Q
D
H
E]
mmm
Kurosawa's 'Dreams' balsem voor
de ziel
'Johnny Handsome': kil en cynisch
vHiJ UALJ lHiVMiaöü
TELEVISIE
Zaterdag 19 mei
Peter von Scholten (Ned. 3, 20.20 uur).
Deense film uit 1987 van Palle Kjae-
rulff-Schmidt, met Ole Ernst en Etta
Cameron. Peter von Scholten is gou
verneur van de Maagdeneilanden, een
Deense kolonie in de Caraïbische Zee.
Door zich tegenstander te verklaren
van de slavernij roept hij de tóórn van
zijn vorst over zich af. Film werd opge
nomen op lokatie in St. Croix.
Parlor, bedroom and bath (Super
Channel, 21.30 uur). Amerikaanse film
uit 1931 van Edward Sedgwick, met
Buster Keaton en Charlotte Green
wood. Weinig grootse momenten van
Buster in dit gekunstelde produkt.
Kiss of the spider woman (Ned. 2,
21.35 uur).Amerikaans/Braziliaanse
film uit 1985 van Hector Babenco, met
William Hurt en Sonia Braga. Dicta
tuur in Zuid-Amerika. Homoseksuele
spion moet celgenoot, een politieke
gevangene, uithoren en verlinken. Het
loopt anders. Teruggeworpen op el
kaar, groeit er respect en liefde tussen
de twee zo verschillende types.
Superman II (Veronique, 22.10
Uur). Amerikaanse film uit 1980 van
Richard Lester, met Christopher Ree
ve en Margot Kidder. Drie Kryptonse
schurken met buitenaardse krachten
bedreigen de aarde. Superman grijpt
Plenty (Ned. 2, 23.50 uur). Ameri
kaans drama uit 1985 van Fred Schepi-
si, met Meryl Streep en Sam Neill. Jon
ge Engelse vrouw, werkzaam voor' de
Franse ondèrgrondse, ontmoet een ze-
'kere Lazar, spion op doorreis. Na de
oorlog blijkt ze hem en de romantiek
van het verzet niet te kunnen vergeten.
The vampire bat (Super Channel,
00.00 uur). Amerikaanse film uit 1933
van Frank Strayer, met Lionel Atwill
en Melvyn Douglas. Een gekke dokter
wordt gedwongen stadgenoten te do
den op zoek naar een 'bloedvervan-
ging'.
Silver bears (BBC 1, 00J5 uur).
Amerikaanse komedie uit 1978 van
Ivan Passer, met Michael Caine en Cy-
bill Shepherd. Rijke Amerikaan rom
melt op de Europese zilvermarkt. De
gevolgen zijn al snel niet meer te over
zien.
Tales of terror (Veronique, 00.25
uur). Amerikaanse horrorfilm uit 1962
van Roger Corman.
Zondag 20 mei
The man with the golden arm (Super
Channel, 21.00 uur). Amerikaanse film
uit 1955 van Otto Preminger, met
Frank Sinatra en Eleanor Parker. Des
tijds gewaagde film over drugsversla
ving. Sinatra als junk, Parker als inva
lide echtgenote.
Get Carter (BBC 2, 23.00 uur). En
gelse thriller uit 1971 van Mike Hod
ges, met Michael Caine en Ian Hendry.
Gangster gaat achter moordenaar van
zijn broer aan.
Maandag 21 mei
Mask (Ned. 1, 20.20 uur). Amerikaanse
film uit 1985 van Peter Bogdanovich,
met Eric Stoltz, Sam Elliot, Cher en
Estelle Getty. Rocky's gezicht is ern
stig verminkt door een zeldzame ziek
te. Een 'normaal' leven lijkt niet moge
lijk. Dankzij zijn eigenzinnige moeder
krijgt hij langzaam weer zelfvertrou-
The pit and the pendulum (BBC 2,
22.00 uur). Amerikaanse griezelfilm uit
1961 van Roger Corman, met Vincent
Price, Barbara Steele en Luana An
ders. Man is ervan overtuigd dat hij
zijn overleden vader is, de meest
Dinsdag 22 mei
Who dares win (Veronique, 20.25 uur).
Britse film uit 1982 van Ian Sharp, met
Judy Davis, Lewis Collins en Tony
Doyle. Anti-atoombomorganisatie is
van plan de Amerikaanse ambassade
in Londen te bezetten. De actievoer
ders hopen op deze manier een onder
zeebootbasis in Schotland weg te krij
gen.
Woensdag 23 mei
10 (Veronique, 21.55 uur). Amerikaan
se komedie uit 1979 van Blake
Edwards, met Bo Derek, Julie An
drews en Dudley Moore. Getrouwde
componist raakt verliefd op beeld
schone jonge vrouw. Hij stelt alles in
het werk om met haar in contact te ko-
The hitcher (Nederland 2, 22.00
uur). Amerikaanse thriller uit 1986 van
Robert Harmon, met Rutger Hauer en
Jennifer Jason Leigh. Jonge automo
bilist pikt lifter op. Deze blijkt ge
stoord en kan slechts met de grootste
moeite de auto worden uitgewerkt.
Maar daarmee is de automobilist nog
niet van zijn problemen af.
Donderdag 24 mei
The jungle book (Super Channel,
20.00 uur). Amerikaanse film uit 1942
van Zoltan Korda, met Sabu en Jo
seph Calleia. Kleine jongen wordt
door wolven opgevoed.
On golden pond (Ned. 2, 20.10 uur).
Amerikaanse film uit 1981 van Mark
Rydell, met Henry Fonda, Katharine
Hepburn en Dabney Coleman, Be
jaard echtpaar - hij cynisch en het le
ven schijnbaar moe; zij vermoeiend
optimistisch - brengen de zomer door
in een bungalow aan het meer. Vlak
voor zijn tachtigste verjaardag brengt
hun dochter een bezoek.
Wistic stop (Super Channel, 22.20
uur). Amerikaans melodrama uit 1946
van Leonide Moguy, met George Rafl
en Ava Gardner. Aardig meisje moet
kiezen tussen een playboy die platzak
is, en de ruige eigenaar van een nacht
club.
Vrijdag 25 mei
Born American (BRT 1, 20.00 uur).
Amerikaanse actiefilm uit 1986 van
Renny Harlin, met Mike Norris en Ste
ve Durham. Drie jongen Amerikanen
steken tijdens een jachtpartij in
Lapland per ongeluk de Russische
grens over. Een dorpsmeisje verbergt
hen.
Phantom of the Paradise (BRT 1,
23.00 uur). Engelse horrorfilm uit 1974
van Brian De Palma, met Paul Willi
ams en Jessica Harper. Gemene im
presario steelt muziek van jonge com
ponist Winslow voor de opening van
zijn roek-tempel 'Paradise'. Winslow
laat hij, op beschuldiging van drugge
bruik, in de gevangenis opsluiten.
F/X (Veronique, 23.00 uur). Ameri
kaanse thriller uit 1985 van Robert
Mandel, met Bryan Brown en Diane
Venora. Expert op het gebied van spe
cial effects krijgt opdracht de moord
op een misdadiger in scène te zetten,
opdat het lijkt dat deze na een getuige
nis is verdwenen.
The ladykillers (BBC 1, 23.20 uur).
Engelse komedie uit 1955 van Alexan
der MacKendrick, met Alec Guinness
en Peter Sellers. Wanneer oude dame
het misdadige plan van haar sinistere
kamerbewoner raadt, is haar leven in
gevaar.
(OP)NIEUW
'Johnny Handsome' - Luxor, Leiden
'Please Mr. Postman' - Rex, Leiden
'Erik de Viking' - Astra, Wassenaar
'Platvoet en zijn vriendjes' - Astra,
Wassenaar
BLIJVERS
'Romeo' - hartroerend geboortedrama,
Lido, Leiden
'When Harry met Sally' - Euro, Alphen
en Trianon, Leiden
'Internal affairs' - naaddichte politie
film van debutant, Lido, Leiden
'She-Devil' - Streep en Barr niet leuk
genoeg, Lido, Leiden
'Tango Cash' - raszuivere actiefilm
met Sylvester Stallone en Kurt Russell
- Euro, Alphen
'Look who's talking' - embryo geeft cy
nisch commentaar op gedrag ouders -
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Turner Hooch' - Politieman heeft
hond als beste maatje - Euro, Alphen
en Greenway, Voorschoten
'Koko Flanel' - Urbanus als stermann
equin in bizarre modeshow - Green-
way, Voorschoten
'Dead poets society' - Robin Williams
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Greenway, Voorschoten
'Born on the 4th of July' - Greenway,
Voorschoten
'Oliver Co.' - Greenway, Voorscho
ten en Euro, Alphen
'Pippi Langkous' - Greenway, Voor
schoten
'De reddertjes' - Lido, Leiden
FILMHUIZEN
'Het Sacrament' - Kijkhuis Leiden (vr.
t/m do., 19.30 uur)
'A clockwork Orange' - Kijkhuis, Lei
den (vr. t/m do. 21.45 uur)
'Madame Bovary' - Kijkhuis, Leiden
(vr. tm. ma. 20.00 uur)
In de ban van de ring' - Kijkhuis, Lei
den (di. 20.00 en 22.30 uur)
'Splendor' - Kijkhuis, Leiden (woe
23.15 uur)
'Burning beds' - Kijkhuis, Leiden (do.
20.00 en 22.15 uur)
'The unbearable lightness of being' -
LAK-cinema, Leiden (di. 20.00 uur)
'Videodrome' - LVC, (vr. en za.21.15
DEN HAAG
'Johnny Handsome' - Asta (463500), 12
jr.
'Tango Cash' - Asta, 16 jr.
'Innocent Man' - Asta, 12 jr.
'Drugstore cowboy' - Babylon
(471656), 16 jr.
'Dead poets society' - Babylon, 12 jr.
'She-Devil' - Babylon, al.
'Internal affairs' - Cineac (630637), 12
jr.
'Driving Miss Daisy' - Cineac, al.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
neac, 16 jr.
'War of the Roses' - Metropole (456756),
al.
'Shirley Valentine' - Metropole, al.
'Look who's talking' - Metropole, al.
'Fabulous Baker Boys' - Metropole, al.
'Romeo' - Metropole, al.
'Always' - Odeon (462400), al.
'Koko Flanel' - Odeon, al.
'Look who's talking' - Odeon, al.
'Top gun' - Odeon. al.
'Trop belle pour toil' - Studio (656402),
16 jr.
'Music Box' - Studio, 12 jr.
'How to make love to a negro without
getting tired' - Studio, 12 jr.
'My first fourty years' - Studio, 16 j;
AMSTERDAM
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa (278806), 16 jr.
'Romeo' - Alfa, al.
'Drugstore Cowboy' - Alfa, 16 jr.
'Sex, lies and videotape', Cinerama, al.
'Crimes and misdemeanors' - Calypso
(234876), al.
'She-Devil' - Calypso, al.
'Russicum' - Cinecenter (236615), 16 jr.
'Trop belle pour toil' - Cinecenter, 16 jr.
'How to make love to a negro wilthout
getting tired' - Cinecenter, 16 jr.
'Cinema Paradiso' - Cinecenter, 12 jr.
'Look who's talking' - Cinema
(151243), al.
'War of the Roses' - Cinema, al.
'Johnny Handsome' - City (234579), 12
jr.
'Koko Flanel' - City, al.
'Tango Cash' - City, 16 jr.
'An innocent man' - City, 12 jr.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
ty, 16 jr.
'Harlem nights' - City. 12 jr.
'War of the Roses' - City, 12 jr.
'Ran' - Kriterion (231708).
'Opstand in Sobibor' - Kriterion.
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'My left foot' - The Movies, 16 jr.
'Cinema Paradiso' - The Movies, al.
'Crimes and misdemeanors' - The Mo
vies, 16 jr.
'Krokodillen in Amsterdam' - The Mo-
'Ahvays' - Tuschinski (262633), al.
'Fabulous Baker boys' - Tuschinski, al.
'Look who's talking' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al.
'Music box' - Tuschinski, 12 jr.
I poets society' - Tuschinski Cine-
beth McGovern; Luxor, Leiden
Hij ziet er uit als het broertje van de
Elephant Man en als hij praat lispelt
hij met een gebarsten telefoonstem.
Zijn vrienden noemen hem Johnny
Handsome, maar dat zijn niet de
vrienden waar hij het van hebben
moet. Hoe gaat dat met een
mismaakte jongen die te weinig
moederliefde heeft gehad? Die
komt op het slechte pad, wordt een
keer vreselijk bedrogen en is na de
moord op zijn enige echte vriénd al
leen nog vervuld van wraakgevoe
lens. In de gevangenis komt hij in
handen van een plastisch chirurg
die hem weer bijna normaal belooft
te maken. En inderdaad, na de ope
ratie is hij het sprekende evenbeeld
van Mickey Rourke.
Het verhaal is geknipt voor deze
acteur die bij voorkeur troebele, iet
wat ondoorgrondelijke types neer
zet. Zoals bijvoorbeeld in 'Angel
Heart', 'Barfly' of de film die hij zelf
schreef, 'Homeboy'. In deze laatste
liep zijn egotripperij danig uit de
hand. In 'Johnny Handsome' weet
regisseur Walter Hill hem weer op
zijn plaats te zetten. Zodanig zelfs,
dat er van acteren nauwelijk sprake
is, en dat geldt ook voor de andere
acteurs. De uitspattingen liggen
hier weer op een heel ander vlak.
Een krachtige, sterk vispele stijl
en een voorkeur voor geweid zijn de
meest in het oog springende ken
merken van de films van Walter Hill
(waaronder 'Red Heat' en 'Extreme
Prejudice'). 'Johnny Handsome'
wordt vanaf het eerste moment be
heerst door een keihard ritme van
scherp gesneden, grimmige beel
den. Alle handelingen worden tot
op het bot uitgekleed, van de dialo
gen blijven alleen een paar veelbe
tekenend uitgesproken fragmenten
over. In de vaak razendsnelle mon
tage wordt uit die scherven weer
een suggestief en beklemmend ge
heel opgebouwd, ondersteund door
de klagende tonen van de muziek
van Ry Cooder, of door diens drei
gende basloopjes. Ook de woorden
nemen die cadans over. De klank en
intonatie zijn in feite belangrijker
dan de echte betekenis en datzelfde
geldt voor het uiterlijk van de perso
nages en vooï de sombere lokaties.
Hoewel er veel werk van een en
ander is gemaakt blijft het een ui
terst rechtlijnige, kille en vooral cy
nische film. Als Johnny tenslotte
samen met zijn vijanden in een
bloedige shoot-out om het leven is
gekomen wrijft inspecteur Drones
(Morgan Freeman, die nog een Os
car kreeg voor zijn rol in 'Driving
Miss Daisy') in zijn handen. De rat
ten hebben zichzelf uitgeroeid.
Voor het meisje Donna (Elizabeth
McGovern), de aardige typiste die
graag had gezien dat Johnny met
haar een nieuw leven begon, is er
geen enkele troost in deze wrede
wereld. Hill heeft zich in elk geval
niet schuldig gemaakt- aan een ro:
mantisch happy end.
LEO BANKERSEN
Van onze correspondent
Pieter van Lierop
CANNES Toen Akira Kurosawa
anderhalve maand geleden gehul
digd werd met een ere-Oscar voor
zijn totale oeuvre, betoonde de Ja
panse meester-cineast zich be
duusd. Van de bijzondere eer die
hem daar in Amerika te beurt viel,
hoopte hij in de toekomst alsnog te
kunnen bewijzen dat hij die waard
was. Maar hij had er een hard hoofd
in of hem dat wel zou lukken. De
tachtigjarige beweerde nog maar
een fractie onder de knie te hebben
van de magische mogelijkheden die
met filmkunst haalbaar zijn.
Dat Kurosawa zich wel erg be
scheiden uitsprak, bleek in Cannes
waar het 43-ste Filmfestival onmo
gelijk glorieuzer geopend had kun
nen worden dan nu heeft plaatsge
vonden met de wereldpremière van
Akira Kurosawa's Dreams. Een ma
jesteitelijke film. Een lust voor het
oog, balsem voor de ziel.
Dreams is een episodenfilm. Een
verzameling van acht dromen,
waarvan er drie als regelrechte
nachtmerries te rubriceren zijn. In
houdelijk zitten ze oersimpel in el
kaar en zijn nogal eens te herleiden
tot bevattelijke wijsheden: De mens
'Vincent van
Gogh was dan
wat knorrig'
CANNES - Hoewel Akira Ku
rosawa's Dreams in alles het ka
rakter draagt van een artistiek
testament, is de 80-jarige mees
ter nog bepaald niet van plan
met filmen op te houden. Ook
tijdens zijn persconferentie in
Cannes typeerde hij zichzelf
weer als een artiest die nog maar
een paar kneepjes van het vak
onder de knie begint te krijgen:
"In elk van mijn films zitten
slechts twee, hooguit drie mo
menten die men met filmkunst
zou mogen aanduiden".Martin
Scorsese, de Amerikaanse cine
ast die in Dreams Vincent van
Gogh speelt, schoot erbij in de
lach toen hij het Kurosawa hoor
de zeggen.
Kurosawa vertelde zeker niet
door Freud maar wel door
Dostojevski te zijn geïspireerd
tot het verfilmen van Dreams:
"Het was kort na het voltooien
van Ran, dat ik bij Dostojevski
las dat een mens zich eigenlijk
het meest vermetel, het minst
gebonden, manifesteert in zijn
dromen. Daar stijgt hij uit boven
zijn beperkingen. Dromen vor-
men de meest pure en meest se
rieuze uitdukkingen van de
menselijke verlangens.
Ik heb toen geprobeerd een
paar van mijn eigen dromen op
te schrijven. Ik liet ze lezen aan
vrienden, die me aanraadden er
een film van te maken. Toen is
wel gebleken dat er kennelijk
toch nog bijzondere afstand be
staat tussen dromen en cinema,
want ik moest drie dromen laten
vallen. Omdat ze technisch on-
mogelijk visueel waren te ma
ken, of omdat mijn producent
wit wegtrok toen hij besefte wat
het zou moeten gaan kosten".
"Sommige van die dromen
had ik al heel lang geleden.
Zoals die over Van Gogh. In de
beginjaren dertig studeerde ik
kunstgeschiedenis en wilde ei
genlijk ook zelf schilder wor
den. Ik was buitengewoon ge
fascineerd door de late impres
sionisten en ik was echt idolaat
van Van Gogh, hoewel ik zijn
werk alleen van reproducties
kende. Ik heb de brieven gele
zen die hij aan zijn broer Theo
geschreven had. Ik heb toen een
immens respect, regelrechte
liefde voor die man opgevat. Ik
heb toen vaak gewepst dat ik
een eeuw eerder geboren was,
alleen maar om Van Gogh te
hebben kunnen ontmoeten en
dan stiekem even over zijn
schouder mee kunnen kijken,
als hij aan het werk was. Ik heb
dat ook zo gedroomd. En die
Vincent van Gogh was dan een
beetje knorrig, want hij had
geen tijd voor mij. Hij had haast,
begrijp je. Want ja, hij moest im
mers al die schitterende schil
derstukken in minder dan tien
jaar af zien te krijgen".
CANNES - Filmactrice Natasja Kinsky sluit haar ogen terwijl de Itali
aanse filmregisseur Paolo Taviana haar bij de kin pakt. Cannes presen
teerde deze week in Cannes zijn twee belangrijkste actrices - de ander is de
Francaise Charlotte Gainsbourg - voor de nieuwste film van de gebroeders
Taviani 'The sun even at night'(foto AP)
De 103-jarige wijze man uit de slo
moet ópnieuw leren respect op te
brengen voor de natuur. Oorlog is
onmenselijk, legers zijn weerzin
wekkend. Geldhonger maakt men
sen tot kannibalen. Wetenschap
pers vinden alleen dingen uit waar
mensen ongelukkiger van worden.
Maar kunst daarentegen verrijkt
het leven.
De kracht van Akira Kurosawa's
Dreams zit vooral in de ongehoord
mooie visualisering. De perfectio
nistische Japanner demonstreert
dit keer een cinema die meer met
poëzie te maken heeft dan met pro
za, meer met schilderkunst en mu
ziek dan met theater of traditionele
speelfj|ms. En het betreft voor alles
een vorm van filmkunst die alle nu
ances en het formaat behoeft van de
optimale projectie op het hele grote
doek. Dreams zou voor tv-vertonin-
gen of in videoversies verboden
moeten worden. Je moet er voor
naar de bioscoop en regelrechte ver
rukking wordt je deel.
Klein jongetje
In zes van de acht dromen voert Ku
rosawa een 'ik-persoon' op. In de
twee eerste exemplaren is dat nog
een klein jongetje.
De vijfde droom is fabuleus. Hier
maken we voor het eerst kennis met
de volwassen 'ik'. Hij loopt rond op
een Van Gogh-tentoonstelling en
verdwijnt in een schilderij. De Brug
van Arles komt tot leven. Je gelooft
je ogen niet als je het ziet gebeuren.
Kurosawa laat 'ik' op speurtocht
gaan naar de legendarische schilder
die wordt aangetroffen met zijn hal
ve hoofd in het verband, vermoede-
lijk als gevolg van een ongelukje bij
het scheren. Curieus is het te weten
dat Kurosawa deze Van Gogh heeft
laten spelen door collega-cineast
t-episode van Kurosawa's Dream.
Martin Scorsese, met een strooien
hoed op het rood geverfde haar. Hij
wenst niet gestoord te worden,
bromt hij, want hij heeft nog zo veel
te doen. Hij verft verder aan zijn
fameuze korenveld, waaruit plots
tientallen kraaien schreeuwend op
vliegen. De droom vormt de mooi
ste cinematografische hommage
die er tot dusver aan de 100 jaar ge
leden overleden Nederlander ge
bracht is.
Om deze opnamen te kunnen
draaien was Kurosawa in 1987 heel
Japan doorgereisd. Toen hij de ge
schikte heuvels eenmaal gevonden
had heeft hij er de boeren een soort
gerst laten zaaien die hem in 1988
precies het type korenvelden ople
verden dat hij in gedachten had. De
Provencaalse boerderijtjes liet hij
nabouwen in de felle primaire kleu
ren die typerend zijn voor Van Gog
h's schilderijen. En een zeker me
neer Omi had 250 kraaien gevangen
waarmee hij aan het fokken en trai
nen was geslagen. De cineast vond
het absoluut noodzakelijk dat op
het moment dat vanuit acht on
zichtbare kooitjes in het koren de
vogels werden losgelaten, ze ook al
lemaal dezelfde kant zouden opvlie
gen in een camera-shot dat niet kon
den worden overgedaan als het mis
lukte. Maar het werkte perfect.
Dan volgen twee nachtmerries. In
de eerste staat de heilige berg ™uji
Yama in lichterlaaie als gevol an
een geëxplodeerde kernce. rale.
Huilend en schreeuwend slaat een
mensenmassa op de vlucht in de
richting van een rood kolkende zee
waarin we ook een man zien sprin
gen die zich eerder kenbaar ge
maakt had als hoovaardige weten
schapper die medeverantwoorde
lijk geweest was voor de bouw van
de onzalige atoomreactor. De apo
calyptische effecten op de heilige
berg haa Kurosawa uitbesteed aan
de Amerikaanse specialisten van
George Lucas.
In de dan volgende episode ko
men we terecht in een wereld na de
kernramp. Barre bergflanken met
hier en daar wat begroeiing van gi
gantische gemuteerde paardebloe-
De apotheose van zijfi droomfilm
laat Kurosawa weer in majeur
plaats vindei}, in een verborgen pa
radijsje dat eigenlijk de kring rond
trekt naar de eerste episode. Een lief
dorpje met zingende kinderen,
bloemen alom, negen watermolens
en een witharige, 103-jarige visser,
die vrolijk toelicht dat elektrictiteit
onzin is en dat wetenschappers niet
zijn te vertrouwen.' We horen mu
ziek en we zien een bonte opgeto
gen optocht naderen, net als in de
eerste droom. De grijsaard excu
seert zich want hij moet met de
stoet mee, zegt hij. Het betreft hier
namelijk de begrafenis van zijn
jeugdliefde. En daar komt geen
treurigheid aan te pas. Wie immers
in goede gezondheid, op 103-jarige
leeftijd de gelegenheid heeft zijn 99
jaar oud geworden jeugdliefde ten
grave te dragen, heeft weinig reden
tot geklaag en gesnotter. Die moet
dat kunnen doen met zang en dans.
En op de fantastische (Kaukasi-
sche) muziek van de Russische
componist Ippolitov Ivanov verwij
dert zich de meest opgetogen uit
vaartstoet uit de filmgeschiedenis,
bij het publiek de wens achterla
tend dat ook Akira Kurosawa, deze
zichzelf overtreffende Japanse gi
gant, 103 jaar oud mag worden. Op
dat hij nog 23 jaar zal kunnen voort
filmen.
Van Gogh schildert verder aan zijn fameuze korenveld, waaruit plotseling tientallen kraaien opvliegen.
(foto GPD)