. Geref. K. 10 en 5, HE 9.30. Vrije Chr. Ge ref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 hr Walbers Franeker. Soefi (Zuidduinweg) elke 1e en 3e zondag, 4. Mari nevliegkamp Valkenburg 9.30 pater Busker- molen. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 2 ds De Jong en ds Tielkemeijer (intrede) HE 9 zie geref kerk. Geref. Kerk 10 ds Mak Heem stede jeugdd, HE 9 ds Tielkemeijer. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds Vd Bom; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds Visser, HE 9 ds Doesburg. Ley- thenrode HE 10 ds De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boog aard. HE 10 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr Grootveld, 7 hr De Vries. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds V Veenen Haren, HE 9.30 ds Schilt. Geref. Kerk 9.30 en 7 ds Vd Kooi, HE 9.30 ds Vd Kooi. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Verdijk; Pauluskerk 10 ds De Gelder ha. Geref. Kerk 10 ds Boswijk, 7 jeugdd, HE 9 ds Verdijk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10.45 en 4.30 ds Geer- sing, HE 10 ds Geersing. Ned. Geref. Kerk (Salvatgri) 9 ds Brink, 5. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds V Dijken, 10 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4, HE 10. Evangeliegemeente (Heere- weg 52a) 9.45 hr Vd Laak, 9.45 hr V Duyven- bode. Rk Kerk: Agathakerk za 7, zo 10 en 11.30, HE 10; Poelpolder za 7, zo 10.30. HE 10.30; Mariakerk za 7, zo 9 en 10.15, HE 9, 10.15; Engelbew. za 7, zo 10.30, HE 10. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 hr Goedhart Nieuwkoop, 6.30 ds Fredrikse Woerden, HE 9.30 ds V Mourik. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Weg, HE 9.30 ds Vd Weg-Rullmann. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 2.15. Remonstr. Gem. 10 streek dienst Waddinxveen. Evang. gem. (ver.ge- bouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk za 7, zo 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds De graaff, 6.30 ds Driebergen, He 9.30 ds De Graaff. Ge ref. Kerk 9.30 ds De Graaff, 6.30 ds Driebergen Katwijk, HE 9.30 ds De Graaff. Rk Kerk za 7, zo 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds Ger mans Sassenheim, 7 ds De Gelder Lisse, HE ds V Niel Rijnsburg. Geref. Kerk 9.30 en 6.30, HE 9.30. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds V Roekei, HE 9.30 ds V Roekei. Rk Kerk za 7, zo 10, HE 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Geuze, 7 kand Meeuwse Zeist, HE 9.30 ds Geuze. Ge ref. Kerk (W. Verlaat) 9.30 ds Schouten hr Schreuder, 7 ds Schouten ha, HE 9.30 hr Schreuder. NOORDWIJK: Hen/. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Vd Lee, 5 ds Vd Bergh, 7 ds Kuiper; Hoofdstr. (Zee) 10 en 5 ds Ruiten burg, HE 9.30 ds Kuiper; De Rank (Golfbaan) 10 ds Boer Benthuizen, HE 10 ds Vd Bergh. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Kuiper, 7ds Ruitenburg; Vinkenl. (Binnen) 10ds Roos- jen Amsterdam, HE 10 ds Vd Lee. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 hr De Ridder Sassen heim. 'Sole Mio' 9 ds Vd Lee. Evang. centrum 'De Ark' (picképl. 1) 10 hr Adelmund, 7 hr V Duin. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds Verheus Haarlem. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30, HE 10.30; Binnen za 7, zo 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds Vd Meij, HE 9 ds Vd Meij; De Zilk geen dienst. Rk Kerk Victork. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 9 en 10.30; De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Kooman; Pauluskerk 10 ds Verse- put; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Ster- ringa Winterswijk, 7 ds Vegter. Geref. Kerk 10 ds Veenstra, HE 9.30 ds Veenstra SoW-dienst. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr" Schilderschool) 9.30 ds Tiekstra, 4.30 ds Wendt, HE 9.30. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4. Van Wijckerslooth 4 hr Schot. Endegeest 10 ds Friederich. Volle-evangeliegem. (Gem.cen trum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7, zo 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk za 7, zo 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds Heijting, HE 9.30 ds Heijting, Geref. K. 9.30 ds Cziria Rijnsburg, 6.30 ds Wattel Hoofd dorp, HE 9.30 zie herv kerk. Remonstr. Gem. geen dienst. Rk Kerk za 7. zo 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. za 7, zo 10.30; Petrus-B. za 7, zo 9.30 en 10.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Hoeven, 7 kand Rodenburg Katwijk, HE 9.30 ds Vd Hoeven. Chr. Geref. K. 9.30 en 2. RIJNSBURG: Hen/, üem. Laurentiuskerk 9.30 ds Wagter, 5 hr Karstens Leiden; Bethelkerk 9.30 ds Batelaan Voorschoten. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Verschoor, 5 ds Ribberink; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Ribberink, 5 ds Koster Maasdijk, HE 8.30 en 10 ds Ribberink; Maranathakerk 9.30 ds Vd Horst Katwijk, 5 ds Verschoor. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Grutter, HE 10 ds Grutter. Chr. Geref. K. 10 ds V Langevelde Broek op Langendijk, 7 i. Rk Kerk zo 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk z Kerk 9.30 en 7 ds Biewinga ha, HE zie herv kerk. Chr. Geref. K. 10 ds V Langevelde, 5 ds Westerink Den Helder, HE 10 ds Vd Weele Huizen. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en 11HE 9.30 en 11 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds De Leeuw Maam, 6.30 ds V 't Hof Woubrugge. Geref. Kerk 9.30 ds Wattel Hoofddorp, 6.30 ds Den Heeten Hoofddorp, HE 9.30 ds De Reus. Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; kerk Langeraar 9.30 e 1.30, HE 9.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr Vermuelen, 6.30 prof dr Vd Beek. Geref. Kerk 9.30 ds El- gersma Noordwijk, 6.30 hr De Ridder Sassen heim, HE 9 dr Vermeulen. Geref. K. Vrijg. 10 en 4 ds Wilschut. HE 9 ds Heida. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en 11 VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Blanken, 7 ds De Zwart; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Ledegang, HE 10 ds Schaap; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds Arkeraats Hardinxveld, 4.30 ds Wulls- leger Den Haag, HE 9.30 ds Schipaanboord Waddinxveen. Hulp en Heil-kerk ('Schaken- bos', Leidschendam) 10 ds Verheule, HE 10 ds Honig. Geref. Kerk 10 ds De Zwart, Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 9 ds Geersing, 4.30, HE 10 ds van Engeland (British school in The Nether lands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula-basisgemeenschap (in 'Onder dak') geen opgave. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 en 5 ds Kunz ha, HE 9 30 ds Kunz; Hoeksteen 9.30 en 6.30 ds Schipaanboord ha; Bethelk. 9.30 en 5 ds Goossen ha, HE 9.30 ds Goossen; Reho- both-school 9.30 ds Verhaar Nieuwerkerk; Imm.kerk 9.30 en 7 ds V Houwelingen, HE 9.30 ds Bongers gez dienst. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 en 5 ds Bongers ha; Ontm.kerk 9.30 ds De Moor. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoogendoorn, HE 8.30 ds Hoogen- doorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want, HE 9.30 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. 10 dr Cosseé. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4.30 ds Hovius Katwijk, HE 10 ds V Dis; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Visser, HE 10 ds Janse de Jonge; Messiask. 10 ds Hellendoorn, HE 10 ds Vd Zwaag Den Haag; Dorpscentrum 9.30 ds V Dis. Geref. Kerk Zijl laan 10 zie Messiask, 7 ds Wigboldus Voor burg, HE 10 zie Messiask. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 prof Anne vd Meiden Amstel veen. RK Kerk Jozef za 7. zo 9.30 en 11Will, za 7. zo 9.30 en 11, HE 10.30; GH za 6, zo 10.30. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds V 't Hof. 6.30 ds Koelewijn Krimpen, HE zie geref kerk. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Kooi Leimuiden. 6.30 ds Aalders, HE 9.30 ds Aalders gez dienst. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) geen dienst. Rk Kerk zo 10 30 ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 kand Berg man Katwijk. HE 9.30 ds De Haan. Geref. Kerk 9.30 drs Wielsma Uithoorn, 7 hr Schreuder, HE 9.30 zie herv kerk. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 9.40 ds Riet veld, HE 9 ds Wolthaus. Rk Kerk St. Jan za 7.30, ZO 9.30, woe 7.40, HE 9.30; Chr. Dienaark. za 7, zo 10 en 12, HE 10. Meerburg- kerk H. Rijndijk za 7, zo 10 en 11.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 kand Oos- terom Nieuwpoori, 6.30 ds Kielder Vianen, HE 9.30 ds V 't Hof Woubrugge. Geref. Kerk 9.30 ds Zoutman Bodegraven, 6.30 dr Fernhout Al phen, HE 9.30 ds Buikema. Remonstr. Gem. 10 streekdienst Waddinxveen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19