Spelen met de band
zal minder worden'
Meer kunst- dan voetballiefhebbers
Directeur
Dulfer zoekt
in Paradiso
de luwte van
het collectief
Introdans geeft ziel aan duivel
Is schilderijenmarkt
over hoogtepunt heen?
KIJKUIT
Exposities
Theaters
I VRIJDAG 18 MEI!
Door onze correspondent Fred van Essen
'AMSTERDAM Wordt Hans Dulfer het boegbeeld van
een nieuw Paradiso, die de bezem haalt door de burelen en
de programmering? "Nee, absoluut niet", zegt hij. "Dulfer
wordt alleen maar de directeur die achter de gordijnen
blijft. Het moet geen Duifershow worden".
Zijn benoeming baarde opzien en betekende een breuk
met het beleid van anonieme beheerders dat Paradiso ja
renlang heeft gevolgd. Dulfer is praktijkman, en niet de
minst bekende. Hij lacht: "Ach, ze hebben net Jan van Vlij
men benoemd tot directeur van het Holland Festival. Mis
schien is het een nieuwe trend".
Saxofonist Hans Dulfer: 'Tja, het
t directeur op het podium te kli
Orgelconcert in Hooglandse Kerk
j LEIDEN - Organist Joop Brons organiseert voor de negende achtereen-
volgende keer een concertserie in de Hooglandse kerk. Deze orgelconcer-
ten, inmiddels bekend onder de naam Muziek in de Pancras, kunnen elke
zaterdagmiddag om 13.30 uur worden beluisterd. De optredens hebben
f het karakter van wandelconcerten.
Het historische De Swart/Van Hagerbeer orgel (1565/1637) zal ook nu
J weer worden bespeeld door jonge, begaafde organisten. Morgen geeft
Theo Visser, afgestudeerd aan het Utrechts Conservatorium en organist
van de Janskerk in Utrecht, het eerste concert.
Aan terughoudendheid en publici-
teitsangst heeft hij zijn bekendheid
niet te danken. Maar nu Hans Dul
fer directeur is geworden van Para
diso, gooit hij het over een andere
boeg'. Het 49-jarige lastige kind van
de jazz-scene wordt "het organise
rende élement" in het "hard wer
kende, anonieme" collectief, zegt
hij. Het klinkt te braaf voor woor
den; een spraakmakende figuur als
Dulfer aan het roer, dat moet wel le
ven in de tent geven. Dulfer: "Ik
word nu gewoon directeur, de man
die anderen stimuleert tot creativi
teit maar vooral kijkt of het bijvoor
beeld financieel haalbaar is. Een di
recteur heeft een dienende functie
en als ze het bij Paradiso liever stil
houden, anoniem, dan pas ik me
aan. Ik ben er niet op uit mijn stem
pel, op Paradiso te drukken".
Gênant
Hij is ongekend terughoudend, is
misschien bang om op tenen te gaan
staan. Een afspraak maken kostte
moeite. "Moet dat nou?", klonk het
door de telefoon, uiteindelijk zit hij
toch op de afgesproken plek, een ca
fé vlak bij de Dam. Publiciteit, nee,
liever niet, maar vooruit dan. "Oke,
mijn benoeming is een beetje
iar straks zet ik er echt
punt achter. Nu roep ik nog wat,
Het was dit keer de beurt aan Ar
thur van Schendel, directeur van
het - in 1981 opgerichte - Amster
dams Uit Bureau (AUB). Door de
lage opkomst was er geen sprake
meer van een lezing en Van
Schendel richtte zich tot het pu
bliek als tot deelnemers aan een
cursus. "Schrijft u maar op: waar
besteedt de gemiddelde Neder
lander zijn vrije tijd aan? Aan
sportwedstrijden, bezoek aan dis
cotheken, aan theatervoorstellin
gen of aan museabezoek?". De
uitkomst viel mee: uit een onder
zoek uit 1985 blijkt dat 70% van
de Nederlanders nooit een sport
wedstrijd bezoekt, 77% nooit
meer naar de discotheek gaat,
61 nooit naar het theater en 46%
nooit naar een museum of galerie.
Aan de hand van deze en vele
andere cijfers uit publieks- en me
dia-onderzoeken probeerde Van
Schendel de relatie tussen media
en kunsten te verduidelijken. De
kunsten zijn afhankelijk van de
media, zowel voor hun publiëks-
werving als voor de informatie
verspreiding en de beoordeling.
De media echter zijn ook afhan
kelijk van de kunsten: waar an
ders halen zij hun onderwerpen
vandaan, vullen zij de zendtijd en
binden zij doelgroepen aan zich.
Journalisten klagen altijd over
het te grote aanbod van kunst. De
kunstbeoefenaars en -organisato--
ren zijn weer van mening dat er te
weinig over hun kunsten wordt
geschreven. Genoeg relaties te
vinden.
Op de vraag of iedereen tot
kunstminnaar te bekeren is, had
Van Schendel geen passend ant
woord. Wel was hij er van over
tuigd dat je mensen moet leren
met kunst te kunnen omgaan. Zo
organiseert zijn Uitbureau op dit
moment, samen met de gemeente
Amsterdam middagen voor scho
lieren, waarop zij een bezoek af-
een klein én een groot theater.
Daar leren zij hoe je een kaartje
moet kopen, je jas in de gardero
be kunt afgeven, hoe je plaats in
de zaal te vinden en misschien
ook hoe je kunt genieten van
kunst.
Het Leids bureau van OKW
moet nog leren hoe zij haar leden
en andere belangstellenden naar
haar lezing trekt, wellicht met be
hulp van de media. Aan het aan
geboden programma ligt het in
elk geval niet.
NICOLE ROEPERS
"Wat ik leuk vind aan Paradiso is
dat ik de mensen die er werken wel
ken, maar niet wist wat ze er precies
deden. Zo wil ik het ook. Ik wil daar
kunnen rondlopen zonder dat ie
dereen denkt daar loopt de direc
teur". En zijn optredens met de
band elke maand in Paradiso? "Tja,
het is natuurlijk wel een beetje gê
nant om als directeur op het podi
um te klimmen. Maar misschien ha
len we m'n naam gewoon weg uit
het programma. Blijft alles zoals het
is, maar pak ik af en toe die saxo
foon, onopvallend, terloops". Spe
len met de band zal veel minder
worden, denkt hij. "Deze baan laat
ik echt prevaleren. Ik ga dingen op
zij zetten, minder optreden, mis
schien hou ik helemaal op. Daar mis
ik niet zoveel aan. Ik ben toch altijd
al meer organisator geweest dan
muzikant. Ik heb de muziek eigen
lijk alleen maar gebruikt om dingen
te kunnen organiseren".
Negenenveertig jaar is hij, en ou
der dan de vorige directeur Huib
Schreurs die had gezegd plaats te
willen maken voor een jongere. Wie
Dulfer tegenkomt, weet dat hij niet
moet zeuren over z'n leeftijd. De
saxofonist, schrijver, radio-presen
tator, concertorganisator en voor
malig autoverkoper straalt de
kracht en ambitie uit van een krasse
dertiger. Dulfer: "Ja, die leeftijd...Ik
weet niet wat het is, maar de meeste
mensen slapen in, worden cynisch.
Ik blijf gewoon onbekommerd en
thousiast rondkijken".
Zesentwintig jaar lang combi
neerde hij optredens in het clubcir
cuit met een goede baan bij een
autodealer. Drie, vier uur het bed in
Schreef er ook nog. fameuze co
lumns over de binnenkant van het
muzikantenleventussendoor. Was
gewaardeerd gastredacteur van het
studentikoos-elitaire blad Propria
Cures en organiseerde concerten.
"Ze vragen me wel vaker hoe ik het
allemaal bij elkaar deed. Mensen
van mijn eigen leeftijd die zeggen:
hoe hou je het het vol. Ik weet niet
wat ik moet zeggen. Spelen, organi
seren, die baan, ik wil het gewoon
allemaal niet missen. Er zitten maar
24 uur in een dag, dus het enige
waar de rek in zit, is de slaap. Ik
denk dat als je maar genoeg zin hebt
in de dingen die je doet, je ook met
een uur slaap afkunt".
Ambitie
"Het is niet zo bijzonder als het lijkt.
Met mijn ervaring doe ik gewoon de
dingen veel sneller, efficiënter. Als
ik in Maastricht moet spelen, weet
ik op de minuut af hoe laat ik uit
Amsterdam weg moet, met de files
ingecalculeerd. Ik verlies geen tijd.
Als ik moet onderhandelen ben ik
in een uurtje klaar waar iemand an
ders misschien drie dagen werk
over heeft. Zo gaat dat. Ik heb de er
varing van een tachtigjarige, met de
geest van een twintigjarige".
In Paradiso komt hij al sinds de
oprichting in '68. Heeft er altijd veel
gespeeld, maakte faam met de orga
nisatie van jazzconcerten. Alleen
eind jaren zeventig zagen ze hem er
vijf jaar niet. Dulfer: "De belasting
kwam achteraf met de rekening van
niet afgedragen premies. Toen zei
den de jongens van Paradiso: daar
voor moet u niet bij ons zijn, ga
maar naar meneer Dulfer. Vind je
het gek dat ik daar een paar jaar niet
geweest ben".
Vorig jaar gaf hij zijn vaste baan
eraan. "Dat met die auto's, dat ging
gewoon niet meer. Ik had het finan
cieel wel kunnen uitzingen van
mijn optredens en zo, dat was het
punt helemaal niet. Maar toen ik de
advertentie in de krant las, heb ik
gewoon geschreven. Ik ambieerde
die baan, ik heb echt altijd graag di
recteur van Paradiso willen zijn".
Van kritiek op de programmering
wil hij absoluut niets weten. „Die
combinatie van optredens, discus
sies, de Wijze Geit en zo, de tattoo
convention, ik vind dat nou een
maal het karakter van Paradiso. Zo
hoort het in een multifunctioneel
centrum. Er lopen goede program
meurs rond... Ik ga aan die opzet
niets veranderen. Goed, als er muzi
kaal iets nieuws gaat gebeuren, zul
len er dingen moeten wijken, maar
dat is nu nog niet te overzien. Ik wil
alleen wel voorkomen dat we de
zelfde kant opgaan als de tv. Alleen
maar terugblikken, van die geeste
loze opsommingen van wat geweest
is. Ik ben er bang voor dat dat over
het geheel gaat toeslaan. Dat mag in
Paradiso niet gebeuren. Voor de
rest: we hebben 400.000 bezoekers
per jaar. Waarom zou je een succes
formule veranderen?"
"Ik hou van het snijpunt van ver
schillende stijlen, het liefst vernieu
wend. Ik heb ook altijd gedaan wat
op me afkomt en dat doe ik met de
ze functie ook. De mensen zeiden
vorig jaar tegen me: als je ophoudt
met je baan, val je in een diep gat.
Maar ik heb niks gemerkt, ik heb
denk ik geen aanleg om in gaten te
vallen. Dat heeft gewoon met je
mind te maken". En de public-rela
tions vdor Paradiso? Mmm, mis
schien dat we het lettertype van de
programma's ietsje groter maken,
ik heb wel moeite om die lettertjes
te lezen".
Introdans met 'Manke'. Regie/choreografie:
Ton Wiggers. Muziek/tekst: Richard van der
Hart. Zang: Mariëlle Vester. Gezien op 17
mei in de schouwburg.
LEIDEN - Wie tegenwoordig
rijk wil worden gaat het zakenle
ven in, rommelt wat met belastin
gen of opent een nul zes lijn bab
belboxen. In de middeleeuwen
waren de middelen daartoe nogal
beperkt, maar een aantal slimme
rikken werd rijk en geleerd door
hun ziel aan de duivel te verko
pen. Een tijdje lang leefden ze er
op los tot de duivel hen begon te
vervelen en het geweten begon te
knagen. Eenmaal weer op het
rechte pad, vergaf God hen uit
eindelijk hun zonden.
Faust en Mariken van
Nieumeghen zijn van de zielsver-
kopers wel de bekendste voor
beelden. Nederlands oudste
mirakelspel (1500) was voor cho
reograaf Ton Wiggers van het
Arnhemse Introdans, uitgangs
punt in de voorstelling 'Marike'.
Introdans mikt altijd op kwalita
tief amusement voor een groot
publiek. In het verleden bleek de
ze brede aanpak nogal eens con
sequenties te hebben voor de ar
tistieke kwaliteit en het moet he
laas gezegd, ook 'Marike' ont
komt niet aan een vette onvol
doende.
Nou had Ton Wiggers het zich
zelf niet bepaald gemakkelijk ge
maakt. 'Marike' moest totaalthea
ter worden waarin gedanst, ge
zongen, geacteerd en gemusi
ceerd werd. Het gebeurt ook alle
maal maar dansers die zingen en
met teksten spelen: het blijft vals
en amateuristisch overgeacteerd.
Mariken zelf werd vertolkt door
de zangeres Mariëlle Vester die
prachtig kan zingen maar er tus
sen de dansers wat verloren rond
loopt. Gevolg van deze ongekwa
lificeerdheid is een niveau lagere
schoolmusical waarvoor alle ou
ders zich o zo enig uit de naad ge
werkt hebben voor kostuums en
decor.
De zwakste kant van het geheel
vormt echter de dramaturgie. On
danks alle zangteksten wil Mari
ken maar geen identificeerbaar
mens van vlees en bloed worden.
De duivel is best een lollig ventje
en geen twintigste eeuwer die in
hem het kwaad vertegenwoor
digd ziet. De knipoog die Wiggers
naar de moraal van de kerkverte-
genwoordigers geeft, valt dan ook
helemaal niet op zijn plaats. Bo
vendien, wie het verhaal niet kent
zal de scènes door alle vaagheid
nauwelijks kunnen volgen. De as
sociatieve beelden en vormoplos-
singen van Introdans werken de
slaapverwekkendheid alleen
maar in de hand. De dans raakt
grotendeels ondergesneeuwd
door de bewerkelijke mise-en-
scène, dus daar valt weinig van te
genieten.
'Marike' zou een leuke school
voorstelling zijn ter illustratie van
de literatuurlessen. Het ziet er
goed verzorgd uit, de rookmachi
ne wordt weer eens van stal ge
haald en het houten klimrek als
decor is ook niet slecht. Maar
waar inhoud plaats maakt voor
vormeloosheid, valt niet veel
meer te redden.
INGRID
VAN FRANKENHUYZEN
WASHINGTON (GPD) - Het schil
derij van Renoir, 'Au Moulin de la
Galette' is gisteravond in New York
voor 'slechts' 78,1 miljoen dollar
(bijna 145 miljoen gulden) geveild.
Daarmee werd net niet het record
van 82,5 miljoen (ruim 150 miljoen
gulden) gebroken dat Van Gogh's
dr Gachet dinsdag vestigde. Het
schilderij van Renoir was door het
veilingshuis Sotheby getaxeerd op
40 tot 50 miljoen dollar, evenals het
portret van Van Gogh, dat door de
concurrent Christie geveild werd.
Dat het schilderij van Renoir min
der opbracht dan Van Gogh komt
waarschijnlijk omdat er meer schil
derijen van Renoir op de markt zijn
dan van Van Gogh. Ondanks de re-
cordprijzen die deze week voor Van
Gogh en Renoir zijn betaald gelo
ven kunstkenners dat de schilderij
enmarkt over zijn hoogtepunt heen
is, en dat de er nu minder exorbitan
te prijzen worden betaald dan enke
le jaren geleden.
Van Gogh en Renoir vestigen
weliswaar records, maar veel ande
re, iets minder beroemde schilderij
en die dinsdag en gisteren samen
met Renoir en Van Gogh zijn ge
veild, bleven onder de getaxeerde
prijs. Sommige werden zelfs hele
maal niet verkocht.
Wie de Renoir heeft gekocht is
niet bekend: de koper wenste ano
niem te blijven. De kans is echter
heel groot dat het schilderij, evenals
Van Goghs dr. Gachet naar Japan
gaat. Van Gogh en Renoir zijn heel
populair onder Japanse kunstverza
melaars en investeerders. Vijf van
de elf duurste schilderijen zijn de
laatste jaren op veilingen door Ja
panners gekocht.
Voor Japanse verzamelaars is het
vaak een erezaak een kostbaar
schilderij te kopen als de concur
rent er al een heeft. Maar als er geen
'wereldrecord' op het spel staat
neemt kennelijk de bereidheid om
astronomische prijzen te betalen
iets af. Dat is mogelijk ook een ge
volg van de récente val van de beurs
in Japan en de koersdaling van de
yen. Het betekent dat er wat minder
geld voorhanden is.
Veel kunstkenners schudden hun
hoofd bij de commercialisering van
de kunst, die niet alleen geldt voor
oudere meesterwerken, maar ook
voor hedendaagse kunst. Voor mo
derne schilders is public relations
en reputatie vaak minstens zo be
langrijk als prestatie. Als schilders
weten dat elke penceelstreek goud
waard is heeft dat een negatief ef
fect op de creativiteit van de kunste
naar, zo vrezen kunstkritici.
Bladmuziek in trek
LONDEN (AP) De originele blad
muziek van het eerste deel van de
Sonate voor cello en piano in A ma
jeur van Beethoven heeft gisteren
op een veiling bij Sotheby's in Lon
den het recordbedrag van ruim 1,6
miljoen gulden opgebracht.
Het hoogste bedrag dat een werk
van Beethoven tot nu toe had opge
bracht was ongeveer 325.000 gul
den. Dat werd in 1988 betaald voor
de originele bladmuziek van de Ne
gende Symphonie.
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: HoltzheyS Zoon, een 18e
eeuwse penningfabriek, t/m 10/6 en 'Geld
van het Koninkrijk', Nederlands geld van
1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17 uur,
zon-en feestd. 12-17 uur.
Rijksmuseum van Volkenkunde - Steen
fototentoonstelling: 'India,
Benares', van Marijke Bres-
ser en 'Senegal, houtjes van God', van
Steef Meyknecht, t/m 4/6; di t/m za 10-17
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie
- Hooglandse Kerkgracht 27, Milieu-ten-
loonstelling EEG, toT eind sept; ma t/m vr
10-17
D 14-17 u
Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin
gel 28-32, 'Planten in beeld. Tekenaars en
geleerden in de Hortus Botanicus 1700-
1800' en 'Floris Verster en zijn kunstenaars
vrienden', t/m 24/6; di t/m za 10-17 uur. zo
13-17 uur.
Pijpenkabinet - Oude Vest 159a, 'Vorstelijke
Pijpen', vier eeuwen Oranjevorsten op pij
pen verbeeld, t/m 6/5; 'Tabak: Amerika-Ne-
derland', de introduktie van de tabaksplant
in Nederland, t/m 1/7; zo 13-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, pern
tentoonstelling van werk Leny Nbyen, vr 14-
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen m<
dit/mza. 10-16 uur.
Signaal, Studio voor Vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
uur, za. 12-17 uur.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89,
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans, verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand open.
LAK-Galerie - Cleveringaplaats 1, Mark van
Overbeeke: 'Tools Toys', werk uit de hui
selijke omgeving, t/m 25/5, ma t/m vr 10.-22
Onderzoekcentrum Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3, Dimitros Xanthopoulos:
tekeningen, schilderijen en keramisch werk,
t/m 12/7; geopend tijdens kantooruren.
Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8,
'Goden en Natuur in Inkt', Oude Japanse
schilderingen in Leiden, t/m 21/5; wo t/m zo
Reitsema, t/m 11/6.
Coup d'Art - Nieuwe Rijn 27, 'Beestachtig',
werk van Miriam van Benthem, Marie Loui
se Dekkers, Ariën de Groot, Shunyam
Gross, Ria Koot en Jacqueline Roy, t/m
Galerie Bleijenberg - Breestraat 113, 'Ta-
veta Market', olieverfschilderijen van Willem
van Schijndel, t/m 2/6; di t/m za 9-18 uur, do
tot 21 uur.
Antiquariaat Paddenburg - Diefsteeg 14, fo
to's van Ton Broekhuis, t/m 27/5, di t/m vr
13-18 uur, do 19-21 uur, za 12-17 uur.
La Patisserie Frangaise - Nieuwe Rijn 13,
Jeanne Wesselius: aquarel, gouache en se-
pia-inkt, t/m 31/5.
Galerie Liga Nieuwe Beelden - Pres. Steijn-
straat 14, 'Kunst met twee grote K's, Ker
sten en Van Kruiningen op reünie, 45 jaar na
Galerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1werk
van Jan Willem Kaldènbach en Eric de Vries,
met series Polaroidfoto's, t/m 1/6, ma t/m za'
van 10-22 uur, zo van 12 tot 22 uur.
Galerie Propitia - Levendaal 119, werk van
de Deense kunstenaar Per Arnoldi, t/m
15/6, do 13-17 en 19-21 uur, vr, za, zo 13-18
Kunst-stichting AZL - Gebouw 1Rijnsbur-
gerweg 10, werken op doek van Willy van
Sompel, van 23/5 t/m 23/6; dag. 10-17 uur,
Katwijk
Katwijks Museum - Voorstraat 46, 'Wind
kracht', aquarelleri van maritiem kunstenaar
Arne Zuidhoek, t/m 23/6; di t/m za 10-12 en
Leiderdorp
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese-
weg 55, Leny de Bruyn: verschillende te
ken/schildertechnieken, van 18/5 t/m 27/6;
dag 10-20 uur.
Openbare Bibliotheek - Cor Gordijnsingel 3,
fototentoonstelling: Turkije in kleur', van
Chris van Son, t/m 30/5; geopend tijdens
openingsuren.
Gemeentehuis - Statendaalder, Viktor Vilu-
sic: grafiek en Coor Muller: aquarellen, t/m
21/6; ma t/m vr van 8-17 uur.
Lisse
Museum voor de Bollenstreek - Heereweg
219, permanente tentoonstelling, elke eer
ste zondag van de maand rondleiding om 14
en om 15.30 uur.
Noorden
Hotel-Restaurent 'De Watergeus' - Simon
van Capelweg 10, wandkleden Anneke v.d.
Molen, aquarellen van Coby Hensen en et
sen van Jan Groenewegen, t/m 4/6; dag.
vanaf 10.00'uur.
Noordwijk
Kunst en Antiek Galerie 'Drieluik' - Voor
straat 57, bloem-aquarellen van Marijke
Bunnink, t/m eind mei; dag. van 10-17.30
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst Congrescenter - Langelaan
3, werk van groot aantal kunstenaars, o.a.
Edward Moughtin -
Rijnsburg
Genootschap Oud
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, aquarellen
van Lidy van der Kuip en Ans Schutte-Veer-
Wassenaar
Cultureel Centrum De Warenar - Kerkstraat
75, stillevens van Elène de Boevère-de
Haan, t/m 17/6; ma t'm vr van 9.00 tot 16.00
Raadhuis 'de Paauw' - Raadhuislaan 22,
werk van schilder en tekenaar Sierk Schrö-
der, t/m 27/5, di t/m vr 10-16 uur, za en zo
13-17 uur.
Optreden van The Jack of Hearts zaterdagavond in het L VC.
Concerten
Klassiek
In de Messiaskerk in Wassenaar treedt mor
gen het mannenkoor 'Chor Meski Echo' uit
Poznan op. Uitgevoerd worden werken van
Gorczycki, Gounod, Hëndel, Cherubini, An-
driessen, Franck, Lotti.en Maklakiewicz.
Aanvang 20.00 uur, Zijllaan, Hofcampweg.
In het Groene kerkje in Oegstgeest is van
avond een orgel- clavecimbel door leerlin
gen van Anneke en Rijk Jansen. Aanvang
20.00 uur, Haarlemmerstraatweg 3.
Het vrouwenkoor Leicanta en het klein ge
mengd koor Vocalei geven morgenmiddag
een voorjaarsconcert in centrum 'De Re
genboog' in Leiden. De instrumentale inter
mezzi worden verzorgd door Annegien
Schrier (viool), Lies Schrier (cello) en Nien-
ke Bouma (piano). Aanvang 15.30 uur, Wa
termolen 1Leiden.
Pianist Rudolf Perdeck begeleidt morgen in
de K&O-kapelzaal de bariton Bouwe Dijk
stra en de jongenssopraan Peter Dijkstra.
Op het gevarieerde programma van dit trio
staan composities van Durant, Hëndel,
Schubert, Fauré en Bilaut. Aanvang 20.15
uur, Oude Vest 45, leiden.
Pianiste Marlies Molenaar voert samen met
violiste Manuela Hoogenboom dinsdag
avond de sonate voor viool en piano opus
Pop
Six Pack uitgenodigd. Naast bekende stan
dards worden eigen composities van de
groepsleden ten gehore gebracht. Hoofd
moot Is jazz, maar de bezetting staat ook rit
misch ensemblespel of groepsimprovisaties
toe, zodat een concert van Six Pack vrolijk
en relativerend is. Bezetting: Jos Valster,
Klaas Hekman, Patrick Votrian, Coen Aal-
berts, Franklin Ardin en Marcel Cuypers. In
het voorprogramma: Hot House Leerorkest
o.l.v. Rolf Delfos. Aanvang: 21.00 uur, Aal
markt 21Leiden.
den.
De Zandvoortse bariton Jan Peter Ver-
steege en pianist Maarten Schenk brengen
zondagmiddag een gevarieerd programma
(een dwarsdoorsnede door de wereld van
het geestelijke en wereldlijke lied) in het
voormalige Agathaklooster aan de Heere
weg. Aanvang 15.00 uur, Lisse.
Het City of Oxfor Choir geeft zondagmiddag
samen met het Kamerorkest Madrigalesco
een concert in de Lokhorstkerk. Onder lei
ding van Carlyn Broek worden a capella
werken van de Engelse componist Gustav
Holst en Herbert Howells ten gehore ge
bracht. Verder staan ook de 4 motetten van
Duruflé op het programma. Dirigent Henk
Briër zal tot slot het orkest dirigeren in een
Sinfonia van Bach. Aanvang 14.30 uur, Pie
terskerkstraat, Leiden.
?t zoldercafé van het LVC geeft de Arn
hemse band The Harries vanavond een op
treden. Aanvang 23.30 uur, Breestraat 66,
Leiden.
Morgenavond staat de band The Jack of
Hearts in het LVC. Deze groep behoort tot
een van de meest veelbelovende bands van
Nederland. Aanvang 23.00 uur, Breestraat
66, Leiden.
Jazz
Jazzzpodium Hot House heeft zaterdag
avond in de Waag de Rotterdamse groep
Leiden
Leidse Schouwburg
vr 18, 20.15 uur; optreden van de vocale
popgroep 'Montezuma's Revenge 'II'.
za 19, 20.15 uur; Tergend langzaam wak
ker worden', met Adelheid Roosen.
di 22, 20.15 uur; nieuwe balletten van de
Rotterdamse Dansgroep II.
wo 23, 20.15 uur; Waardenberg De Jong:
'Jool Hul'.
LAK-theater
vr 18, za 19,20.30 uur; 'De Vliegenier', door
Carrousel.
Micro-theater
vr 18, za 19, do 24, 20.30 uur; 'Zomerzot
heid', naar Cissy van Marxveldt, door Thea
tergroep Imperium.
Den Haag
AT&T Danstheater
do 24, 20.15 uur; Holland Festival: Het Ne
derlands Dans Theater: 'Soldatenmis', van
Jiri Kylian; nieuwe balletten van Kylian en
Duato.
Circustheater
zo 20, 14.30 uur; Jubileumconcert door
Zuid-Hollands Operakoor. mmv Randstede
lijk Begeleidingsorkest en solisten olv Geor
ge Overmeire, werk van Verdi.
Diligentia
vr 18, 20.15 uur; Jan Vos en Etna Vesuvia,
'Tataboulou', van Wim T. Schippers,
zo 20,20.15 uur; Barokconcert door Musica
Transalpina: werken van Blow, Finger, Pur-
cell, de Fesch, Scarlatti en Lotti.
Dr. Anton Philipszaal
vr 18, za 19, 20.15 uur; Het Residentie Or
kest olv Hans Vonk, mmv Christian Zachari-
as (piano), werken van Mozart en Sibelius.
Koninklijke Schouwburg
vr 18. za 19, zo 20,20.15 uur; Het Nationale
Toneel: 'Macbeth', van Shakespeare.
Amsterdam
Carré
dag. (beh.zo/ma), 20.15 uur; Herman van
Veen, mmv Erik van der Wurff (piano, syn
thesizer), Nard Reijnders (saxofoon, accor
deon, klarinet) en Cees van der Laarse
(snaarinstrumenten).
Concertgebouw
za 19, 20.15 uur; concert K.C.O.V, Amster
dam en Amsterdams Promenade Orkest olv
Martin Kamminga, mmv solisten, werk van
Orkest van Vlaanderen olv Günter Neuhold,
mmv Jard van Nes (mezzo-sopraan) en Ri
chard Salter (bariton), werk van Mahler,
wo 23, 20.15 uur; pianoconcert Murray Pe-
rahla, werken van Franck, Schumann, Cho
pin en Liszt.
C.C. Amstelveen
vr 18. 20.15 uur; RO-Theater; 'Macbeth',
van Shakespeare, met Nelly Frijda, Carol
van Herwijnen, Trudy Labij e.a.
ma 21, di 22, wo 23. 20.15 uur; Hoofdstad
Operette: 'Eine Nacht in Venedig'. van
Strauss, met Anita Heins, Tom Hofman,
Jacco van Renesse e.a.
Muziektheater
vr 18, ma 21, do 24, 20.00 uur; De Neder
landse Opera; 'Salomé', van Strauss, mmv
Nederlands Philharmonisch orkest olv Hart-
mut Haenchen.
Nieuwe de la Martheater
vr 18, za 19, zo 20,20.15 uur; Purper: 'Pur
per Pastiche'.
di 22. wo 23, do 24, 20.15 uur; 'Een nacht
ijs', met Peter Faber en Olga Zuiderhoek.
Stadsschouwburg
vr 18,20.15 uur; De Lichtstad Operette: 'Het
staat in de sterren'.
zo 20, 20.15 uur; Opera Forum Jong: 'La
Finta Giardinlera', van Mozart, olv Adam
Gatehouse.
ma 21, 20.15 uur; Opera Forum: 'L'Elise
d'Amore', van Donizetti, olv Giacomo Zani.
di 22, wo 23, 20.15 uur; Alexandra Radius,
Alan Land, Fred Berlips: 'De Ballerina, een
tijdsbeeld'.
Rotterdam
De Doelen
vr 18, 20.15 uur, zo 20, 14.15 uur; Rotter
dams Philharmonisch orkest olv Jeffrey Ta-
te, mmv Mitsuko Uchida (piano), werken
van Bartok en Bruckner,
di 22. 20.15 uur; concert door 'Het Orkest
van de 18e eeuw' olv Frans BrOggen, werk
van o.a. Schubert.
wo 23, 20.15 uur; 'Llsztomania'. concert
door vier laureaten van het Liszt-concours.
Luxor Theater
vr 18, za 19,20.15 uur; Jules Deelder: 'Kie
zen of Deelder'.
Rotterdamse Schouwburg
zo 20, 14.30 uur; familievoorstelling: 'Alice,
Alice', naar Alice in Wonderland, door Het
Zuidelijk Toneel.
di 22. wo 23. do 24.20.15 uur; Het Nationale
Toneel: 'Macbeth', van Shakespeare, met
o.a. Peter Tuinman en Josée Ruiter.